Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
En nyt lähtisi vetämään ketään kölin ali sen takia että käy lomalla ulkomailla.
Mutta jos käy lomalla ulkomailla ja sitten palauttuaan hyppää sinne täyteen ahdettuun paikallisbussiin jolla menee rautatieasemalle ja siellä sitten hyppää täyteen ahdettuun junaan ja kotikaupunkiin saavuttuaan painuu paikalliseen ravintolaan illalliselle niin tuossa vaiheessa alan jo kysyyn että siis mitähän vittua?
No ne jotka hoitaisivat tuon paluun asiallisesti tuskin ovat niitä, jotka ylipäänsä ovat ensimmäisenä ulkomaille ryntäämässä ilman jotain oikeaa syytä (suku, perhe tmv.). Pahimmat koohothan sinne ekana painaa heti kun pääsee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 119
En nyt lähtisi vetämään ketään kölin ali sen takia että käy lomalla ulkomailla.
Mutta jos käy lomalla ulkomailla ja sitten palauttuaan hyppää sinne täyteen ahdettuun paikallisbussiin jolla menee rautatieasemalle ja siellä sitten hyppää täyteen ahdettuun junaan ja kotikaupunkiin saavuttuaan painuu paikalliseen ravintolaan illalliselle niin tuossa vaiheessa alan jo kysyyn että siis mitähän vittua?
Itse vetäisin kölin alta kaikki ulkomailla lomailevat idiootit. Kertoo vain siitä että minä, minä ja minua eivät koronat koske.
Toivon heille pahinta mahdollista koronatartuntaa.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Itse vetäisin kölin alta kaikki ulkomailla lomailevat idiootit. Kertoo vain siitä että minä, minä ja minua eivät koronat koske.
Toivon heille pahinta mahdollista koronatartuntaa.
Kuten sanottu, pelin henki on nyt se, että jokainen miettii ITSE omat tekemisensä.

Oikein hiersi huomata, että Aivelo on taas kaivettu kommentoimaan kaikkea maasta taivaaseen mutta sehän puhui ihan fiksuja: Koronavirus | Rajoituksia on purettu, tartuntamäärät ovat kasvaneet ja toinen aalto huolestuttaa monia – Tutkija arvioi, minkälaisia tilanteita arjessa kannattaa välttää

Aivelon mukaan ”pelin hengessä” korostuu tästä eteenpäin yksilön vastuu. Sen takia on hyvä, että annetaan ohjenuoria, jotka kertovat, mitkä asiat ovat riskialttiita ja mitkä vähemmän riskialttiita. Ihmiset voivat niiden perusteella itse arvioida, mitä kannattaa tehdä. Tämä vaatii tasapainoilua riskien kanssa.

”Jos esimerkiksi rakastaa yli kaiken karaokea ja on valmis ottamaan tiedostetun riskin, jotta pääsee laulamaan, ei viikon sisällä kannata käydä tapaamassa iäkkäämpiä sukulaisia”, Aivelo sanoo.
Mitäs tää on? Lehtonen jää housut kintuissa kiinni siitä, miten oma tontti on perkaamatta kun osoitellaan muiden virheitä ja Aivelokin ymmärtää inhimillisen tekijän :confused:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 352
Itse vetäisin kölin alta kaikki ulkomailla lomailevat idiootit. Kertoo vain siitä että minä, minä ja minua eivät koronat koske.
Toivon heille pahinta mahdollista koronatartuntaa.
Jos he itse ottavat riskin ja sitten osaavat käyttäytyä niin että eivät aiheuta muille riskiä niin en näe tuossa ongelmaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 119
Kuten sanottu, pelin henki on nyt se, että jokainen miettii ITSE omat tekemisensä.

Oikein hiersi huomata, että Aivelo on taas kaivettu kommentoimaan kaikkea maasta taivaaseen mutta sehän puhui ihan fiksuja: Koronavirus | Rajoituksia on purettu, tartuntamäärät ovat kasvaneet ja toinen aalto huolestuttaa monia – Tutkija arvioi, minkälaisia tilanteita arjessa kannattaa välttää



Mitäs tää on? Lehtonen jää housut kintuissa kiinni siitä, miten oma tontti on perkaamatta kun osoitellaan muiden virheitä ja Aivelokin ymmärtää inhimillisen tekijän :confused:
Tottakai jokainen miettii ITSE omat tekemisensä.
Nykytilanteessa vaan näyttää sille että vitutse Seppo välittää kanssaihmisistä. Kunhan itsellä on se "kiva loma etelässä".
Mikään pakko ei edellytä sitä "normaalia" etelän lomaa tänä vuonna. Saunan taakse vaan pieksettäväksi.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Tottakai jokainen miettii ITSE omat tekemisensä.
Nykytilanteessa vaan näyttää sille että vitutse Seppo välittää kanssaihmisistä. Kunhan itsellä on se "kiva loma etelässä".
Mikään pakko ei edellytä sitä "normaalia" etelän lomaa tänä vuonna. Saunan taakse vaan pieksettäväksi.
Jos reissut on tärkeintä elämässä ja kesälomalla etelään saa pidettyä päänsä koossa taas loppuvuoden niin menköön, kunhan noudattaa sääntöjä. Jos ei noudattanut niin ongelma ei ollut se matka.

Mutta kun eivät osaa. Matkustetaan vielä kotimaassa ihan kuin mitään.
Toiset osaa. Ja vain kusipäinen hyysäysyhteiskunta rajoittaa kivan kaikilta kun toiset ei osaa. Eiköhän sitä ole tässä maassa tarpeeksi nähty?
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 297
Itse vetäisin kölin alta kaikki ulkomailla lomailevat idiootit. Kertoo vain siitä että minä, minä ja minua eivät koronat koske.
Toivon heille pahinta mahdollista koronatartuntaa.
Kiitos. Rakentavaa. Esim. Tirolissa, mistä pandemia levisi tehokkaasti ympäri pohjoisempaa Eurooppaa keväällä, R-luku taitaa olla nyt matalampi kuin Suomessa...Tietenkin kaikki lähtevät lomamatkalle. Lapsia, perhettä, töitä jne. ei voi olla Suomen rajojen ulkopuolella. Tietenkin maksimoidaan ihmiskontaktit ja muutenkin yritetään saada tartunta että Suomessa tulee paha mieli. Ehkä voisi olla myös niin, että ulkomaille matkustava ei halua tulla itse sairaaksi ja voi myös toimillaan onnistua siinä. Ihan käsittämätöntä tämä lykkaysmeininki. Mitä jos joku saa koronan Suomessa, jolla ei ole tartuntaketjua ulkomaille. Vedetäänkö myös kölin alta? Sanoisin että tällainen kaikkien autom. leimaaminen vastuuttomiksi ja suosituksia rikkoviksi nimenomaan nostaa halua vähät välittää.

Onneksi vaikka Saksassa osataan puhua asioista selkeästi ja oikeasti asiantuntevuudella (siinä missä Suomessa jokaisella on henkilökohtainen ratkaisu tai oma erinomaisuus pitää tuoda jatkuvasti esiin ja kaikki ulkomaanmatkailu on ihan saatanasta). Sanoisin ihan mutulla että Christian Drosten:lla on koronan suhteen ihan maailmanlaajuisestikin aika uskottavaa mielipidettä.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Kiitos. Rakentavaa. Esim. Tirolissa, mistä pandemia levisi tehokkaasti ympäri pohjoisempaa Eurooppaa keväällä, R-luku taitaa olla nyt matalampi kuin Suomessa...Tietenkin kaikki lähtevät lomamatkalle. Lapsia, perhettä, töitä jne. ei voi olla Suomen rajojen ulkopuolella. Tietenkin maksimoidaan ihmiskontaktit ja muutenkin yritetään saada tartunta että Suomessa tulee paha mieli. Ehkä voisi olla myös niin, että ulkomaille matkustava ei halua tulla itse sairaaksi ja voi myös toimillaan onnistua siinä. Ihan käsittämätöntä tämä lykkaysmeininki. Mitä jos joku saa koronan Suomessa, jolla ei ole tartuntaketjua ulkomaille. Vedetäänkö myös kölin alta? Sanoisin että tällainen kaikkien autom. leimaaminen vastuuttomiksi ja suosituksia rikkoviksi nimenomaan nostaa halua vähät välittää.

Onneksi vaikka Saksassa osataan puhua asioista selkeästi ja oikeasti asiantuntevuudella (siinä missä Suomessa jokaisella on henkilökohtainen ratkaisu tai oma erinomaisuus pitää tuoda jatkuvasti esiin ja kaikki ulkomaanmatkailu on ihan saatanasta). Sanoisin ihan mutulla että Christian Drosten:lla on koronan suhteen ihan maailmanlaajuisestikin aika uskottavaa mielipidettä.

Jos nyt vaikka lukisit ne viestit ennen kuin vedät koko palkokasvin keuhkoihin, niin tässä on nyt puhuttu nimenomaan perus lomailijoista, ei esim. sukuloijista.

Ja jos jo lähtökohtaisesti ei välitä paskaakaan, niin eipä se siitä enää muuksi muutu, vaikka mitä tekosyitä keksii.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
Hän ei osaa laittaa maskia naamalle ilman, että Marin suosittelee henkilökohtaisesti tjsp. pakko olla. Linkkaamansa uutisen otsikossakin lukee "
”Jokainen meistä voi vaikuttaa, miten epidemia nyt leviää”

Ei kai sitten voi, ei suosittelematta ainakaan :kahvi:
Koetahan nyt lopettaa tuo trollaaminen: maskien käyttäminen (tarkemmin: niiden kirurginmaskien, että et pääse tästä järväämään) suojaa lähinnä muita. Täten niiden käyttämisestä ei ole hyötyä käyttäjälle vaan muille, joten ainoa tapa saada homma toimimaan on asettaa ne pakollisiksi.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 297
Jos nyt vaikka lukisit ne viestit ennen kuin vedät koko palkokasvin keuhkoihin, niin tässä on nyt puhuttu nimenomaan perus lomailijoista, ei esim. sukuloijista.

Ja jos jo lähtökohtaisesti ei välitä paskaakaan, niin eipä se siitä enää muuksi muutu, vaikka mitä tekosyitä keksii.
Luin kyllä kaikki viestit. Itse en näe eroa sillä syyllä matkustaa, jos toimii niin vastuullisesti kuin pystyy ja noudattaa suosituksia. Riski tuoda tartunta on yhtä suuri kaikilla, vaikka syy olisi eri mutta varovaisuus sama. On esim. tietenkin ihan helvetin ala-arvoista mennä vaikka suoraan Suomessa baariin ulkomailta palattuaan. Tuolla toiminnalla maalitetaan nekin, jotka sitä kotikaranteenia noudattavat. Julkisuudessa saa nyt valitettavasti kuvan, että suurin osa hupimatkailijoistakin vähät välittää suosituksista. Taitaa vain olla niin, että tällä hetkellä Ruotsi ja Balkanin sukulais-suhteet näkyvät eniten ulkomaihin linkatuissa tilastoissa. En tosin itse matkustaisi nyt Balkanille, vaikka olisi sukua siellä.

Edit: tiedän ettei se ole Suomessa mahdollista, mutta olisi kiva nähdä statsit tällä hetkellä tartuntalähteistä hupimatkailu vs. sukulais-suhteet/entinen kotimaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
357

Vaasassa on todettu uusi koronavirustartunta. Kyseessä on toinen tartunta kaupungissa tällä viikolla.

Nyt todettu tartunnan saanut on matkustanut Turkista lentokoneella Helsinkiin ja Helsingistä junalla Vaasaan 1. elokuuta.

Vaasasta on tänään tehty kyseisestä tapauksesta ilmoitus Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle, joka ryhtyy tarvittaviin toimiin sairastuneen henkilön kanssamatkustajien tavoittamiseksi.

Kaukorannan mukaan tartunnan saanut on sairastunut Turkissa ja matkustanut sitten sieltä kotiin.


Mutku pakko päästä Alanyaan :facepalm: :facepalm: :facepalm:

Jutun sanankäänteistä päätellen henkilö on matkustanut tietoisesti sairaana, joten kyllä tosta pitäisi rikostuomio jakaa ynnä kaikki liitännäiskulut kaikista matkanvarrelle osuneista testeistä jokaista vitun titraatiota mukaanlukien


Eikä siinä vielä kaikki. Turkkiin ei olisi pitänyt olla mitään asiaa?

 

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 751
Mukava nähdä, että Vauhtiajoissa Seinäjoella otetaan korona vakavasti.

 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Luin kyllä kaikki viestit. Itse en näe eroa sillä syyllä matkustaa, jos toimii niin vastuullisesti kuin pystyy ja noudattaa suosituksia. Riski tuoda tartunta on yhtä suuri kaikilla, vaikka syy olisi eri mutta varovaisuus sama. On esim. tietenkin ihan helvetin ala-arvoista mennä vaikka suoraan Suomessa baariin ulkomailta palattuaan. Tuolla toiminnalla maalitetaan nekin, jotka sitä kotikaranteenia noudattavat. Julkisuudessa saa nyt valitettavasti kuvan, että suurin osa hupimatkailijoistakin vähät välittää suosituksista. Taitaa vain olla niin, että tällä hetkellä Ruotsi ja Balkanin sukulais-suhteet näkyvät eniten ulkomaihin linkatuissa tilastoissa. En tosin itse matkustaisi nyt Balkanille, vaikka olisi sukua siellä.

Edit: tiedän ettei se ole Suomessa mahdollista, mutta olisi kiva nähdä statsit tällä hetkellä tartuntalähteistä hupimatkailu vs. sukulais-suhteet/entinen kotimaa.
No mielestäni "niin vastuullisesti kuin pystyy", sisältää sen, että sinne ulkomaille ei edes lähdetä kuin erittäin hyvästä ja painavasta syystä.

Vaikka riski olisi sama kaikilla se kokonaisriski kasvaa merkittävästi mitä useampi ei pysy paikallaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 005
No mielestäni "niin vastuullisesti kuin pystyy", sisältää sen, että sinne ulkomaille ei edes lähdetä kuin erittäin hyvästä ja painavasta syystä.

Vaikka riski olisi sama kaikilla se kokonaisriski kasvaa merkittävästi mitä useampi ei pysy paikallaan.
Mistä edes tukee kuvitelma, että ”ulkomailla” lähtökohtaisesti olisi jotenkin suurempi koronariski kuin Suomessa?

Jos katsotaan tarkemmin alueellisesti noita maiden tilastoja, niin monissa maissa on käytännöss yksi tai kaksi epidemia-aluetta ja koko muu maa voi olla kokonaan koronatonta.

Esim. Espanjassa koronaa esiintyy pääosin Lleidan, Barcelonan ja Madridin alueilla. Jos lennät johonkin etelän pöndekentälle ja ajat Sierra Nevadan alarinteille asumaan vuokratussa mökissä ostaen kerran auton täyteen ruokaa ja kokkailet siellä mökillä, niin missä se merkittävä koronariski oikein on verrattuna Helsingissä tai Espoossa ajan viettämiseen?

Monissa paikoissa on vähemmän koronaa kuin pk-seudulla, jolloin ulkomailla olo voi olla erittäinkin vastuullista.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Mistä edes tukee kuvitelma, että ”ulkomailla” lähtökohtaisesti olisi jotenkin suurempi koronariski kuin Suomessa?

Jos katsotaan tarkemmin alueellisesti noita maiden tilastoja, niin monissa maissa on käytännöss yksi tai kaksi epidemia-aluetta ja koko muu maa voi olla kokonaan koronatonta.

Esim. Espanjassa koronaa esiintyy pääosin Lleidan, Barcelonan ja Madridin alueilla. Jos lennät johonkin etelän pöndekentälle ja ajat Sierra Nevadan alarinteille asumaan vuokratussa mökissä ostaen kerran auton täyteen ruokaa ja kokkailet siellä mökillä, niin missä se merkittävä koronariski oikein on verrattuna Helsingissä tai Espoossa ajan viettämiseen?

Monissa paikoissa on vähemmän koronaa kuin pk-seudulla, jolloin ulkomailla olo voi olla erittäinkin vastuullista.
Kai se nyt on itsestään selvää, että puhutaan maista joissa koronaa esiintyy enemmän. Turistipaikoissa myös pyörii helposti porukkaa muualtakin kuin kyseisestä maasta, ja todellisuus on todennäköisesti jotain ihan muuta kuin vuokratussa mökissä eristäytyneenä vaikka ainahan sitä voi kaikenlaista marginaalitapausta skenaarioida. Harva lähtee ulkomaille eristäytyäkseen jonnekin mökille.

Suomeen on tullut jo ulkomailta merkittävästi taruntoja, joten se todellisuus nyt ei vain taida olla niin ruusuista kuin maalailet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 005
Suomeen on tullut jo ulkomailta merkittävästi taruntoja, joten se todellisuus nyt ei vain taida olla niin ruusuista kuin maalailet.
Suomessa on ylläpidetty ihan sisäisesti koronaepidemiaa, joten riskintöntä se ei ole sielläkään. Sen jälkeen kun todetaan, että Suomessa riski on suurempi kuin nolla, voidaan vertailla niitä riskejä. Sinä väität, että vastuullista on vältellä matkustamisra kokoaan, vaikka et varmasti pysty todistamaan, että vastuullisesti matkustamalla koronan sais suuremmalla riskillä kuin lähi-Prismassa käymällä.

Vietin kesäkuussa 10 päivää Kroatiassa (ajoin autolla kotoa) - asuimme asunnossa (ei hotlassa) ja teimme ison osan safkoista itse kämpillä ja vietimme ajan snorklaillen omilla kampilla jollain syrjäisillä rannoilla jonne piti haikkailla ja siellä ei ollut ketään. Muutaman kerran söimme jossain pienen ja syrjäisen paikan terdellä.

Koronariski oli varmasti todella matala. Minun on vaikea keksiä, että miksi tuollaista lomailua ei pitäisi tehdä? Missä on se hyöty, että lukitsen itseni kotiin ja elän masentavaa elämää?

Enkä nyt tarkoita, että pitäisi mennään sinne Luxemburgiin, vaan esim. sitä, että katsotaan sieltä kartalta alue jossa koronaa ei juuri esiinny ja mennään sinne ja toimitaan fiksusti. Silloin riskit ovat todella vähäisiä.
 

Karppi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.10.2019
Viestejä
2 058
Suomessa joudutaan soutamaan ja huopaamaan tämän koronan kanssa, ei sen pitäis tulla kenellekään yllätyksenä.
Kannattaa valmistautua siihen että tätä tulee jatkumaan vielä vuosia, jos sairastaminen ei anna kunnollista suojaa niin ei sitä suojaa tule myöskään rokote antamaan.

Kyse on lähinnä siitä että kuin pitkän ja hyvän suojan se sairastaminen antaa, kyse on ainakin jostakin ajasta, muuten siitä viruksesta ei toivu.

Kukaan ei tunnu tietävän että kuin pitkä se immuniteetti on. Jos se on niin lyhyt mitä ihmiset pelkää niin puhutaan monien osalta kuukausista.
Ne jotka ovat kokeneet isomman iskun virukselta saattavat kantaa huomattavasti enemmän vasta-aineita ja huomattavasti pitempään.

Eli oireettomat ei välttämättä kehitä vasta-ainetta. Miksi oireeton immuniteetti kehittäis vasta-ainetta.
 
Viimeksi muokattu:

Karppi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.10.2019
Viestejä
2 058
Kaikkien pitäis nyt ottaa se 2-3 askelta taakse, nyt pitäis ymmärtää se että jos etäisyyksiä voi pitää niin silloin poistutaan.
Etäisyydet on kaikkein paras keino, puhutaan varmaan yli 90% tartuntoja aika helposti.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
829
Mutta kun eivät osaa. Matkustetaan vielä kotimaassa ihan kuin mitään.
Jep jep. Itse olen ollut maaliskuusta saakka kotona. Juhannuksena kävin kaverin mökilllä.. Kerran viikossa käynyt kaupasssa. Maskia en ole käyttänyt. Kesäkuussa kävin äitini luona pohjanmaalla kolme päivää. Nyt lähden riikaan muutaman päivän lomalle. Maskeja tulee mukaan kaiken varalt muutamia.

Että haistakaa vittu tekopyhät paskiaiset jotka jauhavat tätä paskaa täällä ja eivät itse kuitenkaan tee asialle mitään.

Mites centeri on toiminut maaliskuusta?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Suomessa on ylläpidetty ihan sisäisesti koronaepidemiaa, joten riskintöntä se ei ole sielläkään. Sen jälkeen kun todetaan, että Suomessa riski on suurempi kuin nolla, voidaan vertailla niitä riskejä. Sinä väität, että vastuullista on vältellä matkustamisra kokoaan, vaikka et varmasti pysty todistamaan, että vastuullisesti matkustamalla koronan sais suuremmalla riskillä kuin lähi-Prismassa käymällä.

Vietin kesäkuussa 10 päivää Kroatiassa (ajoin autolla kotoa) - asuimme asunnossa (ei hotlassa) ja teimme ison osan safkoista itse kämpillä ja vietimme ajan snorklaillen omilla kampilla jollain syrjäisillä rannoilla jonne piti haikkailla ja siellä ei ollut ketään. Muutaman kerran söimme jossain pienen ja syrjäisen paikan terdellä.

Koronariski oli varmasti todella matala. Minun on vaikea keksiä, että miksi tuollaista lomailua ei pitäisi tehdä? Missä on se hyöty, että lukitsen itseni kotiin ja elän masentavaa elämää?

Enkä nyt tarkoita, että pitäisi mennään sinne Luxemburgiin, vaan esim. sitä, että katsotaan sieltä kartalta alue jossa koronaa ei juuri esiinny ja mennään sinne ja toimitaan fiksusti. Silloin riskit ovat todella vähäisiä.
Vastuullisesti Suomessa on parempi kuin vastuullisesti maailmassa. Sekoitat nyt jatkuvasti tahallasi omenat ja appelsiinit vertaamalla tilannetta, jossa perseillään kympillä kotimaassa ja sitten yhtäkkiä ollaankin niin skarpisti siellä ulkomailla. Ei olla.

Jos vaipuu masennukseen siksi ettei pääset ulkomaille, lienee vain ihan hyvä harjoittaa rauhassa vähän itsetutkiskelua. Sillä todennäköisesti se elämänlaatukin paranee enemmän kuin lähtemällä sinne rantalomalle etelään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 119
Jep jep. Itse olen ollut maaliskuusta saakka kotona. Juhannuksena kävin kaverin mökilllä.. Kerran viikossa käynyt kaupasssa. Maskia en ole käyttänyt. Kesäkuussa kävin äitini luona pohjanmaalla kolme päivää. Nyt lähden riikaan muutaman päivän lomalle. Maskeja tulee mukaan kaiken varalt muutamia.

Että haistakaa vittu tekopyhät paskiaiset jotka jauhavat tätä paskaa täällä ja eivät itse kuitenkaan tee asialle mitään.

Mites centeri on toiminut maaliskuusta?
Kotimaan matkailua ja helsingin ytimessä "leikkinyt turistia". Muutamat kommentoijat provoilevat sillä että ulkomailta "on hyvin pieni mahdollisuus" saada tartunta ja että kyllä ihmiset ovat vastuullisia yms schaissea. Todellisuus vaan on ihan toista.

 

Karppi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.10.2019
Viestejä
2 058
Mukava nähdä, että Vauhtiajoissa Seinäjoella otetaan korona vakavasti.

Ei kannata olla niin huolissaan siitä että ollaan ulkona, ei se virus siellä aktiivisesti varmaan leviä, ilmavirta vie sen heti pois.
Sillon kun ollaan sisätiloissa niin se virus ilmeisesti kertyy sinne huoneeseen ja leijuu siinä, sillon me nähdään tartuntoja, silloin kun ollaan tunteja samassa tilassa.
 

Karppi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.10.2019
Viestejä
2 058
Tuolla festari hommalla voidaan saada yksittäisiä tartuntoja mutta ei sillä mitään isompaa voi varmaan tapahtua, se virus lähtee heti ilmavirran mukana pois.
Oishan se tietenkin parempi jos noitakaan ei järjestettäis mutta niissä on ihmisten elinkeino kiinni, ei se ole niin yksinkertaista että kielletään kaikki.

Tämä tulee olemaan tasapainoilua tästä eteen päin, välillä mennään ja välillä vedetään käsijarrua.

Odotuksissa oli että virus hyytyy omaan tilanteeseen, se ei ainakaan vielä sitä ole tekemässä, osittain sen takia että eripuolilla maailmaa ollaan eri vaiheessa.
Virus tulee Suomeen aina matkalaisten joukossa, vitun iso ongelma, lähetään tavallaan aina alusta, kaikki tajuaa sen että ei tuo ole kestävällä pohjalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 075
Texasin lääketieteellinen yhdistys julkaisi kuvaajan, jossa on annettu eri tekemisille riskin mukaan arvosana 1-10. Pätenee melko hyvin Suomessakin - ainakin tekemisten suhteelliset riskit. Tuon avulla voi toisen aallon hiljalleen käynnistyessä miettiä mitä tekemisiä kannattaa välttää.

Eipä tuossa omaan silmään näy mitään suurempia yllätyksiä. Riski kasvaa, kun:
-enemmän ihmisiä
-enemmän puuskutusta/puhetta
-pidempi kesto
-ahtaampi tila/huonompi ilmanvaihto
-tulee kosketuksia (kättelyt/halaukset)
 

Liitteet

Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Eikä siinä vielä kaikki. Turkkiin ei olisi pitänyt olla mitään asiaa?

Tusari vetää kevään hyväksi havaittua linjaa: Jos kansalle valehdellaan, ehkä ne uskoo?

Suomen valtiolla ei ole mitään sanaa siihen, jos joku haluaa mennä Turkkiin.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 765
Ei kannata olla niin huolissaan siitä että ollaan ulkona, ei se virus siellä aktiivisesti varmaan leviä, ilmavirta vie sen heti pois.
Sillon kun ollaan sisätiloissa niin se virus ilmeisesti kertyy sinne huoneeseen ja leijuu siinä, sillon me nähdään tartuntoja, silloin kun ollaan tunteja samassa tilassa.
Niin, jostain syystä se on levinnyt myös ulkona ja kunnolla. Italian koko epidemian suurena sysäyksenä pidettävän jalkapallo-ottelua. Tuonne jäljitettiin aivan järkyttävä määrä tartuntoja ja josta lähti myös suuri määrä tartuntaketjuja, nyt en tähän hätään valitettavasti löydä sitä alkuperäistä linkkiä tähän. Yhtälailla se ihmisten tiiviys merkitsee ulkosalla sekä turvavälit kuin sisälläkin. Tuuli hajottaa (levittää virusta niin että sen esiintyvyys tietyllä alueella on pienempi) mutta toisaalta se edesauttaa myös sitä että se yksi kunnon pärskäys lentää myös pidemmälle ja pisarat. Tuollaiset festarit jossa huudetaan ja nautitaan alkomaholia (ollaan kylkikyljessä) sekä jalkapallo-ottelut jossa huudetaan ja ollaan lähekkäin on omiaan kyllä tartuttamaan ihmisiä - vaikka ollaankin ulkosalla.

edit: jos on olet normaalisti ulkosalla, et suurissa väkijoukoissa, puhut tavallisella äänellä, pidät turvaväleistä hyvää huolta on riski toki huomattavan pieni vrt. sisätilat.
 
Viimeksi muokattu:

Karppi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.10.2019
Viestejä
2 058
Niin, jostain syystä se on levinnyt myös ulkona ja kunnolla. Italian koko epidemian suurena sysäyksenä pidettävän jalkapallo-ottelua.
Tuo on väärä oletus, kun ne matsit loppui niin porukka meni baareihin juhlimaan ja siellä se todennäköisesti levisi.
En jaksa uskoa että tuo virus leviää ulkona tehokkaasti, puhutaan yksittäisistä tartunnoista, kaikki faktat puhuu sen puolesta että ei leviä ulkona tehokkaasti.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 093
Tuo on väärä oletus, kun ne matsit loppui niin porukka meni baareihin juhlimaan ja siellä se todennäköisesti levisi.
En jaksa uskoa että tuo virus leviää ulkona tehokkaasti, puhutaan yksittäisistä tartunnoista, kaikki faktat puhuu sen puolesta että ei leviä ulkona tehokkaasti.
Mitkä faktat?

Sillä mitä sinä jaksat uskoa ja faktoilla on melko vähän korrelaatiota keskenään.

Krapu nimenomaan listasi faktoja, sinä et.

Noissa penkkiurheilutapahtumissa se levisi nimenomaan pieneltä joukolta ihmisiä suurelle joukolle ihmisiä.

Tapahtumanjälkeiset baarit ei oikein toimi selityksenä, koska suurinpaan osaan tapahtumanjälkeisiä baareja ei mennyt ketään sellaisia jotka ennen urheilutapahtumaa kantoi sitä virusta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 765
Tuo on väärä oletus, kun ne matsit loppui niin porukka meni baareihin juhlimaan ja siellä se todennäköisesti levisi.
En jaksa uskoa että tuo virus leviää ulkona tehokkaasti, puhutaan yksittäisistä tartunnoista, kaikki faktat puhuu sen puolesta että ei leviä ulkona tehokkaasti.
Ei ole kukaan väittänytkään, että TEHOKKAASTI leviää. Nimenomaan rypäsmäiset suuret tartunnat tapahtuvat pääasiallisesti sisätiloissa. Näitä suuria ulkotapahtumia löytyy myös. Mutta kyllä se tarttuu siinä missä muutkin räkätaudit pisaratartuntana joka on pääasiallinen viruksen tapa tarttua. Lähekkäin kun ollaan niin et sinä niiltä pisaroilta voi välttyä ja lähekkäin kun ollaan niin yhä useampi altistuu / sairastuu siinä mitä tiiviimmin ollaan vaikkakin ulkotiloissa. Isommat pisarat eivät hajoa siinä tuulessa tai tuulenvireessä ja levity samalla tavalla kuin ns. pienet "pisarasumu" jota jää sisätiloissa sitten pyörimään, ajan X verran. Sitten tulee viruksen ominaisuus, josta vieläkään ei ole päästy täysin yhteisymmärrykseen tiedemaailmassa miksi juuri sisätilat ovat se juttu. Onko se nimenomainen pienet pisarat jotka jäävät huoneilmaan pyörimään, todennäköistä? Kyllä kaiketi mutta tieteellisttä validia tutkimusta tähän ei ole tullut vaan sinnepäin (tutkimukset ovat olleet mallinnuksia, hypoteettisia, tosin vaikea toteuttaa ns. IRL). Ennaltaehkäisevät toimet kyllä tiedetään miten ehkäistä sisätiloissa ja nämä seikat viittaavat vahvasti noihin pieniin pisaroihin, jotka eivät heti kokonsa puolesta painu alas painovoiman toimesta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Niin, jostain syystä se on levinnyt myös ulkona ja kunnolla. Italian koko epidemian suurena sysäyksenä pidettävän jalkapallo-ottelua. Tuonne jäljitettiin aivan järkyttävä määrä tartuntoja ja josta lähti myös suuri määrä tartuntaketjuja, nyt en tähän hätään valitettavasti löydä sitä alkuperäistä linkkiä tähän. Yhtälailla se ihmisten tiiviys merkitsee ulkosalla sekä turvavälit kuin sisälläkin. Tuuli hajottaa (levittää virusta niin että sen esiintyvyys tietyllä alueella on pienempi) mutta toisaalta se edesauttaa myös sitä että se yksi kunnon pärskäys lentää myös pidemmälle ja pisarat. Tuollaiset festarit jossa huudetaan ja nautitaan alkomaholia (ollaan kylkikyljessä) sekä jalkapallo-ottelut jossa huudetaan ja ollaan lähekkäin on omiaan kyllä tartuttamaan ihmisiä - vaikka ollaankin ulkosalla.

edit: jos on olet normaalisti ulkosalla, et suurissa väkijoukoissa, puhut tavallisella äänellä, pidät turvaväleistä hyvää huolta on riski toki huomattavan pieni vrt. sisätilat.
Tuo on väärä oletus, kun ne matsit loppui niin porukka meni baareihin juhlimaan ja siellä se todennäköisesti levisi.
Nää on ihan yhtä toteennäytettyjä "faktoja".

:facepalm:

Mitkä faktat?

Sillä mitä sinä uskot ja faktoilla on melko vähän korrelaatiota keskenään.

Krapu nimenomaan listasi faktoja, sinä et.
 

Karppi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.10.2019
Viestejä
2 058
Miksi kukaan ei puhu tästä mitään, jos tuo pitäis paikkaansa niin mehän puhuttais aika isosta katastrofista, oltais vaan käytännössä levitetty virusta huonoilla maskeilla.

 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Miksi kukaan ei puhu tästä mitään, jos tuo pitäis paikkaansa niin mehän puhuttais aika isosta katastrofista, oltais vaan käytännössä levitetty virusta huonoilla maskeilla.

1. Kangasmaskit on ihan paskaa suurimmassa osassa tapauksia ja KANTAJALLEEN enemmän haitaksi kuin hyödyksi (suoja muille on jotain väliltä nolla-jotain riippuen tutkimuksesta, maskista ja sen käytöstä sekä maskin kantajan mahdollisista taudeista)
2. Lifa on yritys, joka varmasti pitää omaa maskiaan parhaana ja haluaa sen menevän hyvin kaupaksi
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 765
Miksi kukaan ei puhu tästä mitään, jos tuo pitäis paikkaansa niin mehän puhuttais aika isosta katastrofista, oltais vaan käytännössä levitetty virusta huonoilla maskeilla.

Onhan näistä heti alkuun sanottu (THL), että maskit ylipäätänsä voivat olla infektoiva tekijä sen kantajalle kun niitä ei osata käyttää oikein eikä myöskään tehdä oikein / käytetään vääränlaisia tuotteita. Samoin ihmisiltä puuttuu se ymmärrys, että kun se maski vettyy niin se pitää vaihtaa HETI pois, koska sen ominaisuudet muuttuvat samantien. Maski voi vettyä todella nopeasti jos yskii enemmän tai ilmassa on kosteutta enemmän - varsinkin talvella pakkasella, 10 minuutissa ellei nopeamminkin. Maski kun vettyy niin tosiaan tapahtuu nuo seikat mitä artikkelissakin tapahtuu, se muuttuu infektoituneeksi ja onkin haitallinen. Sitten kun pidetään vettynyttä maskia pidempään, niin streptokokki-kannat kasvaa siinä mukavasti esim. angiinat, pneumokokki bakteeri (jota on käytännössä joka puolella) joka aiheuttaa keuhkokuumetta saa hyvän alustan siihen kasvaa, aiheuttavat silmätulehdusta ym. sitten kun maski on jotain mikrokuitukangasta jonka materiaali alkaa kärsimään pestäessä siitä irtoaa pieniä partikkeleita ilmaan jota hengitetään se pahentaa astmaa / hengitystieoireita, herkistää hengitystieinfektioille.

edit: noista kangasmaskeistakin oli paljon tosiaan materiaalin suhteen heittelyä. VTT taisi listoittaa 30 luvuksi testeissä (ei VTT, jossain testeissä 50 ja jossain 80, eli ota näistä selvää, materiaali ja tekotapa kaiketi siis vaikuttaa suuresti) joka taitaa olla BFE mittarina kun kirurgisissa suunsuojissa se pitää olla 95 mutta tämä suodatuskyky ei ole se olennaisin vaikkakin se suojaa jossain määrin vaan omat suusta ulostulevat pisarat. Siksi on jännä nähdä kun moni käyttää FFP venttiilisuojallisia julkisesti (televisiossa näkee) kun se on toisia infektoiva, tosin itseä suojaava.
 
Viimeksi muokattu:

Karppi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.10.2019
Viestejä
2 058
2. Lifa on yritys, joka varmasti pitää omaa maskiaan parhaana ja haluaa sen menevän hyvin kaupaksi
Nämä jätkät ei ole amatöörejä, aika vitun kaukana siitä. Jos näin kovan kaliberin tyyppi saanoo tuommoista niin se huolestuttaa hieman ainakin minua.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 613
Nämä jätkät ei ole amatöörejä, aika vitun kaukana siitä. Jos näin kovan kaliberin tyyppi saanoo tuommoista niin se huolestuttaa hieman ainakin minua.
Kuka sanoo mitä? Lifan edustaja että ”meidän maskit on toimivia”? Mikä siinä on huolestuttavaa?

Joo, en avannut linkkiä kun linkin postaajan pitäisi referoida sisällöstä se kohta mistä haluaa keskustella.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 158
Koetahan nyt lopettaa tuo trollaaminen: maskien käyttäminen (tarkemmin: niiden kirurginmaskien, että et pääse tästä järväämään) suojaa lähinnä muita. Täten niiden käyttämisestä ei ole hyötyä käyttäjälle vaan muille, joten ainoa tapa saada homma toimimaan on asettaa ne pakollisiksi.
Ne ei ole olleet pakollisia, eikä niitä Suomessa ole erityisen paljoa käytetty.

Nyky uutisoinnin perusteella jäänyt mielikuva että suurin hyöty on siinä tapauksessa jos tartunta, niin se voi ehkä vähentää leviämistä.

Pitkään on puhuttu että terveelle se voi olla riskiä lisäävä.

Onko se nyt pakollisena hyvä, saati ainoa konsti Suomessa, tuota on jotkut kirjoittaneet, mutta ei vakuuttaavaa viestiä ole osunnut silmiin.


Jos jossain vaiheessa hyötyä olisi ja se olisi hyvä, niin pitäisi sen hinnankin olla alle hyötyjen.



Jos terveiden maski käyttö on hyödyiltää niin ja näin, jopa riski, niin miksi pakottaa ?


Jos tartunnan saaneen käyttö vähentää leviämistä, jos jollain asteella heidän käytöstä hyötyä, niin eikä mahdollinen pakottaminen kannattaisi kohdistaa sen mukaan. Ensisijainen ajatus kai kuitekin se että tartunnansaaneet ei suuren yleisön seassa liikku.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Onhan näistä heti alkuun sanottu (THL), että maskit ylipäätänsä voivat olla infektoiva tekijä sen kantajalle kun niitä ei osata käyttää oikein eikä myöskään tehdä oikein / käytetään vääränlaisia tuotteita. Samoin ihmisiltä puuttuu se ymmärrys, että kun se maski vettyy niin se pitää vaihtaa HETI pois, koska sen ominaisuudet muuttuvat samantien. Maski voi vettyä todella nopeasti jos yskii enemmän tai ilmassa on kosteutta enemmän - varsinkin talvella pakkasella, 10 minuutissa ellei nopeamminkin.
Ja tätä kun ei moni maskien perään huutava suostu millään itse oivaltamaan. Teollisuuden tuotesuunnittelussa mukana olleena pistäisin pääni pantiksi, että joku maski, joka on speksattu muutaman tunnin kertakäyttöön oloissa, joissa ihminen selviytyy ei luultavasti säilytä toiminnallisia ominaisuuksiaan upotuksen, kemikaalikylvyn, kuumennuksen tai vastaavan jälkeen. Ja vaikka miten itselleen uskottelee, että omat maskit kuivuu hyvin käytön välissä niin pelkän ilmankosteuden voiminkin bakteerit voivat pysyä hengissä ja lisääntyä.

Texasin lääketieteellinen yhdistys julkaisi kuvaajan, jossa on annettu eri tekemisille riskin mukaan arvosana 1-10. Pätenee melko hyvin Suomessakin - ainakin tekemisten suhteelliset riskit. Tuon avulla voi toisen aallon hiljalleen käynnistyessä miettiä mitä tekemisiä kannattaa välttää.

Eipä tuossa omaan silmään näy mitään suurempia yllätyksiä. Riski kasvaa, kun:
-enemmän ihmisiä
-enemmän puuskutusta/puhetta
-pidempi kesto
-ahtaampi tila/huonompi ilmanvaihto
-tulee kosketuksia (kättelyt/halaukset)
Tuollaista taulukkoa lukiessa kannattaa pitää mielessä, että nämä on suunniteltu "oman järjen käyttö kielletty" mielessä.

edit:

Aktiivista omaan suojaan keskittyvää teknologiaa alkaa mahdollisesti tulemaan lisää (otsikosta huolimatta kyse ei ole mistään shamaanikapistuksesta vaan kaulassa riippuvasta laitteesta):

 
Viimeksi muokattu:

Karppi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.10.2019
Viestejä
2 058
Kaikkia mahdollisia tilanteita voidaan kääntää kaikkien mahdollisten suuntaan. Paskaa on liikkeellä aivan uskomattoman paljon, jokainen voi sitten itse tehdä mitä tekee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 005
Vastuullisesti Suomessa on parempi kuin vastuullisesti maailmassa. Sekoitat nyt jatkuvasti tahallasi omenat ja appelsiinit vertaamalla tilannetta, jossa perseillään kympillä kotimaassa ja sitten yhtäkkiä ollaankin niin skarpisti siellä ulkomailla. Ei olla.

Jos vaipuu masennukseen siksi ettei pääset ulkomaille, lienee vain ihan hyvä harjoittaa rauhassa vähän itsetutkiskelua. Sillä todennäköisesti se elämänlaatukin paranee enemmän kuin lähtemällä sinne rantalomalle etelään.
Ihan samalla tavalla sinä sekoitat nyt ulkomailla perseilyn ja kotona särmästi olon.

Ulkomailla oleskelu ei ole se käänteentekevä asia joka tekee olemisesta jotenkin fundamentaalilla tavalla riskialtista ja sen takia sen lähtökohtainen kieltäminen on tarpeetonta kansalaisten kyykytystä.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 297
Ihan samalla tavalla sinä sekoitat nyt ulkomailla perseilyn ja kotona särmästi olon.

Ulkomailla oleskelu ei ole se käänteentekevä asia joka tekee olemisesta jotenkin fundamentaalilla tavalla riskialtista ja sen takia sen lähtökohtainen kieltäminen on tarpeetonta kansalaisten kyykytystä.
Juuri näin. On päivän selvää, että ulkomailta tuodaan uusia tartuntoja. Tämän viikon kotimaisista artikkeleista lehdissä vain saa sen käsityksen, että lähes joka ikinen matkustaja ohittaa kotikaranteenin, on matkustanut pahimpiin koronapesäkkeisiin ja lisäksi tuonut koronan. Asiahan ei todellakaan ole noin. Tässä nyt syyllistetään se selvästi isompi joukko matkustajia, jotka noudattavat voimassa olevia suosituksia ja ovat muutenkin toimineet järkevästi.

On hyvä muistaa, että matkustaminen oli ja on edelleen sallittua tiettyihin maihin. Tälläinen matkustaja on saattanut noudattaa pilkulleen myös muita suosituksia keväästä asti ja aikoo noudattaa niitä (esim. maskisuositus) jatkossa. Autom. maalittaminem tekee enemmän vahinkoa kuin siitä on hyötyä.

Sitten on tietenkin se pieni joukko helvetin tyhmiä ihmisiä. Olisivat ja ovat sitä varmasti Suomessakin, vaikka mikään kulkuneuvo ei veisi ulkomaille. Ei tietenkään ole hyväksyttävää suositusten rikkominen ja perseily, mutta henkilökohtaisesti en usko että näitä ihmisiä kiinnostaa yhtään enempää suositukset kotimaassaankaan. Muutenhan oltaisiin saatu korona tukahdutettua kokonaan hetkeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
On hyvä muistaa, että matkustaminen oli ja on edelleen sallittua tiettyihin maihin. Tälläinen matkustaja on saattanut noudattaa pilkulleen myös muita suosituksia keväästä asti ja aikoo noudattaa niitä (esim. maskisuositus) jatkossa. Autom. maalittaminem tekee enemmän vahinkoa kuin siitä on hyötyä.
Varmaan tarkoitat ihan oikeaa asiaa mutta käytetään nyt oikeita sanojakin: Mihin tahansa saa matkustaa. Tietyistä maista tullessa pitäisi mennä karanteeniin ja ilmeisesti ainakin osasta lentäen palaavilta otetaan testitkin. Suositukset ja se, missä on järkevää lomailla on sitten eria asia mutta jos on (tai vaikka ei) oikeaa asiaa Ruotsiin, Luxenburgiin, Yhdysvaltoihin tai vaikka Balkanille niin kyllä sinne saa mennä.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 297
Varmaan tarkoitat ihan oikeaa asiaa mutta käytetään nyt oikeita sanojakin: Mihin tahansa saa matkustaa. Tietyistä maista tullessa pitäisi mennä karanteeniin ja ilmeisesti ainakin osasta lentäen palaavilta otetaan testitkin. Suositukset ja se, missä on järkevää lomailla on sitten eria asia mutta jos on (tai vaikka ei) oikeaa asiaa Ruotsiin, Luxenburgiin, Yhdysvaltoihin tai vaikka Balkanille niin kyllä sinne saa mennä.
Kyllä, perustuslaki takaa aina oikeuden mennä ja tulla. Muotoilin asian vain ns. suositusten mukaisesta matkustamisesta. Kritisoin aiemmin jo noita "riskimaita" ja suosituksia "turvallisista" maista. Olisi kiinnostavaa kyllä tietää, meneekö kuinka moni kantasuomalainen esim. Turkkiin tai Balkanille nyt lomalle.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Kyllä, perustuslaki takaa aina oikeuden mennä ja tulla. Muotoilin asian vain ns. suositusten mukaisesta matkustamisesta. Kritisoin aiemmin jo noita "riskimaita" ja suosituksia "turvallisista" maista. Olisi kiinnostavaa kyllä tietää, meneekö kuinka moni kantasuomalainen esim. Turkkiin tai Balkanille nyt lomalle.
Voi olla, että noihin on ainakin lentäen vaikempi mennä kun kuvittelisi että lentoja ei paljoa ole kun matkatoimistot ei reissuja järkkää eikä muillekaan lomailua suositella. Varsinaista työasiaa tuonne lienee harvalla. Sen sijaan Suomen ja Ruotsin välillä lennetään aika paljonkin työasioissa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Varmaan tarkoitat ihan oikeaa asiaa mutta käytetään nyt oikeita sanojakin: Mihin tahansa saa matkustaa. Tietyistä maista tullessa pitäisi mennä karanteeniin ja ilmeisesti ainakin osasta lentäen palaavilta otetaan testitkin. Suositukset ja se, missä on järkevää lomailla on sitten eria asia mutta jos on (tai vaikka ei) oikeaa asiaa Ruotsiin, Luxenburgiin, Yhdysvaltoihin tai vaikka Balkanille niin kyllä sinne saa mennä.
Tämäpä tässä, mutta matkustajan on kannettava vastuunsa ja matkalla oirehtiessaan/sairastuessaan peruttava paluulento ja jäätävä sairastamaan kohteeseen, jonne oli asiaa tai ei ollut.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 158
Tämäpä tässä, mutta matkustajan on kannettava vastuunsa ja matkalla oirehtiessaan/sairastuessaan peruttava paluulento ja jäätävä sairastamaan kohteeseen, jonne oli asiaa tai ei ollut.
Hyvä muistutus, ihmisen muisti voi olla lyhyt, vaikka keväästä ja kevään paluu ongelmista ei ole montaakaan kuukautta, niin osa unohtanut että paluu voi muodustua vaikeaksi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 270
Viestejä
4 189 780
Jäsenet
70 717
Uusin jäsen
Diavolo

Hinta.fi

Ylös Bottom