Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:15 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>
Joo ei ole liikkumisia kielletty mitä nyt peloteltu 24/7 kuinka helposti saa tartunnan ja henki pois.
Kuka noin on pelotellut? Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla on nimenomaan rohkaistu liikkumiseen koko pandemian ajan. Ulkoilua turvavälein on suositeltu ja pidetty jopa hyvin tärkeänä.
Vahvasti tulee esiin rokotevastaisten ja koronakieltäjien narratiivissa tuo pelkopropaganda, jota vastaan sitten pitää ”puolustautua” ja olla epälammas. Tietyllä tavalla tuo juuri korostaa sitä, että juuri he pelkäävät jota pitää pyrkiä lietsomaan itseltään pois.Kuka noin on pelotellut? Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla on nimenomaan rohkaistu liikkumiseen koko pandemian ajan. Ulkoilua turvavälein on suositeltu ja pidetty jopa hyvin tärkeänä.
Vahvasti tulee esiin rokotevastaisten ja koronakieltäjien narratiivissa tuo pelkopropaganda, jota vastaan sitten pitää ”puolustautua” ja olla epälammas. Tietyllä tavalla tuo juuri korostaa sitä, että juuri he pelkäävät jota pitää pyrkiä lietsomaan itseltään pois.
Viesti mitä on yritetty kertoa on juurikin noin, liikkukaa paljon, mutta media ja konteksti on mahdollistanut myös pelkäävän tulkinnan ja rikkinäinen puhelin on valmis.Kuka noin on pelotellut? Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla on nimenomaan rohkaistu liikkumiseen koko pandemian ajan. Ulkoilua turvavälein on suositeltu ja pidetty jopa hyvin tärkeänä.
USA:ssa vähintään yhden rokoteannoksen on saanut nyt 44% koko väestöstä. Ilmeisesti meno alkaa hiipua, koska vapaita aikoja on tarjolla enemmän kuin mitä rokotteen ottajia olisi tyrkyllä. Israelissa luku on pyörinyt hieman päälle 60% pitkän aikaa ja tuskin siitä enää pahemmin nouseekaan, en ole ainakaan lukenut, että minkäänlaisesta saatavuusongelmasta olisi kyse, vaan ne ovat rokotteen ottaneet, jotka sen tässä vaiheessa aikovat ottaakin. USA:ssa ei varmaan päästä tuonne Israelin lukuihin. Britanniassa vastaava luku on 52% ja sielläkin tahti alkaa hiipua.
Tässä on mielenkiintoista seurata, että riittääkö tuollainen maksimissaan 60% rokotekattavuus painamaan epidemian alas. Siltä kyllä näyttää, mutta toisaalta epidemia etenee aalloissa.
Hyvin paljon mahdollista, mutta kysynnän laskun myötä hinta tulee tippumaan influenssarokotteen tasolle ja menekki samoin.Pfizer ajatukset että koronarokotteesta tulee jatkuva tulonlähde.
Rokotteet | Rokotevalmistaja Pfizer nosti tulosennustettaan merkittävästi, koronarokotteesta suunnitellaan pysyvää tulovirtaa
Pfizer arvioi nyt, että rokotteet nostavat yhtiön tulosta tänä vuonna 26 miljardilla dollarilla.www.hs.fi
Missään päin maailmaa ei tosiaan alle 16-vuotiaita taideta vielä rokottaa, eli teoreettinen rokotekattavuuden maksimi lienee siellä 80% hujakoilla.Tuossa on sellainen knoppi, että usa:ssa ei tällä hetkellä ole rokotetta, joka olisi hyväksytty alle 16-vuotiaille. Eli tuo 44% on vähän harhaanjohtava, kun alle 16vuotiaita ei ole edes yritetty rokottaa, mutta ne on kai prosenteissa silti mukana? Yrittävät kovasti saada alle 16 vuotiaille myös jonkin rokotteen hyväksytettyä pikapikaa. Uskoisin, että jos saavat myös lapsille rokotukset pyörimään niin se lisää kattavuutta nopeasti. Wanhemmat ottavat samalla itselle piikit, kun käyttävät muksuja piikitettävänä. Osa porukasta on toki rokotevastaisia, osa porukasta laiskoja(koko perhe kerralla, ei jaksa väijyä aikoja, kun on ruuhkaa jne).
Et ole ilmeisesti hallitusta etkä iltapaskalehtiä kuunnellut. Mitä muuta se on kuin pelottelua jatkuvasti toistaa jos ette tee näin ja näin tartunnat räjähtävät käsiin ja hirmuinen määrä kuolleita.Vahvasti tulee esiin rokotevastaisten ja koronakieltäjien narratiivissa tuo pelkopropaganda, jota vastaan sitten pitää ”puolustautua” ja olla epälammas. Tietyllä tavalla tuo juuri korostaa sitä, että juuri he pelkäävät jota pitää pyrkiä lietsomaan itseltään pois.
Kyllä olen seurannut aihetta ja kirjoittelua hyvinkin laajasti. Ja en kyllä ole keltaisen lehdistön normaalin revittelyn lisäksi mitään ”pelottelua” tunnistanut. Paitsi jos faktojen ja sen hetkisen näkemyksen kertominen lasketaan pelotteluksi. Eihän nämä uutiset ja tiedot ole mitään mieltä ylentäviä, mutta ei niiden hyväksyminen tarkoita pelkäämistä.Et ole ilmeisesti hallitusta etkä iltapaskalehtiä kuunnellut. Mitä muuta se on kuin pelottelua jatkuvasti toistaa jos ette tee näin ja näin tartunnat räjähtävät käsiin ja hirmuinen määrä kuolleita.
En tiedä mitä pelkoa yllä mainitsemani eläkeläisukko projisoi mutta lopputulos heidän taloudessaan on liikkumisen väheneminen mistä seuraa omat ongelmansa.Mutta sitä pelkoa on sitten nostettu kyllä teemana jatkuvasti tuolla mainitsemissani leireissä. Ehkä siinä projisoidaan juurikin sitä omaa pelkoa muihin ja siten yritetään hälventää omaa pelkoa.
Nyt puhut jonkun yksilön valinnoista etkä siitä miten sitä pelkopropagandaa on esiintynyt. Etkä tainnut edes alkuperäisessä viestissä linkittää näitä kahta asiaa yhteen, eli että eläkeläisukon valinta johtuisi pelosta.En tiedä mitä pelkoa yllä mainitsemani eläkeläisukko projisoi mutta lopputulos heidän taloudessaan on liikkumisen väheneminen mistä seuraa omat ongelmansa.
Sain käsityksen että ainakin vaimo on peloteltu pysymään kotonaan. Sitä ennemmin uskoo omia silmiä ja korvia kuin mitään muuta. Sama homma koronaan sairastuneiden kanssa, yksi tapaus mistä joku oli kuullut vaikka olen asiasta kysynyt ties kuinka monelta. Luulisi uutisoinnin perusteella kaikkien tietävän vähintään yhden sairastuneen mutta kaikkea muuta.Nyt puhut jonkun yksilön valinnoista etkä siitä miten sitä pelkopropagandaa on esiintynyt. Etkä tainnut edes alkuperäisessä viestissä linkittää näitä kahta asiaa yhteen, eli että eläkeläisukon valinta johtuisi pelosta.
Eli yleistätkö nyt oman kyselyn perusteella, että riittävän moni ei tiedäkään vähintään yhtä sairastunutta?Sama homma koronaan sairastuneiden kanssa, yksi tapaus mistä joku oli kuullut vaikka olen asiasta kysynyt ties kuinka monelta. Luulisi uutisoinnin perusteella kaikkien tietävän vähintään yhden sairastuneen mutta kaikkea muuta.
Ihmettelen miksi kukaan ei tiedä sairastunutta vaikka meillä on epidemia käsillä.Eli yleistätkö nyt oman kyselyn perusteella, että riittävän moni ei tiedäkään vähintään yhtä sairastunutta?
Itse tiedän Covidiin sairastuneita ja siihen kuolleen.Sain käsityksen että ainakin vaimo on peloteltu pysymään kotonaan. Sitä ennemmin uskoo omia silmiä ja korvia kuin mitään muuta. Sama homma koronaan sairastuneiden kanssa, yksi tapaus mistä joku oli kuullut vaikka olen asiasta kysynyt ties kuinka monelta. Luulisi uutisoinnin perusteella kaikkien tietävän vähintään yhden sairastuneen mutta kaikkea muuta.
Monta sairastunutta?Itse tiedän Covidiin sairastuneita ja siihen kuolleen.
Minäkin tiedän useita sairastuneita. Mitenkäs nyt pitäisi tuota otantaa käsitellä?Ihmettelen miksi kukaan ei tiedä sairastunutta vaikka meillä on epidemia käsillä.
Siten että minä olen väärässä. Luultavasti tähän malliin.Minäkin tiedän useita sairastuneita. Mitenkäs nyt pitäisi tuota otantaa käsitellä?
Kaksi ja kolmantena siihen kuollut.Monta sairastunutta?
Ei, vaan että näistä anekdoottitason tiedoista ei voi juurikaan vetää johtopäätöksiä mihinkään suuntaan. Tai no sen, että olit kyllä väärässä siinä väitteessä, ettei kukaan muka tietäisi yhtään sairastunutta.Siten että minä olen väärässä. Luultavasti tähän malliin.
Yksi kuollut ja yksi sairastunut enemmän kuin kaikilla keneltä olen kysynyt yhteensä. Kun funtsii kuinka monta ihmistä kaikki tuntevat siitä tulee semmoinen verkosto että jotain totuutta siinäkin alkaa löytymään.Kaksi ja kolmantena siihen kuollut.
Joo, jopa minä tiedän jonkun joka tietää jonkun. Kenestäkään muusta en puhunutkaan.Tai no sen, että olit kyllä väärässä siinä väitteessä, ettei kukaan muka tietäisi yhtään sairastunutta.
Yksi kuollut ja yksi sairastunut enemmän kuin kaikilla keneltä olen kysynyt yhteensä. Kun funtsii kuinka monta ihmistä kaikki tuntevat siitä tulee semmoinen verkosto että jotain totuutta siinäkin alkaa löytymään.
No itse tunnen ainakin 10 henkilöä jotka ovat sairastaneet koronan. Tai siis ne jotka tunnen + niiden perheenjäsenet jotka myös sairastuivat.
Että kyllä niitä aika nopeasti löytyy.
Niin, jos tuntee Suomesta 100 random-ihmistä, niin keskimäärin niistä 1 tai 2 on tietoisesti sairastanut koronan. Onko se paljon vai vähän, niin sitä voi kukin pohtia tykönään ihan rauhassa. Ja jossei ole tuttavapiiriä PK-seudulla niin sitten toi luku toki pienenee.No, suomalaisista 1,5% on saanut tartunnan. Ja ne hyvin epätasaisesti jakautuneina niin, että pk-seudulla leijonanosa ja ilmaantuvuuserot eri alueiden välillä voivat olla noin monisatakertaisia. Jos siis oma tuttavapiiri asuu pääosin Keski-Pohjanmaalla, olisi hemmetin epätodenäköistä tuntea joku sairastunut. Paimiossa tai Portanisissa taas tilanne olisi hyvin toisenlainen. Yksittäisen ihmisen kokemuksilla ei tee jälleen kerran yhtään mitään kun yrittää ymmärtää koronapandemiaa Suomessa.
Koronakartta kertoo lisää.
Kolmasosa kuollut? Tää on nyt kai sitten sitä pelottelua jos todellisuudessa 1,5% on sairastunut ja niistä sitten taas 1% kuollut.Kaksi ja kolmantena siihen kuollut.
Jos kysytään että kuinka monta tautiin sairastunutta/kuollutta tuntee, niin kai siihen saa vastata ilman että pitää syytellä pelottelusta, saati sitten että sitä kannattaisi yleistää koskemaan laajempaa joukkoa.Kolmasosa kuollut? Tää on nyt kai sitten sitä pelottelua jos todellisuudessa 1,5% on sairastunut ja niistä sitten taas 1% kuollut.
Bannia ja kivitystä kun näin törkeästi ajetaan omaa agendaa
Itse tunnen yhden, mutta Suomesta en yhtään. Numeroiden valossa näin pitääkin olla. Samoin jollain sitten voi olla juuri 3 joista 1 kuollut. Ei johda oikein mihinkään johtopäätökseen.Jos kysytään että kuinka monta tautiin sairastunutta/kuollutta tuntee, niin kai siihen saa vastata ilman että pitää syytellä pelottelusta, saati sitten että sitä kannattaisi yleistää koskemaan laajempaa joukkoa.
Henkilökohtaisesti en tiedä ainuttakaan koronan sairastanutta henkilöä. Tai no, toisen lapsen luokalta oli joku sairastunut viime syksynä ja sen vuoksi määräsivät karanteeniin, mutta siinäpä se.
Ei kai kukaan ole sen vuoksi ulkoilua jättänyt väliin, mutta jos liikunta on aiemmin jollakin vanhemmalla ihmisellä koostunut pääasiassa vaikkapa uimahallissa ja kaupoissa käymisestä, niin ei näitä ihan niin vain korvata millään loskapaskassa tallaamisella. Ihmiset pitävät eri asioista, eikä kannata tuputtaa omia toimintamalleja muille.Todelliset luvut sitten joko pelottaa tai ei pelota. Marin/Kiuru samoin.
Luvut kannattaa kuitenkin suhteuttaa muuhun elämään ja sen riskeihin. En itse jättäisi ulkoilua väliin sen vuoksi.
Jos tarkkoja ollaan, niin tänään ei vielä rokoteta, vaan pääsee varaamaan aikaa rokotukseen ja omalla kohdalla se on 21.5. jossa oli ensimmäinen vapaa aika. Rokotuspistekkin toisella puolella Vantaata, missä itse asun, kuin muissa paikoissa ei näkyny ensimmäistäkään vapaata aikaa.Huomisesta alkaen Vantaalla rokotetaan vuonna 1981 syntyneitä ja vanhempia eli 40-vuotiaista lähtien.
Totta, mutta tästä päivästä alkaen pääsee tosiaan varaamaan aikoja.Jos tarkkoja ollaan, niin tänään ei vielä rokoteta, vaan pääsee varaamaan aikaa rokotukseen ja omalla kohdalla se on 21.5. jossa oli ensimmäinen vapaa aika. Rokotuspistekkin toisella puolella Vantaata, missä itse asun, kuin muissa paikoissa ei näkyny ensimmäistäkään vapaata aikaa.
Viittasin tällä aiemmin ketjussa mainittuun liikkumattomuuteen joka johtui väitetystä pelottelusta.Ei kai kukaan ole sen vuoksi ulkoilua jättänyt väliin, mutta jos liikunta on aiemmin jollakin vanhemmalla ihmisellä koostunut pääasiassa vaikkapa uimahallissa ja kaupoissa käymisestä, niin ei näitä ihan niin vain korvata millään loskapaskassa tallaamisella. Ihmiset pitävät eri asioista, eikä kannata tuputtaa omia toimintamalleja muille.
Omien vanhempien osalta tilanne on ollut nivelvaivojen vuoksi juuri sellainen, että käytännössä viimeisen vuoden aikana ei ole ollut juuri mitään liikuntamahdollisuuksia uimahallien ollessa kiinni.
Käsitin että se lähti liikkeelle tästä oman kuplan yleistämisestä:Viittasin tällä aiemmin ketjussa mainittuun liikkumattomuuteen joka johtui väitetystä pelottelusta.
Ja kummasti omat vanhemmat liikkunut enemmän kuin koskaan, eli kaikki on taas koronan syytä mutta itsessä ei mitään vikaa
Tämä "kukaan" on niin hieno määritelmä. Terveisin maailman napa.Ihmettelen miksi kukaan ei tiedä sairastunutta vaikka meillä on epidemia käsillä.
Nyt on jo suuremmalla jakelulla tuo epäkohta jaossa, mistä täällä aiemmin kirjoitin
THL:n korona-arvio: Kuolleisuus saattaa nyt olla laskussa
"Suomessa oli maanantaihin mennessä todettu 952 koronaan liittyvää kuolemantapausta."
Toisaalla THL ilmoittaa näin
Tilannekatsaus koronaviruksesta - Infektiotaudit ja rokotukset - THL
"Tautiin liittyviä kuolemia on ilmoitettu yhteensä 916 (+1*) "
Samalla laitoksella kahdet luvut, ei varmaan ole Antti Herlinin teosta tullut luettua.
Kuukausia jatkunut epäsuhde, ilmeisesti kesän kynnyksellä tulee takautuvasti ilmoitettuja kuolleita yhdelle päivälle.
Joo, jopa minä tiedän jonkun joka tietää jonkun. Kenestäkään muusta en puhunutkaan.
Vaihteeksi oikeata tietoakin aiheesta, eli miten käy kun yhteiskunta avataan ennen kuin 100% on rokotettu.
Eli väestöstä 60% rokotettu kahteen kertaan, lopuilla eka piikki pääosin annettu. Alueen koko väestö noin 100000hlö. Uusi covid aalto ehti nousta 1000 uuteen aktiiviseen tapaukseen ennenkuin laitettiin paikat kiinni uudelleen. Sairastuneista 30% omasi täyden rokotesuojan eli kaksi rokotetta ja riittävä aika vastustuskyvyn kehittymiseen.
Rokotteina AZ (40%) ja Sinopharm (60%) annoksista. Sinopharm suoja on 79-86% parin eri tutkimuksen mukaan.
"Indian-made AstraZeneca vaccine doses ". Tiedä sitten kuinka hyvä kopio tuo ollut. Veikkaisin, että heikompi mitä länsimaissa.