Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 564
Siellä on katsottu, että ei haluta ottaa riskejä Intiasta valuvan paskan kanssa, kun on saatu asiat hyvälle tolalle.

On täysin ymmärrettävää, että miltei kaikkien etu (=korona pysyy alueelta pois) Ajaa muutaman hyvin hyvin hyvin harvan ihmisen edun edelle lievästi. Noitahan ei esim ammuta vaan ei nyt vain päästetä toistaiseksi palaamaan maahan. Tlanne ei edes ole kovin pitkäaikainen, vaan ratkennee ehkä jo parissa vuodessa, jos rokotteet purevat koronaan niin hyvin, kuin miltä toistaiseksi (mutta vain toistaiseksi) vaikuttaa..

Annetaan samalla signaali kansalaisille:

Elkääpä menkö perseilemään nyt ulkomaille ja hakemaan tautia tänne.

Tämä on hyvinkin tärkeä ja mahdollisesti jopa välttämätön juttu. Osa ihmisistä kun on kertakaikkisen vastuuttomia ihmisjätteitä ja saattavat esim väärentää testejä ja valehdella moninaisissa kriittisissä asioissa...

Kaikkiin Intiasta tuleviin pitäisi suhtautua nyt siten, kuin ko henkilö kantaisi uutta, tappavaa virusta, jonka ei haluta pääsevän leviämään missään nimessä, sillä ko asia voi oikein hyvin pitää paikkansa (Riski on tosin miltei olematon, mutta kuitenkin senverran huomattava, että kaikkien pitäisi varautua siihen).
Kannattaisi nyt edes vähän pysyä totuudessa.

Intiassa ei ole muutamia Australialaisia vaan tuhansia jotka eivät pääse palaamaan kotimaahansa. Siellä tuskin yksikään on viikon hupilomalla perseilemässä. Australiassa on jo viime kesästä ollut käytössä (muutaman "kenen nimeä ei saa mainita" märkäuni) tuhansia maksava pakollinen, valvottu hotellikaranteeni.

Viime syksynä oli mm. n. 20 000 Australialaista eri puolilla maapalloa tilanteessa jossa kotiinpaluu oli mahdottomuus ilman tuhansien tai kymmenien tuhansien lentolippuja + karanteenimaksuja. Mukana sukulaisten ja perheen luona kävijöitä, eri puolilla maailmaa opiskelevia jne. Nämäkö ovat niitä perseilijöitä?

Kannattaa muistaa että Australian väestöstä 22% on syntynyt maan ulkopuolella (luku taitaa olla maailman suurin). Tästä johtuen on paljon hyväksyttäviä ja inhimillisiä syitä päästä matkustamaan maan ulkopuolelle. Viimeisen lähes vuoden aikana syyt ovat olleet todella kovat jos takaisin on pitänyt maksaa yllämainitut kustannukset. Ja nyt onkin sitten perseilijä kun kahden viikon eristys hotellissa ei riitä tälle "demokratialle".

Ai niin, ohessa linkki Australialaiseen elämään.. Löytyi sieltä sitä perseilyäkin jonka vuoksi korona pääsi leviämään. Erään karanteeni hotellin valvojat harrastivat seksiä valvomiensa kanssa. Sitä kautta korona pääsi maahan. Todella pomminvarma keino tuo täällä mainostettu hotellikaranteeni.. :D

 

”diginatiivi”

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
994
En tiedä kuuluuko ketjuun mutta olenko jotenkin harvinaislaatuisessa tuttavaporukassa kun tiedän 3 melko vakavaa korona rokotteesta tullutta haittavaikutusta ja yhden kuoleman. Kuolema ajallisesti tosi lähellä rokotusta.

Tuttuni vaimo kuoli 2 vrk tehosteesta (vanhainkodissa) . Nro.2 joutui tehosteen jälkeisenä iltana kutsumaan puolisolleen ambulanssin. Voimakas pahoinvointi ja voimakkaat sydänoireet. Täysin perusterve noin 40v. Joutui lääkitykselle sydämen takia!!

Nro:3 tuttuni sisko joutui ensimmäisen annoksen jälkeen välittömästi sairaalaan yöksi tarkkailtavaksi. Tarkkoja oireita en tiedä mutta erittäin kova kuume oli seuraavana päivänä.

Viimeinen koskettaa melko läheltä kun lähisukulainen sai käsiin erittäin pahan ihoreaktion, ellei jopa ihonalaisen 4vrk ensimmäisestä annoksesta. Ei lähtenyt päivystykseen
mutta huomenna pitänee lääkäriin ottaa yhteyttä ja huolehtia että haittavaikutus ilmoitus tehdään.

Eikä ole mitään tarvetta valehdella. Mutta en pidä suutani kiinnikään.
Otan osaa enkä vähättele tapahtumia ja olen sitä mieltä että näitä asioita pitää tutkia ja kertoa tuloksista kansalle vääristelemättä.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 415
En tiedä kuuluuko ketjuun mutta olenko jotenkin harvinaislaatuisessa tuttavaporukassa kun tiedän 3 melko vakavaa korona rokotteesta tullutta haittavaikutusta ja yhden kuoleman. Kuolema ajallisesti tosi lähellä rokotusta.

Tuttuni vaimo kuoli 2 vrk tehosteesta (vanhainkodissa) . Nro.2 joutui tehosteen jälkeisenä iltana kutsumaan puolisolleen ambulanssin. Voimakas pahoinvointi ja voimakkaat sydänoireet. Täysin perusterve noin 40v. Joutui lääkitykselle sydämen takia!!

Nro:3 tuttuni sisko joutui ensimmäisen annoksen jälkeen välittömästi sairaalaan yöksi tarkkailtavaksi. Tarkkoja oireita en tiedä mutta erittäin kova kuume oli seuraavana päivänä.

Viimeinen koskettaa melko läheltä kun lähisukulainen sai käsiin erittäin pahan ihoreaktion, ellei jopa ihonalaisen 4vrk ensimmäisestä annoksesta. Ei lähtenyt päivystykseen
mutta huomenna pitänee lääkäriin ottaa yhteyttä ja huolehtia että haittavaikutus ilmoitus tehdään.

Eikä ole mitään tarvetta valehdella. Mutta en pidä suutani kiinnikään.
Aika voimakkaita reaktioita on raportoitu, esim. itse en koskaan ole saanut minkäänlaista reaktiota mistään rokotteesta (ja aika paljon niitä olen elämäni aikana ottanut), mutta koronarokotteesta on kai ihan tavallista saada kuumetta tai vastaavia (muihin rokotteihin nähden hankalia) sivuoireita. Mutta otan tietty rokotteen, koska toinen vaihtoehto on sairastaa tauti ja siinä riski on käsittääkseni merkittävästi isompi. Itse siis kuvittelen asian niin, että koronavirus ei ole maailmasta mihinkään tukahtumassa, joten vaihtoehdot ovat joko rokote tai sairastaminen.
 

”diginatiivi”

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
994
Aika voimakkaita reaktioita on raportoitu, esim. itse en koskaan ole saanut minkäänlaista reaktiota mistään rokotteesta (ja aika paljon niitä olen elämäni aikana ottanut), mutta koronarokotteesta on kai ihan tavallista saada kuumetta tai vastaavia (muihin rokotteihin nähden hankalia) sivuoireita. Mutta otan tietty rokotteen, koska toinen vaihtoehto on sairastaa tauti ja siinä riski on käsittääkseni merkittävästi isompi. Itse siis kuvittelen asian niin, että koronavirus ei ole maailmasta mihinkään tukahtumassa, joten vaihtoehdot ovat joko rokote tai sairastaminen.
No juuri sine ja minä ite ideologia. Just joo..
 

Holotna

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
1 378
En tiedä kuuluuko ketjuun mutta olenko jotenkin harvinaislaatuisessa tuttavaporukassa kun tiedän 3 melko vakavaa korona rokotteesta tullutta haittavaikutusta ja yhden kuoleman. Kuolema ajallisesti tosi lähellä rokotusta.
Itse en tiedä yhtäkään ja vaikka olen kysellyt tutuilta koronasta ainoastaan yksi tietää jonkun joka on sairastanut koronan. Väärä tuttavapiiri tai jotain kun uutisista saa pikkaisen eri käsityksen kuinka paljon sairastuneita pitäisi olla.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 332
Tartuntamäärät ovat se epidemian mittatikku, vaikka kohta pitäisi siirtyä seuraamaan vain sairaalakuormitusta. Voi meinaan käydä niin, että tartunnat lisääntyvät merkittävästikin ja silti sairaaloissa on tyhjää, koska rokotusjärjestys on mikä on. Saas nähdä onnistuuko se vai seurataanko vain tartuntamääriä. Toisaalta itse arvaan, että myös tartuntamäärät laskevat ihan kaikissa ikäluokissa toukokuun edetessä, mutta voi käydä myös toisin.
Niinhän se pitäisi siirtyä seuraamaan sitä sairaalakuormitusta, joka tulee väkisin laskemaan kun rokotusjärjestys on nykyinen. Itse kanssa veikkaisin, että tartuntamäärät jatkavat laskuaan, vaikka rajoituksia hiljalleen puretaan. Toki nuorten suhteellinen osuus varmasti kasvaa, koska rokotusjärjestys.

Euroopan, tai vaikka Kanadankin esimerkit näyttää, että vielä tällä rokotuskattavuudella ei kannata hirveästi henkseleitä paukutella. Että jos oikein tunaroidaan, niin toukokuusta voi tulla vielä ikäväkin.
No pitää kyllä tosissaan yrittää, että tässä pidempää merkittävää kasvua saataisiin enää aikaan. Rokotukset väkisin vievät sen parhaan terän koronalta. Kanadan rokotekattavuus oli alle 20% väestöstä kun siellä oli kasvua. Suomessa ollaan pari prosenttia perässä Kanadaa. Kuukauden päästä ollaan jo varmaan aikuisväestön osalta aikalailla 50% Suomessa.
 

”diginatiivi”

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
994
Itse en tiedä yhtäkään ja vaikka olen kysellyt tutuilta koronasta ainoastaan yksi tietää jonkun joka on sairastanut koronan. Väärä tuttavapiiri tai jotain kun uutisista saa pikkaisen eri käsityksen kuinka paljon sairastuneita pitäisi olla.
Välillä se epäotollinen ruletti osuu.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 268
En tiedä kuuluuko ketjuun mutta olenko jotenkin harvinaislaatuisessa tuttavaporukassa kun tiedän 3 melko vakavaa korona rokotteesta tullutta haittavaikutusta ja yhden kuoleman. Kuolema ajallisesti tosi lähellä rokotusta.
Vähän haiskahtaa jo nyt, sori.
Tuttuni vaimo kuoli 2 vrk tehosteesta (vanhainkodissa) .
Vanhainkodissa, taisi olla muitakin vaivoja kuin vain ikä?
Nro.2 joutui tehosteen jälkeisenä iltana kutsumaan puolisolleen ambulanssin. Voimakas pahoinvointi ja voimakkaat sydänoireet. Täysin perusterve noin 40v. Joutui lääkitykselle sydämen takia!!
Missä 40v. saa piikkiä nyt jo?
Nro:3 tuttuni sisko joutui ensimmäisen annoksen jälkeen välittömästi sairaalaan yöksi tarkkailtavaksi. Tarkkoja oireita en tiedä mutta erittäin kova kuume oli seuraavana päivänä.

Viimeinen koskettaa melko läheltä kun lähisukulainen sai käsiin erittäin pahan ihoreaktion, ellei jopa ihonalaisen 4vrk ensimmäisestä annoksesta. Ei lähtenyt päivystykseen
mutta huomenna pitänee lääkäriin ottaa yhteyttä ja huolehtia että haittavaikutus ilmoitus tehdään.

Eikä ole mitään tarvetta valehdella. Mutta en pidä suutani kiinnikään.
Jännä, että lähipiiriin näitä osuu, mutta lienee nopalla jaettu, joten ei kait siihen ite voi vaikuttaa, joten ei auta kuin jaksaa.
 

kibe

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 906
Aika voimakkaita reaktioita on raportoitu, esim. itse en koskaan ole saanut minkäänlaista reaktiota mistään rokotteesta (ja aika paljon niitä olen elämäni aikana ottanut), mutta koronarokotteesta on kai ihan tavallista saada kuumetta tai vastaavia (muihin rokotteihin nähden hankalia) sivuoireita. Mutta otan tietty rokotteen, koska toinen vaihtoehto on sairastaa tauti ja siinä riski on käsittääkseni merkittävästi isompi. Itse siis kuvittelen asian niin, että koronavirus ei ole maailmasta mihinkään tukahtumassa, joten vaihtoehdot ovat joko rokote tai sairastaminen.
Vertaat jotain sadoista tuhansista ihmisistä otettavaa sivuoiredataa siihen, että itse et ole aikaisemmin saanut mitään oireita? Aika moni ihminen saa vastaavia myös muista rokotteista. En ole itse kuullut, että vanhemmat sukulaiset, tai itse olisi saanut mitään muuta kuin hiukan aikaa jomottavan pistospaikan pfizerista.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 415
No juuri sine ja minä ite ideologia. Just joo..
Rokotteissa on se hyvä puoli, että Suomessa saa onneksi (vielä?) ihan itse päättää, että ottaako rokotteen vai ei. Se on sitä minä minää parhaimmillaan ja en todellakaan halua, että rokotteista yritettäisiin tehdä pakollisia, kyllä jokainen saa päättää ottaako piikin vai ei. Itse otan :)
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 564
Kuukauden päästä ollaan jo varmaan aikuisväestön osalta aikalailla 50% Suomessa.
Parhaat kunnat alkavat nyt rokottaa +40v perusterveitä eli vauhti on kunnossa. Joku arvio oli että 2vkoa menee/ikäryhmä (eli tässä tapauksessa 40-49v).
 

”diginatiivi”

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
994
Voin vain sanoa että 2019 oli pieni kukkula. 2021 joudumme kiipeämään vuorelle jonka loputonta kasvua ei voi kukaan tietää.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
563
Vähän haiskahtaa jo nyt, sori.
Vanhainkodissa, taisi olla muitakin vaivoja kuin vain ikä?

Missä 40v. saa piikkiä nyt jo?
Jännä, että lähipiiriin näitä osuu, mutta lienee nopalla jaettu, joten ei kait siihen ite voi vaikuttaa, joten ei auta kuin jaksaa.

Vanhainkodissa ollaan elämän ehtoopuolella. Mutta niinkuin totesin kuolema tuli 2vrk toisen annoksen jälkeen.

Itseasiassa nro:t 2 ja 3 ovat molemmat tuota ikäluokkaa. Terveydenhuoltoalalla , eli ns pakkopullaa piikin otto.

En voi mitään jos epäilyttää. Ihmetyttää vaan että asia on näin päin että tiedän pelkkiä haittavaikutuksia en koronaan
sairastuneita. Tosin alue vaikuttaa. Meillä kunnassa noin 13000 asukasta. Positiivisen näytteen antajia alle 20 , noista
en tiedä kuinka moni sairastanut ja millä lailla kun en yhtään tunne.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 230
Itse tiedän neljä rokotettua ja kaikki ovat kokeneet korkeintaan lieviä oireita. Tosin kakkosannoksiin eivät ole vielä päässeet kuin joku foorumituttu ja heille on pientä lämpöä tullut. Tai siis ulkomailta tiedän kolme lisää, jotka ovat saaneet kaikki eri rokotteita, mutta sielläkään ei mitään.

Sairastaneita itse tiedän vain yhden (joka taisi päästä lopulta n. viikon kestävällä kuumeella) ja loput lähinnä vain tuttavien sukulaisia (lähinnä joku eno ja setä kuollut heiltä Espanjassa ja yleensä koronan jälkitauteihin).

AZ on myös ekaa annosta saanut riskiryhmäläinen kaveri (sepelvaltimotauti), mutta siis Phfiseria sitten se kakkos annos ilmeisesti myöhemmin.

Mutta eiköhän näitä aika tarkasti seurata, mitä oireita tulee mistäkin.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 173
Mulla ja rouvalla 2xpzaiserit kropassa.
Ikää kesäkuussa 40v
Ei perus sairauksia.
Rouva 32v

> eka rokote > mulla ei mitää, rouvalla käsi kipeä.
> toka annos> rouvalla hieman flunssan kaltaista oiretta, itellä ei mitää.

Velipojan rouva sai kans vähä myöhemmi samat setit> eka ei mitää, tehoste lievää lämpöä.

Muitakin tiedän rokoteen saaneita tässä kunnassa ja eipä oireita.
 

”diginatiivi”

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
994
Se on varma että täällä korostuvat omalla kohdalle sattuneet ja tilastoihin nojaavat.
Lopullinen totuus selviää vuosien päästä enkä halua vähätellä kenenkään menetyksiä ja surua.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
563
Äkkiseltään tunnen 4 rokotettua joilla ei juuri mitään oireita. Mutta ilmeisesti kukaan ei ole saanut tehostetta.

Tuo tänään näkemäni sai kyllä miettimään että kannattaako toista annosta hänen ottaa kun sen verran pahan
näköinen reaktio oli. Itse olen kyllä nyt tullut sen verran varovaiseksi etten ole jonojen ohi kiilaamassa.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 415
Vertaat jotain sadoista tuhansista ihmisistä otettavaa sivuoiredataa siihen, että itse et ole aikaisemmin saanut mitään oireita? Aika moni ihminen saa vastaavia myös muista rokotteista. En ole itse kuullut, että vanhemmat sukulaiset, tai itse olisi saanut mitään muuta kuin hiukan aikaa jomottavan pistospaikan pfizerista.
Tosiaan en yritä tässä mitään tiedettä tehdä, tiedän, että yksittäistapaukset ovat epäolennaisia tieteen näkökulmasta, mutta sen vaan toin ilmi, että ihan omat vanhemmat tuttavani, jotka ovat piikin saaneet, ovat kertoneet vilustumisoireista. Minulle se nyt vaan on ihan vierasta, että rokotteista saisi mitään sivuoireita, joten siinäpä se. Mitä väliä muutenkaan on jollain yhden illan "vilunväreillä" kokonaiskuvassa, no niinpä, ei mitään.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 240
Itse en tunne ketään, kenelle olisi tullut pahoja oireita rokotteesta, mutta huhua olen yhdestä henkilöstä kuullut, mutta ei silläkään mitään varsinaista hätää ollut.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 564
Eilen oli 288 tartuntaa ja tämän päin alhaiset tartunnat voi johtua vappupäivän vähistä testauksista. Joten katsellaan nyt millaisia lukuja tulee alkuviikosta...
Oliko testausmäärät arvaus vai tieto?

Hesarista lainattua "THL:n rekistereihin valtakunnalliset vapun ajan päivittäiset testimäärät eivät ole vielä päivittyneet. Hus-alueella testeissä kävi vapunpäivänä noin 4 500 ihmistä. Luku on verrattavissa melko tyypilliseen lauantaipäivän lukemaan"

Eli ainakaan HUS:in kohdalla ei ole alentanut testausmääriä..
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 564
Viimeisen 14vuorokauden aikana kaikissa suurissa sairaanhoitopiireissä ovat muuten testausmäärät nousseet vrt sitä edelliseen 14vrk jaksoon. Tämä on kyllä positiivinen yksityiskohta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 156
En tiedä kuuluuko ketjuun mutta olenko jotenkin harvinaislaatuisessa tuttavaporukassa kun tiedän 3 melko vakavaa korona rokotteesta tullutta haittavaikutusta ja yhden kuoleman. Kuolema ajallisesti tosi lähellä rokotusta.

Tuttuni vaimo kuoli 2 vrk tehosteesta (vanhainkodissa) . Nro.2 joutui tehosteen jälkeisenä iltana kutsumaan puolisolleen ambulanssin. Voimakas pahoinvointi ja voimakkaat sydänoireet. Täysin perusterve noin 40v. Joutui lääkitykselle sydämen takia!!

Nro:3 tuttuni sisko joutui ensimmäisen annoksen jälkeen välittömästi sairaalaan yöksi tarkkailtavaksi. Tarkkoja oireita en tiedä mutta erittäin kova kuume oli seuraavana päivänä.

Viimeinen koskettaa melko läheltä kun lähisukulainen sai käsiin erittäin pahan ihoreaktion, ellei jopa ihonalaisen 4vrk ensimmäisestä annoksesta. Ei lähtenyt päivystykseen
mutta huomenna pitänee lääkäriin ottaa yhteyttä ja huolehtia että haittavaikutus ilmoitus tehdään.

Eikä ole mitään tarvetta valehdella. Mutta en pidä suutani kiinnikään.
Kuulostaa todella harvinaiselta että noin moni saanut oireita "pienessä piirissä".
Itse olen reilun kuukauden aikana haastatellut toistakymmententä terveydenhoitajaa/hoiva-alan työntekijää. Kaikki olivat naisia, ikäjakauma 25+ ja 50+. Kellään ei ollut kummempia oireita, muutamalla nousi kuume tai flunssan tyyppinen olo päiväksi toisen piikin jälkeen.

Sen sijaan kaveri, mieshenkilö 50+ jolla lievä ylipaino eli keskivartalolihava sai koronan ilmeisesti työharjoittelussa oman kertomuksen mukaan. Hän oli reilut kolme viikkoa Jorvissa joista 2vkoa keuhko-osastolla.
Hän kotiutui viime torstaina, sai kolme eri troppia. Kontrolli 2 viikon kuluttua ja 2-3kk menee ennen kuin keuhkot ovat ehkä toipuneet.

Hän kertoi viestissään että älkää vaan jättäkö ottamatta rokotetta, sen verran paska tauti sairastaa.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
563
Minä en tunne yhtään koronaan sairastunutta. Eräs kaverini ja samoin läheiseni joutuivat muutama vuosi sitten sairaalahoitoon. Ensimmäinen oli reilun toista viikkoa osastolla keuhko oireiden takia = keuhkokuume

Toinen oli sairaalassa useaan otteeseen (yht noin 2kk) =norovirus joka aiheutti keuhkokuumeen oireet , ilman kuumetta. Lisäksi tuli kaikkea muuta melko vakaviakin oireita.

Esimmäinen iältään 50-60v ja toinen 70-75v väliin. Tänä päivänä olisi molemmat helppo laittaa korona sairaiksi oireiden perusteella.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
563
Kyllä toki mutta tässä esim eräs tutkimus koronasta ja tehohoidosta.

.Suomalaisillateho-osastoilla viikkoina 11-2 (9.3.2020-17.1.2021)alkaneet hoitojaksot (yht. 956), joissa potilaalla on tulovaiheessa ollut tiedossa oleva COVID-19-infektio tai sen epäily. Kuvassa hoitojaksot on eritelty erikoissairaanhoidon erityisvastuualueiden (erva-aluei-den) mukaisesti; mukana ovat sekä yliopisto-että keskussairaaloiden teho-osastoilla toteutu-neet hoitojaksot. Eniten uusia hoitojaksoja alkoi viikolla 15huhtikuussa 2020.Infektio on varmistunut runsaallapuolellaniistä potilaista, joilla sitä on tulovaiheessa epäilty: 17.1.2021mennessä COVID-19-infektio on varmistettu yhteensä536tehohoitojakson kohdalla. Näitä potilaita on hoidettu sekä yliopisto-että keskussairaaloiden teho-osastoilla.Selvästi eni-ten tehohoitojaksoja (347) on ollut HUS-erva-alueen sairaaloissa

 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 765
Viimeisen 14vuorokauden aikana kaikissa suurissa sairaanhoitopiireissä ovat muuten testausmäärät nousseet vrt sitä edelliseen 14vrk jaksoon. Tämä on kyllä positiivinen yksityiskohta.
En tiedä onko jokin uusi linjaus, mutta esimerkiksi Päijät-Hämeessä ei aikaisemmin testattu oireettomia altistuneita. Nyt esimerkiksi altistuneet koulun oppilaat ym. testataan kaikki josta tuleekin sitten lisätestejä huomattavasti aiempaan. Onko sama linjaus ollut muualla aiemmin Suomessa mahdollisesti vai ainoastaan pahimmilla alueilla? Tullut hiljattain uutena käytäntönä käyttöön muuallakin?

Ilmaantuvuus täällä mukava tasan 100 tällä hetkellä vaikka uutisissakin oli hieno otsikkokin "Suomessa joka paikka alle 100". Sairastuneista täällä ollut huhtikuun aikana 39% alle 20v.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 778
Jännästi rokotetoimitusarviot ovat tasaantuneet niin, että neljälle seuraavalle viikolle ennustetaan 240k toimitettua annosta joka viikolle. Aiemmin viikkokohtaiset arviot ovat aina heitelleet aika paljonkin. (Ellei tuossa sitten ole joku Excel-virhe kyseessä)

 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 144
Jännästi rokotetoimitusarviot ovat tasaantuneet niin, että neljälle seuraavalle viikolle ennustetaan 240k toimitettua annosta joka viikolle. Aiemmin viikkokohtaiset arviot ovat aina heitelleet aika paljonkin. (Ellei tuossa sitten ole joku Excel-virhe kyseessä)
Liittyy varmaankin Astra Zenecan rokotteen toimituksien loppumiseen. Nehän ovat heitelleet aiemmin paljonkin kun taas Pfizer Biontech saatavuus on ollut hyvin ennustettavaa (ja välillä toteuma ylittänytkin ennusteen).

Lukumäärät ovat näköjään myös laskeneet pari-kolmekymmentätuhatta viikossa viime viikosta.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 230
Juu, tuo on Modernaa+Phfiseria tuo lukema. J&J on sitten tuohon päälle jos/kun tulee.

Tuo alaneminen johtuu todennäköisesti siitä että viime viikkoina on tullut isompia annoksia kuin on ennakoitu. 12.4 oltiin arvioihin nähden n 75k plussalla ja 26.4 jo 182k plussalla. Viikolla 19 oltaisiin about 100k annosta plussalla jos arviot pitävät paikkansa.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 406
On kyllä rohkaisevia lukuja nyt tullut jo pitkän aikaa. Toki tartuntaluvut heittelee mutta sairaalapotilaiden määrä itsepäisesti jatkaa laskua. Nyt on taas kulumassa se kuuluisat kaksi viikkoa jonka jälkeen aletaan näkemään miten ravintoloiden ja muiden aktiviteettien avaaminen näkyy tartuntamäärissä. Tosin enpä nyt ihan hirveästi odota mitään nousevia lukuja kun ei joulut, hiihtolomat tai mitkään muutkaan kinkerit ole aiheuttaneet ryöppyjä, varsinkin kun ravintolat eivät ole olleet koko maassa kiinni.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 046
On kyllä rohkaisevia lukuja nyt tullut jo pitkän aikaa. Toki tartuntaluvut heittelee mutta sairaalapotilaiden määrä itsepäisesti jatkaa laskua. Nyt on taas kulumassa se kuuluisat kaksi viikkoa jonka jälkeen aletaan näkemään miten ravintoloiden ja muiden aktiviteettien avaaminen näkyy tartuntamäärissä. Tosin enpä nyt ihan hirveästi odota mitään nousevia lukuja kun ei joulut, hiihtolomat tai mitkään muutkaan kinkerit ole aiheuttaneet ryöppyjä, varsinkin kun ravintolat eivät ole olleet koko maassa kiinni.
Ravintoloiden avaaminen on jo unohdettu. Nyt seuraava etappi on vappu. Ihan kohta räjähtää käsiin tilanne, kun vappua oli juhlimassa 2% normaalista ajasta.
Ullanlinnanmäki.jpg

(Kuva vuoden 2021 vapusta Helsinkin Ullanlinnanmäellä)
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
733
Jaahah, paljonko vetoa että meillä seurataan Ruottalaisten suoritusta, eli "ylijäävät" AZ rokotteet mieluummin lahjoitetaan kuin missään tapauksessa tarjotaan halukkaille oman maan kansalaisille. Tosin vakuuttavat että ei noita AZ annoksia olisi jäämässä paljoakaan yli täällä.

Mutta tätähän tämä on tämän päivän demokratiassa, suuri enemmistö on mutulla oikeassa ja faktoilla voi heittää vaikka sitä kuuluisaa vesilintua..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
426
Jaahah, paljonko vetoa että meillä seurataan Ruottalaisten suoritusta, eli "ylijäävät" AZ rokotteet mieluummin lahjoitetaan kuin missään tapauksessa tarjotaan halukkaille oman maan kansalaisille. Tosin vakuuttavat että ei noita AZ annoksia olisi jäämässä paljoakaan yli täällä.
Onkos meillä jotain suurta kallistumaa ongelmien suuntaan vaikka näin kävisikin?
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 240
Jaahah, paljonko vetoa että meillä seurataan Ruottalaisten suoritusta, eli "ylijäävät" AZ rokotteet mieluummin lahjoitetaan kuin missään tapauksessa tarjotaan halukkaille oman maan kansalaisille. Tosin vakuuttavat että ei noita AZ annoksia olisi jäämässä paljoakaan yli täällä.

Mutta tätähän tämä on tämän päivän demokratiassa, suuri enemmistö on mutulla oikeassa ja faktoilla voi heittää vaikka sitä kuuluisaa vesilintua..
Vielä enemmän huolissani olisin Johnson & Johnsonin rokotteista, sillä sen veritulppariski on vielä pienempi kuin AZ:lla, ja sitä toisaalta tarvitaan vain yksi annos, eli yksi annos sitä korvaa kaksi annosta Pfizeria käytännössä. Eli jos noi pistettäisiin normaalisti niin auttaisi Suomen rokotusohjelmaa kyllä paljon.

Sitä paitsi J&J suojaa tutkimusten mukaan melko hyvin myös esimerkiksi Etelä-Afrikan mutaatiolta, kun taas muiden rokotteiden tehoa on kyseenalaistettu.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
92
Vielä enemmän huolissani olisin Johnson & Johnsonin rokotteista, sillä sen veritulppariski on vielä pienempi kuin AZ:lla, ja sitä toisaalta tarvitaan vain yksi annos, eli yksi annos sitä korvaa kaksi annosta Pfizeria käytännössä. Eli jos noi pistettäisiin normaalisti niin auttaisi Suomen rokotusohjelmaa kyllä paljon.

Sitä paitsi J&J suojaa tutkimusten mukaan melko hyvin myös esimerkiksi Etelä-Afrikan mutaatiolta, kun taas muiden rokotteiden tehoa on kyseenalaistettu.
No ei se Johnson & Johnson oikein hyvältä näytä myöskään, esim Tanska luopuu rokotteesta.

Johnson & Johnsonin koronarokotteen käytön hyödyt eivät tasapainoita riskiä, joka liittyy mahdollisiin haittavaikutuksiin niiden kohdalla, jotka rokotteen saavat
Useat muut maat ovat keskeyttäneet väliaikaisesti Johnson & Johnsonin rokotteen käytön


 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 240
No ei se Johnson & Johnson oikein hyvältä näytä myöskään, esim Tanska luopuu rokotteesta.

Johnson & Johnsonin koronarokotteen käytön hyödyt eivät tasapainoita riskiä, joka liittyy mahdollisiin haittavaikutuksiin niiden kohdalla, jotka rokotteen saavat
Useat muut maat ovat keskeyttäneet väliaikaisesti Johnson & Johnsonin rokotteen käytön
Toi on harmi, sillä käsittääkseni jenkkitutkimusten mukaan haitan todennäköisyys on selvästi pienempi kuin AZ:lla, mutta kuitenkin olemassa.

Hankala tilanne. EMA ei kyllä näe mitään estettä rokotteen käytölle.

Itse en kyllä näitä rokotteita ainakaan pois antaisi vielä. MRNA-rokotteisiin saattaa liittyä kohonnut sydäntulehduksen riski etenkin nuorilla miehillä, ja voikin olla, että adenovirusrokotteet on näiden kohdalla sittenkin pienempi paha.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
1 693
Toi on harmi, sillä käsittääkseni jenkkitutkimusten mukaan haitan todennäköisyys on selvästi pienempi kuin AZ:lla, mutta kuitenkin olemassa.

Hankala tilanne. EMA ei kyllä näe mitään estettä rokotteen käytölle.

Itse en kyllä näitä rokotteita ainakaan pois antaisi vielä. MRNA-rokotteisiin saattaa liittyä kohonnut sydäntulehduksen riski etenkin nuorilla miehillä, ja voikin olla, että adenovirusrokotteet on näiden kohdalla sittenkin pienempi paha.
Treenata ei sitten ainakaan kannata rokotteen ottamisen jälkeisenä parina päivänä.
 

pastis52

Tukijäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
20
Ravintoloiden avaaminen on jo unohdettu. Nyt seuraava etappi on vappu. Ihan kohta räjähtää käsiin tilanne, kun vappua oli juhlimassa 2% normaalista ajasta.

(Kuva vuoden 2021 vapusta Helsinkin Ullanlinnanmäellä)
Pirkanmaalla on lasten yu-kilpailut kielletty toistaiseksi. Siis ulkona. Näissä rajoituksissa ei ole ollut koko aikana päätä eikä häntää. Jos kerta tilanne on niin paha niin samantien kaikki kiinni ja täysi sulku päälle. Lasten kiusaamiseen tää paskahallinto pystyy, ei mihinkään muuhun.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 230
Pirkanmaalla on lasten yu-kilpailut kielletty toistaiseksi. Siis ulkona. Näissä rajoituksissa ei ole ollut koko aikana päätä eikä häntää. Jos kerta tilanne on niin paha niin samantien kaikki kiinni ja täysi sulku päälle. Lasten kiusaamiseen tää paskahallinto pystyy, ei mihinkään muuhun.
Omalle koronaryhmälle/aville sitten vain kyselyä että miksi näin. Turun seudulla ulkoliikunta avattiin myös aikuisille kun turvavälejä voidaan pitää. Uimahallitkin avattiin 1/3 kävijämäärällä eilen kaikille, toki maskisuositukset pukutiloissa ja muutenkin etäisyyksistä huolehtien.
 
Liittynyt
01.03.2017
Viestejä
656
Omalle koronaryhmälle/aville sitten vain kyselyä että miksi näin. Turun seudulla ulkoliikunta avattiin myös aikuisille kun turvavälejä voidaan pitää. Uimahallitkin avattiin 1/3 kävijämäärällä eilen kaikille, toki maskisuositukset pukutiloissa ja muutenkin etäisyyksistä huolehtien.
Tässä on hieman eri asiat kyseessä, toinen on kilpailua missä kokoontuu suuremmalta alueelta porukkaa samaan paikkaan, toinen on harrastusta/reenejä, jossa yleensä tiivis ja sama porukka kokoontuu säännöllisesti.

Yleisurheilu ulkona toimii pandoran lippaana, sen sallimalla tulee samalla sallittua jalkapallokin jossa harrastajamäärät on todella suuria.
En kyllä ymmärrä miksi ei voisi lasten ja nuorten kilpailutoimintaa käynnistää ulkona, etenkin ulkona tartuntariski on alhaisempi kuin 16:30 happy hourilla...
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 415
USA:ssa vähintään yhden rokoteannoksen on saanut nyt 44% koko väestöstä. Ilmeisesti meno alkaa hiipua, koska vapaita aikoja on tarjolla enemmän kuin mitä rokotteen ottajia olisi tyrkyllä. Israelissa luku on pyörinyt hieman päälle 60% pitkän aikaa ja tuskin siitä enää pahemmin nouseekaan, en ole ainakaan lukenut, että minkäänlaisesta saatavuusongelmasta olisi kyse, vaan ne ovat rokotteen ottaneet, jotka sen tässä vaiheessa aikovat ottaakin. USA:ssa ei varmaan päästä tuonne Israelin lukuihin. Britanniassa vastaava luku on 52% ja sielläkin tahti alkaa hiipua.

Tässä on mielenkiintoista seurata, että riittääkö tuollainen maksimissaan 60% rokotekattavuus painamaan epidemian alas. Siltä kyllä näyttää, mutta toisaalta epidemia etenee aalloissa.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 230
Tässä on hieman eri asiat kyseessä, toinen on kilpailua missä kokoontuu suuremmalta alueelta porukkaa samaan paikkaan, toinen on harrastusta/reenejä, jossa yleensä tiivis ja sama porukka kokoontuu säännöllisesti.

Yleisurheilu ulkona toimii pandoran lippaana, sen sallimalla tulee samalla sallittua jalkapallokin jossa harrastajamäärät on todella suuria.
En kyllä ymmärrä miksi ei voisi lasten ja nuorten kilpailutoimintaa käynnistää ulkona, etenkin ulkona tartuntariski on alhaisempi kuin 16:30 happy hourilla...
Mielestäni alueiden välillä liikkuminen urheilukilpailuissa on ollut koko ajan kiellettyä, mutta en kyllä olettanut että yleisesti yu -kilpailut mainitsemalla tarkoitettaisiin juuri tälläisia kilpailuja. Saman alueen kilpailut taas eivät eroa millään tavalla esim. harjoituksista sinällään, mutta näköjään tapahtumat ja kilpailut ovat toistaiseksi vielä kiellettyjä. Tämä ei sinänsä ole yllättävää kun kyllähän käytännössä sinne kentän laidalle tulee sitten saman verran huoltajia kuin on pelaajiakin aika nopeasti. Täälläkin yleisurheilukentillä olevat yhteiset pukutilat ovat toistaiseksi kiinni edelleen, tosin sen avaamista jo harkittiin. Kyllä näissä rajoituksissa on ollut ihan järkevä avautumisjärjestys mielestäni ja kyllä kilpailutoimintakin saadaan käyntiin nuorten osalta jahka muutamia viikkoja vielä maltetaan. Yleisurheilu, jalkapallo ja vastaavat ovat kuitenkin jo treenausmielessä auki joten muutaman viikon viivästyminen kilpailutoiminnassa on aika pieni harmituksen paikka mielestäni.

Ongelmallisempia ovat olleet talvikisat, esim. nuorten mäkihyppy ollut keskeytyksissä koko kauden kisojen osalta vaikka siellä mäessä ei ole kerrallaan kuin kourallinen porukkaa.
 
Liittynyt
02.06.2019
Viestejä
328
Mielestäni alueiden välillä liikkuminen urheilukilpailuissa on ollut koko ajan kiellettyä, mutta en kyllä olettanut että yleisesti yu -kilpailut mainitsemalla tarkoitettaisiin juuri tälläisia kilpailuja. Saman alueen kilpailut taas eivät eroa millään tavalla esim. harjoituksista sinällään, mutta näköjään tapahtumat ja kilpailut ovat toistaiseksi vielä kiellettyjä. Tämä ei sinänsä ole yllättävää kun kyllähän käytännössä sinne kentän laidalle tulee sitten saman verran huoltajia kuin on pelaajiakin aika nopeasti. Täälläkin yleisurheilukentillä olevat yhteiset pukutilat ovat toistaiseksi kiinni edelleen, tosin sen avaamista jo harkittiin. Kyllä näissä rajoituksissa on ollut ihan järkevä avautumisjärjestys mielestäni ja kyllä kilpailutoimintakin saadaan käyntiin nuorten osalta jahka muutamia viikkoja vielä maltetaan. Yleisurheilu, jalkapallo ja vastaavat ovat kuitenkin jo treenausmielessä auki joten muutaman viikon viivästyminen kilpailutoiminnassa on aika pieni harmituksen paikka mielestäni.

Ongelmallisempia ovat olleet talvikisat, esim. nuorten mäkihyppy ollut keskeytyksissä koko kauden kisojen osalta vaikka siellä mäessä ei ole kerrallaan kuin kourallinen porukkaa.
Jaksamisia
Pandemia vaatii ison käden päätöksiä ihmisen tyhmyyden johdosta. Nuorten mäkihyppykisat joutuneet kymmenentuhannen muun tapahtuman joukossa aiheettoman oloiseen pannaan.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 240
USA:ssa vähintään yhden rokoteannoksen on saanut nyt 44% koko väestöstä. Ilmeisesti meno alkaa hiipua, koska vapaita aikoja on tarjolla enemmän kuin mitä rokotteen ottajia olisi tyrkyllä. Israelissa luku on pyörinyt hieman päälle 60% pitkän aikaa ja tuskin siitä enää pahemmin nouseekaan, en ole ainakaan lukenut, että minkäänlaisesta saatavuusongelmasta olisi kyse, vaan ne ovat rokotteen ottaneet, jotka sen tässä vaiheessa aikovat ottaakin. USA:ssa ei varmaan päästä tuonne Israelin lukuihin. Britanniassa vastaava luku on 52% ja sielläkin tahti alkaa hiipua.

Tässä on mielenkiintoista seurata, että riittääkö tuollainen maksimissaan 60% rokotekattavuus painamaan epidemian alas. Siltä kyllä näyttää, mutta toisaalta epidemia etenee aalloissa.
Tässä vaiheessa rokotuksia "hiivuttaa" myös se seikka, ettei alle 16-vuotiaita lapsia toistaiseksi rokoteta lainkaan, mutta pian ehkä rokotetaan. Sekään ei ole ihan pieni porukka ihmisiä. Puhutaan noin 70 miljoonasta hengestä USA:ssa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 453
Tässä vaiheessa rokotuksia "hiivuttaa" myös se seikka, ettei alle 16-vuotiaita lapsia toistaiseksi rokoteta lainkaan, mutta pian ehkä rokotetaan. Sekään ei ole ihan pieni porukka ihmisiä. Puhutaan noin 70 miljoonasta hengestä USA:ssa.
Toki mutta tuo on tyyliin 20% kaikista, eli siellä on vielä tyyliin 115 miljoonaa (tai about 35% kansasta) sellaista jotka ovat yli 16 vuotiaita mutta eivät ole vielä saaneet ensimmäistäkään annosta.
 
Liittynyt
01.03.2017
Viestejä
656
Mielestäni alueiden välillä liikkuminen urheilukilpailuissa on ollut koko ajan kiellettyä, mutta en kyllä olettanut että yleisesti yu -kilpailut mainitsemalla tarkoitettaisiin juuri tälläisia kilpailuja. Saman alueen kilpailut taas eivät eroa millään tavalla esim. harjoituksista sinällään, mutta näköjään tapahtumat ja kilpailut ovat toistaiseksi vielä kiellettyjä. Tämä ei sinänsä ole yllättävää kun kyllähän käytännössä sinne kentän laidalle tulee sitten saman verran huoltajia kuin on pelaajiakin aika nopeasti. Täälläkin yleisurheilukentillä olevat yhteiset pukutilat ovat toistaiseksi kiinni edelleen, tosin sen avaamista jo harkittiin. Kyllä näissä rajoituksissa on ollut ihan järkevä avautumisjärjestys mielestäni ja kyllä kilpailutoimintakin saadaan käyntiin nuorten osalta jahka muutamia viikkoja vielä maltetaan. Yleisurheilu, jalkapallo ja vastaavat ovat kuitenkin jo treenausmielessä auki joten muutaman viikon viivästyminen kilpailutoiminnassa on aika pieni harmituksen paikka mielestäni.

Ongelmallisempia ovat olleet talvikisat, esim. nuorten mäkihyppy ollut keskeytyksissä koko kauden kisojen osalta vaikka siellä mäessä ei ole kerrallaan kuin kourallinen porukkaa.
Tämä on ihan totta muuten, mutta tuo avautumisjärjestys ei ole mielestäni oikea. Nythän avataan ensin niitä mitä viimeksi suljettiin, ravintolat, ja joiden sululla oli suurin vaikutus epidemian vaimentumiseen.
Rajoituksia olisi pitänyt avata sieltä ensin suljetuista, joilla kuviteltiin olevan suurin vaikutus mutta todellisuudessa näin ei ollut. Esim. Jääkiekon katsomot vetävät kyllä paljon porukkaa, mutta sieltä ei tullut yhtään tartuntaa syksyllä. Vaikka se ei ole tae tulevasta, olisi nuo katsomot syytä avata ennenkuin ravintolat.
Nythän voit terassilla olla 500 hengen porukassa katsomasssa jalkapalloa, mutta samat 500 henkeä ei voi mennä tuhansia ihmisiä vetävälle stadionille katsomaan väljemmin peliä. Liikaa painotetaan absoluuttista väkimäärää per kohde, kuin väen määrää per neliömetri.

Yhtäkaikki, kyllä tässä kohtaa pari viikkoa voidaan odotella epidemian vaimentumista kun käytännössä kaikki sarjat ovat tauolla.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
1 693


Helsingissä otettiin Apottia käyttöön 24.4 ja nyt rokoteraportointi on kussut jo viikon. Sattumaa?
 

Holotna

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
1 378
Viikonloppuna joku eläkeläisukko valitteli kuinka on liikumiset jäänyt koronan aikana niin vähiin että vaimokaan meinaa enää päästä edes sängystä ylös. Taitaa koronan vastainen taistelu maksaa pitkällä tähtäimellä joka rintamalla aivan helvetisti.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 984
Viestejä
4 208 670
Jäsenet
70 998
Uusin jäsen
TuomasP99

Hinta.fi

Ylös Bottom