Oli miten oli, mutta minuun tuota ei piikitetä kuin pakolla.
Ja sitten otat innolla mRNA rokoteen? Mistähän tämä "tietämys" kumpuaa, tai paremminkinhan kyse on mutuilusta. Adenovirusvektorirokotteista on kohta parin vuosikymmenen kokemus, eli itse pohjalla olevan rokotetekniikan osalta haitat ja toimivuudet tiedetään hyvin. mRNA rokotteita ei ole koskaan ennen tätä käytetty missään, eli itse tekniikan osalta ei ole hajuakaan esim. pitkäaikaisseuraamuksista.
Rokoteturvallisuus kun koostuu kolmesta asiasta:
-Rokotteesta itsestään
-Rokotteen pohjalla olevasta tekniikasta
-Rokotteen muista seosaineista kuten kantonesteestä ja adjuvanteista
Esim. AZ:n kohdalla kysymysmerkki on vain rivillä yksi. Vastaavasti Pfizerin kohdalla kysymysmerkki on kaikissa kolmessa kohdassa. mRNA koronarokote on tutkimatta pitkäaikaisesti. mRNA tekniikka on tutkimatta pitkäaikaisesti. mRNA rokotteen kantoaine ja adjuvanttiseokset ovat tutkimatta pitkäaikaisesti.
Mutta kuka nyt arvottaa noita mitenkin, itse yleensä ennen oman mielipiteen muodostusta luen muutakin kuin lööppilehtien otsikot. Mutta se on tasan tarkkaa varmaa että näistä kaikista pikaisesti markkinoille tuoduista rokotteista tullaan löytämään yllätyksiä jotka pahimmillaan paljastuu sitten vasta vuosien päästä. Se että miten vakava tuo on henkilökohtaisesti näkee sitten. Koronaan voi kuolla tai sitten siihen rokotteeseen voi kuolla. Tai vammautua. Tai sitten ei.
Omalta osaltani joudun odottelemaan vuoroani nykyisen hankintaähellyksen siimeksessä vielä pitkään, joten muodostan mielipidettäni kun sen aika on tulossa. Toistaiseksi on ihan hyvä ettei tartte päättää juuri nyt. Mieluusti sitten joskus vuosien päästä mutta se ei taida olla se vaihtoehto nyt.
Hauskaa arvontaa vain kaikille joille arvonta-aika on kohdalla. Tietty se on ihan hyvä jos on vahva mutu että tämä on/ei ole mun juttu niin ei muutakuin peukkuja sinne!