Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Millä todennäisyydellä tullaan jälkikäteen selvittämään suhteellisen tarkka lukumäärä kuolleista? Jos Kiina nyt valehtelee niin saadaanko totuus selville muuta kautta vaikka 6kk päästä?
Tuskin saadaan varmuudella tarkkaa tietoa selville koskaan mikäli Kiina ei sitä halua itse tutkia ja julkaista. Ja kiina tuskin haluas tuota julkaista vaikka sitä sisäisesti tutkittaisiinkin joskus.
 
Nigeriassa jyllää mysteerivirus, joka on tappanut 15 ja ainakin 104 on saanut tartunnan.



Brasiliasta tas on löytynyt täysin ennennäkemätön Yaravirus. Tämä ei tosin ainakaan vielä ole uhka terveydelle.

 
Nyt kun näyttää sille että noin kaikki saatavilla oleva tieto on pureksittu ja spekuloitu, niin olisi mielenkiintoista pureutua koko epidemian alkuhetkiin. Itse jäin miettimään sitä että mitä tässä olisi voitu tehdä Kiinalaisten toimesta toisin ja mitä hyötyä siitä olisi ollut. Ehkä yksi merkittävin kysymys on että miten nopeasti länsimaisessa ympäristössä olisi uusi virus voitu tunnistaa, kehittää testi ja löytää keinot leviämisen estämiseksi. Hetkellä nolla kun ei tiedetä miten tauti tarttuu, miten pitkään se itää ja miten taudin kuva etenee. Käsissä on potilas tai potilaita jotka ei reagoi normaaliin keuhkokuumeen hoitoon. Eli missä vaiheessa on mahdollista havaita että kyseessä on uusi tauti ja missä vaiheessa se pitäisi havaita että ehditään eristää riittävillä toimilla jotta epidemia on pysäytettävissä. Miten kauan yleensäkkään tälläisen viruksen löytäminen ja tunnistaminen vie aikaa ensimmäisellä kerralla?

Joten mitä olisi pitänyt tehdä ja olisiko tuo ollut yleensä tämänpäivän lääketieteellä mahdollista? Potilas nollaahan on jo aijemmin vähän yritetty ajankohdallisesti haarukoida, mutta vaihtelevan itämisajan takia tuo ajoittunee jonnekkin marras-joulukuun paikkeille. Saadaanko tätä nyt yhtään tarkemmaksi? Toistaiseksi tiedetään että kaiketi ensimmäinen huolestunut lääkäri on joulukuulta, tosin onko tämä tieto totta vai Kiinan propagandaan ei tiedetä.

Taudin etenemättömyys Kiinan ulkopuolella johtuu myös osittain siitä että Kiina tuotti muille ne lähtötiedot. Eli tiedetään minkätasoinen eristys ja minkä pituinen pysäyttää. Lisäksi on tiedossa minkälainen virus ja miten se testataan. Näin uusille tapauksille on aivan erilainen lähtökohta kuin koko epidemian 0-potilaalle, varsinkin kun uuden maan kohdalla sairaanhoito ei ole saturoitunut kuten paikoitellen Kiinassa on.
 
Pienen ihmisen on vaikea käsittää, että miten ihmeessä miljoonakaupungin totaalinen sulkeminen onnistuu nykyaikana. Eikö sieltä tosiaan ole pakoyrityksiä? Miten kaupungin ruokahuolto toteutetaan ja miten voidaan varmistua, että ruoan viejät eivät vie tautia kaupungista ulos? Onko puolustusvoimilla täällä osaamista sulkea esimerkiksi Pori?
 
Pienen ihmisen on vaikea käsittää, että miten ihmeessä miljoonakaupungin totaalinen sulkeminen onnistuu nykyaikana. Eikö sieltä tosiaan ole pakoyrityksiä? Miten kaupungin ruokahuolto toteutetaan ja miten voidaan varmistua, että ruoan viejät eivät vie tautia kaupungista ulos? Onko puolustusvoimilla täällä osaamista sulkea esimerkiksi Pori?

Kyllähän tuolta videoita löytyy, kun ihmiset ajaa autolla esteistä lävitse yms. Rangaistukset on niin kovat, ettei moni uskalla sitä uhmata, ja karkulaisita maksetaan kiinniottopalkkiota. Ruokahuolto on aivan retuperällä ja jotkut käytännössä nääntyy nälkään, kun on ovet teljetty ulkopuolelta ja on täysin naapurien armopalojen armoilla. Jotain videota oli myös armeijan järjestämästä ruokajaosta, johon oli kuulemma yli kilometrin jono.

Missään länsimaassa ei moinen karanteeni tuossa mittakaavassa varmasti onnistu, kun ihmisillä on täällä jotain oikeuksiakin.
 
Pienen ihmisen on vaikea käsittää, että miten ihmeessä miljoonakaupungin totaalinen sulkeminen onnistuu nykyaikana. Eikö sieltä tosiaan ole pakoyrityksiä? Miten kaupungin ruokahuolto toteutetaan ja miten voidaan varmistua, että ruoan viejät eivät vie tautia kaupungista ulos? Onko puolustusvoimilla täällä osaamista sulkea esimerkiksi Pori?

Kyllähän tuollainen onnistuisi, jos siihen tulisi käsky. Tosin en ole ihan varma, että sellaista ollaan antamassa tämän takia. Tähän nyt ei kovin kummallista osaamista tarvita. Kyllähän armeijassakin harjoitellaan omaan alueen puolustamista, eipä tuo sen kummempaa ole. Spollet nyt lienee ihan riittävän hyvin koulutettu tälläisiä tilanteita varten.

Kyllähän tuolta videoita löytyy, kun ihmiset ajaa autolla esteistä lävitse yms. Rangaistukset on niin kovat, ettei moni uskalla sitä uhmata, ja karkulaisita maksetaan kiinniottopalkkiota. Ruokahuolto on aivan retuperällä ja jotkut käytännössä nääntyy nälkään, kun on ovet teljetty ulkopuolelta ja on täysin naapurien armopalojen armoilla. Jotain videota oli myös armeijan järjestämästä ruokajaosta, johon oli kuulemma yli kilometrin jono.

Missään länsimaassa ei moinen karanteeni tuossa mittakaavassa varmasti onnistu, kun ihmisillä on täällä jotain oikeuksiakin.

Kummasti ne risteilijät on voitu laittaa karteeniin. Ihan turha siinä vaiheessa alkaa mistään oikeuksistaan höpöttämään, jos pääsee tauti leviämään. Jos päätetään laittaa karanteeni risteilijä, kaupunki tms., niin siinä ei yksilöllä ole paljon sanomista. Eli aivan varmasti onnistuu, jos sille nähdään tarve. Kynnys tosin paljon korkeampi länsimaissa alkaa isoja alueita laittamaan karanteeniin kuin kiinassa. Varmasti osa sieltä yrittää karata, mutta eipä noilta risteilijöiltäkään monet ole yrittäneet karata.
 
Kummasti ne risteilijät on voitu laittaa karteeniin. Ihan turha siinä vaiheessa alkaa mistään oikeuksistaan höpöttämään, jos pääsee tauti leviämään. Jos päätetään laittaa karanteeni risteilijä, kaupunki tms., niin siinä ei yksilöllä ole paljon sanomista. Eli aivan varmasti onnistuu, jos sille nähdään tarve. Kynnys tosin paljon korkeampi länsimaissa alkaa isoja alueita laittamaan karanteeniin kuin kiinassa. Varmasti osa sieltä yrittää karata, mutta eipä noilta risteilijöiltäkään monet ole yrittäneet karata.

Ne risteilijät on ollutkin tuolla aasiassa ja eipä moiselta ihan niin vain karata, kun ainut pakoreitti on varmasti vartioitu. Laitapa joku helsinki karanteeniin kiinan malliin, ettei ulkona saisi liikkua, niin aivan tekemätön paikka. Ei täältä löydy riittävästi sotilaita vartioimaan, kuin korkeintaan ydinkeskustan.
 
Ne risteilijät on ollutkin tuolla aasiassa ja eipä moiselta ihan niin vain karata, kun ainut pakoreitti on varmasti vartioitu. Laitapa joku helsinki karanteeniin kiinan malliin, ettei ulkona saisi liikkua, niin aivan tekemätön paikka. Ei täältä löydy riittävästi sotilaita vartioimaan, kuin korkeintaan ydinkeskustan.

Jaa, että italia on aasiassa? :facepalm: Laivasta ainut pakoreitti? Laivastanyt on 1001 pakoreittiä, jos sitä haluaa yrittää. Jos homma toimii japanissa, niin toimii se missä tahansa länsimaassakin. Kyllä se ulkona liikkuminen loppuu kun siitä kiinni jäädessä tulee riittävän iso rangaistus. Poikkeustila kun julistetaan, niin valtuudetkin on kohdallaan. Mihin sitä mieletöntä määrää sotilaita tarvitsee kun teknologian avulla nyt valvoo ihan helposti. Helikopterit löytää ne siellä pimeässäkin juoksevat helposti, joten ilmoitetaan vaan vartiossa oleville, että ottakaa kiinni.
 
Venäjällä 20 000 tarkkailussa...

Se ei muuten olekaan sitten hyvä juttu Suomenkaan kannalta, jos korona alkaa Venäjällä jyllätä. Ei ollenkaan hyvä. Täällä käy kumminkin miljoonia venäläisiä turisteja vuodessa. Ja omalla autolla vieläpä, joten eivätpä paljon ole lentokenttien tai lentoyhtiöidenkään armoilla...
 
Se ei muuten olekaan sitten hyvä juttu Suomenkaan kannalta, jos korona alkaa Venäjällä jyllätä. Ei ollenkaan hyvä. Täällä käy kumminkin miljoonia venäläisiä turisteja vuodessa. Ja omalla autolla vieläpä, joten eivätpä paljon ole lentokenttien tai lentoyhtiöidenkään armoilla...

Tuo on kyllä Suomen kannalta ikävä tilanne, jos tuo pääsee venäjällä pahasti jylläämään.. Leviää kyllä turistien mukana tehokkaasti. Monet suomalaisetkin käyvät venäjällä tankkaamassa ym.
 
Kolme viimistä päivää WHO:n mukaan. Mielenkiintoinen pudotus yhtäkkiä varsinkin "severe" tapauksissa ei kuulosta ihan mahdolliselta skenaariolta.
Capture3.JPG

Kiina ilman Hubeita:
9099-->9645 -->10151

Osassa provinsseista pysyy jopa paikallaan. 100 miljoonan asukkaan Guangdongissakaan ei tuu aivan mahottomasti päivässä lisää noita.

Tässä vielä 3.-5.2. luvut.
Capture2.JPG

Kiinostaa kyllä nähdä miten nämä kiinan ulkopuoliset tapaukset kehittyvät. Jos ei seuraavan kahden viikon aikana rupea porukkaa kiiinan ulkopuolisista sairastuneista kuolemaan enemmänkin, voidaan tautia pitää lievempänä mitä monet pelkäävät tappavuuden suhteen. Mistä muuten nuo screenshotit on?
 
Venäjällä 20 000 tarkkailussa...


Tämä on hyvä juttu, pitää ottaa huomioon että sielä on 2 varmistettua tapausta. Eli 20k ihmisen laittaminen tarkkailuun on todennäköisesti erittäin ylimitoitettua, joka on toki järkevää nyt kun ei tiedä vielä miten paha virus tulee olemaan. Huolestuttavaa olisi jos sielä ei ketään tarkkailtaisi vaikka tapauksia on todettu.
 
Tämä on hyvä juttu, pitää ottaa huomioon että sielä on 2 varmistettua tapausta. Eli 20k ihmisen laittaminen tarkkailuun on todennäköisesti erittäin ylimitoitettua, joka on toki järkevää nyt kun ei tiedä vielä miten paha virus tulee olemaan. Huolestuttavaa olisi jos sielä ei ketään tarkkailtaisi vaikka tapauksia on todettu.
Kannattaa sitten ottaa huomioon, että Venäjä ei ole sen avoimempi yhteiskunta kuin Kiinakaan, joten Venäjän luvut kannattaa ottaa samanlaisen grain of saltin kera...

Joskin Venäjällä on ehkä aavistuksen pienempi tarve "säilyttää kasvojaan" ja teeskennellä että ei mitään hätää, koska nehän voi aina syyttää tilanteesta muita, eli Kiinaa.
 
Jaa, että italia on aasiassa? :facepalm: Laivasta ainut pakoreitti? Laivastanyt on 1001 pakoreittiä, jos sitä haluaa yrittää. Jos homma toimii japanissa, niin toimii se missä tahansa länsimaassakin. Kyllä se ulkona liikkuminen loppuu kun siitä kiinni jäädessä tulee riittävän iso rangaistus. Poikkeustila kun julistetaan, niin valtuudetkin on kohdallaan. Mihin sitä mieletöntä määrää sotilaita tarvitsee kun teknologian avulla nyt valvoo ihan helposti. Helikopterit löytää ne siellä pimeässäkin juoksevat helposti, joten ilmoitetaan vaan vartiossa oleville, että ottakaa kiinni.
En nyt näkisi että länsimaissa otettaisiin käyttöön kiinalaiset rangaistustoimet edes tämän asian yhteydessä kuten loppu elämän pilaaminen kun kansalaispiste järjestelmässä on jäätävä miinus ja Kiinassa tämä vaikuttaa kaikkeen elämässä. Tai Pidättäminen ja sen yhteydessä henkistä ja fyysistä pahoinpitelyä ensimmäisellä kertaa ja toisella vankila (joka ei sitten ihan länsimaista tasoa ole) jossa saatat viettää vuosia asian tiimoilta tai sitten sinut vain ammutaan suoraan siihen paikkaan.
 
Nyt kun näyttää sille että noin kaikki saatavilla oleva tieto on pureksittu ja spekuloitu, niin olisi mielenkiintoista pureutua koko epidemian alkuhetkiin. Itse jäin miettimään sitä että mitä tässä olisi voitu tehdä Kiinalaisten toimesta toisin ja mitä hyötyä siitä olisi ollut. Ehkä yksi merkittävin kysymys on että miten nopeasti länsimaisessa ympäristössä olisi uusi virus voitu tunnistaa, kehittää testi ja löytää keinot leviämisen estämiseksi. Hetkellä nolla kun ei tiedetä miten tauti tarttuu, miten pitkään se itää ja miten taudin kuva etenee. Käsissä on potilas tai potilaita jotka ei reagoi normaaliin keuhkokuumeen hoitoon. Eli missä vaiheessa on mahdollista havaita että kyseessä on uusi tauti ja missä vaiheessa se pitäisi havaita että ehditään eristää riittävillä toimilla jotta epidemia on pysäytettävissä. Miten kauan yleensäkkään tälläisen viruksen löytäminen ja tunnistaminen vie aikaa ensimmäisellä kerralla?

Uuden tartuntataudin analysointi, DNA-selvitys, vastalääkitys jne. ei tapahdu koskaan päivissä kuten nyt, ellei tutkijoilla ole jo aiempaa tietoa viruksen käyttäytymisestä jopa mahdollisesti itse viruksen syntymästä ja tavasta jolla se on synnytetty. Ja tässä Corona-tapauksessa puhutaan päivistä kun kaikki oli analysoitu ja julkistettu maailmalle.
 
Nyt kun näyttää sille että noin kaikki saatavilla oleva tieto on pureksittu ja spekuloitu, niin olisi mielenkiintoista pureutua koko epidemian alkuhetkiin. Itse jäin miettimään sitä että mitä tässä olisi voitu tehdä Kiinalaisten toimesta toisin ja mitä hyötyä siitä olisi ollut. Ehkä yksi merkittävin kysymys on että miten nopeasti länsimaisessa ympäristössä olisi uusi virus voitu tunnistaa, kehittää testi ja löytää keinot leviämisen estämiseksi. Hetkellä nolla kun ei tiedetä miten tauti tarttuu, miten pitkään se itää ja miten taudin kuva etenee. Käsissä on potilas tai potilaita jotka ei reagoi normaaliin keuhkokuumeen hoitoon. Eli missä vaiheessa on mahdollista havaita että kyseessä on uusi tauti ja missä vaiheessa se pitäisi havaita että ehditään eristää riittävillä toimilla jotta epidemia on pysäytettävissä. Miten kauan yleensäkkään tälläisen viruksen löytäminen ja tunnistaminen vie aikaa ensimmäisellä kerralla?

Joten mitä olisi pitänyt tehdä ja olisiko tuo ollut yleensä tämänpäivän lääketieteellä mahdollista? Potilas nollaahan on jo aijemmin vähän yritetty ajankohdallisesti haarukoida, mutta vaihtelevan itämisajan takia tuo ajoittunee jonnekkin marras-joulukuun paikkeille. Saadaanko tätä nyt yhtään tarkemmaksi? Toistaiseksi tiedetään että kaiketi ensimmäinen huolestunut lääkäri on joulukuulta, tosin onko tämä tieto totta vai Kiinan propagandaan ei tiedetä.

Taudin etenemättömyys Kiinan ulkopuolella johtuu myös osittain siitä että Kiina tuotti muille ne lähtötiedot. Eli tiedetään minkätasoinen eristys ja minkä pituinen pysäyttää. Lisäksi on tiedossa minkälainen virus ja miten se testataan. Näin uusille tapauksille on aivan erilainen lähtökohta kuin koko epidemian 0-potilaalle, varsinkin kun uuden maan kohdalla sairaanhoito ei ole saturoitunut kuten paikoitellen Kiinassa on.
Spekulointia se on tämäkin mutta jos kuviteltaisiin että Kiinalaiset viranomaiset eivät olisi koittaneet kieltää asian olemassa oloa niin todennäköisesti asiaan olisi voitu reagoida ainakin pari viikkoa aikaisemmin jolloin todennäköisesti tartuntojen määrä olisi hieman pienentynyt JOS kansalaisia olisi asiasta tiedotettu ja ohjeitettu myöskin aikaisemmin. Eli vaikka nyt Kiinassa huomattiin että jotain outoa on menossa, niin sitä ei uskallettu tutkia ja selvittää koska ne jotka yritti saivat viranomaisilta pamppua.

Samanlaisen virusepidemian käyttäytyminen jossain länsimaassa olisi voinut olla hyvinkin erilainen koska kuten tässäkin ketjussa on aikaisemmin jo todettu Kiinalaisessa yhteiskunnassa on paljon sellaisia tekijöitä jotka ovat edesauttaneet tämän viruksen leviämistä ja juuri sellaisia tekijöitä joita ei suoraan löydy länsimaisesta yhteiskunnasta. Näitä siis ovat mm. erot hygieniatasossa (niin ruoka kuin yleinen), sairaanhoitojärjestelmän taso ja toimintakyky (ei ollut kiinassa loistava edes ennen tätäkään vaan järjestelmä oli päässyt rapistumaan jo pitkään), kulttuurilliset (kansan luottamus viranomaisiin ja näiden ohjeistuksen ja tiedotukseen) yms.
 
Mitenköhän tuollainen kaupungin eristäminen toimisi oikeissa teollistuneissa kaupungeissa?
Vaatii kuitenkin melkoisen määrän ihmisiä, että jo ihan perus infra toimii.
 
Mitenköhän tuollainen kaupungin eristäminen toimisi oikeissa teollistuneissa kaupungeissa?
Vaatii kuitenkin melkoisen määrän ihmisiä, että jo ihan perus infra toimii.
Ei karanteeni / eristämistoimenpiteitä tehdä se lähtökohta mielessä että perus infra toimii samalla tavalla kuin aikaisemmin. Kaupungin normaalista toiminnasta ajetaan 70-80% nopeasti alas kun eristys alkaa. Ihmiset ovat kotona eivätkä tee mitään. Infralle ei ole varsinaisesti käyttäjiä.

Wuhan ja lukuisat muut kaupungit Kiinassa on aivan yhtä teollistuneita, tai teollistuneempiakin mitä euroopan lukuisat kaupungit. Ei Kiina muuten ole kehitysmaa, monelta osin kehittyvä maa, mutta infrahan siellä menee kovaa vauhtia ohi Euroopan ja Yhdysvaltojen. Työntekijöiden tietotaito on moneltaosin heikompaa mitä Euroopassa, mutta se vie vain 10-15 vuotta ja ero on muulle maailmalle epäedullinen.
 
  • Tykkää
Reactions: jko
Ei karanteeni / eristämistoimenpiteitä tehdä se lähtökohta mielessä että perus infra toimii samalla tavalla kuin aikaisemmin. Kaupungin normaalista toiminnasta ajetaan 70-80% nopeasti alas kun eristys alkaa. Ihmiset ovat kotona eivätkä tee mitään. Infralle ei ole varsinaisesti käyttäjiä.

Wuhan ja lukuisat muut kaupungit Kiinassa on aivan yhtä teollistuneita, tai teollistuneempiakin mitä euroopan lukuisat kaupungit. Ei Kiina muuten ole kehitysmaa, monelta osin kehittyvä maa, mutta infrahan siellä menee kovaa vauhtia ohi Euroopan ja Yhdysvaltojen. Työntekijöiden tietotaito on moneltaosin heikompaa mitä Euroopassa, mutta se vie vain 10-15 vuotta ja ero on muulle maailmalle epäedullinen.

Ainakaan mitä kuvia katsoo, niin kadulla ei liiku ketään.
Jätehuollon, ruuan, sähkön, lämmityksen ja veden toimivuus mitetytyttää.
Ja mehän ei tiedetä kuinka noi Wuhanissa hoidetaan.
 
Laivasta ainut pakoreitti? Laivastanyt on 1001 pakoreittiä, jos sitä haluaa yrittää. Jos homma toimii japanissa, niin toimii se missä tahansa länsimaassakin. Kyllä se ulkona liikkuminen loppuu kun siitä kiinni jäädessä tulee riittävän iso rangaistus. Poikkeustila kun julistetaan, niin valtuudetkin on kohdallaan. Mihin sitä mieletöntä määrää sotilaita tarvitsee kun teknologian avulla nyt valvoo ihan helposti. Helikopterit löytää ne siellä pimeässäkin juoksevat helposti, joten ilmoitetaan vaan vartiossa oleville, että ottakaa kiinni.

Jos kannelle asti pääseekin huomaamatta, niin mereenkö ajattelit hypätä? Voi jäädä monelta tekemätä, kun korkeutta merenpintaan on yli 10M.

Suomessa ei kovilla aleta ampumaan, vaikka miten poikkeustilaa julistaisi. Jotkut dronet kivitettäisiin alas, jos moinen tulisi kovaäänisen kanssa elämänohjeita jakamaan.
 
Mitenköhän tuollainen kaupungin eristäminen toimisi oikeissa teollistuneissa kaupungeissa?
Vaatii kuitenkin melkoisen määrän ihmisiä, että jo ihan perus infra toimii.
Pienimmillään kaikki huvitoiminta ajetaan alas. Enimmillään kaikki ajetaan alas. Mahdollisesti ruokaa voidaan jakaa sotilaiden toimesta tms. Liikkuminen ulkona vain lupalapun kanssa. Ilman lupaa liikkujat kiinni ja automaattisesti eristyksiin, ei kyselyitä. Jos tilanne on todella paha ja sotatilalaki tms on voimassa, niin voidaan myös ampua, jos ei tottele tismalleen käskytyksiä.

Vakavat taudit kannnattaa eristää siksi jo alkuvaiheessa, että se on täysin varmasti se edullisin vaihtoehto, vaikka se tarkoittaisi kuumeiden mittauksia ja muutamien satojen ihmisten eristyksiä, esim kuukaudeksi, viisumien perumisia ja matkustuskieltoja maasta / maahan X.
 
Jätehuollon, ruuan, sähkön, lämmityksen ja veden toimivuus mitetytyttää.
Ja mehän ei tiedetä kuinka noi Wuhanissa hoidetaan.
Ruoka, vesi, sähkö ja kaasu on välttämättömyyksiä (paikalliset hellat ja usein vedenlämmitys toimii kaasulla). Jätehuolto toimii todennäköisesti välttävästi tai ei lainkaan.
 
Mitenköhän tuollainen kaupungin eristäminen toimisi oikeissa teollistuneissa kaupungeissa?
Vaatii kuitenkin melkoisen määrän ihmisiä, että jo ihan perus infra toimii.

"Oikeissa teollistuneissa kaupungeissa"? Onhan nuo Kiinan suurkaupungit paljon teollisempia kuin Suomi.
 
Hong Kongin toiseksi suurin päivälehti, Apple daily, raportoi, että Kiinan ylin terveysviranomainen, NHC, on muuttanut 2019-nCoV tartuntatilastojen laskutapaa ensin 23.1., sitten 29.1. ja nyt neljänteen versioon 7.2.2020. Uusinta laskutapaa, jonka vaikutukset tulivat voimaan 9.2. päivän tilastoihin on kritisoitu, koska se siirtää tartunnan saaneita kategoriasta toiseen. Uusimmalla laskutavalla oireettomat positiivikseksi testautuneet potilaat lasketaan nyt epäiltyihin tartuntoihin, eikä enää siihen aikaisempaan ja kaikkien seuraamaan varmistettuihin tartuntoihin. Hongkongilainen lääkäri on kritisoinut laskentatavan muutosta, koska se on vastoin epidemologian tartuntaluokitusta, eikä näin tehty myöskään SARS/MERS-epidemoissa. Joissain provinsseissa tulos näkyy jo niin, että päivästä toiseen vertailluissa varmistuneet tartunnat luvuissa on tapahtunut kumulatiivista laskua, eli varmistuneiden määrä on alkanut laskea. Hong Kong EI ole muuttanut omaa tautiluokitustaan vastaamaan uutta NHC:n ohjetta.

Osa on huomauttanut, että uusi laskentatapaa helpottaa epidemian seurantaa, koska nyt oireettomien epäiltyjen siirtymistä varmistettujen joukkoon voidaan seurata (oireettomat siirretään varmistettuihin, kun oireet ilmenevät). Uusi laskentatapa myös laskee hetkellisesti varmistettujen tartuntojen määrää, pitäen kuolleiden laskentatavan samana. Tämä nostaa hetkellisesti kuolleisuuslukua, mutta vastaa (mahdollisesti) tarkemmin lopullista epidemian jälkeistä CFR-lukua.

Eli: Manner-Kiinan "varmistuneet tartunnat" ei ole enää vertailukelpoinen aikaisemman aikasarjan kanssa 9.2. luvuissa ja siitä eteenpäin. On epäselvää, ovatko ulkomaiset tahot (Johns Hopkins, BNO, WHO, jne) integroineet tämän muutoksen jo aikasarjatilatoihinsa ja -graafeihinsa, vai tuleeko 9.2. päivän kohdalle aikasarjoihin muutos, jota ei korjata (yritän selvittää tätä myöhemmin, kun/jos ehdin).

Lähde (Apple Daily HK: toimittaja): Thread by @lwcalex: Chinese National Health Commission has changed their definition of #WuhanCoronavirus "confirmed case" in their latest guidelines dated 7/2.…
Lähde 2 (varsinainen juttu): 【Fact Check】強國搬龍門!「無症狀」唔當確診 兩日即減過百病例
Lähde3 (Xinhua): 黑龙江核减14例确诊病例?无症状感染者咋筛查?戳这里-新华网黑龙江
 
Kiinostaa kyllä nähdä miten nämä kiinan ulkopuoliset tapaukset kehittyvät. Jos ei seuraavan kahden viikon aikana rupea porukkaa kiiinan ulkopuolisista sairastuneista kuolemaan enemmänkin, voidaan tautia pitää lievempänä mitä monet pelkäävät tappavuuden suhteen. Mistä muuten nuo screenshotit on?
Päivittäin julkaisevat illasta meidän aikaa.


Eli: Manner-Kiinan "varmistuneet tartunnat" ei ole enää vertailukelpoinen aikaisemman aikasarjan kanssa 9.2. luvuissa ja siitä eteenpäin. On epäselvää, ovatko ulkomaiset tahot (Johns Hopkins, BNO, WHO, jne) integroineet tämän muutoksen jo aikasarjatilatoihinsa ja -graafeihinsa, vai tuleeko 9.2. päivän kohdalle aikasarjoihin muutos, jota ei korjata (yritän selvittää tätä myöhemmin, kun/jos ehdin).
Eli selittää miks nuo tilastot tippuu 9. päivän kohalla noissa WHO:n raporteissakin, ei toki sitä miks nuo "severe" tapaukset tippuu.
 
Mielestäni ihan hyvä on kysellä ja pohtia, samaa tekevät nyt tutkijatkin, mitä nyt Twitterissä ja haastatteluissa olen spekulointeja lukenut/kuullut.

ACE2-reseptorien etnisestä/geneettisestä jakaumasta ei kuitenkaan löydy PubMed-kannasta yhtään isoa katsausta (en ainakaan itse löydä), ja vaikka moni olettaa tuon ACE2-reseptorin roolin näissä koronaviruksissa (sama SARSissa), niin kuinka kriittinen se on viruksen tarttuvuuden/tappavuuden kannalta, on kai vielä vähän epäselvää.
Lähde: Cryo-EM structure of the SARS coronavirus spike glycoprotein in complex with its host cell receptor ACE2. - PubMed - NCBI
Lähde: [2019-nCoV: new challenges from coronavirus]. - PubMed - NCBI
Lähde: A pneumonia outbreak associated with a new coronavirus of probable bat origin

Jos tuohon yo. linkittämääsi artikkeliin on luottamista JA "ACE2-genotyypin" jakauma menee karkeasti paperin kansallisuuksien/etnisyyksien mukaan, niin suurimmassa riskissä ovat japanilaiset (miehet), sitten taiwanalisait, sitten vasta kiinalaiset ja korealaiset. Alhaisimman riskin ryhmät ovat Kuwait/UAE/Libanon -etniset ryhmittymät, jotka ovat hyvin kirjavia. Eurooppalaiset sitten siinä välissä.

En ole kuitenkaan löytänyt tietoa, etät 2019-nCoV sitoutuisi yksinomaan ACE2-reseptoriin. Ilmeisesti ACE2-reseptori on kuitenkin sekä SARS että 2019-nCoV ihmistartunnassa kriittisessä roolissa.

Mitä tämä sitten tarkoittaa käytännössä, jos mitään, sitä en tiedä. Aika näyttänee...
Vielä vähän lisää tähän. Joku palstalainen jo spekuloi tupakoinnin mahdollisesta vaikutuksesta ja tässä paperissa ollaan sen ajatuksen jäljillä. Boldattuna abstractin oleelliset.

"In current severe global emergency situation of 2019-nCov outbreak, it is imperative to identify vulnerable and susceptible groups for effective protection and care. Recently, studies found that 2019-nCov and SARS-nCov share the same receptor, ACE2. In this study, we analyzed four large-scale datasets of normal lung tissue to investigate the disparities related to race, age, gender and smoking status in ACE2 gene expression. No significant disparities in ACE2 gene expression were found between racial groups (Asian vs Caucasian), age groups (>60 vs <60) or gender groups (male vs female). However, we observed significantly higher ACE2 gene expression in smoker samples compared to non-smoker samples. This indicates the smokers may be more susceptible to 2019-nCov and thus smoking history should be considered in identifying susceptible population and standardizing treatment regimen."

 
Vielä vähän lisää tähän. Joku palstalainen jo spekuloi tupakoinnin mahdollisesta vaikutuksesta ja tässä paperissa ollaan sen ajatuksen jäljillä.

Tätä itsekin kaivelin, tosin ajanpuutteen takia en löytänyt kuin tuota spekulaatiota.

Viestissä #1875 käsitellään noita kuolleisuuden riskitekijöitä ja siinä elinikäinen tupakointi nousee SDHR-asteikolla kohinan yläpuolelle, mutta ei ole suurimpia riskitekijöitä. Eli tuntuu heikentävän paranemisennustetta aivan merkitsevästi, kun arvioidaan jo diagnosoitujen/kuolleiden perusteella (eli ei enää spekulaatiota biologisesti, vaan mittatulos epidemologisesti sairaspopulaatiosta)

 
Mitä vaan voidaan tehdä, jos 5/6 osaa eduskunnasta on sitä mieltä. Se on sitten toinen juttu onko sellaista tilannetta, että yli kuudesosa ei alkaisi pelaamaan johonkin omaan pussiin tai vitkuttelisi niin kauan, että Kiinalaistenkin tiedon pimitykseen perustuva järjestelmä näyttäytyy ylivoimaiselta.
 
Jaa, että italia on aasiassa? :facepalm: Laivasta ainut pakoreitti? Laivastanyt on 1001 pakoreittiä, jos sitä haluaa yrittää. Jos homma toimii japanissa, niin toimii se missä tahansa länsimaassakin. Kyllä se ulkona liikkuminen loppuu kun siitä kiinni jäädessä tulee riittävän iso rangaistus. Poikkeustila kun julistetaan, niin valtuudetkin on kohdallaan. Mihin sitä mieletöntä määrää sotilaita tarvitsee kun teknologian avulla nyt valvoo ihan helposti. Helikopterit löytää ne siellä pimeässäkin juoksevat helposti, joten ilmoitetaan vaan vartiossa oleville, että ottakaa kiinni.

Risteilijä on sinänsä täysin poikkeuksellinen tilanne, koska silloin tullaaan kansainväliseltä merialueelta maihin. Tuossa ei tarvi evätä kenenkään liikkumista mitenkään, riittää että kielletään maahan saapuminen.
 
"Oikeissa teollistuneissa kaupungeissa"? Onhan nuo Kiinan suurkaupungit paljon teollisempia kuin Suomi.

Tarkoitin demokraattisissa valtioissa.
Kiinassa on diktatuuri, jossa ihmisoikeuksilla ei ole arvoa ja infran toimivuudesta ei välttämättä välitetä.
 
Mitä vaan voidaan tehdä, jos 5/6 osaa eduskunnasta on sitä mieltä.
Suomessa eduskunta jostain samaa mieltä? Ei tule tapahtumaan.

Saapa nähdä vaikuttaako nuo kiinan muutokset tilastointitapaan edes kovin paljoa tilastoihin. Kaunistelee toki minkä ehtii, mutta aika rumalta alkaa näyttää silti kun kuolleitakin jo yli tuhat.
 
Selailin WHO:n tilastoja tutkiakseni influenssan kiertoa tällä hetkellä. Taustahypoteesina oli, että koska tietoa uudesta viruksesta on tuntunut laahaavan n. kuukauden verran myöhässä, niin tilastoissa voisi näkyä määrittämättömiä tautiluokituksia normaalia enemmän jo pitkälle viime vuoden puolella.

Influenssatilastossa tosiaan alkaa nousu kategoriassa "B-influenssa, määrittelemätön sukulinja" vuoden 2019 viikon 44 paikkeilla. Kuvaajassa näkyvät victoria- ja yamagata sukulinjan influenssat ovat siis kierrossa jatkuvasti olevia virus-infektioita. Niiden osuus näyttää kutakuinkin normaalilta. Nämä määrittelemättömät B-influenssat vaikuttaa syöneen osuutta influenssa A:lta. Nyt olisi kiva tutkia aiempia vuosia. Saako joku tämän WHO:n työkalun näyttämään myös aiempia vuosia? Linkki kuvan alapuolella.

1581409909325.png


Lineage B (subgenus Sarbecovirus) includes SARS-CoV (various species) and 2019-nCoV.
 
Tuolta löytyy noita aiempienkin vuosien tietoja: WHO FLUMART OUTPUTS

Kerralla kun katsoo paria vuotta taaksepäin, niin voidaan havaita samanlaista määrittelemättömän B-linjan nousua kuin tänäkin kautena. Eli noista tuskin voidaan tehdä minkäänlaisia päätelmiä tämän 2019-nCoV:n suhteen.
1581411209797.png
 
Tuolta löytyy noita aiempienkin vuosien tietoja: WHO FLUMART OUTPUTS

Kerralla kun katsoo paria vuotta taaksepäin, niin voidaan havaita samanlaista määrittelemättömän B-linjan nousua kuin tänäkin kautena. Eli noista tuskin voidaan tehdä minkäänlaisia päätelmiä tämän 2019-nCoV:n suhteen.
1581411209797.png
Kiitos! Tämä oli hyvä!

E: Menee ehkä aiheen vierelle, mutta kun katsoo pidemmälle niin tuo 2017-2018 flunssakausi erottuu aika selkeästi sarjasta. Muistaako kukaan mitä silloin oli kierrossa?

1581411863409.png
 
  • Tykkää
Reactions: mti
Ei tarvitse muistaa, Suomen osalta ne näkee varsin hyvin "raportista 7": WHO FLUMART OUTPUTS

OT: Tuosta näkee hyvin myös kausi-influenssarokotteiden kehittämisen vaikeuden: kantojen suhteelliset osuudet vaihtelevat vuosittain, joten mitä laittaa ensi vuoden rokotteeseen? Niin se muistaakseni oli 2017-18-kauden rokotteessa, että laittoivat enemmän A-kannan virusta kuin B:tä, ja B-kanta kiersikin sitten noin hyvin. Eipä se rokote siinä juuri auta, kun eri kanta kiertää kuin muutamana aiempana vuonna.

Mutta jätetään tämä rokote-offtopic puolestani tähän.
 
Risteilijä on sinänsä täysin poikkeuksellinen tilanne, koska silloin tullaaan kansainväliseltä merialueelta maihin. Tuossa ei tarvi evätä kenenkään liikkumista mitenkään, riittää että kielletään maahan saapuminen.

Kuten tuossa sanoin, niin julistetaan poikkeustila, ei mitään ongelmaa rajoittaa liikkumista, jos sille nähdään tarvetta.

Jos kannelle asti pääseekin huomaamatta, niin mereenkö ajattelit hypätä? Voi jäädä monelta tekemätä, kun korkeutta merenpintaan on yli 10M.

Suomessa ei kovilla aleta ampumaan, vaikka miten poikkeustilaa julistaisi. Jotkut dronet kivitettäisiin alas, jos moinen tulisi kovaäänisen kanssa elämänohjeita jakamaan.

Oikeasti nyt, lopeta se tyhmän esittäminen. Laivasta nyt voi poistua vaikka ikkunasta, ja laskeutumiseen voi käyttää vaikka lakanoita. Kyllä sieltä voi yrittää lähteä karkuun, jos haluaa. Karkuun pääseminen toki todella hankalaa, jos siellä on edes kohtuullinen valvonta.

Tekniikalla löydetään ne karkuun lähteneet ja partio tulee sen jälkeen ne hakemaan. Kukaan millään kovilla ampumisesta ole puhunut. Spollet on koulutettu tähän. Niillä on koiria, ilman astaloa sulla ei ole mitään mahdollisuuksia koulutettua koiraa vastaan. Eikä tunnu aina edes isot veitsetkään noita koiria aina pysäyttävän. Ihan hyvin voidaan ampua vaikka kumiluodeilla, isompi joukko lopettaa kyllä vastarinnan ja nopeasti kun käytetään sitä armeijan kyynelkaasua sen normaalin poliisin kyynelkaasun sijaan. Armeijassa tuli kyynelkaasua kokeiltua ja vastarinta kyllä loppuu lyhyeen, jos nyt ei puhuta jostain huumehörhöistä.


En nyt näkisi että länsimaissa otettaisiin käyttöön kiinalaiset rangaistustoimet edes tämän asian yhteydessä kuten loppu elämän pilaaminen kun kansalaispiste järjestelmässä on jäätävä miinus ja Kiinassa tämä vaikuttaa kaikkeen elämässä. Tai Pidättäminen ja sen yhteydessä henkistä ja fyysistä pahoinpitelyä ensimmäisellä kertaa ja toisella vankila (joka ei sitten ihan länsimaista tasoa ole) jossa saatat viettää vuosia asian tiimoilta tai sitten sinut vain ammutaan suoraan siihen paikkaan.

Eiköhän suurimmalle osalle riitä, että joutuu suoraan pidätetyksi ajaksi x ja saa sitten vielä jonkun tuomion x, joka laitetaan toimeen kriisin jälkeen. Viedään ne kaikki sitten vaikka hartwall areenalle jonka sisälle on tehty aitaus. Poikkeustilan aikana viranomaisilla on ihan erilaiset valtuudet kuin normioloissa.
 
Kuten tuossa sanoin, niin julistetaan poikkeustila, ei mitään ongelmaa rajoittaa liikkumista, jos sille nähdään tarvetta.
1 § (25.2.2000/199)

Valtiollisen itsenäisyyden turvaamiseksi ja oikeusjärjestyksen ylläpitämiseksi voidaan valtakunnan puolustusta tehostaa ja sen turvallisuutta lujittaa saattamalla voimaan puolustustila Suomeen kohdistuvan sodan aikana sekä siihen rinnastettavissa vakavasti yleisen järjestyksen ylläpitämiseen vaikuttavissa sisäisissä, väkivaltaisissa levottomuuksissa, joilla pyritään kumoamaan tai muuttamaan perustuslain mukainen valtiojärjestys.

Ei sellaista voi julistaa, mikä ei ole laissa. Ensin pitäisi tehdä laki poikkeustilasta. Suomessa lienee vain tämä puolustustilalaki, ja sitä ei voi määrätä terveydellisen uhan takia.
 
Ei sellaista voi julistaa, mikä ei ole laissa. Ensin pitäisi tehdä laki poikkeustilasta. Suomessa lienee vain tämä puolustustilalaki, ja sitä ei voi määrätä terveydellisen uhan takia.

Onhan. Leffoissakin tulee käskystä rekkakaupalla solttuja pistämään siviilit ojennukseen.

Toisaalta taas irl. Kiinan toimet yhdessäkin eurooppalaisessa maassa kuulostaa aivan totaaliselta utopialta.

Eihän täällä saada edes omia ulkorajoja suojattua. Joku rehellisesti odottaa että saatais sisäpuolella miljoonakaupunkien karanteeneja pystyyn jonkun nuhan takia XD
 
Kaikki tuomipäivän poikkeustilan julistajat taitavat unohtaa sen että on myös elämää sen poikkeustilan jälkeenkin. Jossain Kiinassa, missä kansa on valtiota varten se ei tietenkään ole ongelma, mutta länsimaissa missä valtio on kansaa varten ainakin poliitikkojen ajatusmaailmassa näkyy. Lisäksi näissä ja monissa muissakin kriiseissä on hyödyllistä jos kansa on yhteistyöhaluinen valtion kanssa ja kaikki liiallinen perseily tai sellaiseksi miellettävä valtion taholta heikentää tuota yhteistyötä. Kiinan tilannehan on juuri hyvä esimerkki siitä kun kansa ei oikeasti luota valtioon eikä valtio kansaan (Virallisestihan ei tosin ole kuin yksi mielipide asiasta) eli se keskenäinen epäluottamus vaikuttaa heikentävästi toimintakykyyn tälläisissä tilanteissa.
 
  • Tykkää
Reactions: mti
Eihän noihin karanteeneihin tai liikkumisen rajoittamiseen mitään poikkeustilalakeja tms tarvita, vaan Tartuntatautilaki 1227/2016 antaa mahdollisuuden niihin tarvittaessa. Suosittelen tutustumaan ainakin pykäliin 60-71 ja 89. Lyhyesti: henkilöitä tai tavaroita voidaan tarvittaessa asettaa karanteeniin 1+1 kuukauden ajaksi tartuntataudeista vastaavan lääkärin tms. virkasuhteisen henkilön tai AVI:n päätöksellä. Virka-apua saa sitten tarvittaessa kaikilta pelastuslaitoksista puolustusvoimiin (89 §).

Siihen en ota kantaa, että tullaanko tällaisia toimia tekemään missään vaiheessa, saati kuinka hyvin moisiin edes realistisesti pystytään. Mutta pykälät meillä jo on sitä varten.
 
Aika vaikea kuvitella, että tätä saisi jotenkin pidettyä aisoissa länsimaissa. Itse asiassa luotan enemmän jopa Kiinan karanteeneihin, koska sillä valtiomuodolla asiat on helpompia.
Tämä alla oleva periaatteessa ns. "supertaltuttaja", mutta toisaalta tuossa on todennäköisesti vain osa tämän yhden keissin aiheuttamista tartunnoista (ja tarttuneiden tartunnoista).
Siten toiveet varmaan on hartaasti siinä, että "kevään lämpö" hoitaisi viruksen, ja sitten seuraavaan flunssakauteen mennessä uusia maailmanlaajuisia rokotteita.

163aaa235d9b45549b37d9df2ca695a7.jpg.webp


(lähde: Brittiliikemiestä epäillään koronaviruksen ”supertartuttajaksi” – jopa kymmenen ihmistä kolmessa eri maassa sai taudin)
 
Eihän noihin karanteeneihin tai liikkumisen rajoittamiseen mitään poikkeustilalakeja tms tarvita, vaan Tartuntatautilaki 1227/2016 antaa mahdollisuuden niihin tarvittaessa. Suosittelen tutustumaan ainakin pykäliin 60-71 ja 89. Lyhyesti: henkilöitä tai tavaroita voidaan tarvittaessa asettaa karanteeniin 1+1 kuukauden ajaksi tartuntataudeista vastaavan lääkärin tms. virkasuhteisen henkilön tai AVI:n päätöksellä. Virka-apua saa sitten tarvittaessa kaikilta pelastuslaitoksista puolustusvoimiin (89 §).

Siihen en ota kantaa, että tullaanko tällaisia toimia tekemään missään vaiheessa, saati kuinka hyvin moisiin edes realistisesti pystytään. Mutta pykälät meillä jo on sitä varten.

Tuo laki tuskin ihan siihen taipuu, että laitetaan koko kaupungillinen ihmisiä karanteeniin sen enempää tutkimatta.
 
Aika vaikea kuvitella, että tätä saisi jotenkin pidettyä aisoissa länsimaissa. Itse asiassa luotan enemmän jopa Kiinan karanteeneihin, koska sillä valtiomuodolla asiat on helpompia.
Tämä alla oleva periaatteessa ns. "supertaltuttaja", mutta toisaalta tuossa on todennäköisesti vain osa tämän yhden keissin aiheuttamista tartunnoista (ja tarttuneiden tartunnoista).
Siten toiveet varmaan on hartaasti siinä, että "kevään lämpö" hoitaisi viruksen, ja sitten seuraavaan flunssakauteen mennessä uusia maailmanlaajuisia rokotteita.

163aaa235d9b45549b37d9df2ca695a7.jpg.webp


(lähde: Brittiliikemiestä epäillään koronaviruksen ”supertartuttajaksi” – jopa kymmenen ihmistä kolmessa eri maassa sai taudin)

No joo Kiinassa paljon helpompi toteuttaa karenteenit ym. kun kansaa ei tarvitse näissä asioissa kuunnella.
 
Maapallo on vain aloittanut ihmisten harventamisen, hyvä niin, meitä onkin täällä liikaa.
 

Tein pienen vertailun viiden eniten tarttuneen / nopeimmin tartunnoiltaan kasvavan Kiinan Provinssin päivittäisten uusien tartuntojen muutoksesta peräkkäisien päivien erotuksena. Eli vertaillaan kuinka monta uutta tartuntaa tuli eiliseen verrattuna.

1581418689091.png

EDIT: Jälkikäteen ajatellen, olisin voinut vain nimetä vaaka-akselin järkevämmin: 31.1.->1.2. = 1.2. uudet varmistetut tartuntatapaukset. Tuo yo. nimeämislogiikka tuli sen aikasarjan manipuoloinnista, pahoitteluni.

Yllä olevasta näkyy, että vielä vanhoilla NHC:n kolmansilla tartuntaluokittelusäännöksillä, jotka tulivat voimaan 29.1. kasvu oli aika tasaista päivästä toiseen, kunnes 7.2. tulivat voimaan uudet säännökset, jotka paikallisviranomaisten mukaan otettiin käyttöön 8.2. lukuihin. 8.2. erotus 7.2. on jo selkeää laskua ja trendi muuttuu nopeasti alaspäin kaikkien muiden paitsi Hubein osalta.

Lisäksi 6.2. päivän datassa on tässä aikasarjassa vertailuvirhe, koska 6.2. ei ole käytettävissä päivän lopun dataa (Johns Hopkins -aikasarja), vaan kyseisen päivän puolivälin data, eli eroa edellisen päivän (5.2.) tartuntoihin ei ole juuri nimeksikään.

Sama outous näkyy 10.2. päivän tartuntatilastoissa, jotka ovat kyllä illalta (19:30), joskaan eivät vertailukelpoisesti yöltä (21-23) kuin aikaisempina päivinä.

Tämä siis jälleen kerran alleviivaa sitä, että vertailu on vaikeaa, datasarjoissakin on epätäydellisyyksiä ja nämä muutokset ovat niin nopeita/isoja, että itselle on mahdotonta todeta varmuudella, että ne johtuvat joko karanteenitoimien vaikutuksista (tartunnat oikeasti vähenevät) TAI/MYÖS tartuntaluokittelutavan muutoksista (tartunnat eivät ole vähentyneet, ne ovat vain luokiteltu eri luokkaan, eivätkä näy tässä aikasarjassa).

Eli kuten joku totesi: näiden virallisten lukujen vertailu on lähes hyödytöntä, ja alan olla kohta melkein samaa mieltä. Oma tilastollinen päättely ei riitä analysoimaan ja erittelemään aikasarjasta luonnollisen kohinan, epidemian todellisen taittumisen ja aikasarjamanipulaation mahdollisia osuuksia.

Lähde tässä oli siis Johns Hopkins aikasarjat, joka on siirtynyt uuteen GitHub-osoitteeseen aikaisemmasta Google Docs -sivustosta:

Lähde: CSSEGISandData/2019-nCoV

Nyt tarvittaisiin aikasarjojen tilastolliseen poikkeavuustunnistamiseen erikoistunutta tekijää, löytyykö lukijoista? Aikasarjahan on vielä kovin lyhyt, mutta ehkä siitä jotain saisi irti.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom