- Liittynyt
- 19.10.2016
- Viestejä
- 4 400
Ne kysyvät lentokentällä koronapassia.Niin ja ihmisiä laitetaan myös vankilaan ja heidän liikkumistaan rajoitetaan. Miten nämä jälleen liittyvät koronapassiin?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ne kysyvät lentokentällä koronapassia.Niin ja ihmisiä laitetaan myös vankilaan ja heidän liikkumistaan rajoitetaan. Miten nämä jälleen liittyvät koronapassiin?
Ne kysyvät lentokentällä koronapassia.
Mut kuten sanoin, se alkuperänen pointti mulla oli se, että rajanveto on hankalaa enkä tiedä onko sekään hyvä jos sen voi mielivaltasesti ja tilannekohtasesti päättää jonkin yksittäisen ryhmän kohdalla. Ja että se olisi reilua, niin sen pitäisi perustua vahvasti lääketieteelliseen näyttöön ja saman rajan pitäisi päteä muihinkin terveydenhuoltoa kuormittaviin ryhmiin.
Tässä nyt oletat, että jokainen rokottamaton luo yhtä suuren vaikutuksen terveydenhuollolle. Edelleen rokottamattomista suurimmalle osalle tartunnan saaneista siitä tartunnasta ei ole haittaa. Lisäksi moni on jo saanut tartunnan (todetun tai todentamattoman), eikä levitä sitä tautia enää sen enempää kuin rokotetutkaan. Toki tartunnan saanut rokottamaton voi levittää tautia, mutta oireellisena tulisi ymmärtää pysyä kotona, kuten rokotettujenkin.
Kiristely voi olla aktiivista, kunhan se perustuu johonkin järkevään, eikä vain kokeilla jotain, eikä tehdä ylilyöntejä. Henkilökohtaisesti minua ei haittaa, vaikka ravintolat laitettaisi kiinni. Ravintoloitsijoita voisi haitata.
Miten se rajoittaa oikeuksia?Ne kysyvät lentokentällä koronapassia.
Se passin laajentaminen ei välttämättä ole oikeasuhtaista, ts. siitä passista pitäisi saada konkreettinen hyöty. Lisäksi kaltevalla pinnalla on kiva argumentoida mutta mistä se virus klo 20:00 tietää olenko subwayssa syömässä sämpylää 20 muun ihmisen kanssa vai lähiökapakassa? Mielestäni jo pelkästään tuollainen alkoholin tarjontaan/kellonaikoihin vedetty raja on niin teennäinen kuin vain teennäinen voi olla, sama sakki voi olla kummassakin toimipisteessä ja toinen on ihan bueno ja toinen ehdoton njet.Olen sitä mieltä, että tällä hetkellä rokottamattomat heikentävät muiden ihmisten oikeuksia saada sairaalahoitoa, jonka perustuslakikin takaa. Siksi koronapassin käyttöä on laajennettava ja sen käytön pitää olla mahdollista kaikissa tulevissakin pandemioissa, joissa sairaalakapasiteetti vaarantuu taudin takia. Mielestäni perustuslakia ei siis noudateta, jos rokottamattomat saavat mellastaa vapaasti. Joten ihan oikeaan suuntaan tässä ollaan menossakin kun passin käyttö laajenee.
youtube linkissä ansiokkaasti avattiin tuota rajanvetoa sanoin "hyvillä puheilla mikään vaan on käytännössä perusteltua", esimerkkiä käytettiin itävaltaa ja ruotsia molemmat suomenkaltaisia sivistysmaista ja rajoitustoimenpiteet ihan äärilaidasta suomen ollessa _tällä hetkellä_ lähempänä ruotsia kuin itävaltaa. Miten samoilla pykälillä päästäänkään näin erilaisiin lopputuloksiin, ei sitä oikein selitä muun kuin kansan hiljainen hyväksyntä.Monesti kun on kyse perusoikeuksista niin myös niiden välillä tulee rajanvetoa tehtäväksi. Keskustelua voidaan käydä ja käydäänkin koko ajan. Siksi koronapassivaatimuskin on edistynyt niin hitaasti. Sitä on kuitenkin rajattu sekä alueellisesti (leviämisalueet), ajallisesti, rajattu käyttöä työntekijöitä kohtaan sekä sillä vapautuu vain rajoitteista tilanteessa jossa rajoitetaan toimintaa (mikäli se suljetaan kokonaan niin siltä koronapassi ei suojaa). Sitä myös rajattiin heti alussa iän mukaan, joten nykyiset rajat ovat mielestäni todella tiukkoja passin käytölle. Pahenevassa tautitilanteessa lisäkäyttötilanteille on taas enemmän perusteita.
Youtubesta olisi selvinnyt että PEV ei tule tulkinnut mm. Marin möläyttämää tarkoitusperää passista, joka on -drum drum- roketekattavuuden nosto aka pakkorokote toisella tavalla lausuttuna, joka kuitenkin toisaalla eri laissa on selvästi määritetty vapaaehtoiseksi. Miksi PEV ei ole asiaa tutkinut? No hallitus ei ole vaivautunut kertomaan PEV:lle asiasta joten ei voida tutkia sellaista josta ei tiedetä.Minä en katsele lähteinä Youtube-videoita muissakaan asioissa, jos sinulla on asiallinen tekstilähde asiaan, niin laita toki.
Todellisuus on, että tähänastiset muutokset on hyväksytty perustuslakivaliokunnassa, joten ne ovat lähtökohtaisesti siis perustuslain mukaisia.
Kyllä se on pakkorokotus jos passin rajoitustoimia lisäillään mielivaltaisesti vailla näyttöä niiden tehokkuudesta. Kyllä, vaikea osoittaa jonkun sellaisen hyötyä jota ei ole ikinä ennen tehty, mutta niin sen kuuluukin olla. Lisäksi käytännössä mitään penaltia tuosta ei jälkikäteen tipu vaikka tieteellisesti todistettaisiinkin että koko passi oli ihan yhtä tyhjän kanssa, ns. paras tarina voittaa vaikka siinä olisi mukana reiluannos eduskuntatermein lausuttuna muunneltua totuutta...Musta se ei ole pakkorokotus, jos sitä rokotusta ei laissa vaadita ja jos sen puuttumisesta aiheutuvista rajoituksista pääset esim. testillä eroon. Eli olen taas kerran kanssasi eri mieltä. Saat jäädä jatkossa kotiin ja saat olla ottamatta rokotetta. Ja silti saat käydä hyvin todennäköisesti ruokakaupassa ja apteekissa. Ja töissä.
Ihan yhtä hyvin voisi rajoittaa sitä sitä sairaalahoitoa sen sijaan että rajoitetaan sinne sairaalaan joutumista. Näin se rajoitus osuisi juuri heihin keneen sen kuuluisikin osua, jos riekut kylillä niin otat tietoisen riskin.Rokottamattomat ovat niin suhteettomasti yliedustettuina sairaalakuormituksesta, että heidän tartuntojensa rajoittaminen (ja erityisesti rokotuskattavuuden lisääminen) ovat tehokkaimpia toimia sairaalakuormituksen rajoittamiseen.
Se passin laajentaminen ei välttämättä ole oikeasuhtaista, ts. siitä passista pitäisi saada konkreettinen hyöty. Lisäksi kaltevalla pinnalla on kiva argumentoida mutta mistä se virus klo 20:00 tietää olenko subwayssa syömässä sämpylää 20 muun ihmisen kanssa vai lähiökapakassa? Mielestäni jo pelkästään tuollainen alkoholin tarjontaan/kellonaikoihin vedetty raja on niin teennäinen kuin vain teennäinen voi olla, sama sakki voi olla kummassakin toimipisteessä ja toinen on ihan bueno ja toinen ehdoton njet.
Kyllä se on pakkorokotus jos passin rajoitustoimia lisäillään mielivaltaisesti vailla näyttöä niiden tehokkuudesta. Kyllä, vaikea osoittaa jonkun sellaisen hyötyä jota ei ole ikinä ennen tehty, mutta niin sen kuuluukin olla. Lisäksi käytännössä mitään penaltia tuosta ei jälkikäteen tipu vaikka tieteellisesti todistettaisiinkin että koko passi oli ihan yhtä tyhjän kanssa, ns. paras tarina voittaa vaikka siinä olisi mukana reiluannos eduskuntatermein lausuttuna muunneltua totuutta...
Mä olen käsittänyt, että STM:llä on pitkältä ajalta dataa siitä, missä se korona tarttuu ja ei tartu. Ja se tarttuu korostetusti baareissa/yökerhoissa, eikä ruokaravintoloissa joissa istutaan omilla paikoillaan. Viranomainen ei voi tehdä jokaisen kuppilan kohdalla yksittäisarviota, joten pakko tehdä koko maan kattava yksi ja yksinkertainen laki. Silloin tuo ehdotus on ihan järkevä vaikka joku alkoholia tarjoava paikka olisikin turvallisempi kuin täpötäysi mäkkäri. Tämän varmaan itsekin ymmärrät, vaikka taidat vastustaa suunnilleen kaikkia koronanvastaisia toimia.
Ei ole pakkorokotus, yhä saa sen passin testillä tai sairastamalla. Eikä ole mitään "mielivaltaisia", vaan aika varovaisesti noita on lisätty ja harvoin. Kokemuksia noista passirajoituksista on muista maista, eiköhän niistä olla myös hallituksessa tietoisia. Ja ehdottomasti nopeasti leviävän infektion kohdalla ei voida odottaa vuosien tutkimustuloksia päätöksenteon takia tällaisessa asiassa jossa haitat (passista) ovat hyvin pieniä, ja jossa jokaisella on helppo ja ilmainen tapa välttyä niiltä rajoituksilta. Aika no-brainer tuo. Pitäisi hallitusta idioottimaisena, jos he eivät passia laajentaisi.
Passin vaihtoehto on täysrajoitus. Siksi tuota passirajoitusta onkin hyvä testata ja samalla mitata sen vaikutuksia. Joo, joitain itkettää kun joutuvat tuolla tavalla koekaniineiksi.
Ei, vaan että jos ihmisten oikeuksiin puututaan rajoittamalla, niin pitäisi olla vahva lääketieteellinen näyttö siitä, että se puuttuminen tosiasiassa toimii. Tästä ei käsittääkseni ole näyttöä, ainakaan vielä.Eli koska sun mielestä rajanveto on vaikeaa, että ole varma mitkä kaikki muut täysin koronaan liittymättömät ja täysin erilaiset asiat pitäisi käsitellä samalla tavalla, ei sun mielestäsi myöskään koronan kohdalla pitäisi sellaista tehdä?
Eikö tartuntatautilaki ole juuri tällaisia tilanteita varten, jotta samankaltaisien tilanteiden osalta on olemassa toimintamallit?Ja jos sitä oikeuksiin puuttumista perustellaan terveydenhuollon resurssin riittämisellä, niin se pitäisi tehdä ennalta määrättyjen speksien mukaan ja sen pitäisi koskea muitakin samankaltaisia tilanteita.
Ei, vaan että jos ihmisten oikeuksiin puututaan rajoittamalla, niin pitäisi olla vahva lääketieteellinen näyttö siitä, että se puuttuminen tosiasiassa toimii. Tästä ei käsittääkseni ole näyttöä, ainakaan vielä.
Ja jos sitä oikeuksiin puuttumista perustellaan terveydenhuollon resurssin riittämisellä, niin se pitäisi tehdä ennalta määrättyjen speksien mukaan ja sen pitäisi koskea muitakin samankaltaisia tilanteita.
Ei, vaan että jos ihmisten oikeuksiin puututaan rajoittamalla, niin pitäisi olla vahva lääketieteellinen näyttö siitä, että se puuttuminen tosiasiassa toimii. Tästä ei käsittääkseni ole näyttöä, ainakaan vielä.
Ja jos sitä oikeuksiin puuttumista perustellaan terveydenhuollon resurssin riittämisellä, niin se pitäisi tehdä ennalta määrättyjen speksien mukaan ja sen pitäisi koskea muitakin samankaltaisia tilanteita.
Olet tuon rokotuspakon suhteen kyllä myöhässä. Suomessa rokotuspakko on ollut tartuntatautilaissa vuosia. Käyttöönottoon ei tarvita mitään laintulkintoja tms. Juridinen valtiosääntöarviointi on tehty jo lakia säädettäessä. Lääketieteellinen arviointi välttämättömyydestä toki tehdään, jonka jälkeen valtineuvoston asetuksella otetaan käyttöön jos näkevät tarpeelliseksi.Ei ainakaan vielä. Mutta nykyiset toimenpiteet pyrkivät samaan tosiasialliseen lopputulokseen. Monissa muissa maissahan se on on jo käytännössä toteutunut näin.
Siis nyttenhän on menossa säppiin (klo 1800 alkaen - ilman passia) myöskin jopa ihan ruokaravintolat jos erehtyvät tarjoamaan 2,8% juomaa ruuan kanssa, on se kyllä aika veijari virus kun se tunnistaa toimitilat joissa on lasissa 0,1% til volttia vahvempaa juomaa kuin toisessa toimitilassa jossa saa vetää ykköskaljaa 0100 asti.Mä olen käsittänyt, että STM:llä on pitkältä ajalta dataa siitä, missä se korona tarttuu ja ei tartu. Ja se tarttuu korostetusti baareissa/yökerhoissa, eikä ruokaravintoloissa joissa istutaan omilla paikoillaan. Viranomainen ei voi tehdä jokaisen kuppilan kohdalla yksittäisarviota, joten pakko tehdä koko maan kattava yksi ja yksinkertainen laki. Silloin tuo ehdotus on ihan järkevä vaikka joku alkoholia tarjoava paikka olisikin turvallisempi kuin täpötäysi mäkkäri. Tämän varmaan itsekin ymmärrät, vaikka taidat vastustaa suunnilleen kaikkia koronanvastaisia toimia.
Kyllä se on lakiteknisesti pakkorokotus jos VNK lausuu että passin rajoituksien kiristämisen (pää)takoituksena on rokotekattavuuden nousu riippumatta siitä että rokotteen ottaminen on toki edelleen vapaaehtoista ja toisaalla laissa selväsi näin sanottu. Tartuntamäärien laskemisesta on ollaan jo virallisesti luovuttu, uusi agenda on "vähät välittää tartunnoista" vaan mittari on _tällä kertää_ se kuuluisa terveydenhuollon kantokyky, joka on siitä kiva että sillä voi ratsastaa ajasta ikuisuuteen kunhan pitää huolen että siellä ei ole rahaa millä operoida. Tällöin PEVin tulisi arvioida passin uusia rajoituksia siltä kantilta että niillä pyritään pakkorokotukseen tekemällä ihmisten elämästä niin hankalaa ilman passia. Miltäs kuulostaisi jos seuraavan kierroksen passirajoitukset olisivatkin rokottamattomille ulkonaliikkumiskielto pois lukien parittomien päivien 0900-0930 jolloin voi käydä hakemassa negan koronatestin ja passiin tuoreen vihreän valon jolla väistää ulkonaliikkumiskiellon seuraavat 2 päivää, vieläko argumentoit että rokote on edelleen vapaaehtoinen kuten se nimellisesti toki olisikin?Ei ole pakkorokotus, yhä saa sen passin testillä tai sairastamalla. Eikä ole mitään "mielivaltaisia", vaan aika varovaisesti noita on lisätty ja harvoin. Kokemuksia noista passirajoituksista on muista maista, eiköhän niistä olla myös hallituksessa tietoisia. Ja ehdottomasti nopeasti leviävän infektion kohdalla ei voida odottaa vuosien tutkimustuloksia päätöksenteon takia tällaisessa asiassa jossa haitat (passista) ovat hyvin pieniä, ja jossa jokaisella on helppo ja ilmainen tapa välttyä niiltä rajoituksilta. Aika no-brainer tuo. Pitäisi hallitusta idioottimaisena, jos he eivät passia laajentaisi.
Passin vaihtoehto on täysrajoitus. Siksi tuota passirajoitusta onkin hyvä testata ja samalla mitata sen vaikutuksia. Joo, joitain itkettää kun joutuvat tuolla tavalla koekaniineiksi.
Siis nyttenhän on menossa säppiin (klo 1800 alkaen - ilman passia) myöskin jopa ihan ruokaravintolat jos erehtyvät tarjoamaan 2,8% juomaa ruuan kanssa, on se kyllä aika veijari virus kun se tunnistaa toimitilat joissa on lasissa 0,1% til volttia vahvempaa juomaa kuin toisessa toimitilassa jossa saa vetää ykköskaljaa 0100 asti.
Mielestäni tuossa ei ole järjen hiventäkään ja kyllä - vastustustan käytännössä kaikki toimia (ruotsalaiset osasivat/osaavat ihan itse säätää toimintaansa) enkä ole mihinkään talkoisiin henkilökohtaisesti osallistunut ellei kevään 2020 käsidesin läträystä tämmöiseksi lasketa. Maskia en ole pitänyt ikinä kaupassa ja kesän 2020 jälkeen on käsienpesut yms. synttärisetit jäänyt ja siitäkään huolimata pk-seudulla asuva ei ole basilli hyökännyt kimppuun tai jos on niin lieväoireisena.
Kyllä se on lakiteknisesti pakkorokotus jos VNK lausuu että passin rajoituksien kiristämisen (pää)takoituksena on rokotekattavuuden nousu riippumatta siitä että rokotteen ottaminen on toki edelleen vapaaehtoista ja toisaalla laissa selväsi näin sanottu. Tartuntamäärien laskemisesta on ollaan jo virallisesti luovuttu, uusi agenda on "vähät välittää tartunnoista" vaan mittari on _tällä kertää_ se kuuluisa terveydenhuollon kantokyky, joka on siitä kiva että sillä voi ratsastaa ajasta ikuisuuteen kunhan pitää huolen että siellä ei ole rahaa millä operoida. Tällöin PEVin tulisi arvioida passin uusia rajoituksia siltä kantilta että niillä pyritään pakkorokotukseen tekemällä ihmisten elämästä niin hankalaa ilman passia. Miltäs kuulostaisi jos seuraavan kierroksen passirajoitukset olisivatkin rokottamattomille ulkonaliikkumiskielto pois lukien parittomien päivien 0900-0930 jolloin voi käydä hakemassa negan koronatestin ja passiin tuoreen vihreän valon jolla väistää ulkonaliikkumiskiellon seuraavat 2 päivää, vieläko argumentoit että rokote on edelleen vapaaehtoinen kuten se nimellisesti toki olisikin?
Siis nyttenhän on menossa säppiin (klo 1800 alkaen - ilman passia) myöskin jopa ihan ruokaravintolat jos erehtyvät tarjoamaan 2,8% juomaa ruuan kanssa, on se kyllä aika veijari virus kun se tunnistaa toimitilat joissa on lasissa 0,1% til volttia vahvempaa juomaa kuin toisessa toimitilassa jossa saa vetää ykköskaljaa 0100 asti.
Olet tuon rokotuspakon suhteen kyllä myöhässä. Suomessa rokotuspakko on ollut tartuntatautilaissa vuosia. Käyttöönottoon ei tarvita mitään laintulkintoja tms. Juridinen valtiosääntöarviointi on tehty jo lakia säädettäessä. Lääketieteellinen arviointi välttämättömyydestä toki tehdään, jonka jälkeen valtineuvoston asetuksella otetaan käyttöön jos näkevät tarpeelliseksi.
Toisin sanoen, päätös käyttöönotosta on lääketieteellisen arvion jälkeen vain poliittinen.
Mainitsemasi ruokaravintolat ovat pikaruokaravintoloita joissa asiakas viipyy hetken, joko syödessään annoksensa siellä tai ottaa sen mukaan.Siis nyttenhän on menossa säppiin (klo 1800 alkaen - ilman passia) myöskin jopa ihan ruokaravintolat jos erehtyvät tarjoamaan 2,8% juomaa ruuan kanssa, on se kyllä aika veijari virus kun se tunnistaa toimitilat joissa on lasissa 0,1% til volttia vahvempaa juomaa kuin toisessa toimitilassa jossa saa vetää ykköskaljaa 0100 asti.
Mielestäni tuossa ei ole järjen hiventäkään ja kyllä - vastustustan käytännössä kaikki toimia (ruotsalaiset osasivat/osaavat ihan itse säätää toimintaansa) enkä ole mihinkään talkoisiin henkilökohtaisesti osallistunut ellei kevään 2020 käsidesin läträystä tämmöiseksi lasketa. Maskia en ole pitänyt ikinä kaupassa ja kesän 2020 jälkeen on käsienpesut yms. synttärisetit jäänyt ja siitäkään huolimata pk-seudulla asuva ei ole basilli hyökännyt kimppuun tai jos on niin lieväoireisena.
Kyllä se on lakiteknisesti pakkorokotus jos VNK lausuu että passin rajoituksien kiristämisen (pää)takoituksena on rokotekattavuuden nousu riippumatta siitä että rokotteen ottaminen on toki edelleen vapaaehtoista ja toisaalla laissa selväsi näin sanottu. Tartuntamäärien laskemisesta on ollaan jo virallisesti luovuttu, uusi agenda on "vähät välittää tartunnoista" vaan mittari on _tällä kertää_ se kuuluisa terveydenhuollon kantokyky, joka on siitä kiva että sillä voi ratsastaa ajasta ikuisuuteen kunhan pitää huolen että siellä ei ole rahaa millä operoida. Tällöin PEVin tulisi arvioida passin uusia rajoituksia siltä kantilta että niillä pyritään pakkorokotukseen tekemällä ihmisten elämästä niin hankalaa ilman passia. Miltäs kuulostaisi jos seuraavan kierroksen passirajoitukset olisivatkin rokottamattomille ulkonaliikkumiskielto pois lukien parittomien päivien 0900-0930 jolloin voi käydä hakemassa negan koronatestin ja passiin tuoreen vihreän valon, vieläko argumentoit että rokote on edelleen vapaaehtoinen kuten se nimellisesti toki olisikin?
Muutama viikko ainakin.Kuinkakohan kauan menee ennen kuin saadaan jotain parempaa tietoa rokotteiden tehokkuudesta tuohon uuteen varianttiin? Lähinnä mietin tätä osakemarkkinoiden näkökulmasta, mutta tämä lienee silti oikea ketju kysymykselle.
THL on nyt todennut aika suoraan että lapsille ei taudista ole haittaa eivät sitä todennäköisesti myöskään aikuisiin levitä vaan pikemmin aikuiset lapsiin. Vähintä mitä hallitus voisi tehdä niin olisi pyyntää anteeksi hätäpäissään tehtyjä toimiaan 2020/2021 taitteessa kun sulkivat lapsilta harrastusmahdollisuudet ja työnsivät eskarista lähtien lapset etäopetukseen, tämän voisi tehdä jo ihan olemassa olevan tieteellisen näytön pohjalta. Yllättyneiden parijono asian suhteen ei tosin ole kovin pitkä, samoin väittäisin että löytyy vahva tieteellinen näyttö siihenkin että uudenmaan "sulku" oli täysin yli ammuttu ja räikeästi perusoikeuksiin puuttunut toimi siitäkin huolimatta että sulusta pääsi ajamalla läpi sopivalla valkoisella valheella.Suurin osa lainsäädännöstä tehdään ilman vahvaa tieteellistä näyttöä. Usein ne vaikutukset nähdään jälkikäteen ja sitten muutetaan lainsäädäntöä tarvittaessa. Usein ei ole mahdollista saada niitä tuloksia ennen lainsäätämistä. Joten kannustan tässäkin seuraamaan dataa kun passinkäyttöä laajennetaan. Näin tehtiin maskien kanssa. Jälkikäteen nähtiin että maskeilla oli suotuisa vaikutus tutkimusten mukaan.
Miltäs kuulostaisi jos seuraavan kierroksen passirajoitukset olisivatkin rokottamattomille ulkonaliikkumiskielto pois lukien parittomien päivien 0900-0930 jolloin voi käydä hakemassa negan koronatestin ja passiin tuoreen vihreän valon jolla väistää ulkonaliikkumiskiellon seuraavat 2 päivää, vieläko argumentoit että rokote on edelleen vapaaehtoinen kuten se nimellisesti toki olisikin?
. Miksi emme jo pakkorokota esim. yli 50-vuotiaita, jotka muodostavat ison osan sairaaloiden kuormituksesta?
THL on nyt todennut aika suoraan että lapsille ei taudista ole haittaa eivät sitä todennäköisesti myöskään aikuisiin levitä vaan pikemmin aikuiset lapsiin. Vähintä mitä hallitus voisi tehdä niin olisi pyyntää anteeksi hätäpäissään tehtyjä toimiaan 2020/2021 taitteessa kun sulkivat lapsilta harrastusmahdollisuudet ja työnsivät eskarista lähtien lapset etäopetukseen, tämän voisi tehdä jo ihan olemassa olevan tieteellisen näytön pohjalta. Yllättyneiden parijono asian suhteen ei tosin ole kovin pitkä, samoin väittäisin että löytyy vahva tieteellinen näyttö siihenkin että uudenmaan "sulku" oli täysin yli ammuttu ja räikeästi perusoikeuksiin puuttunut toimi siitäkin huolimatta että sulusta pääsi ajamalla läpi sopivalla valkoisella valheella.
Toisin sanoen jos rapatessa roiskuu niin kyllä siitä myöskin joku vastuu pitäisi kantaa minimissään jälkikäteen myöntään että vituiks män.
THL on nyt todennut aika suoraan että lapsille ei taudista ole haittaa eivät sitä todennäköisesti myöskään aikuisiin levitä vaan pikemmin aikuiset lapsiin. Vähintä mitä hallitus voisi tehdä niin olisi pyyntää anteeksi hätäpäissään tehtyjä toimiaan 2020/2021 taitteessa kun sulkivat lapsilta harrastusmahdollisuudet ja työnsivät eskarista lähtien lapset etäopetukseen, tämän voisi tehdä jo ihan olemassa olevan tieteellisen näytön pohjalta. Yllättyneiden parijono asian suhteen ei tosin ole kovin pitkä, samoin väittäisin että löytyy vahva tieteellinen näyttö siihenkin että uudenmaan "sulku" oli täysin yli ammuttu ja räikeästi perusoikeuksiin puuttunut toimi siitäkin huolimatta että sulusta pääsi ajamalla läpi sopivalla valkoisella valheella.
Toisin sanoen jos rapatessa roiskuu niin kyllä siitä myöskin joku vastuu pitäisi kantaa minimissään jälkikäteen myöntään että vituiks män.
Kyllä se passi de-facto toimintaa rajoittaa, menepä vaikka sinne kantsuun kattelemaan asiakasmäärää jos passi tivataan ovelta. Jos normaalisti (luvut esimerkkejä) on 30 asiakasta ja passin kanssa 2 niin kovin neropatti ei tartte olla ymmärtääkseen passin estävän elinkeinonharjoittamisen täysin. Lisäksi jos tarvitaan passi niin puututaan rokottamattomien perusoikeuksiin siitäkin huolimatta että vihreän valon saa negalla testillä. Erityisen ongelmalliseksi elinkeinonharjoittajan näkökulmasta tilanteen tekee se että eihän nuo tavalliset asiakkaat edes viitsi hakea sitä negaa testiä, tekevät jotain muuta sitten.Toimintaa ei myöskään rajoiteta, kunhan ravintola huolehtii koronapasseista (vähän kuin pitää olla olemassaolevat hygieniapassit kunnossa).
Lueppa nyt se ehdotus uudesta passista, ihan sama onko se subway vai 1000e/nenä maksava fine-dining mesta niin ovet menee säppiin 1800 ja 2,8% juoman anniskelu loppuu 1700, vastaavasti jos fine-dining mestassa lantrataan viinit 2,7% tasoon niin saavat olla auki 0100 ja vikat "vedet" tarjoilla 0000. Tuo siis tulee koskemaan käytännössä kaikki tavallisia ravintoloja, ainoa mitä se nimenomaan ei koske on mäkkäri,subway josta ei ikinä kaljaa ole saanutkaan. Toisin sanoen passi rajoittaa merkittävästi kansalaisen ruokailumahdollisuuksia, sillä passin vaatimuksena tulee olemaan että sitä kysytään _koko aukioloajan_ eli vaikka menisit ns. perusraflaan 1200 lounaalle niin mikäli sieltä saa kaljaa - riippumatta juoko sitä kukaan lounalla - niin passia kysytään.Mainitsemasi ruokaravintolat ovat pikaruokaravintoloita joissa asiakas viipyy hetken, joko syödessään annoksensa siellä tai ottaa sen mukaan.
Nkräkälöissäravintoloissa se alkoholi on ykköstuote ja mikroateria on sivuseikka. Näissä paikoissa asiakas on useamman tunnin. Siellä liikutaan pöydästä toiseen, huudetaan, lauletaan jne.
Passin käyttöotolla ravintola voi jatkaa toimintaansa kuten tähänkin asti.
Korjataanpa hieman tuota misinformaatiota.
Saa ajaa, kunhan kuljettajalle on myönnetty ajokortti ja ajo-oikeus on voimassa. (1)
Tässä kohtaa voi jokainen miettiä sitä että onko passi uhka vai mahdollisuus.Kyllä se passi de-facto toimintaa rajoittaa, menepä vaikka sinne kantsuun kattelemaan asiakasmäärää jos passi tivataan ovelta. Jos normaalisti (luvut esimerkkejä) on 30 asiakasta ja passin kanssa 2 niin kovin neropatti ei tartte olla ymmärtääkseen passin estävän elinkeinonharjoittamisen täysin. Lisäksi jos tarvitaan passi niin puutetaan rokottamattomien perusoikeuksiin siitäkin huolimatta että vihreän valon saa negalla testillä. Erityisen ongelmalliseksi elinkeinonharjoittajan näkökulmasta tilanteen tee se että eihän nuo tavalliset asiakkaan edes viitsi hakea sitä negaa testiä, tekevät jotain muuta sitten.
Lueppa nyt se ehdotus uudesta passista, ihan sama onko se subway vai 1000e/nenä maksava fine-dining mesta niin ovet menee säppiin 1800 ja 2,8% juoman anniskelu loppuu 1700, vastaavasti jos fine-dining mestassa lantrataan viinit 2,7% tasoon niin saavat olla auki 0100 ja vikat "vedet" tarjoilla 0000. Tuo siis tulee koskemaan käytännössä kaikki tavallisia ravintoloja, ainoa mitä se nimenomaan koska on mäkkäri,subway josta ei ikinä kaljaa ole saanutkaan. Toisin sanoen passi rajoittaa merkittävästi kansalaisen ruokailumahdollisuuksia, sillä passin vaatimuksena tulee olemaan että sitä kysytään _koko aukioloajan_ eli vaikka menisit ns. perusraflaan 1200 lounaalle niin mikäli sieltä saa kaljaa - riippumatto juoko sitä kukaan lounalla - niin passia kysytään.
Räkälät on räkälöitä niistä ei välttämättä saa edes ruokaa ja tähän sentään keksittiin jo aikoja sitten edes joku jäljellä perusteltava raja joka oli liikevaihdosta > 50% alkoholliin -> räkälä. Nyt tämäkin fiksu 50% raja on unohdettu ja kriteerinä on "teoriassa mahdollista hankkia 2,8% juomaa ko. paikasta".
Kyllä se passi de-facto toimintaa rajoittaa, menepä vaikka sinne kantsuun kattelemaan asiakasmäärää jos passi tivataan ovelta. Jos normaalisti (luvut esimerkkejä) on 30 asiakasta ja passin kanssa 2 niin kovin neropatti ei tartte olla ymmärtääkseen passin estävän elinkeinonharjoittamisen täysin. Lisäksi jos tarvitaan passi niin puutetaan rokottamattomien perusoikeuksiin siitäkin huolimatta että vihreän valon saa negalla testillä. Erityisen ongelmalliseksi elinkeinonharjoittajan näkökulmasta tilanteen tee se että eihän nuo tavalliset asiakkaan edes viitsi hakea sitä negaa testiä, tekevät jotain muuta sitten.
Ehkä tässä haetaan sitä että pitää olla oikeus päätyä huonoksi eikä haluta yhteiskuntaa suojelemaan dokun terveyttä. Verukkeena sitten tässä tuo dokulan pyörittäjän toimeentulo.No tässä ei voi kuin todeta, että juuri siihen sillä pyritäänkin. Jos jossain on baari, joka vetää lähinnä rokotevastustajia dokaamaan illat pitkät niin heidän ongelmiinsa ei auta kuin rokotteiden ottaminen. Joku lähiöräkälä (sori nyt vaan), joka vetää enemmän tai vähemmän alkkista jengiä dokaamaan illat pitkät on rokottamattomalla asiakaskunnalla luultavasti aivan ääriesimerkki siinä suhdeluvussa, kuinka moni päätyy tässä vielä "huonoksi" taudinkin takia.
Kai sä nyt kuitenkin samalla ymmärrät että PEV ei ole esim. arvioinut passin käyttöä ollenkaan tältä kantilta, toisin sanoen teidän rajoitusten kannattajilta puuttuu täydellisesti hahmotus perusoikeuksista, annatte sumeilematta kävellä niiden yli "yhteisen hyvän vuoksi" ymmärtämättä mitä se isossa kuvassa pitkän ajan kuluessa mahdollisesti saattaa tarkoittaa (ei tässä kukaan väitä vallankaappauksen olevan välittömästi käsillä) - onnea valitulle tielle. Mutta kun ette edes tunnu itse sisäistävän tätä saati tuo esille että näinhän tämä on mutta "tietoisesti hyväksyn sen koska sillä pelastetaan muutama jo valmiiksi toinen jalka haudassa oleva", kaikki kommentointi on vain pro-perusoikeuksien rikkomiselle...No tässä ei voi kuin todeta, että juuri siihen sillä pyritäänkin. Jos jossain on baari, joka vetää lähinnä rokotevastustajia dokaamaan illat pitkät niin heidän ongelmiinsa ei auta kuin rokotteiden ottaminen. Joku lähiöräkälä (sori nyt vaan), joka vetää enemmän tai vähemmän alkkista jengiä dokaamaan illat pitkät on rokottamattomalla asiakaskunnalla luultavasti aivan ääriesimerkki siinä suhdeluvussa, kuinka moni päätyy tässä vielä "huonoksi" taudinkin takia.
Ehkä tässä haetaan sitä että pitää olla oikeus päätyä huonoksi eikä haluta yhteiskuntaa suojelemaan dokun terveyttä. Verukkeena sitten tässä tuo dokulan pyörittäjän toimeentulo.
Kai sä nyt kuitenkin samalla ymmärrät että PEV ei ole esim. arvioinut passin käyttöä ollenkaan tältä kantilta, toisin sanoen teidän rajoitusten kannattajilta puuttuu täydellisesti hahmotus perusoikeuksista, annatte sumeilematta kävellä niiden yli "yhteisen hyvän vuoksi" ymmärtämättä mitä se isossa kuvassa pitkän ajan kuluessa mahdollisesti saattaa tarkoittaa (ei tässä kukaan väitä vallankaappauksen olevan välittömästi käsillä) - onnea valitulle tielle. Mutta kun ette edes tunnu itse sisäistävän tätä saati tuo esille että näinhän tämä on mutta "tietoisesti hyväksyn sen koska sillä pelastetaan muutama jo valmiiksi toinen jalka haudassa oleva", kaikki kommentointi on vain pro-perusoikeuksien rikkomiselle...
Mistä tajunnanvirrasta? Ei tämä nyt vaikeaa ole, unohdetaan ne räkälät, on 2 ruokaravintolaa vierekkäin, molemmat samanlaisia, samat asiakkaat ainoa erotus on se että toinen yrittäjä pipetillä lisää jokaiseen 1-olut pulloon pisarin viinaa (eli mentiin yli ~2,8% tilavuusprosentin joka on alkoholijuoman raja). Nyt VNK/STM on kaikessa viisaudessaan päättänyt että näista toisessa voi ruokailla 1800 asti ja toisessa 0100 asti (ilman passeja) koska virus on niin ovela että se tunnistaa tuon pipetillä lisätyn pisaran omatekoista pontikkaa ja täten muuttaa ravintolan riskiprofiilin sallitusta täysin kielletyksi.En löytänyt mitään ongelmia tuosta tajunnan virrasta. Jos anniskelupaikka ei tarkasta passia niin sitten menee kiinni aiemmin. Jos tarkastaa passit niin sitten saa olla auki ja nimen omaan pidetään ne rokottamattomat poissa kokoontumasta yhteen ja pienennetään riskiä että korona leviää.
Joo, se oikeus toimii vähän valikoivasti.Olisin taipuvainen olemaan samaa mieltä mutta kun tiedän jonkun noidenin hoitamista lopulta vaativan jos huonoksi käyvät.
Pienempi vaiva pitää ne poissa sosiaalisesta elämästä kuin argumentoida ne kotiinsa kuolemaan jos vakava tauti iskee.
Kuulostaa vahvasti ns. kaltevan pinnan argumentoinnilta.
Hankala sanoa, taitaa olla ensimmäinen kerta kun tällainen pandemia omana elinaikanani on. Se oleellinen kynnyskysymys tässä rokotteen suhteen on se, estääkö rokote taudin leviämistä. Jos näin olisi, voisi ollakin lääketieteellisesti perusteltua rajoittaa rokottamattomien oikeuksia jossain määrin. Toisaalta kuten sanoin, pitäisi myös olla näyttöä tai perusteltu oletus siitä, että oikeuksien rajaaminen tilannetta helpottaa.Mitä samankaltaisia tilanteita ottaisit vertailukohdaksi? Montako tämänkaltaista pandemiaa on sinun elinaikanasi ollut ja milloin viimeksi on ollut tällainen tilanne, jossa on olemassa erittäin hyvin toimiva rokote nopeasti leviävää vaarallista tautia vastaan?
Pystyykö kukaan passin kannattaja todistamaan tilastoilla tai lähteillä, että nämä rajoitukset estäisivät tartuntoja, sairaalareissuja tai nostaisivat rokotuskattavuutta? Tutkimuksia kun aiheesta ei THL:n mukaan vielä ole. Jos sairaalahoidon tarve kasvaa sekä tartunnat nousevat, niin mitäs sitten?
Tilastoja en pikaisella haulla löytänyt mutta Tanska otti passin uudelleen käyttöön kun tartunnat lähtivät syksyllä nousuun. Tuskin ottivat sen uudelleen käyttöön vain ihan kiusaksi.Pystyykö kukaan passin kannattaja todistamaan tilastoilla tai lähteillä, että nämä rajoitukset estäisivät tartuntoja, sairaalareissuja tai nostaisivat rokotuskattavuutta? Tutkimuksia kun aiheesta ei THL:n mukaan vielä ole. Jos sairaalahoidon tarve kasvaa sekä tartunnat nousevat, niin mitäs sitten?
Hankala sanoa, taitaa olla ensimmäinen kerta kun tällainen pandemia omana elinaikanani on. Se oleellinen kynnyskysymys tässä rokotteen suhteen on se, estääkö rokote taudin leviämistä. Jos näin olisi, voisi ollakin lääketieteellisesti perusteltua rajoittaa rokottamattomien oikeuksia jossain määrin. Toisaalta kuten sanoin, pitäisi myös olla näyttöä tai perusteltu oletus siitä, että oikeuksien rajaaminen tilannetta helpottaa.
Vastaisitko itse puolestasi alkuperäiseen kysymykseeni, eli missä tarkalleen menee raja sairaalahoidon tarpeessa suhteessa ryhmän kokoon, että sen ryhmäläisten oikeuksia on perusteltua rajoittaa terveydenhuollon toiminnan turvaamiseksi?
Sä heilutat tätä "tietoa ei ole vielä" -korttia nyt niin kuin se tarkoittaisi, että ei auta.
Mutta kyllä. Jos lähdetään siitä, että:
a) kontaktien vähentäminen hidastaa leviämistä
b) rokotetut eivät saa tartuntaa yhtä herkästi
c) rokotetut eivät levitä tautia yhtä herkästi edelleen
d) rokotetut eivät päädy sairaalaan yhta herkästi
e) passi estää rokottamattomien kontakteja yhä useammassa yhteydessä
, niin kyllähän tuosta väistämättä päästään siihen, että estävät, auttavat ja mahdollisesti lisäävät rokotekattavuutta (viimeistä ei toki tuosta voi johtaa).
Mutta voidaanko tämä ikinä sulle aukottomasti todistaa? En usko.
En sano, etteikö se auttaisi, mutta toivon, että tätä dataa kerätään ja sen perusteella sitten tehdään päätökset kuten vaikka lapsien etäopetuksen suhteen tehtiin. Ajattelen tämän ihan talouden kannalta, jos tällä havaitaan olevan marginaalinen hyöty, niin ravintoloita sekä Suomen taloutta ei siinä kohtaa tule kurittaa.
Jos kuitenkin lähdetään siitä että on yleisesti tiedossa että ne rokotetut (sittenkin) levittää sitä tautia, e) ei teoriassa estä mitään, koska jokainen voi kerran (kuuleman mukaan) vihreän valon passiin hakea. Nyt on faktat käsissä, salissa on 1000 rokottamatonta vihreällä valolla ja N kpl rokotettuja joiden terveydentilasta ei kenelläkään ole mitään tietoa, sanotaan että tilassa on nyt 1 rokotettu supertarttuja niin miten tuo passi nyt esti niitä tartuntoja ja ennenkaikkea rokottamattomien päätymistä sairalaan - ei mitenkään? Ei siis ole kovinkaan vaikea keksiä skenaariota jossa voi todeta passin hyödyn täysin nollaksi. Tietysti koska e) ei toteudu täysimääräisesti koska sen vihreän valon hakeminen ei ole täysin vaivatonta niin a) toteutuu sitä kautta osittain koska siellä onkin ehkä vain 700 rokottamatonta 1000 sijasta ja tätä kautta laskee sitä sairaalahoidon tarvetta.Mutta kyllä. Jos lähdetään siitä, että:
c) rokotetut eivät levitä tautia yhtä herkästi edelleen
e) passi estää rokottamattomien kontakteja yhä useammassa yhteydessä
, niin kyllähän tuosta väistämättä päästään siihen, että estävät, auttavat ja mahdollisesti lisäävät rokotekattavuutta (viimeistä ei toki tuosta voi johtaa).
Datan keruu tuosta on luultavasti mahdotonta johtuen kaikesta kohinasta ja eri suuntiin vaikuttavista seikoista, pitää luottaa päättelyketjun eheyteen.En sano, etteikö se auttaisi, mutta toivon, että tätä dataa kerätään ja sen perusteella sitten tehdään päätökset kuten vaikka lapsien etäopetuksen suhteen tehtiin. Ajattelen tämän ihan talouden kannalta, jos tällä havaitaan olevan marginaalinen hyöty, niin ravintoloita sekä Suomen taloutta ei siinä kohtaa tule kurittaa.
Jos kuitenkin lähdetään siitä että on yleisesti tiedossa että ne rokotetut (sittenkin) levittää sitä tautia, e) ei teoriassa estä mitään, koska jokainen voi kerran (kuuleman mukaan) vihreän valon passiin hakea.
Levittää sittenkin mutta vähemmän. Saa myös nihkeämmin tartunnan. Päätyy myös vähemmän todennäköisesti sairaalaan.
e) jos Kannel Pubin ja Pikku-Janon kantikset jaksaa hypätä testeissä niin antaa mennä. On sekin tapa hoitaa osansa. Mutta luultavammin takana on yleinen deekujen piittaamattomuus ja ottavat sitten samalla vaivalla rokotteen