En usko, että tämä julkisella testaus on ihan aukotonta. Jos vaikka on ma, ke ja pe lounastapaamiset - juoksetko testissä sitten 2-3x viikossa ja toivot, että todistus rekisteröityy ajoissa kantaan?
No, täällä on kerrottu kyseessä olevan "häviävän pieni marginaaliryhmä" eli todetaan, että kestäkööt kohtalonsa
Ja nyt kun laumasuojasta huudellaan niin onko tietäjällä jokin fakta siitä, miten esim. muualla maailmassa on laumasuoja saavutettu? Haen tässä vain sitä, että nykyisen tiedon valossa voi hyvinkin olla, että korona jyllää pitkään - myös heidän eristäytymisensä tulee kestämään.
Korona jyllää pitkään ja laumasuojaa ei ainakaan nykyisillä rokotteilla olla saavuttamassa, ei välttämättä sairastamallakaan, koska sekään ei mitään ikuista immuniteettia näytä antavan. Mutta sitten itse ongelmaan, eli niihin, jotka eivät voi rokotetta ottaa.
Moni henkilö, joka ei rokotetta juuri nyt voi ottaa, voi ottaa sen kuitenkin jossain vaiheessa, tällaisia ovat esim. tiettyjä rankkoja hoitoja saavat henkilöt, jotka muuttuvat rokotuskelpoisiksi, kun hoitoon tulee tauko tai tilanne muuten niin sallii.
Vakavia sivuoireita saaneet on toinen ryhmä, jotka eivät rokotetta voi ottaa. Vakavilla sivuoireilla tarkoitan jotain muuta kuin itse koettuja vakavia sivuoiretta
Esim. voimakkaan allergisen reaktion saaneille ei enää jatkossa piikkiä tarjota, mutta tällaisia henkilöitä on käsittääkseni n. 1 / 100 000.
Jos on niin huonossa hapessa, ettei terveytensä vuoksi yksinkertaisesti voi enää rokotetta ottaa, niin silloin eliniänodote on muutenkin aika pieni, jos ei korona korjaa, niin sitten joku muu. Rokote ei sinänsä ratkaise mitään suuntaan eikä toiseen.
Eli hyvin harva on oikeasti sellainen, ettei rokotetta lääketieteellisistä syistä voisi ottaa, mutta toki heitäkin on. Siksi onkin tärkeää, että heille tarjotaan mahdollisuus elää ilman rajoituksia, eli mielestäni koronapassit automaattisesti vihreälle ja voivat itse päättää millaisia riskejä aikovat ottaa. Lisäksi on äärimmäisen tärkeää, että rajoitukset, joihin koronapassikin lukeutuu, eivät ole voimassa kuin määräajan ja tällä hetkellä takaraja on ensi kesänä (EU:n nykyinen säädös koronapassista on voimassa 7/2022 asti).