Tuo nyt on aika turha yleistys, kun varianteista puhutaan jollain R0 luvulla (joka kuvaa tartuttavuutta verrattuna vaikka toiseen varianttiin tai esim. rokkoihin tai muihin tauteihin) ja yhtälailla THL puhuu sen hetken R0 luvusta ja tarkoittaa lisääntyvätkö vai vähenevätkö tautitapaukset.
Näitä molempia käytetään ihan yleisesti ja molemmat kertovat oikeista eroista joita taudeilla on tai tilanteen kehittymisestä johonkin suuntaan. Nuo eivät ole kyllästetty yksityiskohdilla, mutta siihen tarkoitukseen ko. luku juuri on. Eli kuvaamaan monimutkaista tilannetta yhdellä luvulla joka kertoo sen oleellisen ja jota voi verrata muihin vastaaviin lukuihin.
En ole kylläkään seurannut onko R0 se luku jota verrataan tautien välillä ja R luku sitten miten se leviää reaalisesti tietyssä paikoissa, tietyillä rajoituksilla. Asiayhteydessä asia kuitenkin selviää niin en ole laittanut merkille onko termien käytössä eroja.
Näyttäisi kyllä ihan virallisesti R0 olevan käytössä epidemian kuvaamisessa myös: https://thl.fi/documents/10531/5814...2020.pdf/cc23f5f0-87a0-8080-7b5c-121b5532bf5c
Mutta kuten wikipediassa todetaan: Basic reproduction number - Wikipedia
"R0 is not a biological constant for a pathogen as it is also affected by other factors such as environmental conditions and the behaviour of the infected population."
Mutta siis varmaan jotain patogeenille määritelty täysin neutraali R0:kin kertoo jos kaksi patogeenia ovat muuten hyvin saman tyyppisiä. Mutta ongelma on, että siinä vaiheessa ei huomioida väestötiheyttä, tartuntamekanismia tai mitään muutakaan. HIV:n R0 voi olla verrattavissa vesirokkoviruksen R0:aan ja silti käytännön tilanteessa HIV ei leviä ollenkaan ja kaikki saa lopulta vesirokon jos kukaan tarkasteltavassa populaatiossa ei harrasta keskenään seksiä tai piikitä samoilla neuloilla.
Vähän sama kuin THL:n alkuvuoden "laskenta harjoitus" viruksen leviämisestä missä päästiin yli 10 000 päivälukuihin.. Periaatteessa oikein laskettu jos yksikään ihminen ei tapausten nousun myötä muuttaisi käyttäytymistään.
Ja jos tartuttajat eivät söisi toistensa potentiaalisia tartutettavia kuin verkostomarkkinoijat konsanaan. Jos olisi jatkuvasti loputtomasti kontakteja tartutettavana. Kun itse olen myynyt startteripaketin 8-9 lähisukulaiselle, on vaimolla hyvin hankala homma tehdä sama
edit: Toisissa uutisissa:
Toimitukselta | HS muuttaa koronauutisoinnin painopisteen pois tartuntamääristä kohti elämää koronan kanssa
”Ylhäältä annetun luvan sijasta jokaisen pitää itse päättää, että nyt on turvallista elää enemmän. Korona loppuu siinä vaiheessa, kun kukin meistä itse päättää lakata pelkäämästä”, kirjoittaa HS:n toimituspäällikkö Esa Mäkinen.
www.hs.fi
Hesari lopettaa numerohehkutuksen
Siitä kyllä piti päästä tekemään kuitenkin "kattokaa meitä miten järkevä päätös (vaikka se olis pitänyt tehdä aikaa sitten)"-otsikko. Mutta silti
Viimeksi muokattu: