Kokemuksia Ubiquitin reitittimistä (ja muista verkkovermeistä).

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 956
Saatan toki vain ajatella asiaa vähän liian pitkälle. Lähinnä pohdin onko vaarana, että tulee hankittua koko Ubiquitin ekosysteemi joka on sitten niin helppo konffata, että menee laiskotteluksi eikä opettele enää muuta. Toki sitä ei tapahdu jos ei hanki enempää kuin yhden Ubiquitin laitteen, mutta siinähän samalla jää sitten se pihvi kokematta, eli se ekosysteemi. Sillä tavalla kun ajattelee, on sitten sama olla hankkimatta ja jäädä kokematta.

Kunhan nyt siis vain pohdin. Tavoite tosiaan on opetella uusia juttuja ja koetan hahmottaa, että mitä seuraavaksi.
Jos haluat kokeilla niin hommaa se mikrotik, siinä on ainakin oppimiskäyrää. Unifin vehkeet on tarkoitettu suht helposti lähestyttäviksi ja konffattaviksi. Jos oikeasti halutaan labrata raakana (consolen kautta) niin nuo Unifit ei siihen niin hyvin toimi koska helppouden vastapuolena on jouduttu toisaalta hieman rajoittamaan vtr. täyden kattauksen laitteet ja toisaalta taas helppokäyttöisyyden takia konffauskin on tehty niin että kaikkea ei tarvi ihan protokolatasolla käsin konffia vaan voi käyttää graafista käyttöliittymä valikoineen yms. Edge sarja sitten Ubilla on sitä perinteisempää, mutta tuota en varsinaisesti suosittele sillä sarja on aika legacy vaiheessa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 019
Itsellä kokemusta kotilabrassa pfSensestä+OPNsensestä, Ubiquitista (Unifi), Sophos XG:stä, CheckPointista ja Fortinetistä. Unifissa monet asiat tehdään melko pelkistetysti ja ainakin vielä silloin pari-kolme vuotta sitten siitä puuttui ihan perusominaisuuksia kuten muurilokit ja pakettikaappaus ja esim. policyt oli hyvin yksinkertaistettuja. On tuo tainnut siitä eteenpäin mennä mutta jos tarkoitus opetella asioita työn (tai miksei harrastuksenkin) kannalta niin en lähtisi Unifin reitittimiä miettimään. Kotikäyttöön ihan soivia pelejä toki muuten.
 
Viimeksi muokattu:

JzC

Liittynyt
02.02.2024
Viestejä
133
Onko kommentteja tähän?
Mitä tekisit eri tavalla?
Missä säästäisit?
Mihin panostaisit lisää?

Lisäksi, onko eu.store.ui.com koskaan alennuksia ja/tai onko suositella mistä muualta ostaa?

Omakotitalo. 3 kerrosta, yhteensä n. 150m2. Alakerrassa tekninen tila, jossa kuitupaneeli josta lähtee 8 paikkaan/huoneisiin yhteensä 16 kpl Cat6 kaapelointia. Vieressä Valokuitusen kuitu / heidän laitteet (1G/1G).

Dream Machine Special Edition
  • WAN1 - 10Gbps SFP+ WAN / SFP+ to RJ-45, nettiyhteys kytkettynä Valokuitusen laitteeseen.
  • WAN2 - 2.5 GbE RJ-45 porttiin kytkimen kautta yläkerran makuuhuoneesta 5G ulkoantennista varayhteys.
  • 10Gbps Direct Attach cable, kytkettynä suoraan kytkimeen.
  • 2kpl 1Gbps POE+ porteista yläkertaan ja keskikerrokseen AP:t kytkettynä (kuitupaneelin kautta).
Switch Pro Max 24
  • Kuitupaneelista muut portit kytkettynä niin, että jokaisessa huoneessa kaikki portit (1Gbps) aktiivisia.
Access point U7 Pro - 2kpl
  • Yläkerta ja keskikerros
  • Alakerta on hieman pienempi tila + sauna ja pesuhuone niin uskon, että keskikerroksen AP riittää hyvin tänne.
Switch Flex Mini - 2kpl
  • Yläkerran työhuone: NAS, pöytäkone, jne.
  • Alakerta: TV, PS5, AppleTV, jne.
AP:t eivät tule kattoon (ei kaapelointeja), vaan seinälle 1.5m korkeuteen kohdistettuna tilaan päin. Toimiiko? Vai onko odotettava "U7 In-Wall" versiota?

Haluaisin kytkeä AP:t 2.5Gbs portteihin mutta se tarkoittaisi Pro Max 24 POE kytkintä joka olisi taas ~500€ lisää. IMHO, mainittavaa hyötyä ei ole tässä kohtaa, koska max. 1Gbps netti ja käyttäjiä ei ole niin montaa ettei 1Gbps riittäisi.

Kustannus noin 1600€.

Kiitos.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
598
Onko kommentteja tähän?
Mitä tekisit eri tavalla?
Missä säästäisit?
Mihin panostaisit lisää?

AP:t eivät tule kattoon (ei kaapelointeja), vaan seinälle 1.5m korkeuteen kohdistettuna tilaan päin. Toimiiko? Vai onko odotettava "U7 In-Wall" versiota?

Haluaisin kytkeä AP:t 2.5Gbs portteihin mutta se tarkoittaisi Pro Max 24 POE kytkintä joka olisi taas ~500€ lisää. IMHO, mainittavaa hyötyä ei ole tässä kohtaa, koska max. 1Gbps netti ja käyttäjiä ei ole niin montaa ettei 1Gbps riittäisi.

Kustannus noin 1600€.

Kiitos.
365e kalliimpi on tuo pro max poe versio. Tuleeko kameroita tulevaisuudessa? Tuosta UDM SE:stä loppuu nopeasti poe portit jos tulee lisää poe laitteita.
Switch Professional Max 24 PoE | Getic

edit: en huomannutkaan että tuo oli "out of stock " tällä hetkellä

edit 2:
Itselläni on U6 Pro suunnattu seinäasennuksena pihalle ja toimii todella hyvin joten luulisi U7 pro toimivan myös hyvin seinältä. Eiköhän nämä toimi "missä asennossa" vaan ok-talon kerroksen kokoisen alan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
613
Laittaisin WLAN access pointit kattoon, enkä seinälle. Nin saat parhaan mahdollisen kattavuuden WLAN-verkolle.
 

JzC

Liittynyt
02.02.2024
Viestejä
133
365e kalliimpi on tuo pro max poe versio. Tuleeko kameroita tulevaisuudessa? Tuosta UDM SE:stä loppuu nopeasti poe portit jos tulee lisää poe laitteita.
Switch Professional Max 24 PoE | Getic

edit: en huomannutkaan että tuo oli "out of stock " tällä hetkellä

edit 2:
Itselläni on U6 Pro suunnattu seinäasennuksena pihalle ja toimii todella hyvin joten luulisi U7 pro toimivan myös hyvin seinältä. Eiköhän nämä toimi "missä asennossa" vaan ok-talon kerroksen kokoisen alan.
Kiitti.

Joo, hyvä pointti POE-porteista mutta ei ole lähiaikoina tulossa kameroita (Arlo x 6), tosin ehkä jossain vaiheessa.

Mutta tän takia mietin et ottaisko vaan standard 24 kytkimen (ilman 2.5 Gbps portteja) ja päivittäisi sit joskus myöhemmin kun ajankohtaista...
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
598
Kiitti.

Joo, hyvä pointti POE-porteista mutta ei ole lähiaikoina tulossa kameroita (Arlo x 6), tosin ehkä jossain vaiheessa.

Mutta tän takia mietin et ottaisko vaan standard 24 kytkimen (ilman 2.5 Gbps portteja) ja päivittäisi sit joskus myöhemmin kun ajankohtaista...
En tunne Arlo kameroita sen paremmin. Itse vaihdoin juuri Hikvision kamerat Unifin G5 dome kameroihin ja hallittavuus on kyllä ihan eri tasolla. Kaikki integroitu samaan järjestelmään. Suosittelen ainakin vilkaisemaan noita Unifi kameroita kun on ajankohtainen.
 
  • Tykkää
Reactions: JzC
Liittynyt
15.02.2020
Viestejä
19
Onko kommentteja tähän?
Mitä tekisit eri tavalla?
Missä säästäisit?
Mihin panostaisit lisää?
Suosittelisin myös POE mallia ProMax kytkimestä. Säästöä saa kun ottaa UDM Pro SE:n sijaan ja kaikki kiinni kytkimen kautta. Näin ei tule pullonkaulaa UDM:n sisäisestä kytkimestä (1Gbit).
 
  • Tykkää
Reactions: JzC

k70

Liittynyt
12.07.2017
Viestejä
549

JzC

Liittynyt
02.02.2024
Viestejä
133
Liittynyt
15.09.2023
Viestejä
9
Onko kommentteja tähän?
Mitä tekisit eri tavalla?
Mulla itsellä on 2xAC LR ja 1xAC PRO tukiasemia, ja olen aika hyvin pärjännyt noilla. WiFi 6 on siis jäänyt kokonaan väliin, ja kun näin että nyt U7 PRO julkaistiin niin ajattelin että ehkäpä nyt olisi aika päivittää tukiasemat. Mutta se jäi toistaiseksi kun arvosteluista huomasin että U7 PRO on vaan 2x2 MIMO 5GHZ taajuudella. Koska omassa käytössä valtaosa (itseasiassa kaikki) laitteista on WiFi 5 tai WiFi6 laitteita, niin tärkeämpää olisi 5GhZ taajuudella 4x4 MIMO, kuin tuo nimellinen WiFi7 tuki.

Kannattaa siis hieman tuumata omia tarpeita ja olisiko esim U6 PRO parempi vaihtoehto. Niin ja välimallin vaihtoehtona noita vanhempia WiFI 5 AC Pro ja AC LR tukiasemia on saanut torista parhaimmillaan ~60e kpl hintaan. Niillä pääsee puhelimesta (OnePlus 8 Pro 2x2) sellaseen 400-500mBit/s WiFi nopeuteen, ja MAcBookista tuon AC PRO:n kanssa vielä parempiin nopeuksiin. Mutta toki ymmärrän että uuteen setuppiin ei välttämättä halua laittaa näin vanhoja kamoja :)

Eihän noi U7 Pro tukiasematkaan toki kovin kalliita ole, mutta itse ainakin menen näillä halvoilla WiFi 5 vehkeillä siihen asti kun seuraavia U7 malleja tulee. Veikkaisin että on tulossa monia eri malleja (U7 Enterprise, U7 In-Wall, U7+, yms) ja niissä varmasti 4x4 MIMO tuki myös 5Ghz taajuudella.

AP:t eivät tule kattoon (ei kaapelointeja), vaan seinälle 1.5m korkeuteen kohdistettuna tilaan päin. Toimiiko? Vai onko odotettava "U7 In-Wall" versiota?
Mulla on tuo WiFI 5 AC PRO tukiasema talon toisessa päässä seinässä kiinni ja toimii hienosti. Tuo jakaa WiFin puutalon välikaton läpi alakerran telkkarille ja NVidia Shieldille, ja ei minkäänlaisia ongelmia siinä tilassa missä tukiasema on, tai sitten alakerrassa telkkarin suoratoistopalveluissa tai shieldin Kodi käytössä.
 

JzC

Liittynyt
02.02.2024
Viestejä
133
Mulla itsellä on 2xAC LR ja 1xAC PRO tukiasemia, ja olen aika hyvin pärjännyt noilla. WiFi 6 on siis jäänyt kokonaan väliin, ja kun näin että nyt U7 PRO julkaistiin niin ajattelin että ehkäpä nyt olisi aika päivittää tukiasemat. Mutta se jäi toistaiseksi kun arvosteluista huomasin että U7 PRO on vaan 2x2 MIMO 5GHZ taajuudella. Koska omassa käytössä valtaosa (itseasiassa kaikki) laitteista on WiFi 5 tai WiFi6 laitteita, niin tärkeämpää olisi 5GhZ taajuudella 4x4 MIMO, kuin tuo nimellinen WiFi7 tuki.

Kannattaa siis hieman tuumata omia tarpeita ja olisiko esim U6 PRO parempi vaihtoehto.
Kiitos. Täsmälleen tätä olen pähkäillyt.

Tuo 2x2 6GHz ja 5GHz se huono puoli mutta katselin testejä laitteesta ja todennäköisesti silti huomattava upgrade nykyiseen. En ole varma siis jääkö pullonkaulaksi.

Nykyiset Netgear Orbit työntää maksimit tän hetken 400M-500M 700MHz 5G yhteydestä. Nyt kuitu tulossa ja siksi myös päivitystä laitteisiin + 6E / 6GHz upgrade. Sen takia ei nyt kannata vanhempia laitteita hommata.

Tää päivitys ei ole päivän päälle, voi olla että odottelen noita uusia tukiasemia.
 
Liittynyt
13.12.2020
Viestejä
415
Kiitos. Täsmälleen tätä olen pähkäillyt.

Tuo 2x2 6GHz ja 5GHz se huono puoli mutta katselin testejä laitteesta ja todennäköisesti silti huomattava upgrade nykyiseen. En ole varma siis jääkö pullonkaulaksi.

Nykyiset Netgear Orbit työntää maksimit tän hetken 400M-500M 700MHz 5G yhteydestä. Nyt kuitu tulossa ja siksi myös päivitystä laitteisiin + 6E / 6GHz upgrade. Sen takia ei nyt kannata vanhempia laitteita hommata.

Tää päivitys ei ole päivän päälle, voi olla että odottelen noita uusia tukiasemia.
Perin huimat vauhdit n28:sta
 

JzC

Liittynyt
02.02.2024
Viestejä
133
Vähän OT, 4G taajuuksista se nopeus tuossa tulee, 5G vain pieni osa :)
OT - jep, näinhän se on. Omassa tapauksessani ero on noin 100Mbps alhaisempi download pelkällä 4G:llä. Tosin isompi ero tulee siitä, että 4G on tukkoisempi ja 5G pingit vähän paremmat.

IMG_9422.jpeg
 
  • Tykkää
Reactions: k70
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 190
Pakko laittaa. En tiedä mistä olen jäänyt paitsi päivittämättömyydestä.

IMG_0491.jpeg
 
Liittynyt
06.07.2017
Viestejä
144
Välillä kyllä miettii, että mikä ihme näissä Unifeissa oikein vetää puoleensa. Taas on tuossa yksi kytkin (Flex POE 8), joka ei vaan millään ilmaannu Controlleriin adoptoitavaksi. Kaikki tähän mennessä opitut jipot kokeiltu, mutta se vaan jää jonnekin limboon. Controllerissa se näkyy clienttinä, mutta ei saa IP-osoitetta niin ei voi edes SSH:ta koittaa. Pitänee yrittää kytkeä se johonkin muuhun purkkiin jos se saisi sitten IP:n ja pääsisi ssh:lla sisään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 956
Välillä kyllä miettii, että mikä ihme näissä Unifeissa oikein vetää puoleensa. Taas on tuossa yksi kytkin (Flex POE 8), joka ei vaan millään ilmaannu Controlleriin adoptoitavaksi. Kaikki tähän mennessä opitut jipot kokeiltu, mutta se vaan jää jonnekin limboon. Controllerissa se näkyy clienttinä, mutta ei saa IP-osoitetta niin ei voi edes SSH:ta koittaa. Pitänee yrittää kytkeä se johonkin muuhun purkkiin jos se saisi sitten IP:n ja pääsisi ssh:lla sisään.
Se perinteinen factory reset on varmaan kokeiltu? Toki voihan se laite olla rikkikin.
 
Liittynyt
11.11.2023
Viestejä
88
Terve ketjuun. Minulla on käytössä ER-X ja siihen kytketty UAP-AC-Lite tämä kombo on toiminut vuosikaudet kauniisti, siitä voi koputtaa puuta. Mutta nyt älylaitteiden lisääntyessä aloin miettimään, että minkälainen homma olisi tehdä erillisverkko näille laiteille (esim. tuulettimet, ilmastointipingviini, pesukoneet ?kenties huen älvalot?

Olisiko hyötyä ja saako kaikki ominaisudet toimimaan samoin kuin nyt että ovat samassa wifi verkossa kuin tietokoneet, tabletti, puhelimet, apple tv, soundbar ja itse televisio?

Kiitos jälleen avusta etukäteen :)
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
613
Terve ketjuun. Minulla on käytössä ER-X ja siihen kytketty UAP-AC-Lite tämä kombo on toiminut vuosikaudet kauniisti, siitä voi koputtaa puuta. Mutta nyt älylaitteiden lisääntyessä aloin miettimään, että minkälainen homma olisi tehdä erillisverkko näille laiteille (esim. tuulettimet, ilmastointipingviini, pesukoneet ?kenties huen älvalot?
Onhan se oikea tapa, että luotetut ja muut laiteet eriytetään omaan verkkoonsa. Sama muutos itsellä suunnitelmissa, mutta kytkin pitää päivittää VLAN-verkkoja tuevaksi. Olen lukenut tätä dokumenttia, jossa on kuvattuna todella selkeästi, miten verkon jakaminen virtuaaliverkoiksi voidaan tehdä.

 
Liittynyt
11.11.2023
Viestejä
88
Onhan se oikea tapa, että luotetut ja muut laiteet eriytetään omaan verkkoonsa. Sama muutos itsellä suunnitelmissa, mutta kytkin pitää päivittää VLAN-verkkoja tuevaksi. Olen lukenut tätä dokumenttia, jossa on kuvattuna todella selkeästi, miten verkon jakaminen virtuaaliverkoiksi voidaan tehdä.

Ahaa, nyt mentiin alueelle missä meinaa mennä sormi suuhun. Eli uusi kytkin hankintaan tuonne väliin.

Tuhannet kiitokset mielenkiintoinen teksti! Olisiko laitetta jolla korvata tuo ERX joka ajaisi yhdessä laitteessa saman asian? Tai ehkä kytkin kuitenkin olisi halvempi, eihän niistä kauheita summia ole yleensä pyydetty mutta miten erottaa sen että tulee VLANeja?
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
326
Ahaa, nyt mentiin alueelle missä meinaa mennä sormi suuhun. Eli uusi kytkin hankintaan tuonne väliin.

Tuhannet kiitokset mielenkiintoinen teksti! Olisiko laitetta jolla korvata tuo ERX joka ajaisi yhdessä laitteessa saman asian? Tai ehkä kytkin kuitenkin olisi halvempi, eihän niistä kauheita summia ole yleensä pyydetty mutta miten erottaa sen että tulee VLANeja?
Ei tarvitse uutta kytkintä. ER-X tukee kyllä VLAN:eja ja sitten unifi controllerista vain kaksi erilistä wifiä, joista toinen on luotetuille laitteille ja toinen sit älylaitteille (eli ohjaavat omiin VLAN:eihin)


Tuosta pääsee alkuun. Samoin kun hakee er-x vlan niin tulee monia youtube ohjeistuksia.
 

A_J

Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
288
Olisiko laitetta jolla korvata tuo ERX joka ajaisi yhdessä laitteessa saman asian? Tai ehkä kytkin kuitenkin olisi halvempi, eihän niistä kauheita summia ole yleensä pyydetty mutta miten erottaa sen että tulee VLANeja?
Tukeehan tuo ER-X toki ihan itse VLAN-määrittelyjä, joten jos vain rasiat riittää eri tarpeisiin, niin lisää rautaa ei tarvita. Mulla on netin reunalla ER-4 ja sisäverkon ytimenä ER-X, jossa VLAN-määrittelyt. Aiemmin oli ER-X yksin. Ja UAP-AC-Lite mulla on myös. VLANeja on langattomallekin useita (vierasverkko, mobiililaitteet, medialaitteet ja pari muutakin vielä) ja kaikkiaan yhdeksän verkkoa näyttää olevan määriteltynä ER-X:llä. Netin reunalta sitten on myös DMZ ja semmoista.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
613
Ahaa, nyt mentiin alueelle missä meinaa mennä sormi suuhun. Eli uusi kytkin hankintaan tuonne väliin.

Tuhannet kiitokset mielenkiintoinen teksti! Olisiko laitetta jolla korvata tuo ERX joka ajaisi yhdessä laitteessa saman asian? Tai ehkä kytkin kuitenkin olisi halvempi, eihän niistä kauheita summia ole yleensä pyydetty mutta miten erottaa sen että tulee VLANeja?
Tarkoitin, että minun pitää hankkia uusi kytkin, koska minulla on vanha kytkin ER-X:n perässä, joka ei osaa VLANeja. Pahoittelut, jos sekoitin! Jos sinulla on vain ER-X ja UAP-AC-Lite, voit niillä toteuttaa verkon segmentoinnin. Yleisesti hallittava kytkin sisältää VLAN-tuoen ja ns. tyhmä kytkin ei.

Youtubesta löytyy paljon hyviä videoita, miten ER-X konfiguroidaan. Tässä yksi:
 
Liittynyt
11.11.2023
Viestejä
88
Ei tarvitse uutta kytkintä. ER-X tukee kyllä VLAN:eja ja sitten unifi controllerista vain kaksi erilistä wifiä, joista toinen on luotetuille laitteille ja toinen sit älylaitteille (eli ohjaavat omiin VLAN:eihin)


Tuosta pääsee alkuun. Samoin kun hakee er-x vlan niin tulee monia youtube ohjeistuksia.
Hei mahtavaa kiitos!! Tällläistä toivoin koska laitteet minulla tosiaan on pääasiassa langattomia, niin epäröin kytkintä :geek:
Tukeehan tuo ER-X toki ihan itse VLAN-määrittelyjä, joten jos vain rasiat riittää eri tarpeisiin, niin lisää rautaa ei tarvita. Mulla on netin reunalla ER-4 ja sisäverkon ytimenä ER-X, jossa VLAN-määrittelyt. Aiemmin oli ER-X yksin. Ja UAP-AC-Lite mulla on myös. VLANeja on langattomallekin useita (vierasverkko, mobiililaitteet, medialaitteet ja pari muutakin vielä) ja kaikkiaan yhdeksän verkkoa näyttää olevan määriteltynä ER-X:llä. Netin reunalta sitten on myös DMZ ja semmoista.
Loistavaa kuulla. Eli siis voisin luoda vlanit älylaitteille tuulettimista pesukoneisiin ja tyrkätä ne sinne ja niille sitten ilmeisesti oma Wifi-verkko. Mutta vaikuttaako tämä ohjattavuuteen? Eli saanko käännettyä tuuletinta normaalisti puhelimella ja APK ilmoittaa kun on valmis? Vaikka nämä on eriytetty muista laitteista?
 
Liittynyt
11.11.2023
Viestejä
88
Tarkoitin, että minun pitää hankkia uusi kytkin, koska minulla on vanha kytkin ER-X:n perässä, joka ei osaa VLANeja. Pahoittelut, jos sekoitin! Jos sinulla on vain ER-X ja UAP-AC-Lite, voit niillä toteuttaa verkon segmentoinnin. Yleisesti hallittava kytkin sisältää VLAN-tuoen ja ns. tyhmä kytkin ei.

Youtubesta löytyy paljon hyviä videoita, miten ER-X konfiguroidaan. Tässä yksi:
Ahaa ilmeisesti ymmärsin väärin unenpöpperössä, pahoittelut. Mutta kiitos sinullekin :)
 
Liittynyt
06.07.2017
Viestejä
144
Se perinteinen factory reset on varmaan kokeiltu? Toki voihan se laite olla rikkikin.
On, joo. Ja koitin myös tätä konstia, että paikallisella Controllerilla kerrotaan kytkimelle varsinaisen kontrollerin osoite, mutta eipä tuo kytkin tule näkyviin siihen paikalliseenkaan kontrolleriin.. Voihan se juu olla rikki, mutta kyllä se näyttää kytkimenä toimivan, ts. jos kytken siihen laitteen niin sillä kyllä pääsee verkkoon.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
578
On, joo. Ja koitin myös tätä konstia, että paikallisella Controllerilla kerrotaan kytkimelle varsinaisen kontrollerin osoite, mutta eipä tuo kytkin tule näkyviin siihen paikalliseenkaan kontrolleriin.. Voihan se juu olla rikki, mutta kyllä se näyttää kytkimenä toimivan, ts. jos kytken siihen laitteen niin sillä kyllä pääsee verkkoon.
Jos kytkin ei saa IP-osoitetta niin on aika vähän tehtävissä adoptoinnin suhteen. Mikä laite jakaa verkossa iipparit, näkyykö hallinnassa mitään omituisuuksia? Sitten kun laitteella on IP niin SSH:lla sisään (ubnt/ubnt) ja set-inform komennolla controllerin osoite sisään. Info komennolla näkee laitteen statuksen. Softa kannattaa myös päivittää konsolin kautta jos on kovin vanha.
 
Liittynyt
06.07.2017
Viestejä
144
Jos kytkin ei saa IP-osoitetta niin on aika vähän tehtävissä adoptoinnin suhteen. Mikä laite jakaa verkossa iipparit, näkyykö hallinnassa mitään omituisuuksia? Sitten kun laitteella on IP niin SSH:lla sisään (ubnt/ubnt) ja set-inform komennolla controllerin osoite sisään. Info komennolla näkee laitteen statuksen. Softa kannattaa myös päivittää konsolin kautta jos on kovin vanha.
No nyt onnistui, kun yhdistin tuon kytkimen vanhaan Asuksen reitittimeen, joka antoi sille ip:n ja pääsin ssh:lla sisään. Koitin eka set-informia, mutta se kaiketi lähettää kyselyn vaan välittömästi joka taas ei mene perille kun purkki ei ole yhteydessä Controlleriin. Palautin sitten tehdasasetuksille, jolloin laite pulpahti näkyviin adoptoitavaksi kun yhdistin sen takaisin pääverkkoon.

Kikkailin samalla kertaa tolla Asuksen purkilla (jossa on WPS) Mitsubishin ilmalämpöpumpun verkkoon. Loin siis Unifissa pyörivän IoT-wifin kanssa täysin identtisen verkon tuohon Asukseen ja yhdistin mitsun WPS:lla asuksen verkkoon. Sitten asuksen verkko alas jolloin Mitsu vaihtoi oikeaan wifiinsä Unifiin.
 
Liittynyt
06.07.2017
Viestejä
144
Jotain outoa tossa kytkimessä kyllä on. Kolmosporttiin kun kytkee laitteen niin sammuu koko kytkin, eikä lähde päälle ennen kuin johdon irrottaa. Kun saman laitteen kytkee samalla johdolla toiseen porttiin niin toimii, niin ei pitäisi siitäkään olla kiinni.

Tuo kytkin on Getic:lta tilattu "käytetty", mutta alkuperäisessä sinetöidyssä paketissa. Ja pitäisihän sen ehjä olla siitä huolimatta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 019
Hei mahtavaa kiitos!! Tällläistä toivoin koska laitteet minulla tosiaan on pääasiassa langattomia, niin epäröin kytkintä :geek:

Loistavaa kuulla. Eli siis voisin luoda vlanit älylaitteille tuulettimista pesukoneisiin ja tyrkätä ne sinne ja niille sitten ilmeisesti oma Wifi-verkko. Mutta vaikuttaako tämä ohjattavuuteen? Eli saanko käännettyä tuuletinta normaalisti puhelimella ja APK ilmoittaa kun on valmis? Vaikka nämä on eriytetty muista laitteista?
Riippuu kommunikoiko ne laitteet pilven eli internetin jonkun palvelimen kautta vai suoraan puhelimelta laitteelle. Ensimmäisessä tapauksessa (mitä varmaan suurimmaksi osaksi IoT laitteet on) toimii normaalisti mutta jälkimmäisessä on tehtävä palomuuriavaus verkkojen välille. Joissain harvoissa tapauksissa (esim Apple Airprint, olikohan vielä myös Chromecast?) voi vaatia myös multicast pakettien välittämistä.
 
Viimeksi muokattu:

k70

Liittynyt
12.07.2017
Viestejä
549
Hei mahtavaa kiitos!! Tällläistä toivoin koska laitteet minulla tosiaan on pääasiassa langattomia, niin epäröin kytkintä :geek:
En tiedä onko liian yksinkertainen, mutta jos laitteet tarvitsevat vain internetin, ja vain langattomasti, niin guest wifi voisi riittää? Se ainakin eristää clientit toisistan ja päästää vain internetiin. Määritellään wifi asetuksissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 238
En tiedä onko liian yksinkertainen, mutta jos laitteet tarvitsevat vain internetin, ja vain langattomasti, niin guest wifi voisi riittää? Se ainakin eristää clientit toisistan ja päästää vain internetiin. Määritellään wifi asetuksissa.
Pääseekös noihin silloin käsiksi ns. Käyttöverkosta?
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 268
Osaako täällä kukaan neuvoa miten yhdistää Amplifi HD mesh verkossa langallinen yhteys guest wlaniin?

Eli ideana on pistää Home Assistant server (HA OS joka pyörii suoraan Intelin NUCissa) langallisena kiinni Amplifin reitittimeen, reitittimessä on kaksi WLANia eli ns. normaali ja guest verkko. Kaikki smart home romppeet tulisi tuohon guest verkkoon kiinni mutta oletan että tuo lanilla kytketty HAOS server ei juttele guest verkon laitteiden kanssa - saako tämän jotenkin muutettua?
 

A_J

Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
288
Loistavaa kuulla. Eli siis voisin luoda vlanit älylaitteille tuulettimista pesukoneisiin ja tyrkätä ne sinne ja niille sitten ilmeisesti oma Wifi-verkko. Mutta vaikuttaako tämä ohjattavuuteen? Eli saanko käännettyä tuuletinta normaalisti puhelimella ja APK ilmoittaa kun on valmis? Vaikka nämä on eriytetty muista laitteista?
Kuten jo mainittukin, niin pilviyhteydelliset vehkeet (itselläni vaikkapa robotti-imuri ja valvontakamera) eivät lähiverkkoyhteyttä kaipaa, joten ne voivat olla jossain vierasverkossa, jossa sivuttain ei voi liikkua. Itselläni on lisäksi muutama laite ollut verkossa, jossa niiden käyttö suoraan mahdollistuu. Tämä edellyttää joko avauksia verkkojen välillä tai yhteyttä ottavan laitteen kytkemistä siksi aikaa ko. verkkoon. Tulostin (en käytä langattomasti ~ikinä) ja joskus aikoinaan Chromecast taisivat olla moisia.
 
Liittynyt
11.11.2023
Viestejä
88
Riippuu kommunikoiko ne laitteet pilven eli internetin jonkun palvelimen kautta vai suoraan puhelimelta laitteelle. Ensimmäisessä tapauksessa (mitä varmaan suurimmaksi osaksi IoT laitteet on) toimii normaalisti mutta jälkimmäisessä on tehtävä palomuuriavaus verkkojen välille. Joissain harvoissa tapauksissa (esim Apple Airprint, olikohan vielä myös Chromecast?) voi vaatia myös multicast pakettien välittämistä.
En tiedä onko liian yksinkertainen, mutta jos laitteet tarvitsevat vain internetin, ja vain langattomasti, niin guest wifi voisi riittää? Se ainakin eristää clientit toisistan ja päästää vain internetiin. Määritellään wifi asetuksissa.
Kuten jo mainittukin, niin pilviyhteydelliset vehkeet (itselläni vaikkapa robotti-imuri ja valvontakamera) eivät lähiverkkoyhteyttä kaipaa, joten ne voivat olla jossain vierasverkossa, jossa sivuttain ei voi liikkua. Itselläni on lisäksi muutama laite ollut verkossa, jossa niiden käyttö suoraan mahdollistuu. Tämä edellyttää joko avauksia verkkojen välillä tai yhteyttä ottavan laitteen kytkemistä siksi aikaa ko. verkkoon. Tulostin (en käytä langattomasti ~ikinä) ja joskus aikoinaan Chromecast taisivat olla moisia.
Eli jos lähden edistämään asiaa niin, että teen noille ne omat vlanit ja kytken omaan verkkoon. Mikäli laitteen etäohjaus siinä sitten menee rikki niin joillain palomuuriavauksilla saisi toimimaan. Vai tarvitseeko vlaneja ollenkaan jos niille laitteille oman langattoman verkon tekee? Ts. olisiko omasta vlanista hyötyä vain jos olisi langattomia ja langallisia IoT laitteita?
Elkää hermostuko jos kyselen vähän hassuja, verkkopuoli on vain pintapuolisesti tiedossa :notworthy:
 

k70

Liittynyt
12.07.2017
Viestejä
549
Eli jos lähden edistämään asiaa niin, että teen noille ne omat vlanit ja kytken omaan verkkoon. Mikäli laitteen etäohjaus siinä sitten menee rikki niin joillain palomuuriavauksilla saisi toimimaan. Vai tarvitseeko vlaneja ollenkaan jos niille laitteille oman langattoman verkon tekee? Ts. olisiko omasta vlanista hyötyä vain jos olisi langattomia ja langallisia IoT laitteita?
Elkää hermostuko jos kyselen vähän hassuja, verkkopuoli on vain pintapuolisesti tiedossa :notworthy:
Vierasverkko tukiasemalle riittää, jos laitteet kommunikoivat jollekin internetissä olevalle hallintapalvelimelle, eikä suoraan lähiverkossa. JA jos laitteet ovat kaikki langattomia.

Muuten järkevämpi tehdä VLANit.
 
Liittynyt
11.11.2023
Viestejä
88
Vierasverkko tukiasemalle riittää, jos laitteet kommunikoivat jollekin internetissä olevalle hallintapalvelimelle, eikä suoraan lähiverkossa. JA jos laitteet ovat kaikki langattomia.

Muuten järkevämpi tehdä VLANit.
OK! Yritetään tällä helpoimmalla. Jos jotain hajoaa niin tutkitaan tarkemmin. Kiitos vielä kaikille kommentoineille :thumbsup:
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
578
Onko tähän kenelläkään kommentteja?
Unifi EU storessa oli ale viimeksi jouluna, jolloin kotiutin UDM Pron. Ei niitä alennuksia kovin usein ole eikä kaikista tuotteista, nimim. kytkimiä usein kyttäillyt. Muista verkkokaupoista tuli tarkistettua hintataso, harvoin jos koskaan olivat edullisempia kuin Unifin oma verkkokauppa. Käytettynä tavara liikkuu varsin nopeasti jos hinta on kohdallaan.
 
  • Tykkää
Reactions: JzC
Liittynyt
05.01.2020
Viestejä
231
Onko tähän kenelläkään kommentteja?

Toki nettikauppoja on selailtu, jne.

Kiitti.
Unifin store yleensä on halvin ollut. Kuten @Daatta totesi niin joulun alla oli tuo UDM Pro alessa ja nyt taitaa olla NVR:t alessa (NVR oli myös joulun alla alennuksessa).
Mitä tuohon alkuperäiseen listaukseen tulee niin minä itse jättäisin sen SE version dream machinesta hankkimatta ja tilalle UDM Pro. Kytkimen osalta tekisin myös siten, että Pro Max 24 sijaan ottaisin Pro Max 24 POE. Tai jos olet varma, ettet halua laajennusvaraa esim 2.5GbE suuntaan niin Pro 24 POE kytkin MAX kytkimen tilalle. Tosin noiden kytkimien hintaero taitaa olla alle 120e.
Syy miksi itse valitsisin POE kytkimen Dream Machine Special editionin sijaan on se, että jos myöhemmin tulee tarpeita lisätä poe laitteita (vaikka kamerat) niin silloin ei tarvitse lähteä hankkimaan uutta kytkintä.
 

JzC

Liittynyt
02.02.2024
Viestejä
133
Unifin store yleensä on halvin ollut. Kuten @Daatta totesi niin joulun alla oli tuo UDM Pro alessa ja nyt taitaa olla NVR:t alessa (NVR oli myös joulun alla alennuksessa).
Mitä tuohon alkuperäiseen listaukseen tulee niin minä itse jättäisin sen SE version dream machinesta hankkimatta ja tilalle UDM Pro. Kytkimen osalta tekisin myös siten, että Pro Max 24 sijaan ottaisin Pro Max 24 POE. Tai jos olet varma, ettet halua laajennusvaraa esim 2.5GbE suuntaan niin Pro 24 POE kytkin MAX kytkimen tilalle. Tosin noiden kytkimien hintaero taitaa olla alle 120e.
Syy miksi itse valitsisin POE kytkimen Dream Machine Special editionin sijaan on se, että jos myöhemmin tulee tarpeita lisätä poe laitteita (vaikka kamerat) niin silloin ei tarvitse lähteä hankkimaan uutta kytkintä.
Kyllä, tuo Pro Max 24 POE olisi se "paras vaihtoehto". Hinta vaan on suolainen 916€ ja se nostaa koko paketin hintaa n. 1900€ ja se menee kipurajan yli.

Oikeastaan tämän takia luulen, että lähden liikkeelle pelkästään UDM-SE + 2 x U7 + 3 x FlexMini (3 huoneeseen), noin 1100€ ja ilman että otan nyt erillistä kytkintä. UDM-SE:sta saa noi 2 x U7 AP:t kiinni POE+ portteihin ja 8 kpl muita talon portteja sekä kuitu + 5G backup kahteen eri WAN porttiin. Lisäksi jätän talon 16 portista 6kpl kytkemättä kun niihin ei oikeasti just nyt ole mitään tarvetta. Kyllä, tuossa sisäverkko vähän kärsii mutta voin elää nyt 1G porteilla. Sitten jälkikäteen tuo kytkimen hommaus kuin haluan 2.5G portit tai lisää AP:ta tai kun tulee ajankohtaiseksi päivittää valvontakameroita / POE. Sitten voi kerralla ostaa sen kunnollisen kytkimen.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 399
Nyt olisi julkaistu Cloud Gateway Ultra (UCG-Ultra). Käytännössä Expressiin verrattuna wifi pois ja 4 LAN-porttia, joista yhden voi vaihtaa WAN. Tehot todennäköisesti samat, mutta wifin puuttuminen mahdollistaa 1 Gbps IDS/IPS. Hinta 113 €.
 

JzC

Liittynyt
02.02.2024
Viestejä
133
Nyt olisi julkaistu Cloud Gateway Ultra (UCG-Ultra). Käytännössä Expressiin verrattuna wifi pois ja 4 LAN-porttia yhden sijaan. Tehot todennäköisesti samat, mutta wifin puuttuminen mahdollistaa 1 Gb IDS/IPS. Hinta 113 €.
Samalla julkaistiin myös "Ultra" mallinimellä uusi 8-porttinen kytkin.
Mielenkiintoinen konsepti, että virtalähteellä / virtalähteen vaihdolla saa joko 60W tai 200W POE-laitteille eli laitteesta on kolme eri vaihtoehtoa.

No AC adapter
— 42W PoE availability with PoE++ input
— 16W PoE availability with PoE+ input

60W AC adapter
— 52W PoE availability with the included AC power adapter
— 42W PoE availability with PoE++ input
— 16W PoE availability with PoE+ input

200W AC Adapter
— 202W PoE availability with the included AC power adapter
— 42W PoE availability with PoE++ input
— 16W PoE availability with PoE+ input

Switch Ultra
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 528
Viestejä
4 240 540
Jäsenet
71 212
Uusin jäsen
booleee

Hinta.fi

Ylös Bottom