Kokemuksia Ubiquitin reitittimistä (ja muista verkkovermeistä).

Mulla on tässä Unifi OS v4.0.9, release channel on official - päivitys ei löydä uudempaa.
Control Planesta näkyy onko OS-versio ajantasalla ja yo. on varmaankin Expressin tuorein versio.

Eri Ubiquitin reititinmalleille julkaistaan omat OS-versiot ja minullahan on UDR.

Minulla LED-täppä näkyy kuvassasi olevan Screen-täpän vasemmalla puolella.

Se näköjään sytyttää valon UDR:ssä laitteen yläosassa olevaan ”otsapantaan”.

LAN-porttien valoihin ei taida löytyä apua….

Joissain kytkimissä, mutta ei kaikissa, saa porttien aktiivisuusledit pois komentoriviltä. Olikohan "swctrl led set off" tai vastaavaa. En tiedä toimisiko UDR:ssä.

Tuntuu että Ubille lämpimänä käyvät laitteet on enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Näin ainakin itsellä on ollut aina.

Täällä ER-4, ER-X ja U6 Pro ovat vain juuri lämpöisiä pinnalta. Niissä ei taida olla mitään sensoreita luettavaksi.

Tuli itsekin hypättyä nyt Ubiquitin kelkkaan ja tilattua Express 7 ja U7 Lite. Mulla on ennestään jonkin verran tyhmiä kytkimiä ilman hallintaa, joten mitään kytkintä valmistajalta ei tullut laitettua mukaan, kun en hallinnalle tähän hätään tarvetta huomannut.

Täytyisi kuitenkin POE-kytkin tilata tuota U7 Liteä varten. Onko noissa eri firmojen ei-hallittavissa laitteissa jotain merkittäviä eroja, vai käykö sinne käytännössä halvin 8-porttinen POE+:aa ulos antava laite kun gigabitin verkossa olisi tarkoitus vielä pysyä? Vai olisiko joku syy miksi ostaa ennemmin unifin hallittava malli melkein satasen kalliimmalla?

Viimeksi muokattu:
Oma Dream Machine on aina ollut noin 70C asteinen, joten kyllä nuo toimivat todella kuumana. Ja tuolla lämmöllä tuuletin ei mene vielä päälle.

Tuli itsekin hypättyä nyt Ubiquitin kelkkaan ja tilattua Express 7 ja U7 Lite. Mulla on ennestään jonkin verran tyhmiä kytkimiä ilman hallintaa, joten mitään kytkintä valmistajalta ei tullut laitettua mukaan, kun en hallinnalle tähän hätään tarvetta huomannut.

Täytyisi kuitenkin POE-kytkin tilata tuota U7 Liteä varten. Onko noissa eri firmojen ei-hallittavissa laitteissa jotain merkittäviä eroja, vai käykö sinne käytännössä halvin 8-porttinen POE+:aa ulos antava laite kun gigabitin verkossa olisi tarkoitus vielä pysyä? Vai olisiko joku syy miksi ostaa ennemmin unifin hallittava malli melkein satasen kalliimmalla?
Käy mikä tahansa PoE-kytkin tai PoE-adapteri, joka antaa 42.5 - 57V DC / max 13W.
Halvimmalla pääset kun ostat PoE adapterin, hinta 8,79€.

Jos laitat toisen merkkisen kytkimen niin silloin häviää konffattavuus ja osittain näkyvyys laitteisiin, jotka ovat tietysti tämä koko Unifi ekosysteemin idea ja paras puoli.

Mulla Edgerouter 4 reitittimenä ja Elisan 5g ollut liittymänä. Nopeudet ihan ok eli reilua 700 sisään ja 70-100 ulos. Tänään kävi kuitu-ukko tekemässä käyttöönoton kun kuidun tänne lopultakin vetivät. Yhteysnopeus pitäisi olla 200/200 tuossa nyt. Pitääkö mun konffata jotain tuosta edgerouterista, koska nyt jos pistän piuhan kuitumuuntimelta reitittimeen niin yhteysnopeudet n.130 sisään ja ulos n.0,2?? Vai onko tossa yhteydessä nyt jotain vituillaan. Kun tavan rj45 piuhahan tuosta muuntimesta lähtee samoin kuin tuosta 5g modeemista ja modeemi sillattuna eli ei ole hoitanut mitään reitityksiä, ei mitään ylimääräistä vaan tuo edgerouter hoitanut ne hommat.
Kommentteja mikä tässä mättää vai onko vaan tuo kuituyhteys?

Mulla Edgerouter 4 reitittimenä ja Elisan 5g ollut liittymänä. Nopeudet ihan ok eli reilua 700 sisään ja 70-100 ulos. Tänään kävi kuitu-ukko tekemässä käyttöönoton kun kuidun tänne lopultakin vetivät. Yhteysnopeus pitäisi olla 200/200 tuossa nyt. Pitääkö mun konffata jotain tuosta edgerouterista, koska nyt jos pistän piuhan kuitumuuntimelta reitittimeen niin yhteysnopeudet n.130 sisään ja ulos n.0,2?? Vai onko tossa yhteydessä nyt jotain vituillaan. Kun tavan rj45 piuhahan tuosta muuntimesta lähtee samoin kuin tuosta 5g modeemista ja modeemi sillattuna eli ei ole hoitanut mitään reitityksiä, ei mitään ylimääräistä vaan tuo edgerouter hoitanut ne hommat.
Kommentteja mikä tässä mättää vai onko vaan tuo kuituyhteys?

Kytke kuituluuntimelta suoraan yhteys tietokoneeseen niin saat rajattua edgerouterin pois.

EdgeRouter 3.0.0-rc.9 firmware on ollut early accessissa n. 5 kuukautta.

Alla Ubiquitin sivuilta kopioitu kuvaus.

Overview​

Edgerouter 3.0.0-rc.9 includes the below improvements and bugfixes.

Improvements​

• Improved Config Tree editor
  • Improved UI behavior when moving rules in the Firewall/NAT table
  • Improved security & stability
  • Improved Remote Access feature compatible with UISP 2.4.152 and newer
  • Added a modal to force users to change their password after a configuration reset
  • Added factory default firewall configuration dropping all traffic incoming from eth1
  • Added filename validation for restoring configuration uploads
  • Added security checks for weak passwords
  • Added logging of websocket client IP address to allow bruteforce attack detection
  • Implemented new validation checks for passwords
  • Disabled SSH in factory default config

Bugfixes​

• Fixed IPSec configuration
  • Fixed wireguard screen issues
  • Fixed various UI issues with layout and positioning

Known issues​

• [DPI] - Sometimes DPI reports wrong rx/tx counters.
  • [Offloading] - L2TP IPSec traffic is not being offloaded on Mediatek-based routers (ER-X, ER-X-SFP, EP-R6).
  • [Offloading] - VLAN traffic is not being offloaded on ER-12.

Additional information​

• EdgeRouter firmware can be installed via the CLI, web interface, or UISP. Detailed installation instructions are available here.
  • The ER-X/ER-X-SFP/ER-10X/EP-R6 has more limited storage, and in some cases, an upgrade may fail due to not enough space.
  • If this happens, remove the old backup image first (using delete system image CLI command, see here for more details).

Pitäisi tässä hieman taas tuota lähiverkkoa päivittää.

Tilanne on seuraavanlainen kuitumuunnin --> edgerouter x --> joku tp link poe kytkin --> 2kpl ubiquiti tukiasemia

Mitä tuohon pitäisi ostaa että saisin nuo ubiquitin tukiasemat pyörimään uniFi network serverillä? Ennen mulla oli windows kone ja siihen asennettuna tuo uniFi network server ja nyt linux, mutta tulin vähän siihen tulokseen että en jaksaisi asentaa tuota network serveriä linuxille ja muutenkin se vaatisi sen että kone olisi jatkuvasti päällä.
Joskus saatavilla oli jokin cloud key? Pitääkö ostaa unifi express 7 vai jokin muu?
Kaikkein helpoin olisi että noita tukiasemia pääsisi hallitsemaan esim osoiteriviltä ja IP:llä.

Pitäisi tässä hieman taas tuota lähiverkkoa päivittää.

Tilanne on seuraavanlainen kuitumuunnin --> edgerouter x --> joku tp link poe kytkin --> 2kpl ubiquiti tukiasemia

Mitä tuohon pitäisi ostaa että saisin nuo ubiquitin tukiasemat pyörimään uniFi network serverillä? Ennen mulla oli windows kone ja siihen asennettuna tuo uniFi network server ja nyt linux, mutta tulin vähän siihen tulokseen että en jaksaisi asentaa tuota network serveriä linuxille ja muutenkin se vaatisi sen että kone olisi jatkuvasti päällä.
Joskus saatavilla oli jokin cloud key? Pitääkö ostaa unifi express 7 vai jokin muu?
Kaikkein helpoin olisi että noita tukiasemia pääsisi hallitsemaan esim osoiteriviltä ja IP:llä.
"Cloud Gateway" malleissa on sisäänrakennettuna Network app / controller.
Cloud Gateway Ultra ja siitä ylöspäin, omien tarpeiden mukaan.

Edit. Siis kaikki laitteet tässä kategoriassa. Ubiquiti Store

Statistiikka

Viestiketjuista
270 636
Jäsenet
76 633
Uusin jäsen
Volmari^^

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom