Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Toi UCG Fiber vaikutti kyllä pätevältä vehkeelta, mutta eihän siinä ole kuin yksi POE-portti, se vähän latisti tunnelmaa.![]()
Uudiskohteeseen verkkoasiat ajatuksissa ja ajattelin, että kattaisin 2-kerroksisen asuinrakennuksen (vajaa 180 m2) kahdella Ubiquiti U7 Prolla ja autotallin (90 m2) yhdellä U7 Prolla. Ovatko nämä ihan käypäsiä laitteita? Laitteet tulevat kattoon PoE:nä ja tarvitsisin myös PoE-reitittimen(?). Onko suositusta mikä se olisi?
Taloon on tulossa myös PoE-valvontakameroita ja niihin ajattelin merkiksi Reolink ja tallennus Reolinkin NVR:lle (todennäköisesti Reolink RLN16-410 (versio 2)-4T).
Nettiyhteydeksi on tulossa gigainen valokuitu.
E: Ubiquitin sivuilla oli joku wizard, joka ehdotteli tällaista:
![]()
Itsellä nuo nimet menee sekaisin eli on ilmeisesti niin, että Dream Machine Pro = reititin ja Pro Max 24 PoE = PoE-kytkin, eikö?
Kamerat menee Reolinkin PoE-NVR:ään eli eivät syö PoE-kytkimen paikkoja.
Eikö liitännät mene niin, että
1) Kuitulaite 2) Reititin (esim. Dream Machine Pro) 3A) Reolink NVR (PoE-) - Kamerat ja ovikello (PoE-) 3B) PoE-kytkin (esim. Ubiquiti Pro Max 24 PoE) - Wifi AP:it (PoE-) ja kaikki muut nettilaitteet (PoE tai ei-PoE)
...ja voiko olla esim. näin (onko järkeä):
1) Kuitulaite 2) Reititin (esim. Dream Machine Pro) 3A) Reolink NVR (PoE-) - Kamerat ja ovikello (PoE-) 3B) PoE-kytkin (esim. 8-paikkainen) - Wifi AP:it (PoE-) 3C) "Normaali kytkin" - kaikki muut nettilaitteet (ei-PoE)
Siis sun pitää itse päättää mikä kytkin sulle riittää ja tuleeko ne yhteen paikkaan vai oisko parempi jos kytkimiä ois eri paikoissaNyt on jotain uutta laitettakin tullut Ubiquitilta, niin varmistellaan vielä ennen kuin alan tilailemaan: onko tämä setti vielä ihan käypänen? Saako rahalle vastinetta vai pääsisikö vähemmällä (kuitenkin suht future-proof -vehkeet)?
1. Reititin: Ubiquiti Dream Machine Pro ~400 €
2. PoE-kytkin: Ubiquiti Pro Max 24 PoE ~900 €
3. Wifi-AP:t: 3 x Ubiquiti U7 Pro ~600 €
4. Reolink NVS16 (RLN16-410-4T) (jonka alle PoE-kamerat ja PoE-ovikello) ~400 €
Onko järkeä hommata PoE-kytkin pienemmällä porttimäärällä (esim. 8) ja toinen, ei-PoE -kytkin, jonka alle tulisi kaikki muut kodin RJ45:n päässä olevat nettilaitteet. Aika hinnakas on tuo Ubiquiti Pro Max. Tällä hetkellä tarve on vain kolmelle PoE-laitteelle, kun kamerat menevät NVR:än alle.
Tuohon kamerat päälle (5-7), niin alkaa kolmen kilon setti olemaan.
Tässä vielä kodin kaikki liitännät ja vähän suunnittelua:
![]()
Miksi menet Reolinkin kameroilla ja tallentimella? Itse vaihdoin Hikvision laitteet Unifi NVR:ään ja kameroihin, enkä ole katunut tätä. Hallittavuus helpottui 100-0.Nyt on jotain uutta laitettakin tullut Ubiquitilta, niin varmistellaan vielä ennen kuin alan tilailemaan: onko tämä setti vielä ihan käypänen? Saako rahalle vastinetta vai pääsisikö vähemmällä (kuitenkin suht future-proof -vehkeet)?
1. Reititin: Ubiquiti Dream Machine Pro ~400 €
2. PoE-kytkin: Ubiquiti Pro Max 24 PoE ~900 €
3. Wifi-AP:t: 3 x Ubiquiti U7 Pro ~600 €
4. Reolink NVS16 (RLN16-410-4T) (jonka alle PoE-kamerat ja PoE-ovikello) ~400 €
Onko järkeä hommata PoE-kytkin pienemmällä porttimäärällä (esim. 8) ja toinen, ei-PoE -kytkin, jonka alle tulisi kaikki muut kodin RJ45:n päässä olevat nettilaitteet. Aika hinnakas on tuo Ubiquiti Pro Max. Tällä hetkellä tarve on vain kolmelle PoE-laitteelle, kun kamerat menevät NVR:än alle.
Tuohon kamerat päälle (5-7), niin alkaa kolmen kilon setti olemaan.
Tässä vielä kodin kaikki liitännät ja vähän suunnittelua:
![]()
Siis sun pitää itse päättää mikä kytkin sulle riittää ja tuleeko ne yhteen paikkaan vai oisko parempi jos kytkimiä ois eri paikoissa
Joku erityinen syy mikset käyttäisi kameroille UDM Pro:ta kovalevyllä ja saat kaiken yhden hallinnan alle?
Miksi menet Reolinkin kameroilla ja tallentimella? Itse vaihdoin Hikvision laitteet Unifi NVR:ään ja kameroihin, enkä ole katunut tätä. Hallittavuus helpottui 100-0.
Nopealla vilkaisulla Ubiquitin kamerat näyttivät melko hintavilta. Reolinkin järjestelmää ja sen toimivuutta on kehuttu. Ubiquitin järjestelmästä en sitten ole kauheasti lueskellutkaan (en kyllä Reolinkistakaan).
Unifi Protect toimii kyllä erittäin hyvin ja sovellus myös erinomainen. Ei ole Reolinkistä kokemusta, mutta itse en Unifi Protectia vaihtaisi pois. Kuuteen kohteeseen olen Protectin asentanut, yhdessä käytössä jotkut kiinalaiset Onvif-kamerat. Jos kamera on muun merkkinen, esim Reolink, niin aivan kaikki Protect-ominaisuudet ei ole käytössä mitä Unifin kameroilla olisi.Kytkimet tulee yhteen paikkaan.
Olen ajatellut, että Reolinkin NVR:ässä on Reolinkin sovellus tmv. eikä se ole pelkkää rautaa. Olenko väärässä?
UDM:ssä loppuu myös paikan, kun U7 Prot vielä 3 x PoE ja kamerat n. 8 PoE.
Nopealla vilkaisulla Ubiquitin kamerat näyttivät melko hintavilta. Reolinkin järjestelmää ja sen toimivuutta on kehuttu. Ubiquitin järjestelmästä en sitten ole kauheasti lueskellutkaan (en kyllä Reolinkistakaan).
Kiitokset tästä uutisesta. Laitoin samantien heräteostona tulemaan kun olen UCG Maxin saatavuuden parantumista odotellut jo kuukausia. Ja hyvähän näitä on sähkön säästöllä perustella itselleen kun nyt pyörii OPNSense normaalilla PC-raudalla.Nyt tuli kyllä Unifilta killeri-julkaisu prosumer kenttään.
Cloud Gateway Fiber. 2 x 10G SFP+, 10GbE ja 4 x 2.5GbE POE+ (30W) + saa kiinni NVME-levyn. Kaikki Unifi äpit. Minkä tahansa portin voi konffata LAN/WAN.
![]()
![]()
Cloud Gateway Fiber - Ubiquiti Store
Desktop 10G Cloud Gateway with integrated PoE switch, selectable NVR storage, and full UniFi application support.eu.store.ui.com