Tuurilla ne laivatkin seilaa.
Hyvä jos ei ole lämpöongelmia. Todella monella muulla niitä on.
Tässä on vain yksi esimerkki isosta ylikuumenemisongelmasta ja kuin ubiquiti on nyt vuoden verran "tutkinut" asiaa eikä ole tehnyt yhtään mitään. Antaa vain takuuajan mennä umpeen vetkuttelemalla ja sitten "no can do". Suhtautuminen asiakkaan ongelmiin ja huoliin on ylimielistä.
Hankin kokeeksi viime vuonna meille aika monta eri mallia unifi-sarjasta ja kaikki on kuumia verrattuna muihin (Cisco, HPe, Zyxel). Unifi-sarjan kytkimiä ei voi lämpöohjata itse eli GUI:ssa (=UC) ei ole valintaa haluaako tuulettimet päälle vai ei puhumattakaan tavoitelämpötilasta. Myöskään laiteyhteydellä (CLI) ei pysty jäähdytystä mitenkään säätämään. Elektronisesti laitteet on toteutettu suoraan lämpöreleen (on/off) päässä olevilla tuulettimilla. Ei ole siis säätöpotikkaa välissä. Halvin mahdollinen ratkaisu. (Tai halvin taitaisi olla tietenkin ilman myös relettä = potkurit täysillä kokoajan).
Kaikilla muilla vakavasti otettavilla valmistajilla on
ikuinen takuu verrattuna ubiquitin
yhden vuoden takuu. Tämä on fakta. Ja minun mielestäni jos valmistaja antaa vain yhden vuoden takuun tietoverkon keskeiselle aktiivilaitteelle se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä valmistaja ei itsekään luota että laite kestää ja että vaihtojumppa tulisi maksamaan paljon koska niitä tulee paljon.
Pitkästä takuusta on se hyöty että pitkällä takuulla:
A) valmistaja tekee todennäköisesti laitteensa paremmin koska jos se poksahtaa niin he joutuvat maksamaan sekä laitteet että logistiikkakulut ja mahdolliset muut ongelmat. Joissain maissa jopa välillisiä kuluja vaikka yrittävät sopimusehdoissa niitä poissulkea,
B) jos firmassa X on esim. 50 kytkintä/laitetta (á 400e) joista yhteensä 20:stä poksahtaa sanotaan 5 vuoden kuluessa niin tämä on 8000e ylimääräinen ja turha kulu. Hankintaprosessi ja vaihtaminen aiheuttaa aina sisäisiä konkreettisia tai laskennallisia kuluja,
C) koska tiedetään ettei valmistajakaan luota niin IT-infrasta vastuussa oleva pelaa lottoa laitteilla ja silloin kun poksahtaa niin alkaa selittelyt miksi pelattiin lottoa laitteilla. Ei hyvä tilanne.
D) jos ostaa epävarmoja (lyhyt takuu = valmistaja ei luota) ja laitteita hajoaa niin on aina riski että se laite "vie mennessään" jotain muuta. Eli jos päästää savut ja sammutin laukeaa, tai päästää virtapiikin eikä UPS saa koppia ja muita laukeaa.
Jos haluaa ostaa ulkopuolisen ja ylimääräisen takuun niin sitten kannattaa ottaa vuokralaitteita jolloin laitteista ja koko ruletista vastaa joku muu. Tosin vuokraava firma laskee laskuun mukaan riskipreemiot ja omat katteet niin laitteista tulee todella kalliita, erityisesti jos valmistaja ei luota laitteisiin itse.
Jos ostat näitä laitteita yksityishenkilönä ja suomesta (tai EU:sta) olet vahvemmalla pohjalla koska luonnollisesti kuluttajaviranomainen katsoo että nämä ei ole mitään kertakäyttölautasia ja niiden täytyy kestää vähintään 3-5 vuotta ongelmitta, eli 12kk takuu on vain sanoja paperilla. Mutta firman kanssa olet ongelminesi täysin yksin. Siinä sitten (pien)yrittäjänä lähdet viemään jenkkeihin haastetta ja alat käräjöimään jenkkien tunnetusti "pienillä" oikeudenkäyntikuluilla ... niin tai siis oikeasti tapahtuu niin että nuolet haavat ja marssit kauppaan.