(Laitoin tämän viestin ensin väärää topic:iin... mikä reititin minutlle)
Moi,
Varmastikin tällä foorumilla osaatte auttaa. Olen vasta alkaja Ubiquitin tuotteiden kanssa. Hankin Edgerouter X:n ja FlexHD:n. Niitä ennen minulla on mokkulayhteys Huawei B525:lla, joka on siltaavassa moodissa.
Olen tehnyt Edgerouterin käyttöönoton ohjeiden mukaan (joka tälläkin sivustolla on videolla linkitettynä), mutta homma tökkää siihen, kun vaihdan tietokoneesta lähtevän piuhan pois ETH0:sta ETH1:een ja liitän B525:n ETH0:aan (eli netti reitittimeen nollaan ja tietokone ykköseen). Pääsen Edgerouteriin sisään ja Internet (ETH0) on osoitteella 100.64.124.116/24. Kun koitan päästä kyseisellä kokoonpanolla nettiin, ei verkkoa ole. Jos otan B525:sta johdon koneeseeni, netti toimii, eli syy on tuossa väärin konffatussa Edgerouterissa.
Ehkäpä tämän jatkumona en saa Controlleriin tuota FlexHD:tä, joten onko teillä ajatuksia mitä voisi tehdä, jotta saisin Edgerouter X:n toimimaan ”oikein” tässä tilanteessa?
==>Pitäisikö muuttaa siltaus pois B525:sta ja yrittää sillä uusiksi?
Mitä muita juttuja voisi tehdä, jotta hommat etenisi "kuin elokuvissa"?
Kiitos paljon avusta!
DNS edelleen välitys netistä reitittimen taakse on tärkeää, eli set eth1 pitää kuulua siihen joukkoon johon se välitetään edelleen. Tietokone normaalisti ottaa sen tiedon, myös DHCP-kyselyn kautta käyttöön. Esimerkiksi minun konfiguraatiossa on näin, mutta sinulla tuossa listassa pitäisi olla eth1. Tuota tekstimuotoista konfiguraatiota voi selailla, kun kirjoittaa EdgeRouter X:n CLI puolella komennon show configuration ja välilyönti jatkaa selausta. Web puolella löytyy sama, kun jaksat etsiä. DNS ei toimi, jos se on väärin ja siksi ei pääse nettiä selaamaan. Toi on ainakin pakollinen minulle tai muuten netti ei toimi.
Koodi:
dns {
forwarding {
cache-size 150
listen-on eth5
listen-on eth6
listen-on eth7
}
}
Tuo on tärkeä asetus tai muuten nettiin ei pääse, eikä se ole ainoa mitä olen tehnyt tuolla DNS puolella. Minun eth5 ja et6 portit ovat sellaisia, joiden takaa pitäisi päästä normaalisti nettiin, jos siihen tökkää tietokoneen kiinni, mutta eth7 on erikoinen, koska siellä on takana Windows Server tietokoneella tehty DNS palvelin ja DHCP palvelin takana. Porttien eth5 tai eth6 asetukset saattaa sopia sinulle. Minun konfiguraatiossa on sitten kumottu kaikki operaattoreiden DNS palvelimet ja ne on korvattu Googlen DNS palvelimilla. Se ei ole basic konfiguraatio. Liittimet eth5 ja et6 on kuitenkin irti tai yhteydet on niiden takana sammuksissa. Minulta loppui pistokkeet kesken, eli tarvitsen lisää niitä, mutta en tiedä kuinka paljon sulakkeet enää kestää, mutta hätätilassa teen roikkaviritelmän, joka on toisen sulakkeen takana. Pikasulakkeet ei salli hetkellistäkään ylitystä. Vanhat proppusulake systeemit on parempia.
DHCP on se joka kertoo minkä IP-osoitteen saat mistäkin ja siinä samassa tulee, myös tiedot DNS palvelimista, mutta niitä voi korvata ainakin EdgeRouter reitittimillä muuksi, kuin operaattoreiden antamiksi ja se esimerkki on ainakin minun konfiguraatiossa, kun seuraa viestiketjua taaksepäin. DHCP palvelimen puuttuessa windows ottaa jonkun oletus IP-numeron jolla ei saa mitään yhteyttä mihinkään ja siinä vaiheessa, vain kiinteät käsin asetetut IP-asetukset ja DNS asetukset voi toimia. Tämä on ihan perus kauraa, kun tietää perus jutut tietokoneverkosta, eli DHCP ja DNS. DHCP hallitsee aliverkkoja ja antaa niille kaikki tiedot valmiiksi, jotta homma olisi plug and play, eli esimerkiksi tilanne, kun uusi laite tai tietokone kytketään verkkoon, niin DHCP palvelin antaa niille kaikki tiedot ja yhteydet alkaa sen jälkeen toimia.
Ongelma on siinä, että minulla ei ole EdgeRouter X reititintä ja sen reitittimen konfiguraatiot ei kelpaa minun EdgeRouter Pro reitittimelle ja sama toisin päin. Joudun itse kasamaan ainakin omaa konfiguraatiota palasista ja epäonnistuminen voi tietää yhden portin menetystä, koska EdgeRouter poistaa sen käytöstä seuraavan käynnistyksen jälkeen. Siksi aina tallentakaa se konfiguraatio, kun sitä muutetaan, niin päästään takaisin edelliseen tilanteeseen ja aina uudelleen käynnistys, jos menee pieleen, niin voi olla edessä resetointi ja kokonaan uudelleen aloitus, mutta siksi pidän aina yhtä porttia, niin että edes siitä pääsen sisään, että saan ladattua sen edellisen konfiguraation, joka toimi. Minulla ne portit on eth5, eth6 ja eth7. Mikään muu portti ei vastaa kutsuun, jos on pakko resetoida, niin sitten mennään tehtaan pika ohjeen mukaan ja aloitetaan eth0 portista. EdgeRouter X on siitä poikkeuksellinen, että sen että sen eth1 vastaa ja antaa DHCP palvelua. Minulla sitä vaihtoehtoa ei ole olemassa ja siinä kohtaa toimii, vain pikaohjeen käyttäjätunnukset ja salasanat. Vanhat tunnarit tuhoutuu resetoinnissa.