Ehkä se oli taidoista kiinni, en jäänyt selvitteleen yhtä iltaa pidempään. Hain usgn ja johdot kiinni homma pelitti muutamalla klikkauksella.
Muutaman päivän kokemuksella kyllä tätä voi suositella muillekkin (usg, 150W kytkin, nanohd).
USG on helpompi ja siinä on paljon vähemmän säädettävää. EdgeRouter X on selvästi vaikeampi, mutta siinä on sellaista mitä USG:ssä ei ole. USG sopii niille joilla menee hermo kaiken säätämisen kanssa. Helpoiten siihen vanhaan EdgeRouter X:n saa yhteyden eth1 liittimestä suoraan tietokoneella, kun se on resetoitu tehdasasetuksille ja se toimenpide ei ole salaman nopea, eli pitää odottaa, että se on ensin tapahtunut. eth0 liittimessä pitäisi käyttää kiinteitä ip-numero asetuksia, koska se ei toimi DHCP tilassa tehdasresetoinnin jälkeen. Pikamanuaalissa on varmaan ohje siihenkin. Windows 10:n komentokehote ikkunassa on voi, myös käyttää komentoa ipconfig /release joka vapauttaa DHCP arvot pois käytöstä ja ipconfig /renew komento haluaa uudet DHCP arvot. Ipconfig /all näyttää mitä arvoja on käytössä.
Esimerkiksi tässä koneessa ipconfig /all näyttää minulle seuraavaa:
Koodi:
Ethernet adapter Local Area Connection:
Connection-specific DNS Suffix . : ********.com
Description . . . . . . . . . . . : Realtek PCIe GbE Family Controller
Physical Address. . . . . . . . . : 90-E6-BA-**-**-**
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.71.8(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lease Obtained. . . . . . . . . . : torstai 2. huhtikuuta 2020 13.04.53
Lease Expires . . . . . . . . . . : sunnuntai 26. huhtikuuta 2020 1.32.04
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.71.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.71.2
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.71.2
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled
Default Gateway on se mistä EdgeRouter vastaa, kun sitä aletaan konfiguroimaan, jos tietokone on suoraan kiinni siinä. Moni sekoilee siinä, kun sivu ei aukea, kun ei ole sertifikaattia. Grome ja Edge selaimissa sen voin ohittaa, mutta se varoittaa siitä, että olet menossa mahdollisesti johonkin vaaralliselle sivulle, mutta sen saa pakotettua sinne väkisin.
Nyt sinulla pitäisi olla cloud key tai UniFi Controller serveri, jos laajennat verkkoa se on sama asia, mutta pitää valita kumpaa käyttää. Sieltä pääsee keskitetysti säätelemään valkoisten ja alumiinin väristen Ubiquiti laitteiden verkkoa. Konfiguroinnissa voi käyttää, vain nettiselainta, koska siinä ei minun tietääkseni ole mitään muita vaihtoehtoja edes olemassa. Cloud Key tai UniFi Controller serveriä käytettäessä pitää oppia varmuuskopioimaan ne, mutta siinä moni on mokannut ja koko homma pitää aloittaa alusta, kun se korruptoituu. Siksi cloud key malleja useampi ja osassa on akku, mutta ei varmaan vaihdettavaa tyyppiä, jos en ole väärin ymmärtänyt. Takuu näissä on 1 vuosi valmistaja ja sen jälkeen valmistaja ei vastaa mihinkään. Myyjällä voi olla 2 vuotta.
EdgeRouter reitittimissä olen pitänyt useampaa porttia tilassa, josta pääsen siihen käsiksi, jos mokaan jotain, että pääsen helposti lataamaan edellisen konfiguraation joka on toiminut ja sitä kautta ongelmat ovat hävinneet, eikä kaikkea ole tarvinnut aloittaa alusta. Esimerkiksi nyt on 3 eri vaihtoehtoista porttia, mistä pääsen sisään tietokoneella, jos mokaan ja silloin palautan edellisen toimivan konfiguraation tietokoneen kovalevyltä. Tosin EdgeRouter Pro:ssa on 8 porttia, mutta niistä jokainen on konfiguroitu kuten minun konfiguraatiosta se jo selviääkin. Täydellisessä mokassa pitää käyttää tehdasresetointi nappulaa ja vain eth0 toimii silloin tässä reitittimessä joka on eri tilanne, kuin EdgeRouter X:n kanssa, jossa on kaksi vaihtoehtoa. Muistaakseni kiinteä IP-asetus tietokoneelle oli silloin ainoa vaihtoehto minulle. Salasanat tietenkin nollautuu samalla, eli silloin ne on samat mitä pikaohjeessa lukee ja sama koskee IP-numeroita, eli kaikki pitäisi olla samaa, kuin ottaisit EdgeRoutter X:n tehtaan paketista ulos ja alkaisit sitä ihmettelemään ensimmäistä kertaa. Ainoastaan päivitetty firmware on jää pysyväksi muutokseksi ja se on kriittinen asia, jossa ei saa mokata.
Minä veikkaan samaa, että taidot loppui sinulta kesken, mutta harva on neuvomassa ja opettamassa. Minun ohjeilla varmaan tuokin alkaa selviämään ja voit sen EdgeRouter X:n käyttää johonkin muuhun tai myydä, kun ensin tarkistat, että se on ok ja toimiva, mutta joudut myöntää, että et osannut sitä saada takaisin heti toimimaan, kun ei taidot riittäneet. Tietysti, jos pääsit eroon siitä vaihtamalla sen USG:n, niin sekin on vaihtoehto, mutta sinun tilanteessa olisin ostanut järeämmän reitittimen joka maksaa tietysti paljon enemmän. USG on se halvin vaihtoehto. On muutenkin ollut jo tarkoitus rakentaa tietoliikenne yhteydet ja verkko jota harvalla on, koska tähtäimessä on 10G verkko, niin siihen ei 1G laitteet riitä siksi kytkin on EdgeSwitch 16 XG, mutta siinä on vain 4 RJ45 kuparikaapeli porttia ja loput on SFP+ moduulipaikkoja, eikä se hyväksy mitään 100M yhteyksiä ne pitää liittää erillisen 1G kytkimen kautta, joka osaa 100M yhteyden vielä. Tuo EdgeSwitch 16 XG hyväkyy vanhemmat SFP moduulit, mutta vain 1G nopeus toimii. Kaikki muut on pois pelistä ja ei toimi vaikka sitä yrittäisi, eli vain 1G tai 10G hyväksytään, eikä mitään muita vaihtoehtoja. Tiedonvälityskyky on sillä 160Gbittiä/s. 10G per portti ja siitä on olemassa jo testikin missä viisarit nousee oikeasti sinne mihin pitää.
Muista olla tarkkana PoE:n kanssa, jos sitä pukkaat vahingossa sekunninkin väärään paikkaan, niin jompi kumpi pää kärähtää ja se on entinen laite. Se on asia jonka kanssa pitää olla yli tarkkana, että ei riko verkkolaitteita tai tietokoneita. Tavallinen portti tuhoutuu, jos sitä sinne syöttää ja se ei osaa sitä käyttää. Sen takia ajattelin ainakin itse merkitä jollain tavalla kaapelit ja rasiat värikoodilla, että tajuaa mistä on kyse ja osaisi välttää näitä, eli siitä tietäisi, että siinä liikkuu sähköä joka tuhoaa laitteet jotka ei sitä osaa käyttää. Sisään tulon kytkeminen väärän paikkaan ei oletettavasti riko mitään, mutta ulos tulon tekee tuhoa väärässä paikassa, mutta tuostakaan en ole ihan varma, koska en ole pääsyt vielä tarpeeksi perehtymään tähän PoE sähköön. EdgeRouter Pro ja EdgeSwitch 16 XG ei tue millään tavalla PoE sähköä, niissä on keskitytty vain nopeaan tiedon siirtoon.
Asensin jo PLEX media serverin ja voin katsoa Telkkarista PLEX apilla DVD elokuvia ja Blue-Ray on varmaan joukossa, mutta vie enempi tilaa kovalevyilta tai palvelimelta, myös iTunen musiikit voi soittaa sen kautta ja elokuvat voi katsoa kännykällä tai tabletilla kodin ulkopuolelta, mutta siitä pitää maksaa tietysti PLEX:lle. PLEX:stä en ole vielä mitään maksanut ja se tuntuu toimivan kotipalvelimen ja telkkarin välillä vaikka mitään ei ole maksanut. Elokuvat pitää konvertoida MakeMKV ohjelmalla, koska suoraan DVD toistamiseen ei ole mitään tukea.
Destiny 2 peli on potkinut minua ulos jo pitkään, mutta sama ongelma on monella muullakin, eli se on todella herkkä tekemään sitä. Destiny 2 asetuksia minun konfiguraatiossa monta ja edes XBOX asetusta ei voi poistaa, kun sekin kummittelee vaikka, ei ole edes XBOX laitetta, joka on todella kummallista, mutta välillä yhteydet yhdistyy uudestaan ja syyksi epäilen siihen juuri sitä, että on koko aika kaksi yhteyttä olemassa, jos toinen yhteys yskii/tökkii, niin siitä seuraa se, että EdgeRouter Pro ohjaa sen seuraavaan vaihtoehtoiseen yhteyteen. Tämän ominaisuuden voi täysin unohtaa, jos on vaihtanut reitittimen USG versioon tai sen seuraajiin, koska mikään niistä ei tue tätä. Uusimpiin isoihin reitittimiin voi saada failover madollisuuden, eli se vaihtaa yhteydet katkenneesta toimivaan ja niitä vaihtoehtoja voi olla vain 1 kpl, eli siinä on tuki tuon osalta ja se on valmistajan päätös ja polku mitä se haluaa kulkea, koska ovat hylänneet Load-balance ominaisuuden.