Yritän saada Telian IPTV toimimaan EdgeRouter Pro reitittimen läpi, mutta aika vaikeaa se on. Yhden toimivan konfiguraation olen saanut aikaan, mutta se ahmii 3 porttia reitittimestä, vain yhden IPTV-boksin takia. Osa puhuu, että käytä IGMP:tä, mutta aika heikosti on toiminut, vika voi tietysti olla konfiguraatiossa. Nyt minulla on tyhmiä kytkimiä tai hubeja, joiden kautta olen laittanut dataa kulkemaan, että pääsen vakoilemaan liikennettä. Yksi PC vakoilee kaikkea liikennettä. Nyt jo näen, että IPTV kuvadataliikenteestä suurin osa IPTV datasta kulkee UDP portilla 5555 ja välillä vilahtaa portti UDP 52777 tai UDP 52778. IP-numerot ei vastaa yhtään, minun laitetta, mutta IPTV dataa liikutellaankin eri IP-numeroilla, kuin normaali dataa. Tietysti olisi ihan kiva, jos joku olisi jo keksinyt toimivan konfiguraation EdgeRouter Pro reitittimelle. EdgeRouter X:n konfiguraatiot ei kelpaa, koska ne ei ole välttämättä yhteensopivia. Saatan keksiä ratkaisun, mutta ensin tarvitsen tietoa siitä miten IPTV toimii, mitään en voi luvata, koska en vielä tiedä mitä kaikkea on asetettu esteeksi. Saatan nähdä salasanojakin, mutta se ei ole ollut minun tarkoitus tai ainakin ennen olen nähnyt. Tarkoitus on saada tietoliikenne toimimaan oikein. 20 vuotta sitten osasin jo tämän vakoilun. Voin lukea suoraan keräämästäni liikenteestä mitä on lähetetty ja vastaanotettu, jos sitä ei ole salattu nettiliikenteessä. Voi tietysti olla vaarallista kertoa, että näin voi tehdä, mutta se on ainoa vaihtoehto, jos ongelmat ei selviä. Telian modeemista tulee IGMP v2 liikennettä, mutta EdgeRouter käyttää IGMP v3 liikennettä. IGMP:stä on olemassa versiot 1,2 ja 3.
IGMP v2 on alaspäin yhteensopiva IGMP v1 kanssa, jos en ole väärin ymmärtänyt, mutta IGMP v3 ei sitä ole enää ole. Luin firmware päivitysten release tietoja ja version 1.8.5 kohdalla lukee "[IGMP proxy] Apply patch for IGMPv3 support". Mietin, että olisiko vanhoissa firmware versiossa IGMPv2. Osassa muiden valmistajien reitittimiä tuon IGMP version voi valita, mutta mites on asianlaita EdgeRouter reitittimissä?
Osassa IGMP Proxy konfiguraatio esimerkeissä IPTV:tä varten on vilahtanut firmware versio 1.6.0 ja nyt mennään jo versiossa 2.0.8-hotfix.1, eli kyse on silloin useita vuosia vanhasta ongelmasta, jos tämä on se ongelma, miksi IPTV ei toimi.
Tämä tilanne on ihan mahdotonta edes ratkaista igmproxy konfiguraatiolla, jos IGMP v2 ei toimi mitenkään IGMP v3:n kanssa, koska Telian IPTV käyttää IGMP v2:sta, mutta jos vanhoissa EdgeRouterin firmwareissa olisi käytössä IGMP v2, niin sitten toiminta voisi olla mahdollista lataamalla ikivanha firmware EdgeRouter reitittimeen. On aika outoa päivittämistä, jos tämmöiset asiat on jätetty huomioimatta firmware:ssa, koska on valmistajia joiden reitittimissä voi ihan suoraan valita käytetäänkö IGMP v1, v2 tai v3:sta.
Tämä asia selviää ja varmistuu tietysti kokeilemalla ikivanhaa firmware versiota.
Aloin nyt kokeilemaan EdgeRouter Pro:ssa on nyt kaikkein vanhin firmware, eli v1.3.0 ja konfiguroin kaiken alusta, niin nyt paljastuu se onko vika ja ongelmat siinä mitä aloin epäillä, jos IGMPv2 löytyy, eikä IGMPv3 niin voi olla jotain toivoa, että IPTV data lähtee kulkemaan ja kuva näkyy Telian IPTV boksissa ja jonkin päivityksen kohdalla IPTV lakkaa toimimasta, koska IGMP protokollaan on kajottu, muuttamalla se ei yhteensopivaksi IGMPv2:n kanssa.