Noniin. Tutkimus etenee, kun pääsin kotiin. Tsekkasin ihan ekana yhden seinärasian ja CAT5e sinne taitaapi tulla ja on kytketty kaikki johdot liittimeen:
Seuraavaksi kävin sähkökaapin kimppuun ja löysinkin sieltä yhden luukun alta verkkopiuhojen ”kytkentäpaneelin”. Olikin vähän pähkäilemistä alkuun, kun ko. luukkua ei saanut auki irroittamatta koko sähkökaapin kehystä. Tällainen sieltä paljastui:
Mitäs tässä nyt kannattaisi tehdä, että saisi kotiverkon helposti ja halvalla pystyyn? Netti tulee siis tv-kaapelia pitkin (elisa kaapeli). Periaatteessahan reititin kannattaisi sijoittaa tuonne kaappiin, mutta sieltä ei wifi-signaali pääse ulos enkö saisi mistään helposti sähköjä reitittimelle. Optimitilanne olisi toki se, että kaikki verkkotökkelit olisivat käyttökunnossa, mutta käytännössä mulle riittäisi se, että saisin reitittimeltä vedettyä muutamaan huoneeseen langallisen verkon. Toimisiko se, että mulla olisi esim. olohuoneessa reititin, josta vetäisin kaksi rj45 piuhaa viereiseen verkkotökkeliin. Tuolla kytkentäkaapissa sitten kytkisin lyhyillä kaapeleilla yhteydet haluamieni huoneiden portteihin. Sori jos tyhmiä kysymyksiä, mutta aika vähän kokemusta näistä verkkokytkennöistä.
Vielä sellainen kyssäri, että mikähän ihme tämä erillinen kaapista löytynyt RJ45 piuha on, minkä toinen pää on kytketty tuohon erikoiseen kytkentärimaan, missä miljoona ohutta piuhaa? Epäilen itse, että liittyy hälytysjärjestelmän hallintaan tms.
edit: lueskelin aiheesta lisää ja lienee fiksuinta sijoittaa tuonne kaappiin joku kytkin mahdollisesti PoE virranotolla, jos en muuten saa sähköjä sinne vedettyä. Kaapelimodeemi voi olla sitten vaikka olohuoneen nurkassa. Kuulostaako järkevältä?