Kodin yleiskaapelointi ja RJ45 läpi talon - keskustelua ja vinkkejä

Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 530
Keskustelu lähti tästä rönsyämään:
Olisi sopivasti vaan CAT6 kaapelia n. 60 metriä jäljellä
Mulla on ollut yli 10v normi eetteriä UV valossa seinässä ja halkeamia ei näkyvissä, vanhempi asennus yli 20v puh kaapelia vielä ok.
Tietysti noi on hankalati mitattavia mutta ainakin teidän mielipiteet tulee perille ;)

Ulkoasennuksessa täytyy ottaa huomioon myös kapillaariilmiö ilmeisesti lämpötilaero imaisee veden herkästi johdon sisälle. (On kokemusta koksi piuhojen kanssa.)
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 165
Valokuidun ja koksin kanssa toi on juttu. Cat6 on siksees väljä että mahtuu kapilloimaan hyvin. Tiedän itsekin +10vuoden ikäisiä Cat7/6a kaapelointeja joissa ei kuori ole mennyt miksikään. Mutta nepä onkin tehty ns ammattilaisten kaapeloinnilla, joissa usein on rakennuttajalta erinäisiä speksivaateita "lhz" jne.

Kuluttaja ostaa kaapelit mistä sattuu sopiviten saamaan. Siinä ei niin paljon mietitä johtimen suojakuoren materiaalia. Tämä lanka perustuu enemmän just kotikäyttäjien tapauksiin, jolloin on ihan hyvä tuoda tämä sudenkuoppa esille.
 
Liittynyt
27.12.2018
Viestejä
2 378
Omatarvenäpertelijä ei omalle työajalleen laske hintaa. Siksi euron säästö materiaalikuluissa voi olla merkittävä. Mutta kannattaako ottaa riskiä, että netti lakkaa toimimasta ensi marraskuussa
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
848
Varsinkin jos johonkin hankalaan paikkaan kaapelia ulos vetää, niin kannattaa hankkia siihen ihan ulkokäyttöön tarkoitettua kaapelia suosiolla, niin ei tarvi olla korjaamassa jonkun ajan päästä. Lähinnä itseään tulevilta lisätöiltä säästää. ;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Keskustelu lähti tästä rönsyämään:


Mulla on ollut yli 10v normi eetteriä UV valossa seinässä ja halkeamia ei näkyvissä, vanhempi asennus yli 20v puh kaapelia vielä ok.
Tietysti noi on hankalati mitattavia mutta ainakin teidän mielipiteet tulee perille ;)

Ulkoasennuksessa täytyy ottaa huomioon myös kapillaariilmiö ilmeisesti lämpötilaero imaisee veden herkästi johdon sisälle. (On kokemusta koksi piuhojen kanssa.)
Juu, itsekin tiedän ihan sisäkäyttöön tarkoitettuja cattikaapeleita jotka ovat kymmenisen vuotta olleet ulkona ja hyvin toimivat. Yhden tiedän mikä hajosi mutta syynä oli että kovalla pakkasella se taipui hieman ja eriste mureni taivutuskohdasta. Jossakin kourussa tai putkessa varmaan kestävät suurinpiirtein ikuisuuden.

Varmaan suurin ero sisä- ja ulkokaapeleilla on uv-suojaus eli jos sitä sisäkaapelia ei nyt ihan suoraan auringonpaisteeseen asenna niin kestää aika hyvin ulkona. Joku LSZH-luokitus ei tuohon vaikuta mitään, tai korkeintaan heikentävästi kestoon. LSZH=Low Smoke Zero Halogen.
 

Larske

Maataistelija
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
356
Yhtäkkiseltään en löytänyt parempaa ketjua kysyä tätä, kuin täältä:

Eli tarve olisi saada laitteet saman verkon taakse. Tällä hetkellä on Elisan kuitu omakotitalossa, ja kytketty suunnilleen kuvan mukaisesti.

Ongelmana on esimerkiksi, että kuvassa näkyvät pöytäkoneet eivät tavoita esimerkiksi tulostinta verkossa. Ilmeisesti tuo modeemi toimii yksinomaan modeemina, sillä pöytätietokoneet saavat suoraan julkisia IP-osoitteita ISP:ltä, eivätkä ole missään yhteisessä "private" verkossa. Modeemiin tulee siis suoraan kuitukaapeli kiinni. En myöskään ole päässyt modeemiin millään osoitteella, ei tuota siis välttämättä voikaan konfiguroida mitenkään vaan on ns. plug and play.

Ratkaisuksi olen ajatellut lisätä kytkimen modeemin jälkeen, johon sitten liittäisin (tällä hetkellä itse modeemissa kiinni olevat) RJ45-rasioille menevät kaapelit ja pöytätietokoneet. Punaisilla viivoilla siis uusi suunniteltu kytkentä, tulisiko tämä toimimaan haluamallani tavalla, vaikka esimerkiksi tuolla RJ45-seinärasiassa on kiinni WLAN-reititin joka muodostaa siinä oleville laitteille oman "private" verkon?

Yhteytenä on 50/20. Tuleeko jotain erikoista ottaa huomioon kytkimen valinnassa? Mikäli olen ihan hakoteillä, niin kertokaa toki ratkaisu tähän. Pahoittelut mikäli käyttämissäni termeissä on mahdollisesti virheitä, toivottavasti idean tajuatte kuitenkin.
 

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 866
Yhtäkkiseltään en löytänyt parempaa ketjua kysyä tätä, kuin täältä:

Eli tarve olisi saada laitteet saman verkon taakse. Tällä hetkellä on Elisan kuitu omakotitalossa, ja kytketty suunnilleen kuvan mukaisesti.

Ongelmana on esimerkiksi, että kuvassa näkyvät pöytäkoneet eivät tavoita esimerkiksi tulostinta verkossa. Ilmeisesti tuo modeemi toimii yksinomaan modeemina, sillä pöytätietokoneet saavat suoraan julkisia IP-osoitteita ISP:ltä, eivätkä ole missään yhteisessä "private" verkossa. Modeemiin tulee siis suoraan kuitukaapeli kiinni. En myöskään ole päässyt modeemiin millään osoitteella, ei tuota siis välttämättä voikaan konfiguroida mitenkään vaan on ns. plug and play.

Ratkaisuksi olen ajatellut lisätä kytkimen modeemin jälkeen, johon sitten liittäisin (tällä hetkellä itse modeemissa kiinni olevat) RJ45-rasioille menevät kaapelit ja pöytätietokoneet. Punaisilla viivoilla siis uusi suunniteltu kytkentä, tulisiko tämä toimimaan haluamallani tavalla, vaikka esimerkiksi tuolla RJ45-seinärasiassa on kiinni WLAN-reititin joka muodostaa siinä oleville laitteille oman "private" verkon?

Yhteytenä on 50/20. Tuleeko jotain erikoista ottaa huomioon kytkimen valinnassa? Mikäli olen ihan hakoteillä, niin kertokaa toki ratkaisu tähän. Pahoittelut mikäli käyttämissäni termeissä on mahdollisesti virheitä, toivottavasti idean tajuatte kuitenkin.
Jos koneet nyt saavat suoraan julkisen IPn niin se mitä tarvitset ei ole kytkin vaan reititin. Suosittelen kokeilemaan tätä ketjua: Mikä reititin minulle?
 

Lexy

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
528
Kuukauden päästä muutto edessä 40-luvulla tehtyyn 3krs omakotitaloon. Ajatuksena vetää CAT7 siam joka huoneeseen, pihalle kameroille normi CAT6 ja muutamaan paikkaan sisäkattoon AP varten.

Mietin lähinnä noiden päättämistä:
-CAT7 huoneiden päät, onko cat7 rasioita vai riittääkö cat6 rasia alkuun? Onko isoa hintaeroa?
-CAT7 jakamon pää, normaali "patch panel"?
-CAT6 wlan ap, jokin isohko upotettu rasia missä naaras? Vai pelkkä johdon pää pienemmässä rasiassa että saa suoraan ap kiinni?
-Kameroille ajattelin aluksi jotakin perus IP luokiteltuja kojerasioita mihin tulee johto + naaras/naaras liitin + pieni johto sitten kameralle? Mutta aika viritys tulee, jos jaksaa vetää oman piuhan per kamera suoraan, vai enkö nyt tajua jotakin etua toisessa tavassa?

Kiitos!
Tämä ehkä vähän oma mielipide jolla ei tietellistä perustetta, mutta jos vedät CAT7, nin vedä kaikkialle. En sekottaisi "vanhaa" ja uutta. (tai sitten ymmärsin väärin ja et ole cat 6 kaapelia vetämässä). Vaikka CAT7 on paksua, kalliimpaa jne. niin sitä kuuluisaa tulevaisuus varaa siinä.

Aloitin tämän ketjun aikoinaan ja meillä tilanne oli juuri tuo että kolme kerrosta, ja kaapelia meni lähemmäs 400 metriä kaikkiaan. Pariin paikkaan meni CAT6a (koska loppui CAT7 kesken ja tilaaminen olisi kestänyt helkkarin pitkään joten joutui tekemään hätäratkaisun kun urakoitsijan aikataulu olisi kussut) kaapelia ja nyt jo hieman ottaa päähän koska näissä tuli sitten oikeasti vastaan tuo CAT7 vs. CAT6a ero mitä tulee tasaiseen nopeuteen (10gb laitteita kun on useampia).
 

A Lake Elk

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
1 443
Tämä ehkä vähän oma mielipide jolla ei tietellistä perustetta, mutta jos vedät CAT7, nin vedä kaikkialle. En sekottaisi "vanhaa" ja uutta. (tai sitten ymmärsin väärin ja et ole cat 6 kaapelia vetämässä). Vaikka CAT7 on paksua, kalliimpaa jne. niin sitä kuuluisaa tulevaisuus varaa siinä.

Aloitin tämän ketjun aikoinaan ja meillä tilanne oli juuri tuo että kolme kerrosta, ja kaapelia meni lähemmäs 400 metriä kaikkiaan. Pariin paikkaan meni CAT6a (koska loppui CAT7 kesken ja tilaaminen olisi kestänyt helkkarin pitkään joten joutui tekemään hätäratkaisun kun urakoitsijan aikataulu olisi kussut) kaapelia ja nyt jo hieman ottaa päähän koska näissä tuli sitten oikeasti vastaan tuo CAT7 vs. CAT6a ero mitä tulee tasaiseen nopeuteen (10gb laitteita kun on useampia).
CAT6A:han on tarkoitettu juuri tuota 10Gbps-nopeutta varten 100m matkalle. CAT7/CAT7A on ainakin itselle jotenkin hämärä tapaus kun sekin on (ainakin Wikipedian mukaan) suunniteltu vain 10Gbps -nopeuksiin kuten CAT6A ja jenkkien EIA/TIA ei edes tunnusta tuota CAT7:kaa standardiksi. CAT7/CAT7A on toki paremmin suojattu kuin CAT6A, joten siinä mielessä se on toki parempi vaihtoehto.

Mitä kaikkea oot jo kokeillu tuon eron testaamiseksi ja oot varmaan myös tarkistanut ettei kattien vieressä kulje mitään 400kV-kaapelia :D?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Normi cat6 riittää 10G yhteydelle 55m asti, joten jos se cat6a ei toimi, niin joko se ei oikeasti ole edes cat6, tai sitten sulla on todella pitkät vedot siellä.
 
Liittynyt
30.12.2020
Viestejä
28
Sisätiloihin pitäisi vetää yhteensä vähän alle 100m, pisin letka varmaan 20m. Oletan että Cat6 UTP on tälle varmaan ihan toimiva. Vaikka verkon vielä päivittäisi 10Gb nopeuksiin jonakin päivänä.

Mitkä merkit ovat luotettavia/laatukamaa mutta ei ylihinnoiteltu? Kaapelit, liittimet, pistorasiat jne.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Sisätiloihin pitäisi vetää yhteensä vähän alle 100m, pisin letka varmaan 20m. Oletan että Cat6 UTP on tälle varmaan ihan toimiva. Vaikka verkon vielä päivittäisi 10Gb nopeuksiin jonakin päivänä.

Mitkä merkit ovat luotettavia/laatukamaa mutta ei ylihinnoiteltu? Kaapelit, liittimet, pistorasiat jne.
kutosella 55m speksattu muistaakseni pisimmäksi matkaksi ja 6A 100m että hommaa mielummin cat6A
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
285
Itse vedin cat6 utp sellaista tuplakaapelia ja oli helppo vetää hankalammatkin paikat kun tuo taipuu ihan hyvin. Jos okt kyseessä niin ihmettelen miten yksittäisen vedon saa edes yli 55m menemään. Mulla on ihan max 30m pisin veto aika mutkitellen valvontakameralle. Toki, jos on erittäin suuri talo ja mutkainen veto laidasta toiseen niin ehkä sitten. Ja eikös cat6a ole aina se muovinen keskiripa siellä kaapelissa. Sehän ei taivu läheskään niin hyvin kuin ilman sitä oleva cat6... Tässä nyt vaan omia kokemuksia.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Sisätiloihin pitäisi vetää yhteensä vähän alle 100m, pisin letka varmaan 20m. Oletan että Cat6 UTP on tälle varmaan ihan toimiva. Vaikka verkon vielä päivittäisi 10Gb nopeuksiin jonakin päivänä.

Mitkä merkit ovat luotettavia/laatukamaa mutta ei ylihinnoiteltu? Kaapelit, liittimet, pistorasiat jne.
Schneiderin vihree cat6 on mielestäni hyvän hinta-laatusuhteen kaapelia.

Samoin se schneiderin actassi-liitin on sellainen jolla saa hyvän ja luotettavan liitoksen ilman erikoistyökaluja ja ilman gurun koulutusta, mutta ne ovat vähän kalliimpia. Sen varsinainen rasiahan kannattaa ensisijaisesti katsoa samanlaiseksi kuin vanhatkin, niin tulee siisti toteutus.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 234
On hyvä muistaa että nopeusluokkia on muitakin kuin 1G tai 10G, ja jopa CAT5e onnistuu 2.5/5G.

Varmaan on käyttökohteita joissa 1G jää pullonkaulaksi muttei myöskään ole tarve 10G-nopeudelle. :)
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
On hyvä muistaa että nopeusluokkia on muitakin kuin 1G tai 10G, ja jopa CAT5e onnistuu 2.5/5G.

Varmaan on käyttökohteita joissa 1G jää pullonkaulaksi muttei myöskään ole tarve 10G-nopeudelle. :)
Cat5e kaapelia ei käytännössä mistään enää saa (ellei jotain varaston perille jäänyttä vanhaa jämäpätkää haali), ja tuo cat6 riittää edes jotenkin normaalikokoisen omakotitalon kaapeloinnissa 10G nopeuteen. Mitään todellista käyttötarvetta ethernet käytössä cat6a tai paremmalle kaapelille ei oikein ole nyt eikä kovin ripeästi tulevaisuudessakaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 234
Cat5e kaapelia ei käytännössä mistään enää saa (ellei jotain varaston perille jäänyttä vanhaa jämäpätkää haali), ja tuo cat6 riittää edes jotenkin normaalikokoisen omakotitalon kaapeloinnissa 10G nopeuteen. Mitään todellista käyttötarvetta ethernet käytössä cat6a tai paremmalle kaapelille ei oikein ole nyt eikä kovin ripeästi tulevaisuudessakaan.
Jeps, tarkoitin myös näitä vanhempia kohteita, joissa on yleisverkkokaapelointi tehty mutta vanhemmalla kaapelilla (CAT5e). Näille kohteille saa helposti lisänopeutta kaapelointiin koskematta kunhan vaihtaa kytkimen (2.5G/5G) :)
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Jeps, tarkoitin myös näitä vanhempia kohteita, joissa on yleisverkkokaapelointi tehty mutta vanhemmalla kaapelilla (CAT5e). Näille kohteille saa helposti lisänopeutta kaapelointiin koskematta kunhan vaihtaa kytkimen (2.5G/5G) :)
Jaajoo... no tuo 5G ei taida virallisesti toimia cat5e:llä, mutta voihan se käytännössä toimiakin.

Mulla on jotain pätkiä kotona perustason cat5 kaapelilla, ja se ei aina toimi 1G, vaan linkki saattaa pudota 100M.. Virallisestihan sen ei kuulukaan toimia 1G nopeudella.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 234
Jaajoo... no tuo 5G ei taida virallisesti toimia cat5e:llä, mutta voihan se käytännössä toimiakin.

Mulla on jotain pätkiä kotona perustason cat5 kaapelilla, ja se ei aina toimi 1G, vaan linkki saattaa pudota 100M.. Virallisestihan sen ei kuulukaan toimia 1G nopeudella.
Todennäköisesti 2001 jälkeen on ainakin uusiin kohteisiin vedetty CAT 5e-kaapelia.

Tuo uusi standardi johon olen itse viitannut on siis IEEE 802.3bz, NBASE-T, MGBASE-T: 2.5GBASE-T and 5GBASE-T - Wikipedia

Jos tosiaan 1G ei riitä, kannattaa testata uusilla multi-gig laitteilla (2.5/5G), alle satasella saa USB-porttiin kytkettävän verkkokortin (5G) tai alle 50€ (2,5G), kytkimiä löytyy monta esim. QNAP QSW-1105-5T on n. 130€ ja 2,5G nopeuteen.

Nopeus voi silti olla hyvä vanhallakin kaapeloinnilla, tässä on nyt jo 3v vanha video, jossa henkilö osti kaikki uudet vehkeet, ison satsin kaapelia yms ja sitten totesi, ettei uusi kaapelointi olekaan mahdollista tehdä.

Testaili sitten kuitenkin nopeuksia 10G laitteilla mutta vanhalla CAT5e kaapeloinnilla joka on asuntoon vedetty:



Se mitä tuossa ei käydä läpi on se, millä nopeudella oikeasti yhteys muodostui testejä tehdessä, veikkaan että CAT5e se oli 5G koska hänellä oli multi-gig reititin kuten videon alkupuolella näkyy. Nopeushan oli yli 400MB/s joten 2,5G se ei voinut olla.

1615039526045.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
846
Tarttisi wifiä tai sähköverkon kautta kulkevaa nettiä luotettavampi ja nopeampi ratkaisu talosta pihavarastoon. Rakennusten välillä on ehkä 10m matkaa nurkasta nurkkaan ja mietin, josko vetäisi netin ihan kaapelilla. Sopivasti pitäisi juuri samalta pätkältä kaivaa pensaita juurineen pois...

Lueskelin tätä ketjua vähäsen uusimpien viestien osalta. Nyt kun tällaista maan alle ja seinien läpi viritystä lähtee tekemään, niin olishan mahdollisimman aikaa kestävä ratkaisu optimaalinen. CAT7:sta en ollut kuullutkaan ja ilmeisesti siinä oletuksena on uudenlaiset liittimet, mutta RJ45:tkin saa. Onko se muuten kuitenkin yhteensopiva? Kannattaako mieluummin ottaa uudenmalliset liittimet ja päihin RJ45-adapterit? Onko CAT7 ylimitoitettua ja kutonenkin riittäisi hyvin pitkään?

Miten ylipäätään tällaiset pidemmät vedot tehdään Bulkkikaapelia johon lopuksi liittimet päihin? RJ45-liittimet ainakin sai suht helposti oikealla työkalulla, mutta miten nämä GG45:t?

Miten maan sisään laittaminen? Varmaan jokin suojaputki minkä sisään itse kaapeli vai miten? Kuinka syvällä? Mulla menee varmaan tuosta samoilta tienoilta jo sähköjohto, niin pitää se ainakin varmistaa pensaita repiessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Tarttisi wifiä tai sähköverkon kautta kulkevaa nettiä luotettavampi ja nopeampi ratkaisu talosta pihavarastoon. Rakennusten välillä on ehkä 10m matkaa nurkasta nurkkaan ja mietin, josko vetäisi netin ihan kaapelilla. Sopivasti pitäisi juuri samalta pätkältä kaivaa pensaita juurineen pois...

Lueskelin tätä ketjua vähäsen uusimpien viestien osalta. Nyt kun tällaista maan alle ja seinien läpi viritystä lähtee tekemään, niin olishan mahdollisimman aikaa kestävä ratkaisu optimaalinen. CAT7:sta en ollut kuullutkaan ja ilmeisesti siinä oletuksena on uudenlaiset liittimet, mutta RJ45:tkin saa. Onko se muuten kuitenkin yhteensopiva? Kannattaako mieluummin ottaa uudenmalliset liittimet ja päihin RJ45-adapterit? Onko CAT7 ylimitoitettua ja kutonenkin riittäisi hyvin pitkään?

Miten ylipäätään tällaiset pidemmät vedot tehdään Bulkkikaapelia johon lopuksi liittimet päihin? RJ45-liittimet ainakin sai suht helposti oikealla työkalulla, mutta miten nämä GG45:t?

Miten maan sisään laittaminen? Varmaan jokin suojaputki minkä sisään itse kaapeli vai miten? Kuinka syvällä? Mulla menee varmaan tuosta samoilta tienoilta jo sähköjohto, niin pitää se ainakin varmistaa pensaita repiessä.
Mielestäni Cat7 on tällä hetkellä aika lailla ylimitoitettu. Cat6:lla saa 10Gbps yhteyden 55m asti ja Cat6a:lla 100m asti. Normaalistihan kiinteisiin vetoihin ei laiteteta puristettavia urosliittimiä, vaan ne päätetään naarasliittimillä rasioille tai kytkentäpaneelille. Työkaluttomat naarasliittimet on myös helppo kytkeä, väri väriin vaan ja kansi päälle. Kytkennät laitteisiin sitten sopivan mittaisilla taipuisilla kytkentäjohdoilla, jos hajoaa käytössä niin ei tarvitse uusia kuin kytkentäjohdon.

Sähkötukut myy suoraan maahan asennettavaa Cat6-kaapelia metritavarana kyllä, olen rautakaupassakin kelan sitä nähnyt. Siinä vaan otettava huomioon, ettei saa tuoda yli 5m rakennuksen sisälle nykyisten palomääräysten vuoksi. Itse laittaisin tuon vielä suojaputkeen, niin voi tulevaisuudessa helposti vaihtaa, eikä kukaan laita lapiolla poikki.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 851
@pagus Vaikka siitä Cat5e-kaapelista "saisi" menemään yli 2.5Gbit/s, niin se on paljon kiinni, miten hyvin ne liittimet on tehny kummassakin päässä. Jos on söhlätty, tiputettu yms.., niin hyvä jos edes 1Gbit/s menee läpi
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Mielestäni Cat7 on tällä hetkellä aika lailla ylimitoitettu. Cat6:lla saa 10Gbps yhteyden 55m asti ja Cat6a:lla 100m asti. Normaalistihan kiinteisiin vetoihin ei laiteteta puristettavia urosliittimiä, vaan ne päätetään naarasliittimillä rasioille tai kytkentäpaneelille. Työkaluttomat naarasliittimet on myös helppo kytkeä, väri väriin vaan ja kansi päälle. Kytkennät laitteisiin sitten sopivan mittaisilla taipuisilla kytkentäjohdoilla, jos hajoaa käytössä niin ei tarvitse uusia kuin kytkentäjohdon.

Sähkötukut myy suoraan maahan asennettavaa Cat6-kaapelia metritavarana kyllä, olen rautakaupassakin kelan sitä nähnyt. Siinä vaan otettava huomioon, ettei saa tuoda yli 5m rakennuksen sisälle nykyisten palomääräysten vuoksi. Itse laittaisin tuon vielä suojaputkeen, niin voi tulevaisuudessa helposti vaihtaa, eikä kukaan laita lapiolla poikki.
Ei se ihan vaan tuolla väri-väriin menetelmällä mene, myös sen parikierron pitää jatkua virheettömänä että se liitos täyttää sen kategorian vaatimuksen.

Jos nuo palomääräykset ahdistaa, niin hommaa sitten maakaapelia joka täyttää palomääräykset.

En nyt tiedä, mutta vähän sellainen tutina puntissa että ne maakaapelitkin saa ne palomerkinnät kylkeen sitä mukaa kun tuotekierto sattuu kohdalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Ei se ihan vaan tuolla väri-väriin menetelmällä mene, myös sen parikierron pitää jatkua virheettömänä että se liitos täyttää sen kategorian vaatimuksen.

Jos nuo palomääräykset ahdistaa, niin hommaa sitten maakaapelia joka täyttää palomääräykset.

En nyt tiedä, mutta vähän sellainen tutina puntissa että ne maakaapelitkin saa ne palomerkinnät kylkeen sitä mukaa kun tuotekierto sattuu kohdalle.
No joo, ehkä vähän yksinkertaistin. Tuo parikiertokin on sellainen asia, mikä itsellä tulee sen enempää ajattelematta säilytettyä. Youtubesta löytyy ohjevideoita varmasti. Jos on huolellinen, niin ei tuossa kovin pahasti voi metsään mennä. Jos ei toimi, niin liitin auki ja tarkistetaan kytkennät.

Ja noihin paloluokkiin vaikuttaa kaapelin materiaali. Fca-luokassa ollut ne mitä itse olen tukusta ostanut.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Ja noihin paloluokkiin vaikuttaa kaapelin materiaali. Fca-luokassa ollut ne mitä itse olen tukusta ostanut.
Joo, mutta myös sen kaapelin ikä vaikuttaa.. Aiemmin kun tuota paloluokitusta ei vaadittu, niin ei niitä myöskään testattu ja merkitty. Varmasti moni kaapeli on tullut paloluokitelluksi pelkällä tekstin lisäämisellä printteriin, ilman että mitään materiaalimuutoksia on ollut tarve tehdä.
 

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 398
Pitäis pikkuhiljaa 80-luvun alun 2-kerroksiseen omakotitaloon päivitellä cat6 ainakin puhelin kaapeleiden tilalle.
Joka huoneeseen ei puhelin kaapelia tule, eikä tartte ihan joka paikkaan myöskään ethernettiä, mut koitan sit vedellä mahd moneen kohteeseen.
Sähköpiirustuksia kun kattelin niin näyttäis siltä että puhelimien lähtö on eteisen seinän sisällä, ei luukkuja ikävä kyllä näy :x3:
Dsl linja on vielä käytössä ja kuitu tulossa kesäkuun alussa, mutta saako tällä https://www.amazon.de/gp/product/B01HJQ4JA4/r etsittyä aktiivisista puhelin kaapeleista että minne päätyvät, ettei suotta väärää seinää pura?:notworthy:
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 412
Pitäis pikkuhiljaa 80-luvun alun 2-kerroksiseen omakotitaloon päivitellä cat6 ainakin puhelin kaapeleiden tilalle.
Joka huoneeseen ei puhelin kaapelia tule, eikä tartte ihan joka paikkaan myöskään ethernettiä, mut koitan sit vedellä mahd moneen kohteeseen.
Sähköpiirustuksia kun kattelin niin näyttäis siltä että puhelimien lähtö on eteisen seinän sisällä, ei luukkuja ikävä kyllä näy :x3:
Dsl linja on vielä käytössä ja kuitu tulossa kesäkuun alussa, mutta saako tällä https://www.amazon.de/gp/product/B01HJQ4JA4/r etsittyä aktiivisista puhelin kaapeleista että minne päätyvät, ettei suotta väärää seinää pura?:notworthy:
Eivät nuo kaapelipillit yleensä kovin kaukaa ota, eli ei toimi seinän sisältä.

Onko puhelinkaapeleita pakko korvata? Vedä vaan täysin uusi cat6 kaapelointi mihin sen haluat ja jätä vanhat piuhat oman onnensa nojaan? Tietysti rasiat ym tehdyt reiät kannattaa hyödyntää rasian paikoille jos sattuu sopivasti olemaan.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 165
Toinen yllätys mikä vanhoissa puhelinkaapeloinneissa voi tulla eteen, on ketjuverkko. Nykyisin on totuttu tähtiverkkoon, mutta eipä kauaa ole siitä kun puhelinkaapeliverkot sisälsivät ketjuja. Tällöin jakamon päästä saattaa lähteä vain yks johto ja pistorasiaa huoneistosta esim 3-5kpl. Montako uutta piuhaa näistä putkista mahtuu tähtiverkon mallilla, eipä montaakaan.
 

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 398
Eivät nuo kaapelipillit yleensä kovin kaukaa ota, eli ei toimi seinän sisältä.

Onko puhelinkaapeleita pakko korvata? Vedä vaan täysin uusi cat6 kaapelointi mihin sen haluat ja jätä vanhat piuhat oman onnensa nojaan? Tietysti rasiat ym tehdyt reiät kannattaa hyödyntää rasian paikoille jos sattuu sopivasti olemaan.
No puhelin kaapelit on täysin turhat kohta, niin ajattelin hyödyntää niiden rasiapaikat ja putkitukset ja nykäistä niiden tilalle cat6. Lisäksi jos tuo puhelimen lähtö on suunnilleen siinä missä piirustuksissakin, niin paikkana hyvä kun viereen tulee kuitumuunnin niin saisi samaan kaappiin kaikki laitteet.
Miinuksena tuossa osittain on juurikin tuo dot1q mainitsema ketjutus, onneksi kaikkia kaapeleita ei ole kuitenkaan ketjutettu.

Osan varmaan vedänkin muuta kautta.

Joo ei tarvita toiseen päähän mitään, kun käytetään Scan modea. Toiseen päähän laitetaan tuo isompi vehje kiinni, joko suoraan RJ11/45 porttiin tai sitten noita hauenleukoja käyttämällä johtimiin kiinni ja toisesta päästä käydään tuolla "tikkarilla" skannailemassa. Tuo Scan mode siis toimii niin, että tuo päälaite lähettää piippausääntä johdinta pitkin ja sitten pienempi laite viedään johtimen lähelle toisessa päässä ja kaiuttimesta pitäisi kuulua testiääni. Jos samassa nipussa kulkee useampi johto, niin ääni saattaa vähän heijastua niihin, mutta oikean johdon kyllä erottaa siitä että testiääni kuuluu paljon kovempana sen kohdalla. Pystyy myös havaitsemaan johdon suojavaipan läpi ja tiettyyn pisteeseen asti kuului myös kipsilevyn läpi.

Tuota ei tarvitse välttämättä viedä edes kiinni johtoon vaan voi olla että riittää ihan kun vie laitteen rasian eteen. Itse aukaisin rasiat että sain varmuuden joka johdosta kun niitä välillä meni useammassa putkessa.
Mustang243 käyttänyt kyseistä laitetta ja löytänyt seinän sisältä kaapeleita, mutta toimiiko vehje kun puhelin dsl on käytössä?
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 412
No puhelin kaapelit on täysin turhat kohta, niin ajattelin hyödyntää niiden rasiapaikat ja putkitukset ja nykäistä niiden tilalle cat6. Lisäksi jos tuo puhelimen lähtö on suunnilleen siinä missä piirustuksissakin, niin paikkana hyvä kun viereen tulee kuitumuunnin niin saisi samaan kaappiin kaikki laitteet.
Miinuksena tuossa osittain on juurikin tuo dot1q mainitsema ketjutus, onneksi kaikkia kaapeleita ei ole kuitenkaan ketjutettu.

Osan varmaan vedänkin muuta kautta.



Mustang243 käyttänyt kyseistä laitetta ja löytänyt seinän sisältä kaapeleita, mutta toimiiko vehje kun puhelin dsl on käytössä?
Ok, hienoa jos vanhat kaapelit menee putkissa. Silloin kannattaa toki korvata.

Tuo laitehan toimii niin että kaapelin kahteen johtimeen laitetaan lähetinosa kiinni ja sen jälkeen kuunteluosalla kuunnellaan kaapelin sivulta tai päästä tuleeko sieltä lähettimen signaalia.

Ei ole väliä siis missä käytössä kaapeli on. Eikä pysty siis olemaan käytössäkään haun aikana.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 334
Mustang243 käyttänyt kyseistä laitetta ja löytänyt seinän sisältä kaapeleita, mutta toimiiko vehje kun puhelin dsl on käytössä?
Ok, hienoa jos vanhat kaapelit menee putkissa. Silloin kannattaa toki korvata.

Tuo laitehan toimii niin että kaapelin kahteen johtimeen laitetaan lähetinosa kiinni ja sen jälkeen kuunteluosalla kuunnellaan kaapelin sivulta tai päästä tuleeko sieltä lähettimen signaalia.

Ei ole väliä siis missä käytössä kaapeli on. Eikä pysty siis olemaan käytössäkään haun aikana.
Juurikin näin. Johdin pitää olla kylmänä ja toisesta päästä siis tarvii saada karvat näkyviin ja siellä laitetaan johonkin kahteen kaapeliin kiinni lähetinlaite ja toisesta päästä lähdetään piipperillä etsimään. Meillä oli vieläkkäin puhelinpistokkeet ja jokin valmius kaiutinkaapeloinnille (tässä myös rasia, omat putket ja puhelinkaapelit putkessa), joten itse tein niin, että laitoin puhelinpistokkeen kiinni rasiaan ja sitten RJ11 piuha kiinni tuohon laitteeseen (siinä on siis RJ11 ja RJ45 paikat ja sitten hauenleuka adapterit) ja sen jälkeen kävin eteisestä kaivelemassa oikeat niput, jonka jälkeen oli helpompaa lähteä erittelemään ja merkitsemään miten nuo menee. Sen jälkeen availin puhelin rasiat, varmistin miten nuo on ketjutettu ja aloin suunnittelemaan uutta kaapelointia. Mutta jos tuo linja on siis käytössä, niin eipä taida tuo laite silloin toimia oikein. Ainakin lähellä kulkevat sähköjohdot aiheutti tuohon piipperiin aikamoisia häiriöitä, joten kuvittelisin että laite surisee silloin kokoajan kun linja on käytössä.

Ei nyt tässä tapauksessa paljon lohduta, mutta tuo laite on kyllä sen verran herkkä, että ei toisesta päästä välttämättä tarvi saada suoraa kontaktia johtimeen. Itselläni pystyi osasta kohtaa piippaamaan jopa kipsilevyn läpi, että missä kaapeli menee, mutta se tietysti riippuu ihan seinämateriaalista ja miten putket kulkee. Peitelevyn päältäkin ottaa jos johtimet sopivasti niputettuna sen alla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
381
No niin, nyt on muutettu ja tavaratkin suurin piirtein paikoillaan. Kämpän kaapeloinneista olen sen verran selvitellyt ja kysellyt mm. isännöitsijältä (kiitokset tästä vinkistä), että kämpässä on kolmessa huoneessa neljästä puhelinpistoke, joka on kaapeloitu käyttäen datakaapelia. Nyt on suunnitelmissa vaihtaa nämä puhelinpistokkeet datarasioiksi ja hyödyntää jo vedettyjä datakaapeleita.

Enemmän päänvaivaa aiheuttaa neljännen huoneen kaapelointi, joka on sattumoisin työhuoneeni, jossa ei ole puhelinpistoketta taikka datakaapelia. Huoneeseen tulee kuitenkin antennikaapeli suoraan sähkökaapista. Tästä tuli ajatus, että onnistuisikohan sähkökaapista sitten yhden tai kahden datakaapelin veto hyödyntäen antennikaapelin putkitusta?

Olisiko kaapelinvetohommiin seuraavanlainen työkalu pätevä https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B07M7TWTYM/? Tarvisikohan jotain muuta hommaa helpottamaan?
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 231
No niin, nyt on muutettu ja tavaratkin suurin piirtein paikoillaan. Kämpän kaapeloinneista olen sen verran selvitellyt ja kysellyt mm. isännöitsijältä (kiitokset tästä vinkistä), että kämpässä on kolmessa huoneessa neljästä puhelinpistoke, joka on kaapeloitu käyttäen datakaapelia. Nyt on suunnitelmissa vaihtaa nämä puhelinpistokkeet datarasioiksi ja hyödyntää jo vedettyjä datakaapeleita.

Enemmän päänvaivaa aiheuttaa neljännen huoneen kaapelointi, joka on sattumoisin työhuoneeni, jossa ei ole puhelinpistoketta taikka datakaapelia. Huoneeseen tulee kuitenkin antennikaapeli suoraan sähkökaapista. Tästä tuli ajatus, että onnistuisikohan sähkökaapista sitten yhden tai kahden datakaapelin veto hyödyntäen antennikaapelin putkitusta?

Olisiko kaapelinvetohommiin seuraavanlainen työkalu pätevä https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B07M7TWTYM/? Tarvisikohan jotain muuta hommaa helpottamaan?
Jos putkessa on tilaa riittävästi niin miksi ei.
Jos biltema löytyy läheltä niin ostaisin ennemmin sieltä Vetojousi, terästä tai Vetojousi nailonia, Ø 3 mm
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 412
No niin, nyt on muutettu ja tavaratkin suurin piirtein paikoillaan. Kämpän kaapeloinneista olen sen verran selvitellyt ja kysellyt mm. isännöitsijältä (kiitokset tästä vinkistä), että kämpässä on kolmessa huoneessa neljästä puhelinpistoke, joka on kaapeloitu käyttäen datakaapelia. Nyt on suunnitelmissa vaihtaa nämä puhelinpistokkeet datarasioiksi ja hyödyntää jo vedettyjä datakaapeleita.

Enemmän päänvaivaa aiheuttaa neljännen huoneen kaapelointi, joka on sattumoisin työhuoneeni, jossa ei ole puhelinpistoketta taikka datakaapelia. Huoneeseen tulee kuitenkin antennikaapeli suoraan sähkökaapista. Tästä tuli ajatus, että onnistuisikohan sähkökaapista sitten yhden tai kahden datakaapelin veto hyödyntäen antennikaapelin putkitusta?

Olisiko kaapelinvetohommiin seuraavanlainen työkalu pätevä https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B07M7TWTYM/? Tarvisikohan jotain muuta hommaa helpottamaan?
Oletko varma että putkitus löytyy? Ennen kun lähtee ostamaan hirveästi tarvikkeita niin kannattaa vaikka ensin irroittaa se antennikaapeli molemmista päistä ja vetää sitä varovasti niin näet liikkuuko se edes mihinkään.

Toisena vaihtoehtona on siirtää Ethernet antennikaapelin yli. Tähän löytyy Suomen kaupoista huonosti laitteita eikä itsellä ole kokemusta, mutta vaikkapa amazonista haulla "moca 2.5 adapter" löydät siihen sopivia laitteita.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 851
Oletko varma että putkitus löytyy? Ennen kun lähtee ostamaan hirveästi tarvikkeita niin kannattaa vaikka ensin irroittaa se antennikaapeli molemmista päistä ja vetää sitä varovasti niin näet liikkuuko se edes mihinkään.
Tai jos siellä on putkitus, niin ei se kaapeli välttämättä liiku yhtään mihinkään eli jos on jotain liukastetta aikanaan käytetty ja vaikka se liikkuisi, niin ei sinne putkeen välttämättä sovi muita kaapeleita. Hyvällä lykyllä ehkä kuitu.

Toisena vaihtoehtona on siirtää Ethernet antennikaapelin yli. Tähän löytyy Suomen kaupoista huonosti laitteita eikä itsellä ole kokemusta, mutta vaikkapa amazonista haulla "moca 2.5 adapter" löydät siihen sopivia laitteita.
TL-MC84 MoCA® 2.5 Network Adaptor – TRANSLITE

  • Backward interoperable with MoCA 2.0 and MoCA 1.1
  • Offers actual data rates up to 2.5 Gbit/s
  • Maximum nodes: 16
  • Ethernet Ports: 2 x RJ45, 1000BASE-TX
  • Transmitting Distance: 300m
  • MoCA protected setup (MPS)
  • TR-069 remote management
  • Maximum PHY rate : 3.6Gbps
  • Standard Channel: 1125 ~ 1625Mhz
  • Cable in-port frequency: 5~1675MHz
  • MoCA Port Frequency: 1125 ~ 1675Mhz
  • TV Out port Frequency: 5 ~ 1002Mhz

Eli toisinsanoen menisi se rasiakin todennäköisesti vaihtoon ja taloyhtiössä ei passaa mennä sörkkimään verkkoa.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 412
Eli toisinsanoen menisi se rasiakin todennäköisesti vaihtoon ja taloyhtiössä ei passaa mennä sörkkimään verkkoa.
Joo tosiaan jos taloyhtiössä on jotenkin ketjuteltu rasioita niin sitten tää on no-no.

Mut jos eteisestä lähtee erillisellä kaapelilla oman asunnon huoneisiin coaxit niin sitten voi tehdä. Ottaa vaikkapa sen huoneen kaapelin kokonaan irti jolla tuota mocaa käyttäisi. Muistaa vaan laittaa tyhjäksi jäävään jaottimen/haaroittimen porttiin päätevastuksen.
 
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
121
Muuttamassa asuntoon johon on Elisan kuitu vedetty.

Sähkökeskus sijaitsee eteisessä joka on keskellä asuntoa. Tuosta lähtee parikaapeli olohuoneeseen.

Tarkoituksena olisi saada kaapeli itse vedettyä makuuhuoneeseen ja WiFi-reititin tuohon eteisen keskuksen lähelle.

Miten kytken reitittimen. Ja laitanko kaikki kulkemaan sen kautta?
 

Liitteet

Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 412
Muuttamassa asuntoon johon on Elisan kuitu vedetty.

Sähkökeskus sijaitsee eteisessä joka on keskellä asuntoa. Tuosta lähtee parikaapeli olohuoneeseen.

Tarkoituksena olisi saada kaapeli itse vedettyä makuuhuoneeseen ja WiFi-reititin tuohon eteisen keskuksen lähelle.

Miten kytken reitittimen. Ja laitanko kaikki kulkemaan sen kautta?
Merkitsemättömästä liittimestä kytkentäkaapeli reitittimen wan-porttiin. Reitittimen lan-porteista eteenpäin yhteydet. Olohuoneesta löytynee tosiaan rasia johon nuo 1 + 2 liittimet menevät. Olohuoneessa ehkä merkittykin samat numerot.
 
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
121
Merkitsemättömästä liittimestä kytkentäkaapeli reitittimen wan-porttiin. Reitittimen lan-porteista eteenpäin yhteydet. Olohuoneesta löytynee tosiaan rasia johon nuo 1 + 2 liittimet menevät. Olohuoneessa ehkä merkittykin samat numerot.
Kiitos. Juu olohuoneen rasiassa lukee 1 + 2

Eli 1 ja 2 porttiin molempiin kaapelit. Ja kolmas suoraan makuuhuoneeseen.
 
Viimeksi muokattu:

Aaltoliike

Alkuperäinen jäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 249
Ongelma on seuraavanlainen. Asuntoon tulee netti ilmeisesti ethernet-tekniikalla, kun sulaketaulun vieressä on noita RJ45 liittimiä, no niistä olen ohjannut netin pistokkeeseen 1. Pistokkeesta 1. netti tulee R9000 reitittimen WAN-liittimeen. Siitä lähtee sitten LAN liittimen kautta netti toisessa huoneessa olevaan R7800 reitittimeen, jonka asetin Access Point-tilaan. Siihen mulla olis tarkotus kytkeä TV :t, roboimurit, xboxit, digiboksit jne, kaikki IoT asiat siis.

Haluaisin pystyä eristämään tämän R7800 AP :n jakaman nettiverkon omakseen, laitteilla ei olisi oikeutta nähdä toisiaan tai ylipäätään oikeuksia lähiverkkoon.

Ajattelin, että noh tämäpä helppo nakki, laitan tuon R7800 vierasverkon päälle ja otan ruksin pois kohdasta "Allow guests to see each other and access my local network". Noh, hommahan ei niin toiminut, koska kun tuon R7800 asettaa tuohon AP tilaan, niin se laittaa pakolla tuon ruksin päälle, eikä sitä saa pois, joten se vesitti ajatukseni.



Kysymys kuuluukin, että miten mä saan nuo IoT laitteet eristettyä omaan verkkoonsa silleen, että niillä ei ole kykyä nähdä toisiaan tai oikeuksia lähiverkkoon. Tarkoituksena on siis eristää nuo roboimurit ja TV :t yms omaan verkkoonsa.
 

Aaltoliike

Alkuperäinen jäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 249
Asuksen wifi reitin tulee omaa iot verkkoa suosittelen sitä
No tämä nyt ei ole oikein vastaus ongelmaan, kun mulla on jo noita laitteita tarpeeksi. Eri asia jos näillä ei pysty toteuttamaan (olis kumma, kalliita vehkeitä kuitenkin), niin voin sitten harkita asiaa.
 
Liittynyt
21.01.2017
Viestejä
227
Pikaisesti selaten R9000:sta löytyy "VLAN/Bridge". Osan LAN/WLAN-porteista saa sillattua samaan verkkoon WAN-portin kanssa. Jos se on mitä luulen, se on käytännössä sama kuin:

Koodi:
ISP/WAN---kytkin---reititin(R9000)---PC
                \--reititin(R7800)---IoT
Tosin siinä sitten molemmat reitittimet tarvitsevat IP:n palveluntarjoajalta.
 

Aaltoliike

Alkuperäinen jäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 249
Pikaisesti selaten R9000:sta löytyy "VLAN/Bridge". Osan LAN/WLAN-porteista saa sillattua samaan verkkoon WAN-portin kanssa. Jos se on mitä luulen, se on käytännössä sama kuin:

Koodi:
ISP/WAN---kytkin---reititin(R9000)---PC
                \--reititin(R7800)---IoT
Tosin siinä sitten molemmat reitittimet tarvitsevat IP:n palveluntarjoajalta.
1617837437698.png

Tämmönen löytyy kyllä, sekä tämmönen
1617837501412.png


Mutta tässä vaiheessa täytyy tunnustaa, että alkaa mennä yli oman osaamisalueen, joten viitsiikö joku neuvoa mitä noista mun pitäis valita?
 

Rockbear

Make ATK Great Again
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
282
Harmittaa, kun meille eivät tehneet noita kaapelointi hommia, minulla olisi ainakin ollut käyttöä RJ-45 liitännälle.
 

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 398
Juurikin näin. Johdin pitää olla kylmänä ja toisesta päästä siis tarvii saada karvat näkyviin ja siellä laitetaan johonkin kahteen kaapeliin kiinni lähetinlaite ja toisesta päästä lähdetään piipperillä etsimään. Meillä oli vieläkkäin puhelinpistokkeet ja jokin valmius kaiutinkaapeloinnille (tässä myös rasia, omat putket ja puhelinkaapelit putkessa), joten itse tein niin, että laitoin puhelinpistokkeen kiinni rasiaan ja sitten RJ11 piuha kiinni tuohon laitteeseen (siinä on siis RJ11 ja RJ45 paikat ja sitten hauenleuka adapterit) ja sen jälkeen kävin eteisestä kaivelemassa oikeat niput, jonka jälkeen oli helpompaa lähteä erittelemään ja merkitsemään miten nuo menee. Sen jälkeen availin puhelin rasiat, varmistin miten nuo on ketjutettu ja aloin suunnittelemaan uutta kaapelointia. Mutta jos tuo linja on siis käytössä, niin eipä taida tuo laite silloin toimia oikein. Ainakin lähellä kulkevat sähköjohdot aiheutti tuohon piipperiin aikamoisia häiriöitä, joten kuvittelisin että laite surisee silloin kokoajan kun linja on käytössä.

Ei nyt tässä tapauksessa paljon lohduta, mutta tuo laite on kyllä sen verran herkkä, että ei toisesta päästä välttämättä tarvi saada suoraa kontaktia johtimeen. Itselläni pystyi osasta kohtaa piippaamaan jopa kipsilevyn läpi, että missä kaapeli menee, mutta se tietysti riippuu ihan seinämateriaalista ja miten putket kulkee. Peitelevyn päältäkin ottaa jos johtimet sopivasti niputettuna sen alla.
Pystyi käyttämään ja toimi, dsl purkki siis virratta ja puhelinpistoke rasiasta RJ11 liittimeen ja Scan mode, piippaili aika selvästi puupaneleiden takaa että sielä menee ainakin joku puhelin kaapeli.
Hiukan ongelmaista, puhelimien lähtö ei ollut siellä minne se on kolmissa piirrustuksissa piirretty, ei sinänsä yllätä mutta en ole löytänyt puhelimen lähtöä vielä, jatketaan etsintöjä :x3:
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 412
Pystyi käyttämään ja toimi, dsl purkki siis virratta ja puhelinpistoke rasiasta RJ11 liittimeen ja Scan mode, piippaili aika selvästi puupaneleiden takaa että sielä menee ainakin joku puhelin kaapeli.
Hiukan ongelmaista, puhelimien lähtö ei ollut siellä minne se on kolmissa piirrustuksissa piirretty, ei sinänsä yllätä mutta en ole löytänyt puhelimen lähtöä vielä, jatketaan etsintöjä :x3:
Sähkökeskuksen alla.
Tuulikaapissa seinäkotelossa.
Suoraan eteisen puhelinrasiassa.

Tuossa ne yleisimmät. Jos ei löydy niin kerro minkälainen ja vuosimallinen talo kyseessä?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 395
Viestejä
4 159 749
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom