Kodin yleiskaapelointi ja RJ45 läpi talon - keskustelua ja vinkkejä

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
No nyt olen oppinut, että Schneiderilla on joku oma standardi (Actassi) näihin hommiin ja meille on siis tulossa merkin Exxact sähkökalusteet. Jos en ole väärin ymmärtänyt, niin seinään tulevat datarasiat toimivat joko actassilla tai keystonella? Mutta kytkentäpaneelin pitää olla Actassi, jos sinne tulee sen sarjan liittimet. Eli eivät käy ristiin. Voiko räkissä olla keystonea ja seinissä Actassi, eli voiko näitä sotkea keskenään? Vai saako keystone yhteensopivat exxactin datarasiat?

Katsoin, että nuo Actassin liittimet on aika arvokkaita (n. 8e/kpl) verrattuna keystoneihin. Mutta minkä merkkinen ja mallinen keystone olisi sitten hyvä? Saisin periaatteessa Onniselta tai Ahlsellilta suoraan liittimiä, mutta en tiedä yhtään tukun hintaa.
Scneiderin uudet Exxact-kalusteet tosiaan syö keystoneja ja actasseja, mutta tuo uusi yleismallinen on melko hento, saa helposti ohuen muovin sieltä sisältä poikki liitintä asentaessa. Vanhat oli parempia ja halvempia, mutta varmasti halvempi valmistaa tuollainen yleismalli niin ei tarvitse erikseen actassia ja keystonea pitää hyllyssä.

Tätä keystone-liitintä olen itse käyttänyt, n. 1€/kpl plus alv: KERMAN LIITIN-CAT6 KERMAN CAT6 UTP KEYSTONE TYÖKALUTON | CAT6 yleiskaapelointituotteet

Mutta näyttää olevan loppuunmyyty tällä hetkellä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 174
"Aina" on ollut kalusteisiin saatavilla keystone, actassi/lexcom ja amp* liitinmitoituksella olevia runkoja, usein päälimuovi on sama ja vain se runko-osa vaihtuu.

*amp liittimen tosin pystyy tunkemaan keystoneen kun käyttää vähän voimaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Mulla just noita, ainakin neljästä halkesi tuo klipsu kun eka kerran paneelista irti otin...
On minullakin yhdestä klipsi hajonnut irroittaessa vähän tiukemmasta paikasta, muutoin ovat kyllä olleet toimivia ja kestäviä. Mutta nuo on onneksi edullisia.

"Aina" on ollut kalusteisiin saatavilla keystone, actassi/lexcom ja amp* liitinmitoituksella olevia runkoja, usein päälimuovi on sama ja vain se runko-osa vaihtuu.



*amp liittimen tosin pystyy tunkemaan keystoneen kun käyttää vähän voimaa.
Schneiderilla nykyään yleismallin datarasiaa, johon käy seka Actassi että Keystone: SCHNEIDER ELECTRIC TELERASIA DATARAS. ACTASSI/KEYST VINO VA | Peitekehykset

Mutta tuossa on sellainen ohut muovinen joustava osa, jonka ainakin itse olen saanut helposti poikki keystonen kanssa.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
985
Kiitoksia taas avusta! Kenelläkään käsitystä, paljonko tukussa saattaisi Actassi maksaa per kpl? Vai pitäisikö vain suosilla laittaa kermania laitepaneeliin ja sitten seiniin Actassi? Tekisi mieli laittaa ne tasaiset Schneiderin vinorasiat, mutta niihin menee vain actassi/lexcom.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Kiitoksia taas avusta! Kenelläkään käsitystä, paljonko tukussa saattaisi Actassi maksaa per kpl? Vai pitäisikö vain suosilla laittaa kermania laitepaneeliin ja sitten seiniin Actassi? Tekisi mieli laittaa ne tasaiset Schneiderin vinorasiat, mutta niihin menee vain actassi/lexcom.

N. 6€+alv näyttää minulla olevan tukkuhinta: SCHNEIDER ELECTRIC LIITIN-CAT6 ACTASSI S-ONE CAT6 UTP | CAT6 yleiskaapelointituotteet

Joihinkin paneeleihin tarvitsee Actassin kanssa myös sen värirenkaan ympärille.
 

JzC

Liittynyt
02.02.2024
Viestejä
121
Olen päivittämässä verkkolaitteita ja on tulossa uusi räkki, kytkentäpaneeli, jne. ja samalla tarkoitus siirtyä 2.5G/10G laitteisiin sekä lisäksi tarvetta POE+.

Nykyisestä kytkentäpaneelista löytyy tällaisia Schneider Electric S-One (Actassi) RJ-45 liittimiä. Nämä on n. 10 vuotta sitten / 2014 kytketty.

Olen yrittänyt tuloksetta etsiä näiden vanhojen liittimien speksejä (uudempien löytyy kyllä). Olisiko kenelläkään tietoa kykeneekö nämä 2.5G / 10G ja/tai POE+?

Vai pitääkö tehdä uusiksi ja laittaa uudet Cat6 keystonet ja niille uusi paneeli vai riittääkö nykyiset? Nämä ehkä Cat5e?

(Verkkokaapelit on Cat6)

IMG_9480.jpeg

IMG_9458.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 928
Olen päivittämässä verkkolaitteita ja on tulossa uusi räkki, kytkentäpaneeli, jne. ja samalla tarkoitus siirtyä 2.5G/10G laitteisiin sekä lisäksi tarvetta POE+.

Nykyisestä kytkentäpaneelista löytyy tällaisia Schneider Electric S-One (Actassi) RJ-45 liittimiä. Nämä on n. 10 vuotta sitten / 2014 kytketty.

Olen yrittänyt tuloksetta etsiä näiden vanhojen liittimien speksejä (uudempien löytyy kyllä). Olisiko kenelläkään tietoa kykeneekö nämä 2.5G / 10G ja/tai POE+?

Vai pitääkö tehdä uusiksi ja laittaa uudet Cat6 keystonet ja niille uusi paneeli vai riittääkö nykyiset? Nämä ehkä Cat5e?

(Verkkokaapelit on Cat6)


Jos en ihan väärin muista, niin nuo sinisellä takaosalla olevat on CAT6. 5E oli muistaakseni vihreällä. Noissa taitaa josain yleensä olla painettuna (ympyröity) numero 6 jos ovat kutosia.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 174
Kiitoksia taas avusta! Kenelläkään käsitystä, paljonko tukussa saattaisi Actassi maksaa per kpl? Vai pitäisikö vain suosilla laittaa kermania laitepaneeliin ja sitten seiniin Actassi? Tekisi mieli laittaa ne tasaiset Schneiderin vinorasiat, mutta niihin menee vain actassi/lexcom.

Tuo on sitten normaalilla kojerasialla todella tiukka asennus. Sen ulkonevan rungon etu on se että kojerasiaan jää enemmän tilaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 454
Jos en ihan väärin muista, niin nuo sinisellä takaosalla olevat on CAT6. 5E oli muistaakseni vihreällä. Noissa taitaa josain yleensä olla painettuna (ympyröity) numero 6 jos ovat kutosia.
Juu, sinisellä takaosalla on CAT6, vihreällä CAT5e. Tai ainakin kaikissa itse käpistelemissäni LexCom/Actassi -liittimissä on ollut noin. Se kutonen löytyy tuosta värillisen takaosan kyljestä, näkyykin noissa kuvissa.
 

JzC

Liittynyt
02.02.2024
Viestejä
121
Jos en ihan väärin muista, niin nuo sinisellä takaosalla olevat on CAT6. 5E oli muistaakseni vihreällä. Noissa taitaa josain yleensä olla painettuna (ympyröity) numero 6 jos ovat kutosia.
Juu, sinisellä takaosalla on CAT6, vihreällä CAT5e. Tai ainakin kaikissa itse käpistelemissäni LexCom/Actassi -liittimissä on ollut noin. Se kutonen löytyy tuosta värillisen takaosan kyljestä, näkyykin noissa kuvissa.
No niin, kiitos molemmille!
Näin mä sen kutosen muttei jotenkin soittanut kelloja, vaikka olisi tietysti pitänyt. :x3: Sitten homma rokkaa näillä.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
985
Olin aikeissa tilata Kermanin Cat6-liittimiä, mutta sain tiedon, että niissä olisi ollut joku valmistusvirhe tms. ja niitä on nyt kovin vaikea saada mistään. Tukuista sain vastaukseksi eioota. Nyt myydään jotain työkalutonta APS-merkkistä tilalta. Kenelläkään kokemuksia? Ei ole ainakaan pölyluukullinen, mutta väitetysti olisi 6A-standardin mukaiset.

Mietin myös mahdollisuutta, että kytkisin itse kytkentäpaneeliin ne liittimet (työkaluttomia liittimiä kun olen aikeissa hommata). Onko se sellainen homma, jonka voi järkevästi ja aikansa ottaen itse tehdä, vai onko uudiskohteen ollessa kyseessä jotain vastuu- tms. kysymyksiä miksi pitäisi jättää sähkärin tehtäviksi? Olen joskus enemmänkin autosähköjen kanssa pelannut ja pysyy ns. työkalut kädessä, mutta onko tuossa jotain erityisen haastavaa tai korkeaa riskiä, ettei homma onnistuisi? Varmaan jonkun testerin tarvitsisin sitten myös, että pystyn varmistumaan, että liitos on toimiva ja johdot oikeassa järjestyksessä?
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 485
Olin aikeissa tilata Kermanin Cat6-liittimiä, mutta sain tiedon, että niissä olisi ollut joku valmistusvirhe tms. ja niitä on nyt kovin vaikea saada mistään. Tukuista sain vastaukseksi eioota. Nyt myydään jotain työkalutonta APS-merkkistä tilalta. Kenelläkään kokemuksia? Ei ole ainakaan pölyluukullinen, mutta väitetysti olisi 6A-standardin mukaiset.

Mietin myös mahdollisuutta, että kytkisin itse kytkentäpaneeliin ne liittimet (työkaluttomia liittimiä kun olen aikeissa hommata). Onko se sellainen homma, jonka voi järkevästi ja aikansa ottaen itse tehdä, vai onko uudiskohteen ollessa kyseessä jotain vastuu- tms. kysymyksiä miksi pitäisi jättää sähkärin tehtäviksi? Olen joskus enemmänkin autosähköjen kanssa pelannut ja pysyy ns. työkalut kädessä, mutta onko tuossa jotain erityisen haastavaa tai korkeaa riskiä, ettei homma onnistuisi? Varmaan jonkun testerin tarvitsisin sitten myös, että pystyn varmistumaan, että liitos on toimiva ja johdot oikeassa järjestyksessä?
Pystyy tuon itse tekemään helposti. Sähköurakoitsijan kuuluisi mitata virallisella cat6-verkkotesterillä että rasiat menevät standardeista läpi. Mutta tätä ei silti useat sähköurakoitsijat tee. Mutta jos ja toivottavasti kun sinun tapauksessasi tekee, niin en ehkä sähkömiehenä tykkäisi jos testit ei menekään läpi ja sitten pitää alkaa jonkun muun tekemisiä korjaamaan ja selvittelemään.
 

JzC

Liittynyt
02.02.2024
Viestejä
121
Pystyy tuon itse tekemään helposti. Sähköurakoitsijan kuuluisi mitata virallisella cat6-verkkotesterillä että rasiat menevät standardeista läpi. Mutta tätä ei silti useat sähköurakoitsijat tee. Mutta jos ja toivottavasti kun sinun tapauksessasi tekee, niin en ehkä sähkömiehenä tykkäisi jos testit ei menekään läpi ja sitten pitää alkaa jonkun muun tekemisiä korjaamaan ja selvittelemään.
Toisaalta 15€:lla saa testerin jolla kytkennät voi itsekin testata.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 485
Toisaalta 15€:lla saa testerin jolla kytkennät voi itsekin testata.
Tuollainen testaa että johtimet ovat fyysisesti oikeassa järjestyksessä ja jotenkin kiinni. Oikea testeri testaa standardien mukaan paljon muutakin. Ja jos idea oli tehdä vaan toisen pään liittimet niin ilman sitä toista päätä tehtynä ei noita pysty vielä mittaamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 204
Itsekään en mittauksia ole kytkentöihini tehnyt, mutta ainakin 2.5G menee heittämällä läpi niin kaipa ne suunnilleen toimivat :)
Ja tämä siis himassa, duunihommat yms asia eri.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
985
Pystyy tuon itse tekemään helposti. Sähköurakoitsijan kuuluisi mitata virallisella cat6-verkkotesterillä että rasiat menevät standardeista läpi. Mutta tätä ei silti useat sähköurakoitsijat tee. Mutta jos ja toivottavasti kun sinun tapauksessasi tekee, niin en ehkä sähkömiehenä tykkäisi jos testit ei menekään läpi ja sitten pitää alkaa jonkun muun tekemisiä korjaamaan ja selvittelemään.
Kiitos! Pitääpä kysyä asiaa sähköasentajalta. En kylläkään tuota testaamista aikanaan kysellyt erikseen, kun en tiennyt sellaisen tarpeesta ja tässä rakentamisessa on paljon muitakin ns. olennaisia asioita joita käydä läpi. Eli toivottavasti pystyy tuollaisen testaamisen tekemään. Tosin onko tällä kotikäytössä kuinka iso merkitys? Tarkoittaako tuo testaaminen käytännössä sitä, että datan pitäisi liikkua pisteiden välillä ns. standardin mukaisesti?

Mietin tosiaan tuo räkkikaapin itse kytkemistä, kun rakentelisin sen itse sitten muutenkin valmiiksi paremmalla ajalla, mutta en toisaalta halua ketään ammattilaista siihen ylimääräistä ihmettelemään, joten jos järkevintä on jättää kytkentöjen tekeminen hänelle, niin sitten varmaan niin teen.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 571
Toisaalta 15€:lla saa testerin jolla kytkennät voi itsekin testata.
Ne halvimmat testaa lähinnä sen että fyysinen kupari yhteys nastasta nastaan, voi jopa kierretyt parit olla ihan sotkussa.
Toki nuo senverran halpoja että kannattaa edes sillä testata, jos ajatuksella ja huolella tehnyt niin ainakin se tule tarkastettua , isoimmat moka karsittua pois, ja merkkauksetkin, eli että liitin parit oikein. Ei mene sitten mahdollisen oikean testerin kanssa aikaa selkeiden virheiden korjaamiseen, ja testaaminen nopeampaa kuin ollaan saman kaapelin päissä mittaamassa.

Ja vaikka ei kunnon testerilla koskaan testata, niin ei tule esim POE juttujen kanssa mokia mitkä jopa voisi rikkoa.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 575
Pitäisi lisätä datarasia yhteen huoneeseen, minne menee tällä hetkellä putkitus ryhmäkeskukselta. Huoneen pää on kohtalaisen helppo, laitan samat rasiat mitä muuallakin (ABB TELERASIA IMPRESSIVO 2xRJ-45, CAT6 UTP, VAL | Muut yleiskaapelointituotteet).

Kaapeliksi on tarkoitus vetää noin 10m veto Cat6-kaapelia, mutta riittääkö U/UTP suojausasteeksi? Urakoitsija oli tehnyt putkituksen jostain syystä ryhmäkeskuksen yläreunaan, joten kaapeli joudutaan vetämään punaisella merkattua reittiä pitkin ja se kulkee kiinni sähköjohdoissa. Ts. voiko siitä aiheutua jotain häiriötä, minkä vuoksi pitäisi hankkia paremman suojausluokan kaapeli?
Cat6_kaapelointireitti.jpg


Seuraavaksi sitten vielä varmistaisin, että nämä lienevät Keystone-liittimiä (teksti Orbis 6) ja siihen käy sitten esim. DIGITUS LIITIN-CAT6 DIGITUS CAT6 UTP KEYSTONE TYÖKALUTON | CAT6 yleiskaapelointituotteet
Kytkentäpaneeli.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 454
Pitäisi lisätä datarasia yhteen huoneeseen, minne menee tällä hetkellä putkitus ryhmäkeskukselta. Huoneen pää on kohtalaisen helppo, laitan samat rasiat mitä muuallakin (ABB TELERASIA IMPRESSIVO 2xRJ-45, CAT6 UTP, VAL | Muut yleiskaapelointituotteet).

Kaapeliksi on tarkoitus vetää noin 10m veto Cat6-kaapelia, mutta riittääkö U/UTP suojausasteeksi? Urakoitsija oli tehnyt putkituksen jostain syystä ryhmäkeskuksen yläreunaan, joten kaapeli joudutaan vetämään punaisella merkattua reittiä pitkin ja se kulkee kiinni sähköjohdoissa. Ts. voiko siitä aiheutua jotain häiriötä, minkä vuoksi pitäisi hankkia paremman suojausluokan kaapeli?


Seuraavaksi sitten vielä varmistaisin, että nämä lienevät Keystone-liittimiä (teksti Orbis 6) ja siihen käy sitten esim. DIGITUS LIITIN-CAT6 DIGITUS CAT6 UTP KEYSTONE TYÖKALUTON | CAT6 yleiskaapelointituotteet
Itse vetäisin tuon kaapelin kylläkin keskuksen oikeaa laitaa alas ja sitten sieltä vasempaan laitaan ja liitinpaneelille. Tosin, eipä tuolla reitillä varmaan niin suurta väliä ole mutta saisi ehkä vähemmin jännitteellisten johtimien läheltä vedettyä.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 575
Itse vetäisin tuon kaapelin kylläkin keskuksen oikeaa laitaa alas ja sitten sieltä vasempaan laitaan ja liitinpaneelille. Tosin, eipä tuolla reitillä varmaan niin suurta väliä ole mutta saisi ehkä vähemmin jännitteellisten johtimien läheltä vedettyä.
Näin ajattelin itsekin aluksi, mutta oikeasta alareunasta tulee koko asunnon syöttöjohto. Eli silloin tulisi pisin yhdensuuntainen veto ja vielä korkeimman virran kanssa, eli todennäköisesti eniten myös häiriöitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 204
Eikait noista kodin sähköistä häiriöitä kyllä tule. Onhan verkkokaapelit monesti ihan pcn sähkökaapelinkin kyljessä kiinni :)
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 890
Näin ajattelin itsekin aluksi, mutta oikeasta alareunasta tulee koko asunnon syöttöjohto. Eli silloin tulisi pisin yhdensuuntainen veto ja vielä korkeimman virran kanssa, eli todennäköisesti eniten myös häiriöitä.
Keskusta syöttävä kaapelin erisuuntaiset sähkö- ja magneettikentät kumoavat toisensa ja kaiken lisäksi mcmk on suojattu kuparipunoksella jolloin siitä säteilee hyvin vähän häiriöitä ympäristöön.
Todennäköisempi häiriöiden lähde on juurikin tuo yläosa ja vasen laita koska siellä on yksittäisiä irrallisia johtimia joissa kulkee suuria virtoja.

Eli itsekin tekisin aivan kuten hyrava jo sanoi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 159
Keep it simple. Vedät mistä vedät ja homma on kunnossa, älä tuhlaa siihen energiaa.

Kuinka monen monta tehdasta/laitosta/rakennusta suomesta löytyy missä menee nippu sähköjohtoja ja toinen nippu normaalia UTP piuhaa sulassa sovussa hieman kotia pidempiä matkoja ilman ongelmia. Datakeskusta sulla ei siellä huoneessa varmaankaan ole.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 571
Keskusta syöttävä kaapelin erisuuntaiset sähkö- ja magneettikentät kumoavat toisensa ja kaiken lisäksi mcmk on suojattu kuparipunoksella jolloin siitä säteilee hyvin vähän häiriöitä ympäristöön.
Todennäköisempi häiriöiden lähde on juurikin tuo yläosa ja vasen laita koska siellä on yksittäisiä irrallisia johtimia joissa kulkee suuria virtoja.

Eli itsekin tekisin aivan kuten hyrava jo sanoi.
Vähnä kärjistäen kodin pahimmat paikat taitaa olla rupuset e27 ym yleismalliset LED ym energisäästölamput, ja esim PC ym jotka ei maadotetuissa pistorasioissa, kuvasta arpomalla voisi kuvitella on rakennukset sähköt tätä päivää, ei pototenttieroa vs joka parsittu rintsikka, maadoittamattomat pisrorasiat, ali led e27 lamput.

Ja tuossa kaapissa se CAT kaapelin häiriöherkin paikka taitaa olla ne liittimet jos parit purettu liianaikaisin, tai jos jotain lapamatolaitekaapeleita. Tai pahin kai se että jos kytkentä väärin. Oikein ktkettynä suojaamaton CAT 5-> sietää hyvin häiriöitä.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 890
Keskuksen sisällä heikkovirtakaapeleiden paikka ei ole peruseristettyjen paksusähköjohtimien seassa, jos homman voi tehdä joko oikein tai huonosti ihan samalla vaivalla niin miksi edes harkita sitä huonompaa vaihtoehtoa?

Jos kaikki niissä tehtaissa ja muissa laitoksissa vetelisivät piuhoja hälläväliä-asenteella niin ei täällä oikeasti toimisi yhtään mikään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 159
Pointtina enemmän oli se, että nyt ollaan koti olosuhteissa, missä uskoisin ettei tulla törmämään mihinkään ihan oikeaan ongelmaan. Ei teoreettiseen, vaan oikeaan.

Oikein tehtynähän sen paikka ei olisi tuolla, mutta vaiva lisääntyisi huomattavasti, ilman vaikutusta oikeaan elämään.

Ei ole tehdas/laitos/mikävaan, missä on silti vedetty 100+ kaapelia samassa kourussa/tikkaassa/hyllyssä.
 
Liittynyt
20.02.2017
Viestejä
273
Keskuksen sisällä heikkovirtakaapeleiden paikka ei ole peruseristettyjen paksusähköjohtimien seassa, jos homman voi tehdä joko oikein tai huonosti ihan samalla vaivalla niin miksi edes harkita sitä huonompaa vaihtoehtoa?

Jos kaikki niissä tehtaissa ja muissa laitoksissa vetelisivät piuhoja hälläväliä-asenteella niin ei täällä oikeasti toimisi yhtään mikään.
Niinkuin varmasti näit kuvasta niin putkitus tulee keskuksen sisälle. Miten "samalla vaivalla" heität tuon RJ45 kaapelin keskuksen ulkopuolelle ja liitäntäpaneeliin? Ja jos sit kerrot että mitkä käytännön haitat tuosta tulee kun verkkopiuha kulkee noin metrin matkan keskuksen sisällä "hälläväliä" asenteella omakotitalon asennuksessa?
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 890
Niinkuin varmasti näit kuvasta niin putkitus tulee keskuksen sisälle. Miten "samalla vaivalla" heität tuon RJ45 kaapelin keskuksen ulkopuolelle ja liitäntäpaneeliin? Ja jos sit kerrot että mitkä käytännön haitat tuosta tulee kun verkkopiuha kulkee noin metrin matkan keskuksen sisällä "hälläväliä" asenteella omakotitalon asennuksessa?
Jos et aiemmasta keskustelusta ymmärtänyt niin tässähän vertaillaan oikea laita vs vasen laita. Sitä että laitetaanko se datapiuha tunne vaihejohtimien päälle makaamaan vaiko tuonne oikeaan laitaan, missa on pelkästään virrattomia maadoitusjohtimia ja vaipallisia kaapeleita.

Toki se verkkoyhteys voi toimia vaikka sen kaapelin survoisikin tuonne vasemmalle mihin se ei kuulu mutta miksi ihmeessä tehdä niin jos riskin voi minimoida kuljettamalla kaapelia tuolla keskuksen oikeassa laidassa?

Hämmentävä juttu miten näinkin päivänselvästä asiasta joutuu tällä foorumilla vääntämään.

Pointtina enemmän oli se, että nyt ollaan koti olosuhteissa, missä uskoisin ettei tulla törmämään mihinkään ihan oikeaan ongelmaan. Ei teoreettiseen, vaan oikeaan.

Oikein tehtynähän sen paikka ei olisi tuolla, mutta vaiva lisääntyisi huomattavasti, ilman vaikutusta oikeaan elämään.

Ei ole tehdas/laitos/mikävaan, missä on silti vedetty 100+ kaapelia samassa kourussa/tikkaassa/hyllyssä.
Vaikka niissä tyypillisissä kiinteistöissäkin olisi vedelty kaapeleita näennäisesti lähelle toisiaan niin kyllä ne silti on erillään toisistaan aina kuin mahdollista. Mikäli ei, niin sitä sanotaan hälläväliä-asenteeksi kun vedetään kaikki sekaisin yhteen nippuun täysin tarpeettomasti vaikka voitaisiin mennä oikeaa laitaa ja välttää se riski.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
985
Mää nyt vaivaan teitä urakalla. :lol:

Mietin, että nyt kun olen laittamassa ryhmäkeskuksen rinnalle 9U räkkikaapin, jonne tulee ainakin talon ethernet johdot kytkentäpaneeleineen, 24 porttinen kytkin, reititin ja virtahalko, niin olisiko järkevää sijoittaa myös operaattorin valokuitumodeemi sinne räkkikaappiin? Meille tulee siis Elisan kuitu, jossa on mukana myös ktv ja mietin, että kumpi olisi järkevämpää:

1. Kuitumodeemi ja valokuitu tuodaan RK:n It-tilaan (samoin antennihaaroitin) ja It-tilan rimaan kytketään vaikka pari ethernet kaapelia, jotka vedetään sitten räkkikaapin kytkentäpaneeliin. Näin kuitumodeemi, jossa on myös tuo ktv-lähtö ei sotkettaisi sinne räkkikaappiin, kun ei ole kuitenkaan rack-asennettava ja lisäksi ei tarvitse kikkailla kuitua ja antennihaaroitinta sinne. Modeemi saataisiin kytkettyä ethernetillä sitten reitittimen kautta kytkimeen.

2. Asennetaan kaikki It-tavara räkkikaappiin plus antennihaaroitin.

Luulisin 1. vaihtoehdon olevan selkeämpi ja virallisestihan tuo kuitumodeemi on operaattorin omaisuutta, niin saisi olla omassa rauhassaan siellä RK:n It-osassa ja nuo ethernet jutut sitten olisivat erikseen siellä räkkikaapissa.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
529
Mää nyt vaivaan teitä urakalla. :lol:

Mietin, että nyt kun olen laittamassa ryhmäkeskuksen rinnalle 9U räkkikaapin, jonne tulee ainakin talon ethernet johdot kytkentäpaneeleineen, 24 porttinen kytkin, reititin ja virtahalko, niin olisiko järkevää sijoittaa myös operaattorin valokuitumodeemi sinne räkkikaappiin? Meille tulee siis Elisan kuitu, jossa on mukana myös ktv ja mietin, että kumpi olisi järkevämpää:

1. Kuitumodeemi ja valokuitu tuodaan RK:n It-tilaan (samoin antennihaaroitin) ja It-tilan rimaan kytketään vaikka pari ethernet kaapelia, jotka vedetään sitten räkkikaapin kytkentäpaneeliin. Näin kuitumodeemi, jossa on myös tuo ktv-lähtö ei sotkettaisi sinne räkkikaappiin, kun ei ole kuitenkaan rack-asennettava ja lisäksi ei tarvitse kikkailla kuitua ja antennihaaroitinta sinne. Modeemi saataisiin kytkettyä ethernetillä sitten reitittimen kautta kytkimeen.

2. Asennetaan kaikki It-tavara räkkikaappiin plus antennihaaroitin.

Luulisin 1. vaihtoehdon olevan selkeämpi ja virallisestihan tuo kuitumodeemi on operaattorin omaisuutta, niin saisi olla omassa rauhassaan siellä RK:n It-osassa ja nuo ethernet jutut sitten olisivat erikseen siellä räkkikaapissa.
Äänestän vaihtoehtoa 2
 

Zerby

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
329
Keväällä/kesällä pitäisi autotalliin vetää CAT-kaapeli. Talliin menee talon sähkökaapista sähköt maan alla metalliputkessa. Onko vastoin jotain säännöksiä jos tuon kautta vetäisi myös CAT6:n talliin? Olisi meinaan ehdottomasti helpoin tapa, jos sen sieltä kautta saisi.

EDIT: Yllä onkin vähän keskusteltu mahdollisesta häiriöstä. Jos se on ainoa huoli niin toki tuon vedon voi mielellään vetää jollain paremmin suojatulla kaapelilla myös. Mutta onko jotain muuta syytä olla vetämättä tuota kautta?
 
Viimeksi muokattu:

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 890
Keväällä/kesällä pitäisi autotalliin vetää CAT-kaapeli. Talliin menee talon sähkökaapista sähköt maan alla metalliputkessa. Onko vastoin jotain säännöksiä jos tuon kautta vetäisi myös CAT6:n talliin? Olisi meinaan ehdottomasti helpoin tapa, jos sen sieltä kautta saisi.

EDIT: Yllä onkin vähän keskusteltu mahdollisesta häiriöstä. Jos se on ainoa huoli niin toki tuon vedon voi mielellään vetää jollain paremmin suojatulla kaapelilla myös. Mutta onko jotain muuta syytä olla vetämättä tuota kautta?
Ei ole estettä koska tallille menee kaapeli, ei pelkkiä johdinlankoja kuten keskuksen sisällä tuossa äskeisessä keskustelussa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 963
Lainataanpa ketjua. Cat6 kaapeliveto 25m ja kaapelissa kulkee poe kytkimestä virta kohteeseen. Nyt kytkettävä laite menee 10m pidemmälle ja aiemmin vedetty kaapeli ei pituudeltaan riitä.
Millä tuota cat6 kaapelia voi extendata? Toisin sanoen, voinko ostaa rj45 jatkokaapelin (naaras ja uros) suoraan perään vai pitäisikö välissä olla passiivinen extender mihin erillinen ja tavallinen cat kaapeli kytketään. Poe injektorille ei ole paikkaa, eli se on poissa laskuista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 119
Lainataanpa ketjua. Cat6 kaapeliveto 25m ja kaapelissa kulkee poe kytkimestä virta kohteeseen. Nyt kytkettävä laite menee 10m pidemmälle ja aiemmin vedetty kaapeli ei pituudeltaan riitä.
Millä tuota cat6 kaapelia voi extendata? Toisin sanoen, voinko ostaa rj45 jatkokaapelin (naaras ja uros) suoraan perään vai pitäisikö välissä olla passiivinen extender mihin erillinen ja tavallinen cat kaapeli kytketään. Poe injektorille ei ole paikkaa, eli se on poissa laskuista.
Niin lyhyt veto ettei ole ylimääräisellä liitoksella merkitystä, voit laittaa minkälaisen jatkon vaan, vaikka sen uros-naaras kaapelin jos jostain löydät tai sitten esim. https://www.dustinhome.fi/product/5011182473/adapter-rj45-rj45-ff-8p-cat6 ja 10 metrin patch perään.

Ei ole olemassa mitään passiivista extenderiä, se on vain metalli metallia vasten liittimien sisällä :)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 963
Niin lyhyt veto ettei ole ylimääräisellä liitoksella merkitystä, voit laittaa minkälaisen jatkon vaan, vaikka sen uros-naaras kaapelin jos jostain löydät tai sitten esim. https://www.dustinhome.fi/product/5011182473/adapter-rj45-rj45-ff-8p-cat6 ja 10 metrin patch perään.

Ei ole olemassa mitään passiivista extenderiä, se on vain metalli metallia vasten liittimien sisällä :)
Kiitti vastauksesta. Haetaan jatkokaapeli ja sillä mennään. Vielä tarkennus tuohon extenderi-asiaan. Eikös nimeomaan extenderit ole passiivisia tai aktiivisia. Toisin sanoen tarkoittaa, että passiivi on ilman virtalähdettä metalli metallia vasten. Ja aktiivissa extenderille tuotetaan lisävirtaa joka mahdollistaa sitten useiden satojen metrien mittaiset vedot. Aktiivi laite ei siis minulle edes mitenkään päin kävisi, kun sitä virtaa ei asennuskohteessa ole tarjolla kuin sieltä kaapelin päästä :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 119
Kiitti vastauksesta. Haetaan jatkokaapeli ja sillä mennään. Vielä tarkennus tuohon extenderi-asiaan. Eikös nimeomaan extenderit ole passiivisia tai aktiivisia. Toisin sanoen tarkoittaa, että passiivi on ilman virtalähdettä metalli metallia vasten. Ja aktiivissa extenderille tuotetaan lisävirtaa joka mahdollistaa sitten useiden satojen metrien mittaiset vedot. Aktiivi laite ei siis minulle edes mitenkään päin kävisi, kun sitä virtaa ei asennuskohteessa ole tarjolla kuin sieltä kaapelin päästä :)
Joo, kyllä näin varmasti yleisesti on, ajattelin tässä tapauksessa extender-sanan turhaan sekoittavan tai kuulostavan monimutkaisemmalta kuin onkaan kun kyseessä on pelkkä liitin. Extenderiä sitten on olemassa juurikin aktiivisena laitteena joka vaatii oman sähkövirran.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 571
Kiitti vastauksesta. Haetaan jatkokaapeli ja sillä mennään. Vielä tarkennus tuohon extenderi-asiaan. Eikös nimeomaan extenderit ole passiivisia tai aktiivisia. Toisin sanoen tarkoittaa, että passiivi on ilman virtalähdettä metalli metallia vasten. Ja aktiivissa extenderille tuotetaan lisävirtaa joka mahdollistaa sitten useiden satojen metrien mittaiset vedot. Aktiivi laite ei siis minulle edes mitenkään päin kävisi, kun sitä virtaa ei asennuskohteessa ole tarjolla kuin sieltä kaapelin päästä :)
Tarkoitatko POE exdender, aktiivisia ne on, ottavat virran siltä POE virtaa syöttävältä ja toimivat sitten itsekkin POE virtaa syöttävänä laitteena, jos vielä kytkin samassa, niin sillä voidaan pidentää sitä maksimi matkaa siitä alkuperäisestä POE kytkimestä.
Kytkin versiossa voi toimia myös "haaroittimena", eli jos vain yksi kaapeli ja perässä vaikka kaksi wifi tukaria, niin tuollaisella onistuu. Joissain tukiasemissa on POE läpisyöttö. POE budjetissa pitää pysyä, ja siihen laitteeseen hukkuu osa.

POE toteutuksessa voi olla maximi etäisyys joka on alle gigasen ethernetin , ja jos mennään taasen ethernetin maximin yli, niin tarvitaan aktiivista ja POE versio saa sen powerin siitä POE virrasta.

Yleisillä standarti POE jutuilla menee ymmärtääksen heittämällä kymmeniä metrejä. Jos kaapeli käy lyhyeksi, ja laitekaapelilla ei loppumatkaa, niin nuo "kiinteät" jatkopurkit pitkässä juoksussa tarjoaa mekaanisesti kestävyyttä ja tarvittaessa tiiveyttä.

Edit:
Ja sen "POE toistimen" pitää olla yhteensopivan sen POE virtaa syöttävän kanssa, että yhteensopiva sen lopullisen POE laitteen kanssa, josta tuli mieleen että on sitten laitteita jotka syö jotain standartia mutta tarjoilee muita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 159
Onko joku nähnyt jotain dataa tai jopa tehnyt empiirisiä testauksia, kun verrataan pelkkiä CAT5e ja CAT6 liittimiä?

Onko siellä ollut jotain käytännön eroja nopeuksien suhteen?

Yksi on tietysti, että CAT6 piuha ei välttämättä mahdu 5e liittimeen, mutta jos jättää nuo fyysiset ongelmat pois laskuista, kun osaan mahtuu ihan hyvin. Esim noihin naaras Actassi/Lexcomeihin menee kyllä paksumpikin piuha. Itselläni ei ole laitteita yli gbit yhteyksiin, mutta joskus noitakin tulee olemaan.
 

JzC

Liittynyt
02.02.2024
Viestejä
121
Ehdotuksia uuden 19" räkkikaapin (6U) jäähdytykseen / tuuletukseen?

Kaappi on tulossa tekniseen tilaan jossa on myös kaukolämpö- ja ilmanvaihtolaitteisto joten lämpötila on aina hieman kohollaan. Sen takia ajattelin, että olisi hyvä, että räkkikaapissa olisi ainakin yksi tuuletin puhaltamassa. Mitään hirveän massiivista tuonne tuskin tarvitsee, joten ainakin alkuun riittäisi esim. yksi 120mm tuuletin ja mieluiten vielä säädettävänä. Äänentasolla ei oikeastaan ole suurta merkitystä. "Ongelmaksi" muodostuu, että mikä ja millainen kun pitää saada 230V suko-pistokkeesta virrat. Tietokoneiden 120mm tuulettimiahan on vaikka mitä, mutta en ole onnistunut löytämään täysin optimaalista ratkaisua. Ja selvyyden vuoksi, en koe tarvitsevani mitään "100€-300€ valmista räkkikaapin kolmen tuulettimen pakettia".

1. Virtasovitin 3V-12V, jossa DC-liittimet + joku laadukas tietokonetuuletin. Mistä adapteri jolla saa liitettyä normaaliin 3-pin / 4-pin PWM liittimeen?
2. Partcosta löytyy 230VAC 120mm tuuletin ja sukopistokejohto, hintaa noin 30€. Onko näistä "no-name" tuulettimista mihinkään vai ajaako asiansa tässä?
3. Muita hyviä ehdotuksia?
Kiitos.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 119
2. Partcosta löytyy 230VAC 120mm tuuletin ja sukopistokejohto, hintaa noin 30€. Onko näistä "no-name" tuulettimista mihinkään vai ajaako asiansa tässä?
En osaa tarkemmin vastata mutta muistan varmuudella nähneeni noita Sunon-merkkisiä tuulettimia ainakin Ciscon laitteissa kun joskus töissä niitä aikoinaan avannut (tosin syynä on saattanut olla virtalähteen vaihdon lisäksi juurikin tuulettimen hajonnut laakerointi ja sen vaihto :D) niin ei nyt ainakaan täysin noname ole kun kalliissa laitteissa käytetään.
 
  • Tykkää
Reactions: JzC
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 454
En osaa tarkemmin vastata mutta muistan varmuudella nähneeni noita Sunon-merkkisiä tuulettimia ainakin Ciscon laitteissa kun joskus töissä niitä aikoinaan avannut (tosin syynä on saattanut olla virtalähteen vaihdon lisäksi juurikin tuulettimen hajonnut laakerointi ja sen vaihto :D) niin ei nyt ainakaan täysin noname ole kun kalliissa laitteissa käytetään.
Juu, noita Sunon -merkkisiä tuulettimia löytyy aika yleisesti vähän kaikenlaisten laitteiden sisältä. Eivät ole ihan hiljaisimpia mutta ainakin nuo 230VAC mallit tuntuvat olevan melkoisia ikiliikkujia. Itsellänikin joku vastaava, olisiko varmaan 10v ikäinen ja edelleenkin toimii.

Se, että tuo merkki ei ole mikään tietokoneissa yleisesti käytetty ei tee siitä nonamea, itsekin sanoisin jotain Noctuaa nonameksi jos en olisi ikinä tietokoneisiin koskenut. Tuo Sunon taitaa olla yksi yleisimmistä tuuletinmerkeistä.
 
Liittynyt
05.01.2020
Viestejä
231
Minä laitoin itse kaksi noctuan tuuletinta muuntajan perään. Väliin laitoin ESP32 + lämpötila-anturin ja integroin nuo home-assistanttiin ja tein ESP32 koodin mikä säätää tuulettimien pyörimisnopeutta lämpötilan mukaan
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 485
Ehdotuksia uuden 19" räkkikaapin (6U) jäähdytykseen / tuuletukseen?

Kaappi on tulossa tekniseen tilaan jossa on myös kaukolämpö- ja ilmanvaihtolaitteisto joten lämpötila on aina hieman kohollaan. Sen takia ajattelin, että olisi hyvä, että räkkikaapissa olisi ainakin yksi tuuletin puhaltamassa. Mitään hirveän massiivista tuonne tuskin tarvitsee, joten ainakin alkuun riittäisi esim. yksi 120mm tuuletin ja mieluiten vielä säädettävänä. Äänentasolla ei oikeastaan ole suurta merkitystä. "Ongelmaksi" muodostuu, että mikä ja millainen kun pitää saada 230V suko-pistokkeesta virrat. Tietokoneiden 120mm tuulettimiahan on vaikka mitä, mutta en ole onnistunut löytämään täysin optimaalista ratkaisua. Ja selvyyden vuoksi, en koe tarvitsevani mitään "100€-300€ valmista räkkikaapin kolmen tuulettimen pakettia".

1. Virtasovitin 3V-12V, jossa DC-liittimet + joku laadukas tietokonetuuletin. Mistä adapteri jolla saa liitettyä normaaliin 3-pin / 4-pin PWM liittimeen?
2. Partcosta löytyy 230VAC 120mm tuuletin ja sukopistokejohto, hintaa noin 30€. Onko näistä "no-name" tuulettimista mihinkään vai ajaako asiansa tässä?
3. Muita hyviä ehdotuksia?
Kiitos.
Vaihtoehto 1. Ja ei tarvi mitään adaptereita kun laittaa johtimet poikki, kuorii ja jollain vipuwagolla yhteen. Tuollainen yleismuuntaja on hyvä jossa on jännitesäätö itsessään niin saa nopeutta/ääntä muutettua mieleisekseen ilman kikkailua.
 

JzC

Liittynyt
02.02.2024
Viestejä
121
Vaihtoehto 1. Ja ei tarvi mitään adaptereita kun laittaa johtimet poikki, kuorii ja jollain vipuwagolla yhteen. Tuollainen yleismuuntaja on hyvä jossa on jännitesäätö itsessään niin saa nopeutta/ääntä muutettua mieleisekseen ilman kikkailua.
Jos katkaisen virtasovittimen johdot (2kpl) ja liitän ne suoraan tuollaiseen tuulettimen 4-pin PWM liittimeen niin toimii?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 595
Viestejä
4 220 023
Jäsenet
71 069
Uusin jäsen
jgronman

Hinta.fi

Ylös Bottom