Kodin rempat(DIY)

Ei ehkä ihan täysin ketjun aiheessa, mutta menkööt; Tarvisin/haluaisin keittiön hanaan sellaisen käänneltävän "nivelporesuuttimen", mutta hanapa onkin joku Grohen malli missä on joku epästandardi kierre poresuuttimelle. Suuttimessa on ulkokierre joka on n. 19.5mm halkaisijaltaan ja kierre 1mm nousulla, eli onko tuo sitten M20x1mm kierre?

Onko ideoita mistä voisi helposti löytää, mieluusti jopa kotimaasta, tuollaisen M20 => M22 adapteripalikan, millä saisin sitten tuollaisen geneerisen nivelsuuttimen tuohon hanaan kiinni?
Edit: lisättäköön vielä vaatimukseeiin että sellainen pulju mistä voi yksityishenkilökin tuollaisen yksittäisen onaleen ostaa...

Perus Bauhaus/K-rauta/biltema valikoimasta en sopivaa löytänyt...

Pari kuvaa referenssiksi:
1742843031647.png
1742843038885.png
Divello merkillä näyttää löytyvän jotain varsin hinnakasta adapteria esim. Clasulta, samaa varmaan muualtakin / toisella nimellä. Toki ainakin ilmoituksen mukaan koko on hieman väärä eli "M18.5 x 1,0 mm x M22 x 1,0 mm", mutta meneekö mittaustoleranssin piikkiin?
Divello Sovitin virtauksenrajoittimelle M18,5–M22

Itselläkin hyvä nivelpore- / suihkusuutin vielä hakusessa, miellellään sellainen jota ei tarvitse vetää auki. Ostin jo oikein "Made In Germany" -tuotteen ja petyin karvaasti, kun ei kovin paljoa käänny nivelestä ja tässä mallissa ei ollut suihkua.
WatWin Expert Nivelporesuutin M22/24 8L | Prisma verkkokauppa

Lähes vastaavasta samanmerkkisestä "Made in China" -versiosta olisi tuokin löytynyt...
 
Divello merkillä näyttää löytyvän jotain varsin hinnakasta adapteria esim. Clasulta, samaa varmaan muualtakin / toisella nimellä. Toki ainakin ilmoituksen mukaan koko on hieman väärä eli "M18.5 x 1,0 mm x M22 x 1,0 mm", mutta meneekö mittaustoleranssin piikkiin?
Divello Sovitin virtauksenrajoittimelle M18,5–M22

Itselläkin hyvä nivelpore- / suihkusuutin vielä hakusessa, miellellään sellainen jota ei tarvitse vetää auki. Ostin jo oikein "Made In Germany" -tuotteen ja petyin karvaasti, kun ei kovin paljoa käänny nivelestä ja tässä mallissa ei ollut suihkua.
WatWin Expert Nivelporesuutin M22/24 8L | Prisma verkkokauppa

Lähes vastaavasta samanmerkkisestä "Made in China" -versiosta olisi tuokin löytynyt...

Ei kyllä se on M20x1, myös Grohen varaosalistan mukaan. Mutta jos satut jonkun hyvän tuollaisen nivelporesuuttimen löytämään niin laita toki tännekin mikä malli ja mistä löytyi...

1742900226667.png
 
Ostin jo oikein "Made In Germany" -tuotteen ja petyin karvaasti
Sama. Tai luulin ostaneeni. Saksan amazonista kohtuullisen uskottavaan tuotekuvaukseen ja arvosteluihin sinisilmäisesti uskoen. Hinta oli kyllä vähän turhan edullinen. Sain kiinalaista rojua vieläpä väärillä kierteillä :D Paljon on saksasta tullut lvi-kamoja tilattua ja tämä on ollut ainoa epäonnistuminen. Mm. todella hyvä pakkasen kestävä ulkohana muutama vuosi sitten ja laadukkaan oloista pex-putkea liittimineen jne. Valtava säästö johonkin puuilon hintoihin verrattuna.
 
Ei ehkä ihan täysin ketjun aiheessa, mutta menkööt; Tarvisin/haluaisin keittiön hanaan sellaisen käänneltävän "nivelporesuuttimen", mutta hanapa onkin joku Grohen malli missä on joku epästandardi kierre poresuuttimelle. Suuttimessa on ulkokierre joka on n. 19.5mm halkaisijaltaan ja kierre 1mm nousulla, eli onko tuo sitten M20x1mm kierre?

Onko ideoita mistä voisi helposti löytää, mieluusti jopa kotimaasta, tuollaisen M20 => M22 adapteripalikan, millä saisin sitten tuollaisen geneerisen nivelsuuttimen tuohon hanaan kiinni?
Edit: lisättäköön vielä vaatimukseeiin että sellainen pulju mistä voi yksityishenkilökin tuollaisen yksittäisen onaleen ostaa...

Perus Bauhaus/K-rauta/biltema valikoimasta en sopivaa löytänyt...

Pari kuvaa referenssiksi:
1742843031647.png
1742843038885.png
Itsellä taitaa olla myös grohe ja tilannut nuo kiinasta. Toimivat samalla tavalla tai paremmin kun suomessa myytävät ja ottaa samalla toisen varalle.

 
Pitäisi kesämökillä muutamaa isoa kiveä vähän madaltaa, niin onko kukaan kokeillut tai kokenut, onko noissa etanadynamiiteissa eroja vai ovatko samaa tavaraa ja samasta tehtaasta?

Puuilohan mainostaa nyt 5 kg Tamforce-tuotemerkin etanadynamiittia 19,90 kg. Kollega sanoi että hän on aina käyttänyt ainakin Kärkkäiseltä löytyvää MR-tuotteen etanadynamiittia, joka näkyy olevan 5 kg 39,90 EUR.
 
Viimeksi muokattu:
Mistä kannattaisi hankkia pieniä määriä sepeliä (ehkä muutama sata kg korkeintaan) pihan somistamis- ja reunustamistöihin?
 
Mistä kannattaisi hankkia pieniä määriä sepeliä (ehkä muutama sata kg korkeintaan) pihan somistamis- ja reunustamistöihin?
Riippunee paikkakunnasta ja käytettävästä kalustosta, eli onko esimerkiksi peräkärryä?
Noita peräkärrymyymälöitä on siellä sun täällä, jos tarvitsee pihaan kyyditettynä niin muistaakseni saa 500kg säkkeinä tilailtua
 
Pitäisi kesämökillä muutamaa isoa kiveä vähän madaltaa, niin onko kukaan kokeillut tai kokenut, onko noissa etanadynamiiteissa eroja vai ovatko samaa tavaraa ja samasta tehtaasta?

Puuilohan mainostaa nyt 5 kg Tamforce-tuotemerkin etanadynamiittia 19,90 kg. Kollega sanoi että hän on aina käyttänyt ainakin Kärkkäiseltä löytyvää MR-tuotteen etanadynamiittia, joka näkyy olevan 5 kg 39,90 EUR.
Käyttöalue (lämpötila) on tärkein. Huom. Puuilon ilmossa se taitaa olla väärin ilmoitettu.. Dynacemin talvilaadulla ei käy aika pitkäksi, sopii Suomen kesään kylmällä vedellä. Näillä peruspaskoilla saa odottaa useita päiviä pidempään. Dynacem.com löytyy muutenkin hyvät vinkit. 28 mm reikä riittää kotimaiseen kallioon, vapaa kivi halkeaa vielä helpommin.
 
Onko Tampereen suunnalla jossain kivijalassa myynnissä yksityiselle tuollaista adapteria, millä saa 22 mm reiällä olevan timanttikuppilaikan kiinni M14 kierteelle? Pitäisi Dewaltin betonihiomakoneeseen saada PCD-laikka kiinni, mutta se on niin matala ettei sovi pölykaulukseen ilman adapteria.
Toki prikkoja laittamallakin voisi onnistua, mutta ennemmin hankkisin kunnollisen kiinnityksen ettei ole kuppilaikka otsassa.

Tuollainen nyt tuli tilattua myöhempää käyttöä varten. Bauhausin myyjä osasi kertoa, että aiemmin löytyi hyllystä mutta poistunut valikoimasta, kun ei noita saisi käyttää. Z-LION 2pcs Stainless Steel Adapter Cup Nut Hole 22.23 to M14 Or 5/8
 
Viimeksi muokattu:
Onko kukaan lähettänyt materianäytteitä asbestitesteihin? Siis lähinnä sitä että millä perusteella valitsitte labran, Etelä-Pohjanmaalla ollaan mutta sama kai minne vaan lähetellä? En edes tiedä tuliko sopivia näytteitä, ei olisi kiva jos ei niitä hyväksy kun hinta 50-100e kpl..
 
Itse katsoin FINAS akkreditoituja labroja ja sitten sieltä mihin oli helpoin toimittaa näyte, jollain toimijoilla on toimipisteitä ympäri suomea ja/tai näytepostilaatikoita. Itse käytin noin vuosi sitten Labroc:ia kun oli sille helpoin käydä pudoittamassa näyte postilaatikkoon. Huonona puolena on taas että ei ole hinnastoa esillä.
 
Yläkerrän wc remonttia tekemässä. Kipsilevylattia (3kpl liimattu). Alunperin ollut DN 50 viemäriputki mutta kaivoin lattiaan senverran ison aukon, jotta sain siihen lattiakaivon tilalle. Tämä lähinnä siksi, että laitan vedeneristeen 10cm nostolla jotta jos joskus joku putki vaurioituu ei ole vedet välipohjassa.
Kaatoja en meinannut sen ihmeemmin alkaa väsäilemään eli tuohon kipsilevyn pintaan meinasin vain laittaa ohkaisen plaanon, jonka päälle sitten vedeneriste.

Millä massalla täytän tuon kaivon ympärys ”montun”. Lätkinkö vain saneerauslaastista jäykän kuran jonka sitten muovailen siihen vaiko sitten tilkitsen aukot ja kaadan esim Kiillon 60:sen?
 
Onko kukaan lähettänyt materianäytteitä asbestitesteihin? Siis lähinnä sitä että millä perusteella valitsitte labran, Etelä-Pohjanmaalla ollaan mutta sama kai minne vaan lähetellä? En edes tiedä tuliko sopivia näytteitä, ei olisi kiva jos ei niitä hyväksy kun hinta 50-100e kpl..

Tulipa tuosta mieleen että testaatko ihan oman mielenrauhan vuoksi vai onko esim taloyhtiön vaatimus, äs in kenelle näytepalojen pitää olla "sopivia"?
Sikäli jos on taloyhtiön vaatimus niin vois olla hyvä kysyä tekniseltä isännöitsijältä että minkälaisista kohdista näytepalat kannattaa/pitää ottaa ja minkälainen kokkare siitä pitää louhaista. Myös ko. labran sivuilla saattaa olla jonkinlaista ohjetta minkälaisia palojen pitäisi olla. Sinälläänhän labra varmaan kyllä tutkii rahaa vastaan vaikka minkälaisen kokkareen...
 
Yläkerrän wc remonttia tekemässä. Kipsilevylattia (3kpl liimattu). Alunperin ollut DN 50 viemäriputki mutta kaivoin lattiaan senverran ison aukon, jotta sain siihen lattiakaivon tilalle. Tämä lähinnä siksi, että laitan vedeneristeen 10cm nostolla jotta jos joskus joku putki vaurioituu ei ole vedet välipohjassa.
Kaatoja en meinannut sen ihmeemmin alkaa väsäilemään eli tuohon kipsilevyn pintaan meinasin vain laittaa ohkaisen plaanon, jonka päälle sitten vedeneriste.

Millä massalla täytän tuon kaivon ympärys ”montun”. Lätkinkö vain saneerauslaastista jäykän kuran jonka sitten muovailen siihen vaiko sitten tilkitsen aukot ja kaadan esim Kiillon 60:sen?
Eikö tähän nyt kannata valaa suoraan 60:llä 5-6cm kakku lasikuituverkolla niin pysyy kaivo paikallaan? Tulee muutenkin jämäkämpi eikä ole iso kustannus. Tuohon ohut tasoitelimu päälle minkä jälkeen vesieriste.

Tämä on ainakin ollut rakenne kaikissa vastaavissa mitä on vastaan tullut.

Kaivo ja viemäri täytyy tietysti olla muutenkin tuettuna kiinnikkeillä, puilla tai reikävanteella.
 
Tulipa tuosta mieleen että testaatko ihan oman mielenrauhan vuoksi vai onko esim taloyhtiön vaatimus, äs in kenelle näytepalojen pitää olla "sopivia"?
Sikäli jos on taloyhtiön vaatimus niin vois olla hyvä kysyä tekniseltä isännöitsijältä että minkälaisista kohdista näytepalat kannattaa/pitää ottaa ja minkälainen kokkare siitä pitää louhaista. Myös ko. labran sivuilla saattaa olla jonkinlaista ohjetta minkälaisia palojen pitäisi olla. Sinälläänhän labra varmaan kyllä tutkii rahaa vastaan vaikka minkälaisen kokkareen...
Ja moni taloyhtiö vaatii, että sen palan irroittaa joku firma.
Itsellä oli onneksi tuttu kaveri joka tuon lähetti, vaikka itse irroitin.
 
Ja moni taloyhtiö vaatii, että sen palan irroittaa joku firma.
Itsellä oli onneksi tuttu kaveri joka tuon lähetti, vaikka itse irroitin.
Juuri asbesti näytteen ottaneena (tai siis remppakaveri otti) niin minigrip pussiin muutama palanen laatasta ja pohjamateriaalista. Tämä otettu kylpyhuoneesta, joten riippuu varmasti mistä pitää näyte ottaa.
 
Juuri asbesti näytteen ottaneena (tai siis remppakaveri otti) niin minigrip pussiin muutama palanen laatasta ja pohjamateriaalista. Tämä otettu kylpyhuoneesta, joten riippuu varmasti mistä pitää näyte ottaa.
Tuolla vaadittiin erillinen näyte laatasta ja pohjamateriaalista. Ei saanut laittaa samaan pussiin. Ja piti olla firma näytteen ottajana.
Toki faija ei myöskään saanut tehdä sähköjä, vaikka on 40v tehnyt niitä työkseen. Kun ei ollut y-tunnusta.
Toki saattaa olla, että tuonkin voisi joku kiertää laittamalla tutun firman nimen papereihin. Me ei toki niin toimittu.
 
Tuolla vaadittiin erillinen näyte laatasta ja pohjamateriaalista. Ei saanut laittaa samaan pussiin. Ja piti olla firma näytteen ottajana.
Toki faija ei myöskään saanut tehdä sähköjä, vaikka on 40v tehnyt niitä työkseen. Kun ei ollut y-tunnusta.
Toki saattaa olla, että tuonkin voisi joku kiertää laittamalla tutun firman nimen papereihin. Me ei toki niin toimittu.
Ennenkuulumatonta. Törkeetä rahastusta kun joutuu maksamaan kaksi näytettä yhden sijaan. Aattelikohan ne niinkuin purkaa laatat ensin normaalityönä ja sit pohjamateriaalit vasta asbestityönä jos siellä olis ollut asbestia? 😄

Niin ja siinähän pitäis olla kolme näytettä kaikenlisäksi: laatan kiinnityslaasti, laatan saumalaasti ja pohjamateriaali
 
Ennenkuulumatonta. Törkeetä rahastusta kun joutuu maksamaan kaksi näytettä yhden sijaan. Aattelikohan ne niinkuin purkaa laatat ensin normaalityönä ja sit pohjamateriaalit vasta asbestityönä jos siellä olis ollut asbestia? 😄

Niin ja siinähän pitäis olla kolme näytettä kaikenlisäksi: laatan kiinnityslaasti, laatan saumalaasti ja pohjamateriaali
Tuskin rahastavat 2 näytettä. Haluavat ehkä selvittää missä sitä asbestia on jos on. Samahan tuo jos pohjamateriaalissa asbestia niin et saa purkaa mitään.
 
Tuskin rahastavat 2 näytettä. Haluavat ehkä selvittää missä sitä asbestia on jos on. Samahan tuo jos pohjamateriaalissa asbestia niin et saa purkaa mitään.

Sepä se. Seinistä ja lattiasta yleensä on omat näytteet, mutta lattiassa vaikea käsittää mitä iloa siitä tiedosta on missä kohdassa se asbesti sijaitsee... No ehkä siinä voi olla että jos on laatassa vaan niin sit sen alustasotteen vois teoriassa purkaa erikseen. Tosin tuskimpa saisivat siinäkään tapauksessa niin tarkkaan pois kaikkea asbestii että sitä olis turvallista purkaa.
 
Olisi tarve asentaa kotiin yksi väliovi, oviaukossa on valmiina karmit ja ainakin mittailujeni mukaan oviaukon koko on ihan vakiomallia (ns. 10x21). Karmeissa ei ole saranoita tai lukon vastakappaletta eikä valmiita paikkoja / upotuksia näille, eli tuossa ei ilmeisesti ole ollut koskaan ovea, vaikka karmit onkin.

Vakiomittaisia kevyitä laakaovia saa näemmä hinnat alkaen noin viiteenkymppiin, sisältäen lukkorungon. Tuohon päälle tulee sitten painikkeet, mahdolliset peitelevyt ja tietysti saranat, mutta varmaan johonkin satasen pintaan voisi saada oven ja muut asennustarpeet.

Onko kellään kokemusta sisäovien asentamisesta vanhaan karmiin, lähinnä kiinnostaa saranoiden asentaminen. Voikohan saranat asentaa vain pintaan vai joutuuko niille tekemään upotukset? Vai onko saranoissa erilaisia vaihtoehtoja tälle? Koska mitään upotuksia ei valmiina ole, niin lukon vastakappaleelle pitänee ainakin tehdä kolo. Asunnon muissa sisäovissa näyttäisi olevan tämän tyyppiset saranat eli asennettu karmiin porattuun reikään. Oma asennus pitäisi kuitenkin pystyä tekemään pinnasta, koska en halua lähteä irrottelemaan esim. ovenpielilistoja.

Menen toki johonkin rautakauppaan kyselemään kunhan asia tulee ajankohtaiseksi, mutta kun asia on itselle täysin uusi niin ajattelin kysyä jos täällä saisi vinkkejä.
 
Olisi tarve asentaa kotiin yksi väliovi, oviaukossa on valmiina karmit ja ainakin mittailujeni mukaan oviaukon koko on ihan vakiomallia (ns. 10x21). Karmeissa ei ole saranoita tai lukon vastakappaletta eikä valmiita paikkoja / upotuksia näille, eli tuossa ei ilmeisesti ole ollut koskaan ovea, vaikka karmit onkin.

Vakiomittaisia kevyitä laakaovia saa näemmä hinnat alkaen noin viiteenkymppiin, sisältäen lukkorungon. Tuohon päälle tulee sitten painikkeet, mahdolliset peitelevyt ja tietysti saranat, mutta varmaan johonkin satasen pintaan voisi saada oven ja muut asennustarpeet.

Onko kellään kokemusta sisäovien asentamisesta vanhaan karmiin, lähinnä kiinnostaa saranoiden asentaminen. Voikohan saranat asentaa vain pintaan vai joutuuko niille tekemään upotukset? Vai onko saranoissa erilaisia vaihtoehtoja tälle? Koska mitään upotuksia ei valmiina ole, niin lukon vastakappaleelle pitänee ainakin tehdä kolo. Asunnon muissa sisäovissa näyttäisi olevan tämän tyyppiset saranat eli asennettu karmiin porattuun reikään. Oma asennus pitäisi kuitenkin pystyä tekemään pinnasta, koska en halua lähteä irrottelemaan esim. ovenpielilistoja.

Menen toki johonkin rautakauppaan kyselemään kunhan asia tulee ajankohtaiseksi, mutta kun asia on itselle täysin uusi niin ajattelin kysyä jos täällä saisi vinkkejä.

Voipi olla hikinen homma jos haluat saada siitä ovesta toimivankin. Helpommalla pääsee kun ostaa karmi-ovipaketin ja heittää vanhat karmit pois. Iso osa saranoista vaatii karmiin upotuksen. Saattaa olla ettei toi sun ovi edes käy siihen karmiin jos on kovinkin vanha.
 
No tuota nykyaikaista saranaahan ei tarvi upottaa karmiin eikä oveen (tietysti saranalle reikä tarvitaan). Toki tehdas-asennetuna tuo sarana on asennettu karmiin niin, että peitelistalle ei 5mm enempää ole varaa laittaa ns karmin päälle. Kun peitelistat on nyt asennettu saranattomaan karmiin niin oletettavasti ovat enemmän ns päällä eli reikää ei pysty poraamaan listoja irrottamatta niin, että ovi myös toimisi.

Edit: Tyyliin 60 vuotta on rakennuksiin asennettu ovet tehdas valmisteisina. Sitä vanhemmissa työmailla nikkaroitu itse saranat, vastakappaleet jne paikoilleen. Ei vain ole missään mielessä enää nykyisin kustannustehokasta moinen eli työ maksaa aivan liikaa moisessa :D

Tässäkin tapauksessa voi olla, että se perus ovi ei edes sovi tuohon karmiin, kuten @ZZRX nosti esiin. Sitten se vasta työmaa repeää.
Työmääränähän tuo listojen irrotus ja uuden karmin asentaminen on vähäisempi kuin alkaa upottelemaan vastakappaleita, saranoita ja niiden tämmääminen toimivaksi. Toki jos omalle ajalle ei laske mitään ja onnistuu työssä niin säästää ~70€ (karmi+uudet peitelistat)
 
Viimeksi muokattu:
Voipi olla hikinen homma jos haluat saada siitä ovesta toimivankin. Helpommalla pääsee kun ostaa karmi-ovipaketin ja heittää vanhat karmit pois. Iso osa saranoista vaatii karmiin upotuksen. Saattaa olla ettei toi sun ovi edes käy siihen karmiin jos on kovinkin vanha.

No tuota nykyaikaista saranaahan ei tarvi upottaa karmiin eikä oveen (tietysti saranalle reikä tarvitaan). Toki tehdas-asennetuna tuo sarana on asennettu karmiin niin, että peitelistalle ei 5mm enempää ole varaa laittaa ns karmin päälle. Kun peitelistat on nyt asennettu saranattomaan karmiin niin oletettavasti ovat enemmän ns päällä eli reikää ei pysty poraamaan listoja irrottamatta niin, että ovi myös toimisi.

Edit: Tyyliin 60 vuotta on rakennuksiin asennettu ovet tehdas valmisteisina. Sitä vanhemmissa työmailla nikkaroitu itse saranat, vastakappaleet jne paikoilleen. Ei vain ole missään mielessä enää nykyisin kustannustehokasta moinen eli työ maksaa aivan liikaa moisessa :D

Tässäkin tapauksessa voi olla, että se perus ovi ei edes sovi tuohon karmiin, kuten @ZZRX nosti esiin. Sitten se vasta työmaa repeää.
Työmääränähän tuo listojen irrotus ja uuden karmin asentaminen on vähäisempi kuin alkaa upottelemaan vastakappaleita, saranoita ja niiden tämmääminen toimivaksi. Toki jos omalle ajalle ei laske mitään ja onnistuu työssä niin säästää ~70€ (karmi+uudet peitelistat)

Hyviä huomioita, kiitos. Ajatus tosiaan oli päästä helpommalla ilman karmien vaihtoa, mutta voi olla että todellisuus on toisin päin. Saranoiden ja lukkovasteen kohtien mittailua ja mahdollista upotusta en pidä mitenkään mahdottomana hommana, jos vakio-ovi mahtuu aukkoonsa ja liikkumaan siinä kunnolla. Voin toki karmitkin ostaa koska nekin saa tosiaan alle satasella, mutta enemmän huolestuttaa se, jos vanhojen peitelistojen ja karmin irrotuksen myötä tulee jotain odottamatonta lisähommaa. Talo on noin 50v vanha kivitalo ja mittailuni mukaan karmien koko näyttäisi vastaavan nykyistä vakiomitoitusta. Tässä kohtaa pitää joka tapauksessa miettiä vähän uudelleen ja mittailla ainakin karmit ja myös peitelistojen kohdat tarkemmin, että sopisiko uusi ovi oikeasti karmiin vaan vaatiiko joka tapauksessa listojen vaihtoa tai muuta säätöä.
 
Hyviä huomioita, kiitos. Ajatus tosiaan oli päästä helpommalla ilman karmien vaihtoa, mutta voi olla että todellisuus on toisin päin. Saranoiden ja lukkovasteen kohtien mittailua ja mahdollista upotusta en pidä mitenkään mahdottomana hommana, jos vakio-ovi mahtuu aukkoonsa ja liikkumaan siinä kunnolla. Voin toki karmitkin ostaa koska nekin saa tosiaan alle satasella, mutta enemmän huolestuttaa se, jos vanhojen peitelistojen ja karmin irrotuksen myötä tulee jotain odottamatonta lisähommaa. Talo on noin 50v vanha kivitalo ja mittailuni mukaan karmien koko näyttäisi vastaavan nykyistä vakiomitoitusta. Tässä kohtaa pitää joka tapauksessa miettiä vähän uudelleen ja mittailla ainakin karmit ja myös peitelistojen kohdat tarkemmin, että sopisiko uusi ovi oikeasti karmiin vaan vaatiiko joka tapauksessa listojen vaihtoa tai muuta säätöä.

Karmit tosiaan myydään erikseen ja ne saa kyllä alta satasella. Noin 50-70e suunnilleen maksaa. Listoissa voi olla ongelmana se jos ne on kitattu kiinni seinään niin pitää olla irroituksessa tarkkana ettei aiheuta vahinkoa. (Käytännössä pitää ennen irroitusta ensin leikata kitit auki seinän puolelta katkoteräveitsellä) Jos niitä ei ole kitattu niin sitten ei pitäis olla kyllä kovin kummonen homma irroitus. Aukon koko uudelle vakiokokoiselle 9:n karmipaketille on tosiaan 2010cm x 90cm tai voi olla vähän isompikin. Voithan sää sen ovilehden ostaa ensin ja mallailla sillä miltä vaikuttaa ja jos tilanne on huono niin sit hakee karmipaketin lisäks. Itse näkisin kuitenkin että helpoin vaihtoehto on tuo koko paketin vaihto. Jos se seinä on kiveä niin sit karmin kiinnitykseen luultavasti pitää käyttää betonikiinnikkeitä joita löytyy monia erilaisia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
276 931
Viestejä
4 767 548
Jäsenet
77 548
Uusin jäsen
muuli123

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom