Kodin rempat(DIY)

Jos tässä on vasta suunnitteluvaihe kyseessä, niin eikö olisi järkevämpää vain flipata sauna ja kylppäri päittäin? Itse ainakin tykkään, että on välissä edes jonkinlainen "pukuhuone" tai välivilvoittelutila ennen uloskäyntiä.

Eikö olisi myös mukavampi jos tuo kylppäri ja WC olisivat yhtenäistä tilaa, tuollaiset pienet WC-kopit kun tuppaa olemaan aika ankeita? Varsinkin kun tuossa on vielä kaksi oveakin riesana. Plussana kylppärissä sijaitsevan vessan pesu on mukavan helppoa, kun voi vaan ronskisti suihkutella koko pöntön vedellä ja sitten lastalla vetäisee ylimääräiset vedet lattiakaivoon.
Omana mielipiteenä taas on että ei koskaan pyttyä kylpyhuoneeseen jos on mahdollista tehdä oma "koppi". Kiva istua kääkillä kun jengiä on saunassa tai mennä pusertamaan saunan kuumaan kylppäriin. Vessapaperirullat ta istuimen rengas aina märkänä ja kirjaston kirjat kärsii kosteassa tilassa.
Mua vituttaa yli kaiken että meiän tönön suunnittelija oli poistanu vessakopin ja siirtäny pytyn kylppäriin suihkun viereen. Olisin satakertaa mielummin ottanut oman kopin sille.
No, onneks kämpässä on kaks vessaa niin ei tarvii väkisin kärsiä yllämainituista ongelmista.
 
Omana mielipiteenä taas on että ei koskaan pyttyä kylpyhuoneeseen jos on mahdollista tehdä oma "koppi". Kiva istua kääkillä kun jengiä on saunassa tai mennä pusertamaan saunan kuumaan kylppäriin. Vessapaperirullat ta istuimen rengas aina märkänä ja kirjaston kirjat kärsii kosteassa tilassa.
Mua vituttaa yli kaiken että meiän tönön suunnittelija oli poistanu vessakopin ja siirtäny pytyn kylppäriin suihkun viereen. Olisin satakertaa mielummin ottanut oman kopin sille.
No, onneks kämpässä on kaks vessaa niin ei tarvii väkisin kärsiä yllämainituista ongelmista.
Meillä vaihdettiin 80-luvun malliin tehdystä "WC-koppi + minipukuhuone + pesutila + sauna" -yhdistelmästä yhteen tilaan (saunaa lukuun ottamatta ;)) ja takaisin ei olisi paluuta. Pesutila ei ole valtavan kuuma pätsi saunomisen aikana, ja ilmanvaihto pitää muutenkin olla kunnossa niin, että kosteus poistuu nopeasti. Toinen pytty on sitten pienessä vessassa muun huoneiston yhteydessä.
 
Itse olen taas monesti ihmetellyt kun kylppäreissä pitää olla pesuallas, jos ei ole WC-istuinta ja monesti tällöin asunnossakin vain yksi pytty erillisessä vessassa. Itse vaihtaisin ainakin heti jos vaan mahdollista altaan tilalle pytyn jos molemmat ei mahtuisi.
 
Itse olen taas monesti ihmetellyt kun kylppäreissä pitää olla pesuallas, jos ei ole WC-istuinta ja monesti tällöin asunnossakin vain yksi pytty erillisessä vessassa. Itse vaihtaisin ainakin heti jos vaan mahdollista altaan tilalle pytyn jos molemmat ei mahtuisi.
Mä taas ihmettelen kylppäreitä jossa on pytty mutta ei ole pesuallasta :D Nimimerkillä remontissa sellainen tasan taatusti laitetaan.
 
jos on ahdasta niin laittaa kombon ;)

71Ivw7jSajL._AC_SL1500_.jpg
 
Erikoinen kysymys mutta ehkä jollakulla sattuu olemaan vastaus: Jos ajatuksena on tehdä omakotitalon yläkertaan sauna niin että siitä on ovi suoraan saunatilasta (katetulle mutta ei lasitetulle) parevekkeelle, niin millaisia vaatimuksia ovelle tulisi asettaa?

Kuvan mukaiselta näyttäisi yläkerran jatko, vierekkäisten ovien jälkeen jatkuu vanha osa.


20230214_120922.jpg

Tota noin, en halua mollata, mutta tuo pohja kaipaisi kyllä parantelua. Äkkiseltään kun katsoo niin tuossa on turhia käytäviä aika paljon ja noita ovia on paljon pienessä tilassa jolloin tilasta tulee entistä ahtaampia. Lisäks toi sauna on huonosti asemoitu oven kannalta kun teknisesti ulko-ovi on huono saunatilassa eikä ylimääräistä ovea pitäisi laittaa sinne ollenkaan.

Vähän kun tutkailin tuota niin muutamalla muutoksella saisi jo ihmeitä aikaan.
1. siirrät tuota vessaa vasemmalle niin että siihen muodostuu käynti tuolta käytävästä niin heti paranee tilanne kun vessaan ei tarvii mennä kahen oven kautta ja mahdollistaa vessan käytön käytävästä käsin vaikka joku olisi suihkussa. samaan syssyyn tuon makuuhuoneen erillisen käynnin pystyisi myös poistamaan jolloin vessaan jäisi vain yksi käynti suoraan käytävästä. Vessan kalustaminenkin olisi paljon helpompaa kun olisi yksi ovi vähemmän.
2. Kylpyhuoneeseen tulisi oma erillinen sisäänkäynti tuohon uuden vessan alapuolelle.
3. Saunaa käännettäisiin 90astetta vasemmalle jolloin toi lyhyt sivu olisi vessan kyljessä kiinni. Saunaan köynti olisi tuossa suihkujen kohdalta. Tällöin tuohon ulko-ovelle muodostuisi käytävä tuosta saunan ohi ilman että saunaa tarvitsisi pienentää. Saunaan voisi myös puhkaista oman pikku ikkunan tuohon lautaiden taakse. Jonkinlainen lasiseinäkin olisi mahdollinen saunaan jos sellaisesta tykkää.

Voi olla ettei näistä mun selostuksista saa äkkinäinen selvää mitä ajan takaa, mutta voinpiirtää kuvan, jos ajatus kiinnostaa.

Toki tuossa voi olla myös muita toimivia ratkaisuita, mutta tämä oli yksi malli joka tuossa toimisi aika hyvin.
 
Onko kokemuksia keittiön kaapinovien maalaamisesta itse telalla ja pensselillä? Voiko tuollaisesta perus melamiinikaapinovesta saada nätin itse maalaamalla vai vaatiiko siisti lopputulos ruiskun ja ammattilaisen?

Tarkoituksena olisi maalata/maalauttaa mahd. pienellä budjetilla, mutta Turun alueen maalaajille ei passaa pelkkä ruiskuttelu vaan haluaisivat tehdä myös kittauksen ja hionnan. Esitöineen hinta ammattilaisen tekemänä nousee vähän turhan korkeaksi.
 
Tota noin, en halua mollata, mutta tuo pohja kaipaisi kyllä parantelua. Äkkiseltään kun katsoo niin tuossa on turhia käytäviä aika paljon ja noita ovia on paljon pienessä tilassa jolloin tilasta tulee entistä ahtaampia. Lisäks toi sauna on huonosti asemoitu oven kannalta kun teknisesti ulko-ovi on huono saunatilassa eikä ylimääräistä ovea pitäisi laittaa sinne ollenkaan.

Vähän kun tutkailin tuota niin muutamalla muutoksella saisi jo ihmeitä aikaan.
1. siirrät tuota vessaa vasemmalle niin että siihen muodostuu käynti tuolta käytävästä niin heti paranee tilanne kun vessaan ei tarvii mennä kahen oven kautta ja mahdollistaa vessan käytön käytävästä käsin vaikka joku olisi suihkussa. samaan syssyyn tuon makuuhuoneen erillisen käynnin pystyisi myös poistamaan jolloin vessaan jäisi vain yksi käynti suoraan käytävästä. Vessan kalustaminenkin olisi paljon helpompaa kun olisi yksi ovi vähemmän.
2. Kylpyhuoneeseen tulisi oma erillinen sisäänkäynti tuohon uuden vessan alapuolelle.
3. Saunaa käännettäisiin 90astetta vasemmalle jolloin toi lyhyt sivu olisi vessan kyljessä kiinni. Saunaan köynti olisi tuossa suihkujen kohdalta. Tällöin tuohon ulko-ovelle muodostuisi käytävä tuosta saunan ohi ilman että saunaa tarvitsisi pienentää. Saunaan voisi myös puhkaista oman pikku ikkunan tuohon lautaiden taakse. Jonkinlainen lasiseinäkin olisi mahdollinen saunaan jos sellaisesta tykkää.

Voi olla ettei näistä mun selostuksista saa äkkinäinen selvää mitä ajan takaa, mutta voinpiirtää kuvan, jos ajatus kiinnostaa.

Toki tuossa voi olla myös muita toimivia ratkaisuita, mutta tämä oli yksi malli joka tuossa toimisi aika hyvin.

Oville vanhasta tilasta uuteen on vähän huonosti tilaa, kun vanha katto taittuu alas sen kuvan alemman oven jälkeen, mutta otin koppia ainakin kokeiluun ideasta että käytävä menisi saunan ohi, tässä näkymä isosta ikkunasta sisään pesuhuoneessa olevan käytävän läpi saunaan siinä tapauksessa. Pinnat ovat kaikki valkoisia vain koska en ole niitä lähtenyt vielä miettimään, ja lauteet vähän sinne päin oleva elementti ohjelman arkistosta20230214_222509.jpg
 
Onko kokemuksia keittiön kaapinovien maalaamisesta itse telalla ja pensselillä? Voiko tuollaisesta perus melamiinikaapinovesta saada nätin itse maalaamalla vai vaatiiko siisti lopputulos ruiskun ja ammattilaisen?
Riippuu maalista ja telasta, mutta kyllä siitä ihan hyvän voi saada. Jos tarvitsee olla 100% pianopinta, sitten voi olla haastavaa. Mutta tehtiinhän ne peilipinnatkin ennen ilman ruiskuja. Sileä melamiinipohja on kyllä hyvä lähtökohta maalaukselle, hienolla paperillä käy läpi ensin että saa vähän karheutta pintaan. Pensselilläkin tulee hyvä ei tarvitse edes olla tela. Ja niitä teloja ja pensseleitähän on sitten kanssa erilaisia. Ehdottomasti kannattaa kokeilla. Itsehän näille on aina kriittisempi tarkastellessa näkyykö jossakin pensselin jälkeä vai ei, joku toinen taas ei osaa katsoa sitä kaapinovea ensinkään suurennuslasilla.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kokemuksia keittiön kaapinovien maalaamisesta itse telalla ja pensselillä? Voiko tuollaisesta perus melamiinikaapinovesta saada nätin itse maalaamalla vai vaatiiko siisti lopputulos ruiskun ja ammattilaisen?

Tarkoituksena olisi maalata/maalauttaa mahd. pienellä budjetilla, mutta Turun alueen maalaajille ei passaa pelkkä ruiskuttelu vaan haluaisivat tehdä myös kittauksen ja hionnan. Esitöineen hinta ammattilaisen tekemänä nousee vähän turhan korkeaksi.

Jos ovien pinnat on hyvässä kunnossa (sileät, ei kolhuja) niin teippaamallakin voi saada hyvän lopputuloksen.

 
Onko kokemuksia keittiön kaapinovien maalaamisesta itse telalla ja pensselillä? Voiko tuollaisesta perus melamiinikaapinovesta saada nätin itse maalaamalla vai vaatiiko siisti lopputulos ruiskun ja ammattilaisen?

Tarkoituksena olisi maalata/maalauttaa mahd. pienellä budjetilla, mutta Turun alueen maalaajille ei passaa pelkkä ruiskuttelu vaan haluaisivat tehdä myös kittauksen ja hionnan. Esitöineen hinta ammattilaisen tekemänä nousee vähän turhan korkeaksi.

On kokemusta, tosin teknisesti ottaen kaapit eivät sijaitse keittiössä vaan kodinhoitohuoneessa. Riippuu vähän minkälaisista ovista on kyse, mutta sanoisin että aika haastava on saada lähempääkin tarkastelua kestävästi siistin näköinen telalla ja pensselillä, varsinkin jos on jotain kaiverruksia, uria tmv. Riippuu myös hyvin paljon pohjaväristä ja tekstuurista, kuinka helppoa siistin lopputuloksen saaminen on. Maalauskokemus vaikuttaa myös tietysti.

Tässä pari kuvaa omista rävellyksistä.

1676450253222.png
1676450266118.png


Toki nuo ovet oli alunperin niin järkyttävän rumat, että lähes mikä tahansa oli päivitystä. Toisaalta tuossa maalatussa kuvassa valo on aika armollinen, tosin tuossakin näkyy ylhäällä vähän maalipinnan epätasaisuutta ym. Kaikista vittuimaisimmat maalata oli nuo ihanat ysärihenkiset kaiverrushässäkät. Tuo khh menee joka tapauksessa jossain vaiheessa uusiksi, eikä ole varsinaisesti "edustustilaa", joten päätös maalata ovet itse oli aika helppo ja lopputulos oli kuitenkin merkittävä parannus.

--

Noista KHH:n kaapinovista on pari vielä maalamatta ja ajattelin vetäistä ne spraymaalilla. Tuli nimittäin tuossa taannoin ostettua muksulle käytettynä "hyväkuntoinen" sänky, jonka pinnat oli kuitenkin niin järkyssä kunnossa, että ne oli pakko maalata. Koska en jaksanut ruveta telalla hinkuttamaan, kävin hakemassa Maston Zero - spraymaalia, joka on siitä kivaa että vesiohenteisena (ja kohtuullisen myrkyttömänä) sitä viitsi käyttää sisätiloissakin ja lopputulos sängyn maalauksessa oli mielestäni pirun siisti, paljon siistimpi kuin nuo telalla vedetyt kaapit.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kokemuksia keittiön kaapinovien maalaamisesta itse telalla ja pensselillä? Voiko tuollaisesta perus melamiinikaapinovesta saada nätin itse maalaamalla vai vaatiiko siisti lopputulos ruiskun ja ammattilaisen?

Tarkoituksena olisi maalata/maalauttaa mahd. pienellä budjetilla, mutta Turun alueen maalaajille ei passaa pelkkä ruiskuttelu vaan haluaisivat tehdä myös kittauksen ja hionnan. Esitöineen hinta ammattilaisen tekemänä nousee vähän turhan korkeaksi.
Meillä maalattiin noin vuosi sitten sisäovet ja ikkunoiden karmit valkoisella kun muutettiin uuteen asuntoon (kun ovet ja karmit olivat vähän kellastuneet vuosien saatossa). Maali pysyy pääsäätöisesti ihan hyvin, mutta olen huomannut että ovista tahtoo maali vähän irrota sellaisia, joita kosketaan enemmän. Esimerkkinä kahvan olla olevaan reunaan kosketaan ainakin meillä enemmän kun ovea laitetaan kiinni. Jos nyt tekisin uudestaan, varaisin vähän isoman budjetin ja vaihtaisin ovet uusiin. Perusovet maksaa nykyään jotain 100-200€ luokkaa ja tohon saattaa sitten tarvita jotain uusia listoja / karmeja, jolloin saattaa helposti palaa sellainen touhutonni ja vähän isompi homma kun maalaus.
 
Meillä maalattiin noin vuosi sitten sisäovet ja ikkunoiden karmit valkoisella kun muutettiin uuteen asuntoon (kun ovet ja karmit olivat vähän kellastuneet vuosien saatossa). Maali pysyy pääsäätöisesti ihan hyvin, mutta olen huomannut että ovista tahtoo maali vähän irrota sellaisia, joita kosketaan enemmän.
Tämä kuulostaa siltä, että sitä vanhaa pintaa ei puhdistettu ja karhennettu kunnollisesti ennen maalausta, tai sitten maali on muuten soveltumaton ko kohteeseen.
 
Kylppäri kaipaisi pientä ehostusta / kunnostusta meillä. Vevexin kaveri kävi jo antamassa tarjouksen ja suositussisällön hommasta ja muutaman kevyemmän vaihtoehdon myös mistä voi päättää budjetin mukaan. Suosituksena silikonisaumojen vaihto, suihkun alueen seinälaattojen saumojen uusiminen ja tilan pinnoitus, koko homman karkea kustannus melko lailla 2000 e. Kylppärin koko meillä noin 2,5 m² eli melko pieni.

Mitä muita tekijöitä tälle olisi, niin voisi pyytää kilpailevia tarjouksia? Ja onko kokemuksia Vevexistä tai muista vastaavien toimenpiteiden osalta?
 
Kylppäri kaipaisi pientä ehostusta / kunnostusta meillä. Vevexin kaveri kävi jo antamassa tarjouksen ja suositussisällön hommasta ja muutaman kevyemmän vaihtoehdon myös mistä voi päättää budjetin mukaan. Suosituksena silikonisaumojen vaihto, suihkun alueen seinälaattojen saumojen uusiminen ja tilan pinnoitus, koko homman karkea kustannus melko lailla 2000 e. Kylppärin koko meillä noin 2,5 m² eli melko pieni.

Mitä muita tekijöitä tälle olisi, niin voisi pyytää kilpailevia tarjouksia? Ja onko kokemuksia Vevexistä tai muista vastaavien toimenpiteiden osalta?
Aika paljon silkkareiden vaihdosta, mutta kai se tuon verran maksaa jos sen toisella teettää. Tuossa kyllä pääsee ihan palkoille tuuttaamalla ne silikonit itse ja vaikka saumauksen myös. Mikä niissä seinälaattojen saumoissa on vikana? Ja mitä tarkoittaa pinnoitus tässä yhteydessä?
 
Kylppäri kaipaisi pientä ehostusta / kunnostusta meillä. Vevexin kaveri kävi jo antamassa tarjouksen ja suositussisällön hommasta ja muutaman kevyemmän vaihtoehdon myös mistä voi päättää budjetin mukaan. Suosituksena silikonisaumojen vaihto, suihkun alueen seinälaattojen saumojen uusiminen ja tilan pinnoitus, koko homman karkea kustannus melko lailla 2000 e. Kylppärin koko meillä noin 2,5 m² eli melko pieni.

Mitä muita tekijöitä tälle olisi, niin voisi pyytää kilpailevia tarjouksia? Ja onko kokemuksia Vevexistä tai muista vastaavien toimenpiteiden osalta?


näille ollaan joskus tehty putkitöitä kun on menty kunnon kaavan mukaan eli kaikki kalusteet irti. kunnostus (putsaus, saumojen vaihto, pinnoitus, reikien paikkaus) ja kalusteet takaisin paikoilleen.
puhtaammalta näytti jälkikäteen.. hinnasta ja kestävyydestä en tiedä sen enempään...
 
Pintasaari kävi meille uusimassa tosi pahasti suihkun ympäriltä seinistä halkeilleet saumalaastit ja uusi tuolle alueelle uudet silkkarit ja homma maksoi n. 700€. Rajattiin alue selkeästi silmämääräisesti kärsineelle alueelle eikä otettu mitään nanopinnoitteita kaakelisaumoihin, joita ois myös ollut tarjolla.
 
Suojapinnoitteet vetäisee helposti itsekin työn jälkeen, joten hyvä säästökohde. En tosin oikein ole varma, onko niistä mainittavaa hyötyä. Paremmin on toiminut tummat laatat ja laastit :D
 
Suosituksena silikonisaumojen vaihto, suihkun alueen seinälaattojen saumojen uusiminen ja tilan pinnoitus, koko homman karkea kustannus melko lailla 2000 e. Kylppärin koko meillä noin 2,5 m² eli melko pieni.

Melko rajun kuuloinen hinta. Itse uusitutin juuri 3,7 neliön kylppärin lattian saumaukset paikallisella remonttimiehellä. Aikaa vanhojen saumojen poisjyrsimiseen, vanhojen silikonien poistoon, uudelleensaumaukseen ja silikonien laittoon meni yhteensä vajaa työpäivä. Työ ~350 € + tarvikkeet ~90 €.
 
Melko rajun kuuloinen hinta. Itse uusitutin juuri 3,7 neliön kylppärin lattian saumaukset paikallisella remonttimiehellä. Aikaa vanhojen saumojen poisjyrsimiseen, vanhojen silikonien poistoon, uudelleensaumaukseen ja silikonien laittoon meni yhteensä vajaa työpäivä. Työ ~350 € + tarvikkeet ~90 €.
Melkeen väitän että jos nuo kaikki mainitsemasi työt tehtiin alle työpäivässä nii jossain on jotain fuulaa. Taino, ainakaan mä en ikinä kenellekään lupais että laskutan max. päivän työt tuosta hommasta. Onhan tuossa nyt kuitenkin jo abt 70 metriä saumaa (yleensä) jyrsittävänä. Siihen päälle vielä nuo muut työt nii on kaverilla ollu kiire.
 
Melkeen väitän että jos nuo kaikki mainitsemasi työt tehtiin alle työpäivässä nii jossain on jotain fuulaa. Taino, ainakaan mä en ikinä kenellekään lupais että laskutan max. päivän työt tuosta hommasta. Onhan tuossa nyt kuitenkin jo abt 70 metriä saumaa (yleensä) jyrsittävänä. Siihen päälle vielä nuo muut työt nii on kaverilla ollu kiire.
Jep, jos 8h tehny duunia niin se on tunnissa 43e ja siitä sivukulut pois niin n.30e/h. Voisin melkein väittää että tuolla hinnalla ei kyllä kovin moni duunia tee..
 
Melkeen väitän että jos nuo kaikki mainitsemasi työt tehtiin alle työpäivässä nii jossain on jotain fuulaa. Taino, ainakaan mä en ikinä kenellekään lupais että laskutan max. päivän työt tuosta hommasta. Onhan tuossa nyt kuitenkin jo abt 70 metriä saumaa (yleensä) jyrsittävänä. Siihen päälle vielä nuo muut työt nii on kaverilla ollu kiire.

Reaaliaikaahan toki meni kolme päivää. Liekö pannu jonkun alennuskertoimen kun joutui muualle säntäilemään välillä, mutta en valita tuntilaskutuksesta. Itse työtä en ollut seuraamassa, mutta välivaiheet ja lopputuloksen nähneenä olen tyytyväinen tulokseen.

Työvälineenä poistossa näkyi olleen tuommoinen. Huvittavaa, että 40% materiaalikustannuksista tuli tuosta. Kovametalliterä Makita segmentti 85mm HM k30
 
Reaaliaikaahan toki meni kolme päivää. Liekö pannu jonkun alennuskertoimen kun joutui muualle säntäilemään välillä, mutta en valita tuntilaskutuksesta. Itse työtä en ollut seuraamassa, mutta välivaiheet ja lopputuloksen nähneenä olen tyytyväinen tulokseen.

Työvälineenä poistossa näkyi olleen tuommoinen. Huvittavaa, että 40% materiaalikustannuksista tuli tuosta. Kovametalliterä Makita segmentti 85mm HM k30
Juu, ei kannata valittaa:-) Nuo "feinin" terät on ihan hölmön hintasia - mut sitten just hintansa väärtejä monessa paikassa.
 
Miten räystään aluslaudoituksen ja ulkoseinän muodostaman nurkan hiiriverkotus tulisi tehdä, kun seinässä on lomalaudoitus? Lomalaudoituksen ura vaikuttaisi tekevän homman merkittävästi työläämmän kuin tasaisen ulkoverhouksen tapauksessa. Onko jotain kikkaa, millä työmäärästä tulee järjellinen ja verkotuksesta tiivis?
 
Miten räystään aluslaudoituksen ja ulkoseinän muodostaman nurkan hiiriverkotus tulisi tehdä, kun seinässä on lomalaudoitus? Lomalaudoituksen ura vaikuttaisi tekevän homman merkittävästi työläämmän kuin tasaisen ulkoverhouksen tapauksessa. Onko jotain kikkaa, millä työmäärästä tulee järjellinen ja verkotuksesta tiivis?

Se verkko taipuu ihan hyvin siinä laudoituksen päällä lautojen muotojen mukaan. Nitojalla vaan pitää niksautella aina laudan kulmalla kiinni, että pysyy siinä missä halutaan.
 
@munse tee hitsatusta verkosta ja leikkaa sopivat "aukot" lomalaudan uraan. Eikös se sillä ihan mene? Peltisakset ja menoksi. Tee vaikka ensin kartongista sabluuna jonka mukaan leikkaat verkkoon hahlot.
 
Miten räystään aluslaudoituksen ja ulkoseinän muodostaman nurkan hiiriverkotus tulisi tehdä, kun seinässä on lomalaudoitus? Lomalaudoituksen ura vaikuttaisi tekevän homman merkittävästi työläämmän kuin tasaisen ulkoverhouksen tapauksessa. Onko jotain kikkaa, millä työmäärästä tulee järjellinen ja verkotuksesta tiivis?

Ei tuosta varmasti tiivistä saa muutakuin irrottamalla laudoitus, asentaa verkot koko alalle ja sit laudat takaisin. Toki voi päällekkin asentaa jos ei estetiikalla ole väliä, on vaan melko hirveän näkönen tuollainen verkko lautojen päällä.

Räystäslaudat siis saa noin tiiviiks. Se verkko sit taitetaan siihen lomalaudan päälle niin että siitäkin kohdasta tulee tiivis.
 
Mökillä on ärsyttävä ongelma kun keittiön vesihana tiputtaa satunnaisesti ja häiritsee nukkumista. Sain jo sellaista tietoa että syyllinen olisi lämminvesivaraaja joka silloin tällöin aiheuttaa painetta joka purkautuu hanan kautta. Korjaus olisi paisunta-astia mikä kuulostaa turhan järeältä ratkaisulta. Jostain luin että vesivaraajissa pitäisi olla itsessäänkin paineentasausputki tms.

Onko kellään ideaa miten tuo kannattaisi hoitaa?
 
Miten räystään aluslaudoituksen ja ulkoseinän muodostaman nurkan hiiriverkotus tulisi tehdä, kun seinässä on lomalaudoitus? Lomalaudoituksen ura vaikuttaisi tekevän homman merkittävästi työläämmän kuin tasaisen ulkoverhouksen tapauksessa. Onko jotain kikkaa, millä työmäärästä tulee järjellinen ja verkotuksesta tiivis?
Hommaat jotain tiheää 0,8mm-1,0mm kuuma-zn verkkoa taivutat sen kulmaan, esim kulmarautaa vasten tai teetät. Viet sen esim.10-20mm laitojen päälle ja "sinkilöillä" kiinni. Ennen kiinnitystä maalaat ne valmiiki seinän ja aluslaudan värisiksi. Laikkakoneella yms. katkot lomalaudan välien levyisiä suiklaleita tosta "kulmamaverkosta" em. maalaus perään => laitat ne ensin ja toi yhtenäinen kulma perään.
=> Saat siistin, "eikä sitä hölmö huomaa ja viisas ei sano mitään"
 
Hommaat jotain tiheää 0,8mm-1,0mm kuuma-zn verkkoa taivutat sen kulmaan, esim kulmarautaa vasten tai teetät. Viet sen esim.10-20mm laitojen päälle ja "sinkilöillä" kiinni. Ennen kiinnitystä maalaat ne valmiiki seinän ja aluslaudan värisiksi. Laikkakoneella yms. katkot lomalaudan välien levyisiä suiklaleita tosta "kulmamaverkosta" em. maalaus perään => laitat ne ensin ja toi yhtenäinen kulma perään.
=> Saat siistin, "eikä sitä hölmö huomaa ja viisas ei sano mitään"

Muuten hyvä, mutta vielä paremman saa kun ei noihin lomalautojen koloihin tee erikseen paloja vaan laittaa sen isomman suikaleen sen verran leveemmäks että siihen voi leikellä paikoillaan kolot noiden lomalautojen kohdalle ja sit kääntelee vaan verkon sinne koloseen. Tuo menee ihan peltisaksilla ettei tarvii laikkakonetta.
 
Muuten hyvä, mutta vielä paremman saa kun ei noihin lomalautojen koloihin tee erikseen paloja vaan laittaa sen isomman suikaleen sen verran leveemmäks että siihen voi leikellä paikoillaan kolot noiden lomalautojen kohdalle ja sit kääntelee vaan verkon sinne koloseen. Tuo menee ihan peltisaksilla ettei tarvii laikkakonetta.
Arvelin ton tavan olevan hiven työläämpi, mutta voit olla oikeassakin, kokeilemallahan ton näkee. Laikalla ("maassa") saa tollasen kulman vähän nopeammin, 0,8mm menee kyllä peltisaksilla 1,0mm on jo enemmän sormivoimaa vaativa.
 
Arvelin ton tavan olevan hiven työläämpi, mutta voit olla oikeassakin, kokeilemallahan ton näkee. Laikalla ("maassa") saa tollasen kulman vähän nopeammin, 0,8mm menee kyllä peltisaksilla 1,0mm on jo enemmän sormivoimaa vaativa.

Laikkakone vaan kuluttaa sähköä, aiheuttaa turhan tulipaloriskin ja kaiken lisäksi pitää kaameaa meteliä. Kipinäkin voi mennä silmään jos ei oo tarkkana...
 
Mökillä on ärsyttävä ongelma kun keittiön vesihana tiputtaa satunnaisesti ja häiritsee nukkumista. Sain jo sellaista tietoa että syyllinen olisi lämminvesivaraaja joka silloin tällöin aiheuttaa painetta joka purkautuu hanan kautta. Korjaus olisi paisunta-astia mikä kuulostaa turhan järeältä ratkaisulta. Jostain luin että vesivaraajissa pitäisi olla itsessäänkin paineentasausputki tms.

Onko kellään ideaa miten tuo kannattaisi hoitaa?

varoventtiili asentaa jos ei muka sellaista ole jo. pitäisi kyllä olla määräysten mukaan
 
Poistaa sen veden viemäriin ja estää sen vesivaraajan räjähtämisen, jos tulee vika ettei "sähkövastus" lopetakaan sen lämmittämistä vaan vesi muttuu höyryksi.

Ok. Eli ilmeisesti se on nyt asennettu niin että paine poistuu hanan kautta. Pitää kysyä asentajalta voiko korjata niin että vesi poistuu vimäriin.
 
Ok. Eli ilmeisesti se on nyt asennettu niin että paine poistuu hanan kautta. Pitää kysyä asentajalta voiko korjata niin että vesi poistuu vimäriin.
Mun veikkaus on, että sulla on varaajassasi varoventiili, mutta sun hanasi tiiviste on niin huono, ettei se kestä paineen nousua, enenkuin varaajan paine nousee niin korkeaksi, että sen varoventiili avautuu.
 
Ok. Eli ilmeisesti se on nyt asennettu niin että paine poistuu hanan kautta. Pitää kysyä asentajalta voiko korjata niin että vesi poistuu vimäriin.

se on yleensä varaajan yhteydessä syöttösekoitusventtiilissä. paremmissa varaajissa tulee mukana varolaiteryhmä, halvemmissa pitää ostaa erikseen.

yksi esimerkki:

 
Tuommoinen se (valitettavasti) on. Eli hi-tech -ratkaisu taitaa olla tiskirätti öisin hanan alle.

tiskirätti tai virrat pois. se on erikoismatalapainehana, ei kannata mennä räpläämään. varoventtiilistä ei oo hyötyä jos avautumispaine on suurempi kuin hanan ja jos on pienempi niin sitten vuotaa läpi sieltä. se on paineeton lämmitin ja toimii läpivirtaustekniikalla.
 
tiskirätti tai virrat pois. se on erikoismatalapainehana, ei kannata mennä räpläämään. varoventtiilistä ei oo hyötyä jos avautumispaine on suurempi kuin hanan ja jos on pienempi niin sitten vuotaa läpi sieltä. se on paineeton lämmitin ja toimii läpivirtaustekniikalla.

Eikös legioonalaisbakteerit hyökkää jos leikkii lämpötilojen kanssa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 068
Viestejä
4 876 955
Jäsenet
78 761
Uusin jäsen
hkotkanen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom