Kodin rempat(DIY)

Eikö tuossa pitäis olla termostaatti? Ainakin mulla on kylppärin patterissa säätö jolla saa melko portaattomasti lämpöä säädettyä. Lämpimään käyttöveteen on kytkettynä. Jos ei oo lattialämmitystä niin saattaa tulla homevaurio jos patteri kokonaan kiinni.
 
Ei lvk-radiaattoreissa saa olla termareita, käsisäätöpyöriä on ollut. Kierron lämpötila ei saisi pudota alle 55c.
 
Ei lvk-radiaattoreissa saa olla termareita, käsisäätöpyöriä on ollut. Kierron lämpötila ei saisi pudota alle 55c.

Varmaan sen täytyy olla sit tuollainen käsisäätöpyörä. Tuolla alhaalla se on patterin alla toisen tuollaisen töttörön tilalla.
 
lämpimän veden odotusaika saattaa nousta liian pitkäksi (vanhan säädöksen mukaan 10s).
Onko tuohon jotain säädöksiä?
Ihmettelin joku aika sitten tutun vuokra-asunnon vesilaskua, kylmä vesi oli uskottava mutta (kalliin) lämpimän veden kulutus oli yllättävän suuri, syynä ilmeisesti turha kylmän veden juoksutus ennen lämpöä.
 
Onko tuohon jotain säädöksiä?
Ihmettelin joku aika sitten tutun vuokra-asunnon vesilaskua, kylmä vesi oli uskottava mutta (kalliin) lämpimän veden kulutus oli yllättävän suuri, syynä ilmeisesti turha kylmän veden juoksutus ennen lämpöä.

Aiemmin (SRMK D1) 10s pääosassa rakennuksia, ja jos oma huoneistokohtainen vedenlämmitin, niin on saanut olla 30s. Nykymääräyksissä tuota lievennettiin ja saa olla nykyään 20s, vaikkakin tuo 20s on nykyään ehdoton vaatimus, mistä syystä usein suunnitellaan lyhyemmällä odotusajalla.
 
Hmrhm parketin vaihto menikin monimutkaisesti, linjalaudan hankittuani huomasin, että lattia heittää 2 metrin matkalla sentin. Tai tarkkaan ottaen lattia on pääosin tasainen ja heittää vain sen 2 mm, mutta keittiön lattialaatan ja olkkarin parketin rajapinnasa onkin 2 mterin matkalla tuollainen mukava 10 mm vietto, eli parketti on korkeammalla ja viettää matalammalle laattaa kohden.

Eli oikaista pitää. Olen aiemmin tehnyt ylitasoituksia itsesiliävällä kamalla, mutta tässä tuo ei taida olla nyt paras vaihtoehto, kun ainoastaan noin 3 neliön alue viettää, lisäksi nythän on niin, että tuo parketin ja laatan rajapinta, niin sen reunan tulee nousta sentti (tuleepas muuten vittumainen kynnys tuohon, oiskohan jopa tarkoituksella jätetty viettoa, mutta ei taida mahtaa mitään, eihän siihen noin suurta heittoa voi jäädä) ja en tiedä miten tuon itsesiliävän kaman saisi rajattua tarpeeksi hyvin, ettei valu laatan puolelle.

Eli millaisella kamalla tämä pitäisi hoitaa? Pitäisi varmaan olla hieman pastamaista, ettei lirua laatan puolelle (teipillä tms. rajaus) ja koska amatööri tekee, niin työskentelyaikakin saisi olla kohtuullisen pitkä, että kerkeää miettimään seuraavaa siirtoa, jos joku menee vituiksi. Ainut vaan, että noi pastamaiset tasoitteet mitä olen löytänyt, niin kuivaa salamana vartissa - ei ole aikaa virheille.

Googailujen mukkaan Kiilto Easyrapid DF voisi toimia, "pastamainen" ja vaikka onkin erittäin nopea kuivamaan, niin ei sentään ultranopea (edit: jaa katsoin uudestaan niin tälläkin on työskentelyaika vain vartti...). Kerkeäisi ehkä levitellä märkänä ja vielä vähän höyläillä harjanteita mitä kuitenkin jää? Ja tietenkin jos jotain rosoja jää, niin kai ne lähtee timanttilaikalla pois. Mitäpä mieltä, onnistuuko vai pitääkö lopulta tilata ammattilainen paikalle piikkaamaan ja tekemään uusiksi?
 
Viimeksi muokattu:
Hmrhm parketin vaihto menikin monimutkaisesti, linjalaudan hankittuani huomasin, että lattia heittää 2 metrin matkalla sentin. Tai tarkkaan ottaen lattia on pääosin tasainen ja heittää vain sen 2 mm, mutta keittiön lattialaatan ja olkkarin parketin rajapinnasa onkin 2 mterin matkalla tuollainen mukava 10 mm vietto, eli parketti on korkeammalla ja viettää matalammalle laattaa kohden.

Eli oikaista pitää. Olen aiemmin tehnyt ylitasoituksia itsesiliävällä kamalla, mutta tässä tuo ei taida olla nyt paras vaihtoehto, kun ainoastaan noin 3 neliön alue viettää, lisäksi nythän on niin, että tuo parketin ja laatan rajapinta, niin sen reunan tulee nousta sentti (tuleepas muuten vittumainen kynnys tuohon, oiskohan jopa tarkoituksella jätetty viettoa, mutta ei taida mahtaa mitään, eihän siihen noin suurta heittoa voi jäädä) ja en tiedä miten tuon itsesiliävän kaman saisi rajattua tarpeeksi hyvin, ettei valu laatan puolelle.

Eli millaisella kamalla tämä pitäisi hoitaa? Pitäisi varmaan olla hieman pastamaista, ettei lirua laatan puolelle (teipillä tms. rajaus) ja koska amatööri tekee, niin työskentelyaikakin saisi olla kohtuullisen pitkä, että kerkeää miettimään seuraavaa siirtoa, jos joku menee vituiksi. Ainut vaan, että noi pastamaiset tasoitteet mitä olen löytänyt, niin kuivaa salamana vartissa - ei ole aikaa virheille.

Googailujen mukkaan Kiilto Easyrapid DF voisi toimia, "pastamainen" ja vaikka onkin erittäin nopea kuivamaan, niin ei sentään ultranopea. Kerkeäisi ehkä levitellä märkänä ja vielä vähän höyläillä harjanteita mitä kuitenkin jää? Ja tietenkin jos jotain rosoja jää, niin kai ne lähtee timanttilaikalla pois. Mitäpä mieltä, onnistuuko vai pitääkö lopulta tilata ammattilainen paikalle piikkaamaan ja tekemään uusiksi?

Koitin noita kiillon lattiatasotteita kerran, mutta ei vakuuttanut. Niissä oli huono tartunta ja käpristy ikävästi kuivuessaan. Kannattaa ottaa Weberin kamoja. Kaikki liimajämät ja liat ensin hiot pois alueelta ja levität primerin. Sun pitää merkata lattiaan mistä toi lasku lähtee lyijykynällä ja vaikka piirrät siihen -5MM tms jolla merkkaat paljo on about montulla. Weber 5000:lla tasotat kaiken joka on yli 5mm. Osta riittävän pitkä linjaari jolla tasoitat kamppeen muun lattian tasoon. Kun tasoite alkaa olla kuivahkoa niin voi kevyesti hiasta patit pois hiomakivellä ennenkuin lopullinen kovuus tulee niin ei tarvita mitään timanttejakaan eikä tuu pölyy. Sit vaan veät tuolla hienommalla kamalla (Weber 3100) lopullisen pinnan ja niiden alle 5mm korkuisten kohtien yli jolloin tulee siisti valmis pinta. (Ei siis tartte kokolattiaa ylitasoittaa vaan ainoastaan nuo koohdat missä on laskua.) Tarvittaessa tuotakin voi vielä hioa lopuks jos näyttää tarpeelliselta. Eli ensin karkea kama isoihin heittoihin ja lopuksi hienokama.

Se on vähän huono että joutuu käyttämään kahta kampetta, mutta niin se oon vaan ainakin tähän asti ollut ja todettu parhaaksi vaihtoehdoksi atm.
Syy miksi näin on, johtuu siitä että 5000 tasoite ei pysy alle 5mm kerroksena koska on niin karkeaa tavaraa. 3100 taas on niin hienoa että sillä ei saa kuin maksimissaan noin 5mm kerroksen tehtyä tai muuten valuu pois kohdasta.
Tuo Weber 5000 on tosi hyvä levittää kun se ei oo sellaista tahmeeta tavaraa.
Ja huom. Nuokin on pikakamaa joten jos on iso ala tai epäilyttää että kerkee kuivua käsiin niin älä tee kerralla ämpärillistä kuraa vaan vaikka kolmannes jotta kerkeet laittaa kamppeet paikalleen. Ja vettä ei saa lisätä enään jälkikäteen.

Tässä vielä tarvittavat tasoitteet:

Edit:
En halua pelotella, mutta nämä lattiatasoitteet tarttuu todella kovaan joten niitä ei niin vaan piikatakkaan pois enään joten tarkkuutta vaan ettei jää turhaan patille. Jos epäilyttää niin aina voi sen ammattilaisen pyytää, mutta se aina maksaa eikä ikinä opi jos ei kokeile.
 
Tässä vielä tarvittavat tasoitteet:

Joo suurkiitos, tämä kuulostaa hyvältä ratkaisulta, en ajatellutkaan, että tekisi useammalla tasoitteella (mutta nyt kun sen sanoit niin näinhän se on tehtävä, ei tuo Kiillon kamakaan ollut kuin max 5mm tasoituksiin). Kun tekee itse ja ei ole kiire, niin useamman tasoitteen käyttö peräkkäin ei ole ongelma.
 
Joo suurkiitos, tämä kuulostaa hyvältä ratkaisulta, en ajatellutkaan, että tekisi useammalla tasoitteella (mutta nyt kun sen sanoit niin näinhän se on tehtävä, ei tuo Kiillon kamakaan ollut kuin max 5mm tasoituksiin). Kun tekee itse ja ei ole kiire, niin useamman tasoitteen käyttö peräkkäin ei ole ongelma.

Jep, muista alottaa sillä 5000:lla niin on oikea järjestys. Siihen 5000:n päälle ei sit tarvii enään primerii, ainoastaan vanhan laatan päälle. Ohjeet muistaa lukea purkin kyljestä, siihen primeriin pitää kanssa lisätä vähän vettä kun betonille sivelee.
 
Eikös tuolla 3100 saa tehdä useamman kerroksen päällekkäin? Sen verran pikaista kamaa, että ei mene kauaa vaikka aloittaisi suurimmasta kuopasta etenemään ja paksuutta kasvattamaan. Saa myös samalla harjoitella. Mut tosiaan kaiken täytyy olla valmiina, noiden kanssa ei lähdetä etsimään lastaa tms. sekoituksen jälkeen.
 
Eikös tuolla 3100 saa tehdä useamman kerroksen päällekkäin? Sen verran pikaista kamaa, että ei mene kauaa vaikka aloittaisi suurimmasta kuopasta etenemään ja paksuutta kasvattamaan. Saa myös samalla harjoitella. Mut tosiaan kaiken täytyy olla valmiina, noiden kanssa ei lähdetä etsimään lastaa tms. sekoituksen jälkeen.

Saa tehdä, mut kyllä siinä aina suositus on että alempi kerros kuiva kun uus kerros laitetaan. Saattaa muuten korkata irti se alempi siinä vaiheessa kun laittaa uutta kerrosta, Voi olla vaikee seurata kuivumista jos vaikka neljä kerrosta tekee. Lisäks pitäisin tuota tapaa aika hankalana kun se 5000 on enemmän sellaista hiekkamaista niin pitäisin itse ainakin helpompana tasottaa se ensin kun se ei tartu linjaariin kiinni. Mut jos tuntuu mielekkäämmältä noin tehdä niin koittaa kummin haluaa. Tuo 3100 on aika tahmeeta kamaa et ei se kyl kauheen helposti pitäis pohjastaan irrota.
 
Kellään kokemuksia leuanvetotangon kiinnittämisestä lastulevyseinään? Kiinnitystulpat+ruuvit olisi tarkoitus laittaa. Kestääkö, vai pitääkö saada osumaan koolauksiin?
Tämäntapainen tanko olisi tarkoitus hankkia: Dinox Rekkitanko Pro, 3 kokoa.
 
Kellään kokemuksia leuanvetotangon kiinnittämisestä lastulevyseinään? Kiinnitystulpat+ruuvit olisi tarkoitus laittaa. Kestääkö, vai pitääkö saada osumaan koolauksiin?
Tämäntapainen tanko olisi tarkoitus hankkia: Dinox Rekkitanko Pro, 3 kokoa.
Ei se ainakaan suoraan seinään tulpilla tule kestämään vaan lopputulos voi olla se, että pala seinää on irti. Koolauksiin se pitäisi saada niin ehkä voisi kestää. Eikö sopivaa betoniseinää kotoa löydy?
 
Ei se ainakaan suoraan seinään tulpilla tule kestämään vaan lopputulos voi olla se, että pala seinää on irti. Koolauksiin se pitäisi saada niin ehkä voisi kestää. Eikö sopivaa betoniseinää kotoa löydy?
Piharakennuksen kuntoiluhuoneeseen olen laittamassa. Ei ole 80-luvun puurunkotalossa betoniseiniä valitettavasti. :) Pitää vielä pohtia tuota kiinnitystapaa.
 
Piharakennuksen kuntoiluhuoneeseen olen laittamassa. Ei ole 80-luvun puurunkotalossa betoniseiniä valitettavasti. :) Pitää vielä pohtia tuota kiinnitystapaa.
Jos se puurunkoinen on niin eikö sieltä pitäisi löytyä ihan tukevia kohtia myös vähintään lastulevyn takaa? Kyllä se puussa kestää, kun suoraan siihen saat ruuvattua vaikka tuon tapaisilla tarpeeksi järeillä Kansiruuvi

Mutta lastulevyyn en kyllä itse ainakaan laittaisi vaikka sen siihen kiinni saa niin voi joku kerta revetä pala seinää.
 
Piharakennuksen kuntoiluhuoneeseen olen laittamassa. Ei ole 80-luvun puurunkotalossa betoniseiniä valitettavasti. :) Pitää vielä pohtia tuota kiinnitystapaa.
Hyvällä tuurillahan toi isoin voi osua tolppiin, jos ne on 60-jaolla.
Paksu vanerilevy/ kiinni seinään niin, että osuu kolmeen runkotolpaan ja tanko vanerilevyyn kiinni.
 
Tuommoista myös tarjolla jos sopivia tolppia sisältä rakennusta löytyy Rekki mittojen mukaan yli 120 cm
DIY mies tekee tietysti itse jostain 3/4" putkesta ja kannakkeet puusta.

Noissa yhteen seinään kiinnitettävissä saa olla aika järeät ruuvit, koska veto kohdistuu ulospäinkin. Luulisi toisaalta valmistajan kertovan minkälaisilla ruuviella se pitää seinään pultata.
 
Hyvällä tuurillahan toi isoin voi osua tolppiin, jos ne on 60-jaolla.
Paksu vanerilevy/ kiinni seinään niin, että osuu kolmeen runkotolpaan ja tanko vanerilevyyn kiinni.

Tuo vanerilevy on hyvä, esim 25mm koivuvaneri kestänee tuossa hyvin.
 
Paksuvaneri vaan maksaa ”melkein” tangon verran:). 2kpl 2x4 poikittain taakse, hinta 4-5€/kanki ja jollain vanhalla maalilla vähän väriä pintaan.
 
Paksuvaneri vaan maksaa ”melkein” tangon verran:). 2kpl 2x4 poikittain taakse, hinta 4-5€/kanki ja jollain vanhalla maalilla vähän väriä pintaan.

Ostaa sahurilta jotai jämäpaloja niin muutamalla eurolla varmaan saa. Kolmoslaatuinen ei taia levyinäkään maksaa paljoa. Onhan tuommoinen vaneri tukevuudessaan huomattavasti parempi kuin 2x4nen ja paljon järkevämmän näköinenkin.
 
Tukevuus on kaikissa sama vaikka tekisi 2x2:lla. Vaneri/”vaakakoolaus” kiinnitetään runkotolppiin ja tanko tuohon. Kuvissa tangossa on 2 kiinnikettä per puoli. Isosta vanerista on tukevuuden kannalta hyötyä vain jos ei aio kiinnittää koolauksiin, vaneriin voi laittaa ruuveja sinne&tänne jolloin saadaan parempi kantavuus taustaseinään kuin jos vaakakolinkiin pistäisi muutaman ruuvin.

Mitä itse joskus ettinyt jotain jämäpaloja niin toivotonta hommaa ja tuo on sen kokonen levy ettei oo ees mikään ”jämäpala”, ihan normi neliöhinnan saat maksaa. 2x4:sta saa ”nätin” kun viistää reunat ja hinta se 5€ ja saat joka kaupasta :).
 
Tukevuus on kaikissa sama vaikka tekisi 2x2:lla. Vaneri/”vaakakoolaus” kiinnitetään runkotolppiin ja tanko tuohon. Kuvissa tangossa on 2 kiinnikettä per puoli. Isosta vanerista on tukevuuden kannalta hyötyä vain jos ei aio kiinnittää koolauksiin, vaneriin voi laittaa ruuveja sinne&tänne jolloin saadaan parempi kantavuus taustaseinään kuin jos vaakakolinkiin pistäisi muutaman ruuvin.

Mitä itse joskus ettinyt jotain jämäpaloja niin toivotonta hommaa ja tuo on sen kokonen levy ettei oo ees mikään ”jämäpala”, ihan normi neliöhinnan saat maksaa. 2x4:sta saa ”nätin” kun viistää reunat ja hinta se 5€ ja saat joka kaupasta :).
2x4:ssa on se ongelma kun se on 5cm paksu ja vain 10cm korkea niin jos kiinnität postauksessa esitetyn tangon siihen niin tangon liike-enerkia pyrkii kääntämään 2x4:sta alaspäin. tällöin 2x4 pääsee nyrjähtämään ja ruuvikiinnityksessä on riski pettää. Voi niitä laittaa tietty allekkain useemman jotta saa paremmin jaettua nykäisystä tulevan voiman, mutta se ei muuta sitä tooiasiaa että 2x4ssa on puolet turhaa paksuutta. Tangon laipan korkeus on 40cm eli niitä tarviis 4kpl allekkain jotta koko alalle saataisiin tukea. Lisäksi vaneri on yhtä ja samaa kappaletta jolloin kuormitus jakaantuu tasaisemmin kuin erillisiin 2x4:iin ellei lisäksi sitten ruuvaa erikseen kaikkia neljää 2x4:sta yhteen. 40x120cm palasen pitäisi riittää jos runkotolpat 60cm jaolla niinkuin normaalisti.

Dinox Rekkitanko Pro, 3 kokoa tästä tangostahan keskustelussa oli puhe.
 
Onkohan millainen projekti, kun pitäisi siirtää wc-rempan yhteydessä lavuaari nykyiseltä paikaltaan toiselle seinälle n. metrin päähän.
Millaiset muutokset pitää putkistoon tehdä jos nykyiset putkistot ym. ovat vanhan lavuaarin paikan alapuolella? Onko mahd. ilman suurempaa remonttia?
 
Onkohan millainen projekti, kun pitäisi siirtää wc-rempan yhteydessä lavuaari nykyiseltä paikaltaan toiselle seinälle n. metrin päähän.
Millaiset muutokset pitää putkistoon tehdä jos nykyiset putkistot ym. ovat vanhan lavuaarin paikan alapuolella? Onko mahd. ilman suurempaa remonttia?

Mitäs materiaalia seinät ja lattia on? Onko tulossa uutta lattiakaivoo?
 
2x4:ssa on se ongelma kun se on 5cm paksu ja vain 10cm korkea niin jos kiinnität postauksessa esitetyn tangon siihen niin tangon liike-enerkia pyrkii kääntämään 2x4:sta alaspäin. tällöin 2x4 pääsee nyrjähtämään ja ruuvikiinnityksessä on riski pettää. Voi niitä laittaa tietty allekkain useemman jotta saa paremmin jaettua nykäisystä tulevan voiman, mutta se ei muuta sitä tooiasiaa että 2x4ssa on puolet turhaa paksuutta. Tangon laipan korkeus on 40cm eli niitä tarviis 4kpl allekkain jotta koko alalle saataisiin tukea. Lisäksi vaneri on yhtä ja samaa kappaletta jolloin kuormitus jakaantuu tasaisemmin kuin erillisiin 2x4:iin ellei lisäksi sitten ruuvaa erikseen kaikkia neljää 2x4:sta yhteen. 40x120cm palasen pitäisi riittää jos runkotolpat 60cm jaolla niinkuin normaalisti.

Dinox Rekkitanko Pro, 3 kokoa tästä tangostahan keskustelussa oli puhe.
Ei tuolla ole mitään merkitystä, tuohon kohdistuu alaspäin sekä yläosaa seinästä vetävät voimat jolloin alaosa painuu seinään päin. Ei tuossa mikään pyörähdä yhtään minnekään tuollaisella pystykiinnike välillä vaikka pistäisi 2x8 kantilleen tuohon alle, ei tuohon väliin ole mitään tarvetta mitään täytettä laittaa. Jos jännittää pistää sitten tavallisen laudan ja teline ankkurilla seinälevyn läpi asti, paksuus sama kuin vanerilla, hinta 2,5€+4kpl ankkurit. Toisekseen 2x4:seen saa helpommin kiinni, mikä vaan 6+x50+ ruuvi pitää ja kestää varmasti, itseä vähän enemmän jännittäisi vetää jotain vain 25mm paksuun, toki iskumutteri taakse niin kestää siinäkin ja oletettavasti myös lautaankin toimisi sama ilman ankkureita.
 
Mielessä on ollut vaihtaa pihavalaistuksen lamput (E27) kirkkaampiin ja kylmemmän värisiin. Motonetissä on oheiset tarjouksessa (4000 K, 1055 lm), onko kokemusta?

Nykyiset ovat Osramin sisälle tarkoitetut noin 800 lm lamput. Ovat kestäneet jo 4 vuotta mikäli oikein muistan (7 kpl).
 
Mielessä on ollut vaihtaa pihavalaistuksen lamput (E27) kirkkaampiin ja kylmemmän värisiin. Motonetissä on oheiset tarjouksessa (4000 K, 1055 lm), onko kokemusta?

Nykyiset ovat Osramin sisälle tarkoitetut noin 800 lm lamput. Ovat kestäneet jo 4 vuotta mikäli oikein muistan (7 kpl).

Täällä tavalliset airamin ledit peräjälkeen hajonneet 1-2 vuodessa, eli laatu ei mikään hirveän hyvä pienemmällä otannalla ole. Philipsit / osramit varmaan laadukkaampia?
 
Mielessä on ollut vaihtaa pihavalaistuksen lamput (E27) kirkkaampiin ja kylmemmän värisiin. Motonetissä on oheiset tarjouksessa (4000 K, 1055 lm), onko kokemusta?

Nykyiset ovat Osramin sisälle tarkoitetut noin 800 lm lamput. Ovat kestäneet jo 4 vuotta mikäli oikein muistan (7 kpl).

No pakkaslamppuihin nyt ainakaan ei kannata sijoittaa, puhdasta kusetusta. Pakkaslamppujen minimilämpötila -40 C, normilamppujen (Airam) -30 C. Kuinka usein on pakkasta yli -30 C ? Ja silloinkin kun on, niin ei noi normaalit lamput maagisesti lakkaa toimimasta.

Noiniinkuini muuten Airamin laatu ei ole vakuuttanut, on aivan liian usein itsellä noita paukkunut (mutta ei muuten yksikään ulkolamppu).
 
Mielessä on ollut vaihtaa pihavalaistuksen lamput (E27) kirkkaampiin ja kylmemmän värisiin. Motonetissä on oheiset tarjouksessa (4000 K, 1055 lm), onko kokemusta?

Nykyiset ovat Osramin sisälle tarkoitetut noin 800 lm lamput. Ovat kestäneet jo 4 vuotta mikäli oikein muistan (7 kpl).

Viime syksynä laitoin neljä kappaletta noita kyseisiä lamppuja ulos. Viime viikolla huomasin, että yksi niistä jo hyytynyt. Mielestäni valaisi ihan hyvin sen aikaa, kun kesti.
 
Joo suurkiitos, tämä kuulostaa hyvältä ratkaisulta, en ajatellutkaan, että tekisi useammalla tasoitteella (mutta nyt kun sen sanoit niin näinhän se on tehtävä, ei tuo Kiillon kamakaan ollut kuin max 5mm tasoituksiin). Kun tekee itse ja ei ole kiire, niin useamman tasoitteen käyttö peräkkäin ei ole ongelma.

Noniin ja vieläkään ei mennyt niin kuin ajattelin. Sain viimein purettua vanhan lattian kokonaan pois. Siinä ei ole lainkaan tasoitetta, paljas betoni. Olisiko syytä tällaisessa tilanteessa ylitasoittaa koko lattia jollain itseteasoittuvalla kamalla, vai onko betoni ihan ok, jos ym. suunnitelman mukaisesti oikaisee lattian?

Muuten laittaisin empimättä jotain itsetasoittuvaa kun on jo aiheesta kokemusta, mutta nyt ei huvittaisi yhtään nostaa lattiaa korkeammalle enempää, mitä on pakko. Noi itsetasioittuvat kuitenkin taitavat vaatia 3mm+ kerroksen?
 
Noniin ja vieläkään ei mennyt niin kuin ajattelin. Sain viimein purettua vanhan lattian kokonaan pois. Siinä ei ole lainkaan tasoitetta, paljas betoni. Olisiko syytä tällaisessa tilanteessa ylitasoittaa koko lattia jollain itseteasoittuvalla kamalla, vai onko betoni ihan ok, jos ym. suunnitelman mukaisesti oikaisee lattian?

Muuten laittaisin empimättä jotain itsetasoittuvaa kun on jo aiheesta kokemusta, mutta nyt ei huvittaisi yhtään nostaa lattiaa korkeammalle enempää, mitä on pakko. Noi itsetasioittuvat kuitenkin taitavat vaatia 3mm+ kerroksen?

Jos lattia on tasainen, ei sitä ole syytä turhaan ylitasoittaa. Paljas betoni on oikein hyvä. Jos betonissa on monttuja tai patteja niin ne voi korjata paikallisesti. Näin toimitaan uusissakin rakenteissa. Ainoastaan jos tulee joku liimattava parketti / muovimatto niin saattaa olla niin kovat tasaisuusvaatimukset että haluavat vetää koko roskan yli. Myös pieleen mennyt valu saatetaan korjata ylitasoituksella.
 
Hmrhm parketin vaihto menikin monimutkaisesti, linjalaudan hankittuani huomasin, että lattia heittää 2 metrin matkalla sentin. Tai tarkkaan ottaen lattia on pääosin tasainen ja heittää vain sen 2 mm, mutta keittiön lattialaatan ja olkkarin parketin rajapinnasa onkin 2 mterin matkalla tuollainen mukava 10 mm vietto, eli parketti on korkeammalla ja viettää matalammalle laattaa kohden.
Et sinä tota tasaiseksi saa (ilman "Kynnystä") kuin tasoittamalla keittiönkin korkeus samaan tasoon.
Toinen asia on taipuuko parketti jo tolla 2m matkalla siististi? Vanhasta näet miten aiemmin on käynyt.
Yks tapa on oikaista toi olohuoneen 2m matkalta ja laittaa keittiön-olohuoneen "10mm tasoero saumaan" kupera messinkilista. Itselläni on näin toimii OK. Messinkiruuvit senkattuna listan pintaan.
 
Et sinä tota tasaiseksi saa (ilman "Kynnystä") kuin tasoittamalla keittiönkin korkeus samaan tasoon.

Jep näin se on ja muuta en luulekaan. Eritasolistan tms. tuo vaatii. Keittiötä ei pysty tasoittamaan samaan tasoon, koska lattiassa on laatat ja niihin en aio koskea.

Toinen asia on taipuuko parketti jo tolla 2m matkalla siististi? Vanhasta näet miten aiemmin on käynyt.

Ei ollut hyvin käynyt. Vanha parketti oli liimattu sieltä viettävästä päästä jollain mustalla pirun tiukassa olevalla mönjällä betoniin kiinni - eli varmaan on käynyt niin, että optimistisesti on tullut asennettua käyrälle lattialle parketti ja kas vain se on alkanut irvistämään ja hätäpaikkana vedetty jotain tiukkaa liimamassa päätyyn (ja se kyllä sinänsä oli ihan toimiva ratkaisu, koska ihan hyvänä tuo vanha parketti sitten tuossa oli, muuten vain elinkaari on tullut päähänsä).
 
Itse varmaan oikaisisin tuon suoraksi ja sit semmoinen L-Mallinen kulmalista siihen saumakohtaan. Ne kuperat listat on huonoja, ne kun ei oikein istu nätisti ja vaikea saada kestämään. Sit kun joskus vaihtaa ne laatat keittiöön niin nostaa ne uudet laatat siinä vaiheessa sit samaan korkoon.
 
Itse varmaan oikaisisin tuon suoraksi ja sit semmoinen L-Mallinen kulmalista siihen saumakohtaan. Ne kuperat listat on huonoja, ne kun ei oikein istu nätisti ja vaikea saada kestämään. Sit kun joskus vaihtaa ne laatat keittiöön niin nostaa ne uudet laatat siinä vaiheessa sit samaan korkoon.
Proppaa betoniin, niin varmasti kestää. Kuperassa se "kynnys" on reunasta vain 1mm ja istuvat suoraan pintaan siististi, mutta makuasia toki.
 
Jaahas, perkele. Vaihteeksi ongelmaa. Ostin nohevasti keittiön välitilaan välitilalevyä korkepainelaminaatista. 7,8mm paksua ja pituus noin 160cm.

Olen sitä jo seinään kuivasovitellut, MUTTA ongelmana on, että levy kiertää ja kaartaa niin pituus- kuin korkeussuunnassakin kuvan mukaisesti.

Tuo kaarto ei johdu levyn lepoasennosta, vaan se on kohtuullisen jäykkää tavaraa. Se on ikään kuin jäänyt muotoonsa niin, että levy on joko kupera tai kovera riippuen siitä, kumpaako puolta katsoo.

Levyä saa työntää aika kovaa seinää vasten, että se on "suora". Miksi tämä on ongelma? No siksi, että jos tuohon vetäisee liimat pintaan, niin pelkään pahoin, että levyä ei saa suoraksi seinään pakotettua.

Mitä pirua tuollaiselle ongelmalle voi tehdä, että nuo 200 euron levyt saisi seinään onnistuneesti kiinni...?

IMG_2305.JPG
 
Jaahas, perkele. Vaihteeksi ongelmaa. Ostin nohevasti keittiön välitilaan välitilalevyä korkepainelaminaatista. 7,8mm paksua ja pituus noin 160cm.

Olen sitä jo seinään kuivasovitellut, MUTTA ongelmana on, että levy kiertää ja kaartaa niin pituus- kuin korkeussuunnassakin kuvan mukaisesti.

Tuo kaarto ei johdu levyn lepoasennosta, vaan se on kohtuullisen jäykkää tavaraa. Se on ikään kuin jäänyt muotoonsa niin, että levy on joko kupera tai kovera riippuen siitä, kumpaako puolta katsoo.

Levyä saa työntää aika kovaa seinää vasten, että se on "suora". Miksi tämä on ongelma? No siksi, että jos tuohon vetäisee liimat pintaan, niin pelkään pahoin, että levyä ei saa suoraksi seinään pakotettua.

Mitä pirua tuollaiselle ongelmalle voi tehdä, että nuo 200 euron levyt saisi seinään onnistuneesti kiinni...?

IMG_2305.JPG

Mites se tuolleen on päässyt mutkalle vetämään? Olisiko tuossa säilytetty levyjä väärin kun on noin päässyt vääntymään? Tai sitten "ostin halvinta, säästin" ilmiö.
Jos on uutena ostettu ja ollut silloin jo tuollainen, kannattaa kysyy valmistajalta onko tuo normaalia ja miten levy saadaan asennettua suoraan. Ehkä valmistusvirhe?
Uudet liimat on yllättävän tehokkaita kun isolle pinnalle vedetään niin saattaahan tuo oieta. Voishan tuonne taustapuolelle myös koittaa jonkun tukivanerin ruuveilla + puristimilla laittaa jos ei haittaa levyn paksuuntuminen.
 
Oletko koittanut laittaa levyä vaikka lattialle? Että suoristuuko kurvi tasaisella pinnalla?


Tuolla liimalla seinään, tarraa heti yllättävän hyvin. Kaveri vaan avuksi ja painelee hyvin seinään.
 
Mites se tuolleen on päässyt mutkalle vetämään? Olisiko tuossa säilytetty levyjä väärin kun on noin päässyt vääntymään?

-Erittäin hyvä kysymys. Vaikea sanoa, kun liikkeessä en asiaan kiinnittänyt mitään huomiota. On täysin mahdollista, että niitä on säilytetty väärin, mutta tuskin omalta osaltani, koska levyt kannettiin liikkeestä kämpille viime lauantaina huoneenlämpöön.

Tai sitten "ostin halvinta, säästin" ilmiö.

-En usko. Pyrkimys ei ollut tuossa säästää. Laminaattilevyksi tuo oli ihan normaali hintaista. Bauhausin valikoimasta jopa kalleinta. Sitä myytiin 3,65 metrin levyinä. Yksi levy on 169€. Kyseessä on tämä tuote: Välitilalevy Resopal Excellent Light Cloudy

Ironisesti, jos olisin ostanut halvempaa ja ohuempaa levyä, koko tätä pirun ongelmaa ei olisi.

Jos on uutena ostettu ja ollut silloin jo tuollainen, kannattaa kysyy valmistajalta onko tuo normaalia ja miten levy saadaan asennettua suoraan. Ehkä valmistusvirhe?

- Hyin mahdollista, ja Resopalille lähtee kysymys seuraavaksi.

Uudet liimat on yllättävän tehokkaita kun isolle pinnalle vedetään niin saattaahan tuo oieta. Voishan tuonne taustapuolelle myös koittaa jonkun tukivanerin ruuveilla + puristimilla laittaa jos ei haittaa levyn paksuuntuminen.

-Voi olla, ja tätä itsekin arvon, että heitänkö arpaa ja liimaan silti seinään.

Arvelen kuitenkin, että luonnonvoimat ottavat lopulta voiton ja levyn jännitys aiheuttaa sen hitaan palautumisen tuohon muotoonsa. Pituussuunnassa se ei varmaankaan pystyisi siihen, mutta kun ongelma on korkeussuunnassakin, niin vääntö on todennäköisesti liian kova.

Tukivaneri tekee levystä liian paksun.

Itse mietin, että tekisin 5mm syvät railot levyn toiselle puolelle, jolloin jännitys häviäisi ja rentoutuisi sen verran, että asettelu onnistuisi. En vain tiedä, miten tuollainen levy suhtautuu tällaiseen pelleilyyn.
 
Viimeksi muokattu:
Oletko koittanut laittaa levyä vaikka lattialle? Että suoristuuko kurvi tasaisella pinnalla?


Tuolla liimalla seinään, tarraa heti yllättävän hyvin. Kaveri vaan avuksi ja painelee hyvin seinään.

Olen koittanut tehdä levylle vaikka mitä. Se on kuitenkin niin tykkyä tavaraa, että kun se päättää ottaa jonkin muodon, se myös pysyy siinä, vaikka taivuttamalla se taivutuksen ajaksi oikeneekin. Muuten se käyttäytyy kuin jousi.

Liimavinkistä kiitos. Tämä meni ostoslistalle.
 
Onko ihan tuhoontuomittu ajatus, jos siirtäisi kylpyhuoneremontin aikana pesukoneen kylpyhuoneesta vastapäiseen kaappiin?

Näin saisi reilun parin neliön koppiin lisää tilaa.

Talo vuodelta 1940 ja lankkulattia.

PK siirto.jpg


Uusi paikka kaapissa sinisellä ja nykyinen paikka merkitty ääriviivoilla. Sininen viiva kuvaa mahdollista putkireittiä.
 
^Vedet sinne saa varmaan vedettyä, mutta mites viemäröinti?
 
^Vedet sinne saa varmaan vedettyä, mutta mites viemäröinti?
Mietin, että jos viemäröisi tuohon lavuaarin poistoon. Näin se on nykyäänkin. Poistopumppu jaksanee painaa tuon pari metriä, kun nousua ei kauheasti ole.

Tarvitaanko kaatoa pumpun kanssa?
 
Jos kotiin haluaa vetää väliseinään RJ45:sta, niin on tuossa muuta kuin piuha poikki, kytkennät pistokkeeseen ohjeiden mukaisesti ja rasia seinään kiinni?
 
Onko ihan tuhoontuomittu ajatus, jos siirtäisi kylpyhuoneremontin aikana pesukoneen kylpyhuoneesta vastapäiseen kaappiin?

Näin saisi reilun parin neliön koppiin lisää tilaa.

Talo vuodelta 1940 ja lankkulattia.

PK siirto.jpg


Uusi paikka kaapissa sinisellä ja nykyinen paikka merkitty ääriviivoilla. Sininen viiva kuvaa mahdollista putkireittiä.
Sinne pitäisi vetää ihan oikea viemäri, ettei tule mitään tuollaista viritystä. Eli joutuisit piikkauttamaan kylppärin lattian auki, vetämään viemärin, ja purkamaan eteisen lattian myös viemäriä varten ja huomioimaan että matkalle tulee kaadot. Onnistuu, mutta ihanan kallista. Jos eteisen lattian kohdalla tulee palkkeja vastaa niin hinta nousee.

Mitä jos siirtäisit sen vessan seinustalla olevaan syvennykseen, viemäri varmaankin menee kuilussa pöntön takana. Olisi huomattavasti helpompi operaatio. Tai tällöin voisit myös tehdä pienen koteloinnin seinään ja vetää viemärin siellä, ja vessan puolella esim. saneerausvessanpöttöön kiinni (näissä viemäriyhde). Jos lian vähän tilaa, niin osta pienempi kone.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 403
Viestejä
4 494 522
Jäsenet
74 205
Uusin jäsen
tuhkaluukku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom