Voiko vanhan epätasaisen karkeaksi jätetyn ja maalatun rappauksen päälle vetää tasoitteen, vai tuleeko ikinä pysymään kiinni?
Tämä on aika laaja kysymys. Onko sisä- vai ulkorappaus? Millainen vanha rappaus ja millainen olisi uusi olisi tulossa?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Voiko vanhan epätasaisen karkeaksi jätetyn ja maalatun rappauksen päälle vetää tasoitteen, vai tuleeko ikinä pysymään kiinni?
Ehdinkin jo ninjaeditoida tuohon aiempaan, mutta kyseessä siis viileänä ollut kuiva tila. Ikää yli 50 vuotta. Vanha rappaus kyljellään olevaan reikätiileen. En oikein tiedä miten tuota voisi kuvailla...Tämä on aika laaja kysymys. Onko sisä- vai ulkorappaus? Millainen vanha rappaus ja millainen olisi uusi olisi tulossa?
Ehdinkin jo ninjaeditoida tuohon aiempaan, mutta kyseessä siis viileänä ollut kuiva tila. Ikää yli 50 vuotta. Vanha rappaus kyljellään olevaan reikätiileen. En oikein tiedä miten tuota voisi kuvailla...
Tarkoitus siis tasoittaa tuo siistiksi ja maalata
Aika mutkikas kysymys, kun tunnut vieläpä itse tietävän moisen laitteen tehon aika tarkasti.Onko ajatuksia mitenkä tehokasta 230V laitetta tehokas 18V akkusaha voisi vastata? Mietin että pitäiskö hankkia 1100W vai 1300W puukkosaha (Bosch sininen), kun kokemuksesta tiedän että 18V ~8Ah akuilla on riittävä metallipurkutyöhön sahaamaan sähkökattilan seinämää.
Tuttu sai moiset akkulaitteet lainaksi ja työ luonnisti hyvin. Itse en saa sellaisia eikä johdollisuus ole ongelma, niin mietin riittäisikö 1100W kone vai tarviiko tehokkaamman. Terien valinta on tosiaan toinen ongelma.Aika mutkikas kysymys, kun tunnut vieläpä itse tietävän moisen laitteen tehon aika tarkasti.Itselläni on kokemusta vain 230V puukkosahoista ja niiden käyttännön "tehokkuuden" olen huomannut riippuvan oikeastaan pelkästään käytössä olevan terän laadusta ja kunnosta.
Onko helposti saatavissa höyryn läpäisevää askeläänieristettä? Jos sellaista on, menisin sillä.
Mikähän mahtaa olla tämän hetken paras tieto siitä, että tuleeko maanvaraisen betonilaatan ja parketin väliin asentaa höyrysulkumuovi, jos tavoitteena ei parketin vihreettömänä säilyttäminen vaan terveellinen sisäilma ja mahdollisten kosteusongelmien havaitseminen siinäkin tapauksessa, että parketti menee sen vuoksi pilalle?
Eli ajan takaa sitä, että parkettien valmistajien mukaanhan muovi on täysin ehdottoman tarpeellinen ja sitä ei missään tilanteessa voi jättää pois, koska muuten betonin läpi tuleva kosteus (tai jos on asennettu liian märän betonin päälle) voi pilata parketin (muovin kanssa kosteus jää muhimaan betoniin, mutta eipähän mene parketti pilalle). Toisaalta esim sisäilmayhdistyksen mukaan muovia ei tule asentaa juuri siitä syystä, että kosteuden on päästävä haihtumaan parketin läpi huoneilmaan ja jos kosteutta tulee niin paljon, että parketti menee pilalle, niin käsissä on paljon isompi ongelma, kuin itse parketti. Ja netissä sitten on kommentteja jokaiseen lähtöön, mutta olisikohan mitään "virallista" tietoa aiheesta?
Itsellä on nyt käsissä 20 vuotta vanha betonilaatta, eli se on varmasti kuivanut, jos kosteutta tulee, niin se tulee sitten maaperästä. Pitäisi vaihtaa parketti, mietin vaan, että jättääkkö kosteuseriste vai ottaakko pois. Tietenkin jos nykyinen kosteuseriste on kuiva (selviää kun puran parketin), niin eipä asialla varmaan ole edes väliä. Aloin vain miettimään tätä asiaa tarkemmin sen vuoksi, että asuntoa ostaessa kuntotarkastaja selitti, että jos maaperästä tulee pieniä määriä kosteutta, niin se pääosin haihtuu harmittomast sisäilmaan, koska 90% lattiasta on laattalattiaa. Ainoastaan parissa huoneessa parkettia ja siellä muovit alla.
Ihanko oikeasti se on noin suunniteltu toimivan? Ne stryrox-nappulathan nostaa sitä rakoa sinne ehkä millin ja ajan kanssa ne varmasti menee länään. Lisäksi reunoissa on jalkalistat missä ei kyllä yleensä mitään tuuletusrakoja ole.Näin se kosteus/haju/radon/mikävaan pääsee nousemaan sieltä betonista hengittävän kerroksen läpi sinne styrox-kerrokseen ja tuulettumaan sieltä reunoista sitten huoneilmaan pilaamatta silti lattiaa. Tuota on käytetty jostain 90-luvulta alkaen.
Pistän sitten varmaan joko täysin hengittävän alusmateriaalin (esim. Tuplex White HB), tai siten tuulettavan normi Tuplexin. Tuplexin omasta taulukosta itseasiassa tarjotaan tuota hengittävää Tuplex White HB:tä vanhalle kuivalle betonille (tosin en tiedä tarkoitetaanko tällä kuitenkaan maanvastaista betonilaattaa), eli jos tuota lattiaa purkaessa ei löydy merkkejä kosteudesta, niin se voisi sitten olla sopiva materiaali.
Näyttää tuo Einhell aika samanlaiselta kuin Bauhausin Herkules, väri vaan on eri. Itse asiassa kalliimpi malli (Pöytäsaha Einhell TC-TS 2025 U) taitaa olla tasan sama kuin Herkules (Pöytäsaha Herkules TKS 2000 + lisäterä).
Kyllähän tuollaisella sahailee, mutta aika pieni se taso (laajempanakin on) ja käyttötarkoitukset varsin rajatut, kuten tunke mainitsi. Nimim. jos Turun suunnalla vaikutat, niin tuu hakee Herkules 50 eurolla pois.
e: Näköjään tuo kalliimpi Einhell löytyy myös Bauhausista halvemmalla: Pöytäsaha Einhell TC-TS 2025/2
Miten hengittävyydeltään vertautuu muut materiaalit: vinyyli, laminaatti, parketti, muu - mikä?
Oma hiljattain ostettu 80-luvun loppupuolen mörskä kuitenkin kylpyhuoneita lukuunottamatta parkettia aivan kaikki. Haaveissa uusia osittain lattiaa, ja ainakaan huonomman hengittävyyden omaavaa materiaalia ei kannattane laittaa tilalle. Pitänee kuitenkin ensin varmistaa että löytyykö tuolta alta muovia vai ei, mutta ihmettelen jos löytyy.
Laattalattiaahan suht pienillä laatoilla käytetään hengittämistä tarvitseviin rintsikoiden kellarilattioihin yms. Saumat päästää kosteuden läpi ja kai niitä on jotain lasittamattomia laattojakin, mitkä toimivat samoin. Sellaista ei ehkä kyllä lattiaan ilkeä pistää.Ei noista mikään "hengitä" paljoakaan kun on muovia ja liimoja käytetty valmistuksessa. Jos jonkinmoista järjestystä haluaa tehdä niin
huonoimmasta parempaan päin: vinyyli, laminaatti, parketti
Oikeasti "hengittäviä" materiaaleja ei varmaan ole kuin "hengittävällä" maalilla maalattu raaka-betoni ja "hengittävällä" maalilla maalattu oikea lautalattia.
Jos on epäilystä että kosteutta on ongelmaksi asti, eikä varsinaista ongelmaa voida korjata niin vaihtoehdoksi jää rakenteen tuuletus tai sitten nuo kaksi "hengittävää" lattiamateriaalia.
Laattalattiaahan suht pienillä laatoilla käytetään hengittämistä tarvitseviin rintsikoiden kellarilattioihin yms. Saumat päästää kosteuden läpi ja kai niitä on jotain lasittamattomia laattojakin, mitkä toimivat samoin. Sellaista ei ehkä kyllä lattiaan ilkeä pistää.
Jonkun artikkelin löysin, jossa puhuttiin vaan laatan saumojen kautta hengittämisestä. Itse laatoille ei laskettu arvoa.Noista laatoista oli juttua joskus rakennusmaailmassa ja siellä todettiin että laatat on myös huonosti hengittäviä johtuen juurikin noista lasitteista ym. pintakäsittelyistä. Varmaan voi olla olemassa hyvin hengittävii laattoja, mutta aika arpapeliähän nuo on. Näkeehän sen siitä jos kaadat laatalle vettä niin se ei suinkaan imeydy laattaan vaan valuu pois. Jos laatta hengittäisi, se myös imisi kosteutta.
Eikö puristelaatat hengitä? Niissä ei ole mitään pinnoitetta. On toki niin tiivistä tavaraa, että hengittävyys ei tietenkään ole lähellekään sama kuin saumalaastilla. Mutta lattioissahan noita paljon käytetään juuri kestävyyden ja kiiltämättömyyden vuoksi.
Kyllä niitä nykyisinkin vielä liimataan. Kelluvissa on omat rajoitteensa mm. lankkujen leveyden suhteen. Lisäksi noihin joutuu tekemään niitä liikuntasaumoja aina n metrin välein - kukaan ei varmasti halua sellaista keskelle olohuonetta.80-luvulla oli tosiaan tapana liimata parkettikin. Noiden liimojen kanssa sitten on omat ongelmansa. Kelluva parketti varmaan olisi fiksuin ratkaisu jos laittaa. Seuraavaksi se on edessä täälläkin.
Kyllä niitä nykyisinkin vielä liimataan. Kelluvissa on omat rajoitteensa mm. lankkujen leveyden suhteen. Lisäksi noihin joutuu tekemään niitä liikuntasaumoja aina n metrin välein - kukaan ei varmasti halua sellaista keskelle olohuonetta.
Kyllä niitä nykyisinkin vielä liimataan. Kelluvissa on omat rajoitteensa mm. lankkujen leveyden suhteen. Lisäksi noihin joutuu tekemään niitä liikuntasaumoja aina n metrin välein - kukaan ei varmasti halua sellaista keskelle olohuonetta.
Hetkinen, liikuntasaumoja metrin välein parkettiin, vai tajusinko väärin? Ei kai sentään, ei minkään parketin asennusohjeessa tällaista ole ollut?
Itse olisin nyt parketin valinnut (pieni suomalainen valmistaja) ja pitäisi tehdä tilaus ja asentaa. Ei tulisi olemaan lukkopontilla, vaan normaalilla liimattavalla pontilla, kelluvana. Lattiaan en halua missään nimessä liimata, ihan törkeä homma ja jos mikään menee pieleen, niin... noh, sanotaan, että olen purkanut lattiaan liimatun parketin ja en tee sitä enää ikinä uudestaan.
Hetkinen, liikuntasaumoja metrin välein parkettiin, vai tajusinko väärin? Ei kai sentään, ei minkään parketin asennusohjeessa tällaista ole ollut?
liimattavalla pontilla? Eikai missään parketissa pontteja liimata nykyään muuta kuin erikoistapauksissa voi päätypontti vaatia liimaa. Ilmeisesti Zigh meinas että "N" metrin välein eli valmistajan suosituksen mukaisilla etäisyyksillä.
Joo tajusin väärin tuon n metrin, sorry! Kyllähän parketia saa liimaponteilla ihan siinä misä lukkoponteillakin, valintakysymys.
Mitäs etua tästä sitten mahtaa olla?
Väittävät, että narisee vähemmän. En tiedä väitteen todenperäisyydestä, mutta tällä hetkellä eniten silmää miellyttävä parketti sattui vaan olemaan liimattavalla pontilla (olisin kyllä muuten lähtenyt lukkoponttiin, on se nyt vain niin paljon miellyttävämpi asentaa).
Mikäs malli mahtaa olla mielessä jos saa kysyä? Aika mielenkiintoista. En muista ikinä kuulleeni että parketeissa olisi narinaongelmia, paitsi jos pohjat oon huonosti tehty ja pääsee liikkumaan. Ehkä tuo on joku ongelma joka tulee sit ajan kanssa kun parketti vanhenee. Lautalattioissa yleinen vaiva, mutta ei niitäkään ole ikinä liimattu pontista.
Vaatimukset; öljytty tai vahattu tammiparketti, joko 100% luonnollisen värinen tai hyvin kevyesti vaalennettu. Näillä spekseillä ei löytynyt yhtään mitään mistään rautakaupasta (en väitä etteikö olisi olemassa, mutta en siis löytänyt, lakattuna toki on vaikka miten paljon) ja nettikuvien perusteella en löytänyt oikein mitään miellyttävää. Tilasin Lapua Floorsilta näytepalat ja ne ovat "täydelliset" siinä määrin, että olen valmis vähän liimankin kanssa puuhastelemaan.
Ja tosiaan kyllä tällaisia parketteja varmaan lukkopontillakin löytyy, saa vinkata jos tietää, tänä viikonloppuna olisi tarkoitus tilata...
Edit: Mainittakoot myös se, että noissa netistä tilattavissa parketeissa on pääosin aivan käsittämättömän paskat kuvat, jotka ei houkuta yhtään tilamaan sokkona, toi Lapua Floors on osannut pistää tämän asian kuntoon ja on kunnolla kuva- ja videomateriaalia. Toki esim. taloon.com:sta saisi tilattua näytepalojakin, ei siinä mitään, mutta lähtökohtaisesti jo alkoi tökkimään, kun ei mikään nettikuva sytyttänyt.
Edit2: Mainitaan vielä, että yksisauvainen parketti, eikä mitään kalanruotokovuiota tms. Tämä nyt oli varmaan selvää, noita 3-sauvaisia ei taida oikein ollakaan kuin lakattuna.
6 metriäkin on aika vähän. Esim. meillä on olohuone + ruokailutila n. 15 x 5 metriä ja parketti pitää ehdottomasti olla niin, että leveyssuunta on tuo ~15m, koska ikkunat pitkällä sivulla. Lienee ihan tekemätön paikka kelluvana?Timberwisellä esimerkiksi maksimi yhtenäinen alue on 10m x 6m (10m x 8m jos seinän vierustan liikuntasauma kasvatetaan 10mm -> 13mm:iin.) Tuolla tekee jo aika ison alueen. Lisäksi jos asuntoon tulee laattalattioita, voi hyvällä suunnittelulla rajata tarvittavat liikuntasaumat laatan reunaan.
6 metriäkin on aika vähän. Esim. meillä on olohuone + ruokailutila n. 15 x 5 metriä ja parketti pitää ehdottomasti olla niin, että leveyssuunta on tuo ~15m, koska ikkunat pitkällä sivulla. Lienee ihan tekemätön paikka kelluvana?
Asia kiinnostaa, koska tuon uusiminen on lähivuosina edessä. Enkä kyllä haluaisi liikuntasaumoja (peitelistoja) laattojenkaan reunaan - on ne aika rumia eikä niitä ole nykyisessä koska parketti on liimattu. Saumoissa on ihan kapeasti jotain silikonin tapaista massaa eli hyvin huomaamattomat.
Ei, kun ikkunat on pitkällä sivulla, joten lankut pitää saada pituussuunnassa sitä pitkää sivua kohti (ikkunoita kohti). Eikö "leveyssuunta" tarkoita sitä suuntaa, jossa saumoja on enemmän (lankkujen leveyden suunta)?Eikös tuo sit mene just oikein päin, eli silleen että tuolle 15m matkalle tulee niitä saumoja vähemmän jos oikein käsitin?
Ei, kun ikkunat on pitkällä sivulla, joten lankut pitää saada pituussuunnassa sitä pitkää sivua kohti (ikkunoita kohti). Eikö "leveyssuunta" tarkoita sitä suuntaa, jossa saumoja on enemmän (lankkujen leveyden suunta)?
Kannattaa noissa selvittää mikä määrä oksia niissä saa olla. Näytepalat on aina lähes oksattomia, joten lopputulos saattaa yllättää kun paketista rupeaa parkettia lattiaan latomaan. Sitten kun valitat että on oksaisia niin näyttävät sinulle sen präntin mikä määrä oksia parketissa saa olla, vaikka näytepalat antavat ihan toisen olemuksen.
edit: 4 vuoden aikana noin 400 asunnon rakentamisen valvomisesta vaan tälläinen huomio. Usealle asukkaalle tullut yllätyksenä parkettien oksaisuus.
Joo tarkoittaa. Sit menee aika paljon mitat yli kyllä. Saattaisi olla ihan hyvä vaihtoehto tuollaisessa tapauksessa koittaa asentaa valoa vastaan ja katsoa miltä näyttää asennettuna. B) Tai sit ei auta kuin tehdä se ohjeissa mainittu liikuntasauma keskelle. C) Asentaa riskillä ja katsoo mitä tapahtuu, mutta pahimmillaan voi mennä koko lattia pilalle.
Jalkalistakin voi vaihtaa paksummiksi, tilaamalla saa lähes millaisen tahansa ja ovat hienoja, yllä olevaa joskus tullut hyödynnettyä.Tilaustyötuotteetuotteet | Erikoishöyläys
Helsingin Erikoishöyläys Oy valmistaa korkeanlaatuisia puutuotteita: listat, paneelit, lattialaudat, terassilaudat, saunatuotteet, tilaustyö- ja muut puutuotteet.www.erikoishoylays.fi
Toinen on kosteuden hallinta sen jälkeen kun parketit ovat saaneet ko. huonekosteuden itseenä, vaatii tosin jo enemmän ymmärtystä kosteuden vaikutuksista. Rako seinään "kosteuden mukaan" .
Minä ajattelin ton niin, että miksi se 15m vaatii sen liikuntasauman. Uivana uskoisin "laatan" käyttäytyvän yhtenäisenä ainakin laajenemisen suhteen. Siitä tosin on jo aikaa kun viimeksi olen isoissa parkettisaleissa käynyt mutta, jos oikein muistan niissä on paksut jalkalistat (kuten myös liimattu parketti) ja liikuntasaumat harvassa?Ongelma tässä hommassa ei ollutkaan nuo jalkalistat vaan se että maksimi mitta on 8m ja huoneen mitta johon parketti pitäisi saada on 15m. Siihen ei auta jalkalistat mitään kun vaatii joka tapauksessa keskelle liikuntasauman jotta maksimi mitat ei yliti.
Minä ajattelin ton niin, että miksi se 15m vaatii sen liikuntasauman. Uivana uskoisin "laatan" käyttäytyvän yhtenäisenä ainakin laajenemisen suhteen. Siitä tosin on jo aikaa kun viimeksi olen isoissa parkettisaleissa käynyt mutta, jos oikein muistan niissä on paksut jalkalistat (kuten myös liimattu parketti) ja liikuntasaumat harvassa?
Alkoi sen verran vaivata mieltäEn tiiä mihin tarkalleen nuo maksimimitat perustuu, mutta luulen että lattian kosteuskäyttäytyminen ei toimi enään jos pituus meni tuon maksimin yli. Ohjeessa oli siis maksimiarvo 6m, jota sai kasvattaa 2metrillä jos lisäsi 1,5mm/m liikuntasaumaa reunoilla, mutta yli 8m mentäessä oli oltava liikuntasauma. Saattaa olla että liian iso lattia ei enään kellu vaan alkaa pakkaantua keskeltä josta seuraisi päätysaumojen pullistelu ja saumojen pettäminen. Nämä jutut on siis teoreettisia mitä halutaan noudattaa jos halutaan tehdä ohjeen mukaan ja säilyttää valmistajan takuu. Niin ja kelluvana oli toive että lattia olisi. Liimaamalla ilmeisesti onnistuu noinkin iso kunhan reunoille jätetään 10mm liikuntasaumaa.