Kodin rempat(DIY)

Tyhmin homma on miinottaa lattia täyteen mattoja, lattialämmityksen kanssa kannattaa välttää mattoja. Matot kun toimii eristeenä.
Ei sen parketin kuulukkaan tuntua kovin lämpimältä, vasta ehkä jossain -30 tienoilla.

Seinän ja parketin väliä ei kannata kokonaan kitata umpeen koska parketti puumateriaalina tarvitsee elämisvaraa. Seinän ja lattialaatan välisen raon voi kitata.
 
Seinän ja parketin väliä ei kannata kokonaan kitata umpeen koska parketti puumateriaalina tarvitsee elämisvaraa.

Ajattelin jotain elastista massaa joka antaisi parketille mahdollisuuden elää, lähinnä mietityttää tuo kosteuspuoli, onko tarkoitus että seinän välistä ilma kulkee?

Ja tuon lattian ei varsinaisesti tarvitse olla lämmin, kunhan ei olisi kylmä paljaalla jalalla. Ehkäpä laitan vain muutaman maton niihin kohtiin jossa kuljetaan paljon.
 
Sieltä raosta tulee likaista ilmaa (pahimmillaan mikrobeja ja radon-kaasua), joten se on järkevää tiivistää. Ja tosiaan jollain elastisella massalla, joka sallii materiaalien elämisen eikä repeile kun niin käy.
 
Onko jollain kokemusta hyvästä peltikaton pesuaineesta? Vai onko kaikki myynnissä olevat yhtä hyviä? Alkanut katon alareunaan kertymään siitepölyä yms. likaa, niin pitäisi pois pestä. Samalla jos jaksaisi rännien alapuolet puhdistaa, niihin kyllä kertyy ihan älyttömästi likaa...

Mitä hyötyä kiinni palaneen siitepölyn poistamisesta on? Vaikuttaako se katon elinikään vai onko pelkkä esteettinen asia?
 
Seuraava projekti. Istahdat pöntön päälle, niin kuuluu squish squish vesi litisee ääni. En usko että pönttö vuotaa ja kuvassa on vettä suihkusta, mutta se on märkä (siis kuulolla, ei visuaalisesti) vielä aamullakin. Mikä lie tuon raon tarina tuossa...
Miten kannattaisi lähteä ratkomaan? Silikonit irti, kuivaksi ja uudet? Vai pitäisikö tehdä parempi tarkastus? Tämä tila ois tarkoitus remontoida kokonaan, mutta tähän hätään riittäis kyllä DIY ratkaisu.

g1.jpg

Maanvarainen betonilattia, voiko vetää jollain joustavalla massalla umpeen seinän ja parketin väin?
Näköjään samanlaista projektia. Tässä on omat FC11 kanssa tursotettu rako täyteen. Oli vaan vähän helmompi pääsy, kun joka kohdassa tuossa päällä sellainen sentin rako.
g2.jpg
 
Seuraava projekti. Istahdat pöntön päälle, niin kuuluu squish squish vesi litisee ääni. En usko että pönttö vuotaa ja kuvassa on vettä suihkusta, mutta se on märkä (siis kuulolla, ei visuaalisesti) vielä aamullakin. Mikä lie tuon raon tarina tuossa...
Miten kannattaisi lähteä ratkomaan? Silikonit irti, kuivaksi ja uudet? Vai pitäisikö tehdä parempi tarkastus? Tämä tila ois tarkoitus remontoida kokonaan, mutta tähän hätään riittäis kyllä DIY ratkaisu.

g1.jpg


Näköjään samanlaista projektia. Tässä on omat FC11 kanssa tursotettu rako täyteen. Oli vaan vähän helmompi pääsy, kun joka kohdassa tuossa päällä sellainen sentin rako.
g2.jpg

Noniin, käynpä hakemassa tuota samaa.

Ilmeisesti ei tarvitse mitään työkalua eli suoraan tuubista tulee paineella?

 
Kovilla vesisateilla tulee harjapellin välistä vettä kuistille. Tämän saman huomasin myös keväällä kun katolla olleet lumet alkoivat sulaa ja lunta oli vissiin työntynyt harjapellin väliin; olisiko lumimassa jotenkin vääntänyt peltiä vielä enemmän rakoselleen. Miten tuota pellin ja harjan väliin jäävää gäppiä voisi tukkia fiksusti? Pellin alla ei ole muuta kuin laudoitus, vedet tippuu suoraan kuistille yhteen tiettyyn kohtaan.
1659936347883.png

Ei ole oma kuva mutta vastaava tilanne.
 
Noniin, käynpä hakemassa tuota samaa.

Ilmeisesti ei tarvitse mitään työkalua eli suoraan tuubista tulee paineella?

Tuolla tuubilla ei tarvii, mutta ite ostin tätä kun on paljon halvempaa Liima- ja saumausmassa Sika Sikaflex-11FC Puroform Valkoinen 300 ml
 
Tiivistenauha - Kattokauppa24.fi Melkenpä tämmöistä hakisin tuohon käyttöön. Muista kuiten tarkistaa, että sieltä pääsee ilma kiertämään. @twigman
Tuo vois olla hyvä. Tuskin tarvitsee miettiä ilman kiertämistä kun pelkät laudat alapuolella, kiertää ihan hyvin ilma altakin. Nyt vaan tulee vesi läpi avoimelle kuistille.

Itse mietin että jotain suihkutettavaa massaa (uretaani?) vaan pumppais noihin rakoihin
 
Tuo vois olla hyvä. Tuskin tarvitsee miettiä ilman kiertämistä kun pelkät laudat alapuolella, kiertää ihan hyvin ilma altakin. Nyt vaan tulee vesi läpi avoimelle kuistille.

Itse mietin että jotain suihkutettavaa massaa (uretaani?) vaan pumppais noihin rakoihin
Purtsi ei tykkää UV säteilystä. Lisäksi liimautuminen ja lämpölaajenemiset/kutistumiset = huono yhdistelmä. Toi "harjatiiviste" on siitä hyvä että se kiinnitetään vain toiseen kappaleeseen ja pystyy elämäänlämpölaajenemisten mukana. Huomaa, että tarttet "vaan" sen kattopellin pintaan sen kiinteän esteen, jota pitkin vesi ei tulvi ylös harjalle asti. Elikkä itse DIY ratkaisuna : harjapelti pois hetkeksi paikaltaan. Sitten liimaisin mieluiten tuon tiivisteen kattopellin pintaan kiinni ja harjapelti takas paikalleen.
 
Elikkä itse DIY ratkaisuna : harjapelti pois hetkeksi paikaltaan. Sitten liimaisin mieluiten tuon tiivisteen kattopellin pintaan kiinni ja harjapelti takas paikalleen.
Juu! Kiitti vinkistä. Tässähän se ratkaisu on. Ihmettelen kyllä miten 80-luvulla tehtyä kattoa ei ole aiemmin mitenkään tiivistelty..
Youtubestakin löyty ihan hyvät ohjeet aiheeseen.
1659943318930.png
 
Juu! Kiitti vinkistä. Tässähän se ratkaisu on. Ihmettelen kyllä miten 80-luvulla tehtyä kattoa ei ole aiemmin mitenkään tiivistelty..
Youtubestakin löyty ihan hyvät ohjeet aiheeseen.
1659943318930.png
Tähän vielä mainitsen nykyaikaisen ratkaisun vaihtoehdoksi:

 
Autotalli, alkuperäinen 30v+ kulunut betonilattia, ei lattiakaivoa. Tarkoitus pitää talli viileänä, noin +5 astetta talvellakin ja ajaa auto talvella talliin sulamaan/lämpenemään.

Mikä ratkaisu lattian kanssa, jotta sulamisvedet ei imeydy betoniin, vaan kenties haihtuisi? Lattiakaivon jälkiasennus vaikuttaa älyttömältä idealta.

Lattiakaivo on paras vaihtoehto, tosin hieman työläs muttei mitenkään mahdoton.

Lattia kannattaa kaikissa vaihtoehdoissa pinnoittaa epoksilla, tuotteen valinta sitten oman lompakon ja innon mukaan.
Esimerkiksi 2-3 millin kerros Tikkurilan Temafloor P300:sta ( kvartsihiekalla tai ilman ) tai jos epoksimaali riittää, niin esimerkiksi Nor-Maalin Epocoat 280 GF.

Tuota Epocoat 280 GF:ää levittelin 180 m2 oman hallini lattiaan ja olen ainakin tähän asti ollut tyytyväinen keston ja hinnan suhteen, eihän tuo mikään oikea paksu epoksi ole, mutta kestää ajella päällä esimerkiksi 3,2 tonnin trukilla, jossa on vetävissä pyörissä nastat ilman pahempia jälkiä.

Laita siihen talliin erillinen poistopuhallin kellolla, niin voit tehostaa ilmanvaihtoa silloin, kun ajat märän auton sisään.
Tosin tuolla +5 asteen lämpötilalla auto sulaa melko kauan.
 
Juu! Kiitti vinkistä. Tässähän se ratkaisu on. Ihmettelen kyllä miten 80-luvulla tehtyä kattoa ei ole aiemmin mitenkään tiivistelty..
Youtubestakin löyty ihan hyvät ohjeet aiheeseen.

Pitäisi itsekin vastaava homma tehdä, meinasin tällaista tiivistenauhaa käyttää: Ruukki Yleistiivisteet Profiileille. Aallonmallisille profiileille, mutta kävisikö kantikkaammallekin?

Ruukin ohjeessa tiiviste liimataan kiinni harjapeltiin.
 
Tähän vielä mainitsen nykyaikaisen ratkaisun vaihtoehdoksi:

Jessus mikä hinta. 2015 pidin 50 euron hintaa vastaavasta täytenä ryöstönä.

e: Muilta valmistajilta näyttää saavan samaa tavaraa sentään lähemmäs 50 euron hintaa.
 
Tähän vielä mainitsen nykyaikaisen ratkaisun vaihtoehdoksi:


Itse laitoin juuri oman talon tiilikatolle tätä. Erittäin jees tuote ja tuli tarpeeseen, koska harjatiilieen raoista oli vuosien varrella päätynyt sisään melkoiset määrät moskaa. Sai laulattaa kompuraa ihan tosissaan että sai kaiken paskan pihalle.

Pro-tip: muistakaa mitoitusta laskiessanne, että katot aaltoilee ja tarvittava pituus harjatiivistemattoa on muutama metri enemmän kuin katon suora harjapituus. t. nimim. missään nimessä en aluks alimitoittanut itse

Jessus mikä hinta. 2015 pidin 50 euron hintaa vastaavasta täytenä ryöstönä.

e: Muilta valmistajilta näyttää saavan samaa tavaraa sentään lähemmäs 50 euron hintaa.

Meltexin omasta myymälästä kun hain tuota, niin hinta taisi olla vähän alle 80€/5m.
 
Itse laitoin juuri oman talon tiilikatolle tätä. Erittäin jees tuote ja tuli tarpeeseen, koska harjatiilieen raoista oli vuosien varrella päätynyt sisään melkoiset määrät moskaa. Sai laulattaa kompuraa ihan tosissaan että sai kaiken paskan pihalle.
Samat itsellä, pienin variaatioin: Variorollia Timberfinderilta, kalliimpia en ole käpistellyt niin en osaa verrata. Vaikutti asialliselta asentaessa, toivottavasti myös kestää. Hintaa puolet esim. Meltexistä, pakko kai niissä jotain eroa on olla:

Ja kompuran sijaan käytin lehtipuhallinta ;)
 
Viimeksi muokattu:
Seinässä on ~150mm läpivienti ritilällä, ja 100mm putki. Miten tuo kannattaisi eristää/korjata?
 
Lattiakaivo on paras vaihtoehto, tosin hieman työläs muttei mitenkään mahdoton.

Lattia kannattaa kaikissa vaihtoehdoissa pinnoittaa epoksilla, tuotteen valinta sitten oman lompakon ja innon mukaan.
Esimerkiksi 2-3 millin kerros Tikkurilan Temafloor P300:sta ( kvartsihiekalla tai ilman ) tai jos epoksimaali riittää, niin esimerkiksi Nor-Maalin Epocoat 280 GF.

Tuota Epocoat 280 GF:ää levittelin 180 m2 oman hallini lattiaan ja olen ainakin tähän asti ollut tyytyväinen keston ja hinnan suhteen, eihän tuo mikään oikea paksu epoksi ole, mutta kestää ajella päällä esimerkiksi 3,2 tonnin trukilla, jossa on vetävissä pyörissä nastat ilman pahempia jälkiä.

Laita siihen talliin erillinen poistopuhallin kellolla, niin voit tehostaa ilmanvaihtoa silloin, kun ajat märän auton sisään.
Tosin tuolla +5 asteen lämpötilalla auto sulaa melko kauan.
Tässä vaiheessa mietiskelin että tasoitan jollain Weberin pikatasoitteella lattian. Sitten epoksi pintaan karhennushiekan kera.

Motonetistä tällaiset renkaiden alle: Autotallimatto 530 x 40 cm | Motonet Oy

Lattialastalla sitten enimmät loskapaskat kartanolle.

Tallissa on kaksi 1000W sähköpatteria, joilla tallin saa kyllä lämpimämmäksi, mutta tuntuu aikamoiselta energiantuhlaukselta. Melkeinpä ostaa ilmalämpöpumppu autotalliinkin siinä tapauksessa. :hmm: Toisessa päässä taloa ILP jo on. Autotalliin ei ole kulkua sisäkautta, eli se ei ole yhteydessä muihin sisätiloihin, vaikka samalla kivijalalla onkin.

Miltä kuulostaa?
 
Kovilla vesisateilla tulee harjapellin välistä vettä kuistille. Tämän saman huomasin myös keväällä kun katolla olleet lumet alkoivat sulaa ja lunta oli vissiin työntynyt harjapellin väliin; olisiko lumimassa jotenkin vääntänyt peltiä vielä enemmän rakoselleen. Miten tuota pellin ja harjan väliin jäävää gäppiä voisi tukkia fiksusti? Pellin alla ei ole muuta kuin laudoitus, vedet tippuu suoraan kuistille yhteen tiettyyn kohtaan.
1659936347883.png

Ei ole oma kuva mutta vastaava tilanne.

Tuossa tulikin jo neuvoja, mutta tuossahan on vääränmallinen harjapelti alunperinkin jos oma tilanne on vastaava kuin kuvassa. Tuolle profiilille on ainakin aikoinaan ollut sellainen harjapelti että siinä on valmiit lovet oikeilla etäisyyksillä mistä se kiinnitetään pokkauksiin, niin ei ole tiivisteitä tarvinnut. Mutta varmaan tulee halvemmaksi laittaa se tiiviste väliin, varsinkin jos katto on maalattu ja ei ole standardiväri.
 
Tässä vaiheessa mietiskelin että tasoitan jollain Weberin pikatasoitteella lattian. Sitten epoksi pintaan karhennushiekan kera.

Motonetistä tällaiset renkaiden alle: Autotallimatto 530 x 40 cm | Motonet Oy

Lattialastalla sitten enimmät loskapaskat kartanolle.

Tallissa on kaksi 1000W sähköpatteria, joilla tallin saa kyllä lämpimämmäksi, mutta tuntuu aikamoiselta energiantuhlaukselta. Melkeinpä ostaa ilmalämpöpumppu autotalliinkin siinä tapauksessa. :hmm: Toisessa päässä taloa ILP jo on. Autotalliin ei ole kulkua sisäkautta, eli se ei ole yhteydessä muihin sisätiloihin, vaikka samalla kivijalalla onkin.

Miltä kuulostaa?

Jos lattia on kohtuullisen ehjä, eikä kovin rapautunut, niin melkein helpompi hioa se timantilla puhtaaksi sekä tasaiseksi ja sipaista epoksi pintaan.
Kunhan et sudittele nastoilla, niin epoksi kestää melkoisen hyvin autolla ajamisen, itse en tuollaisia mattoja laittaisi, kun ne lähinnä vain keräävät kiviä ja kosteutta alleen.

Kvartsihiekka vähentää tarvittavan epoksin määrää, parantaa lattian kestävyyttä ja poistaa liukkauden märkänä, mutta samalla karhea pinta vaikeuttaa puhtaanapitoa ja nesteiden lastaamista lattialta.

Ilppi kannattaa laittaa ehdottomasti talliin, niin voi pitää tallin lämmön jossain 12-18 asteen välillä kohtuullisella kustannuksella.
Erillinen poistopuhallin kannattaa myös laittaa, koska sillä saa tuuletettua autosta tulevan kosteuden pois helposti ja nopeasti.
 
Tarkoitus olis pistää olkkarin katto uusiks ja huoneen reunoille spotit tunnelmaan.
Ajattelin käyttää näitä:
Ja siihen sitten näitä:

Tarkoitus olisi jossain välissä päivittää nuo polttimot HUEksi mutta hintaa sen verran että laitan alkuun nuo halpikset.

Onko jotain yleispätevää neuvoa kuinka kauas seinästä noi laitetaan ja millaisilla väleillä? Noin suurinpiirtein.
 
Tarkoitus olis pistää olkkarin katto uusiks ja huoneen reunoille spotit tunnelmaan.
Ajattelin käyttää näitä:
Ja siihen sitten näitä:

Tarkoitus olisi jossain välissä päivittää nuo polttimot HUEksi mutta hintaa sen verran että laitan alkuun nuo halpikset.

Onko jotain yleispätevää neuvoa kuinka kauas seinästä noi laitetaan ja millaisilla väleillä? Noin suurinpiirtein.
Siis jääkö noissa rungoissa se polttimo roikkumaan kantansa varassa sieltä katosta? Ei vaikuta kauhean fiksulta ratkaisulta.

Se nyt on varmaan makuasia miten noita sijoittelee ja mihin valoa haluaa, mutta useimmiten ne kai laitetaan joku 60-80cm seinästä ja noin metrin väleillä. Suosittelen kyllä sellaisia kantoja jota voi vähän kääntää (tilt) niin valon suuntaa voi vielä myöhemmin säätää tarvittaessa.
 
Ei kai tuolla kannalla olevia lamppuja mitenkään muutenkaan pidetä kiinni kuin kannasta? Muutaman gramman lamppu järeiden nastojen varassa on kyllä varsin tukeva (jahka sen prkleen saa kierrettyä lukituskoloihin).
 
Siis jääkö noissa rungoissa se polttimo roikkumaan kantansa varassa sieltä katosta? Ei vaikuta kauhean fiksulta ratkaisulta.

Se nyt on varmaan makuasia miten noita sijoittelee ja mihin valoa haluaa, mutta useimmiten ne kai laitetaan joku 60-80cm seinästä ja noin metrin väleillä. Suosittelen kyllä sellaisia kantoja jota voi vähän kääntää (tilt) niin valon suuntaa voi vielä myöhemmin säätää tarvittaessa.
Ihan yhtälailla se polttimo on kaikissa gu10 valaisimissa kannan varassa. Ei se poltin missään muualla ole kiinni.
 
No en ole kyllä itse vielä tuollaisiin törmännyt. Kaikissa omissa on aina ollut polttimo sen rungon varassa ja kanta irrallaan. Tästä on myös se etu, että eri polttimot tulee rungon kanssa tasoon, koska niiden pituus voi vaihdella. Tuossa Bilteman versiossa rungon ja kannan väli näyttää olevan kiinteä, joka on aika huono ratkaisu.

Tässä nyt yksi esimerkki hyvin yleisesti käytetystä mallista: Inset Trend Swing LED 6W IP44 - Feilo Sylvania Finland Oy
 
Siis jääkö noissa rungoissa se polttimo roikkumaan kantansa varassa sieltä katosta? Ei vaikuta kauhean fiksulta ratkaisulta.

Se nyt on varmaan makuasia miten noita sijoittelee ja mihin valoa haluaa, mutta useimmiten ne kai laitetaan joku 60-80cm seinästä ja noin metrin väleillä. Suosittelen kyllä sellaisia kantoja jota voi vähän kääntää (tilt) niin valon suuntaa voi vielä myöhemmin säätää tarvittaessa.
Ainoo vaan että niitä käännettäviä pelkkiä koteloita ei saa mistään. Muutenkin noi vaihdettavilla lampuilla GU10 kannalla on aika kiven alla. Kiinteillä ledeillä löytyy niin perkeleesti mutta itte kun halua niihin älylamput niin noi on oikeastaan ainoa vaihtoehto..
 
No en ole kyllä itse vielä tuollaisiin törmännyt. Kaikissa omissa on aina ollut polttimo sen rungon varassa ja kanta irrallaan. Tästä on myös se etu, että eri polttimot tulee rungon kanssa tasoon, koska niiden pituus voi vaihdella. Tuossa Bilteman versiossa rungon ja kannan väli näyttää olevan kiinteä, joka on aika huono ratkaisu.

Tässä nyt yksi esimerkki hyvin yleisesti käytetystä mallista: Inset Trend Swing LED 6W IP44 - Feilo Sylvania Finland Oy
On vaan aina hintava, n.35e/kpl ja samaan hintaan sais HUEn oman setin.. Tolla Bilteman systeemillä pääsee n.12e/spotti älylampun kanssa.
 
Tähän vielä mainitsen nykyaikaisen ratkaisun vaihtoehdoksi:

Tämä oli hyvä! ja tuli hankittua.
1660029590910.png

Harjapelti jätetty liian lyhkäseksi, ei aluskatetta eikä mitään eristeitä..
Tein väliaikaisen ratkaisun tuosta tuulettuvasta tiivisteestä. Seuraavaksi parempi ja sopivampi harjapelti tilalle.
1660029736163.png

Asennus oli helppo, tosin kun äkkinäisenä tein niin muutamat asiat ois voinu fiksumminkin ratkaista..
 
Omasta kattoprojektista opin sen, että kannattaa siihen alapuolen rakenteeseen (tiileen/peltiin) merkata miten pitkälle päälle tuleva tiili/pelti tulee. Tällöin tuon harjatiivisteen saa asennettua siten, että ei näy ulospäin. Keskiosa voi tällöin toki jäädä vähän ryppyyn, mutta ymmärtääkseni tästä ei ole mitään haittaa.
 
Omasta kattoprojektista opin sen, että kannattaa siihen alapuolen rakenteeseen (tiileen/peltiin) merkata miten pitkälle päälle tuleva tiili/pelti tulee. Tällöin tuon harjatiivisteen saa asennettua siten, että ei näy ulospäin. Keskiosa voi tällöin toki jäädä vähän ryppyyn, mutta ymmärtääkseni tästä ei ole mitään haittaa.
Minäkin opin sen, tosin vasta sitten kun olin lasauttanut liimat kiinni, ja varmuuden vuoksi vielä sikaflexiä lisäksi :D nyt piti puukolla vähän taiteilla ylimääräisiä pois, tosin eipä näy tuo ulos jäävä osa muualle kuin katolla kävijälle. Keskiosa jos olisi jäänyt mutkalle niin siitä olisi saattanut jopa olla hyötyä. Mulla menee koko tuo harjapelti vaihtoon kun oli alunperin tehty ihan liian kapeaksi.
 
Etupihan hämäräkytkin meni rikki. Biltemasta reilu vuosi sitten ostin ja eipä tunnu enää lampuille sähköä tulevan.

Joten olisiko suositella hyvää? Valikoimaa tuntuu olevan about kympin hintaluokasta useisiin kymmeniin euroihin.
 
Pitäisi pihavaloja uusia ja kaipaisin suositteluja. Kysyin jo sähköketjussa, muttei löytynyt mielipiteitä.

Olisi tarkoitus asentaa uusia pylväs/pollarivaloja. Kannattaako asentaa betonijalustalla ja sovitteella, vai suoraan maajalalla? Betonijalustassa näyttäisi olevan etuna, että asennuskorkeutta pystuu säätämään kun sovite liikkuu jalan sisällä. Toisaalta maajalassa olisi vähemmän kaivettavaa. Maajalassa yläosan kiinnitysosa jätetään ilmaisesti maanpinnan tasalle.

Onko suositusta hyvästä pylväsvalaisimesta joka ei häikäise ja valaisee samalla pihan hyvin? Airam käpylä pitäisi olla varma valinta, mutta ulkonäkö voisi olla modernimpi.

Laittaisitteko takapihalle valot ennemmin liiketunnistimilla vai hämärätunnitimella. Valojen ei tarvitsisi olla aina päällä, mutta toisaalta 30-60kwh lisää sähkönkulutusta vuodessa ei ole kovin paha.
 
Laittaisitteko takapihalle valot ennemmin liiketunnistimilla vai hämärätunnitimella. Valojen ei tarvitsisi olla aina päällä, mutta toisaalta 30-60kwh lisää sähkönkulutusta vuodessa ei ole kovin paha.
Taitaa olla yleensä molemmat liike ja hämärätunnistimet kaikissa valmiina vakiona.
 
Taitaa olla yleensä molemmat liike ja hämärätunnistimet kaikissa valmiina vakiona.
Ajatuksena siis tavalliset valot kytketty hämärätunnistimeen ja päällä koko pimeän ajan tai liiketunnistinvalaisin joka menee päälle vain liikkeestä pimeällä.
 
Pitäisi pihavaloja uusia ja kaipaisin suositteluja. Kysyin jo sähköketjussa, muttei löytynyt mielipiteitä.

Olisi tarkoitus asentaa uusia pylväs/pollarivaloja. Kannattaako asentaa betonijalustalla ja sovitteella, vai suoraan maajalalla? Betonijalustassa näyttäisi olevan etuna, että asennuskorkeutta pystuu säätämään kun sovite liikkuu jalan sisällä. Toisaalta maajalassa olisi vähemmän kaivettavaa. Maajalassa yläosan kiinnitysosa jätetään ilmaisesti maanpinnan tasalle.

Onko suositusta hyvästä pylväsvalaisimesta joka ei häikäise ja valaisee samalla pihan hyvin? Airam käpylä pitäisi olla varma valinta, mutta ulkonäkö voisi olla modernimpi.

Laittaisitteko takapihalle valot ennemmin liiketunnistimilla vai hämärätunnitimella. Valojen ei tarvitsisi olla aina päällä, mutta toisaalta 30-60kwh lisää sähkönkulutusta vuodessa ei ole kovin paha.
Itse kaivoin maahan nuo betonijalustat ja niihin maatukisovitteet joihin sitten ruuvasin pylväsvalaisimet. Osa pihan valaistuksesta on hämärätunnistimen takana ja osa liiketunnistimen (kytketty rinnan katkaisimen kanssa jolloin ne voi myös pakottaa päälle).
 
Kas näin täällä. Olohuoneesta riivitty parketti pois jonka alla aaltopahvia ja sen alla aivan saatanan hienoa pölyävää hiekkaa tasoittamassa.. kivahan tuota on siivota..
Nyt odotellaan persvakoäijää tasottamaan oikeasti toi paska että saa oikeen lattian päälle.
2022-08-12 16.58.43.jpg


Reilu kaks ämpärillistä tota paskaa oli..
 
Kas näin täällä. Olohuoneesta riivitty parketti pois jonka alla aaltopahvia ja sen alla aivan saatanan hienoa pölyävää hiekkaa tasoittamassa.. kivahan tuota on siivota..
Nyt odotellaan persvakoäijää tasottamaan oikeasti toi paska että saa oikeen lattian päälle.
2022-08-12 16.58.43.jpg


Reilu kaks ämpärillistä tota paskaa oli..

Yks tuttu just tarjos tuota ratkasuu kun sanoin että monttui lattiassa. Tasoitin sitten vetonitin 3100:lla ja totesin että hyvä tuli.
 
Pitäisi pihavaloja uusia ja kaipaisin suositteluja. Kysyin jo sähköketjussa, muttei löytynyt mielipiteitä.

Olisi tarkoitus asentaa uusia pylväs/pollarivaloja. Kannattaako asentaa betonijalustalla ja sovitteella, vai suoraan maajalalla? Betonijalustassa näyttäisi olevan etuna, että asennuskorkeutta pystuu säätämään kun sovite liikkuu jalan sisällä. Toisaalta maajalassa olisi vähemmän kaivettavaa. Maajalassa yläosan kiinnitysosa jätetään ilmaisesti maanpinnan tasalle.

Onko suositusta hyvästä pylväsvalaisimesta joka ei häikäise ja valaisee samalla pihan hyvin? Airam käpylä pitäisi olla varma valinta, mutta ulkonäkö voisi olla modernimpi.

Laittaisitteko takapihalle valot ennemmin liiketunnistimilla vai hämärätunnitimella. Valojen ei tarvitsisi olla aina päällä, mutta toisaalta 30-60kwh lisää sähkönkulutusta vuodessa ei ole kovin paha.
Kiitos! Ratkaisit juuri minun mietinnön että millä hemmetillä laitan Hue pihavalo pylväät kiinni maahan. Valojen ohjeessa on vaan että pohja ruuvataan kolmella ruuvilla kiinni ja valmis.
Eli ostan tollasen 60:sen betonijalan, vedän swn sisältä 52 mm sähkökaapeliputken "perille asti". Sitten siihen päälle sopivat 50mm metalliset putki+pulttaustaso jalat joihin valaisimen pohjan pulttaan kiinni. Ja homma hyvä. Koska jättämällä betonisen jalan alaosan pinnalle, noin 5 cm, saan siitä samalla lumikolasuojauksen valaisinten juureen.
Joku näistä kolmesta saa luvan kelvata perheparlamentissa enemmistölle;

Philips Hue Outdoor Turaco Post 80cm 915003761602
Philips Hue Lucca Outdoor pylväsvalaisin 77cm 915005561401
Philips Hue Impress Pylväsvalaisin 77cm 915005731101

Tiedossa oleva menekki 5 kpl ja joskus ehkä tarvitaan pari kappaletta lisää.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 624
Viestejä
4 493 975
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom