Kodin rempat(DIY)

Näinhän se on laskeskelen kannattavuudet enne investointeja. Nykyinen sähkönkulutus on noin 250-300 €/kk keskimäärin. Tosin he pitävät talvellakin läpöjä jossain 26C ija erillisessä autotallissa noin 18C, Ise tulen laskemaan sen noin 21C tuntumille.
Tämä pudottaa lämmityskuluja varmaan liki 50%. Vajaa 300 euroa kuussa on hulvaton lukema (yli 30 000 kWh vuodessa) 90-luvun talolle, tai sitten neliöitä on pitkälti yli 200 normaalin 100 - 150 m2 sijaan.
 
Tämä pudottaa lämmityskuluja varmaan liki 50%. Vajaa 300 euroa kuussa on hulvaton lukema (yli 30 000 kWh vuodessa) 90-luvun talolle, tai sitten neliöitä on pitkälti yli 200 normaalin 100 - 150 m2 sijaan.
Pisäisi olla joku 115m^2 tuohon sisältyy siis carunan riistosiirto.
 
Ok, kannattaa puhua kulutuksesta eurojen sijaan. Tulee vähemmän virheitä näihin munkin heittoihin. Noille neliöille eurot kuulostavat todella kovilta.
Sain nytten iahn kWh/a tiedot. 2019: 14 505kWh/a ja 2020: 13 866 kWh/a. Äiti heitti arvion, että puihin menisi 200€/kk rahaa:rolleyes: Eikös se yksi aste nosta lämmityskuluja sen 5%, niin 26C -> 21C = -25%
 
Sain nytten iahn kWh/a tiedot. 2019: 14 505kWh/a ja 2020: 13 866 kWh/a. Äiti heitti arvion, että puihin menisi 200€/kk rahaa:rolleyes: Eikös se yksi aste nosta lämmityskuluja sen 5%, niin 26C -> 21C = -25%
No ei nuo kilowatit sitten niin hulluilta kuulosta. Ihan alueella ja saat varmaan tuon itse laskemasi 25% oikeasti pois lämpötilan pudotuksella. Taitaa se siirto oikeasti olla riistohintaista. Jos energia maksaa sen 5 senttiä / kWh, niin tästä tulee noilla kulutuksilla 700 e/a . Jos lasku tosiaan keskimäärin 250 e/kk, niin sehän ois 3000 e/a, niin siirrolle jäisi 2300 e/a, eli yli 16 senttiä/kwh, toki osa on veroa jne.
 
Ostopuut heitettynä 50e/kuutio, eli kuussa pitäisi polttaa 4 mottia. Toki kotiinkuljetettuna voi olla paljon kalliimpaakin. Mutta aika paljon yhteen tulisijaan. Jos lämmityskausi 4 kk, niin puuta menee sitten 10 - 16 m3. Tämä on paljon.
 
Ostopuut heitettynä 50e/kuutio, eli kuussa pitäisi polttaa 4 mottia. Toki kotiinkuljetettuna voi olla paljon kalliimpaakin. Mutta aika paljon yhteen tulisijaan. Jos lämmityskausi 4 kk, niin puuta menee sitten 10 - 16 m3. Tämä on paljon.
Tuota justiinsa vähän kyseenalaistin, niiin pistin tarkentavaa kysymystä. Vituttaa näin insinöörinä sinnepäin heitot, pitäisi olla aina tarkat tilastot :D
edit: Mutsi oli heitänyt hieman epäselvää dataa puista, kun oli ollut toinen homma kesken. Eli puita menee karkean arvion mukaan noin 9 mottia vudessa.
 
Viimeksi muokattu:
Sain nytten iahn kWh/a tiedot. 2019: 14 505kWh/a ja 2020: 13 866 kWh/a. Äiti heitti arvion, että puihin menisi 200€/kk rahaa:rolleyes: Eikös se yksi aste nosta lämmityskuluja sen 5%, niin 26C -> 21C = -25%
Ei mikään valtava kulutus. Minulla syö -99 valmistunut 134m² suorasähkölämmitteinen okt Oulunseudulla 17000-19500 kWh/a. Edellinen asukas sai menemään yli 20000kWh, mutta piti sisälämpöä myös 25-26°C paikkeilla. Takkaa lämmitetään melkein joka päivä. Katsotaan mihin ensi talven kulutus asettuu, kun ilmalämpöpumppu uusittiin kesällä semmoiseen, josta on iloa vielä -30°C pakkasilla ja kylmemmilläkin. Vanhasta Mitsusta meni hyötysuhde yhteen -15°C paikkeilla.
 
Eikös salaojan pitäisi olla anturan alapuolella, jotta se ei vedä kapillaarisesti kosteutta perustuksiin? Kuvan perusteella putki menee turhan ylhäällä, kuten aikanaan oli monasti tapana tehdä.
Toi on ns. tyyppileikkaus, putki on yleensä ylimmillään tossa ja siitä kaatoa kokoojakaivoon päin. Se vesi kulkee pääosin siellä salaojaputken ympärillä olevassa hiekassa. Noita asennetaan paljon paikkoihin joissa niillä ei tee mitään, kun maaperä muutenkin imee veden. Noi harkot kestää kyllä vettä tuolla sokkelin yläreunassa ja 30 vuodessa ongelmat kyllä tulevat esiin, jos niitä on. Jos arveluttaa kaivaa jostain kohtaa esiin ja katsoo missä kunnossa hiekat ja putket ovat.
 
Ei mikään valtava kulutus. Minulla syö -99 valmistunut 134m² suorasähkölämmitteinen okt Oulunseudulla 17000-19500 kWh/a. Edellinen asukas sai menemään yli 20000kWh, mutta piti sisälämpöä myös 25-26°C paikkeilla. Takkaa lämmitetään melkein joka päivä. Katsotaan mihin ensi talven kulutus asettuu, kun ilmalämpöpumppu uusittiin kesällä semmoiseen, josta on iloa vielä -30°C pakkasilla ja kylmemmilläkin. Vanhasta Mitsusta meni hyötysuhde yhteen -15°C paikkeilla.
Minkäs pumpun ostit?
 
Miksi muoviset vesiputket pitää vaihtaa alle 30v ikäisinä? Kuulostaa aivan hullulta.
No lähinnä tarkoitin että kun tekee remppaa niin siinä yhteydessä vaihtaa samalla putket. Noissa ysärin taloissa voi olla melkoisia virityksiä noitten putkien ja letkujen kanssa niin samalla jos jotain remppaa niin vaihtaa myös putket. Se ei kovin kallis homma ole.

Esimerkkinä meillä kun on juuri -92 omakotitalo niin siinä toki muoviputket, mutta esim pikkuvessassa ne vaan "törrötti" seinästä läpi eikä mitään muuta. Ne oli sitten liittimillä vesikalusteissa kiinni.
Kun pikkuvessaremppa sitten tehtiin niin putkimies siinä samalla kun vähän käänsi viemärin paikka niin vaihto myös vesiputket ja laittoi asiaankuuluvat uudet muoviputket vessasta jakotukille. Ja kunnolliset oikeat seinäliittimet lavuaarin alle niin että letkut ei vaan törrötä seinästä. Ei olis ollu mitään järkee jättää vanhoja letkuja tonne sisään ku kuitenkin laittaa uudet liittimet jne.
Samalla laitto myös keittiöstä jakotukille ja vaihto samalla koko jakotukin ja siinä olevat ihmeelliset 90-luvin liitinviritelmät uusiin. Ei ollu kovin kaksinen homma eikä siinä varmaan menny ku pari kolme tuntia vessa mukaanlukien. Sitten kun kylppäri rempataan niin sama homma, päivitetään muoviputket ja liittimet. Tosin nyt on jo jakotukit sun muut valmiina jos sinne pitää jotain tehdä.

En muista minkä se remppaukko sano syyks että kannattaa vaihtaa samalla ku remppaa tekee ja tutkin silloin asiaa netistä ja samaa luin sieltä. Ei siinä etteikö ne olis kestäny mutta ei ole mitään järkeä olla vaihtamatta uusiin rempan ohessa kun se ei todellakaan ole mikään iso ja kallishomma muoviputkien kanssa.
 
No lähinnä tarkoitin että kun tekee remppaa niin siinä yhteydessä vaihtaa samalla putket. Noissa ysärin taloissa voi olla melkoisia virityksiä noitten putkien ja letkujen kanssa niin samalla jos jotain remppaa niin vaihtaa myös putket. Se ei kovin kallis homma ole.

Esimerkkinä meillä kun on juuri -92 omakotitalo niin siinä toki muoviputket, mutta esim pikkuvessassa ne vaan "törrötti" seinästä läpi eikä mitään muuta. Ne oli sitten liittimillä vesikalusteissa kiinni.
Kun pikkuvessaremppa sitten tehtiin niin putkimies siinä samalla kun vähän käänsi viemärin paikka niin vaihto myös vesiputket ja laittoi asiaankuuluvat uudet muoviputket vessasta jakotukille. Ja kunnolliset oikeat seinäliittimet lavuaarin alle niin että letkut ei vaan törrötä seinästä. Ei olis ollu mitään järkee jättää vanhoja letkuja tonne sisään ku kuitenkin laittaa uudet liittimet jne.
Samalla laitto myös keittiöstä jakotukille ja vaihto samalla koko jakotukin ja siinä olevat ihmeelliset 90-luvin liitinviritelmät uusiin. Ei ollu kovin kaksinen homma eikä siinä varmaan menny ku pari kolme tuntia vessa mukaanlukien. Sitten kun kylppäri rempataan niin sama homma, päivitetään muoviputket ja liittimet. Tosin nyt on jo jakotukit sun muut valmiina jos sinne pitää jotain tehdä.

En muista minkä se remppaukko sano syyks että kannattaa vaihtaa samalla ku remppaa tekee ja tutkin silloin asiaa netistä ja samaa luin sieltä. Ei siinä etteikö ne olis kestäny mutta ei ole mitään järkeä olla vaihtamatta uusiin rempan ohessa kun se ei todellakaan ole mikään iso ja kallishomma muoviputkien kanssa.
Putkimies kaveri sanoi samaa, että nuo suojaputken sisässä menevät muoviputket kannattaa vaihtaa kun remppaa kylppäriä/vessaa/khh:ta/keittiötä. Meillä vielä helppo vaihtaa, kun jakotukilta on matkaa keittiöön ~4m, khh:n laitteille 0,5m, kylppäriin suihkulle 2m ja pöntölle ja lavuaarille 3m. Ainoa pidempi veto on 7-8m toiseen vessaan. Kaveri aikoi vedellä kaljapalkalla ja tarvikkeiden hinnalla. :joy: Kaikenlaista tulee kyllä puuhattua itse, mutta putkihommia en prkl ala tekemään. Niiden kanssa saa vääntää harrastuksissa ja töissä ihan tarpeeksi ja paskaahan niistä liitoksista tulee.
 
Pitäisi kylpyhuoneen suihkusetti jossakin välissä vaihtaa parempaan (hanaa ei tarvitse vaihtaa). Onkohan näistä Bilteman halpiksista yhtään mihinkään?

 
Pitäisi kylpyhuoneen suihkusetti jossakin välissä vaihtaa parempaan (hanaa ei tarvitse vaihtaa). Onkohan näistä Bilteman halpiksista yhtään mihinkään?


Kyllä nuokin varmasti asiansa ajaa, meillä on mökillä joku Bilteman halpis ollut 5 vuotta ongelmitta. Itse kuitenkin laittanut aina ns. merkkituotetta (eli Orasta) ihan vaan varaosien saatavuuden vuoksi. Se on kiva esim. kun jokin tiiviste alkaa präkäämään kun voi vain hommata määrämittaisen tiivisteen eikä tarvitse itse alkaa askartelemaan / ihmettelemään.
 
No lähinnä tarkoitin että kun tekee remppaa niin siinä yhteydessä vaihtaa samalla putket. Noissa ysärin taloissa voi olla melkoisia virityksiä noitten putkien ja letkujen kanssa niin samalla jos jotain remppaa niin vaihtaa myös putket. Se ei kovin kallis homma ole.

Esimerkkinä meillä kun on juuri -92 omakotitalo niin siinä toki muoviputket, mutta esim pikkuvessassa ne vaan "törrötti" seinästä läpi eikä mitään muuta. Ne oli sitten liittimillä vesikalusteissa kiinni.
Kun pikkuvessaremppa sitten tehtiin niin putkimies siinä samalla kun vähän käänsi viemärin paikka niin vaihto myös vesiputket ja laittoi asiaankuuluvat uudet muoviputket vessasta jakotukille. Ja kunnolliset oikeat seinäliittimet lavuaarin alle niin että letkut ei vaan törrötä seinästä. Ei olis ollu mitään järkee jättää vanhoja letkuja tonne sisään ku kuitenkin laittaa uudet liittimet jne.
Samalla laitto myös keittiöstä jakotukille ja vaihto samalla koko jakotukin ja siinä olevat ihmeelliset 90-luvin liitinviritelmät uusiin. Ei ollu kovin kaksinen homma eikä siinä varmaan menny ku pari kolme tuntia vessa mukaanlukien. Sitten kun kylppäri rempataan niin sama homma, päivitetään muoviputket ja liittimet. Tosin nyt on jo jakotukit sun muut valmiina jos sinne pitää jotain tehdä.

En muista minkä se remppaukko sano syyks että kannattaa vaihtaa samalla ku remppaa tekee ja tutkin silloin asiaa netistä ja samaa luin sieltä. Ei siinä etteikö ne olis kestäny mutta ei ole mitään järkeä olla vaihtamatta uusiin rempan ohessa kun se ei todellakaan ole mikään iso ja kallishomma muoviputkien kanssa.
Vaihto kannattaa noin vanhassa tehdä, jos muutenkin avaa rakenteet. Koska rakenteiden uusiminen on kallista puuhaa suhteessa putkien uusimiseen. Muutenkin kannattaa miettiä sitä seuraavaakin kertaa, eli ettei tarvitse putkien uusimisen takia koko "seinää" yms. korjata. Varsinkin nuoret saattavat huomata (asuinpaikalla viihtyessään), että aikaa on kulunut ja nää pitää uusia => silloin kiittelee itseään kun ymmärsi tehdä sen helpoksi (jos ei itselleen niin sille seuraavalle asukkaalle.)
 
Saman tien voi laittaa vaikka sukkahousut väliin, toimii yhtä "hyvin".

Mutta tämä toimii: pienellä dremelillä tms. uusi ura ruuvin kantaan ja talttapäällä varovasti auki.
Kyllä tuolla metodilla olen ainakin yhden pyöristyneen kannan saanut auki. Dremelillä saa olla tarkkana ellei halua paikata/vaihtaa sitä listaa. Varsinkin kun kanta on luultavasti upotettu.
 
Kyllä tuolla metodilla olen ainakin yhden pyöristyneen kannan saanut auki. Dremelillä saa olla tarkkana ellei halua paikata/vaihtaa sitä listaa. Varsinkin kun kanta on luultavasti upotettu.

Totta. Tuo Dremel niksi toimii paremmin kyllä kupukantaisiin ruuveihin, tai paikassa missä lopputuleman ulkonäöllä ei ole niin suurta merkitystä.
 
Mitä ajatuksia? Uskaltaisitko ostaa omaan pihan remontointiin minikaivurin kiinasta?

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Mitä ajatuksia? Uskaltaisitko ostaa omaan pihan remontointiin minikaivurin kiinasta?

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Samaa itsekin miettinyt. Mutta ei ole vielä uskaltanut....
 
@Ihan_ite sen verran hyvin spämminyt kanavaansa eri foorumeille, niin varmaan kertoo itse paljonko maksoi?
Tai todennäköisesti jättää kertomatta…

Rahdit nousseet aika huolella tässä koronan tiimellyksessä.
 
Millä takan hormin ja sisäkattopaneloinnin väliin jäävän raon voisi tiivistää?

Tämä siksi, koska erään rempan yhteydessä huomasin, että hiiri oli päässyt välipohjan kautta kattolistan taakse jäävään Toblerone-patukan muotoiseen tilaan ja kuollut sinne. Tukin kattolistan ja sisäkaton välisen raon uretaanilla, mutta takan hormin kohdalla kyseistä ainetta ei varmaankaan kannata käyttää tulenarkuutensa vuoksi. Loukut on kyllä viritetty ja ulkoverhouksen tuuletusraot verkotettu, mutta ei tuo hiiriongelmaa kokonaan näytä ratkaisevan. Mellastakoon välipohjassa kunhan eivät tuonne listan taakse mene enää kuolemaan.

Mitä ainetta tuohon takan hormin läpivientiin kannattaisi laittaa?
 
Millä takan hormin ja sisäkattopaneloinnin väliin jäävän raon voisi tiivistää?

Tämä siksi, koska erään rempan yhteydessä huomasin, että hiiri oli päässyt välipohjan kautta kattolistan taakse jäävään Toblerone-patukan muotoiseen tilaan ja kuollut sinne. Tukin kattolistan ja sisäkaton välisen raon uretaanilla, mutta takan hormin kohdalla kyseistä ainetta ei varmaankaan kannata käyttää tulenarkuutensa vuoksi. Loukut on kyllä viritetty ja ulkoverhouksen tuuletusraot verkotettu, mutta ei tuo hiiriongelmaa kokonaan näytä ratkaisevan. Mellastakoon välipohjassa kunhan eivät tuonne listan taakse mene enää kuolemaan.

Mitä ainetta tuohon takan hormin läpivientiin kannattaisi laittaa?
Palokittiä? Uretaania saa myös palouretaanina.
 
Osaako kukaan sanoa paljonko maksaa betonilaatan hiominen suoraksi?
Ehkä noin 5-8 neliöö ja ei ole kovin suuria koroeroja mutta valubetonipinta. Tila on ulkona, patio. Jos sillä on merkitystä.
Pitäis laatoittaa mutta en haluu ottaa riskiä että lattia on kiero ja koroeroja niin pitäis hiotuttaa suoraksi. Ja tilaa on niin vähän että ei voi käyttää tasotteita.
 
Kaatoahan tuossa johonkin suuntaan pitää olla joka tapauksessa, että vesi ei jää seisomaan. En kyllä ymmärrä miten tilaa voi olla liian vähän tasoitteiden käyttöön (jos alkuperäiset kaadot ovat suurinpiirtein sinnepäin). Primer, 0-10 mm tasoite ja hiomakivi irronnee satkun yhteishintaan.
 
Kaatoahan tuossa johonkin suuntaan pitää olla joka tapauksessa, että vesi ei jää seisomaan. En kyllä ymmärrä miten tilaa voi olla liian vähän tasoitteiden käyttöön (jos alkuperäiset kaadot ovat suurinpiirtein sinnepäin). Primer, 0-10 mm tasoite ja hiomakivi irronnee satkun yhteishintaan.
Ovi on niin matalalla että kun laatta tulee niin ei jää käytännössä yhtään tilaa tai ovi ei enää aukea. Laasti mahtuu nippanappa mutta tasoite tuskin mahtuu.
Kaadon ajattelin tehdäihan vaan kiinnityslaastin kanssa. Onko tuhoontuomittu yritys?
Mutta se alkuperäinen kyssäri oli että paljonko hiotuttaminen maksaisi? En oikein jaksa uskoa että saan sienellä tota tasaseks saatikka kaatoja koska minä ja peukalo keskellä kämmentä.
 
Ovi on niin matalalla että kun laatta tulee niin ei jää käytännössä yhtään tilaa tai ovi ei enää aukea. Laasti mahtuu nippanappa mutta tasoite tuskin mahtuu.
Kaadon ajattelin tehdäihan vaan kiinnityslaastin kanssa. Onko tuhoontuomittu yritys?
Mutta se alkuperäinen kyssäri oli että paljonko hiotuttaminen maksaisi? En oikein jaksa uskoa että saan sienellä tota tasaseks saatikka kaatoja koska minä ja peukalo keskellä kämmentä.

Sehän riippuu kuinka epätasainen se nyt sitten on ja miten kovaa betonia tuo ylipäätään on. Yleensä tuollaisessa katotaan semmoinen hyvä korko jossa päästään mahdollisimman vähällä hiomisella ja tasoittamisella.
 
Ovi on niin matalalla että kun laatta tulee niin ei jää käytännössä yhtään tilaa tai ovi ei enää aukea. Laasti mahtuu nippanappa mutta tasoite tuskin mahtuu.
Kaadon ajattelin tehdäihan vaan kiinnityslaastin kanssa. Onko tuhoontuomittu yritys?
Mutta se alkuperäinen kyssäri oli että paljonko hiotuttaminen maksaisi? En oikein jaksa uskoa että saan sienellä tota tasaseks saatikka kaatoja koska minä ja peukalo keskellä kämmentä.
Jos itse pystyt tekemään, vuokraa kuppihiomakone (n. 30e/vrk) ja imuri (n. 20e/vrk). Muutama tunnissa pystyt hiomaan helposti 5-8m2. Tämä on halvin vaihtoehto. Riskinä on ehkä kun ensimmäistä kertaa lähdet betonia hiomaan kuppikoneella, että pääset jälkeenpäin tasoittamaan syvimpiä uurteita. :)
 
Jos itse pystyt tekemään, vuokraa kuppihiomakone (n. 30e/vrk) ja imuri (n. 20e/vrk). Muutama tunnissa pystyt hiomaan helposti 5-8m2. Tämä on halvin vaihtoehto. Riskinä on ehkä kun ensimmäistä kertaa lähdet betonia hiomaan kuppikoneella, että pääset jälkeenpäin tasoittamaan syvimpiä uurteita. :)
Onglema on vaan siinä että mä en luota omiin kykyihin tehdä sitä kun en ole koskaan tehny enkä ole ollu mukana kun sellaista tehdään. Todennäköisesti päätyisin vaan pahempaan tilanteeseen kuin nyt on.
 
Osittain aikaisempaan liittyvä kysymys. Miten hankala työ tulee olemaan laatoituksen poisto ja korvaaminen laminaatilla tms. Eli keittiössä vanha laatoitus, joka mielestäni epäonnistunut (kopoja, epätasainen) ja kylmä suuren osan vuodesta vaikka vesikiertoinen lattialämmitys. Eli laatoitus pitäisi poistaa + vanha "tasoite"? Tämän jälkeen lattian suoristus tasoitteella? Päälle askeläänieriste ja laminaatti tai vastaava? Samalle tasolle kuin viereinen lattia (max ~+5mm). Tämä pitäisi tehdä keittiörempan yhteydessä ja epäselvää kannattaako teettää keittiöfirmalla ja tekisivätkö edes tällaista.

Laattojen poisto kyllä onnistuu itseltä. Entä vanhan tasoitteen poisto? Onnistuuko poravasaralla+taltta, vai pitäisikö hioa? Onko riskinä osaamattomalla vesikiertoisen lattialämmityksen rikkominen? Rakenteena ontelolaatta+ styrox 50mm, betonilaatta 100mm raudoituksella ja lattialämmityksellä, tasoite (1krs).
 
Piikkaat laatat irti ja vuokraat lattianhiomakoneen jolla vedät lattian sileäksi hiontakarkeudella 16. Sen jälkeen vaan uutta laattaa päälle. Älä nyhrää millään hiontakupilla, koko huoneen tekeminen on helppoa isolla koneella. Eikä ole kovin kallistakaan.
 
Onko ideoita miten korvasin takassa olevan eristehiekan. Sitä alkoi valumaan reunasta, kun piikattiin muuta oleellista pois reunasta.

Onko sinne mahdollista puhaltaa jotain palonkestävää? vai kaadella kuppi kerrallaan hiekkaa takaisin?
Ei ole oikein mahdollista saada sinne mitään isompaa aukkoa että voisi helpommin mitään uretaanilevyja tms, väkerrellä sinne.

Takana on kyllä osittain sauna ja osittain työhuone, seinä on kantavaa harkkoa eikä ole mitään puurakenteita tms, ympärillä.
 
Nyt kun laatoituksesta on puhetta, niin mites vanhan vesikiertoisen lattialämmityksen uusiminen (muun rempan yhteydessä)? Uusi vesieristys ja laatat tulee joka tapauksessa, niin millaista ylimääräistä neliöhintaa lattialämmitykselle tulisi? En tiedä onko hyötyä vai haittaa että siellä on vanhat lämmitysputket. Talon patterijärjestelmä siis uusittu ja lattialämmitys korvattu seinäpatterilla, mutta kunhan tekee kylppäriremontin niin mieluustihan sitä lattialämmityksen palauttaisi toimintaan...
 
Eli keittiössä vanha laatoitus, joka mielestäni epäonnistunut (kopoja, epätasainen) ja kylmä suuren osan vuodesta vaikka vesikiertoinen lattialämmitys.
En kyllä ikäpäivänä vaihtaisi keittiöstä laattaa johonkin laminaattiin. Kyllä se laatta on kuitenkin ylivoimainen materiaali keittiön lattiaan. Lämmityksen säädöissä jotain vikaa jos on kylmä.
 
Nyt kun laatoituksesta on puhetta, niin mites vanhan vesikiertoisen lattialämmityksen uusiminen (muun rempan yhteydessä)? Uusi vesieristys ja laatat tulee joka tapauksessa, niin millaista ylimääräistä neliöhintaa lattialämmitykselle tulisi? En tiedä onko hyötyä vai haittaa että siellä on vanhat lämmitysputket. Talon patterijärjestelmä siis uusittu ja lattialämmitys korvattu seinäpatterilla, mutta kunhan tekee kylppäriremontin niin mieluustihan sitä lattialämmityksen palauttaisi toimintaan...
Saahan ne uusittua, piikkausta se vaan vaatii. Mutta kuinka pitkältä matkaa ne pitää uusia? Helppoa jos lämmönjakamo jossain heti seinän takana.
 
Saahan ne uusittua, piikkausta se vaan vaatii. Mutta kuinka pitkältä matkaa ne pitää uusia? Helppoa jos lämmönjakamo jossain heti seinän takana.
Uudet putket vedetty pintavetona jo ympäri kämppää, käytännössä siis pitää vain kylppärin lattialta vanhat lämmitysputket pois ja uudet tilalle. Toki voihan se olla että vesieristys+laatoitus vaatii joka tapauksessa lattian purkamisen tuohon tasoon...
No kun itselle tekee niin eiköhän tuo lattialämmitys tule maksoi mitä maksoi :think:
 
Uudet putket vedetty pintavetona jo ympäri kämppää, käytännössä siis pitää vain kylppärin lattialta vanhat lämmitysputket pois ja uudet tilalle. Toki voihan se olla että vesieristys+laatoitus vaatii joka tapauksessa lattian purkamisen tuohon tasoon...
No kun itselle tekee niin eiköhän tuo lattialämmitys tule maksoi mitä maksoi :think:
Ei varmaan lattialämmitysputkia ole vedetty pintaverona? Jos puhut patteriverkosta, niin lattialämmitykselle tarvitsee oman kierron kun ei sinne lattiaan voi yhtä lämmintä vettä puskea kuin pattereille.
 
En kyllä ikäpäivänä vaihtaisi keittiöstä laattaa johonkin laminaattiin. Kyllä se laatta on kuitenkin ylivoimainen materiaali keittiön lattiaan. Lämmityksen säädöissä jotain vikaa jos on kylmä.
En usko että on lämmityksen säädöissä vikaa, kun talo pysyy lämpimänä. Vesikiertoisena kun on niin ei pysty korottamaan vain yhtä aluetta, paitsi kphlla on piirinsä ja siellä lattia onkin lämmin. Termostaatit ja käsisäädöt auki puskee käyrän mukaista vettä lattiaan.

Meillä on aikaisemmasta asunnosta puolestaan hyvä kokemus laminaatista, meidän aikana kesti 8v ongelmitta. Ollaan myös vinyyliä mietitty mutta materiaali on vielä valitsematta eikä hyvä laminaattikaan ole halpaa. Toki tämän talon lattiat lähentelee 20v ikää. Mutta tuntuu olevan vähän huolimattomasti tehty, kun on paljon kopoja isoja (35cm) laattoja. yhdessä paikassa heittoa oli lähes 10mm 70cm matkalla, pitäis kuulemma olla suorat lattiat "uusissa" taloissa. Laiminaattiosissa huomaa myös, kun jossain antaa periksi ilmeisesti kun ei pohja suora.

Pitänee käydä lattiakaupoilla tutustumassa paremmin materiaaleihin ja selvitellä enemmän miten lattian uusinta kannattaisi keittiörempan yhteydessä hoitaa. Ei se itseltä ainakaan näillä eväillä suju.
 
Ei varmaan lattialämmitysputkia ole vedetty pintaverona? Jos puhut patteriverkosta, niin lattialämmitykselle tarvitsee oman kierron kun ei sinne lattiaan voi yhtä lämmintä vettä puskea kuin pattereille.
No sen verran kauniit nuo pintovetoputket että mielelläänhän sinne pari lisäputkea ottaisi :btooth:

Ajattelin kyllä märkätilaan omaa pumppua joka pystyy ottamaan veden lattialämmitykselle patteriverkosta...
 
No sen verran kauniit nuo pintovetoputket että mielelläänhän sinne pari lisäputkea ottaisi :btooth:

Ajattelin kyllä märkätilaan omaa pumppua joka pystyy ottamaan veden lattialämmitykselle patteriverkosta...
Mutta ongelma on siinä että patteriverkon vedenlämpötila on liian kuuma lattialämmityksen vedenlämmöksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 268
Viestejä
4 897 424
Jäsenet
78 959
Uusin jäsen
mikael40

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom