Hyviä mietteitä. Itse taas oon löytänyt tekemisen hitauden kauneuden kun aiemmin oli just sama kiire laittaa äkkiä purkkiin ja siirtyä seuraavaan. Sulla toistuu ja korostuu noissa biisiviesteissä useasti että kuinka vähän käytit aikaa mihinkin. Mullakin itse biisin teko tapahtuu melko nopeesti mutta oon hoksinu että sen jälkeen ei kannata kiirehtiä: alan iteroimaan matskua ja katson että biisistä välittyy just se mitä haluan. Turhat roskiin jne. Siinä vaiheessa kun lauluja aletaan äänittämään on biisi yleensä aika lähellä valmista, paitsi tekstejä monesti hinkataan vielä äänittäessä. Miksauksen otan sitten tooodella rauhallisesti. Sitten kun masterkin on tehty vertaan sitä vielä ihan alkupään versioon. Ero on monesti yö ja päivä tyyppinen.Taltionti, tallentaminen ja muokkaus halvempaa ja helpompaa kuin koskaan - se on totta. Mutta sekin on vain kuorrute. Musiikin teko on aina ollut halvimmillaan kynän ja paperin kanssa. Monet ovat sillä pärjänneet
ja monia isoja tuotoksia on sen perusteella tehty, mitä joku on kirjannut paperille. Vähän kuin tuolla kirjoittamisen maailmassa. Kirjojenkin teko on helpompaa kun on paremmat tekstieditorit kuin koskaan, eikös?
Just tuossa viikolla kävin penkomassa kirjastossa partituureja. Selailin vain niitä ja katselin missä näyttää mielenkiintoiselta, jos sieltä saisi pöllittyä hyviä ideoita ja vinkkejä. Ei siinä tarvita tappiinsa hiottua massatuotantoa,
että tietää mikä on hyvää.
Myös loputtomat mahdollisuudet ovat sellainen kaninkolo, että hirvittää. Rajoja jos ei aseta tai aseteta, niin vaikea saada mitään aikaan. Tällöin joutuu väkisinkin soveltamaan sekä kokeilemaan ja jopa hieman vaarallisuuden tunnetta.
Oli sitten käytössä vain kahdeksan raitaa koko biisiin ja joutuu miettimään miten bounssailee mitä minnekin. Tai "15min aikaa ja vedät nyt jotain ja sillä mennään. Ai niin, tuo sun laite hajosi, eli käytä tätä". Monta teoksen parasta juttua
on syntynyt juuri sen paineen alla, että nyt tää pitää tehdä, oli tilanne mikä hyvänsä. Näistä voi tulla jopa niitä asioita mitkä muistetaan. Vähän niinkuin leffapuolella ottojen pelastukset improvisaatiolla kun tuleekin joku odottamaton juttu.
Välineiden puute ei ole rajoite. Saa kyllä aikaan mitä vain jos on saadakseen. Myös vaikka olisi laitetta ja vempainta joka suuntaan, aikaa ja rahaa kuin roskaa, niin jos ei saa aikaan, niin ei saa aikaan. (Tästä tuli jotenkin mieleen Wintersunin Jartsa )
Omissakin tekeleissä on välillä vaikka mitä mokaa ja perseelteen vedettyä. En vaan jaksa siitä välittää. Teen jonkun biisin ja vetelen sen nauhalle mahdollisimman ripeästi ja sitten siirryn seuraavaan ja seuraavalla viikolla ei edes muista mitä edellisellä
teki. Välillä harmittaa jälkikäteen että ois pitänyt se ja se vetää vähän paremmin, mutta aivan sama. Ei se sävellyksen ydin sieltä miksikään muutu jos joku kohta on vähän heikommin taltioitu.
Eli mun aika/vaiva-budjetti on suunnilleen 10% biisintekoa ja äänitystä, loppu menee viimeistelyyn. Jos tekisin tuota työkseni joutuisin varmaan arvioimaan ajankäytön tarkemmin. En nykyään enää mieti oonko kyllästynyt biisiin vaan haluan että se pärjää vertailussa kokonaisuutena.
Oon samaa mieltä tuosta runsauden pulasta kamojen ja soundien kanssa. Itse oon aika nihkeä hommaamaan mitään uutta. Tuntuu ennemminkin siltä etten oo oppinut käyttämään nykyisiäkään kunnolla. Puhumattakaan soittamisesta.
Ymmärrän että sun prioriteetti on sävellys ja soitto, kun mulla tavoitteena on myös hyvä äänite ja tykkään opiskella aihetta aikaa säästämättä. Ja sehän on tietty vaan persoonasta kiinni mistä niitä kiksejä saa. On paljon esimerkkejä miten jokin legendaarinen biisi on tehty paskoilla kamoilla ja kiireessä, mutta todellisuudessa murskaenemmistö menestyneistä biiseistä on vaatinut kauhean määrän tupakkia, verenpainetta ja hirveän tuntimäärän.