Kingdom Come: Deliverance

Itsellä aivan samat fiilikset. Koko pelattavuudessa on ns.viiveen tuntu. Keskenhän tämä jäi, kun ei tutoriaalinkas jälkeen vakuuttanut.
 
Ensimmäinen ja viimeinen modi jonka otin tähän peliin oli crosshair mod, on helpompi ampua rosvoja naamaan. Kone jos ei olisi perunan tasoa niin pääsisi nauttimaan koko komeudesta. Nyt jos vääntää asetukset tappiin niin FPS pyörii 20 hujakoilla
 
Kuuluuko tuon käyttöasteen hyppiä noin?
Heiluu siis 99-0% välillä jatkuvasti.
FPS dippailee ja muutenkin meno tuntuu jotenkin stutteroivalta.
Missään muussa pelissä en tämmöstä heittelyä ole vielä huomannut.
Rx 5700xt korttina. 1440p/high asetukset.

Mikä cpu? tähän voisi auttaa tuo aiemmin mainitsemani ytimien rajoitus:

 
Ei muuta kuin @BOT jatka pelaamista. Peli näet avautuu pitkän putkijuoksumaisen alun jälkeen kun saavut Rattayn myllylle.

Kannattaa pitää mielessä, että Henry ei ole Suuri ja mahtava sankari™ vaan pelkkä syrjäisen kyläpahasen kokematon nuorimies.
 
Prossuna i5 7600.
Neljäydintä on valitettavasti liian vähän tämän pelin kanssa ja alkaa olemaan muissakin peleissä.
T:Kokemusta on.

Tuosta seuraava elikkä 8600 alkaa jo helpottomaan kuuden ytimen turvin menoa vaikkakin KCD ei olekkaan kovin hyvin optumoitu varsinkaan kaupungi olosuhteissa mutta neljäytimiset sitten oikeasti täysin kadoksissa siellä.
 
Sieltä löytää kaikenlaista, mm. aarteita, viittauksia toisiin peleihin, satuihin, elokuviin, jne.
"Jee".
Oikeasti nämäkö on nykyään "viihdyttävyyden" mittari. Jotenki tuntuu että näitä viittauksia ahetaan pelit täyteen pääsiäismunina yms. ja sit pitäs olla niin siistiä ku hei "tää viittaa siihen johonki, ompa hauskaa".
 
Neljäydintä on valitettavasti liian vähän tämän pelin kanssa ja alkaa olemaan muissakin peleissä.
T:Kokemusta on.

Tuosta seuraava elikkä 8600 alkaa jo helpottomaan kuuden ytimen turvin menoa vaikkakin KCD ei olekkaan kovin hyvin optumoitu varsinkaan kaupungi olosuhteissa mutta neljäytimiset sitten oikeasti täysin kadoksissa siellä.

Jep. Joskus tätä aloittelin pelaamaan i5-6500 / gtx1060 combolla ja oli aika tuskaa. Mutta ei sentään kaatuillut :cautious:
Nyt pyörii 1440p ja kaikki tapissa sulavasti (freesync toki auttaa jos tulee fps droppeja).
R5 2600 / RTX2060 ja 16gb muistia.
 
"Jee".
Oikeasti nämäkö on nykyään "viihdyttävyyden" mittari. Jotenki tuntuu että näitä viittauksia ahetaan pelit täyteen pääsiäismunina yms. ja sit pitäs olla niin siistiä ku hei "tää viittaa siihen johonki, ompa hauskaa".

Ne ovat yksi lisä muutenkin mainiossa pelissä ja joista ei tiedä mitään jos vaan juoksee teitä pitkin tehtävästä toiseen.
 
Neljäydintä on valitettavasti liian vähän tämän pelin kanssa ja alkaa olemaan muissakin peleissä.
T:Kokemusta on.

Tuosta seuraava elikkä 8600 alkaa jo helpottomaan kuuden ytimen turvin menoa vaikkakin KCD ei olekkaan kovin hyvin optumoitu varsinkaan kaupungi olosuhteissa mutta neljäytimiset sitten oikeasti täysin kadoksissa siellä.
Höpö höpö. Ite pelasin varsin mallikkaasti pelin noin puoleen väliin 7600k:lla eikä dippaillut alle 60fps. En tiedä sitten onko joku päivitys tehnyt tuon. Nyt täytys jaksaa vetää vielä kuudella ytimellä loppuun.
 
Kyllä prosessorilla aika selkeä vaikutus on tässä pelissä.

Kingdom Come: Deliverance PC graphics performance benchmark review

One thing is clear though, Kindom Come is very CPU bound overall
On varmasti mutta jos targettina on 60fps niin kyllä tuolla pärjää. Oma näppituntuma oli että melkein kaikki pyöri ihan jees mutta Assasins creedit denuvoineen ei päässyt 60fps millään taikatempuilla.

Edit: Jos käyttöaste hyppii nollan ja sadan välillä niin vika ollee jossain muussa? Luulisi että tuolla 7600 se olisi kokoajan 100% mikä taas rajoittaisi menoa?
 
@sinihiekka Se että kaikki tuntuu kumimaiselta ja ettet ymmärrä mitä sinun pitää tehdä, miksi kaikki tuntuu niin viiveiseltä ja et ole varma edes kuinka monta kertaa sinun pitää vastustajaasi kumauttaa, ei ole minusta hauskaa vaan silkkaa arpomista.

Alleviivatulle on ainakin oma mittarinsa. Se on se violetin värinen palkki mikä näkyy taisteluissa hp:n yläpuolella. En kyllä oikeasti ymmärrä valitusta tuosta taistelumekaniikasta. Se on haasteellinen aluksi mutta täysin hallittavissa kun vain viitsii opetella perusasiat ja näin sen on tarkoitus ollakin (ja kyllä se on hauskaa). Itsellä ei ainakaan tuota ongelmia kaataa täysissä panssarivaunu vermeissä olevia bandiitteja paitsi jos kimpussa häärii +4 kerrallaan ja +4 menisi varmaan jos pukeutuisi itsekin raskaimpiin vetimiin..
 
On varmasti mutta jos targettina on 60fps niin kyllä tuolla pärjää. Oma näppituntuma oli että melkein kaikki pyöri ihan jees mutta Assasins creedit denuvoineen ei päässyt 60fps millään taikatempuilla.

Edit: Jos käyttöaste hyppii nollan ja sadan välillä niin vika ollee jossain muussa? Luulisi että tuolla 7600 se olisi kokoajan 100% mikä taas rajoittaisi menoa?
Pärjää muualla kuin kaupungeissa/isoissa taisteluissa, joskus kattelin tarkemmin niin kolmos ydintä hakakutti 100% ja siten droppaili, tuskin siellä on asetusta millä voi säätää kaupungi olosuhteita paremmaksi, itselläni seikkaili 30-50 välissä riippuen minne katsoi mutta metsässä tai missä ei populaa niin pysyi "vakaana"

Tämä koettu 2018 keväällä ja sitten viime syksynä.

Kaatuilu ongelmia ei onneksi tainnut tavata kertakaan tämän pelin parissa, yhdeässä kohtaa vanhoilla modeja tuli ongelma kun tehtävä ei edistinyt vaan tuli aina suoraan failed niin piti jotain tunteja taaksepäin kelata ja poistaa vanhana olevat modit, onneksi pääsi jatkamaan.
 
Pärjää muualla kuin kaupungeissa/isoissa taisteluissa, joskus kattelin tarkemmin niin kolmos ydintä hakakutti 100% ja siten droppaili, tuskin siellä on asetusta millä voi säätää kaupungi olosuhteita paremmaksi, itselläni seikkaili 30-50 välissä riippuen minne katsoi mutta metsässä tai missä ei populaa niin pysyi "vakaana"

Tämä koettu 2018 keväällä ja sitten viime syksynä.

Kaatuilu ongelmia ei onneksi tainnut tavata kertakaan tämän pelin parissa, yhdeässä kohtaa vanhoilla modeja tuli ongelma kun tehtävä ei edistinyt vaan tuli aina suoraan failed niin piti jotain tunteja taaksepäin kelata ja poistaa vanhana olevat modit, onneksi pääsi jatkamaan.
Nyt täytyy melkein jo asentaa omalle htpc:lle missä on i5-6400 ja koittaa miten jaksaa. Edellisestä peluusta on niin kauan että saattaa vanhan muisti pettää.
 
Kattava tietopaketti siitä, miksi pelissä ei ole lapsia:

Ludwig von Eisenthal sanoi:
As much as I like the game there is one thing I don't understand: Why are there no children in this world? Their explanation was - if I remember correctly - that they didn't want players to be able to kill children.
Smejki sanoi:
That's the least concern. Making them invincible is an easy and quick solution. Unrealistic but fine, at first glance. After all, invincibility is in the game already, so it is a feature, and setting it to all kids would be done in a matter of seconds.

The major concerns were different:

a) Extra visual assets -> extra work, not enough resources

Kids are not just scaled down humans. The have different proportions. That necessitates different skeletons, and different set of animations. It would be a limited set compared to adults, but still. They would have to be colthed. Clothes scaling is already done to some degree, but again the scaling demanded by the tiny children bodies is too much. Therefore kids would need their own set of clothing items.

Not enough artist's time.

b) Extra base behaviors -> extra work, not enough resources

We would simply have to devise a separate set of behavior the kids would be doing all day long. That's not just aextra content to be developed, but also maintained, tested and debugged.

Not enough scripter's time.

c) Extra simulations and reactive behaviors -> unclear solutions, extra work, not enough resources

When you consider the core design principles of our game, where you can kill almost anybody, and everybody must somehow react to not just this but also a wide variety of other impulses (crime, stealth, trespass etc.), it becomes clear that some systems would have to be much wider (to consider kids), some systems would require new reaction scripts specific to kids.

What should we do with kids whose parents were killed? Should they live on their own in an empty house until the parents respawn after, what, 2 weeks?

What should a kid do when they witness a crime? Go report it? 'Of course' you might say. Conflicting design principle is that people really do carry crime info with them and they deliver it to guards. If you manage to kill the witness, the guards will never know. How do you do that when kids must be invincible? So they shouldn't report crimes? Isn't that weird? They don't care you butchering their mommy right in front of them?

There's a popular Czech phrase "past vedle pasti (pičo)" which roughly translates to "traps all around (ffs)". That's exactly what invincible kids are in terms of game desing in KCD.

d) Extra NPCs in the scene -> not enough performance

We most probably wouldn't cut the number of adults. In most places there are 2 per house anyway. If there were 2-5 kids per house (as historical realism would require), not only would we need extra beds in the houses, we would also hit the limit for max 50 NPCs in player's proximity much much faster. Rattay would be nigh impossible to make and we would probably end with New Vegas-like zoning solution. That's a hard nope.

We didn't even know this was an issue back then. We would run into this problem way way late into development. Thank God we didn't even start developing them kiddos. We would have wasted a lot of work otherwise.

e) Historical accuracy vs. game conventions and game language

This is not a massive issue but it is a philosophical one. If we wanted to be accurate (and we would) there would be more kids than civilian adults. Having 60% of your NPCs invincible and weirdly limited in reactivity would imho break immersion more than the current state where we pretend that kids are... yeah, they just left, they are... err... behind the house. They just left to go pick up strawberries... in the forest.

Some more specific context

Let's pretend we had the resources, performance wouldn't be an issue, and we knew all the solutions.

It took us a whole year to develop the dog from ground up. That's new skeleton, 1 new model with 4(?) skins, movement AI, movement animation set, idle animation set. The doggo has limited combat capabilities and thus not too many combat animations. Moreover, he's invisible to NPCs so they don't react to him, and he only reacts to enemies and POI proximity. Two extra major features - point and send at target; inclusion of doggo in inventory. Two minor features - dialog with doggo, which required some extension to existing dialog system; K-9's underlying RPG and you ability do influence it aka dog training. Interior avoidance, teleportations, and calling are basically copied from the horse - some extra work but not too much.

That's just the stuff I could think of off the top of my head. Point being the dog is pretty basic. One year of work. Kids would be several times more complex. Just to have some invincible extras.

Comparison to other games

So... it is much easier and much more safe to add kids to Witcher 3 where you can't attack civilians and they don't react to anything ever. Like, really, the guards are the only people who react to you stealing shit. Civilians are just scenery, a Potemkin village (not that I mind, it's just a different design approach). It is extremely hard and costly to add them to a game like KCD. I mean, add them in any meaningful way.

Now, I'm not saying the current state brings me any joy or that all this, despite undeniably understandable, is some ultimate excuse for us to save a lot of work and let us focus on more substantial aspects of the game. No. I'm pretty sad about it. I mentioned several times that, for me, kids are among the top missing features in the game. And not just for immersion's sake. It also limits the kind of stories we would love to tell. And I kinda understand people who kinda bitch about 'teh sexizm' or 'trahdyshunal famuhleee' wet dream of a game for conservatives or whatnot. It is really really nigh impossible to sell why the medieval society was the way it was when you can't show that:

- women were either kids, almost ever-pregnant young adults tending to 4+ kids, or 'old' grannies since age of 40 helping the younger generation in raising their kids
- childbirth was extremely risky with high maternal mortality
- half the kids didn't survive childhood, so death was ever-present and you had to have more kids to sustain the society (refer to previous 2 points)
- anybody could be gravely sick at any time.

So, kids? Fuck yea! But damn are they costly!
 
Viimeksi muokattu:
Eikös nuo keittelyt voi jättää väliin jos ei oikeasti iske homma ja kävellä lähimpään apteekkiin? Ainakin tuossa ekassa luostari tehtävässä sattu olee yks lullaby potion mikä oli jääny rattayn apteekista taskuun. :coffee:

Ja muutenkin eikö tässä nyt ole muitakin vaihtoehtoisia keinoja läpäistä näitä tehtäviä kunhan vain keksii miten.

Fast traveliinkin oli jotain kykypuita jossa parantui mahd välttää taisteluita.


snip

Ainakin scout I-III perkki auttaa. Ehkä vitality niin voi juosta karkuun, en nyt muista niitä pakenemis vaihtoehtoja vai miten meni.
 
Millaisilla Henkoilla porukka pelaa? Minä pelaan köyhän miehen nouturia, jonka aseistuksena on myrkkynuolet ja lihasrelaksantilla voideltu Stinger.

Henkka1.JPG


Henkka2.JPG

Juoni käytännössä pakottaa pelaamaan tietyllä tavalla, mutta onneksi niiden tehtävien ulkopuolella voi rellestää miten haluaa. En käytä ollenkaan haarniskaa tai mitään muitakaan suojavarusteita. Tuo musta hiippailusetti on toiminut joka tilanteessa tähän mennessä. Helpompi väistää iskuja ja sen turvin voi kähveltää kaiken vastaan tulevan irtaimiston. Ei haittaa saada kuppaset 100 rahaa vaivanpalkkaa, kun on ensiksi kävellyt kädet levällään kauppiaan kämpässä ja netonnut 2.5k kolikkoa + Theresalle hame ja joku rihkama. Tosin Theresa veti herneen nenään, kun kävin huorien kanssa kylpemässä ja yritin sen jälkeen vongata siltä lisää. En ajatellut pyytää anteeksi. Huorat sentään pyykkäävät minun vaatteet panon lisäksi.

Rosvoleirin tyhjentäminen onnistuu helposti, kun ensiksi ampuu hyvän matkan päästä muutaman myrkkynuolen ja jää odottelemaan kuka jaksaa raahautua miekkailemaan. Tässä on toki se ongelma, että paremmin panssaroiduista vastustajista ei tiedä upposiko nuoli lihaan asti. Kahta ritarikamoissa olevaa tyyppiä vastaan pystyn taistelemaan välttelemällä ja väistelemällä ja odottamalla iskuhetkeä, mutta tämä tasan niin kauan kunnes toinen niistä älyää juosta minun taakse.

Ehkä vaarallisin vihollinen on jouskamies. Jouduin väijytykseen kesken fast travelin ja ainakin valoisan aikaan käyn kurkkaamassa kaikki tämmöiset tapahtumat. Tutkailin edessä olevia pusikoita hevosen selästä (yleensä ne rosmot ovat siellä odottelemassa), kunnes täysin yllättäen tuli kuolettava isku, jonka kuitenkin perkki pelasti. Muuten kaikki ok, mutta mahassa on nuoli pystyssä ja ei ole voimia kantaa mitään aseita. Toinen nuoli sujahtaa ohi ja päätän siinä vaiheessa, että eiköhän tämä taistelu ole nähty. Edellisestä tallennuksesta vain sattui olemaan puolitoista tuntia...

Ehdin tässä ajassa myymään Rattayssa hyvään hintaan loottia ja tekemään perkeleesti potuja. Teurastin yhden väijytyksen ja löysin myrkkysieniä ym. tarpeellista. Lataaminen ei ollut vaihtoehto, joten äkkiä hepalla u-käännös ja tietysti pensaaseen jumiin. Viikon parhaat adrenaliiniryöpyt, kun heppa pääsi irti ja syöksyin tietä pitkin karkuun kolmannen nuolen sujahtaessa ohi. :rofl2:

Ehkä tässä pelissä eniten hiertää tuo juonta mukaileva Hyvä-Henkka. Täysin nolo ja sosiaalisesti rajoittunut tapaus. Hämärä-Henkka taasen...
 
Alleviivatulle on ainakin oma mittarinsa. Se on se violetin värinen palkki mikä näkyy taisteluissa hp:n yläpuolella. En kyllä oikeasti ymmärrä valitusta tuosta taistelumekaniikasta. Se on haasteellinen aluksi mutta täysin hallittavissa kun vain viitsii opetella perusasiat ja näin sen on tarkoitus ollakin (ja kyllä se on hauskaa). Itsellä ei ainakaan tuota ongelmia kaataa täysissä panssarivaunu vermeissä olevia bandiitteja paitsi jos kimpussa häärii +4 kerrallaan ja +4 menisi varmaan jos pukeutuisi itsekin raskaimpiin vetimiin..

Itse asiassa tiesin tuon, mutta tarkoitin sitä ettet tiedä kuinka vihollista vahingoitetaan. Potkit ja hutkit mutta energia ei laske mihinkään ja satunnaisesti saat kaverin kainaloosi jotenkin.

Vieläkin jatkaen tästä pelistä jauhamista, mitä en todellakaan aikonut aluksi kuin yhden viestin verran, vaan nämä puollustusviestit yllyttivät tähän. Olen siksi entistä varmempi siitä että peli on huono myöhemminkin eikä sitä kannata jatkaa. Olen huomannut että pelit mitkä eivät varsinaisesti kestä rehellistä arvostelua ovat puollustettuja omituisin argumentein. Ymmärrän täysin miksi moni on pitänyt tästä pelistä, siinä on omat puolensa, mutten ymmärrä miksi pitäisi saada joku pelaamaan peliä mistä ei varmastikaan pidä. Minusta esim. on hyvin yllättävää miten moni ei pidä Bioshockista, mutta pystyn päättelemään heidän kirjoitustyylinsä tai puheensa perusteella mistä kiikastaa. Kaikille ei maistu pelin putkimainen luonne eikä kiinnosta filosofiset pyörittelyt tai kokeilla huvikseen erilaisia plasmid ja ase yhdistelmiä, kun kerran pelkästään sähkötyksellä jo pitkälti pärjää. Kaikilla ei ole kiikarissa kiihkeä tunnelma eivätkä yhtä tarkkaan kuuntele ääninäyttelyn vivahteita tai pidän sen teatterimaisesta luonteesta. Minua ei häiritse ollenkaan että peliä on haukuttu, ymmärrän ettei se ole todellakaan kaikkien makuun.

Mitä taas en ymmärrä on kun joku tulee sanomaan kielteisen mielipiteensä, usein vielä siksi että pelistä on kuullut niin paljon hyvää, mikä tietysti saa huonot puolet tuntumaan vieläkin shokeeraavammilta, ja tähän sitten vastataan ihmeellisillä puollustuksilla. @sinihiekka mielestäni ihan järkevästi kertoi mistä hän piti pelissä ja oli ihan mukava lukea hänen viestinsä, muttei jaksa enää The Witcher 3:sta "keskustelemisen" jälkeen yhtään näitä puollustusrintamia, olen yliherkkä. Miksei voi vain hyväksyä ettei kaikki tykkää. eikä rientää heti kumittamaan toisten antamaa kritiikkiä tai oikaisemaan ettei kritisoija oikeasti tiedä pelistä mitään. Kaikista tyhmin 2000-luvun argumentti koskien arvostelemista on se ettei voi sanoa kielteistä ennen kuin pelin on pelannut kokonaan, yleensä viitaten päätehtävien läpäisemiseen. Mikä ihmeen mittari tuokin on? Onko pakko pelata peli läpi että voi sanoa mitä itse ajattelee? Minusta voi sanoa lähes mitä tahansa jo pelkän trailerin perusteella, oma tappio tosin jos missaa hyvän pelin hätäisen arvion perusteella, mutta menee överiksi kun koitetaan kaikin keinoin hävittää olemasta toisen mielipide. Hukkasin elämästäni jotain kaksi tuntia Kingdomin parissa enkä halua tuhlata enempää, tosin se johti tähän kirjoitteluun mikä on taasen ihan mukavaa eikä tunnu ollenkaan ajan hukalta.

Sanomani onkin että aidosti hyvä teos kestää kovaakin arvostelua, eikä kenenkään tarvitse kääntyä sitä puollustamaan kasvojen pelastamiseksi. Hienoa kuulla aina miksi joku tykkäsi tai ei tykkänyt jostakin ja perustelematon ylistys kuin lyttäys on turhaa. Voisin listata vielä enemmän tyypillisien turhia puollustusargumentteja kuten "kriitikko ei osaa pelata/tykkää lässypeleistä", mutta miksi turhaan, kaikki osaa päätellä mistä noissa on kyse.

MUOK. selkeytys
 
Viimeksi muokattu:
@BOT Olet törmännyt ongelmaan äääärimmäisen pitkä tutoriaali syndroomaan. Mitä "ehkä" on ajettu takaa tässä tietyssä keskustelussa on kait se että tuppukylän sepän poika puhelee ensimmäi.. toisen kerran jalosukuisen henkilön kanssa ja/tai määritellään henkan persoonaa tai katu uskottavuutta. Mutta ehkä pelin ongelma on se että tämä tutoriaali kestää sen 5h ehkä pidempäänkin.
Mutta jos tuntuu paskalta niin sitten se ehkä on paskaa mutta varmuuden saa jos haistamisen jälkeen maistaa.. Jos ei kiinnosta niin sitten ei kiinnosta.

Ja kyllä sitä deekua pystyy pataan vetämään sielä kylässä ihan helposti! :D
 
@sinihiekka @Pennyw En minä vannoita ettenkö koskaan tuota peliä enää testaisi vaikka tunnin kaksi lisää, muttei tosiaan tuo hidas tempo ole minun juttuni yhtään missään pelissä. Minä olin tietoinen että alkaa kuulemma hitaasti, mutta silti ainakin kokeilin kun ilmaiseksi saa, varmaan päällimmäisenä grafiikoiden takia. Olen jo liikaa lukenut kun joku on pelannut vaikka The Witcher 3:ea kymmenen tuntia, niin vastaus on "pelaa Novigradiin asti", tai jos on puolessa välissä niin "loppupuolisko on paras osuus". Jopa niin voidaan vastata jos on pelannut läpi ja ei tykännyt silloinkaan, mikä on sikäli outoa itsensä kiduttamista, että pelasit tylsällä hahmolla tai väärällä tavalla. Nuo vastaukset ovat aina samat näiden pelien kohdalla, mutten sule pois että testaisin tätä Kingdomia vielä joskus, siis vannomatta aina paras.
 
Tämä peli ilmestyi yllättäin ilmaisena Epic Storeen joten pistin testiin. Tiivistelmä: ei oikein lähde.

Grafiikat yllättivät heti ottaen huomioon tiimin koon - oikein hyvän näköistä tuoden mieleen hyvässä mielessä Oblivionin jo käyttöliittymästä lähtien. Ääninäyttely aavistuksen ontuvaa heti alkuun engalnniksi joten vilkaisin vaihtoehdot ja päädyin saksaan (Deutsch), mikä jossain mielessä on historiallisesti lähinnä tuota Tsekkiin sijoittuvaa historiallista asetelmaa, kun kerran itse tsekki loistaa poissa olollaan. Ranskakaan ei ollut paha ja sopii hyvin ainakin maisemien puolesta, mitä sitäkin suosittelen ennemmin kuin englantia tämän pelin tapauksessa.
Peli alkoi tarpeeksi sutjakasti, mutta sarja lässytystä ilman tavoitetta seurasi heti sen perään kun pääsit itse puikkoihin. Tunnelma kepeään kallistuva, mutten ymmärrä miksi pitäisi mikään kiinnostaa kun en tiedä mikä pelissä on tavoitteena. Kärkeen perus juokse sinne ja palaa tänne tehtävien lomassa, jotka toimivat tässä tapauksessa perehdytyksenä, tutustuin ihmeellisen kumimaiseen taisteluun varsin hitailla epäuskottavilla liikkeillä, nyrkein tässä tapauksessa. Toki hävisin skapan piakkoin ja ihmettelin vaan miten häikäilemättömän 'rope-ensin' asenteella tuo on tehty.
Vihdoin tuli ensimmäinen juonen käänne; vihollisen hyökkäys kylään ja alkoi pakomatka. Tässä vaiheessa ei voi kuin ihmetellä miten päähahmo ei jaksa juosta kuin 100 metriä hengästymättä ilman että pää menee siniseksi (kuvaruutu tosiaan menee siniseksi), vaikka takana vaanii sotilaslauma jousipyssyineen. En tajunnut seurata tiukasti kompassia ja yritin juosta suoraan edessä häämöttävään kylään, kunnes jäin jumiin aidan juurelle. Pari minuuttia koitin hyppiä ja sätkiä irti, kunnes sotilaat vihdoin tulivat ja suolasivat. Onneksi peli jatkui suoraan pakomatkan alusta ja ratsastinkin ihan hyvältä tuntuvalla ratsastusmekaniikalla toiseen isompaan kylään turvaan. Ratsastus oli tähän mennessä ensimmäinen aidosti myönteinen yllätys mistä reilu plussa.
Tuolla toisessa kylässä jatkui sitten lässytys ja pahaksi kompastukseksi tähän sisältyi tilanne, missä eräs madame tarjosi yösijan ja kaikki puitteet kun päähahmo sai (jo olikohan kolmannen sekä hidastempoisen) välivideon aikana nuolen jalkaansa. Yöllä tämä naikkonen tuli siis huoneeseen ja tästä alkoi vuoropuhelusarja missä piti valita vastaukset aikarajan sisällä, mikä on niin lyhyt etten kerennyt lukemaan ja sisäistämään kaikkia vastauksia, joten valitsin vastauksen pelkästään sen vieressä olevan kuvakkeen perusteella (minkä tyyppinen vastaus, eli myötäileeko hahmon karismaa, voimaa, jne.). Hahmoni kertoi naiselle siitä mitä pelissä olin tähän asti tehnyt, alkaen siitä mitä askareita kävin hetki sitten läpi alkukylässä. Tämän puuduttavan ja suorastaan surkean dialogitoteutuksen jälkeen peli sammui käyttäjän omasta toimesta, eikä paluuta sen pariin ole suunnitteilla. Tuon keskustelun aikana muuten kamera sekoili ihmeellisesti, eli kaikkiaan bugeja on edelleen olemassa enempi tai vähempi.

Tuohon asti pelanneena sanoisin että indikikkare tarina edellä ja ropetouhut vedetty ropeilun ehdoilla huomioimatta pelattavuutta taikka pelillistä sisältöä. En suosittele.

Ei taida olla tämä peli sulle?

Ensinnäkin, tuo on vasta pohjustusta ja tutoriaalia mikä kestää monta tuntia vielä eteenpäin. Tämä ei ole peli missä juostaan 10km paikasta A, suoraan paikkaan B, vaan matkalla tutkitaan ja aikaa menee yhden tehtävän tekemiseen tunteja ja mitä miekkailuun tulee, 30h jälkeen se alkaa olemaan hanskassa ja silti saa olla tarkkana ettei tule 2 vastaa 1 tilannetta.

Rauhallisuus ja maltti on valttia ja hötkyily ei johda mihinkään.
 
Viimeksi muokattu:
Ei taida olla tämä peli sulle?

Ensinnäkin, tuo on vasta pohjustusta ja tutoriaalia mikä kestää monta tuntia vielä eteenpäin. Tämä ei ole peli missä juostaan 10km paikasta A, suoraan paikkaan B, vaan matkalla tutkitaan ja aikaa menee yhden tehtävän tekemiseen tunteja ja mitä miekkailuun tulee, 30h jälkeen se alkaa olemaan hanskassa ja silti saa olla tarkkana ettei tule 2 vastaa 1 tilannetta.
Itselle ei silloinkaan iskenyt, kun menin ensimmäistä kertaa erään miehen kanssa harjoittelemaan metsästystä. Peliä takana melkein 20h. Taistelu ei tunnu vaikeelta, mutta tosiaan taistelusta puuttuu vaan se jokin. Pelattavuudessa myös on eräälaista viivettä, kuten RDR2 oli myös. Kaikki on vaan niin hidasta, vaikka mä pidän rauhallisesta menosta. Eli vähän huonot fiilikset ja sitten vielä tekniset ongelmat päälle..
 
Itselle ei silloinkaan iskenyt, kun menin ensimmäistä kertaa erään miehen kanssa harjoittelemaan metsästystä. Peliä takana melkein 20h. Taistelu ei tunnu vaikeelta, mutta tosiaan taistelusta puuttuu vaan se jokin. Pelattavuudessa myös on eräälaista viivettä, kuten RDR2 oli myös. Kaikki on vaan niin hidasta, vaikka mä pidän rauhallisesta menosta. Eli vähän huonot fiilikset ja sitten vielä tekniset ongelmat päälle..

Harjoittelemaan metsästystä, aivan, tutoriaali oli vielä kesken. Tämä on vain sellainen peli että tiettyä jäykkyyttä on pakko olla ja mun mielestä se alkuperäinen tallennus systeemi oli hiton hyvä, pakotti oikeasti miettimään mitä teet kun riskinä oli heittää 2h hukkaan. Henkka ei ole supersankari eikä mikään taikavoimia omaava yliluonnollinen tappaja, vaan kouluttamaton sepän poika.

Sanotaan näin että 30h kohdalla alkaa olemaan sellaisinen tilanne että olet tasoissa pelin ja mekanismien kanssa (riippuu toki pelaajasta), siitä eteenpäin kun perus asiat on hallussa niin on aikaa keskittyä muuhun ja kun alkaa ymmärtämään varastelun ym. päälle ja rahaa on käytettävissä enemmän ja enemmän helpottuu peli jo sitten ehkä vähän liikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Harjoittelemaan metsästystä, aivan, tutoriaali oli vielä kesken. Tämä on vain sellainen peli että tiettyä jäykkyyttä on pakko olla ja mun mielestä se alkuperäinen tallennus systeemi oli hiton hyvä, pakotti oikeasti miettimään mitä teet kun riskinä oli heittää 2h hukkaan. Henkka ei ole supersankari eikä mikään taikavoimia omaava yliluonnollinen tappaja, vaan kouluttamaton sepän poika.

Sanotaan näin että 30h kohdalla alkaa olemaan sellaisinen tilanne että olet tasoissa pelin ja mekanismien kansssa (riippuu toki pelaajasta), siitä eteenpäin kun perus asiat on hallussa niin on aikaa keskittyä muuhun ja kun alkaa ymmärtämään varastelun ym. päälle ja rahaa on käytettävissä enemmän ja enemmän helpottuu peli jo sitten ehkä vähän liikaa.
Se tässä pelissä monille karkotuksen aiheuttaa, kun ei ole väliä osaatko sinä pelaajana mekaniikat, koska Henryn kuuluu olla täysin osaamaton ja se kestää kymmeniä tunteja, että se hahmona kasvaa sille tasolle.

Tähän yhdistettynä monelle täysin vieraat pelimekaniikat, jolloin tehdään olettamus, että mekaniikka on huono. Itsehän en haluaisi muilla mekaniikoilla enää pelatakaan.

Itse kyllä nautin julkaisussa sitä tutoriaalia reilusti yli 20h ja kun sen jälkeen pääsin avoimeen maailmaan ja Henry pikkuhiljaa oppi asioita, niin en ole kyllä moista kasvutarinaa itse kokenut missään pelissä. Kontrollit toimi oikein hyvin ja taistelu/ampuminen oli erittäin hyvää, kun Henry sen ensin oppi.

Edelleen pidän top 3 pelinä RDR1 ja RDR2 kanssa.
 
Tuli tosiaan Epic Storesta napattua tämä. Eipä ole mitään optimointia tapahtunut siihen verrattuna, kun julkkarin aikaan testasin pikaisesti "demoa".

Sigun kone ja kaikki draw distancet on hetettävä todella alas, että edes alotuskylässä pysyy FPS 60:ssä. Muuten GPU käyttöaste putoaa jonnekkin 60-70% ja fps tuuheat 40... Tuo drawn distancejen laskeminen taas johtaa luonnollisesti todella häiritsevään pop iniin.

Silti peli on edelleen CPU rajoitteinen. Luulisi tässä ajassa jo jonkinlaista optimointia tulleen tuihon CPU puoleen, mutta ei.
 
...
Rauhallisuus ja maltti on valttia ja hötkyily ei johda mihinkään.

Siis odottelu on valttia, malttia vaaditaan vaikeissa peleissä kuten Dark Souls ja Sekiro: Shadows Die Twice kuin väliin myös nopeutta. Se on eri asia jos tykkää kovasti siitä sisällöstä mitä tarjotaan siinä odotellessa, vaan jos se ei nappaa, käteen ei jää mitään. Totta kai olisi hauska voittaa kankeallakin statsipohjaisella taistelulla joku ärsyttävä vihollisjamppa niin kuin se kalju pääpahis, mutta on ajan hukkaa odottaa että hahmo paranee jos ei tykkää edes harjoittelusta eikä varsinkaan kaikesta oheistoiminnasta (lässytys on se pahin). Tämä peli ei tarjoa tarinan kerronnan saralla todellakaan mitään Titanicin tasoa, joten olisi ollut paras leikata vähintään puolet kaikista välivideoista ja dialogista.

MUOK. tarkennus
 
Viimeksi muokattu:
Mulla pyörii i5-6600k + 2070S + 32GB todella hyvin, ei valittamista.

Tulipas taas tänään pelattua paljon, kuvittelin aiemmin että Pribyslavitz on se main storyn päätös paikka ja sillä peli loppuu, mutta tässähän on vaikka ja mitä :)

Piti mennä sinne etsimään se Pious tms tyyppi. Uskollisesti tehnyt muita sidequesteja yms, mutta tässä en jaksanut.

Löysin tiirikan sieltä alttarin takaa, kävin pöllimässä Necromicon kirjan kirjastosta tiirikalla ja jouduin tappamaan sen jonkun munkin siihen.. Sitten kävin tiirikoimassa Piouksen
trunkin, otin sieltä tikarin ja kävin kuulustelemassa.. Murhasin kun kukaan ei nähnyt ja lähdin menemään.

Taisi jäädä paljon tehtäviä siellä tekemättä mutta jotenkin tuo questi ei kauheesti napannut.
 
Eilen kaatuili taas 10min välein. Mitähän tässä vielä keksisi kokeilla, netissä on kymmeniä keskusteluja aiheesta mutta kellään ei ole selkeää ratkaisua kaatumisiin.

Kaikki kellotukset otettu pois (paitsi näytönohjain on OC-malli), muistien nopeutta laskettu, bios, näytönohjain, win10 kaikki päivitetty, prosessorin ytimien määrää koitettu rajoittaa pelissä, pelin exe-tiedosto käynnistyy järjestelmänvalvojan oikeuksilla (yhteensopivuustiloja myös kokeiltu), taustaohjelmat suljettu, tiedostojen eheys tarkistettu...

Ryzen 5 2600
B450 piirisarja
RTX2060
16gb DDR4 3200mhz

e: yksi yhteinen nimittäjä kaatumisiin näyttäisi olevan aika, pelikellossa on kaikilla yli 30 tuntia. Vahvasti viittaa paskaan koodiin.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole kaatunu itellä kertaakaan ja kellossa 53 tuntia.
Kyllä se nyt vaan on siellä sun kokoonpanossa joku häikkä.
 
Nyt kun laski vegetation qualityn very high asentoon ultrasta, poistui tuo CPU pullonkaula oikeastaan kokonaan ainakin tuolla alkukylässä. En jostain syystä eilen ollut tuota asetusta koittanut laskea, vaikka muuten kyllä niiden kanssa puljailin aika pitkään.

Nyt vihdoin tuntuu pelittävän tämä peli hyvillä kuvanlaatu asetuksilla (pari asetusta Very High ja muut ultralla) ja 3440*1440 ultra wide resolla 60+ FPS koko ajan. 1080Ti ei aikoinaan vaan jaksanut millään pyörittää tätä tuolla natiiviresolla ja omaan silmään hyvillä asetuksilla riittävän hyvin. Vähän alkua pelailin ja vaikuttaa kyllä ihan kivalle. Saa nähdä miten vaan aika riittää tämmösen mammutin pelailuun.
 
Siis odottelu on valttia, malttia vaaditaan vaikeissa peleissä kuten Dark Souls ja Sekiro: Shadows Die Twice kuin väliin myös nopeutta. Se on eri asia jos tykkää kovasti siitä sisällöstä mitä tarjotaan siinä odotellessa, vaan jos se ei nappaa, käteen ei jää mitään. Totta kai olisi hauska voittaa kankeallakin statsipohjaisella taistelulla joku ärsyttävä vihollisjamppa niin kuin se kalju pääpahis, mutta on ajan hukkaa odottaa että hahmo paranee jos ei tykkää edes harjoittelusta eikä varsinkaan kaikesta oheistoiminnasta (lässytys on se pahin). Tämä peli ei tarjoa tarinan kerronnan saralla todellakaan mitään Titanicin tasoa, joten olisi ollut paras leikata vähintään puolet kaikista välivideoista ja dialogista.

MUOK. tarkennus
Tätä itsekkin olen ajanut takaa. Tämä peli ei ole vaikea, vain ärsyttävä. Taisteluissa pärjää kyllä hyvin, varsinkin jos niitä skillejä nostelee. Mutta itse taistelu ei tunnu oikein miltään. Souls-peleissä ja varsinkin Sekirossa taistelu toimii todella hyvin ja on samalla haastavaa. Myös niissä peleissä pitää harjoitella ja paljon.
 
Ite kans tän aloitin pari päivää sit. 1080TI ja 24g + I5 8400 tuntuu jaksavan ihan hyvin. High ja very high asetuksia sopivassa suhteessa. Kellään vinkkiä mitä täs kantsii laita ja mitä ei että saa hyvän yhdistelmän karkkia ja fps.

1080p mopo resolla mennää.


-Esa
 
Tätä itsekkin olen ajanut takaa. Tämä peli ei ole vaikea, vain ärsyttävä. Taisteluissa pärjää kyllä hyvin, varsinkin jos niitä skillejä nostelee. Mutta itse taistelu ei tunnu oikein miltään. Souls-peleissä ja varsinkin Sekirossa taistelu toimii todella hyvin ja on samalla haastavaa. Myös niissä peleissä pitää harjoitella ja paljon.
Vertaat aikalailla erilaisia pelejä.

Toisessa on 1st person taistelu joka pyrkii realismin suuntaan; aseet painavat (ja mitä pidemmälle mennään, sitä väsyneemmäksi touhu muuttuu), kaikki pyrkivät suojauksen kautta osumaan vihollisen puolustukseensa jättämiin reikiin (jos mennään "kaksi haarniskoitua vastustajaa" -taistelussa).

Verrokkisi taas on 3rd person clickfest jossa aseilla ei näyttäisi olevan fysiikkaa, kukaan ei koskaan väsy ja pelkät "goresplatter end movet" animaatioineen kestävät niin pitkään että Henry saisi miekkaa selkäänsä toiselta vastustajalta. (Jätetään nyt kokonaan pois vihollisten päälle hyppiminen, katoille hyppiminen tai se että mr. Sekiro kestää arquebussin luodin naamaan... :D ).


Jos pitää arcade -taistelusta niin kannattaa palvoa sitä aurinkoa tai pelata Tekkeniä. Ei, onneksi, kaikki pelit tosiaan ole sellaisia taisteluiltaan... ;)
 
Ei ole kaatunu itellä kertaakaan ja kellossa 53 tuntia.
Kyllä se nyt vaan on siellä sun kokoonpanossa joku häikkä.

No onhan sekin toki mahdollista, mutta kaikki muut pelit toimii ongelmitta.
Tosin RDR2 online kaatui pari kertaa samalla tavalla, heitti työpöydälle ilman mitään virheilmoituksia. Tarinapuoli kuitenkin toimi nätisti sen 80 tuntia.

Kerran on tullut tämä virheilmoitus:
dxgi_error_device_removed
 
Viimeksi muokattu:
Vertaat aikalailla erilaisia pelejä.

Toisessa on 1st person taistelu joka pyrkii realismin suuntaan; aseet painavat (ja mitä pidemmälle mennään, sitä väsyneemmäksi touhu muuttuu), kaikki pyrkivät suojauksen kautta osumaan vihollisen puolustukseensa jättämiin reikiin (jos mennään "kaksi haarniskoitua vastustajaa" -taistelussa).

Verrokkisi taas on 3rd person clickfest jossa aseilla ei näyttäisi olevan fysiikkaa, kukaan ei koskaan väsy ja pelkät "goresplatter end movet" animaatioineen kestävät niin pitkään että Henry saisi miekkaa selkäänsä toiselta vastustajalta. (Jätetään nyt kokonaan pois vihollisten päälle hyppiminen, katoille hyppiminen tai se että mr. Sekiro kestää arquebussin luodin naamaan... :D ).


Jos pitää arcade -taistelusta niin kannattaa palvoa sitä aurinkoa tai pelata Tekkeniä. Ei, onneksi, kaikki pelit tosiaan ole sellaisia taisteluiltaan... ;)
En vertaakkaa realismia, mihin tämä peli selvästi pyrkii. Vertaan siksi, koska jotkut sanovat että tämä peli vaatii paljon harjoitusta. Totta, ei souls-like pelit pyri realismiin, en ole väittänytkää niin. Niitä pelejä on vaan paljon mielekkäämpi pelata.

Tässä pelissä on vaan niin paljon ongelmia monessa muussakin asiassa. Ehkä pelillisiä asioita on tehty realismi edellä, ampuen kuitenkin nuolella päähän pelillistä mielekkyyttä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole kaatunu itellä kertaakaan ja kellossa 53 tuntia.
Kyllä se nyt vaan on siellä sun kokoonpanossa joku häikkä.
Sanon, että ei ole kokoonpanossa vika vaan ohjelmoinnissa kummittelee edelleen jokin pahimmanlaatuinen vika.

Kuten aikasemmin sanoin, niin itsellä peli kaatuili satunnaisesti jonkun aikaa eikä koneessa ole mitään ylikellotteluja jne. erikois-säätöä. Lämpötilalukemat ovat kunnossa ja muutenkin kaikki toimii OK. Minulla kaatuilua alkoi tapahtumaan 100:n pelitunnin paikkeilla.

Olin aikoinaan yhteydessä Warhorseen vian takia ja lähettelin heidän neuvojen mukaan luotuja CryEnginen dump- ja loki-tiedostoja ja myös tavallisia .dmp-tiedostoja. Ratkaisua ei näemmä ole löytynyt.
 
Muutama tunti takana ja ei kyl mitää hirveitä riemunkiljahduksia ole herättänyt. Enemmän tullut vastaan asioita jotka hiertää, esim. käyttöliittymä/hud ja se että peli toimii yllättävän köykäsesti omalla rigillä. Pitänee katella jotain tuunausvinkkejä, mistä eniten saa irti ruutuja. Kaippa tätä pelailee ja saattaahan tämä myöhemmin iskeä, mutta ainakaan alku ei lupaa hyvää, sille että tätä välttämättä hiois sataa tuntia. Ymmärrän kyl heti, mikä tässä voi joitaki viehättää, mut itellä tulee heti jotenki semmonen "paluu vuosituhannen vaihteeseen käyttöliittymä" fiilis. Yllättävän paljon on ollut myös erinnäköstä välivideota.
 
Viimeksi muokattu:
Tässähän tutoriaali on puuduttava ja pitkä. Kannattaa se rimpuilla läpi koska vasta sen jälkeen alkaa pelin hyvät puolet tulemaan esiin.
 
Vertaat aikalailla erilaisia pelejä.

Toisessa on 1st person taistelu joka pyrkii realismin suuntaan; aseet painavat (ja mitä pidemmälle mennään, sitä väsyneemmäksi touhu muuttuu), kaikki pyrkivät suojauksen kautta osumaan vihollisen puolustukseensa jättämiin reikiin (jos mennään "kaksi haarniskoitua vastustajaa" -taistelussa).

Verrokkisi taas on 3rd person clickfest jossa aseilla ei näyttäisi olevan fysiikkaa, kukaan ei koskaan väsy ja pelkät "goresplatter end movet" animaatioineen kestävät niin pitkään että Henry saisi miekkaa selkäänsä toiselta vastustajalta. (Jätetään nyt kokonaan pois vihollisten päälle hyppiminen, katoille hyppiminen tai se että mr. Sekiro kestää arquebussin luodin naamaan... :D ).


Jos pitää arcade -taistelusta niin kannattaa palvoa sitä aurinkoa tai pelata Tekkeniä. Ei, onneksi, kaikki pelit tosiaan ole sellaisia taisteluiltaan... ;)

Suht huonoa metaforaa taas heitetty. Ei Kingdomin taistelu ole sen enempää realistisempi kuin Soulsien tai Sekiron. En aio nyt ruoskia tätä Kingdomia enää yhtään enempää, vaan ottaa esille pelisuunnittelun perusidean. Ero siis näiden pelien välillä on se että toisessa ei oteta huomioon ulkoisia seikkoja kuten millainen haarniska vihollisella on, eikä voi päättellä paljoakaan vihollisesta sen ulkoasun perusteella, sillä From Softwaren peleissä viholliset ovat usein omituisia örkkejä. Kingdomissa totta kai on jalat maassa tiukemmin, koska vastukset on ihmisiä haarniskoineen, sekä aseetkin on tuttuja meille ihan tosielämästä, mutta nämä seikat ei tee vielä itse taistelemisesta realistista. Realistisesti kun taistellaan miekalla, se miekka tulee varoittamatta nopeasti päälle ja yksi onnistunut isku riittää voittoon. Realistista ei ole Kingdomissa esimerkiksi se että iskut ovat laiskan hitaita niiden oikeaoppisuudesta puhumattakaan. Jos ole miekkaillut oikeasti (minä en ole, mutta tiedän kuitenkin), et voisi missään tapauksessa lähestyä taistelua kuin Kingdomissa. Voimme siis todeta että realistisuus on roskiksessa välittömästi, koska kyseessähän on muutenkin videopeli. Lähtökohtaisesti mikään viihde, niin kirjat, pelit kuin elokuvat eivät ole realistisia, koska realismia ei voi kaapata kameralla nauhalle varsinaisesti, ellei puhuta tietysti dokumenteista ja sen sorttisista, mutta näitä ei luetella viihteeseen.

Ainoa syy miksi saattaisimme kutsua Kingdomia realistiseksi on sen asetelema, eli keskiaika, tuohon aikakauteen liittyvä teknologia ja esim. vaatetus, Tsekin maisemat, jne. Peli lähtee siis siitä liikkeelle, että saatamme ymmärtää jotain pelissä vaadittavasta toiminnasta, sillä ymmärrämme että tuollaiset varusteet saattavat kulua ja aatelisten edessä ei sovi pelleillä, koska tällaisiin asioihin voi tosielämän kautta samaistua. Me emme siltikään tiedä kuluvatko varusteet pelissä tai miten aatelinen toimii kun sellaisen kohtaamme ennen kuin olemme pelanneet peliä. Kingdom tiedetysti kuitenkin tähtää tämän sortin realismiin, että sen pelimaailmassa tulee elää tämän aikakauden puitteiden rajoissa ja se ottaa monet pienet asiat kuten mm. maineen, ruokailun, hahmon ulkoasun, päähahmon taustan ja sen sorttiset mukaan pelin pohjapiirrustukseen, mikä on varmastikin pelin viehättävin puoli ja saattaa yllättää monet jotka eivät odottaneet peliltä tämän sorttista "mikropohdintaa", ehkäpä tottuneena perinteisempiin peleihin. Tässä mielessä Kingdom tuo pöytään kehitystä syvällisemmän ropetuksen muodossa.

Mikä sitten mättää? No mätätä ei tarvitse minkään, mutta selvää on että pelin vastaanotto ei ole ollut kovin riemuvoittoinen ja kritiikkiä on saanut myös toinen samaan tyylinen peli The Witcher 3 paljonkin, vaikka kriitikot pitkälti tykkäsivät. Ei tuostakaan pelistä nyt sen enempää, mutta kuten jo ehkä tiedät, minä henkilökohtaisesti en pidä näissä peleissä niiden hitaasta luonteesta. Tämä ei tarkoita ettenkö olisi kärsivällinen, en pitäisi realismista, en pärjäisi vaikeissa peleissä, ettenkö pysty keskittymään pitkään vuoropuheluun tai pelaisin ainostaan ns. arcade-pelejä, vaan se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä että niin Kingdomin kuin The Witcher 3:n (kun näitä yleensä samat jampat pelaavat) tyyli edistää pelin kulkua ei ole mieleeni. Kummatkin pelit ovat keskivertoa selvästi hitaampia etenemään, mutta olemme ehkäpä yllättyneenä huomanneet että tällaiselle tahdille löytyy yleisöä paljonkin, siis hitaille peleille. Eihän siinä, hyvä että kaikille on pelattavaa. Lisänä itse Kingdomissa on tämä tietyn mentaliteetin lähestymistapa joka asiaan, että pitää eläytyä aika vahvasti siihen maailmaan, ikään kuin ropetella/larppailla mukana, koska tien varsilla voi puskista roistot yllättää, mikä on hyvinkin mahdollista sodan keskellä, ja vaikka toisena se ettei toisen kämppään juosta tuosta vaan sisään ilman lupia. Jos on halukas taikka kykenevä eläytymään peliin tuolla tavalla, että ikään kuin etsii tämän sortin realismia pelistänsä, niin varmasti iskee, mutta kaikki ihmiset eivät suhtaudu viihteeseen tällä tavalla, kuten esim. teatterimaista esiintymistä ihailtaessa siitä ei haeta mitään realismia alkuunkaan, vaan tunnekuohuja.

Tärkeää on nyt perustaa käsitys, että jos olet tuon sortin pelaaja kuka nauttii mainituista peleistä kovasti, se ei tee sinusta mitenkään älykkäämpää, taitavampaa, eikä millään mittarilla parempaa ihmistä kuin muista. Satut vain tykkäämään tuon sorttisesta eläytymisestä asioihin. Minun kirjoissani hyvä peli on sellainen, mikä on mahdollisimman interaktiivinen, eli se ei etene yhtään mihinkään ilman pelaajan omaa toimintaa. Välivideoita ehkä sopii olla, mutta niiden on oltava erittäin hyvästä syystä olemassa ja niiden ei sovi riepotella hahmoa liiaksi toimimaan oman päänsä mukaisesti, sillä minä olen se pelaaja, enkä joku ruudun takana tuijottava henkilö kuka seuraa hänen tekemisiään. Esimerkkinä System Shock 1 on loistava esimerkki tällaisesta pelistä, mikä kertoo pelaajalle jatkuvasti monisyistä tapahtmusarjaa, mikä on johtanut avaruusaluksessa tapahtuneeseen skandaaliin, samalla antaen pelaajan itse liikuttaa ja toimia hahmolla keskeytyksettä alusta loppuun saakka. Pelissä ei ole mitään elokuvamaista eikä mikään tapahdu itsestään, vaan se on perinteinen pelaajavetoinen videopeli.

Nyt tulen siihen mikä sai minut tämän kirjoittamaan: Youtubessa on video Kingdomista otsikolla tyyliin "Kingdom on pelaajille jotka eivät pidä videopeleistä" (enkuksi). En ota kantaa videon sisältöön enkä ole edes samaa mieltä otsikon kanssa, mutta on selvää ettei The Witcher 3:ea, Kingdomia tai vaikkapa Red Dead Redemption 2:sta pelaavia haittaa se että peli ohjautuu pitkine välivideoineen itsekseen eteenpäin, vaan elämystä tuottaa aivan muut seikat, kuten ihailtavan tarkasti tehdyt yksityiskohdat maailmassa, eli taas sellainen seikka mikä vaikuttaa eläytymiseen ja on tietyssä mielessä realistista. Selvää on kuitenkin se että tällainen lähestymistapa ei noudata perinteisen videopelin oppeja interaktiivisuudesta, eivätkä ne tarjoa sen sortin haastetta mikä tuntuisi aina reilulta, jos et mieti asioita ns. laatikon ulkopuolelta. Ymmärrän hyvin kuinka The Witcher 3:ssa voi olla hauska miettiä valintojaan ja katsoa mitä tapahtuu, kun on tehnyt tulkintansa siitä mikä vaikuttaa mihinkäkin asiaan. Nämä pelit tähtäävät juuri tuollaiseen pähkäilyyn jolle on oma yleisönsä, mutten ota kantaa nyt siihen kuinka onnistuneesti ne sen aina tekevät. Pääasia kuitenkin on että se mihin tähdätään, vähintään tämän yhden asian tulisi ainakin onnistua hyvin, sillä yksi peli ei voi sisällyttää kaikkea virtuaalista mahtavuutta sisällensä, koska aika ja raha eivät yksinkertaisesti riitä tällaiseen, eikä voi miellyttää kaikkia muutenkaan. Tästä syystä esim. Cyberpunk 2077 ei tule olemaan mikään jumalpeli, vaan saman tyyppinen eläytymisseikkailu kuin The Witcher 3 ja aika varmasti siksi natsaa yleisölleen.

Voimme päätellä, että maailmaan on pikku hiljaa saapunut tällainen uudenlainen tyylilaji, mikä tähtää eläytymiseen ja elokuvamaiseen kerrontaan tasapainoitellen näiden välillä. Mekaanisesti peli voi vaatia vähän tai paljon, olla siis joko täysin stasipohjainen tai ei. Kingdom vaatii opettelua taistelun suhteen, koska jo nappeja on useampia, kun taas Soulsit vaativat nappien suhteen vähemmän, mutta vuorovaikutus on vahvaa, eli oma ohjaamisesi määrittää kaiken, joten niitäkin voi pitää aika mekaanisina peleinä, etenkin keskittymistä vaativina.
On minusta kaikkiaan hienoa että kaikille pelaajille löytyy pelejä, mutta näiden uuden ajan pelien tuoma elitistinen asenne muita pelaajia kohtaan ei ole tervetullut. En tiedä mistä se kumpuaa, mutta kypsää se ei ainakaan ole, mikä nostaa tapetille seikan että muka kypsät ihmiset pelaa muka kypsiä pelejä. Kaikki mainitsemani pelit ovat vain pelejä, niiden avulla ei mitata ihmisestä mitään, vaan niitä nautitaan viihteenä yhdessä tai itsekseen ja niistä on hauska keskustella muiden kanssa, antaen niille kritiikkiä kuin valottaen onnistumisia. Henkilökohtainen loukkaantuminen ei ole tästä tarpeen ja jos peli myy tarpeeksi hyvin, kuten nyt tämä uudempi genre tuntuu myyvän, näitä pelejä tulee takuulla lisää, joten niistä pääsee myös nauttimaan jatkossa. Ei kannata ruveta väärin myymään niitä muille tai haukkua eri tyyppisiä myös suosittuja pelejä, koska tällainen meuhkaaminen vasta saakin ihmisen vaikuttamaan vähä-älyiseltä, vastoin sitä mitä näiden pelien äänekkäimmät kannattajat yrittävät olla.

MUOK. virheet
 
Viimeksi muokattu:
Tässähän tutoriaali on puuduttava ja pitkä. Kannattaa se rimpuilla läpi koska vasta sen jälkeen alkaa pelin hyvät puolet tulemaan esiin.
Pariin otteeseen jo kontrollit kusseet ja joutunut ottaan jonku ½h takapakkia ku vahingossa alottanut ryöstämisen ku yrittänyt puhua yms. Ihmeellisiä ratkaisuja kyl kontrollien suhteen.
 
TL;DR rant leikattu
koska tällainen meuhkaaminen vasta saakin ihmisen vaikuttamaan vähä-älyiseltä, vastoin sitä mitä näiden pelien äänekkäimmät kannattajat yrittävät olla.
Puhut nyt ilmeisesti itsestäsi koska itse meuhkaat Kingdom Come -langassa kuinka muut pelit ovat hauskempia? Kuten jo aiemmin todettu; kannattaa pelata niitä - kaikki pelit eivät ole kaikille.

Omasta mielestä Kingdom Come oli "OK" - en edes (vielä) pelannut sitä loppuun koska "elämä" (ja 25 muuta peliä). Parasta oli juuri maisemat ja keskiaika "kulttuuri".
Tuli kuitenkin pelattua noin 30 kertaa enemmän kuin Dark Souls III:sta (steam näyttää 67 minuuttia). Minulla näin päin. Jatko-osaa tulee testattua varmasti. Dark Souls MLXCIV:tä tuskin. ;)


P.S. "(minä en ole, mutta tiedän kuitenkin)" oli ehkä tämän vuoden (tahattomasti?) hauskimmin kommentoitu oksymoroni. :D
 
Puhut nyt ilmeisesti itsestäsi koska itse meuhkaat Kingdom Come -langassa kuinka muut pelit ovat hauskempia? Kuten jo aiemmin todettu; kannattaa pelata niitä - kaikki pelit eivät ole kaikille.

Omasta mielestä Kingdom Come oli "OK" - en edes (vielä) pelannut sitä loppuun koska "elämä" (ja 25 muuta peliä). Parasta oli juuri maisemat ja keskiaika "kulttuuri".
Tuli kuitenkin pelattua noin 30 kertaa enemmän kuin Dark Souls III:sta (steam näyttää 67 minuuttia). Minulla näin päin. Jatko-osaa tulee testattua varmasti. Dark Souls MLXCIV:tä tuskin. ;)


P.S. "(minä en ole, mutta tiedän kuitenkin)" oli ehkä tämän vuoden (tahattomasti?) hauskimmin kommentoitu oksymoroni. :D
Voin sanoa, ettei tunnissa Dark Soulsissa pääse alkuunkaan. Toisinkuin tätä pitää näköjää pelata yli 20h niin kaikki pelilliset ongelmat katoaa? En usko. Annoin tälle 17h, joka on aika paljon aikaa uhrattu peliin joka ei missään vaiheessa napannut.

Eli tämä peli ei vaan ole minulle. Harmin paikka, koska aihepiiri kiinnostaa aikalailla.
 
Noniin, nyt näyttäisi kaatuilu loppuneen. Vedin biosin oletusasetuksille, joka samalla pudotti muistit 2400mhz:iin (kammat on 3200mhz).
5h oli peli päällä eikä kaatunut kertaakaan :rolleyes:
Jos tosiaan oli muisteista kiinni niin on kyllä herkkä peli, jos ei pysy vakaana koneen vakiokelloilla.


Taistelumekaniikasta pakko mainita sen verran, että itse pelaan Xbox-padilla eikä sillä ainakaan ole mitään ongelmia taisteluissa, kunhan HENKKA ensin oppii taistelemaan.
Ihmettelin kyllä alkuun että miten voi olla näin kankeaa miekan heiluttaminen tai edes nyrkkien, mutta se johtui tasan siitä että pelihahmo vaati kehittymistä.
 
Viimeksi muokattu:
Taas hyvä esimerkki miten erilaisia "haluja" ihmisillä on, siis tuo että pelissä saisi tapahtua vain kun pelihahmo tekee jotain.

Minusta taas on todella hienoa miten muu maailma pelissä elää omaa elämäänsä ja asioita tapahtuu ilman Henryäkin mutta taas pelaajan tekemiset vaikuttavat maailmaan monellakin tasolla.
 
Ostin pelin jo silloin 2016 kun tämä julkaistiin ja jo heti ensimmäisten tuntien aika tuli selväksi että ihan historiallinen tapaus RPG-pelin saralla. Realistisuus ja tarkkuus on omaa luokkaa ja saattaa varmasti turhauttaa joitain nykypeleihin tottuneita.

Kingdom Come on oikea roolipeli jossa asioilla on oikeasti merkitystä ja jossa pienetkin detailit merkitsevät. Markkinoilla on runsaasti ”chosen one”-simulaattoreita joissa taikamiekalla tjsp kaadetaan tuhansien miehien armeijoita, örkkejä ja lohikäärmeitä yms paskaa, joten KC on hyvin piristävä poikkeus tässä kategoriassa.
 
Kannattaa se miekkataistelu nyt ensin omaksua ja testata samoin kuin kaupungit ennen kuin antaa mitään lopullista tuomiota. Ne eivät toteutuksina ole hukutettu myöskään mihinkään yltiörealismiin vaan sieltä todellakin löytää poikkeuksellista vuorovaikutteisuutta 2010-luvun loppupuoliskon peliteokseksi.

Ei tämä nyt mistään välivideoista sentään elä vaan on ehta RPG pelimaailmaltaan.
Joo, kandee antaa hieman siimaa. On tuo tosi kömpelö, julkaisussa vielä kömpelömpi, mutta on siinä silti paljon sisältöäkin. Ei noita pelejä nyt niin monia ole, joita huvittaisi pelata.
On tuo kuitenkin mekaniikaltaan silti paljon parempi kuin jokin 10 vuoden takainen peli. Sinänsä mahtava nähdä millaisia nuo roolipelit ovat tulevaisuudessa. Liekö pelienginet se asia joiden kehittymistä pitää odotella, osaamista tekemiseen tuntuu löytyvän maailmalta.
Graafisesti nuo on jo sitä tasoa, että immersiota löytyy runsaiden yksityiskohtien myötä. Ja tuo skillisysteemikin on mielestäni parannus aiempiin.
 
Ei tämä tosiaan ole autistien peli, ei sovi sellaisille jotka haluavat instant toimintaa. Pelasin nyt vihdoin läpi, taisi olla 140 tuntia steamin kellossa kaikkiaan. Aattelin jäädä kuitenkin loottaamaan vielä hetkeksi ja ehkä tehdä nuo pari metsästys yms tehtävää ennen kuin jään oottelemaan jatkoa. Toivottavasti tulee joskus.

On tämä kyllä ihan paras peli aikohin, kaipasin varmaan 20 vuotta Sierran Quest For Glory sarjalle jatkoa ja tämä kyllä täytti sen.

Harmi ettei Theresaa saanut mukaan Pribyslaviziin tai päässyt edes köyrimään kuin kerran.
Hälle pystyi kuitenkin kertomaan totuuden Sir Radzigista ja vakuuttelemaan rakkautta noblemanina.

Johanka ja ukko eivät myöskään tainneet ikinä ilmestyä tuonne rakennettuun kaupunkiin,
oiskohan tekijöillä jäänyt vähän useammassakin kohdassa peli kesken.

Siellä Talmbergin sisätiloissa seinällä kun kattoo yhtä maalausta niin lukee joku suomalaisnimi, oiskohan
ollut donaattori tms.

Ehkä vois koittaa vielä tuon tournamentin voittaa ja koiran kanssa käydä tutkimassa noita aarrekarttoja.

Hauskaa olisi jos KCD2 saisi importattua jotenkin nykyhenrin, vaikka pelillisesti ehkä kovin hankalaa toteuttaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 503
Viestejä
4 523 400
Jäsenet
74 631
Uusin jäsen
Kuazzimo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom