Kingdom Come: Deliverance

Dr. Who

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 405
Itselle ei silloinkaan iskenyt, kun menin ensimmäistä kertaa erään miehen kanssa harjoittelemaan metsästystä. Peliä takana melkein 20h. Taistelu ei tunnu vaikeelta, mutta tosiaan taistelusta puuttuu vaan se jokin. Pelattavuudessa myös on eräälaista viivettä, kuten RDR2 oli myös. Kaikki on vaan niin hidasta, vaikka mä pidän rauhallisesta menosta. Eli vähän huonot fiilikset ja sitten vielä tekniset ongelmat päälle..
Harjoittelemaan metsästystä, aivan, tutoriaali oli vielä kesken. Tämä on vain sellainen peli että tiettyä jäykkyyttä on pakko olla ja mun mielestä se alkuperäinen tallennus systeemi oli hiton hyvä, pakotti oikeasti miettimään mitä teet kun riskinä oli heittää 2h hukkaan. Henkka ei ole supersankari eikä mikään taikavoimia omaava yliluonnollinen tappaja, vaan kouluttamaton sepän poika.

Sanotaan näin että 30h kohdalla alkaa olemaan sellaisinen tilanne että olet tasoissa pelin ja mekanismien kanssa (riippuu toki pelaajasta), siitä eteenpäin kun perus asiat on hallussa niin on aikaa keskittyä muuhun ja kun alkaa ymmärtämään varastelun ym. päälle ja rahaa on käytettävissä enemmän ja enemmän helpottuu peli jo sitten ehkä vähän liikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
855
Ei taida olla tämä peli sulle?

Ensinnäkin, tuo on vasta pohjustusta ja tutoriaalia mikä kestää monta tuntia vielä eteenpäin. Tämä ei ole peli missä juostaan 10km paikasta A, suoraan paikkaan B, vaan matkalla tutkitaan ja aikaa menee yhden tehtävän tekemiseen tunteja ja mitä miekkailuun tulee, 30h jälkeen se alkaa olemaan hanskassa ja silti saa olla tarkkana ettei tule 2 vastaa 1 tilannetta.
No eipä näin tätä enemmistö varmaankaan pelaa vaan se tehtäväsisältö on ajoittain tylsääkin, varsinkin niiden kaivosetsintöjen yhteydessä eikä pelimaailmassa kaupunkien ulkopuolella paljoakaan tapahdu ja se vähäkin tulee nopeasti toisteiseksi. Lisää hyvistä ja huonoista puolista tuli hahmoteltua jo sivu tai pari taaksepäin vastineeksi epäilyihin siitä miksei KCD 68-76 (ihan kivaa) pisteen Metacritic-keskiarviota enempää saanut vaikka oli omissa kirjoissani enimmältä ydinpelattavuudeltaan onnistunut ja harvinainen isomman tuotannon peli.

Sanoisin että kyllä siitä miekkailusta saa jo sen harjoituskentän ritarimiekkailusession jäljiltä ihan riittävän kuvan. Sen mielekkyyttä voi sitten käydä testaamassa vapaavalintaisesti, mutta isompia lössejä ja erikoisempia vastustajia lukuun ottamatta sen pitäisi 1vs1-tasolla hoitua ilman sen enempää perehtymistä vaikka jännitys yhä säilyy vuorovaikutteisissa viholliskohtaamisissa. Miekkailutoteutus ei nähdäkseni ole ollenkaan monimutkaista, kuten tästä ilmeisesti oletus ja havainto saatiin, vaikkei pelaaja todennäköisesti miekkaansa osaisikaan jakaa ensisekunnista lähtien. Kahden käden miekalla kannattaa nähdäkseni virpoa.
 
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
2 212
Harjoittelemaan metsästystä, aivan, tutoriaali oli vielä kesken. Tämä on vain sellainen peli että tiettyä jäykkyyttä on pakko olla ja mun mielestä se alkuperäinen tallennus systeemi oli hiton hyvä, pakotti oikeasti miettimään mitä teet kun riskinä oli heittää 2h hukkaan. Henkka ei ole supersankari eikä mikään taikavoimia omaava yliluonnollinen tappaja, vaan kouluttamaton sepän poika.

Sanotaan näin että 30h kohdalla alkaa olemaan sellaisinen tilanne että olet tasoissa pelin ja mekanismien kansssa (riippuu toki pelaajasta), siitä eteenpäin kun perus asiat on hallussa niin on aikaa keskittyä muuhun ja kun alkaa ymmärtämään varastelun ym. päälle ja rahaa on käytettävissä enemmän ja enemmän helpottuu peli jo sitten ehkä vähän liikaa.
Se tässä pelissä monille karkotuksen aiheuttaa, kun ei ole väliä osaatko sinä pelaajana mekaniikat, koska Henryn kuuluu olla täysin osaamaton ja se kestää kymmeniä tunteja, että se hahmona kasvaa sille tasolle.

Tähän yhdistettynä monelle täysin vieraat pelimekaniikat, jolloin tehdään olettamus, että mekaniikka on huono. Itsehän en haluaisi muilla mekaniikoilla enää pelatakaan.

Itse kyllä nautin julkaisussa sitä tutoriaalia reilusti yli 20h ja kun sen jälkeen pääsin avoimeen maailmaan ja Henry pikkuhiljaa oppi asioita, niin en ole kyllä moista kasvutarinaa itse kokenut missään pelissä. Kontrollit toimi oikein hyvin ja taistelu/ampuminen oli erittäin hyvää, kun Henry sen ensin oppi.

Edelleen pidän top 3 pelinä RDR1 ja RDR2 kanssa.
 

P c L A Y E R

Tukijäsen
Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 724
Tuli tosiaan Epic Storesta napattua tämä. Eipä ole mitään optimointia tapahtunut siihen verrattuna, kun julkkarin aikaan testasin pikaisesti "demoa".

Sigun kone ja kaikki draw distancet on hetettävä todella alas, että edes alotuskylässä pysyy FPS 60:ssä. Muuten GPU käyttöaste putoaa jonnekkin 60-70% ja fps tuuheat 40... Tuo drawn distancejen laskeminen taas johtaa luonnollisesti todella häiritsevään pop iniin.

Silti peli on edelleen CPU rajoitteinen. Luulisi tässä ajassa jo jonkinlaista optimointia tulleen tuihon CPU puoleen, mutta ei.
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
1 889
...
Rauhallisuus ja maltti on valttia ja hötkyily ei johda mihinkään.
Siis odottelu on valttia, malttia vaaditaan vaikeissa peleissä kuten Dark Souls ja Sekiro: Shadows Die Twice kuin väliin myös nopeutta. Se on eri asia jos tykkää kovasti siitä sisällöstä mitä tarjotaan siinä odotellessa, vaan jos se ei nappaa, käteen ei jää mitään. Totta kai olisi hauska voittaa kankeallakin statsipohjaisella taistelulla joku ärsyttävä vihollisjamppa niin kuin se kalju pääpahis, mutta on ajan hukkaa odottaa että hahmo paranee jos ei tykkää edes harjoittelusta eikä varsinkaan kaikesta oheistoiminnasta (lässytys on se pahin). Tämä peli ei tarjoa tarinan kerronnan saralla todellakaan mitään Titanicin tasoa, joten olisi ollut paras leikata vähintään puolet kaikista välivideoista ja dialogista.

MUOK. tarkennus
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
620
Mulla pyörii i5-6600k + 2070S + 32GB todella hyvin, ei valittamista.

Tulipas taas tänään pelattua paljon, kuvittelin aiemmin että Pribyslavitz on se main storyn päätös paikka ja sillä peli loppuu, mutta tässähän on vaikka ja mitä :)

Piti mennä sinne etsimään se Pious tms tyyppi. Uskollisesti tehnyt muita sidequesteja yms, mutta tässä en jaksanut.

Löysin tiirikan sieltä alttarin takaa, kävin pöllimässä Necromicon kirjan kirjastosta tiirikalla ja jouduin tappamaan sen jonkun munkin siihen.. Sitten kävin tiirikoimassa Piouksen
trunkin, otin sieltä tikarin ja kävin kuulustelemassa.. Murhasin kun kukaan ei nähnyt ja lähdin menemään.

Taisi jäädä paljon tehtäviä siellä tekemättä mutta jotenkin tuo questi ei kauheesti napannut.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
304
Eilen kaatuili taas 10min välein. Mitähän tässä vielä keksisi kokeilla, netissä on kymmeniä keskusteluja aiheesta mutta kellään ei ole selkeää ratkaisua kaatumisiin.

Kaikki kellotukset otettu pois (paitsi näytönohjain on OC-malli), muistien nopeutta laskettu, bios, näytönohjain, win10 kaikki päivitetty, prosessorin ytimien määrää koitettu rajoittaa pelissä, pelin exe-tiedosto käynnistyy järjestelmänvalvojan oikeuksilla (yhteensopivuustiloja myös kokeiltu), taustaohjelmat suljettu, tiedostojen eheys tarkistettu...

Ryzen 5 2600
B450 piirisarja
RTX2060
16gb DDR4 3200mhz

e: yksi yhteinen nimittäjä kaatumisiin näyttäisi olevan aika, pelikellossa on kaikilla yli 30 tuntia. Vahvasti viittaa paskaan koodiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 942
Ei ole kaatunu itellä kertaakaan ja kellossa 53 tuntia.
Kyllä se nyt vaan on siellä sun kokoonpanossa joku häikkä.
 

P c L A Y E R

Tukijäsen
Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 724
Nyt kun laski vegetation qualityn very high asentoon ultrasta, poistui tuo CPU pullonkaula oikeastaan kokonaan ainakin tuolla alkukylässä. En jostain syystä eilen ollut tuota asetusta koittanut laskea, vaikka muuten kyllä niiden kanssa puljailin aika pitkään.

Nyt vihdoin tuntuu pelittävän tämä peli hyvillä kuvanlaatu asetuksilla (pari asetusta Very High ja muut ultralla) ja 3440*1440 ultra wide resolla 60+ FPS koko ajan. 1080Ti ei aikoinaan vaan jaksanut millään pyörittää tätä tuolla natiiviresolla ja omaan silmään hyvillä asetuksilla riittävän hyvin. Vähän alkua pelailin ja vaikuttaa kyllä ihan kivalle. Saa nähdä miten vaan aika riittää tämmösen mammutin pelailuun.
 
Liittynyt
05.01.2020
Viestejä
51
Siis odottelu on valttia, malttia vaaditaan vaikeissa peleissä kuten Dark Souls ja Sekiro: Shadows Die Twice kuin väliin myös nopeutta. Se on eri asia jos tykkää kovasti siitä sisällöstä mitä tarjotaan siinä odotellessa, vaan jos se ei nappaa, käteen ei jää mitään. Totta kai olisi hauska voittaa kankeallakin statsipohjaisella taistelulla joku ärsyttävä vihollisjamppa niin kuin se kalju pääpahis, mutta on ajan hukkaa odottaa että hahmo paranee jos ei tykkää edes harjoittelusta eikä varsinkaan kaikesta oheistoiminnasta (lässytys on se pahin). Tämä peli ei tarjoa tarinan kerronnan saralla todellakaan mitään Titanicin tasoa, joten olisi ollut paras leikata vähintään puolet kaikista välivideoista ja dialogista.

MUOK. tarkennus
Tätä itsekkin olen ajanut takaa. Tämä peli ei ole vaikea, vain ärsyttävä. Taisteluissa pärjää kyllä hyvin, varsinkin jos niitä skillejä nostelee. Mutta itse taistelu ei tunnu oikein miltään. Souls-peleissä ja varsinkin Sekirossa taistelu toimii todella hyvin ja on samalla haastavaa. Myös niissä peleissä pitää harjoitella ja paljon.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
789
Ite kans tän aloitin pari päivää sit. 1080TI ja 24g + I5 8400 tuntuu jaksavan ihan hyvin. High ja very high asetuksia sopivassa suhteessa. Kellään vinkkiä mitä täs kantsii laita ja mitä ei että saa hyvän yhdistelmän karkkia ja fps.

1080p mopo resolla mennää.


-Esa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 704
Tätä itsekkin olen ajanut takaa. Tämä peli ei ole vaikea, vain ärsyttävä. Taisteluissa pärjää kyllä hyvin, varsinkin jos niitä skillejä nostelee. Mutta itse taistelu ei tunnu oikein miltään. Souls-peleissä ja varsinkin Sekirossa taistelu toimii todella hyvin ja on samalla haastavaa. Myös niissä peleissä pitää harjoitella ja paljon.
Vertaat aikalailla erilaisia pelejä.

Toisessa on 1st person taistelu joka pyrkii realismin suuntaan; aseet painavat (ja mitä pidemmälle mennään, sitä väsyneemmäksi touhu muuttuu), kaikki pyrkivät suojauksen kautta osumaan vihollisen puolustukseensa jättämiin reikiin (jos mennään "kaksi haarniskoitua vastustajaa" -taistelussa).

Verrokkisi taas on 3rd person clickfest jossa aseilla ei näyttäisi olevan fysiikkaa, kukaan ei koskaan väsy ja pelkät "goresplatter end movet" animaatioineen kestävät niin pitkään että Henry saisi miekkaa selkäänsä toiselta vastustajalta. (Jätetään nyt kokonaan pois vihollisten päälle hyppiminen, katoille hyppiminen tai se että mr. Sekiro kestää arquebussin luodin naamaan... :D ).


Jos pitää arcade -taistelusta niin kannattaa palvoa sitä aurinkoa tai pelata Tekkeniä. Ei, onneksi, kaikki pelit tosiaan ole sellaisia taisteluiltaan... ;)
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
304
Ei ole kaatunu itellä kertaakaan ja kellossa 53 tuntia.
Kyllä se nyt vaan on siellä sun kokoonpanossa joku häikkä.
No onhan sekin toki mahdollista, mutta kaikki muut pelit toimii ongelmitta.
Tosin RDR2 online kaatui pari kertaa samalla tavalla, heitti työpöydälle ilman mitään virheilmoituksia. Tarinapuoli kuitenkin toimi nätisti sen 80 tuntia.

Kerran on tullut tämä virheilmoitus:
dxgi_error_device_removed
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.01.2020
Viestejä
51
Vertaat aikalailla erilaisia pelejä.

Toisessa on 1st person taistelu joka pyrkii realismin suuntaan; aseet painavat (ja mitä pidemmälle mennään, sitä väsyneemmäksi touhu muuttuu), kaikki pyrkivät suojauksen kautta osumaan vihollisen puolustukseensa jättämiin reikiin (jos mennään "kaksi haarniskoitua vastustajaa" -taistelussa).

Verrokkisi taas on 3rd person clickfest jossa aseilla ei näyttäisi olevan fysiikkaa, kukaan ei koskaan väsy ja pelkät "goresplatter end movet" animaatioineen kestävät niin pitkään että Henry saisi miekkaa selkäänsä toiselta vastustajalta. (Jätetään nyt kokonaan pois vihollisten päälle hyppiminen, katoille hyppiminen tai se että mr. Sekiro kestää arquebussin luodin naamaan... :D ).


Jos pitää arcade -taistelusta niin kannattaa palvoa sitä aurinkoa tai pelata Tekkeniä. Ei, onneksi, kaikki pelit tosiaan ole sellaisia taisteluiltaan... ;)
En vertaakkaa realismia, mihin tämä peli selvästi pyrkii. Vertaan siksi, koska jotkut sanovat että tämä peli vaatii paljon harjoitusta. Totta, ei souls-like pelit pyri realismiin, en ole väittänytkää niin. Niitä pelejä on vaan paljon mielekkäämpi pelata.

Tässä pelissä on vaan niin paljon ongelmia monessa muussakin asiassa. Ehkä pelillisiä asioita on tehty realismi edellä, ampuen kuitenkin nuolella päähän pelillistä mielekkyyttä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 167
Ei ole kaatunu itellä kertaakaan ja kellossa 53 tuntia.
Kyllä se nyt vaan on siellä sun kokoonpanossa joku häikkä.
Sanon, että ei ole kokoonpanossa vika vaan ohjelmoinnissa kummittelee edelleen jokin pahimmanlaatuinen vika.

Kuten aikasemmin sanoin, niin itsellä peli kaatuili satunnaisesti jonkun aikaa eikä koneessa ole mitään ylikellotteluja jne. erikois-säätöä. Lämpötilalukemat ovat kunnossa ja muutenkin kaikki toimii OK. Minulla kaatuilua alkoi tapahtumaan 100:n pelitunnin paikkeilla.

Olin aikoinaan yhteydessä Warhorseen vian takia ja lähettelin heidän neuvojen mukaan luotuja CryEnginen dump- ja loki-tiedostoja ja myös tavallisia .dmp-tiedostoja. Ratkaisua ei näemmä ole löytynyt.
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
855
En vertaakkaa realismia, mihin tämä peli selvästi pyrkii. Vertaan siksi, koska jotkut sanovat että tämä peli vaatii paljon harjoitusta. Totta, ei souls-like pelit pyri realismiin, en ole väittänytkää niin. Niitä pelejä on vaan paljon mielekkäämpi pelata.
Varmaan nyt riippuu kohderyhmästä ja mitä on pelannut. Jos on vaikkapa Mount & Blade: Warband ja Skyrim tutumpia kuin nämä FromSoftin pelit niin en aivan havainnoi, miten tämä paranisi muuttumalla vaikka kolmannen persoonan pelaajastaan etäisemmäksi toteutukseksi, joita markkinalla on runsaasti. Kivempi se on nähdäkseni gamepadin mini-joystickeilla liikkua ja hallita miekkaansa kuin tilata lyöntejä nappeja painamalla, joten aika paljon tuntumasta menetettäisiin.

Itselläni ainakin se ensireaktio vihollisen kohdalla on lyödä ensin kaveria miekalla eikä painaa blokkinappia pohjaan ja odottaa sekä torjua vihollisen hyökkäys, jolloin olisi sinun vuorosi hyökätä, mikä ilmeisesti oli se oletustoteutus esimerkiksi Jedi: Fallen Orderissa. Aika herkästi Kingdom Comessa saa iskua sisään miekkailussa, jossei puhuta parista tarinahahmosta. Taistelut ovat kuitenkin osa esinekeruutakin, joten voit myös valita oletko hidas vai nopea, eikä tässä nyt tarvitse sen suhteen missään välissä himmailla ainakaan 1vs1-tilanteissa. Joukkokohtaukset eivät käytännössä toimi ja useampaa vastaan samaan aikaan taistelu on aika kankeaa, mutta 1vs1 ei tämän nyt pitäisi olla kovinkaan monimutkaista vertailussa yhtään mihinkään. Tai itse en ainakaan mitään kombojakaan opetellut, kun ritarin opeilla miestä kyllä kaatui.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
3 713
Muutama tunti takana ja ei kyl mitää hirveitä riemunkiljahduksia ole herättänyt. Enemmän tullut vastaan asioita jotka hiertää, esim. käyttöliittymä/hud ja se että peli toimii yllättävän köykäsesti omalla rigillä. Pitänee katella jotain tuunausvinkkejä, mistä eniten saa irti ruutuja. Kaippa tätä pelailee ja saattaahan tämä myöhemmin iskeä, mutta ainakaan alku ei lupaa hyvää, sille että tätä välttämättä hiois sataa tuntia. Ymmärrän kyl heti, mikä tässä voi joitaki viehättää, mut itellä tulee heti jotenki semmonen "paluu vuosituhannen vaihteeseen käyttöliittymä" fiilis. Yllättävän paljon on ollut myös erinnäköstä välivideota.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
289
Tässähän tutoriaali on puuduttava ja pitkä. Kannattaa se rimpuilla läpi koska vasta sen jälkeen alkaa pelin hyvät puolet tulemaan esiin.
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
1 889
Vertaat aikalailla erilaisia pelejä.

Toisessa on 1st person taistelu joka pyrkii realismin suuntaan; aseet painavat (ja mitä pidemmälle mennään, sitä väsyneemmäksi touhu muuttuu), kaikki pyrkivät suojauksen kautta osumaan vihollisen puolustukseensa jättämiin reikiin (jos mennään "kaksi haarniskoitua vastustajaa" -taistelussa).

Verrokkisi taas on 3rd person clickfest jossa aseilla ei näyttäisi olevan fysiikkaa, kukaan ei koskaan väsy ja pelkät "goresplatter end movet" animaatioineen kestävät niin pitkään että Henry saisi miekkaa selkäänsä toiselta vastustajalta. (Jätetään nyt kokonaan pois vihollisten päälle hyppiminen, katoille hyppiminen tai se että mr. Sekiro kestää arquebussin luodin naamaan... :D ).


Jos pitää arcade -taistelusta niin kannattaa palvoa sitä aurinkoa tai pelata Tekkeniä. Ei, onneksi, kaikki pelit tosiaan ole sellaisia taisteluiltaan... ;)
Suht huonoa metaforaa taas heitetty. Ei Kingdomin taistelu ole sen enempää realistisempi kuin Soulsien tai Sekiron. En aio nyt ruoskia tätä Kingdomia enää yhtään enempää, vaan ottaa esille pelisuunnittelun perusidean. Ero siis näiden pelien välillä on se että toisessa ei oteta huomioon ulkoisia seikkoja kuten millainen haarniska vihollisella on, eikä voi päättellä paljoakaan vihollisesta sen ulkoasun perusteella, sillä From Softwaren peleissä viholliset ovat usein omituisia örkkejä. Kingdomissa totta kai on jalat maassa tiukemmin, koska vastukset on ihmisiä haarniskoineen, sekä aseetkin on tuttuja meille ihan tosielämästä, mutta nämä seikat ei tee vielä itse taistelemisesta realistista. Realistisesti kun taistellaan miekalla, se miekka tulee varoittamatta nopeasti päälle ja yksi onnistunut isku riittää voittoon. Realistista ei ole Kingdomissa esimerkiksi se että iskut ovat laiskan hitaita niiden oikeaoppisuudesta puhumattakaan. Jos ole miekkaillut oikeasti (minä en ole, mutta tiedän kuitenkin), et voisi missään tapauksessa lähestyä taistelua kuin Kingdomissa. Voimme siis todeta että realistisuus on roskiksessa välittömästi, koska kyseessähän on muutenkin videopeli. Lähtökohtaisesti mikään viihde, niin kirjat, pelit kuin elokuvat eivät ole realistisia, koska realismia ei voi kaapata kameralla nauhalle varsinaisesti, ellei puhuta tietysti dokumenteista ja sen sorttisista, mutta näitä ei luetella viihteeseen.

Ainoa syy miksi saattaisimme kutsua Kingdomia realistiseksi on sen asetelema, eli keskiaika, tuohon aikakauteen liittyvä teknologia ja esim. vaatetus, Tsekin maisemat, jne. Peli lähtee siis siitä liikkeelle, että saatamme ymmärtää jotain pelissä vaadittavasta toiminnasta, sillä ymmärrämme että tuollaiset varusteet saattavat kulua ja aatelisten edessä ei sovi pelleillä, koska tällaisiin asioihin voi tosielämän kautta samaistua. Me emme siltikään tiedä kuluvatko varusteet pelissä tai miten aatelinen toimii kun sellaisen kohtaamme ennen kuin olemme pelanneet peliä. Kingdom tiedetysti kuitenkin tähtää tämän sortin realismiin, että sen pelimaailmassa tulee elää tämän aikakauden puitteiden rajoissa ja se ottaa monet pienet asiat kuten mm. maineen, ruokailun, hahmon ulkoasun, päähahmon taustan ja sen sorttiset mukaan pelin pohjapiirrustukseen, mikä on varmastikin pelin viehättävin puoli ja saattaa yllättää monet jotka eivät odottaneet peliltä tämän sorttista "mikropohdintaa", ehkäpä tottuneena perinteisempiin peleihin. Tässä mielessä Kingdom tuo pöytään kehitystä syvällisemmän ropetuksen muodossa.

Mikä sitten mättää? No mätätä ei tarvitse minkään, mutta selvää on että pelin vastaanotto ei ole ollut kovin riemuvoittoinen ja kritiikkiä on saanut myös toinen samaan tyylinen peli The Witcher 3 paljonkin, vaikka kriitikot pitkälti tykkäsivät. Ei tuostakaan pelistä nyt sen enempää, mutta kuten jo ehkä tiedät, minä henkilökohtaisesti en pidä näissä peleissä niiden hitaasta luonteesta. Tämä ei tarkoita ettenkö olisi kärsivällinen, en pitäisi realismista, en pärjäisi vaikeissa peleissä, ettenkö pysty keskittymään pitkään vuoropuheluun tai pelaisin ainostaan ns. arcade-pelejä, vaan se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä että niin Kingdomin kuin The Witcher 3:n (kun näitä yleensä samat jampat pelaavat) tyyli edistää pelin kulkua ei ole mieleeni. Kummatkin pelit ovat keskivertoa selvästi hitaampia etenemään, mutta olemme ehkäpä yllättyneenä huomanneet että tällaiselle tahdille löytyy yleisöä paljonkin, siis hitaille peleille. Eihän siinä, hyvä että kaikille on pelattavaa. Lisänä itse Kingdomissa on tämä tietyn mentaliteetin lähestymistapa joka asiaan, että pitää eläytyä aika vahvasti siihen maailmaan, ikään kuin ropetella/larppailla mukana, koska tien varsilla voi puskista roistot yllättää, mikä on hyvinkin mahdollista sodan keskellä, ja vaikka toisena se ettei toisen kämppään juosta tuosta vaan sisään ilman lupia. Jos on halukas taikka kykenevä eläytymään peliin tuolla tavalla, että ikään kuin etsii tämän sortin realismia pelistänsä, niin varmasti iskee, mutta kaikki ihmiset eivät suhtaudu viihteeseen tällä tavalla, kuten esim. teatterimaista esiintymistä ihailtaessa siitä ei haeta mitään realismia alkuunkaan, vaan tunnekuohuja.

Tärkeää on nyt perustaa käsitys, että jos olet tuon sortin pelaaja kuka nauttii mainituista peleistä kovasti, se ei tee sinusta mitenkään älykkäämpää, taitavampaa, eikä millään mittarilla parempaa ihmistä kuin muista. Satut vain tykkäämään tuon sorttisesta eläytymisestä asioihin. Minun kirjoissani hyvä peli on sellainen, mikä on mahdollisimman interaktiivinen, eli se ei etene yhtään mihinkään ilman pelaajan omaa toimintaa. Välivideoita ehkä sopii olla, mutta niiden on oltava erittäin hyvästä syystä olemassa ja niiden ei sovi riepotella hahmoa liiaksi toimimaan oman päänsä mukaisesti, sillä minä olen se pelaaja, enkä joku ruudun takana tuijottava henkilö kuka seuraa hänen tekemisiään. Esimerkkinä System Shock 1 on loistava esimerkki tällaisesta pelistä, mikä kertoo pelaajalle jatkuvasti monisyistä tapahtmusarjaa, mikä on johtanut avaruusaluksessa tapahtuneeseen skandaaliin, samalla antaen pelaajan itse liikuttaa ja toimia hahmolla keskeytyksettä alusta loppuun saakka. Pelissä ei ole mitään elokuvamaista eikä mikään tapahdu itsestään, vaan se on perinteinen pelaajavetoinen videopeli.

Nyt tulen siihen mikä sai minut tämän kirjoittamaan: Youtubessa on video Kingdomista otsikolla tyyliin "Kingdom on pelaajille jotka eivät pidä videopeleistä" (enkuksi). En ota kantaa videon sisältöön enkä ole edes samaa mieltä otsikon kanssa, mutta on selvää ettei The Witcher 3:ea, Kingdomia tai vaikkapa Red Dead Redemption 2:sta pelaavia haittaa se että peli ohjautuu pitkine välivideoineen itsekseen eteenpäin, vaan elämystä tuottaa aivan muut seikat, kuten ihailtavan tarkasti tehdyt yksityiskohdat maailmassa, eli taas sellainen seikka mikä vaikuttaa eläytymiseen ja on tietyssä mielessä realistista. Selvää on kuitenkin se että tällainen lähestymistapa ei noudata perinteisen videopelin oppeja interaktiivisuudesta, eivätkä ne tarjoa sen sortin haastetta mikä tuntuisi aina reilulta, jos et mieti asioita ns. laatikon ulkopuolelta. Ymmärrän hyvin kuinka The Witcher 3:ssa voi olla hauska miettiä valintojaan ja katsoa mitä tapahtuu, kun on tehnyt tulkintansa siitä mikä vaikuttaa mihinkäkin asiaan. Nämä pelit tähtäävät juuri tuollaiseen pähkäilyyn jolle on oma yleisönsä, mutten ota kantaa nyt siihen kuinka onnistuneesti ne sen aina tekevät. Pääasia kuitenkin on että se mihin tähdätään, vähintään tämän yhden asian tulisi ainakin onnistua hyvin, sillä yksi peli ei voi sisällyttää kaikkea virtuaalista mahtavuutta sisällensä, koska aika ja raha eivät yksinkertaisesti riitä tällaiseen, eikä voi miellyttää kaikkia muutenkaan. Tästä syystä esim. Cyberpunk 2077 ei tule olemaan mikään jumalpeli, vaan saman tyyppinen eläytymisseikkailu kuin The Witcher 3 ja aika varmasti siksi natsaa yleisölleen.

Voimme päätellä, että maailmaan on pikku hiljaa saapunut tällainen uudenlainen tyylilaji, mikä tähtää eläytymiseen ja elokuvamaiseen kerrontaan tasapainoitellen näiden välillä. Mekaanisesti peli voi vaatia vähän tai paljon, olla siis joko täysin stasipohjainen tai ei. Kingdom vaatii opettelua taistelun suhteen, koska jo nappeja on useampia, kun taas Soulsit vaativat nappien suhteen vähemmän, mutta vuorovaikutus on vahvaa, eli oma ohjaamisesi määrittää kaiken, joten niitäkin voi pitää aika mekaanisina peleinä, etenkin keskittymistä vaativina.
On minusta kaikkiaan hienoa että kaikille pelaajille löytyy pelejä, mutta näiden uuden ajan pelien tuoma elitistinen asenne muita pelaajia kohtaan ei ole tervetullut. En tiedä mistä se kumpuaa, mutta kypsää se ei ainakaan ole, mikä nostaa tapetille seikan että muka kypsät ihmiset pelaa muka kypsiä pelejä. Kaikki mainitsemani pelit ovat vain pelejä, niiden avulla ei mitata ihmisestä mitään, vaan niitä nautitaan viihteenä yhdessä tai itsekseen ja niistä on hauska keskustella muiden kanssa, antaen niille kritiikkiä kuin valottaen onnistumisia. Henkilökohtainen loukkaantuminen ei ole tästä tarpeen ja jos peli myy tarpeeksi hyvin, kuten nyt tämä uudempi genre tuntuu myyvän, näitä pelejä tulee takuulla lisää, joten niistä pääsee myös nauttimaan jatkossa. Ei kannata ruveta väärin myymään niitä muille tai haukkua eri tyyppisiä myös suosittuja pelejä, koska tällainen meuhkaaminen vasta saakin ihmisen vaikuttamaan vähä-älyiseltä, vastoin sitä mitä näiden pelien äänekkäimmät kannattajat yrittävät olla.

MUOK. virheet
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
3 713
Tässähän tutoriaali on puuduttava ja pitkä. Kannattaa se rimpuilla läpi koska vasta sen jälkeen alkaa pelin hyvät puolet tulemaan esiin.
Pariin otteeseen jo kontrollit kusseet ja joutunut ottaan jonku ½h takapakkia ku vahingossa alottanut ryöstämisen ku yrittänyt puhua yms. Ihmeellisiä ratkaisuja kyl kontrollien suhteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 704
TL;DR rant leikattu
koska tällainen meuhkaaminen vasta saakin ihmisen vaikuttamaan vähä-älyiseltä, vastoin sitä mitä näiden pelien äänekkäimmät kannattajat yrittävät olla.
Puhut nyt ilmeisesti itsestäsi koska itse meuhkaat Kingdom Come -langassa kuinka muut pelit ovat hauskempia? Kuten jo aiemmin todettu; kannattaa pelata niitä - kaikki pelit eivät ole kaikille.

Omasta mielestä Kingdom Come oli "OK" - en edes (vielä) pelannut sitä loppuun koska "elämä" (ja 25 muuta peliä). Parasta oli juuri maisemat ja keskiaika "kulttuuri".
Tuli kuitenkin pelattua noin 30 kertaa enemmän kuin Dark Souls III:sta (steam näyttää 67 minuuttia). Minulla näin päin. Jatko-osaa tulee testattua varmasti. Dark Souls MLXCIV:tä tuskin. ;)


P.S. "(minä en ole, mutta tiedän kuitenkin)" oli ehkä tämän vuoden (tahattomasti?) hauskimmin kommentoitu oksymoroni. :D
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
855
En kyllä keksi millä logiikalla KCD kaikista maailman peleistä on saanut YouTube -videolta kunnian olla peli miehille, jotka vihaavat pelillisyyttä.

Pelissä on ydinpelattavuutta, joka on aktiivista hahmonkehitystä ja ennen kaikkea hyvin yksinkertaista 1vs1-miekkailua, joka on suunnilleen yhtä monimutkainen haaste pelaajalleen kuin kiekko.tk. Pelimaailmassa on vielä tutkittavaa tilaa lukoissa, huoneissa ja kellareissa. NPC-hahmoissa on reaktiivisuutta, eivätkä he ole vain koristeina.

Kun tämä ei todellakaan ole peli, joka eläisi vain välivideotehtävärakenteestaan tai rajoittaisi pelaajan toimintaa pelimaailmassa parhaansa mukaan niin en projisoisi tähän sellaisia tuntoja, jos se varsinainen perustaistelutilannekin on yhä jäänyt kokeilematta. Tai vaikka tyypillinen hahmonkehityskeskuskustelu saati sitten vapaa esinekeruu tai ihan vaan hiippailu luvattomasti toisen kiinteistössä.

Ei tässä nyt mikään käytäväjuoksun rytmitys ole, mutta ihan riittävän jännittävää pitäisi viholliskohtaamisten ja hiippailun olla. Tai vaikka murhan, kun koko linnoituskaupunki siihen reagoi, mistä seuraa mainekin.
 
Liittynyt
05.01.2020
Viestejä
51
Puhut nyt ilmeisesti itsestäsi koska itse meuhkaat Kingdom Come -langassa kuinka muut pelit ovat hauskempia? Kuten jo aiemmin todettu; kannattaa pelata niitä - kaikki pelit eivät ole kaikille.

Omasta mielestä Kingdom Come oli "OK" - en edes (vielä) pelannut sitä loppuun koska "elämä" (ja 25 muuta peliä). Parasta oli juuri maisemat ja keskiaika "kulttuuri".
Tuli kuitenkin pelattua noin 30 kertaa enemmän kuin Dark Souls III:sta (steam näyttää 67 minuuttia). Minulla näin päin. Jatko-osaa tulee testattua varmasti. Dark Souls MLXCIV:tä tuskin. ;)


P.S. "(minä en ole, mutta tiedän kuitenkin)" oli ehkä tämän vuoden (tahattomasti?) hauskimmin kommentoitu oksymoroni. :D
Voin sanoa, ettei tunnissa Dark Soulsissa pääse alkuunkaan. Toisinkuin tätä pitää näköjää pelata yli 20h niin kaikki pelilliset ongelmat katoaa? En usko. Annoin tälle 17h, joka on aika paljon aikaa uhrattu peliin joka ei missään vaiheessa napannut.

Eli tämä peli ei vaan ole minulle. Harmin paikka, koska aihepiiri kiinnostaa aikalailla.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
304
Noniin, nyt näyttäisi kaatuilu loppuneen. Vedin biosin oletusasetuksille, joka samalla pudotti muistit 2400mhz:iin (kammat on 3200mhz).
5h oli peli päällä eikä kaatunut kertaakaan :rolleyes:
Jos tosiaan oli muisteista kiinni niin on kyllä herkkä peli, jos ei pysy vakaana koneen vakiokelloilla.


Taistelumekaniikasta pakko mainita sen verran, että itse pelaan Xbox-padilla eikä sillä ainakaan ole mitään ongelmia taisteluissa, kunhan HENKKA ensin oppii taistelemaan.
Ihmettelin kyllä alkuun että miten voi olla näin kankeaa miekan heiluttaminen tai edes nyrkkien, mutta se johtui tasan siitä että pelihahmo vaati kehittymistä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.01.2018
Viestejä
56
Taas hyvä esimerkki miten erilaisia "haluja" ihmisillä on, siis tuo että pelissä saisi tapahtua vain kun pelihahmo tekee jotain.

Minusta taas on todella hienoa miten muu maailma pelissä elää omaa elämäänsä ja asioita tapahtuu ilman Henryäkin mutta taas pelaajan tekemiset vaikuttavat maailmaan monellakin tasolla.
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 584
Ostin pelin jo silloin 2016 kun tämä julkaistiin ja jo heti ensimmäisten tuntien aika tuli selväksi että ihan historiallinen tapaus RPG-pelin saralla. Realistisuus ja tarkkuus on omaa luokkaa ja saattaa varmasti turhauttaa joitain nykypeleihin tottuneita.

Kingdom Come on oikea roolipeli jossa asioilla on oikeasti merkitystä ja jossa pienetkin detailit merkitsevät. Markkinoilla on runsaasti ”chosen one”-simulaattoreita joissa taikamiekalla tjsp kaadetaan tuhansien miehien armeijoita, örkkejä ja lohikäärmeitä yms paskaa, joten KC on hyvin piristävä poikkeus tässä kategoriassa.
 
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
353
Kannattaa se miekkataistelu nyt ensin omaksua ja testata samoin kuin kaupungit ennen kuin antaa mitään lopullista tuomiota. Ne eivät toteutuksina ole hukutettu myöskään mihinkään yltiörealismiin vaan sieltä todellakin löytää poikkeuksellista vuorovaikutteisuutta 2010-luvun loppupuoliskon peliteokseksi.

Ei tämä nyt mistään välivideoista sentään elä vaan on ehta RPG pelimaailmaltaan.
Joo, kandee antaa hieman siimaa. On tuo tosi kömpelö, julkaisussa vielä kömpelömpi, mutta on siinä silti paljon sisältöäkin. Ei noita pelejä nyt niin monia ole, joita huvittaisi pelata.
On tuo kuitenkin mekaniikaltaan silti paljon parempi kuin jokin 10 vuoden takainen peli. Sinänsä mahtava nähdä millaisia nuo roolipelit ovat tulevaisuudessa. Liekö pelienginet se asia joiden kehittymistä pitää odotella, osaamista tekemiseen tuntuu löytyvän maailmalta.
Graafisesti nuo on jo sitä tasoa, että immersiota löytyy runsaiden yksityiskohtien myötä. Ja tuo skillisysteemikin on mielestäni parannus aiempiin.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
620
Ei tämä tosiaan ole autistien peli, ei sovi sellaisille jotka haluavat instant toimintaa. Pelasin nyt vihdoin läpi, taisi olla 140 tuntia steamin kellossa kaikkiaan. Aattelin jäädä kuitenkin loottaamaan vielä hetkeksi ja ehkä tehdä nuo pari metsästys yms tehtävää ennen kuin jään oottelemaan jatkoa. Toivottavasti tulee joskus.

On tämä kyllä ihan paras peli aikohin, kaipasin varmaan 20 vuotta Sierran Quest For Glory sarjalle jatkoa ja tämä kyllä täytti sen.

Harmi ettei Theresaa saanut mukaan Pribyslaviziin tai päässyt edes köyrimään kuin kerran.
Hälle pystyi kuitenkin kertomaan totuuden Sir Radzigista ja vakuuttelemaan rakkautta noblemanina.

Johanka ja ukko eivät myöskään tainneet ikinä ilmestyä tuonne rakennettuun kaupunkiin,
oiskohan tekijöillä jäänyt vähän useammassakin kohdassa peli kesken.

Siellä Talmbergin sisätiloissa seinällä kun kattoo yhtä maalausta niin lukee joku suomalaisnimi, oiskohan
ollut donaattori tms.

Ehkä vois koittaa vielä tuon tournamentin voittaa ja koiran kanssa käydä tutkimassa noita aarrekarttoja.

Hauskaa olisi jos KCD2 saisi importattua jotenkin nykyhenrin, vaikka pelillisesti ehkä kovin hankalaa toteuttaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
753
Kuten aiemmin todettu, tää jäi julkaisun aikaan odottaan aikoja parempia. Ja se aika koitti nyt viimein. Nyt on jokunen tunti takana, ja vaikka alku tuntuikin taas myrkynjuonnilta - kuten viimeksikin - tuossa kohti kun mentin ekan kerran metsästämään huomasi kuinka kertakaikkisen upea tää peli on. Uskomattoman hienosti tehty tuo metsä, ja hieno tunnelma kun ekaa kertaa oli pupuja sekä peuroja jouskarin kanssa kyttäämässä. Tuntuu melkein kuin Skyrimiltä kymmenenteen potenssiin, sillä erolla että tämän keskiaikaismeininki uppoaa paljon paremmin kuin lohikäärmeet yms. örvelöt. Onhan tuo jousiammunta kyllä semmoista että ei meinaa millään osua mihinkään, 10 metrin päästä kun ampuu lentää nuolet 5 metriä ohi, mutta eiköhän se tosiaan siitä parane kun saa skilliä vähän lisää.

Pelikin tuntuu nykyään pyörivän paremmin kuin ennen, i7-8700K & 1080Ti @1440p kombolla (HD tekstuuripaketilla) kaikki Ultralla paitsi varjot medium, FOV nostin hieman jonnekin 70 kieppeille ja piirtoetäisyydet paria napsua vaille tappiin. Kohtuu vakaa 60-70fps painaa menemään.

Pieniä graafisia bugeja ja satunnaisia ärsyttävyyksiä tähänkin kyllä on mahtunut. Esim. tuon metsästystehtävän jälkeen jostain syystä vartija kävi kimppuun, ja mitään selitystä en saanut että miksi? Mitään varastettua kamaa tms. ei ollut päällä. Mitkähän nuo perusteet mahtoi olla, en huomannut että mistään olisi niitä nähnyt, vai eikö naama vaan miellytä? No onneksi oli save suht lähellä ja juoksin sitten suorinta tietä hevoselle jonka juuri sain, piti vaan välissä käydä myymässä tavaraa minkä sieltä metsästä olin kerännyt.

Lisäksi kävi pieni "vahinko" (en tiedä liittyykö tämä tuohon vartijahommaan):
Tuolla Rattayssä kun piti käydä vetämässä niitä kahta tyyppiä kuonoon, ennenkuin Milan suostuu tappeluun, kävi hieman hassusti. Tyrmäsin sen Ringletin (tms.) ja piti sitten huvikseen kokeilla nostaa ruumista. No painoin vahingossa liipaisinta vähän liian kauan, joten Henry otti vauhtia ja tallasi kaverilta pääkallon murskaksi. :lol: Poistuin sitten vähin äänin paikalta. :whistling: Onkohan tosta jotain haittaa kenties myöhemmin, tajuaako vartijat tms. että se olin minä, tai onko tuo joku tärkeäkin NPC? :oops: Mitään ilmoitusta en nähnyt että joku olisi tätä tapahtumaa todistanut.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
3 713
Itellä upposi. Samalla tavalla tuo alku oli jotenki köykänen, mutta toisaalta kun haisto että tässä on itelle sitä potentiaalia nii painoin menemään juonta etiäpäin. Sit onki vaan haahuiltu sivutehtävien parissa ja tapettu bandiitteja ja keräilty omaisuutta. 29h pelikellossa jo ja pitkästä aikaa semmonen peli, että hurahtaa useampi tunti ilman et tajuaakaan ajan kulua. Yleensä kuitenki tulee noustua penkistä ja vähän jaloteltua, tän kanssa ei vaan tajua sitä tehä. Käyttöliittymä on kyl hirveä, mutta nää on näitä joiden kanssa oppii just ja just elämään. Ymmärrän kyl ettei tää kaikkia viihdytä, itessä on vaan tämmöstä tutkijan/keräilijän vikaa peleissä nii pelkkä samoilu tässä on ihan hauskaa toistaiseksi kun ei tiedä mitä vastaan tulee. Juurikin sama kuin esim. Skyrimissä tai Witcher3ssa aikanaan.

Ehkä suurin pettymys tulee siitä, että luulin tän olevan roolipeli myös juonen osalta. Yllättävän vähän on kuitenkaan mitään semmosia "valitse miten vastaat" tyyppisiä reaktioita vaan Henry tekee mitä haluaa, reagoi kuin pikkulapsi tai muuta vastaavaa. Roolipelattavuus enemmän tuolla "luonnossa" kuten Skyrimissä, eli voi varastella missä haluaa, tappaa lähes kenet vaan jne.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
620
Esim. tuon metsästystehtävän jälkeen jostain syystä vartija kävi kimppuun, ja mitään selitystä en saanut että miksi? Mitään varastettua kamaa tms. ei ollut päällä. Mitkähän nuo perusteet mahtoi olla, en huomannut että mistään olisi niitä nähnyt, vai eikö naama vaan miellytä? No onneksi oli save suht lähellä ja juoksin sitten suorinta tietä hevoselle jonka juuri sain, piti vaan välissä käydä myymässä tavaraa minkä sieltä metsästä olin kerännyt.
Oliko sulla niistä eläimistä kerättyä lihaa mukana? Sekin taitaa olla varastettua jonkin aikaa, korjaantuu muistaakseni itestään ajan kuluessa tai jos keität sen padassa.

Kyllä noi välillä ihan satunnaisestikin tarkistaa ettei sulla oo mitään varastettua.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
620
Huomasin muuten vasta nyt että taistelut onnistuu parhaiten kun hiiren nopeus on pienellä, samoin kun tiirikoinnissa. Eli kannattaa tiputtaa DPI:t jos ei muuten meinaa onnistua.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
304
Eikös metsästys ole tässä luvanvaraista ainakin tietyllä alueella/tietyt eläimet, johtunee siis siitä että vartija käy kimppuun kun on itse kaadetut lihat taskussa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
753
Mun muistaakseni tossa Hansin kanssa kun metsästää ja sai enemmän saalista, tuli joku maininta/perkki että olis nyt lupa metsästää siinä metsässä.
Tietysti jos se ei koskenut vielä sen questin aikana harkittuja lihoja tai vahingossa kaatoja tuli jostain toiselta alueelta, on eri asia. Tai jos se koski vain jäniksiä kun tuli pari peuraakin siinä sivussa ammuttua. :tdown:
Vähän hankala pysyä aina kärryillä, mistä noi vartijat milloinkin vetää herneet.

Pakko kantaa kaikki raadotkin mukana kun on perse niin auki. Mutta hyvä tietää että kypsänä saa lihoja roudata hyvällä omallatunnolla.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
312
Suottaapi se Henkankin ulkonäkö vaikuttaa asiian, tarkoitan jos valvonut rääsyissä ja yltäpäältä jänojen ja peurojen veressä niin saattaa vähän huomiota herätellä vartioissa.

Alottelin toisen pelin ja 67h... Ja nyt alkaa ymmäärtää miten koko systeemi toimii ja pysyy kasassa. Ne jotka tuohon on perehtyneitä ja antanut ylistäviä arvioita niin... ovat oikeassa ;) (vioistaan huolimatta) 9/10 peli
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
128
Sleep & save ei ilmeisesti tallenna, jos käy vaan pari minuuttia nukkumassa. Tuli huomattua tämä kantapään kautta kun yksi äijä kävi kimppuun ja pisti Henkan nippuun. Onneksi lähin tallennus oli vain 15 minuuttia sitten. Oli kuitenkin ragequit aika lähellä :D

Kerran pelannut jo läpi puhtoisella ja nöyrällä ritarilla, aika pitkälti vain päätehtävän suorittamalla. Nyt uusi peli ja tarkoitus vetää rauhassa, tutkia ja suoritella sivutehtäviä. Tällä kertaa Henkka on mustissa vaatteissa kulkeva Robin Hood. Ryöstetään rikkaamilta ja annetaan köyhille, ja itsehän sitä on aina aika köyhä.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
3 713
En oo vielä nähnyt etua miks käyttäisin mitää mustia nahkisvaatteita, suurimman osan asioista voi pölliä vaihtamalla haarniskan hetkeks pois ja aika vähän tulee sitäkin käytettyä. Massia tullut jo 22K enkä oo etes vaivautunut kaupungeissa mitään easy-chestejä isompaa kattelemaan. Skalitzissa voi näköjään farmata rahaa jos tarvii, parin päivän välein voi käydä kattoon et onko siel taas Cuman vs Bandits tappelu menossa, odottelee että harventavat itsensä ja sen jälkeen ampuu hevosen selästä nuolilla kaikki hengiltä ->profit.

Välillä tulee kyl vastaan immersiota rikkovia bugeja, mm. viholliset vaan häviää / kaikki käy sun kimppuun(bandit vs cuman taistelussa) / vihut ei näe edes päivänvalossa / kaupunkilaiset ihmettelee "kuka siellä on" vaikka kävelen kadulla hevosella jne. Yheltä bandiitilta löyty 9 miekkaa ja 1100 nuolta.

Sellanen ärsyttävyys että kun noita very hard lukkoja ei saa aukaistua ja karttaan ei saa ku yhen merkin, nii jäänee varmaa aika paljon sit noita aukomatta lopulta.

Ei mitään isoa, kyllä tää koukuttaa vaan pahasti, toki jotain pientä väsymisoiretta jo näkyvissä ku skillit alkaa olla lähempänä kymppiä ku nollaa. Pitäs vissii pääjuonta pelailla etiäpäin kohta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.02.2018
Viestejä
210
En oo vielä nähnyt etua miks käyttäisin mitää mustia nahkisvaatteita, suurimman osan asioista voi pölliä vaihtamalla haarniskan hetkeks pois ja aika vähän tulee sitäkin käytettyä. Massia tullut jo toistakymmentätuhatta enkä oo etes vaivautunut kaupungeissa mitään easy-chestejä isompaa kattelemaan.
Ehkäpä vaikeustason lisäämiseksi, haarniska päällä sitä on melkoinen tankki, mutta nahkakuteissa ei. :)
 
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
2 212
Sleep & save ei ilmeisesti tallenna, jos käy vaan pari minuuttia nukkumassa. Tuli huomattua tämä kantapään kautta kun yksi äijä kävi kimppuun ja pisti Henkan nippuun. Onneksi lähin tallennus oli vain 15 minuuttia sitten. Oli kuitenkin ragequit aika lähellä :D

Kerran pelannut jo läpi puhtoisella ja nöyrällä ritarilla, aika pitkälti vain päätehtävän suorittamalla. Nyt uusi peli ja tarkoitus vetää rauhassa, tutkia ja suoritella sivutehtäviä. Tällä kertaa Henkka on mustissa vaatteissa kulkeva Robin Hood. Ryöstetään rikkaamilta ja annetaan köyhille, ja itsehän sitä on aina aika köyhä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
128
Ehkäpä vaikeustason lisäämiseksi, haarniska päällä sitä on melkoinen tankki, mutta nahkakuteissa ei. :)
Juuri näin. Myös sen takia ettei tarvitse puljailla varustusten kanssa vaan voi mennä kokoajan samoilla kamoilla paikasta toiseen. Hepan kyydissä on kuitenkin jotain haarniskaa, jos tuntuu että tarvii.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
753
Jaaha selvis mysteeri miksi vartija kävi iholle. Poimin sieltä metsästyspaikasta sieniä, ne oli näköjään inventoryssä merkitty varastetuiksi. Ei näytä jokamiehenoikeudet pätevän tuolla. :lol:
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
3 713
Oon kyl ite yllättynyt kuinka vapaasti täs voi metästää ja kerätä tavaraa metästä. Hyvä jos kaupunkiin ehtii nii ne lihat on jo myytävissä tai sit vaan kokkaa ne. Toki vartijat pysäyttelee välillä, mut ne voi ostaa nii halvalla, et mitä väliä. Kymmenesosalla lihan hinnasta saa ostettua satunnaiset pysäyttelijät.
 
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
2 212
Niinhän siinä taitaa lukea. Ei vaan ole hoksannut että sitä ei ole tullut näkyviin kun on nukkunut liian vähän aikaa.
Ellen ihan väärin muista, niin täytyy myös olla ”turvallinen paikka nukkua”. Eli taverna, koti tms. Toki mulla pari vuotta aikaa kun pelannut, mutta muistelen että jos nukut jossain metsässä, niin ei tallentais. Vai oliko se vaan tuosta ajasta kiinni?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
3 713
Kyllä mulla saattaa joku kuusenneulassänky metsässä sanoa että "sleep and save" tai sit sänky tuhoutuneessa Skalitzissa(johon spawnaa tasasesti cumaneita ja bandiitteja), mutta sit joku muu sänky voi olla että ei voi tallentaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
84 570
Viestejä
1 744 833
Jäsenet
37 511
Uusin jäsen
sivulajami

Hinta.fi

Ylös Bottom