Kingdom Come: Deliverance

Kuten aiemmin todettu, tää jäi julkaisun aikaan odottaan aikoja parempia. Ja se aika koitti nyt viimein. Nyt on jokunen tunti takana, ja vaikka alku tuntuikin taas myrkynjuonnilta - kuten viimeksikin - tuossa kohti kun mentin ekan kerran metsästämään huomasi kuinka kertakaikkisen upea tää peli on. Uskomattoman hienosti tehty tuo metsä, ja hieno tunnelma kun ekaa kertaa oli pupuja sekä peuroja jouskarin kanssa kyttäämässä. Tuntuu melkein kuin Skyrimiltä kymmenenteen potenssiin, sillä erolla että tämän keskiaikaismeininki uppoaa paljon paremmin kuin lohikäärmeet yms. örvelöt. Onhan tuo jousiammunta kyllä semmoista että ei meinaa millään osua mihinkään, 10 metrin päästä kun ampuu lentää nuolet 5 metriä ohi, mutta eiköhän se tosiaan siitä parane kun saa skilliä vähän lisää.

Pelikin tuntuu nykyään pyörivän paremmin kuin ennen, i7-8700K & 1080Ti @1440p kombolla (HD tekstuuripaketilla) kaikki Ultralla paitsi varjot medium, FOV nostin hieman jonnekin 70 kieppeille ja piirtoetäisyydet paria napsua vaille tappiin. Kohtuu vakaa 60-70fps painaa menemään.

Pieniä graafisia bugeja ja satunnaisia ärsyttävyyksiä tähänkin kyllä on mahtunut. Esim. tuon metsästystehtävän jälkeen jostain syystä vartija kävi kimppuun, ja mitään selitystä en saanut että miksi? Mitään varastettua kamaa tms. ei ollut päällä. Mitkähän nuo perusteet mahtoi olla, en huomannut että mistään olisi niitä nähnyt, vai eikö naama vaan miellytä? No onneksi oli save suht lähellä ja juoksin sitten suorinta tietä hevoselle jonka juuri sain, piti vaan välissä käydä myymässä tavaraa minkä sieltä metsästä olin kerännyt.

Lisäksi kävi pieni "vahinko" (en tiedä liittyykö tämä tuohon vartijahommaan):
Tuolla Rattayssä kun piti käydä vetämässä niitä kahta tyyppiä kuonoon, ennenkuin Milan suostuu tappeluun, kävi hieman hassusti. Tyrmäsin sen Ringletin (tms.) ja piti sitten huvikseen kokeilla nostaa ruumista. No painoin vahingossa liipaisinta vähän liian kauan, joten Henry otti vauhtia ja tallasi kaverilta pääkallon murskaksi. :lol: Poistuin sitten vähin äänin paikalta. :whistling: Onkohan tosta jotain haittaa kenties myöhemmin, tajuaako vartijat tms. että se olin minä, tai onko tuo joku tärkeäkin NPC? :oops: Mitään ilmoitusta en nähnyt että joku olisi tätä tapahtumaa todistanut.
 
Itellä upposi. Samalla tavalla tuo alku oli jotenki köykänen, mutta toisaalta kun haisto että tässä on itelle sitä potentiaalia nii painoin menemään juonta etiäpäin. Sit onki vaan haahuiltu sivutehtävien parissa ja tapettu bandiitteja ja keräilty omaisuutta. 29h pelikellossa jo ja pitkästä aikaa semmonen peli, että hurahtaa useampi tunti ilman et tajuaakaan ajan kulua. Yleensä kuitenki tulee noustua penkistä ja vähän jaloteltua, tän kanssa ei vaan tajua sitä tehä. Käyttöliittymä on kyl hirveä, mutta nää on näitä joiden kanssa oppii just ja just elämään. Ymmärrän kyl ettei tää kaikkia viihdytä, itessä on vaan tämmöstä tutkijan/keräilijän vikaa peleissä nii pelkkä samoilu tässä on ihan hauskaa toistaiseksi kun ei tiedä mitä vastaan tulee. Juurikin sama kuin esim. Skyrimissä tai Witcher3ssa aikanaan.

Ehkä suurin pettymys tulee siitä, että luulin tän olevan roolipeli myös juonen osalta. Yllättävän vähän on kuitenkaan mitään semmosia "valitse miten vastaat" tyyppisiä reaktioita vaan Henry tekee mitä haluaa, reagoi kuin pikkulapsi tai muuta vastaavaa. Roolipelattavuus enemmän tuolla "luonnossa" kuten Skyrimissä, eli voi varastella missä haluaa, tappaa lähes kenet vaan jne.
 
Esim. tuon metsästystehtävän jälkeen jostain syystä vartija kävi kimppuun, ja mitään selitystä en saanut että miksi? Mitään varastettua kamaa tms. ei ollut päällä. Mitkähän nuo perusteet mahtoi olla, en huomannut että mistään olisi niitä nähnyt, vai eikö naama vaan miellytä? No onneksi oli save suht lähellä ja juoksin sitten suorinta tietä hevoselle jonka juuri sain, piti vaan välissä käydä myymässä tavaraa minkä sieltä metsästä olin kerännyt.

Oliko sulla niistä eläimistä kerättyä lihaa mukana? Sekin taitaa olla varastettua jonkin aikaa, korjaantuu muistaakseni itestään ajan kuluessa tai jos keität sen padassa.

Kyllä noi välillä ihan satunnaisestikin tarkistaa ettei sulla oo mitään varastettua.
 
Huomasin muuten vasta nyt että taistelut onnistuu parhaiten kun hiiren nopeus on pienellä, samoin kun tiirikoinnissa. Eli kannattaa tiputtaa DPI:t jos ei muuten meinaa onnistua.
 
Eikös metsästys ole tässä luvanvaraista ainakin tietyllä alueella/tietyt eläimet, johtunee siis siitä että vartija käy kimppuun kun on itse kaadetut lihat taskussa.
 
Mun muistaakseni tossa Hansin kanssa kun metsästää ja sai enemmän saalista, tuli joku maininta/perkki että olis nyt lupa metsästää siinä metsässä.
Tietysti jos se ei koskenut vielä sen questin aikana harkittuja lihoja tai vahingossa kaatoja tuli jostain toiselta alueelta, on eri asia. Tai jos se koski vain jäniksiä kun tuli pari peuraakin siinä sivussa ammuttua. :tdown:
Vähän hankala pysyä aina kärryillä, mistä noi vartijat milloinkin vetää herneet.

Pakko kantaa kaikki raadotkin mukana kun on perse niin auki. Mutta hyvä tietää että kypsänä saa lihoja roudata hyvällä omallatunnolla.
 
Suottaapi se Henkankin ulkonäkö vaikuttaa asiian, tarkoitan jos valvonut rääsyissä ja yltäpäältä jänojen ja peurojen veressä niin saattaa vähän huomiota herätellä vartioissa.

Alottelin toisen pelin ja 67h... Ja nyt alkaa ymmäärtää miten koko systeemi toimii ja pysyy kasassa. Ne jotka tuohon on perehtyneitä ja antanut ylistäviä arvioita niin... ovat oikeassa ;) (vioistaan huolimatta) 9/10 peli
 
Sleep & save ei ilmeisesti tallenna, jos käy vaan pari minuuttia nukkumassa. Tuli huomattua tämä kantapään kautta kun yksi äijä kävi kimppuun ja pisti Henkan nippuun. Onneksi lähin tallennus oli vain 15 minuuttia sitten. Oli kuitenkin ragequit aika lähellä :D

Kerran pelannut jo läpi puhtoisella ja nöyrällä ritarilla, aika pitkälti vain päätehtävän suorittamalla. Nyt uusi peli ja tarkoitus vetää rauhassa, tutkia ja suoritella sivutehtäviä. Tällä kertaa Henkka on mustissa vaatteissa kulkeva Robin Hood. Ryöstetään rikkaamilta ja annetaan köyhille, ja itsehän sitä on aina aika köyhä.
 
En oo vielä nähnyt etua miks käyttäisin mitää mustia nahkisvaatteita, suurimman osan asioista voi pölliä vaihtamalla haarniskan hetkeks pois ja aika vähän tulee sitäkin käytettyä. Massia tullut jo 22K enkä oo etes vaivautunut kaupungeissa mitään easy-chestejä isompaa kattelemaan. Skalitzissa voi näköjään farmata rahaa jos tarvii, parin päivän välein voi käydä kattoon et onko siel taas Cuman vs Bandits tappelu menossa, odottelee että harventavat itsensä ja sen jälkeen ampuu hevosen selästä nuolilla kaikki hengiltä ->profit.

Välillä tulee kyl vastaan immersiota rikkovia bugeja, mm. viholliset vaan häviää / kaikki käy sun kimppuun(bandit vs cuman taistelussa) / vihut ei näe edes päivänvalossa / kaupunkilaiset ihmettelee "kuka siellä on" vaikka kävelen kadulla hevosella jne. Yheltä bandiitilta löyty 9 miekkaa ja 1100 nuolta.

Sellanen ärsyttävyys että kun noita very hard lukkoja ei saa aukaistua ja karttaan ei saa ku yhen merkin, nii jäänee varmaa aika paljon sit noita aukomatta lopulta.

Ei mitään isoa, kyllä tää koukuttaa vaan pahasti, toki jotain pientä väsymisoiretta jo näkyvissä ku skillit alkaa olla lähempänä kymppiä ku nollaa. Pitäs vissii pääjuonta pelailla etiäpäin kohta.
 
Viimeksi muokattu:
En oo vielä nähnyt etua miks käyttäisin mitää mustia nahkisvaatteita, suurimman osan asioista voi pölliä vaihtamalla haarniskan hetkeks pois ja aika vähän tulee sitäkin käytettyä. Massia tullut jo toistakymmentätuhatta enkä oo etes vaivautunut kaupungeissa mitään easy-chestejä isompaa kattelemaan.

Ehkäpä vaikeustason lisäämiseksi, haarniska päällä sitä on melkoinen tankki, mutta nahkakuteissa ei. :)
 
Sleep & save ei ilmeisesti tallenna, jos käy vaan pari minuuttia nukkumassa. Tuli huomattua tämä kantapään kautta kun yksi äijä kävi kimppuun ja pisti Henkan nippuun. Onneksi lähin tallennus oli vain 15 minuuttia sitten. Oli kuitenkin ragequit aika lähellä :D

Kerran pelannut jo läpi puhtoisella ja nöyrällä ritarilla, aika pitkälti vain päätehtävän suorittamalla. Nyt uusi peli ja tarkoitus vetää rauhassa, tutkia ja suoritella sivutehtäviä. Tällä kertaa Henkka on mustissa vaatteissa kulkeva Robin Hood. Ryöstetään rikkaamilta ja annetaan köyhille, ja itsehän sitä on aina aika köyhä.
 
Ehkäpä vaikeustason lisäämiseksi, haarniska päällä sitä on melkoinen tankki, mutta nahkakuteissa ei. :)
Juuri näin. Myös sen takia ettei tarvitse puljailla varustusten kanssa vaan voi mennä kokoajan samoilla kamoilla paikasta toiseen. Hepan kyydissä on kuitenkin jotain haarniskaa, jos tuntuu että tarvii.
 
Jaaha selvis mysteeri miksi vartija kävi iholle. Poimin sieltä metsästyspaikasta sieniä, ne oli näköjään inventoryssä merkitty varastetuiksi. Ei näytä jokamiehenoikeudet pätevän tuolla. :lol:
 
Oon kyl ite yllättynyt kuinka vapaasti täs voi metästää ja kerätä tavaraa metästä. Hyvä jos kaupunkiin ehtii nii ne lihat on jo myytävissä tai sit vaan kokkaa ne. Toki vartijat pysäyttelee välillä, mut ne voi ostaa nii halvalla, et mitä väliä. Kymmenesosalla lihan hinnasta saa ostettua satunnaiset pysäyttelijät.
 
Niinhän siinä taitaa lukea. Ei vaan ole hoksannut että sitä ei ole tullut näkyviin kun on nukkunut liian vähän aikaa.
Ellen ihan väärin muista, niin täytyy myös olla ”turvallinen paikka nukkua”. Eli taverna, koti tms. Toki mulla pari vuotta aikaa kun pelannut, mutta muistelen että jos nukut jossain metsässä, niin ei tallentais. Vai oliko se vaan tuosta ajasta kiinni?
 
Kyllä mulla saattaa joku kuusenneulassänky metsässä sanoa että "sleep and save" tai sit sänky tuhoutuneessa Skalitzissa(johon spawnaa tasasesti cumaneita ja bandiitteja), mutta sit joku muu sänky voi olla että ei voi tallentaa.
 
Mites muuten onko Cartographer perkistä enemmän haittaa ku hyötyä jos/kun kartasta jää sit näkemättä helposti, et mitkä paikat on vielä tutkimatta?

Meno äityy välillä varsin absurdiksin tässä pelissä, jälkimmäinen niitä viittauksia mistä aiemmin puhe, ylemmästä en niinkään varma.

379430_20200228005631_1.png
379430_20200227232305_1.png
 
Pari päivää eli parit tunnit pelailtuna (versio 1.9.4), ja ihan lupaavalta vaikuttaa. Tulee etäisesti Gothic mieleen.

En tiedä mitä arvostelijat sanoo, mutta omasta mielestä pienet negatiivit seuraavista: alussa on hieman information overload kun ruudun laidoilla pomppii tutoriaaliboksit luettavana samalla kun pelissä on tapahtumat päällä; ja dialogeissa hahmojen animoinnit suun liikkeiden ja eleiden osalta on vähän niin ja näin, varsinkin pistää silmään animaatio jossa hahmo epärealistisen ylipainokkaasti nyökyttää päätään.
Nuo tutoriaaliboksit oli kyl ärsyttäviä ku peli ei tauonnut millään tavalla välttämättä, nii menivät osa ohi osittain. Ja itelläki alussa pisti silmään tuo animaatioiden tyyli, varsinki se sormen nostaminen/heristely. Jotenki jälkeenpäin toki lieventynyt kun enemmän tullut pelituntia ja vähemmän tarinaa, nii ei pistä samalla tavalla jatkuvasti silmään.
 
Peli täynnä ja vielä ois rahaa kuin roskaa. From the Ashesista alkoi omaisuus karttumaan.

Ei oikeen jaksais noita treasure mappeja jahdata, veikkaan että oon vähintään puolet niistä löytänyt vahingossa.
Harmi ettei Theresaa tai Johankaa saanut kukaan Priblyzlavicciin. Toisaalta ihan ymmärrettävää että DLC:n ei viedä.

Ois hauskaa jos KCD2 mahdollisesti tullessa siinä saisi käyttää tämän pelin savegameja., Vaikkakin sitten niin että
savegamella jatkajilla on pari extraperkkipistettä ja kuteet käytössä tms.
 
Viimeksi muokattu:
Mietityttää että mitenhän seuraavassa osassa on Henkan skillit menee. Rikkoo immersion kokonaan, jos Henry on vieläkin puoliavuton aseseppä. Jos peli jatkuu siitä mihin ykkösessä jäätiin niin Henkkahan on heti alussa taitava taistelija hyvillä kamoilla, jolle ei 1vs1 taistelussa vertaista löydy. Minusta tuo Henryn kasvutarina oli koko pelin suola ja toivoisin että vastaavan kokemuksen saisi toisessakin osassa.

Itse uskon, että seuraavassa osassa pääsee pelaamaan Henryllä ja kokonaan uudella hahmolla. Tällä uudella hahmolla on jokin merkittävä tehtävä, esim. pelastaa Henry vankilasta.

Tai sitten Henry saa rosvolta iskun päähänsä ja menettää muistinsa, taitonsa ja kaikki kamat, eli aloittaa täysin nollista. Sitten pikkuhiljaa muisti palaa ja päästään taas juoneen kiinni.
 
Itse uskon että seuraava osa saattaa ihan erillinen tarina. Tämän ykkösen hahmoja näkee korkeintaan kirjoissa ja tauluissa.
 
Onko missään ollut tietoa että onko se kakkososa tästä ylipäätänsä edes tekeillä tai suunnitteleilla? Ei ole tainnut Warhorse ainakaan mitään lupailla.

Peli ja lisäosat läpi mutta ois vielä se yksi sivutehtävä jäljellä missä pitää löytää joku oudosti haukkuva koira ja värjätä joku allas vereksi yms mutta vaikuttaa niin tylsältä että oon mielummin vaan käyny tappamassa jotain random banditteja/cumaneja metässä.
 
Mietityttää että mitenhän seuraavassa osassa on Henkan skillit menee. Rikkoo immersion kokonaan, jos Henry on vieläkin puoliavuton aseseppä. Jos peli jatkuu siitä mihin ykkösessä jäätiin niin Henkkahan on heti alussa taitava taistelija hyvillä kamoilla, jolle ei 1vs1 taistelussa vertaista löydy. Minusta tuo Henryn kasvutarina oli koko pelin suola ja toivoisin että vastaavan kokemuksen saisi toisessakin osassa.

Itse uskon, että seuraavassa osassa pääsee pelaamaan Henryllä ja kokonaan uudella hahmolla. Tällä uudella hahmolla on jokin merkittävä tehtävä, esim. pelastaa Henry vankilasta.

Tai sitten Henry saa rosvolta iskun päähänsä ja menettää muistinsa, taitonsa ja kaikki kamat, eli aloittaa täysin nollista. Sitten pikkuhiljaa muisti palaa ja päästään taas juoneen kiinni.

Tai loukkaantuu muuten vakavasti ja makaa sängyssä puolitajuttomana vuosia, keho rappautuu ja menettää muistinsa/taitonsa. Ei amnesia Henkan muskeleita heti vie. ;P
 
Tai loukkaantuu muuten vakavasti ja makaa sängyssä puolitajuttomana vuosia, keho rappautuu ja menettää muistinsa/taitonsa. Ei amnesia Henkan muskeleita heti vie. ;P

Sierran Quest for Glory peleissä (mikä etäisesti tulee mieleen tästä pelistä) sillon joskus aikoja sitten, oli niin että jos oli edellisestä pelistä savegame niin sai jotain ekstra-skillejä seuraavassa pelissä. Ei kai se ukko muutenkaan ihan avuton enää ollut tarinan edetessä. Jotain sellasta vois ehkä kuvitella tähänkin tarvittavan.
 
Ilta pappi Godwinin kanssa oli kyllä yks hienoimpia ja hauskimpia kohtauksia peleissä *koskaan*. :rofl2:
Joku tässä ketjussa mainitsikin, että Pappi-tehtävään asti kannattaa ainakin pelata. Eilen tuli vastaan. Olihan se mukava yllätys. Tuli vahvasti Witcherin vastaavat kohtaukset mieleen. Hienosti oli toteutettu kokonaisuudessaan tuo juonenpätkä saarnoineen. :)

Aika haahuilua tämä peli tuntuu itselle olevan. Päähenkilö on jotenkin ärsyttävä, vie tunnelmaa pelistä. Saas nähdä jaksaako tätä pelata loppuun.
 
Juuh joku n. 60 tuntia pelattu ja pelin loppupuolella(?) trebuchet hyökkäyksessä peli vaan kaatuu suoraan, tiedä mitä tuolle oikein tekisi. Googlesta löytyi kohtalotoveri vuodelta 2018, joka oli laittanut viestiä kehittäjille jotka sanoneet että korjaantuu seuraavassa patchissa.

Onneksi en tästä paskasta avainkaupan kymppiä enempää maksanut, on kyllä bugisin köntsä miesmuistiin, mutta aiemmat bugit eivät sentään ole suorilta käsiltä tappaneet läpipeluuta. Täytyy varmaan youtubettaa peli tuosta kaatumishetkestä eteenpäin.
 
Juuh joku n. 60 tuntia pelattu ja pelin loppupuolella(?) trebuchet hyökkäyksessä peli vaan kaatuu suoraan, tiedä mitä tuolle oikein tekisi. Googlesta löytyi kohtalotoveri vuodelta 2018, joka oli laittanut viestiä kehittäjille jotka sanoneet että korjaantuu seuraavassa patchissa.

Onneksi en tästä paskasta avainkaupan kymppiä enempää maksanut, on kyllä bugisin köntsä miesmuistiin, mutta aiemmat bugit eivät sentään ole suorilta käsiltä tappaneet läpipeluuta. Täytyy varmaan youtubettaa peli tuosta kaatumishetkestä eteenpäin.

Ootko koittanu ilman kellotuksia tms? Eikö tuota kohtaa pysty skippaamaan?
 
Juuh joku n. 60 tuntia pelattu ja pelin loppupuolella(?) trebuchet hyökkäyksessä peli vaan kaatuu suoraan, tiedä mitä tuolle oikein tekisi. Googlesta löytyi kohtalotoveri vuodelta 2018, joka oli laittanut viestiä kehittäjille jotka sanoneet että korjaantuu seuraavassa patchissa.
Minulla ei varsinaisesti kaatunut mutta yksi main quest meni suoraan hylätyksi ja syylisen löysin modista joka ei ollut enää ajantasalla mutta kuitenkin ongelman sain ratkaistua siten että otin pari tuntia taaksepäin saveissa ja poistin modin niin pääsin etenemään tuossa tehtävässä.

Eli jos et ole kokeilut niin yritä mennä jonkun verran taaksepäin ja yritä uudestaan.
Tuntuu olevan vähän samaa vikaa mitä skyrmissä oli, että tietyllä tehtävien suorittamis järjestyksellä voi sekotella pakkaa jotenkin tai sitten vain paskaa tuuria.

Viimeisellä roundilla vedin jokaisen juuri aloittamani tehtävän aina loppuun ennen kun hyppäsin tekee toista niin väheni ongelmat radikaalisesti.

Jos ongelma on pelissä eikä raudassa kuten tjkoo tuossa ehdottaa^^
 
Ootko koittanu ilman kellotuksia tms? Eikö tuota kohtaa pysty skippaamaan?

Ei taida pystyä, tuo taistelu liittyy pääjuoneen.

Eli jos et ole kokeilut niin yritä mennä jonkun verran taaksepäin ja yritä uudestaan.

Vähän nihkeetä, kun peli ei anna mitään osviittaa siitä mikä voisi olla pielessä. Eli tulee cutscene missä ammutaan trebutchetilla ja sen jälkeen pitäisi ilmeisesti alkaa taistelu, mutta cutscenen jälkeen peli vaan pamahtaa mitään ilmoittamatta työpöydälle.

Mitään modeja ei ole ja uusin versio Steamista jne.
 
Vähän nihkeetä, kun peli ei anna mitään osviittaa siitä mikä voisi olla pielessä. Eli tulee cutscene missä ammutaan trebutchetilla ja sen jälkeen pitäisi ilmeisesti alkaa taistelu, mutta cutscenen jälkeen peli vaan pamahtaa mitään ilmoittamatta työpöydälle.
Minä kokeiliisin steamin kautta eheytystä ja sitten vielä tuota että jos mahdollista niin jokusen tehtävän taaksepäin ja kokeilee uudestaan sama kohtaa.

Tuntuu olevan aika arpapeliä että milloin menee joku bitti solmuun tässä pelissä, itse onneksi välttänyt noi kaatumiset.
 
Huh, nyt vasta päässyt tän pariin vaikka ollut tietoinen Kickstarterista asti. Ja on just mun tyylinen peli kun historia ja miekkailu lähellä sydäntä. On kyllä aika jumalpeli, menee helposti all-time top 10. Todella hienot maisemat ja luonto on tehty harvinaisen hyvin. Mukavasti yksityiskohtia ja etsittävää kun seikkailee maailmassa. On vähän erilaista tarinankerrontaa ja tehtäviä kuin muissa peleissä, hyvin on maistunut. Hienoa, että on peli on asiaankuuluvan tyly eikä pelaaja ole jumala, vaikka aika nopeasti tässä kehittyy ja homma helpottuu (vois olla vieläkin haastavampaa). UI elementit otin heti pois, paljon parempi immersio eikä niitä oikeastaan tarvitse (wanted, tresspassing ja bleeding varoitukset näkyy edelleen).

Toivotaan, että jatkoa tulee...
 
Huh, nyt vasta päässyt tän pariin vaikka ollut tietoinen Kickstarterista asti. Ja on just mun tyylinen peli kun historia ja miekkailu lähellä sydäntä. On kyllä aika jumalpeli, menee helposti all-time top 10. Todella hienot maisemat ja luonto on tehty harvinaisen hyvin. Mukavasti yksityiskohtia ja etsittävää kun seikkailee maailmassa. On vähän erilaista tarinankerrontaa ja tehtäviä kuin muissa peleissä, hyvin on maistunut. Hienoa, että on peli on asiaankuuluvan tyly eikä pelaaja ole jumala, vaikka aika nopeasti tässä kehittyy ja homma helpottuu (vois olla vieläkin haastavampaa). UI elementit otin heti pois, paljon parempi immersio eikä niitä oikeastaan tarvitse (wanted, tresspassing ja bleeding varoitukset näkyy edelleen).

Toivotaan, että jatkoa tulee...

Toisaalta olet onnekas, että pelaaminen lykkääntyi, sait aidosti valmiin pelin pelattavaksi.
 
Toisaalta olet onnekas, että pelaaminen lykkääntyi, sait aidosti valmiin pelin pelattavaksi.
Totta, tämän kanssa ja muutenkin mielellään odotan aina, että peleistä on bugit / ongelmat korjattu ja kaikki DLC:t julkaistu. Lisäksi, nyt on PC:kin joka jaksaa pyörittää tätä aika hyvin korkeilla asetuksilla.

Periatteessa nyt on oiva aika aloitella tän pelaamista ja paeta koronan runtelemaa nykyaikaa ruton runtelemaan keskiaikaan. Tämä pelin traileri oli hyvä, paitsi koska se oli hauska ja retro, niin koska se kuvaa pelin luonnetta aika hyvin - se on jonkinlainen aikakone:
.
 
Viimeksi muokattu:
Niin siinä vaan kävi kuten monilla muillakin täällä. Ostin pelin jo melkoisen aikaa sitten, ja tuolloin into lopahti jossain 10-20 tunnin kohdalla. Jotenkin peli ei vaan innostanut, ja sitä yritti itselleen hokea että "kyllä se siitä lähtee lentoon". Pelissä on tosiaankin piiiiiitkä learning curve, ja jostain syystä peli ei vaan sitten jaksanut kantaa.
Noh, nyt sitten lopulta pakotin itseni vastahakoisesti yrittämään vielä uudelleen, ja tämähän vei menessään niin kuin pientä sikaa. Pelin parissa viihtyy erinomaisesti kun sitä vähän oppii. Alun ikävyydet levon ja ruoan rytmittämisessä ei enää haittaa kun siihen tulee rutiini. Pelissä on paljon kaikenlaista puuhaa, kaikkea erillaista touhua mitä on hauska tehdä. Esim metsästäminen on hauskaa ja viimeisimpänä olen pelmunnut yrttien kanssa.
Aluksi kamppailin sen kanssa että haluaisin kerrankin yrittää roolipelata oikein kunnolla päättämällä hahmon ja uppoutumalla siihen oikein kunnolla. Tämä pelihän siihen oikein ojentaa käden useiden polarisoivien perkkien avulla. Mutta, koska haluan päästä kokeilemaan kaikkia pelin osia, näyttää kaverista tulevan perinteinen jokapaikanhöylä. Noh, ei se mitään.
Kellossa on nyt 54 tuntia, ja Henry on edelleen melkoisen poloinen ressukka. Vielä siinä 30 tunnin kohdalla tuntui etten yhtään osaa peliä, mutta nyt jo tuntuu että se alkaa olla lapasessa. Tosin miekkailussa tulee kyllä heti pataan.
Onneksi palasin tämän äärelle.

edit: unohdin mainita että grafiikat, erityisesti luonto, ovat upeita! Ja ylipäätään pelin tunnelma on aivan mainio. Metsässä on mukava ihan vain samoilla, kuunnella ääniä ja haistella ilmaa. Ja samalla joutuu koko ajan olemaan hieman varpaillaan ettei vahingossa törmää rosvojoukkoon, koska noutaja tulee heti.
 
Viimeksi muokattu:
Niin siinä vaan kävi kuten monilla muillakin täällä. Ostin pelin jo melkoisen aikaa sitten, ja tuolloin into lopahti jossain 10-20 tunnin kohdalla. Jotenkin peli ei vaan innostanut, ja sitä yritti itselleen hokea että "kyllä se siitä lähtee lentoon". Pelissä on tosiaankin piiiiiitkä learning curve, ja jostain syystä peli ei vaan sitten jaksanut kantaa.
Noh, nyt sitten lopulta pakotin itseni vastahakoisesti yrittämään vielä uudelleen, ja tämähän vei menessään niin kuin pientä sikaa. Pelin parissa viihtyy erinomaisesti kun sitä vähän oppii. Alun ikävyydet levon ja ruoan rytmittämisessä ei enää haittaa kun siihen tulee rutiini. Pelissä on paljon kaikenlaista puuhaa, kaikkea erillaista touhua mitä on hauska tehdä. Esim metsästäminen on hauskaa ja viimeisimpänä olen pelmunnut yrttien kanssa.
Aluksi kamppailin sen kanssa että haluaisin kerrankin yrittää roolipelata oikein kunnolla päättämällä hahmon ja uppoutumalla siihen oikein kunnolla. Tämä pelihän siihen oikein ojentaa käden useiden polarisoivien perkkien avulla. Mutta, koska haluan päästä kokeilemaan kaikkia pelin osia, näyttää kaverista tulevan perinteinen jokapaikanhöylä. Noh, ei se mitään.
Kellossa on nyt 54 tuntia, ja Henry on edelleen melkoisen poloinen ressukka. Vielä siinä 30 tunnin kohdalla tuntui etten yhtään osaa peliä, mutta nyt jo tuntuu että se alkaa olla lapasessa. Tosin miekkailussa tulee kyllä heti pataan.
Onneksi palasin tämän äärelle.

edit: unohdin mainita että grafiikat, erityisesti luonto, ovat upeita! Ja ylipäätään pelin tunnelma on aivan mainio. Metsässä on mukava ihan vain samoilla, kuunnella ääniä ja haistella ilmaa. Ja samalla joutuu koko ajan olemaan hieman varpaillaan ettei vahingossa törmää rosvojoukkoon, koska noutaja tulee heti.

Itse huomasin vasta 80+ tunnin jälkeen, että mulla oli hiiressä tarkkuus aivan liian kovalla (3200/1600dpi) ja sen takia ei onnistunut taistelut millään.. Tässähän voi tehdä myös niin että kun joutuu rosvojoukon keskelle, niin hevosella karkuun, pari nuolta vihollisia kohtaan, taas karkuun jne..

Kun tiputin hiiren nopeuden pienelle (mikä kannattaa tehdä myös lockpick hommissa) niin alkoi yllättäen tuo taistelukin sujumaan ja muuttumaan jopa mukavaksi.

Hieno että olet päässyt takaisin sisään peliin, ehdottomasti kannattaa katsoa koko tarina.
 
On se hyvä peli. Itse en osaa myöskään miekkailla yhtään varsinkin nyt kun peli on ollut puoli vuotta telakalla mutta onneksi leveliä alkaa olemaan jo niin paljon että rämpyttämälläkin pärjää ihan hyvin.
Peli jäi kesken kun oon jossain linnassa missä pitää hiippailla ja tappaa vartioita äänettömästi.
Jossain kohtaa menee aina vituiksi ja sit saa aloittaa alusta.
 
Miekkailu on kyllä hankalaa, varsinkin alussa kun skillit on alhaalla jolloin Henry on hidas kuin perkele. Mace eli nuija ja vaikka kilpi on hyvä ratkaisu ''aloittelijoille''. Nuijalla päähän saa nukutettua paljon helpommin kuin miekalla saa kylmäksi. Miekkailu on toki mukava oppia, mutta kun nuijalla saa ensin staminaa yms, niin Henry jaksaa miekkailla paremmin. Nämä ei tosin ole omaa vaan muiden kokemusta, itse vedin ekan pelikerran miekalla ja aivan tuurilla voitin kaksinkamppailuja. Yhden ''pääpahiksen'' voitin juoksemalla karkuun ja jousella kaulaan. En edes osannut blokata miekalla, vaan pidin sitä blockkia pohjassa. No toisella pelikerralla perehdyin youtube-videoihin, ja alkoi onnistua. Seuraavalla pelikerralla voisi kokeilla kirvestä.

No onhan sekin toki mahdollista, mutta kaikki muut pelit toimii ongelmitta.
Tosin RDR2 online kaatui pari kertaa samalla tavalla, heitti työpöydälle ilman mitään virheilmoituksia. Tarinapuoli kuitenkin toimi nätisti sen 80 tuntia.

Kerran on tullut tämä virheilmoitus:
dxgi_error_device_removed

Vajaa 6kk sitten postattu, mutta löysitkö tähän lopulta ratkaisua? Itsellä oli tässä ja yhdessä toisessa pelissä sama ongelma aikanaan. Tuo error viittaa yleensä emolevyn toimintaan, PCI-E -yhteys ''aikakatkoo'' jotain osaa yhteydestä GPU:lle, jolloin Windows tulkitsee sen tuon erorrin kera. Itsellä ongelman ratkaisi uusi BIOS emolevylle. Mulla tuo ongelma oli aivan sietämätön, eli en pystynyt 5 minuuttia edes pelaamaan tätä KCD:tä. Rise Of The Tomb Raider toimi vähän pidempään, mutta vastaavia erroreja oli silloin siinäkin.
 
Ite koin kaikista helpoimmaksi sotavasaran. Siinä kun oli se pisto-ominaisuus niin aika usein sai nahkhiirmiehet vuotamaan verta ja sit kuitenkin nuijittua panssaroitujakin vihuja. Kuitenki aika helpoksi tuo peli menee kun opiskelee jouskaria hieman ja saa sen "riposte" liikkeen siltä treineriltä. Sen jälkeen häviöt on lähinnä jotain "taistelin viittä vastaan ja menin niiden keskelle". Harmi, että nuo hilparit ja keihäät jäi vähäiselle roolille, olihan niillä kyllä hauskaa mätkiä hevosen selästä, mutta liian epäkäteviä pitää mukana, nii jäi lähinnä satunnaiseen kokeiluun. Miekat oli lähinnä kuriositeettinä pitkälle loppuvaiheeseen asti jolloin niitä aloin käyttää enemmän, mutta en jotenki yhtään päässyt niiden "erikoisliikkeiden" hyötyihin kun tuo riposte toimi lähes kaikkia vihuja vastaan automaattisena dmgena.
 
Nyt on pelikelloon kertynyt 84 tuntia, ja taistelu on alkanut sujumaan. Olen tietenkin vetänyt alusta asti short swordilla, ihan vain koska se on siistiä :D Sain jossain alkuvaiheessa Cumanilta kilven, niin sillä kombolla on sitten menty koko peli. Olen kuitenkin oppinut taistelua ja jo tovi sitten voitin Rattyn turnajaisetkin. Käytännössä pärjään vastustajille pelkällä ripostella, ja nyt sitten ihan viimeaikoina ole alkanut saamaan kombojakin perille. Taistelu on helkkarin tyydyttävää kun nyt uskaltaa jo vähän kulkea tuolla eikä heti kuole kaiken maailman kapinoiville heinähatuille.
Mutta, vaikka yksittäisen vastustajan kanssa alkaa jo pärjäämäänkin, niin jos useampi tulee päälle, niin aika vaikeuksissa sitä on. Eli siinä mielessä on edelleen mahtavaa, että jos on edellisestä savesta tovi, niin vastaantulijat jännittävät (ja kohtaamiset fast travelissakin). Isommalle porukalle pärjää jos on tilaa hevosella kierrellä, niin voi jouskarilla pudottaa väkeä vähemmäksi, suojattomat kuolee jo yhdestä osumasta. Ihan vasta vyörytin rohkeasti jopa pienen leirin Cumaneita. Onnistuin jousella pudottamaan niistä kaksi ja loppujen juostessa päälle selvisin sekavasta huitomisesta voittajana.
Tein vastikään ensimmäisen aseostoksen kaupasta, ostin pitkän miekan - koska se vaan on siistiä :D Sillä sitten harjoittelen vyöryttämällä rosvoleirejä. Peli on kuitenkin hyvin balanssissa siten, että vaikka nyt tuossa onkin jo tuntua että "mulle ei ryppyillä", niin edelleen pitää olla nöyränä, koska yksi paha osuma saattaa olla kohtalokas.

Lisäksi rahatalous on ollut kituuttamista koko pelin ajan, kunnes satuin paikalle tilanteeseen, jossa muutama vartija pisti nippuun kolme tappiin asti varusteltua rosvoa. Kuskasin rosvojen kamat kaupunkiin hevosen selkä vääränä ja sen jälkeen ei olekaan ollut rahasta puutetta. On oikeastaan ihan kiva että pelin edetessä voi nyt esim ostaa niitä pysyviä yöpaikkoja ja tosiaan jopa kaupasta aseita, mutta tietyllä tavalla rahatalous meni kuitenkin rikki tuosta yhdestä tilanteesta. Ja tätä nykyä kun voi käydä maantierosvojen kimppuun, ei rahasta enää ole puutetta.

Olen pitkälti keskittynyt sivutehtäviin ja päätehtävälinjaa olen edennyt tosi hitaasti. Itellä kun tahtoo käydä niin, että kun päätehtävä loppuu, niin samalla lopahtaa kiinnostus koko peliin. Mutta tosiaan erittäin hyvin peli maistuu edelleen. Jos jotain negatiivista, niin jonkin verran tietynlainen huolto"grindaus" välillä tympäisee, eli se kun pitää jatkuvasti laukata kaupungissa myymässä kamaa ja etsimässä ostajia joilla on rahaa. Jos esim käy kaatamassa metsässä villisian pitää lähteä sitä myymään kun pilaantuvassa saalissa on aika paljon rahaa kiinni.
 
Jeh, itelläkin oli oikeastaan yks tuollanen hetki mikä vähän kuin rikkoi sen rahatalouden. Just joku iso mättö, missä kaks porukkaa mätti toisiaan ja siitä sit viimiset napsi jouskarilla hengiltä. Oli kova työ siirtää niitä tavaroita myytäväks, mutta sitpä ei ollut sen jälkee rahasta uupelusta. Sithän se lopulta karkas ihan käsistä ja ostotavarallakaan ei tehnyt oikeastaan mitään kun paremmat sai lootista.
 
Laitan spoilerrin kun näköjään kaikki eivät ole pelanneet loppuun..

Oiskohan ollut ainoa peli mitä kammoksuin julkaisuhetkellä, mutta oli käytännössä
se mistä aina haaveilin.. Eli helvetin hyvä peli kaiken kaikkiaan.. Tuli mieleen Quest for Glory 90-luvulta.

En jaksanu tehä ihan kaikkia sivutehtäviä, pari tais jäädä.. Toinen oli se missä sille yhelle
varkaalle piti kerätä jotain / värjätä vesi punaiseksi, ja sit oli joku toinen..

Loppupeli todella hieno, kun luuli että nyt peli loppuu niin sehän vasta alkoi.

Tulispa jo KCD2.
 
Laitan spoilerrin kun näköjään kaikki eivät ole pelanneet loppuun..
Kiitos, kyllä näitä pelejä moni pelaa pitkälläkin viiveellä.

Kun hiivin kohti rosvoleiriä, niin mikä tästä pelistä tekee muita pelejä paremman? No tietysti se että tässä pelissä ei voi tägätä vihuja jotain nappia rämpyttämällä, jonka jälkeen vastustajien pään yläpuolella leijuu kolmio kuin sädekehä pyhimyksellä konsanaan, ja ne näkyvät automaattisesti ruudulla näkyvässä minikartassa. Tässä pelissä joutuu ihan omalla silmällä kattoon että missä niitä vihuja on. Näin kun miettiin, niin herttileijaa sentään kuinka urpo tuo "ubisoftin" pelimekaniikka onkaan!
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 519
Viestejä
4 475 398
Jäsenet
73 946
Uusin jäsen
JsKK

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom