Enemmän nyt nähdäkseni verotti arvosanaa Warhorsen tai Dan Vavran halu tehdä joka välissä oman mielensä mukaista peliä ennemmin kuin pelaamislähtöistä.
Ei tätä peliä ohjannut Vavran mieltymykset, vaan koko idean keskiössä on ollut mahdollisimman realistinen pelikokemus, jossa on sitten tehty kompromisseja pelattavuuden parantamiseksi, kuten mm. tuon oman hevosen voi viheltää joka paikassa luokse -kanssa. Ja sitten lisätty mm. taikajuomia jne. joilla voi halutessaan parantaa ominaisuuksia esim. taistelussa. Minusta realistisuuden kanssa on onnistuttu, ei nappiin, mutta ihan hyvin, ja realistisuutta on karsittu tietyissä kohtaa jotta pelattavuus on miellyttävämpää.
Ite en ole esimerkiksi jousiammunnan fani, jos siinä ei peli voi antaa selkeää kuvaa siitä, mihin se nuoli on menossa. Kuvaruutukatse, kun ei ole aivan yhtä intuitiivinen käyttöliittymä kuin ihmissilmä niin turhan vaikeaksi menee ihan vaan siksi, että olisi ikään kuin realistista.
Nuolihan jättää pienen vanan josta näkee mihin se menee alkumatkalla, ja tuossa realistisuuden sijaan on nimenomaan ajateltu pelattavuutta. Mulla ei ainakaan ole ollut ongelmaa korjata tähtäystä missauksen jälkeen. Tähtäimenhän tuohon saa modina PC:llä, itse en ole ottanut kun tuon skillin paranemisen myötä ampuminen on lopulta aika helppoa.
Se mikä vähän ärsyttää, on se kuinka hidasta se nuolen vetäminen on, vaikka skilli on jo korkealla. Kun huomioi kuinka ylivoimaista tuolla nuolella hevosen selästä tappaminen on, niin ehkä parempi noin. Ensi osaan sitten enemmän vihollisia jotka osaa paremmin käyttää jousta, ja hevosen selästä.
En sanoisi, että ydinpelimekaniikoissa olisi siis miekkataistelua ja hiiviskelyä lukuun ottamatta onnistuttu. Julkaisun aikaan PS4:llä ei esimerkiksi oikein mikään oheispelimekaanikoista, kuten tiirikointi, varastaminen tai muu toiminut pennin vertaa.
Jep ennen päivityksiä tiirikointi ja varastelu oli ilmeisesti pirun hankalaa. Toisaalta kun päähenkilö on muutenkin töhö naapurinjanne, niin sen pitääkin olla alussa vaikeaa. Nyt se oli 1.9 versiossa liian helppoa alusta asti, ainakin PC:llä.
Hevosella ratsastaminen maastossa vähän tönkköä, eli sitä mekaniikkaa voisi parantaa seuraavaan osaan, mutta en kyllä sanoisi että oheispelimekaniikat olisi epäonnistuneet. Fyysisen liikkuvuuden osalta cryengineä jouduttiin muovaamaan sellaiseksi, jota ei oltu koskaan aiemmin tehty, ja se vähän näkyy tuossa tönkköisyydessä. Vavra sanoi haastattelussa, että Cryenginellä jatketaan, ja sitä jatkokehitellään. Grafiikaltaan aivan maailmanluokan pelimoottori.
Oheishenkilöihin ei myöskään nähdäkseni erityisemmin syvyyttä löytynyt hahmoina lukuun ottamatta ehkä Hans Caponia ja pappia poikkeuksina. Päätarina juuttui niiden kaivosetsintöjen aikaan yllättävän kauas aika vähävirikkeisiin tehtäviin.
Joo tässä on paljon parannettavaa. Osa sivutehtävistä tylsiä, ja suurin osa hahmoista aika tylsiä, eli lisää noita kiimaisia juoppopappeja ja ylimielisiä playboy -caponeita, eli siis värikkäitä hahmoja. Tykkään peleissä hahmoista jotka on henkisesti häiriintyneitä, usein tarjoaa myös parhaat tehtävät. Myös ensi osassa voisi olla useampi päähenkilö jolla voi pelata. Erilaisissa yhteiskunnallisissa asemissa, ja erilaisia persoonaltaan. Ja tuota ''saat valita mitä puhut'' -keskustelua voi vielä monipuolistaa.