• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Kiina

Kiinan laivanrakennuskapasiteetti 232 kertainen verrattuna USA kapasiteettiin.
The US wakes up to China’s latest threat – big ships | Lowy Institute
America’s decline in commercial shipbuilding has been catastrophic. As a US Senate select committee heard earlier this year, in 1975 the Unite States was the biggest shipbuilder in the world. “Now we don’t even produce one percent of the world’s large ocean-going vessels”, said ranking member Raja Krishnamoorthi. “For every 359 large container ships China builds, we are building one.”

Kiinan osuus maailman vuotuisesta laivanrakennuskapasiteetista noussut kahdessa kymmenessä vuodessa 10% -> 50%.
China's Navy is Using Quantity to Build Quality


Länsimaat iloisesti rahoittaneet Kiinan dual-use shipyards eli telakoita, joilla rakennetaan niin siviili kuin sotateollisuuden laivastoa.
The Threat of China’s Shipbuilding Empire
As the Biden administration zeroes in on the potentially unfair trade practices that propelled China’s emergence as the largest shipbuilder in the world, broader national security issues are also at play. Foreign capital and technology are flowing into Chinese dual-use shipyards, which is accelerating Beijing’s ongoing naval buildup.
Between 2019 and 2021, foreign firms accounted for at least 64 percent of merchant ship orders at CSSC-owned shipyards. Many of these companies are based in some of the United States’ closest allies and partners, including France, Japan, and Sweden.



China vs. U.S. Navy: Which Fighting Force on the Water Is Stronger?
A recent report by the Center for Strategic and International Studies lays out the difference between the two fleets and notes that “larger fleets won 25 out of 28 historical wars.” Why? Because larger fleets have the ability to “absorb more losses” and “keep fighting.” That could pose a problem for the United States. “In one recent set of wargames, China lost 52 major surface warships compared to between 7 and 20 U.S. equivalents,” CSIS wrote in June. “Even after such catastrophic losses, China still had more surface warships than the United States and was able to continue the naval battle.”

Määrällisesti Kiinan laivasto jo ohittanut USA. Kiinan laivaston todellinen suorituskyky kysymysmerkki. Historiallisesti suurempi laivasto yleensä voittanut. Jotain pitäisi tehdä USAssa että Kiina ei ohita ratkaisevasti laivaston voimasuhteessa.
1732484715645.png
 

Koko Eurooppa ja melkein koko maailma olisivat pulassa monien tavaroiden tai monien asioiden kanssa, jos Kiinassa ei valmistettaisi enää mitään tuotteita ulkomaille, Kaaresvirta sanoo suoraan.
Jossain määrin voi sanoa, että Kiina hallitsee arjen sujuvuutta, sillä niin moni arjen palanen tai sen osa on Kiinasta peräisin.
Huoli Kiinan asemasta maailmankaupassa on laajaa.


Jos Kiina lopettaisi jostain syystä viennin ulko(länsi)maihin, me oltaisiin melkolailla kusessa. Jutussa myös mainitaan prosessorit, ja vaikka mitään edes pöytä/pelikoneisiin soveltuvia tehokkaampia prossuja Kiinassa ei valmistetakaan, tulee sieltä kuitenkin ehdoton valtaosa heikompitehoisista suorittimista joita käytetään monissa kodinteknisissä laitteissa, lähtien aina taskulampuista pyykinpesukoneisiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 372
Viestejä
4 554 694
Jäsenet
74 960
Uusin jäsen
kaitamoinen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom