Keskustelua työttömyydestä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yero
  • Aloitettu Aloitettu
Työvoimatoimiston henkilö sanoi että luultavasti toimeentulotuki korvaa tuon menetetyn 5% sinulle jos olet oikeutettu toimeentulotukeen.
Jaa? Ennen kaiken sortin penaltit TE-toimistoilta johtivat toimeentulotuen leikkaamiseen koska pelkkä menetetty tuki ei ole kyllin paha.
 
Luotan enemmän työkkärin viranomaisen sanaan tässä asiassa. Tuttuni joka on kuntouttavassa työtoiminnassa oli kysynyt tästä aktivointi jutusta tarkemmin ja vastaus oli että kuntouttava työtoiminta kelpaa aktivoinnin osoittamiseksi, kunhan tunnit täyttyy. Riittää siis että on yhtenä päivänä joka viikko (väh. 5 viikkoa, 4t/pvä) kuntouttavassa työtoiminnassa.

Älä nyt saatana luota TE-toimiston virkailijan sanaan. Huhtikuussa sen sitten näkee, että mikä on todellisuus. Mutta siis työkokeilu ja työharjoittelu pitäisi käydä, koska kyseessä on TE-toimiston järjestelmä työllistymistä edistävä palvelu, joka lasketaan aktiivisuudeksi.

Aktiivimalli - TE-palvelut

Työllistymistä edistäviin palveluihin luetaan omaehtoinen opiskelu, maahanmuuttajan omaehtoinen opiskelu, työvoimakoulutus, työnhakuvalmennus ja uravalmennus, työkokeilu ja koulutuskokeilu sekä kuntouttava työtoiminta.
 
En nyt jaksanut kahlata kymmentä sivua läpi kommentteja, mut omalla tavallaan tää aktiivimalli on jees. Jaa miksi? No siksi, että kun pakotetaan monet näihin 9€/pvä hommiin, niin firma voikin löytää hyvän duunarin jonka sitten palkkaavat, koska ovat todenneet, et tää tyyppi on meille sopiva duunari. Kuulostaa järkevältä?

Tietty sitten on paljon varmasti näitä firmoja, jotka tulevat vain käyttämään hyväkseen näitä 9€/pvä -pakkoduunareita iankaiken, tappiin asti :shifty:
 
En nyt jaksanut kahlata kymmentä sivua läpi kommentteja, mut omalla tavallaan tää aktiivimalli on jees. Jaa miksi? No siksi, että kun pakotetaan monet näihin 9€/pvä hommiin, niin firma voikin löytää hyvän duunarin jonka sitten palkkaavat, koska ovat todenneet, et tää tyyppi on meille sopiva duunari. Kuulostaa järkevältä?

Tietty sitten on paljon varmasti näitä firmoja, jotka tulevat vain käyttämään hyväkseen näitä 9€/pvä -pakkoduunareita iankaiken, tappiin asti :shifty:
Joo, vähän niin kuin entisistäkin harjoitteluista? Ulkomuistista työllistymisprosentti oli yksinumeroinen eikä edes isoimmasta päästä. Ja suurin osa tosiaan noita kierrättäjiä jopa siihen pisteeseen että kaikki suorittava työ tehdään orjilla pomojen maiskutellessa kampaviinereitä
 
Samaa mieltä tästä, kuitenkin toimivan perustilimallin luominen ja sen mukaiset säädöt verotukseen, työeläkelakeihin jne. olisi sen luokan projekti ettei tule tapahtumaan alle kymmenessä vuodessa tässä maassa.
Jep, juurikin siitä syystä näitä pitää lähteä purkamaan vähän kerrallaan, että olisi edes joskus valmista. Sitä vain en osaa sanoa, että onko nämä pienet muutokset nyt menossa kohti perustuloa vai mitä, mutta keppiä(aktiivimalli) ja porkkanaa(työttömyysturvan suojaosa) tulee vuorotellen..
 
Ei tuo kerran viikkoon oikeasti ole paha rasti, normi jamppa saa sen helposti kokoon. Kunhan tuohon ei sotketa mitään tulkinnanvaraisuuksia. Selkeä ja yksiselitteinen vaatimus.
 
Ei tuo kerran viikkoon oikeasti ole paha rasti, normi jamppa saa sen helposti kokoon. Kunhan tuohon ei sotketa mitään tulkinnanvaraisuuksia. Selkeä ja yksiselitteinen vaatimus.
..muttakun noista ei ole mitään hyötyä. Voitko uskoa että nykyisillä työnantajilla on kiinnostusta siihen että päivässä tulee kymmeniä turhanpäiväisiä työhakemuksia. Silppuriin ne menevät varmasti lukematta. Kyllä mua ainakin pomona vituttais aivan sairaasti tää uus "aktivointimalli".

Ja toisekseen, mikä firma jaksaa vääntää helvetillisen paperisodan ja palkkojen laskun ja perehdyttämiset ja kaiken maailman härdellit KOLMEN päivän takia? Ei taatusti kukaan. Yhtä haista paskaa koko uus systeemi.
 
monet tuota kunttouttavaakin työtoimintaa pelkää 9e pv. mutta työttömyys rahat tulee korotettuna jokaiselta viikonpäivältä se hieman alle 5e . 9e niiltä päiviltä kuin käy kuntouttavassa. Kuntouttavassahan ei tarvitse käydä minimissää kuin 1kerta viikko 4h. Heidän ehottamistaan paikoistakin saa valita mieleisensä.

Kaverikin ihan kivassa paikassa. 1kerta viikossa 4h. käyvä vain 5hengen porukalla uimahallissa saunomassa ja uimassa, josta hyvästä saat korotetut työttömyys rahat plus kuntouttavasta muumat eurot.

toiminta katsotaan syrjäytymisen ehkäisemiseksi.
 
Sitten näin perheellisenä on pakko ottaa esille vielä lasten päivähoidon aiheuttamat ongelmat. Aktiivimallin mukaan pitäisi olla minimipalkalla töissä tai työkkärin häslingeissä, mitäs muksuille keksii sillä aikaa? Päivähoito maksaa, takkiin tulee siinäkin. Päivähoidon järjestäminen on ongelmallista ja siinä on helposti parin viikon viive. Ei muksua voi pitää päivähoidossa "varmuuden vuoksi". Sehän se vasta valtiolle kallista on.

Itselläni onnellinen asema tässä, varmasti saan muksut omille vanhemmilleni hoitoon siksi aikaa kun pitää juosta olemassa aktiivinen. Monet ei näin onnekkaita ole.
 
Joo, vähän niin kuin entisistäkin harjoitteluista? Ulkomuistista työllistymisprosentti oli yksinumeroinen eikä edes isoimmasta päästä. Ja suurin osa tosiaan noita kierrättäjiä jopa siihen pisteeseen että kaikki suorittava työ tehdään orjilla pomojen maiskutellessa kampaviinereitä

Kuten totesin, moni firma varmasti käyttää hyväkseen tätä. MUTTA, osa kuitenkin löytää vakiduunin.
 
monet tuota kunttouttavaakin työtoimintaa pelkää 9e pv. mutta työttömyys rahat tulee korotettuna jokaiselta viikonpäivältä se hieman alle 5e . 9e niiltä päiviltä kuin käy kuntouttavassa. Kuntouttavassahan ei tarvitse käydä minimissää kuin 1kerta viikko 4h. Heidän ehottamistaan paikoistakin saa valita mieleisensä.

Onko tietoa, millä perusteella he saavat tuon 200päivän ajalta korotettuna? Kysehän nyt ei ollut tuosta 9e kulukorvauksesta, jonka tuplaantumiseen vaikuttaa työmatka ja aika.

Googlettaessa ja lukiessani noita, en ainakaan vielä löytänyt listaa millä perusteilla tuo 4,74e/pv maksetaan... Vain jossain ilmoitettu, "maksamme automaattisesti täyttäessäsi ehdot"... Kuulostaapa oikein salaperäiseltä nämä ehdot...

Oletko kaverisi kanssa korkeakoulutettu? Joskus vuonna "suo kuokka ja jussi" oli mielestäni sellainen korotusosuus, jossa tälläinen CV toisi jokusen euron...
 
Onko tietoa, millä perusteella he saavat tuon 200päivän ajalta korotettuna? Kysehän nyt ei ollut tuosta 9e kulukorvauksesta, jonka tuplaantumiseen vaikuttaa työmatka ja aika.

Googlettaessa ja lukiessani noita, en ainakaan vielä löytänyt listaa millä perusteilla tuo 4,74e/pv maksetaan... Vain jossain ilmoitettu, "maksamme automaattisesti täyttäessäsi ehdot"... Kuulostaapa oikein salaperäiseltä nämä ehdot...

Oletko kaverisi kanssa korkeakoulutettu? Joskus vuonna "suo kuokka ja jussi" oli mielestäni sellainen korotusosuus, jossa tälläinen CV toisi jokusen euron...

En tiedä onko kunnista riippuvainen asia, mutta sen saa kaikki pitkäaikaistyöttömät jotka ovat tehneet aktivointisuunnitelman sekä niille on maksettu 300 päivän ajalta työmarkkinatukea.
 
joo en tiedä miksi sitä maksetaan eikä kaverikaan tiedä. kun soppari tehty niin kelanpapruissa oli automaattisesti tuo korotusosa ja sen 200pv. sitä en osaa sanoa tuleeko se sitten cv:n asiosta se kortus
 
Työmarkkinatuen määrä ja maksaminen

Työllistymistä edistävän palvelun ajalta työttömyysetuuteen voidaan maksaa korotusosaa enintään 200 päivältä. Korotusosa on 4,74 e/pv.

EDIT: En siis itsekään tiedä syytä miksi, mutta käsittääkseni kaikille tulee kun aloittaa toimenpiteen.

EDIT 2: http://www.kela.fi/documents/10192/3239918/Työmarkkinatuki.pdf


"Korotusosan maksamisen edellytyksenä on, että palvelusta on sovittu työllistymissuunnitelmassa
tai sitä korvaavassa suunnitelmassa. Mitä työllistymissuunnitelmasta on säädetty, sovelletaan
myös työnhakusuunnitelmaan ja työllistymisohjelmaan. Työllistymissuunnitelmaa korvaavalla
suunnitelmalla tarkoitetaan aktivointisuunnitelmaa ja kotoutumissuunnitelmaa."
 
Viimeksi muokattu:
Jahas, ensi elokuusta lähtien kielletään omaehtoinen opiskelu ja avoimessa yliopistossa opiskelu. On kyllä aika liekeissä tämä hallitus :kahvi:

Esitys

Te-toimisto määrää varmaan kaikki itseopiskeluportaalitkin banniin ja jos olet käynyt vaikka 10 minuuttia olemassa Udemyssa, niin karenssi napsahtaa. Raportointi luonnollisesti nettiliikenteestä työkkäriin joka viikko.
 
itsellä kohta jalka leikkaus edessä, saas nähdä minkälainen paperisota ja taistelut tulee sairaspäivälomarahojen järjestelyissä. kuulu kauhutarinoita pitkistä käsittelyajoista.
 
Te-toimisto määrää varmaan kaikki itseopiskeluportaalitkin banniin ja jos olet käynyt vaikka 10 minuuttia olemassa Udemyssa, niin karenssi napsahtaa. Raportointi luonnollisesti nettiliikenteestä työkkäriin joka viikko.

Ei hemmetti, pitääkö tässä jatkossa opiskella TOR-verkon läpi? :think:

Tuleekohan kirjastoihin kanssa semmoiset kasvojentunnistuslaitteet kuin lentokentillä?
 
Ei hemmetti, pitääkö tässä jatkossa opiskella TOR-verkon läpi? :think:

Tuleekohan kirjastoihin kanssa semmoiset kasvojentunnistuslaitteet kuin lentokentillä?

Jos lainaat kirjastosta kirjan, jossa on mahdollisuus oppia asioita ammattia varten, pitää näistä jatkossa antaa selvitys te toimistoon, jossa harkinnanvaraisesti voidaan asettaa henkilö karenssiin. Tietysti tuet katkaistaan selvitystyön ajaksi
 
[offtopic]
Tämä aktiivimalli on nyt saanut sen verran paljon ansaitsemaansa julkisuutta, joten varasin eilen aktiivimalli.fi domainin, ja perustan sinne piakkoin puolueettoman (UKK) sivuston aiheesta, ja mahdollisesti myös oman alueen keskustelua varten.

WordPress osaajat ja aiheesta kiinnostuneet, YV-viestiä tänne jotta saataisiin kerralla kunnolliset sivut eetteriin.
[/offtopic]
 
Jahas, ensi elokuusta lähtien kielletään omaehtoinen opiskelu ja avoimessa yliopistossa opiskelu. On kyllä aika liekeissä tämä hallitus :kahvi:

Esitys

Samaisen dokkarin s. 15:
Laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain 6 luvyn 2§:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti lisätään julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain (916/2012) 6 luvun 2 §:ään uusi 2 momentti seuraavasti:

6 luku

Työttömyysetuudella tuettu työnhakijan omaehtoinen opiskelu



Yleiset edellytykset ja etuudet

——————————————————————————————
Tässä luvussa säädettyä ei sovelleta, jos työnhakijalla on oikeus työttömyysetuuteen työttömyysturvalain 2 luvun 10 a §:n perusteella.


Huom. työttömyysturvalain 2 luvun 10 a § ei ole vielä olemassa, vaan löytyy samaisesta dokkarista sivuilta 17 - 18.
 
Viimeksi muokattu:
Samaisen dokkarin s. 15:
Laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain 6 luvyn 2§:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti lisätään julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain (916/2012) 6 luvun 2 §:ään uusi 2 momentti seuraavasti:

6 luku

Työttömyysetuudella tuettu työnhakijan omaehtoinen opiskelu



Yleiset edellytykset ja etuudet

——————————————————————————————
Tässä luvussa säädettyä ei sovelleta, jos työnhakijalla on oikeus työttömyysetuuteen työttömyysturvalain 2 luvun 10 a §:n perusteella.


Huom. työttömyysturvalain 2 luvun 10 a § ei ole vielä olemassa, vaan löytyy samaisesta dokkarista sivuilta 17 - 18.

Niin, eli max 6kk mittaisia opintoja voi opiskella joko pää- tai sivutoimisesti. Käytännössä kaikki opinnot ovat tuota pidempiä, joten tuo koskee lähinnä jotain tulityökursseja tjsp

Vai ymmärsinkö jotain väärin?
 
Työttömän opiskelu ammattiin jossa voisi työllistyä on ehdottomasti estettävä. Sehän voisi olla joissain tapauksissa jopa työllisyyttä edistävää.
 
Tässä on kyllä ihan pakko kysyä, voiko kansalainen tehdä eduskunnan/hallituksen toimille mitään muuta kuin äänestää ensi kerralla toisin ja sormet ja varpaat ristissä toivoa muiden tekevän samoin? Nykyhallitus on rikkonut kuitenkin ehtinyt jo useampaan otteeseen kuin jaksaa laskea rikkoa lain kirjainta teoillaan
 
Tässä on kyllä ihan pakko kysyä, voiko kansalainen tehdä eduskunnan/hallituksen toimille mitään muuta kuin äänestää ensi kerralla toisin ja sormet ja varpaat ristissä toivoa muiden tekevän samoin?

Lähtee ite ehdolle?
 
Lähtee ite ehdolle?
Niin no, se ei ollut nyt se mitä hain tässä. Lähinnä hain, että kun eduskunta/hallitus on valittu, voiko ne käytännössä paskoa neljän vuotensa aikana ihan mitä haluavat niin kauan kuin saavat nuijittua lakinsa läpi ilman, että kansalaiset voisivat asialle mitään tehdä? Hallitus voidaan hajottaa ja uudet vaalit pitää, mutta päätäntävalta tuostakin taitaa olla vain presidentillä?
 
Niin, eli max 6kk mittaisia opintoja voi opiskella joko pää- tai sivutoimisesti. Käytännössä kaikki opinnot ovat tuota pidempiä, joten tuo koskee lähinnä jotain tulityökursseja tjsp

Vai ymmärsinkö jotain väärin?

Jos oikein tämän luin ja ymmärsin, niin käytännössä jos opinnot (eli kaikki kurssit yhteensä) kestävät korkeintaan kuusi kuukautta yhdenjaksoisesti tai jaksotettuna ja antaa ammatillisia valmiuksia tai tukevat yritystoimintaa, ei henkilöä katsota päätoimiseksi, vaan sivutoimiseksi opiskelijaksi, jolloin työttömyystukea on mahdollista saada opintojen aikana.

Eli jos et erikseen ole saanut lupaa opiskella työttömyystuella päätoimisesti, saat opiskella sivutoimisesti kunhan em. vaatimukset osuvat kohdalleen, joka todennäköisesti tekee sen, että TE-toimiston hyväksymää omaehtoista opiskelua ei estetä, mutta avoimessa yliopistossa isojen kokonaisuuksien opiskelua rajoitetaan huomattavasti, vaikka ne olisivat sivutoimisia eivätkä estäisi työnhakua.

Näkisin siis, että ymmärsit aikalailla oikein. Tämä on siis toki minun tulkintani, joku lakimies voisi valaista enemmän asiaa.

10 a §
Lyhytkestoiset opinnot

Työnhakijan oikeuteen saada työttömyysetuutta ei sovelleta, mitä 10 §:n 1—3 momentissa
säädetään opintojen vaikutuksesta oikeuteen saada työttömyysetuutta, jos opintojen muodostama kokonaisuus kestää yhdenjaksoisesti tai jaksotettuna enintään kuusi kuukautta. Edellytyksenä on lisäksi, että opinnot antavat ammatillisia valmiuksia tai tukevat yritystoimintaa.

Mitä 1 momentissa säädetään, sovelletaan työnhakijan aiemmin harjoittamiin opintoihin vain, jos opintojen todisteellisesta keskeytymisestä on vähintään yksi vuosi. Rajoitus ei koske työsuhteen tai 3 luvun 6 §:n 1 momentissa tarkoitetun taloudellisen etuuden jaksotuksen aikana aloitettuja taikka työvoimakoulutuksena harjoitettuja opintoja.

Mitä 1 momentissa säädetään, sovelletaan uudelleen, kun henkilö on täyttänyt mainitussa momentissa tarkoitettujen opintojen päättymisen jälkeen työttömyyspäivärahan edellytyksenä olevan työssäoloehdon ja työttömyyspäivärahan enimmäisaika alkaa alusta.

10 §
10 § (28.12.2012/1001)
Opiskelu

i. Päätoimisella opiskelijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen. Rajoitus koskee myös päätoimisen opiskelun lomajaksoja.

ii. Päätoimisina pidetään:

1) opintoja, joiden tavoitteena on ammattikorkeakoulututkinnon, ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon taikka yliopistossa suoritettavan alemman tai ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaminen;

2) ammatillisesta koulutuksesta annetun lain mukaisia opintoja, joiden tavoitteena on ammatillisen perustutkinnon tai tutkinnon osan, ammatilliseen koulutukseen valmentavan koulutuksen tai työhön ja itsenäiseen elämään valmentavan koulutuksen suorittaminen; (14.12.2017/906)

3) lukio-opintoja, joiden oppimäärän mukainen laajuus on yhteensä vähintään 75 kurssia; sisäoppilaitoksessa järjestetyt lukio-opinnot katsotaan kuitenkin aina päätoimisiksi; (14.12.2017/906)

4) muita kuin 1–3 kohdassa tarkoitettuja ammatillisia valmiuksia antavia opintoja, joiden opintosuunnitelman mukainen laajuus on keskimäärin vähintään viisi opintopistettä, kolme opintoviikkoa tai 4,5 osaamispistettä opiskelukuukautta kohti; (14.12.2017/906)

5) muita kuin 1–4 kohdassa tarkoitettuja opintoja, joiden opetusohjelman mukainen laajuus on keskimäärin vähintään 25 viikkotuntia. (14.12.2017/906)

iii. Työnhakijaa ei pidetä päätoimisena opiskelijana, jos opiskeluaikaisen vakiintuneen työssäolon tai yritystoiminnan harjoittamisen perusteella voidaan katsoa, ettei opiskelu ole esteenä kokoaikaisen työn vastaanottamiselle.

iv. Jos työvoimakoulutuksena järjestetyt opinnot, työttömyysetuudella tuetut työnhakijan omaehtoiset opinnot tai kotoutumisen edistämisestä annetun lain 22–24 §:ssä tarkoitetut omaehtoiset opinnot on järjestetty jaksoissa, työnhakijaa ei kyseisten opintojen perusteella pidetä päätoimisena opiskelijana jaksojen välisenä aikana.

v. Osallistumista työnantajan työsopimuslain 7 luvun 13 §:n tai merityösopimuslain 8 luvun 11 §:n nojalla järjestämään tai hankkimaan koulutukseen ei pidetä päätoimisena opiskeluna. Jos työnantaja kustantaa työntekijän itsensä hankkiman koulutuksen kokonaan tai osittain, koulutusta ei pidetä tätä pykälää sovellettaessa työnantajan järjestämänä tai hankkimana. (29.12.2016/1477)

edit: 10 a § 2:n momentin boldattu kohta herättää mielenkiinnon. Mitähän tuossa tarkoitetaan noilla työvoimakoulutuksena harjoitetuilla opinnoilla? Meneeköhän se niin, että TE-toimisto ilmoittaa, että "meet sitten hoitsukouluun, vaikka haluaisit olla sähkömies"?
 
Viimeksi muokattu:
[offtopic]
Tämä aktiivimalli on nyt saanut sen verran paljon ansaitsemaansa julkisuutta, joten varasin eilen aktiivimalli.fi domainin, ja perustan sinne piakkoin puolueettoman (UKK) sivuston aiheesta, ja mahdollisesti myös oman alueen keskustelua varten.

WordPress osaajat ja aiheesta kiinnostuneet, YV-viestiä tänne jotta saataisiin kerralla kunnolliset sivut eetteriin.
[/offtopic]

Toivottavasti et ole työtön. Jos jotain Google Adseja päästät sivulle, niin saatetaan katsoa päätoimiseksi yrittäjyydeksi :D

Mihinköhän muuten unohtui #normitalkoot työttömistä puhuttaessa? Hallituksen toiminta on mielestäni ihan käsittämätöntä, mutta toisaalta "vastapuoli" eli vasemmisto sitten lupailee 20% korotuksia kaikille (ja vielä lisää, jos olet satut olemaan mamu/kasvissyöjä/"taiteilija"/tms.), missä on ihan yhtä vähän järkeä. Ketä sitä muka voi äänestää ensi kerralla? Missä on puolue, joka ajaisi yleistä hyvää eikä "kaikkea mun eturyhmille heti"-politiikkaa?
 
Niin no, se ei ollut nyt se mitä hain tässä. Lähinnä hain, että kun eduskunta/hallitus on valittu, voiko ne käytännössä paskoa neljän vuotensa aikana ihan mitä haluavat niin kauan kuin saavat nuijittua lakinsa läpi ilman, että kansalaiset voisivat asialle mitään tehdä? Hallitus voidaan hajottaa ja uudet vaalit pitää, mutta päätäntävalta tuostakin taitaa olla vain presidentillä?

no voihan asiat viedä kaduille ja pistää autoja ja kauppoja palamaan.
 
Oikea tapa toimia työttömyyden ja hyvinvointiyhteiskunnan kustannusten suhteen olisi seuraava:

1. Lakkautetaan TE-palvelut ja poistetaan työttömiltä kaikki ylimääräiset velvollisuudet.

2. Lakkautetaan kaikki työttömyystuet mukaan lukien ansiosidonnainen työttömyystuki. Jokainen saisi toki vastaisuudessakin vakuuttaa itsensä työttömyyden varalta, mutta tällaisen vakuutuksen tulisi olla täysin yksityistettyä toimintaa ja lakiteknisesti siihen riittäisi normaali sopimusoikeus.

3. Lakkautetaan asumistuki, toimeentulotuki ja muut nykyiset elämisen tuet.

4. Lakkautetaan nykyinen eläkejärjestelmä.

5. Otetaan käyttöön perustili, joka käyttäytyisi jossain määrin perustulon tavoin, mutta esimerkiksi tuen käyttö vähentäisi tilin saldoa. Tukea saisi vaikka tili menisikin miinukselle, mutta summa voisi olla pienempi. Vastaavasti tilistään hyvin huolehtinut saisi nauttia esim. paremmasta perustilieläkkeestä. Tämä kannustaisi elämään mahdollisimman vähän perustilin varassa ennen eläkeikää. Perustili voisi myös olla osa henkilön jättämää perintöä.

6. Pysyvästi työkyvyttömille (esim. vaikeasti vammaiset ja sairaat) olisi erillinen perustilijärjestelmä, jossa tilin saldo ei pienenisi.

7. Poistetaan työehtosopimusten yleissitovuus. Lain tulee sanella tietyt minimioikeudet esim. työajan suhteen, mutta jokaisen tulee voida itse neuvotella palkkansa.

8. Annetaan työnantajalle oikeus irtisanoa työntekijä ilman perustelua. Työnantaja ja työntekijä[ryhmä] voivat toki yhdessä sopia muusta. Laki voi määritellä minimi-irtisanomisajan (esim. kuukausi), jonka aikana palkkaa tulee maksaa.

Näillä keinoilla päästäisiin kokonaan eroon kannustinloukuista sekä turhasta sääntelystä ja ihmisten kyykyttämisestä. Järjestelmä motivoisi aidosti ottamaan työtä vastaan ja hakemaan sitä aktiivisesti. Jos ei kuitenkaan haluaisi olla aktiivinen, niin kukaan ei siitä tulisi urputtamaan – se näkyisi ainoastaan jossain kohtaa omassa kukkarossa.

Kenenkään ei tarvitsisi hakea tukea, vaan tuen maksamisen voisi laittaa tarvittaessa päälle esim. nettikäyttöliittymän kautta, nappia painamalla. Työtön voisi aivan vapaasti opiskella sillä samalla perustilituella kuin muutkin opiskelijat.

Järjestelmä olisi reilu veronmaksajille, mutta pitäisi kuitenkin huolta heikko-osaisista. Ja ennen kaikkea: työnantajat työllistäisivät porukkaa ketterästi ja suurella innolla. Työntekijä vaihtaisi sujuvasti työpaikasta toiseen. Itse asiassa työntekijä siirtyisi myös sujuvasti yrittäjäksi, kun työvoiman palkkaaminen olisi helppoa.

Kaikki voittaisivat – paitsi ehkä kurjuudesta ja vastakkainasettelusta voimansa keräävä vasemmisto ja nykyjärjestelmän väärinkäyttäjät.
 
Viimeksi muokattu:
Ainoa vaan, että nuo vaatisivat perustuslain muutoksen sekä YK:n ihmisoikeusjulistuksesta irrottautumisen.

En usko, että kovinkaan moni poliitikko on valmis tekemään tuollaista temppua. Etenkään, kun ollaan olevinaan niin mallimaata.
 
Puhutaan siitä, että työnantajille pitäisi olla helpompaa palkata uutta väkeä ja päästä myös eroon vanhoista ilman perusteluja. Työntekijöiden laatu asettuu gaussin käyrälle. On täysin toivottomia tapauksia, huippuja, ja sitten se harmaa massa. Jos kaikki rajoitukset poistuu, alkaa armoton työntekijäruletti - sen jälkeen se harmaa massa, joka on vuosikaudet painanut töitä "olen vaan töissä täällä" mentaliteetilla ja kelvannut hyvin hommiinsa, ei enää pärjääkään, vaan työnantajalla on vara kokeilla ja etsiä sitä oikeaa timanttia, jonka tehokkuus voi olla monikertainen siihen harmaaseen massaan verrattuna. Voi olla, että perusjantterin työllisyysnäkymät heikkenevät entisestään, kun ei enää kelpaa minnekään. Tilanne on entistä toivottomampi sille osalle, joka sijoittuu sinne käyrän toiseen päähän. Kaikki työsuhteet päättyvät heti alkuunsa, eikä niin matalaa palkka löydy, jolla kaveri kannattaa pitää töissä. Samalla palkkaerot repeävät, kun sille timattiselle tekijälle pitää myös maksaa oikeasti kovaa liksaa.
 
Jos kaikki rajoitukset poistuu, alkaa armoton työntekijäruletti - sen jälkeen se harmaa massa, joka on vuosikaudet painanut töitä "olen vaan töissä täällä" mentaliteetilla ja kelvannut hyvin hommiinsa, ei enää pärjääkään, vaan työnantajalla on vara kokeilla ja etsiä sitä oikeaa timanttia, jonka tehokkuus voi olla monikertainen siihen harmaaseen massaan verrattuna. Voi olla, että perusjantterin työllisyysnäkymät heikkenevät entisestään, kun ei enää kelpaa minnekään.
Öhh. Ensinnäkin on ihan hyvä, jos "olen vaan töissä täällä" -mentaliteetti muuttuu muotoon "olen vaan töissä täällä ja yritän parhaani".

Toiseksi jos "olen vaan töissä täällä" on työntekijän mielestä riittävä taso, niin sittenhän hän voi tehdä vaikkapa yrittäjänä hommia sillä fiiliksellä ja kenties elää hieman pienemmillä tuloilla, mutta rennosti töitä tehden.

Kolmanneksi, luuletko oikeasti että mikään osaamista edellyttämä työpaikka kestäisi sitä, että työntekijöitä vaihdettaisiin ihan vaan varmuuden vuoksi? Perehdytys työtehtävään ottaa kuitenkin oman aikansa.

Neljänneksi, ei niitä "timantteja" riitä kaikille, eli mahdollisessa työntekijäruletissa myös se "harmaa massa" työllistyisi. Ja toisaalta joskus se "harmaa massa" on juuri sitä mitä tarvitaan – ne "timantit" kun pyytää korkeampaa liksaa.
 
Toiseksi jos "olen vaan töissä täällä" on työntekijän mielestä riittävä taso, niin sittenhän hän voi tehdä vaikkapa yrittäjänä hommia sillä fiiliksellä ja kenties elää hieman pienemmillä tuloilla, mutta rennosti töitä tehden.
Voisiko kaikki yrittäjyyttä tyrkyttävät ruveta sitten tyrkyttämään niitä toimivia bisnesideoita siinä samassa? Jos yrittäminen olisi niin helppoa kuin sitä tyrkyttävät antavat ymmärtää meillä ei muita olisikaan kuin yrittäjiä.
 
Oikea tapa toimia työttömyyden ja hyvinvointiyhteiskunnan kustannusten suhteen olisi seuraava:

1. Lakkautetaan TE-palvelut ja poistetaan työttömiltä kaikki ylimääräiset velvollisuudet.

2. Lakkautetaan kaikki työttömyystuet mukaan lukien ansiosidonnainen työttömyystuki. Jokainen saisi toki vastaisuudessakin vakuuttaa itsensä työttömyyden varalta, mutta tällaisen vakuutuksen tulisi olla täysin yksityistettyä toimintaa ja lakiteknisesti siihen riittäisi normaali sopimusoikeus.

3. Lakkautetaan asumistuki, toimeentulotuki ja muut nykyiset elämisen tuet.

4. Lakkautetaan nykyinen eläkejärjestelmä.

5. Otetaan käyttöön perustili, joka käyttäytyisi jossain määrin perustulon tavoin, mutta esimerkiksi tuen käyttö vähentäisi tilin saldoa. Tukea saisi vaikka tili menisikin miinukselle, mutta summa voisi olla pienempi. Vastaavasti tilistään hyvin huolehtinut saisi nauttia esim. paremmasta perustilieläkkeestä. Tämä kannustaisi elämään mahdollisimman vähän perustilin varassa ennen eläkeikää. Perustili voisi myös olla osa henkilön jättämää perintöä.

6. Pysyvästi työkyvyttömille (esim. vaikeasti vammaiset ja sairaat) olisi erillinen perustilijärjestelmä, jossa tilin saldo ei pienenisi.

7. Poistetaan työehtosopimusten yleissitovuus. Lain tulee sanella tietyt minimioikeudet esim. työajan suhteen, mutta jokaisen tulee voida itse neuvotella palkkansa.

8. Annetaan työnantajalle oikeus irtisanoa työntekijä ilman perustelua. Työnantaja ja työntekijä[ryhmä] voivat toki yhdessä sopia muusta. Laki voi määritellä minimi-irtisanomisajan (esim. kuukausi), jonka aikana palkkaa tulee maksaa.

Näillä keinoilla päästäisiin kokonaan eroon kannustinloukuista sekä turhasta sääntelystä ja ihmisten kyykyttämisestä. Järjestelmä motivoisi aidosti ottamaan työtä vastaan ja hakemaan sitä aktiivisesti. Jos ei kuitenkaan haluaisi olla aktiivinen, niin kukaan ei siitä tulisi urputtamaan – se näkyisi ainoastaan jossain kohtaa omassa kukkarossa.

Kenenkään ei tarvitsisi hakea tukea, vaan tuen maksamisen voisi laittaa tarvittaessa päälle esim. nettikäyttöliittymän kautta, nappia painamalla. Työtön voisi aivan vapaasti opiskella sillä samalla perustilituella kuin muutkin opiskelijat.

Järjestelmä olisi reilu veronmaksajille, mutta pitäisi kuitenkin huolta heikko-osaisista. Ja ennen kaikkea: työnantajat työllistäisivät porukkaa ketterästi ja suurella innolla. Työntekijä vaihtaisi sujuvasti työpaikasta toiseen. Itse asiassa työntekijä siirtyisi myös sujuvasti yrittäjäksi, kun työvoiman palkkaaminen olisi helppoa.

Kaikki voittaisivat – paitsi ehkä kurjuudesta ja vastakkainasettelusta voimansa keräävä vasemmisto ja nykyjärjestelmän väärinkäyttäjät.

Hyviä ajatuksia, mutta ei tämä perustili muuta mitenkään nykytilannetta, jos valtio/kunta kustantaa sen jälkeen toimeentulon kun tili menee nollaan. Sen pitäisi olla sellainen, että nollaan mentäessä, mitään tukea ei saisi mistään. Tai vähintään sellainen, että mennään miinukselle, mutta miinusosuus olisi lainaa, joka olisi pakko maksaa takaisin.
 
Voisiko kaikki yrittäjyyttä tyrkyttävät ruveta sitten tyrkyttämään niitä toimivia bisnesideoita siinä samassa? Jos yrittäminen olisi niin helppoa kuin sitä tyrkyttävät antavat ymmärtää meillä ei muita olisikaan kuin yrittäjiä.
Ei yritystoiminnan pyörittäminen mikään oikotie onneen ole. Ei kannata lukea viestistäni jotain sellaista mitä siinä ei lue.

Toisaalta voi todeta, että usein jopa liiallisesti jaotellaan (pien)yrittämistä ja työntekoä eri asioiksi. Molemmissa kyse on työnteosta, mutta yrittäjänä on vaan enemmän vapautta ja vastuuta tekemisistään. Ja tästä päästäänkin tuohon lainaamasi kohtaan: tarkoitus oli todeta, että yrittäjänä voi vapaasti tehdä niitä hommia ihan sellaisella asenteella kuin itseä huvittaa. Oletettavasti löysempi tekeminen toki näkyy alempana tulotasona.
 
Voisiko kaikki yrittäjyyttä tyrkyttävät ruveta sitten tyrkyttämään niitä toimivia bisnesideoita siinä samassa? Jos yrittäminen olisi niin helppoa kuin sitä tyrkyttävät antavat ymmärtää meillä ei muita olisikaan kuin yrittäjiä.
Eivät tajua nykyajan säännöistä mitään.

Muutamia päiviä sitten oli iltapäivälehdes juttu, kuinka monta korttia putkimies tarvitsee.
Kiinteistö sähkäri, yli 3kg kylmämies, jne duunaritasoisis yritättäjyyksissä joudut olemaan vuosia toisella töissä ja sen jälkeen anomaan omia lupia, jos saat ne.
 
Ei yritystoiminnan pyörittäminen mikään oikotie onneen ole. Ei kannata lukea viestistäni jotain sellaista mitä siinä ei lue.

Toisaalta voi todeta, että usein jopa liiallisesti jaotellaan (pien)yrittämistä ja työntekoä eri asioiksi. Molemmissa kyse on työnteosta, mutta yrittäjänä on vaan enemmän vapautta ja vastuuta tekemisistään. Ja tästä päästäänkin tuohon lainaamasi kohtaan: tarkoitus oli todeta, että yrittäjänä voi vapaasti tehdä niitä hommia ihan sellaisella asenteella kuin itseä huvittaa. Oletettavasti löysempi tekeminen toki näkyy alempana tulotasona.
Ja silti ensin tarvitaan se toimiva bisnesidea että edes maailman kovin työntekijä näkisi yrittäjänä muuta kuin tyhjän kukkaron (+toki nuo kaiken sortin lupajutut mitä @etrade mainitsi)
 
Ja silti ensin tarvitaan se toimiva bisnesidea että edes maailman kovin työntekijä näkisi yrittäjänä muuta kuin tyhjän kukkaron (+toki nuo kaiken sortin lupajutut mitä @etrade mainitsi)
No siis toki tarvitaan toimiva bisnesidea siinä mielessä, että sillä työllänsä tuottaa jollekin lisäarvoa johonkin järkevään hintaan. Ei sen bisnesidean tosin kauhean kummoinen tarvitse olla, eli usein voi riittää, että tekee ihan sitä samaa hommaa mitä palkkatyössäkin: esimerkiksi palkkasuhteinen fillarilähetti voi kuljetella paketteja myös toiminimellä tai palkkasuhteinen koodari voi koodata suoraan asiakkaalle oman firmansa kanssa. Heti ei kannata tavoitella jotain uutta Angry Birdsiä.

Lisäys: Aivan samalla tavalla siihen palkkatyöhönkin tarvitaan se toimiva bisnesidea, eli pitää tarjota työnantajalle jotain lisäarvoa johonkin järkevään hintaan.
 
Käsittääkseni tuolla tavalla saa vaan pampusta, vesitykistä, kumiluodista, kyynelkaasusta ja oikeudessa tuomiota. Ei muutosta.

Muistaako joku sitä uutista jossa uusmaalaiset jossain päin maailmaa laittoi jonkun kunnan kaupungin keskustan paskaksi, niin saivat 20 miljoonaa rahayksikköä palkkioksi toiminnastaan. Kunta maksoi.
 
Tässä on kyllä ihan pakko kysyä, voiko kansalainen tehdä eduskunnan/hallituksen toimille mitään muuta kuin äänestää ensi kerralla toisin ja sormet ja varpaat ristissä toivoa muiden tekevän samoin? Nykyhallitus on rikkonut kuitenkin ehtinyt jo useampaan otteeseen kuin jaksaa laskea rikkoa lain kirjainta teoillaan
Jos oikeasti on rikottu lakia, niin oikeuteenhan voi kyllä haastaa.

Suomen valtio häviää vähän väliä juttuja eri oikeusasteissa ja etenkin eu-tuomioistuimissa.

Henkilökohtaisesti minua aina huvittavat nämä puheet anarkiasta. Esim. Singaporessa on melkein täysin vapaa palkkojen muodostus (ts. ei mitään ammattiyhdistysliikkeitä tai keskitettyjä sopimisia, vaan jokainen yksilö sopii itse mitä lystää jne.) ja työttömyystukia ei ole käytännössä lainkaan (taino, on pakko säästää itse henkilökohtaisesti itseä varten ja jos se loppuu, niin sitten on elettävä sukulaisten siivellä).

Silti maassa ovat rikollisuuslukemat about matalimmat missään.
 
Viimeksi muokattu:
Zepi, Zepi, Zepi...

Muistanet tämän:

Singapore - Wikipedia

According to the Corruption Perceptions Index, Singapore is consistently perceived as one of the least corrupt countries in the world, along with New Zealand and the Scandinavian countries.[citation needed] In 2016, Singapore is rated the world's most expensive city for the third consecutive year by the Economist Intelligence Unit.[127][128] For several years, Singapore has been one of the few[129] countries with an AAA credit rating from the "big three", and the only Asian country to achieve this rating.[130] Singapore attracts a large amount of foreign investment as a result of its location, skilled workforce, low tax rates, advanced infrastructure and zero-tolerance against corruption.

The government provides numerous assistance programmes to the homeless and needy through the Ministry of Social and Family Development, so acute poverty is rare. Some of the programmes include providing between SGD400 and SGD1000 per month to needy households, providing free medical care at government hospitals, and paying for children's school fees.[159][160][161] The Singapore government also provides numerous benefits to its citizenry, including: free money to encourage residents to exercise in public gyms,[162] up to $166,000 worth of baby bonus benefits for each baby born to a citizen,[163] heavily subsidised healthcare, money to help the disabled, cheap laptops for poor students,[164] rebates for numerous areas such as public transport,[165] utility bills and more.[166][167]

Nice one... jopa 166 000 Singaporen dollaria (120 250,40 euroa tämän päivän kurssilla) vauvabonusta jokaisesta lapsesta. Kyllä luulis että jotain jää käteen noista tuista. :kahvi:

Tämän päivän kurssilla on muuten 114 440,40 euroa.

Ja sitten:

No need for unemployment benefits in Singapore: Lim Swee Say

SINGAPORE: Low unemployment rates and a widespread practice of companies in the Republic paying retrenchment benefits are reasons why it is not appropriate for the country to put in place unemployment benefits or redundancy insurance, said Manpower Minister Lim Swee Say in Parliament on Friday (Apr 8).

Mr Lim made this case in response to calls by Nominated Member of Parliament Azmoon Ahmad, and MPs Patrick Tay and Sylvia Lim for greater support to retrenched workers.

Rejecting the suggestions mooted, Mr Lim said that Singapore’s employment situation is “quite different” from that in countries providing unemployment benefits.

“Our unemployment rates are low, our long-term unemployment rates are also low,” he said. “At the same time, the practice of paying retrenchment benefits is widespread.”

Eli jos ymmärsin oikein Singaporessa erottava yritys maksaa työntekijälle joka joudutaan erottamaan. Ja vissiin niin kulttuurissa on se, että työntekijä yritetään saada takaisin töihin mahdollisimman pian. Toki, jos ei pääse töihin niin sitten on paska nakki, mutta matala verotus taasen helpottaa sijoittamista ja passiivisen tulon saamista joka auttaa pahassa tilanteessa.


edit: johan siitä melkein 10 kk ehti mennä, ennen kuin päästiin taas alkuun. :kahvi:
 
Viimeksi muokattu:
Suomessa maksetaan lapsibonusta 16v x 12kk/v * 96e / kk = 18500eur, eikä meillä edes tarvitse maksaa lukukausimaksuja kouluista, saati että päiväkodit maksaisivat jotain oikeaa rahaa.

Lastentarhan oikeat tuotantokustannukset ovat luokkaa 600-800eur/kk, mutta suomessa rikkaimmatkin keskiluokkaiset saavat sen luokkaa 250e/kk. Mikään ei Suomessa ns. maksa mitään, jos puhutaan elämisestä.

Ja singaporessa tuo kaikki hieno toteutuu vain yläluokkaisten valkoihoisten kanssa. Malesialaiset siirtolaiset tekevät asiat ilman mitään sosiaaliturvaa. Jos tulee fudut nuudelikioskista, niin mitään rahaa ei tule mistään senttiäkään. Siltikään mitään anarkiaa ei ole.
 
Lisäys: Aivan samalla tavalla siihen palkkatyöhönkin tarvitaan se toimiva bisnesidea, eli pitää tarjota työnantajalle jotain lisäarvoa johonkin järkevään hintaan.
Niin tässä on se ongelma. Nolla työttömyyteen päästään kun pakotetaan firmat palkkaamaan töihin ihmisiä jotka ei käytännössä tuo mitään lisäarvoa.
 
Lisäys: Aivan samalla tavalla siihen palkkatyöhönkin tarvitaan se toimiva bisnesidea, eli pitää tarjota työnantajalle jotain lisäarvoa johonkin järkevään hintaan.
Sillä erolla että yleensä palkkatyössä täytetään olemassa oleva tarve, ei keksitä uutta liikeideaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 580
Viestejä
4 509 438
Jäsenet
74 438
Uusin jäsen
andresantos7

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom