Keskustelua työttömyydestä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yero
  • Aloitettu Aloitettu
Jos esimerkiksi taloon tulee peruskorjausta, niin tottakai vuokranantajan on nostettava vuokraa, jotta saa kustannettua sen asunnon osuuden siitä korjauksesta, huolimatta siitä jos vuokralaisen tukia leikataan.

Jos vuokranantaja pystyy nostamaan vuokraa mielivaltaisesti, niin miksi se ei tekisi sitä korjauksesta riippumatta?

Vai nostaako korjaus asunnon haluttavuutta yhtä paljon kun vuokranantaja nostaa vuokraa?
 
Jos vuokranantaja pystyy nostamaan vuokraa mielivaltaisesti, niin miksi se ei tekisi sitä korjauksesta riippumatta?

Vai nostaako korjaus asunnon haluttavuutta yhtä paljon kun vuokranantaja nostaa vuokraa?

Tarkoitin lähinnä, että jos taloon tulee vaikka peruskorjausta, jonka asuntokohtainen hinta on esimerkiksi 5000€, niin sehän jää vuokranantajan pussista maksettavaksi ja moni vuokranantaja tällöin nostaa vuokraa, jotta saa rahansa takaisin nopeammin. Tietysti korjaukset myös usein nostavat asunnon arvoa.

Näin juuri tapahtui entisessä asunnossa, jossa asuin.
 
Vuokrien hinnoissa ja asumistuissa on jo perusjärkeillen toistensa kausaliteetit kumoava reaktio.

Hintapyynnöllä kun ei välttämättä tosiaan ole sen suurimman kysynnän alla olevan rakennuskannan iästä kyse. Myös palvelut keskittyvät ostoskeskuksiin ja esim. eläkeläisellä voi olla enemmän jouston varaa sijoittaa asumiseen, kuin sillä pienipalkkaisella, jolla ovat ne työkustannukset ja vähemmän paineita arvotta asuinpakkansa palveluja kuin sillä eläkeläisellä. Jälkimmäinen mielellään leikkaa siitä käteenjäävästä osuudesta.

On kumminkin helpompaa nähdä asia pelkistetysti, että pelkällä työttömyydellä nyt (tahi pelkistetympänä asumistuilla "loisimishalulla") selitetään ongelman todellinen luonne. Se on kumminkin laajempi.
 
Viimeksi muokattu:
Minulla Turussa on 450 euroa ja asunto 6 kilometrin päässä. 53 neliötä. Äitini ei veloita siitä mitään ja maksaa 0 euroa voittoa. Hän asuu Ahvenanmaalla ja verottaja ottaa häneltä 60% verotusta asunnosta, siksi hän ei ainoalta pojaltaan verota mitään, koska verosääntö sanoo niin.
 
Minulla Turussa on 450 euroa ja asunto 6 kilometrin päässä. 53 neliötä. Äitini ei veloita siitä mitään ja maksaa 0 euroa voittoa. Hän asuu Ahvenanmaalla ja verottaja ottaa häneltä 60% verotusta asunnosta, siksi hän ei ainoalta pojaltaan verota mitään, koska verosääntö sanoo niin.

Vähän on trollifiilistä kyllä näissä sun "selkeissä" viesteissä.
 
Eihän ole, tule vierailemaan. Näet sitten todellisen asunnon ja asukkaan. Tosin et näe tuota kirkonkellon soittajan kuvaa.
 
Menee 100k läpi tänään tuon kansalaisaloitteen kanssa. Vaatii enää noin 150 allekirjoitusta.
 
100 000 rikki. Mutta tosiaan on ihmeellistä, että jokainen työtön ei ole tuota vielä allekirjoittanut.

Nyt jos toi Racine on järkevä, hän pitää tuon kansalaisaloitteen auki huhtikuuhun asti, sillä siinä vaiheessa se paska alkaa lävähtämään tuulettimeen, ja aika monet huomaa, että toi aktiivimalli on susi. Ja tätä kautta sitten tulisi lisää allekirjoittajia.
 
Se on ainakin tässä varma että kansalaisaloitteen allekirjoittaneet äänestävät taas eduskunta vaaleissa Kokoomusta, keskustaa jne. :vihellys:
 
Otetaas tänne vänkäämisen väliin yksi asiakysymyskin:

Verottaja oli arponut tämän vuoden verokorttiin vähän turhan korkean prosentin, mutta en saanut säädettyä sitä pienemmäksi edes tuolla verohallinnon sivuilla. Ongelma tuntuisi olevan siinä, että verolaskuri laskee saman prosentin kaikille tulolähteille. Mulla koko vuoden verokertymä tulee suurin piirtein täyteen työmarkkinatuesta peritystä ennakonpidätyksestä, joten ansiotulosta ei tarvitsisi periä käytännössä lainkaan veroa. Näin homma toimikin hienosti vielä viime vuonna.

Elikkäs miten saan tilattua sopivan verokortin?
 
100 000 rikki. Mutta tosiaan on ihmeellistä, että jokainen työtön ei ole tuota vielä allekirjoittanut.

Nyt jos toi Racine on järkevä, hän pitää tuon kansalaisaloitteen auki huhtikuuhun asti, sillä siinä vaiheessa se paska alkaa lävähtämään tuulettimeen, ja aika monet huomaa, että toi aktiivimalli on susi. Ja tätä kautta sitten tulisi lisää allekirjoittajia.

Onhan se linkki ainakin somessa varmaan kiertänyt, mutta onko uutisissa? Esim IS uutisoi tuossa asiasta, ilman linkkiä.

Ok, no 50k täynnä ja sehän riittää, toki olisi näyttävämpää jos luku olisi vaikka 300k. Ja muutenkin kuten sanoit, niin aloitteen aloittaja voisi pitää tuota auki pidempään. Hänen yhteystietonsahan on ko. aloitteessa ja voisi vinkata että pitää aloitteen auki vielä jonkin aikaa.

Kansalaisaloite aktiivimallin kumoamiseksi on kerännyt yli 100 000 nimeä
 
Tuota noin, Raciné kertoikin, että hän pitää aloitteen tammikuun loppuun mennessä ja vie aloitteen heti eduskuntatalon avausistuntojen alkaessa.

Ymmärrän kyllä sen syyn, että työttömillä on aktivointiaika 3 kk vai mikä se nyt olikaan ja siksi aloittajalla ei kai ole halua aiheuttaa muille rahaongelmia, kun oikein jysähtää sellainen määrä ihmisiä, että Kela on ongelmissa, Kunta on ongelmissa ja tietysti tämä pian lopettava TE-keskus.

En nyt löydä mistään vahvistusta sille, että aloittaja ja se toinen jättää eduskunnalle aloitteen. Siinä kesäkuun 20.06.2018 ei kyllä riemastuta ihmisiä.
 
Ehkä joku heistä on samaa mieltä (gasp) lain kanssa?

No silloin voi sanoa, että kyseessä on todella tyhmä henkilö. Jos työtön pystyy puolustamaan tätä aktiivimallia, ei ole tutustunut siihen kunnolla.

Saku Timonen on avannut aika hyvin noita aktiivimallin ongelmia. Suosittelen lukemaan, vaikka ei muuten henkilöstä tai muista hänen kirjoituksistaan niin välitä.


Aktiivimallin ansat - Uuninpankkopoika Saku Timonen

Aktiivimallin ansat

2.1.2018 by Saku Timonen |



Meille on kerrottu, että työttömyysturvan aktiivimalli edellyttää työttömältä vain vähäistä palkkatyötä täyden työttömyyskorvauksen saamiseksi. Yrittivätpä jotkut ihan vakavissaan väittää, että pelkkä aktiivinen työnhaku riittää, ja että lain yhteydessää hyväksytty lausuma lain vaikutusten tarkasta seuraamisesta estäisi leikkaukset. Onneksi nämä puheet on jo kumottu moneen kertaan.

Eilen kerroin muutamista hallitukselle ”yllätyksenä” tulevista seurauksista, kuten aktiivimallin ulottumisesta myös vakituisesta työstä lomautettuihin ja yrittäjinä työllistymistä kokeilevien jäämisestä kokonaan korvauksetta neljän kuukauden jälkeen. Lisäksi tulee tietysti myös toimeentulotukimenojen kasvu, kun leikattua tukea joudutaan paikkaamaan Kelan luukun toisesta lokerosta otetulla rahalla.

On kuitenkin vielä yksi vaikutus, josta ei ole huomattu puhua. Sen nosti esille juuri äsken Risto Pukari Facebookin ryhmässä Puhetta työstä, työttömyydestä & toimeentulosta, ja se on nimeltään työssäoloehto.

Ainakin lain hyväksymistä äänestäneillä kansanedustajilla ja suurella yleisöllä on sellainen käsitys, että pelkkä 18 tunnin palkallinen työskentely kolmen kuukauden tarkastelujakson aikana riittäisi estämään tuen leikkaamisen. Niin se riittääkin, jos työssäoloehto täyttyy.

Hyväksytyn lain mukaan henkilön katsotaan 65 päivän aikana olleen riittävästi työssä tai työllistymistä edistävässä palvelussa, jos hän on kyseisenä aikana työssä yhteensä niin paljon, että työ kalenteriviikon aikana tehtynä luettaisiin palkansaajan työssäoloehtoon.

Työssäoloehdon täyttyminen löytyy Kelan sivulta. Ensimmäinen edellytys on tietenkin se, että työnantaja on maksanut palkasta eläke- ja työttömyysvakuutusmaksut sekä toimittanut ennakonpidätyksen. Sen lisäksi työajan on oltava vähintään 18 tuntia viikossa. Koska aktiivimallissa työssäoloehdon on täytyttävä kolmessa kuukaudessa, niin 18 tuntia on tultava täyteen samassa ajassa.

Palkan on oltava vähintään alan työehtosopimuksessa sovitun vähimmäispalkan suuruinen. Jos alalla ei ole työehtosopimusta, niin kokoaikatyön palkan tulee vuonna 2018 olla vähintään 1 189 euroa kuukaudessa.

Työssäoloehtoa laskettaessa palkka suhteutetaan työaikaan. Tämä tarkoittaa sitä, että päivän minimipalkka on 55,30 euroa (1 189 : 21,5) ja tunnin minimipalkka 6,91 euroa (55,30 : 8). Työssäoloehden täyttymisen määrittelemiseksi Kelaan on toimitettava työ- ja palkkatodistukset.

Ei siis riitä, että menee minne tahansa tekemään mitä tahansa millä tahansa palkalla. Ja nyt tulee se ongelma: Mistä taiotaan kaikillle työttömille työssäoloehdon täyttävä palkkatyö? Tai pikemminkin: mistä taiotaan ne työnantajat, jotka haluavat ruveta pätkätyöllistämään ihmisiä 18 tunnin ajaksi kolmessa kuukaudessa ja käymään vaadittavan paperisodan työ- ja palkkatodistuksineen?

Huomasivatkohan provisiopalkkaista puhelinmyyjän työtä ja muuta pienipalkkaista työtä ehdottelevat kansanedustajat hyväksyneensä akviivimalliin työssäoloehdon, jonka mukaan palkan on oltava vähintään 6,91 euroa tunnissa? Ja kuka hullu yleensä sai päähänsä ideoida tällaisen paperisodan kolmen kuukauden aikana ansaittavan 124,38 euron takia?

Viimeistään huhtikuussa paljastuvat kaikki mahdolliset ansat. Toivottavasti lain tarkkaan seuraamiseen hurskaasti uskovat päättäjämme ovat määränneet jonkun oikeasti myös seuraamaan sitä tarkasti. Nämä asiathan olisi pitänyt selvittää jo lain valmisteluvaiheessa, mutta kun oli taas niin kiire tehdä tällainen laki ja katsoa sitten, mitä siitä seuraa.


Miten aktiivimalli toimii? - Uuninpankkopoika Saku Timonen

Miten aktiivimalli toimii?

3.1.2018 by Saku Timonen |



Yhteisenä vastauksena kaikille kysyjille kerron, että en minä tiedä miten aktiivimalli toimii. Kukaan ei tiedä. Sitä eivät tiedä edes neuvontavelvolliset Te-toimistot ja Kela. Kaikkein vähiten tietävät lain hyväksyneet kansanedustajat. He ovat keskittyneet munaamaan itsensä toinen toistaan hulluimmilla selittelyillä ja neuvoilla. Kaiken huippu taitaa olla Juhana Vartiaisen kaupunkien työttömille antama neuvo muuttaa maalle töihin. Ei ole monta päivää siitä, kun saman puolueen ministeri Kai Mykkänen neuvoi maaseudun työttömiä muuttamaan kaupunkeihin.

Päättäjien neuvo siis näyttää olevan, että maaseudun ja kaupunkien työttömät vaihtaisivat paikkaa keskenään. Saataisiinhan sillä tietysti vähän vaihtelua kylänraitilla vastaantulevien naamoihin, mutta esimerkiksi Juuan työttömyysprosentti huitelee jo nyt seitsemäntoista tienoilla, ja avoimia työpaikkoja on seitsemän.

Kun aktiivimalli on hyväksytty tällaisella järjenjuoksulla, niin en ihmettele yhtään sitä yleisönosastokirjoittajaa, joka ei tiedä työttömyysetuuden ennakonpidätysprosentin olevan 20.

Mutta oikeasti, miten se toimii? Laki hyväksyttiin niin nopeasti ja niin huonolla valmistelulla, että Te-toimistot ja Kela eivät ennättäneet edes miettiä käytännön toteuttamista. Niinpä Te-toimistot sanovat vain, että aktiivisuuden seuranta ei kuulu niille tippaakaan, vaan sitä seuraavat etuuden maksajat eli työttömyyskasssat ja Kela.

Kela puolestaan kertoo, että työskentelystä ilmoitetaan työttömyysajan ilmoituksessa ja osallistumisesta työllistymistä edistävään palveluun Kela saa tiedon Te-toimistoilta. Näyttää siltä, että kukaan ei tiedä eikä haluakaan tietää miten homma käytännössä toimii. Sotkut selvitellään sitten huhtikuussa, kun ensimmäinen tarkastelujakso on päättynyt. Siihen asti työttömät saavat olla epätietoisia tulevasta kohtalostaan.

Erityisesti Te-toimistojen vetäytyminen vastuusta on huolestuttavaa. Juuri Te-toimistot antavat etuuden maksajaa sitovat työvoimapoliittiset lausunnot, joiden perusteella työttömyysetuutta joko maksetaan tai ei makseta. Tästä lausunnosta ei voi edes valittaa, vaan valittaa voi vasta kassan tai Kelan tekemästä maksupäätöksestä. Te-toimistot eivät kuitenkaan aio seurata mitenkään työntekoa.

Muuta aktiivisuuutta ne seuraavat. Muu aktiivisuushan tarkoittaa vaikkapa osallistumista työllistymistä edistävään koulutukseen, joka hyvin usein on pelkkää konsulttifirmojen rahastusta. Te-toimistoilla onkin hyvin toimivat suhteet näihin jo vuosikausia turhaa koulutusta järjestäneisiin firmoihin, joista parhaat tekevät miljoonatulosta.

Kukaan ei siis tiedä miten aktiivimalli toimii. Minä olen kertonut aktiivimallissa huomaamistani epäkohdista, mutta se ei tee minua päteväksi kertomaan miten malli toimii. Asiasta päättäneet eivät näitäkään epäkohtia tunnusta, eivätkä Te-toimistot ja Kela osaa antaa neuvoja. Kansa vaeltaa pimeydessä siihen asti, kunnes ongelmat rysähtävät syliin.

Sitten syyllisiksi löydetään varmasti työttömät, jotka eivät ole ymmärtäneet toimia päättäjien epämääräisen tahdon mukaisesti.
 
En ole mikään lakimies, mutta kauhiast ihmettelen, että tästä asiasta ei ole suurempaa älämölöä perustuslaillisesta näkökulmasta. Olen periaatteessa kokkareiden kanssa samaa mieltä, että työttömät duuniin sieltä sipsien seasta vaikka siivouskeikoille, mutta ei todellakaan näin. :facepalm:

Kelan juristi muuten vastaa Aamulehdessä näin näihin polttaviin kysymyksiin:

- Entä jos hakee aktiivisesti mahdollisuutta osoittaa aktiivisuutensa jollain edellytetyllä tavalla, mutta ei siitä huolimatta saa paikkaa? Auttaako, että kertoo yrittäneensä?

–Jotain toteutunutta aktiivisuutta pitää olla. Sellaista elementtiä tässä ei ole, että olisi mahdollisuus katsoa aktiivisuudeksi sitä, että yrittää päästä johonkin.

- Mitä voi tehdä, jos ei löydä työtä, ei ole mahdollisuutta ryhtyä yrittäjäksi, ei ole omaehtoiseen opiskeluun hyväksyttävää opiskelupaikkaa tai paikkaa muissa työllistymistä edistävissä palveluissa, Riku Immonen?

–TE-palveluissa on paljon erilaisia työllistymistä tukevia palvelumahdollisuuksia. Keskustellakseen oman työnhakutilanteensa edistämisestä voi jättää yhteydenottopyynnön Oma asiointi -palvelun kautta tai soittaa valtakunnalliseen puhelinpalveluumme (puh. 0295 025 500). TE-toimiston palveluihin pääsyä arvioidaan aina asiakkaan palvelutarpeen mukaisesti, eli aktiivimallia koskeva laki ei tuo muutosta tähän.


Pitäisiköhän eräiden tahojen oikeasti jalkautua (pien)yritysten arkeen ja kuunnella muutamia asioita? 18 tunnin työsopimus? Haha juu ei ole aikaa tehdä. Neljässä kuukaudessa nollasta kannattava yritystoiminta? Haha joo ehkä Slushin vessakoppien märissä unissa ja hyvällä tuurilla.
 
Yksi syy on varmasti se, että perustuslakivaliokunta antoi vihreää valoa laille, vaikka sielläkin tuotiin esiin ongelmakohtia. Perustuslakivaliokunnan jäsenistä suurin osa oli kokoomusta ja keskustaa, sekä pari sinistä. Oliko siellä yksi persu, yksi vassari, sekä kaksi demaria.

PeVL 45/2017 vp
 
Oikeampi nimi tuolle mallille on onnistumismalli. Jos työtön onnistuu työllistymään, jätetään rangaistus antamatta. Jos työtön ei onnistu työllistymään, häntä rangaistaan.

Työttömän aktiivisuudesta tässä ei ole kyse, vaan työttömän onnistumisesta.
 
Oikeampi nimi tuolle mallille on onnistumismalli. Jos työtön onnistuu työllistymään, jätetään rangaistus antamatta. Jos työtön ei onnistu työllistymään, häntä rangaistaan.

Työttömän aktiivisuudesta tässä ei ole kyse, vaan työttömän onnistumisesta.
Vaikea se on työttömän onnistua jos työttömiä on noin 400 000 ja avoimia työpaikkoja noin 50 000...
 
Vaikea se on työttömän onnistua jos työttömiä on noin 400 000 ja avoimia työpaikkoja noin 50 000...

Miten niin vaikeaa? Eihän sen aktivoinnin tarvitse tapahtua pelkästään työpaikan/kurssien avulla. Jos ne ei nappaa tai niihin ei syystä tai toisesta pääse niin kuntouttavaan työtoimintaan kyllä pääsee. ;)
 
Aktiivisuus varmaan kannattaa näyttää vasta viimeisellä mahdollisella hetkellä koska muuten menee aktiivisuus ns. hukkaan.
 
Miten niin vaikeaa? Eihän sen aktivoinnin tarvitse tapahtua pelkästään työpaikan/kurssien avulla. Jos ne ei nappaa tai niihin ei syystä tai toisesta pääse niin kuntouttavaan työtoimintaan kyllä pääsee. ;)
Pääseekö..? Ainiin, kuntouttava "työtoiminta". Se on se 9eur/pvä. Maksat itse matka - ja ruokakulut. Jess, käy järkeen.
 
Liika aktiivisuus voi kostautua, täytyy siis löytää sieltä se keskitie. Kas kun ei ehdotettu, että ryhtykää yrittäjiksi. Siinä vasta kostautuu entistä raskaammin. Olen jo ihmetellyt, että eihän TE-toimisto ole se paikka, missä yrittäjyyttä arvioidaan vaan se on verotoimisto. Niistä ei voi tietää mitä päättävät. Pääomaa vielä puuttuu. On melko selvää, että tämä aktiivimalli on harhautusta ja tarkoitettu juuri 4,65% tukien alentamiseksi ja että saadaan työttömyystilasto kauniimmaksi.
 
No silloin voi sanoa, että kyseessä on todella tyhmä henkilö. Jos työtön pystyy puolustamaan tätä aktiivimallia, ei ole tutustunut siihen kunnolla.

No muotoillaan sitten vastaus hiukan toisin - ei siis ehkä puolusta aktiivimallia mutta vastustaa sitä että yhteiskunta puuttuu kansalaisten elämään sosialististen, urm, sosiaalisten tulonsiirtojen muodossa.
 
Liika aktiivisuus voi kostautua, täytyy siis löytää sieltä se keskitie. Kas kun ei ehdotettu, että ryhtykää yrittäjiksi.

Onhan se siellä. Rangaistuksen voi välttää kun kerää parisataa yrittäjätuloa. Sitä, että käsittääkseni esim. laskutuspalvelun kautta tehdyn parinsadan työn voi TE-toimisto tulkita täyspäiväiseksi yrittäjyydeksi ja katkaista kaikki tuet ei tietenkään mainita. Ja kuten tavallista mistään et saa varmaa tietoa miten tuo tulkitaan ennen kuin kokeilet.

On muuten mielenkiintoista varmaan Kelassa ja kassoissa kun rupeavat tuota aktiivisuutta selvittelemään huhtikuussa... Nyt työttömät äkkiä hakeutumaan noihin töihin, sillä töitä tuossa riittää.
 
Täällähän oli Kelan maksama mainosbanneri, josko heidän kautta voisi kysyä töitä papereiden täyttelemiseksi ja työsopimus mukaan sekä palkka? Tuskin mitään palkkoja maksella mutta menisi asiapaperit joutuisammin saajille perille, kun työntarve Kelalla on järjettömän vähän. Ehkä juuri siitä tulee tämä mainostettu 12 000 työpaikan luonti.
 
Pian saavat kansanedustajat täytettyä huutavan avustajapulansa. Myös PK-sektori täyttynee hyvistä hakijoista puhumattakaan isompien firmojen tarpeista. Ainakin HR-työntekijöitä tullaan pian tarvitsemaan paljon käsittelemään ne tuhannet ns. pakkohakemukset :)

Seuraava keppi työttömille on jo valmisteilla: 60 päivän karenssi, jos et hae töitä kerran viikossa
Lausuntokierrokselle lähti esitysluonnos, jonka mukaan työttömällä olisi jatkossa velvoite hakea vähintään 12 työpaikkaa kolmessa kuukaudessa eli yhtä työpaikkaa viikossa. Lisäksi työttömän pitäisi raportoida työnhaustaan kerran viikossa verkossa. Aktiivisen työnhaun laiminlyönnistä langetettaisiin työttömälle 60 päivän korvaukseton karenssi.

Seuraava keppi työttömille on jo valmisteilla: 60 päivän karenssi, jos et hae töitä kerran viikossa - Aamulehti
 
Onkohan tällä hallituksella tosiaan tarkoitus paskoa koko Suomi korjaamattomaan kuntoon?
Jotenkin vaikuttaa siltä pyrkivät saamaan 1800 luvun yhteiskunnan takaisin vai katsotaanko missä raja menee ennenkuin alkaa rähinät malliin 1917.
 
Ohhoh. Tässähän työtön työllistyy ihan varmasti! Jos ei mihinkään "oikeaan" työhön niin työnhakijaksi! Hienoja liikkuja hallitukselta. Mitähän muuten palkkaajat miettii kun tai oikeastaan jos uskallat laittaa työpaikan julkiseen hakuun niin siihen tulee ainakin 2000 hakemusta vaikka suurella osalla ei ole mitään edellytyksiä työhön :D siihen saa palkata kaverin tutkimaan noita hakemuksia eli kyllä tässä taitaa jotain viisasta olla taustalla..
 
Onkohan tällä hallituksella tosiaan tarkoitus paskoa koko Suomi korjaamattomaan kuntoon?
Jotenkin vaikuttaa siltä pyrkivät saamaan 1800 luvun yhteiskunnan takaisin vai katsotaanko missä raja menee ennenkuin alkaa rähinät malliin 1917.

On näköjään tarkoitus. Sisällisota tulee, se on varmaa!
 
Soittelinpa TE-keskukseen tuosta aktiivimallin yrittämispuolesta.
Itse olen ollut puolitoista kuukautta lomautettuna. Mulla on harrastus josta voisin saada myytäviä tuotteita aikaan esim. 3-4kpl kuukaudessa, á 150€/kpl. Ajatuksena että jos perustaisin nyt toiminimen ja sivutoimisesti tekisin noita tuotteita (päätoimeksi tuosta ei edes tällä hetkellä ole), täyttäisin tällä aktiivisuusmallin vaatimukset, ollen kuitenkin aktiivinen työnhakija. Tietysti jos töitä löytyy niin homma jatkuu sivutoimisena edelleen.

Vaan ei.

Jos olet työtön, niin voit toki perustaa firman samantien - ensimmäiseen neljään kuukauteen ei kuulemma tarkastella onko yrittäjyys päätoimista vai sivutoimista. Neljän kuukauden kohdalla sitten TE-keskus arvioi yrittämisen laadun ja riski on suuri että yrittäminen katsotaan päätoimiseksi - tuet menee.

Hiphuraa. Jälleen ansa työttömälle joka oikeasti haluaa tehdä jotain.
 
Soittelinpa TE-keskukseen tuosta aktiivimallin yrittämispuolesta.
Itse olen ollut puolitoista kuukautta lomautettuna. Mulla on harrastus josta voisin saada myytäviä tuotteita aikaan esim. 3-4kpl kuukaudessa, á 150€/kpl. Ajatuksena että jos perustaisin nyt toiminimen ja sivutoimisesti tekisin noita tuotteita (päätoimeksi tuosta ei edes tällä hetkellä ole), täyttäisin tällä aktiivisuusmallin vaatimukset, ollen kuitenkin aktiivinen työnhakija. Tietysti jos töitä löytyy niin homma jatkuu sivutoimisena edelleen.

Vaan ei.

Jos olet työtön, niin voit toki perustaa firman samantien - ensimmäiseen neljään kuukauteen ei kuulemma tarkastella onko yrittäjyys päätoimista vai sivutoimista. Neljän kuukauden kohdalla sitten TE-keskus arvioi yrittämisen laadun ja riski on suuri että yrittäminen katsotaan päätoimiseksi - tuet menee.

Hiphuraa. Jälleen ansa työttömälle joka oikeasti haluaa tehdä jotain.
Joo,tää on ymmärtääkseni todella iso ongelma. Nopeasti ajateltuna luulin että toi aktiivisuumalli tarkoittaisi juuri jotain tuollaista osa-aika duunia mutta ei niin olekaan. En ole perehtynyt tähän syvällisesti mutta muutaman kaverini kautta olen ymmärtänyt että käytännössä mahdotonta toimia itsenäisesti yrittäjänä/toiminimella ja olla työtön. Tämä siksi että toiminimi/firma tarkoittaa aina 100% hommaa jolloin ei ole oikeutettu työttömyyskorvauksiin.
 
Sivutoiminen yrittäjyyshän ei estä tuen maksamista. Ongelma on vaan siinä että yrittäjyys katsotaan sivutoimiseksi vain jos olet tehnyt sitä päätoimen ohella vähintään 6kk. Tätä mahdollisuutta sivutoimisuuteen ei anneta, jos olet työtön.
 
Oli muuten hitonmoinen homma edellisessä työttömyysjaksossa vuosi sitten, kun erehdyin tekemään silloin tällöin portsarin hommia. 3kk kesti ja 4 selvitystä piti tehdä ja vakuutella työkkäriä siitä, että 200€/kk duuni ei tosiaan ole päätyötä enkä ole yrittäjä vaan sivutoiminen palkansaaja että uskoivat ja antoivat lausunnon kassalle.
 

Tuossa tarjotaankin sitten jo ruoskaa lyijypainojen kera, eikä vain pelkästään työttömille.

1. lainaus heti ehdotuksen alusta: "Uudistuksen jälkeen työsuhteen voi päättää irtisanomisaikojen puitteissa mistä tahansa syystä".
Eli maksat firmalle liikaa --> pihalle ja siihen uutta tilalle vaikka puolella palkalla.

2. lainaus: "työnantajalle ja työntekijälle kuuluva sopimusvapaus sallimalla näiden sopia työsuhteen ehdoista keskenään tulematta pakotetuksi kolmansien osapuolten määräämiin ehtoihin." Sinällään hyvä, mutta tässä päädytään väistämättä siihen mitä jo alussa halutaan, eli tarjotaan vaikka niille pois potkituille sitten sitä 1200e kk / 12h päivä ilman taukoja. Jos ei kelpaa niin voi voi.
Toisaalta taas tässä voi EHKÄ olla mahdollista että hyvistä tekijöistä tulee kilpailua ja heille paremmat neuvottelumahdollisuudet, mutta niihän se on joillain aloilla nytkin. Eli ei vaikuta mitenkään normijantteriin.

3. lainaus "perustiliä voi kerryttää maksattamalla tilille ansiotyöstä kertyvää työtuloa tai yrittäjätuloa vuosittaisen siirtoylärajan puitteissa. Perustilille ohjataan automaattisesti esimerkiksi 10 prosenttia bruttomääräisestä ansiotulosta ennen lakisääteisiä työnantajamaksuja, kuitenkin enintään vuotuisen siirtoylärajan verran. Siirtoyläraja voi aiempien ehdotusten mukaisesti olla esimerkiksi 50 000 euroa."

Näin sitten sitä maksellaan siitä alle tonnin nettopalkasta perse ruvella vielä verojen lisäksi omaa perustiliään takaisin mikäli töihin pääsee.
Itse ainakin olen sitä mieltä että jos olen veroni ja kassamaksuni hoitanut, niin en helvetti soikoon ala heti 1 viikon työttömyyden jälkeen mitään risusavottaa tekemään paskapalkalla / ilmaiseksi tyypille joka ei sitä itse viitsi tehdä. Ennemmin etsin alan töitä tai menen vaikka koulutukseen.

Edit: tämähän se vielä jäi, paras kohta.
"Yksi keskeinen tapa, jolla perustili korvaa kannustinloukkuja kaikissa tuloluokissa on se, että sillä voidaan korvata ansiosidonnainen työttömyysturva. Moni valuu pitkäaikaistyöttömyyteen nykyisessä järjestelmässä juuri siksi, että ansiosidonnaisella olevan työttömän ei ole etuuksien menettämisen vuoksi kannattavaa ottaa vastaan esimerkiksi alempipalkkaista pätkätyötä"

Tämä koko aloite vaikuttaa olevan juuri sitä mitä hallitus tahtoo, orjatyötä.
 
Viimeksi muokattu:
Nuo irtisanomiseen liittyvät muutokset helpottavat palkkaamista, yrittäjät eivät nyt palkkaa työntekijöitä kun he eivät pääse niistä eroon jos ovat esimerkiksi haluttomia oppimaan uutta tai huonosti motivoituneita, joka johtaa siihen että he eivät ole tarpeeksi tuottavia. Tokihan tuota voi käyttää hyväksi ja paljon, mutta miten kauan kestää nykyaikaisessa some-maailmassa ennenkuin firman maine on sillä tolalla että kukaan ei enää hae sinne töihin jos potkii pihalle ilman järkeviä syitä? Veikkaisin ettei kovinkaan kauaa.

Perustiliä koskien kuvittelisin tuon tulevan osittain nykyisen verotuksen tilalle, nykyäänhän työssäkäyvät maksavat verojen muodossa työttömyystuet muille? Eli muuttuisiko tuolla tavalla mikään muu kuin se että saataisiin byrokratiaa ja erilaisia tukiaisia poistettua ja järkeistettyä yhteen..
 
Nuo irtisanomiseen liittyvät muutokset helpottavat palkkaamista, yrittäjät eivät nyt palkkaa työntekijöitä kun he eivät pääse niistä eroon jos ovat esimerkiksi haluttomia oppimaan uutta tai huonosti motivoituneita, joka johtaa siihen että he eivät ole tarpeeksi tuottavia. Tokihan tuota voi käyttää hyväksi ja paljon, mutta miten kauan kestää nykyaikaisessa some-maailmassa ennenkuin firman maine on sillä tolalla että kukaan ei enää hae sinne töihin jos potkii pihalle ilman järkeviä syitä? Veikkaisin ettei kovinkaan kauaa.

Perustiliä koskien kuvittelisin tuon tulevan osittain nykyisen verotuksen tilalle, nykyäänhän työssäkäyvät maksavat verojen muodossa työttömyystuet muille? Eli muuttuisiko tuolla tavalla mikään muu kuin se että saataisiin byrokratiaa ja erilaisia tukiaisia poistettua ja järkeistettyä yhteen..

Tokihan se helpottaa irtisanomista ja sen myötä yrittäjän asemaa mutta jos tällainen menee suoraan läpi ei firmojen tarvitse maineestaan välittää koska ei esimerkiksi pitkäaikaistyöttömillä ole sitten senkään vertaa varaa valita mihin hakee menee tai joutuu, mikäli mielii edes jonkinlaista normaali-ihmisen elämää viettää ja sitäkin sitten heikosti.
Tuon kaltainen malli tarkoittaa sitä että palkat tippuvat entisestään ja saamme tänne oikein kunnon slummit kaupunkien kylkeen.
 
Tokihan se helpottaa irtisanomista ja sen myötä yrittäjän asemaa mutta jos tällainen menee suoraan läpi ei firmojen tarvitse maineestaan välittää koska ei esimerkiksi pitkäaikaistyöttömillä ole sitten senkään vertaa varaa valita mihin hakee menee tai joutuu, mikäli mielii edes jonkinlaista normaali-ihmisen elämää viettää ja sitäkin sitten heikosti.
Tuon kaltainen malli tarkoittaa sitä että palkat tippuvat entisestään ja saamme tänne oikein kunnon slummit kaupunkien kylkeen.
Miten niin ei ole varaa valita mihin hakee, menee tai joutuu?
 
Miten niin ei ole varaa valita mihin hakee, menee tai joutuu?

Niin, jos tämä aloitteen malli tulisi voimaan tarkoittaisi se sitä että olet sen perustiliin varassa, mikä tuskin riittää elämiseen tai vuokran maksuun pelkästään jos ei tälläkään hetkellä palkka riitä kaikilla ilman asuntotukea. Sitten niitä huononpalkan töitä on tehtävä vaikka useitakin kerrallaan että jää mitään käteen.

Tässä nyt meinaan sitä pahinta skenaariota, mutta olenkin pahemman luokan pessimisti.
 
Niin, jos tämä aloitteen malli tulisi voimaan tarkoittaisi se sitä että olet sen perustiliin varassa, mikä tuskin riittää elämiseen tai vuokran maksuun pelkästään jos ei tälläkään hetkellä palkka riitä kaikilla ilman asuntotukea. Sitten niitä huononpalkan töitä on tehtävä vaikka useitakin kerrallaan että jää mitään käteen.

Tässä nyt meinaan sitä pahinta skenaariota, mutta olenkin pahemman luokan pessimisti.
Eiköhän siihen perustiliin tule samanlaisia säätöjä kuin nyt, eli aluekohtaisia eroja miten paljon sieltä voi nostella. Samaten tuo lukema oli ainakin aloitteessa laitettu että voi mennä miinukselle ja mikäli saa itsensä työllistettyä sekä käännettyä sen plussalle niin voi ottaa sieltä "extraa" käyttöön joka kuulostaa ihan hyvältä idealta, joskin käytännöstähän taas ei ole mitään tietoa.

Se on kuitenkin tosi, että nyt menee ihan liian monen viraston ja byrokratian rattaan läpi kaikki tuet niin hankala se on seurata että milloin tuet pitää katkaista ja milloin voisi antaa esim osittaista tukea. Ylempänäkin oli juttua että pitää tehdä paljon töitä itse jos erehdyt tienaamaan vähäsen samalla kun nostat tukea. Nykyinen järjestelmä ei kyllä motivoi tekemään esimerkiksi keikkatöitä ollenkaan.
 
Itse varmaan ottaisin vaan tuon vajaan 5% alennuksen tukiin ja keräisin pulloja niin saisi tuon vähennyksen takaisin helpommin kun noilla ihme työkikkailuilla ja muilla.
Työvoimatoimiston henkilö sanoi että luultavasti toimeentulotuki korvaa tuon menetetyn 5% sinulle jos olet oikeutettu toimeentulotukeen.
 
Se on kuitenkin tosi, että nyt menee ihan liian monen viraston ja byrokratian rattaan läpi kaikki tuet niin hankala se on seurata että milloin tuet pitää katkaista ja milloin voisi antaa esim osittaista tukea. Ylempänäkin oli juttua että pitää tehdä paljon töitä itse jos erehdyt tienaamaan vähäsen samalla kun nostat tukea. Nykyinen järjestelmä ei kyllä motivoi tekemään esimerkiksi keikkatöitä ollenkaan.

Samaa mieltä tästä, kuitenkin toimivan perustilimallin luominen ja sen mukaiset säädöt verotukseen, työeläkelakeihin jne. olisi sen luokan projekti ettei tule tapahtumaan alle kymmenessä vuodessa tässä maassa.
 
Työvoimatoimiston henkilö sanoi että luultavasti toimeentulotuki korvaa tuon menetetyn 5% sinulle jos olet oikeutettu toimeentulotukeen.
Vähän epäilen kun nykyäänkin maksavat aika nihkeästi toimeentuloa jos on oman ryssimisensä takia saanut alentuneet tuet.
 
Mitä vittuu?

Seuraava keppi työttömille on jo valmisteilla: 60 päivän karenssi, jos et hae töitä kerran viikossa


Seuraava keppi työttömille on jo valmisteilla: 60 päivän karenssi, jos et hae töitä kerran viikossa - Aamulehti

Oikeesti mitä helvettiä. Nämä ehdotukset on kaikki pelkkää kiusantekoa. Kaikki avoimet työpaikat, jotka ovat julkisesti näkyvillä muuttuvat hyödyttömiksi. Mitä helvettiä tuolla ajatellaan. Miten tätä voi vastustaa? Vaaleja ei ole ennenkuin tuollainen tai vastaava ajettaisiin läpi?

Mielenosoitus?

Olen lähes varma, että kansalaisaloitteilla pyyhitään ainoastaan persettä.

Vittu ei pitäs lukea tätä triidiä. Vedin just pussillisen herneitä nenään.
 

Siis hetkonen, eli kuntouttava työtoiminta tai työkokeilu ei olekaan aktiivisuuden osoittamista, vaan kriteerinä on palkallinen työ? Nyt alan jo minäkin olemaan hämilläni näiden hallitusten mallien kanssa. :confused:

Tosin meillä on työvoimapula, joten tuo minimimäärä tunteja luulisi olevan todella helppo saada kasaan ihan palkkatyötäkin. Työttömästä itsestään se on kiinni.
 

Siis hetkonen, eli kuntouttava työtoiminta tai työkokeilu ei olekaan aktiivisuuden osoittamista, vaan kriteerinä on palkallinen työ? Nyt alan jo minäkin olemaan hämilläni näiden hallitusten mallien kanssa. :confused:

Tosin meillä on työvoimapula, joten tuo minimimäärä tunteja luulisi olevan todella helppo saada kasaan ihan palkkatyötäkin. Työttömästä itsestään se on kiinni.

Luotan enemmän työkkärin viranomaisen sanaan tässä asiassa. Tuttuni joka on kuntouttavassa työtoiminnassa oli kysynyt tästä aktivointi jutusta tarkemmin ja vastaus oli että kuntouttava työtoiminta kelpaa aktivoinnin osoittamiseksi, kunhan tunnit täyttyy. Riittää siis että on yhtenä päivänä joka viikko (väh. 5 viikkoa, 4t/pvä) kuntouttavassa työtoiminnassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 278
Viestejä
4 486 107
Jäsenet
74 132
Uusin jäsen
Jaakko0000000

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom