Jäin pari vuotta sitten työttömäksi ma. kansankynttilän toimesta ja opiskelin ansiosidonnaisella lisäpätevyyksiä. Opetushommia (sijaisuuksia, etc.) tehnyt aiemmin n. 8 vuotta. Olen hakenut koko tämän ajan lähiseudulta (r<80km) töitä, mutta aina kaatunut jonkin pätevyyden puuttumiseen (näin ainakin aiemmin luulin). Nyt on neljässä aineessa pätevyydet, mutta olen tänä keväänä yli kymmenestä hakemuksesta huolimatta päässyt ainoastaan muutamaan haastatteluun. Yhteen tosin oikaisuvaatimuksen kautta, jonka tähden järkkäsivät mulle haastattelun ja lopputulemana oli se, että päätös oli päiväyksiä lukuunottamatta sama. Pari haastattelua ollut selkeästi työssäkäyntialueen ulkopuolelta.
Oikeasti v**utti hetken pahasti, kun lähiseudulla auki olleeseen virkaan valittiin joku pari vuotta töitä tehnyt tyyppi. Hauskinta tässä tapauksessa oli se, että toivottiin mm. valmiutta kehittää tietotekniikan opetusta. Itselläni pääaineena tkt ja kerroin selkeästi, miten aiemmin olen esim. ohjelmointia opettanut. Tulos: ei haastattelukutsuakaan. Tänäänkin tuli päätös yhdestä paikasta, johon hakijoita oli ollut parikymmentä. Päteviä yhdeksän, mutta ei haastattelukutsua. Yhdessä paikassa tekivät sillä tavalla, että pyytäessäni hakijayhteenvetoa lähettivät sen minulle valitusajan jo päätyttyä. Vuosi sitten keväällä hain yhteen paikkaan, jossa kävin haastattelussa. Siellä haastattelija sanoi, ettei aio kysyä minulta moniammatillisesta yhteistyöstä, koska olen ollut niin pitkään työttömänä. Tämä siis siinä vaiheessa, kun olin ollut vuoden työttömänä. Kyllä. Loppuhaastattelu meni viduixi.