Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Taksiyhtiö Kovanen odottaa lain voimaantuloa vesi kielellä - "Taksimarkkina voi kasvaa pääkaupunkiseudulla kolmanneksen"Pullonkaula taksimäärän kasvussa tulee Kovasen mukaan olemaan kuljettajien saatavuus.
Markkina hakee aina tehokkaimman tavan tehdä asiat. Ei toi ole yksinkertaisesti mahdollista.
Taksiyhtiö ennakoi, että kasvun esteeksi tulee työntekijöiden saatavuus:
Taksiyhtiö Kovanen odottaa lain voimaantuloa vesi kielellä - "Taksimarkkina voi kasvaa pääkaupunkiseudulla kolmanneksen"
Tämä on kyllä ihan järjetöntä. Ei auta yhtään mitään, vituttaa vain työnantajia, kun turhia hakemuksia tulee entistä enemmän. Se nyt on päivänselvää, että ne ketkä eivät halua työllistyä, eivät tule työllistymään jatkossakaan. Vastaavasti ne ketkä haluavat työllistyä, eivät tämän myötä työllisty yhtään sen paremmin. Mutta ehkäpä tässä haetaankin säästöjä sitä kautta, että joku huono-onninen jättää vahingossa hakematta riittävän montaa paikkaa tai jättää jonkun raportin tekemättä. Toisaalta työllistäähän tämä työkkäriä entistä enemmän, että siinä mielessä tällä on työllistävä vaikutus.Tulossa lähiaikoina:Työttömien pitäisi entistä enemmän huolehtia itse työllistymisestään. Työllistämissuunnitelmat aiotaan lopettaa.
HALLITUS AIKOO julkaista perjantaina lakiesityksen, joka muuttaisi merkittävästi työttömyysturvaa ja tapaa hakea töitä.
Helsingin Sanomien tietojen mukaan jatkossa työttömän pitäisi hakea kolmen kuukauden aikana vähintään kahtatoista työpaikkaa. Jos työtön ei näin tekisi, hän menettäisi työttömyyskorvauksensa 60 päiväksi.
HS:n tietojen mukaan vielä äskettäin haettavien työpaikkojen määrä oli 15, mutta määrää pienennettiin niin, että hakemuksia pitää keskimäärin tehtailla yksi viikossa.
TYÖTTÖMILLE EI ENÄÄ uuden rekrytointi- ja osaamislain mukaan tehtäisi entiseen tapaan työllistymissuunnitelmaa ja haastatteluja, vaan työtön itse joutuu enemmän pitämään huolen aktivoitumisesta. Haastattelu tehtäisiin etenkin työttömyyden pitkittyessä.
Työttömälle tulisi velvollisuus ilmoittaa työvoimaviranomaisten verkkopalvelussa omasta aktiivisuudestaan vähintään kerran viikossa. Vielä ei ole tiedossa, millainen sähköisestä palvelusta tulisi.
TYÖVOIMAPALVELUT siirtyvät vuonna 2019 maakunnille. Maakunnilla olisi edelleen velvollisuus järjestää työttömyyspalveluja ja etenkin aktivoida pitkäaikaistyöttömiä.
Nykyisin TE-toimistot tekevät työttömän kanssa henkilökohtaisen työllistymissuunnitelman. Jos työtön esimerkiksi kieltäytyy työpaikasta tai toimii muuten työvoimapoliittisesti moitittavasti, hän tietyin ehdoin menettää työttömyysturvansa 15–90 päiväksi.
TYÖMARKKINAJÄRJESTÖT PITÄVÄT uudistusta monella tapaa ongelmallisena ja myös hölmönä. Niiden mukaan kahdentoista työpaikan velvoite johtaa siihen, että työttömät tehtailevat näennäishakemuksia mutta eivät saa viranomaisilta tarvittavaa palvelua vaan ovat oman onnensa varassa.
Työttömien ja työnantajien kohtaamispaikaksi on tarkoitus luoda sähköinen Työmarkkinatori, jonne työttömät voisivat luoda profiileja itsestään.
JÄRJESTÖJEN MIELESTÄ edessä voi olla myös se, että työnantajat kyllästyvät valtaviin hakijamääriin ja hakevat jatkossa työntekijänsä muualta kuin työvoimaviranomaisen kautta. Näin Työmarkkinapaikalle ilmaantuisi vain vähän työpaikkoja, joita hakisi valtava määrä työntekijöitä.
Julkistamisen jälkeen lakiesitys lähtee lausuntokierrokselle. Laki on tarkoitus tulla voimaan 2019 alusta.
Työttömyysturvaan tulossa suuri muutos: Työttömän olisi jatkossa pakko hakea vähintään 12:ta työpaikkaa – muuten hän menettäisi tukensa 60 päiväksi
12hakemusta per 3kk. Viikkotahti 1kpl. Tämähän olisi sellainen verkkainen, että se kuuluisa "hidas hämäläinenkin" kykenisi, ellei asu sitten jossain Utsjoella.
Mielenkiintoiseksi tämä tulee, "työhakemus". Työhakemushan voi olla avoin ja lähetetty osoittamattomaan paikkaan. Jos työhakemus voisi olla avoin, niin eipä se olisi kuin tunnin operaatio lähettää nämä 12kpl, (vähän yksilöitynä) random yrityksille.
Entäpä sitten valvonta, ettei joku nyt älypäissään kehitä ideaa hakeutua vaikkapa ohjelmoijana kokeilemaan "lääkärinpaikkaa" tai "lastenhoitoa". Tämän käännöshän sitten olisi sellainen, josta monesti puhutaan että "joku puuttuva työkokemus alalta ei ollutkaan este paikan saamiselle". Olisikohan tämä sitten samalla tavalla viranomaisen mukaan "trollihakemus" kuin "päätinpä mielenkiinnosta kokeilla lääkärinvirkaa/lastenhoitoa"?
Ja voisikohan tästä esim keksiä liikeidean tai sivubusineksen haaran? Käsittelymaksu (ja paikka voi olla olematon). Jäämme mielenkiinnolla odottamaan. Olempahan vain sitä mieltä että ongelmia on ajatuksessa "aktivoi kiintiöllä", mikäli sillä haluttiin todella tulosta.
Mutta ehkäpä tässä haetaankin säästöjä sitä kautta, että joku huono-onninen jättää vahingossa hakematta riittävän montaa paikkaa tai jättää jonkun raportin tekemättä. Toisaalta työllistäähän tämä työkkäriä entistä enemmän, että siinä mielessä tällä on työllistävä vaikutus.
Miten tuota sitten valvotaan? Pitääkö työnantajilta saada joku kuittaus, että on ilmoituksen vastaanottanut ja välittää se työkkäriin?
Naapurin elämäntapatyöttömällä tietotekniikan vihaajalla on edessä mielenkiintoiset ajat, jos se nyt joutuu pankkitunnukset hankkimaan, opettelemaan tietokoneen käytön ja menemään kirjastoon käyttämään konetta, jotta saa tiedot syötettyä palveluun. Eikä varmasti ole ainut lajissaan.
Itse taidan laittaa muutaman avoimen työhakemuksen ministereille, jos olen vielä noiden voimaantullessa työttömänä. Jos siellä olisi vaikka piilossa jotain työnhakuasioihin liittyvän avustajan työpaikkoja.KELA taitaa olla se taho joka on potentiaalinen valvoja. Tosin nykyisillä kiireillään voi olla vähän niin ja näin kun pitää hoitaa sossunkin hommat, eikä sekään mennyt ihan putkeen. Jos nyt tuo sitten siihen päälle vielä, niin jösses.
Tuota oestrus taurus :n HS linkin kommentteja katselin niin jotain 17--20 miljoonaa hakemusta vuosittain pitäisi käsitellä. Muutama kommetti oli aika parhautta; laittaa samalla sen hakemuksen kuittauksen työministerille ja vaikka pääministerillekin Siinäpä lukevat. Tai avustajat noita kai lukee, mutta jonkun ne on pakko lukea kuitenkin. Niidenkin. Alkaa katkeilemaan verisuonia päässä...
Itse taidan laittaa muutaman avoimen työhakemuksen ministereille, jos olen vielä noiden voimaantullessa työttömänä. Jos siellä olisi vaikka piilossa jotain työnhakuasioihin liittyvän avustajan työpaikkoja.
Ai, että alkavat työnantajia tenttaamaan, että onko tämä ja tämä pannut hakemusta sinne? Minä työnantajana löisin luurin korvaan, ellei työkkäri moisesta palvelusta jotain korvausta maksa.
Pienillä paikkakunnilla, missä ei ole koulutusta vastaavaa työtä tarjolla, tulee olemaan ihmisillä mielenkiintoiset ajat, kun on pakko hakea toiselle puolen maata töihin. Tajuaakohan Kepu, mihin leikkiin suostui tässä? Tämähän on syrjäseutujen tyhjennyspajatso parhaimmasta päästä!
Eiköhän noita valvota pistokokein soittamalla.
Pienillä paikkakunnilla, missä ei ole koulutusta vastaavaa työtä tarjolla, tulee olemaan ihmisillä mielenkiintoiset ajat, kun on pakko hakea toiselle puolen maata töihin. Tajuaakohan Kepu, mihin leikkiin suostui tässä? Tämähän on syrjäseutujen tyhjennyspajatso parhaimmasta päästä!
Sen verran mitä ehdin tämänpäiväistä täysistuntoa seurata, niin Lindström selitteli juttuja jostain paperista, jonka oli saanut. Ei ollut vielä valmis hallituksen esitys, vaan vasta jotain alustavia lätinöitä, jotka sitten jossain muodossa menevät lausuntokierrokselle kun menevät.Kuka, ketkä, mitkä ovat tuon jutun taustalla? Vähän nimiä ja puolueita jos löytyisi? Pelkkä "hallitus" ei nyt ihan riitä.
Sen verran mitä ehdin tämänpäiväistä täysistuntoa seurata, niin Lindström selitteli juttuja jostain paperista, jonka oli saanut. Ei ollut vielä valmis hallituksen esitys, vaan vasta jotain alustavia lätinöitä, jotka sitten jossain muodossa menevät lausuntokierrokselle kun menevät.
Eli joku työryhmä siellä on askarrellut näitä ideoita ja ilmeisesti työmarkkinajärjestötkin olleet mukana antamassa lausuntoja, kun ne olivat jo ehtineet kaksinkertaisia karensseja vastustamaan.
Tsup, työkkäri lakkaa olemasta vuoden vaihteessa.
Niin siis 1.1.2019 ei ole työkkäriä enää tässä muodossa.
Työttömyysturvan ja vuorotteluvapaiden toimeenpano on siirtymässä Kelalle ja työttömyyskassoille. Nykyiset TE-toimistot lakkautetaan vuoden 2019 alusta alkaen, kun niiden tehtävät siirretään maakuntien vastuulle.
Hallitus päätti asiasta viime vuoden keväänä, ja nyt työ- ja elinkeinoministeriö on aloittanut asian jatkovalmistelun.
Työttömyysturva- ja vuorotteluvapaajärjestelmien käytännön tehtävät siirtyvät tämän hetken suunnitelmassa Kelalle ja työttömyyskassoille jo vuoden 2018 alusta lähtien. Mahdolliset lainsäädäntömuutokset on tarkoitus valmistella kevään 2017 aikana.
Tyhjäntoimittajien määrähän ei tällaisessa muutoksessa vähene vaan lisääntyy.TE-toimistojen lakkautus onkin hyvä uutinen. Vielä kun Kelan henkilökunnasta saataisiin useampi tuhat kilometritehtaalle ja korvattua automaatiolla...
Paitsi nykyään me kun kilpaillaan maailman kanssa niin ei voi ottaa veroja mitä muilla ei ole. Tokihan yksilökohtainen ratkaisu on hakeutua kunnan ja valtion töihin. Ne ovat parhaiten turvassa.Olen kyllä samaa mieltä, että robotisaatiota/kehitystä on aivan turha yrittää keinotekoisesti jarruttaa sillä, että palkataan ihmisiä tekemään työt, jotka olisi mahdollista automatisoida. Tässä vaan olisi pakko kyllä sitten saada jonkinlainen robottivero, sillä muuten kansalaispalkkaa ei olisi varaa kustantaa.
Eipä tuo työnhakukaan näytä olevan enää yhtä helppoa kun firmat ja varsinkin valtion virastot on alkaneet käyttää soveltuvuuskokeita näköjään ihan perus toimistoduuniinkin (ei todellakaan mikään esimiesasema) palkatessa.
Työpaikkoja kyllä on, mutta eri asia on sitten lähteekö työtön muuttamaan työn perässä. Jotenkin pitäisi saada motivoitua jengi kulkemaan vaikka kauempanakin töissä. Nyt nähdään helpompana vaihtoehtona olla kotona tuella kuin lähteä kauemmaksi töihin koska sieltä kauempaa jää käteen sama euromäärä. Monesti jengi vaan unohtaa sen että vaikka kauempaa jää sama käteen, jää käteen myös kokemusta. Sitten jos/kun sille omalle paikkakunnalle vihdoin aukeaa se avoin työpaikka ja jos se ei mene suhteilla, se menee sille joka on töissä (vaikkakin muualla) ennemmin kuin sille joka on 5-10v köllötellyt kotona odottamassa sitä paikkaa.Keppiä näemmä sataa työttömälle niin että soi, vaikka työpaikkoja ei yksinkertaisesti ole.
Jokaisesta hakemuksesta kannattaa lähettää kopio työministeriöön. Saavat siellä ihmetellä miten selviävät 17 miljoonasta kirjeestä per vuosi.
Kansalaispalkka ja vähennetään byrokratiaa niin olisi järkeä tehdä kaikenlaista pikku puuhaa/palveluja (ideoita on heti varmaan satoja) todella pienellä kynnyksellä. Olisi hyvä työllisyyden kannalta jos sulla voisi olla oma firma ja saisit lisätienestejä esim 100-200€ viikossa.. nykyiselläänhän se pienimuotoinen homma ei kannata vaan sun pitää paahtaa 100% teholla heti jos sulla on joku business-idea. Ja jos homma jotenkin lähtee tulille niin ketään ei voi palkata (pikku)firmaan kun se on niin kallista.Lisäys:
Toinen keino olisi lisätä yrittämisen houkuttelevuutta. Tällaisella byrokratialla moni ei lähde edes kokeilemaan yrittäjyyttä vaikka ideoita yritykselle voisi olla.
Toki joukossa on näitä elämäntapatyöttömiä mutta väittäisin että he ovat niin pieni joukko, että suuressa kuvassa sillä ei ole mitään väliä.
Nyt kun soveltuvuuskokeet on omalta osalta ohi voi todeta, että noissa soveltuvuuskokeissa tuntuisi olevan aika isoja kysymysmerkkejä. Henkilöstöarviointifirmat kun tuntuvat teettävän (googlettamisen perusteella ihan yleisestikin) mm. Warteggin piirrostestejä, joita teetetään myös mm. sosiaalialan koulutuksiin hakeville ja jonka itsekin kävin räpeltämässä läpi muiden tehtävien ohella. Ongelma testissä on se, että sillä ei ole juuri minkäänlaista tieteellistä validiteettia eikä sitä ole tutkittu läheskään tarpeeksi että sen perusteella voitaisiin vetää minkäänlaisia luotettavia persoona-analyyseja ihmisestä. Erikoisinta on, että koko Warteggia ei käytetä tästä syystä juuri missään muualla kuin Suomessa ja Brasiliassa, mutta silti työnhakuprosessi voinee pahimmillaan kompastua tähän psykologin vedellessä hatusta tulkintoja piirroksiesi pohjalta, olkoonkin että testillä itsessään tuskin on kovin suurta painoarvoa tuloksien suhteen.
Jos työttömän tulee alkaa lähettelemään nollahakemuksia ympäriinsä riippumatta siitä onko vapaana yhtään hänen koulutukselleen sopivaa työpaikkaa ja parhaimmillaan/pahimmillaan haastatteluun päästyään sille teetetään vielä aivan pseudotieteellisiä grafologiaan ja mm. mystiseen filosofiaan perustuvia piirrostestejä ollaan työnhaun suhteen jo aika naurettavissa sfääreissä. Monet henkilöstöanalysoinnissa käytettävät metodit tuntuvat olevan lähinnä suoraan rinnastettavissa horoskooppeihin ja muuhun astrologiseen hölynpölyyn vaikkakin mukana on myös täysin päteviä arviointimenetelmiä.
Pitkäaikaistyöttömän lienee paras alkaa käyttämään vaikka tätä Työhakemusgeneraattoria jos oma luovuus ei nollahakemuksien suhteen kuki tarpeeksi.
Jatka kuviota vaikka hevosella, niin olet seksiin pakkomielteisesti suhtautuva pervo/ihmisiin empatiakyvyttömästi suhtautuva psykopaatti, vaikka kotona olisikin ollut kiva lemmikkiheppa.
Ehkä porukka on ymmärtänyt testin idea väärin?
Ehkä tarkoitus on katsoa, kenellä on munaa lyödä touhu läskiksi, sen sijaan että yrittäisivät miellyttää testaajaa / työnantajaa vastauksillaan?
Tuohan taitaa korreloida "agreeability" - persoonallisuuspiirteen kanssa ( Mitä lie suomeksi? Miellyttämisenhalu?). Toisissa tehtävissä se on elinehto, kun tas toisissa siitä on vain haittaa tehtävän suorittamiselle.
Tosin överiksi ei liene suotavaa mennä kumpaankaan suuntaan.
Vähän vain luovuutta, niin kyllä siitä hyvä tulee.
Annetaan jokaiselle työttömälle esim 500 000 euroa ja lakkautetaan työttömyysetuudet. Sen 500k saa käytettyä ainakin viinaan ja naisiin, jos ei muuta keksi ja talous nousee kohisten.
Sain tästä hieman hassun idean, ei välttämättä toimisi, mutta leikitellään vähäsen.
Jos oletetaan, että keskimäärin työtätekevä ihminen tekee töitä 18-vuotiaasta 63-vuotiaaksi, niin se tekee 45 vuotta työelämässä. Perustulon määräksi olen jossain nähnyt 560 euroa / kk. Tämä tekisi 302 400 euroa 45:n vuoden aikana. Mitähän tapahtuisi, jos ihmisille annettaisiin tuo summa hänen täytettyään 18 vuotta, sanottaisiin että käytä miten käytät, mutta tämän jälkeen valtiolta ei tule yhtään rahaa ennen kuin täyttäisi sen 63 vuotta, jolloin siirtyisi eläkkeen pariin. Ihmisille oikeasti annettaisiin valta vaikuttaa omaan elämäänsä aika dramaattisestikin. Toki tämä vaatisi aikamoista koulutusta siitä että "Älä nyt saatana viinaan ja naisiin sitä kaikkea käytä".
Turhan villihän tämä ajatus on toteutettavaksi, mutta kai tästä jotain ideaa ja keskustelua saataisiin aikaan.
En usko, että ihan noin moni muuttaisi pois, mutta muuten hyvä pointti. Muuttaminen toiseen maahan, jossa pitäisi osata paikallinen kieli voi olla jopa yllättävän iso kynnys muuttaa. Ellei sitten muuta johonkin Fuengirolaan.