Keskustelua TechBBS-foorumin säännöistä ja moderoinnista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 779
Tämä linkkispammi voisi sitten ruveta riittämään. Foorumille ei ole tarkoitus postailla pelkkiä linkkejä ilman tarkoitusta keskustella niistä. Jos postaat linkin, avaa sen sisältö muille keskustelijoille ja kerro omat keskustelua avaavat näkemykset siihen liittyen.
Hyvinhän nuo pelkät linkit ovat keskustelua aiheuttaneet muuten välillä kuolleessa ketjussa.

Itse ainakin olisin missannut puolet näistä hienoista asioista ja varmaan ajanut joku päivä Turun "ruuhka"rysään jota nyt povataan tulevaksi koska en seuraa aktiivisesti iltapaskaa tai oikeistomediaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 371
Eli tosiaan pyritään välttämään monien peräkkäisten viestien lähettämistä samaan ketjuun - tarvittaessa lisäyksen voi muokata siihen edelleen viestiin "muokkaa"-toiminnon kautta :thumbsup:
Tässä tietenkin kannattaa pitää järki kädessä milloin on hyvä lisätä edelliseen omaan viestiin ja milloin ei. Mitä myöhemmin omaa viestiä editoi, sitä todennäköisemmin se lisätty sisältö menee muilta ohi. Itse pidän jotain ihan 10 minuuttiakin jo sellaisena ettei kannattaisi mennä lisäilemään mitään vanhaan viestiin (jollei sitten korjaa jotain virheellistä, tosin sekin olisi hyvä laittaa uuteen viestiin).
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 577
Hyvinhän nuo pelkät linkit ovat keskustelua aiheuttaneet muuten välillä kuolleessa ketjussa.

Itse ainakin olisin missannut puolet näistä hienoista asioista ja varmaan ajanut joku päivä Turun "ruuhka"rysään jota nyt povataan tulevaksi koska en seuraa aktiivisesti iltapaskaa tai oikeistomediaa.
Ei näytä hirveästi keskustelua nuo linkit tuottaneen ja toisekseen jos postailee linkkejä, olisi toivottavaa kertoa ohessa oma näkemys tai mielipide asiaan, jotta sitä keskustelua potentiaalisemmin syntyisi.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 095
Voitaisiinko Prime members only, Lightning Deals ym. Amazon-spammi siirtää omaan ketjuunsa?

★ Hyvät tarjoukset ★ (Ei keskustelua)
Kyllä minä niin mieleni pahoitin, taas. Mistä tuolla ketjussa saa puhua, jos ei noistakaan? Tai siis ei puhua, mutta mainita. Tarjous on tarjous kuitenkin, vaikka se ei sinua miellyttäisikään.

Jos ja kun siellä on sallittua mainostaa jotain Iisalmen Lidlin Outletissa olevia kuulokkeita, niin sitten pitää olla sallittua listata siellä tuollaisiakin. Varsinkin kun ne olivat saatavissa kaikille Primen ilmaisen trial-jäsenyyden myötä.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 361
Väittelyn saa aloittaa, mutta siihen ei saa vastata. Tämä selvä.
Ei kukaan ole kieltänyt vastaamasta, kunhan vastaus kohdistuu oikeaan ketjuun, lainauksenkin voi viedä myös toiseen ketjuun. Ei tämä ole niin vaikeaa, väittelyt väittelyketjuun ja XBoxiin liittyvät tänne.
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
742
Ei kukaan ole kieltänyt vastaamasta, kunhan vastaus kohdistuu oikeaan ketjuun, lainauksenkin voi viedä myös toiseen ketjuun. Ei tämä ole niin vaikeaa, väittelyt väittelyketjuun ja XBoxiin liittyvät tänne.
No sittenhän moden pitäisi puuttua asiaan heti kun joku postaa viestin joka poikkeaa ketjun aiheesta eikä puuttua asiaan vasta sen jälkeen kun keskustelu aiheesta on päällä.
Ei se niin vaikeaa ole, nopea moderointi on nopeaa hidas hidasta. Ketjussa ollaan samaa mieltä tai ei postailla. Sitähän tuo tarkoittaa.

ja kyllä, voin mennä olemaan eri meiltä myös johonkin toiseen paikkaan :)
 
Viimeksi muokattu:

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 361
No sittenhän moden pitäisi puuttua asiaan heti kun joku postaa viestin joka poikkeaa ketjun aiheesta eikä puuttua asiaan vasta sen jälkeen kun keskustelu aiheesta on päällä.
Ei se niin vaikeaa ole, nopea moderointi on nopeaa hidas hidasta. Ketjussa ollaan samaa mieltä tai ei postailla. Sitähän tuo tarkoittaa.

ja kyllä, voin mennä olemaan eri meiltä myös johonkin toiseen paikkaan :)
Täällä hyvä keskustella.

Moderointi hoidetaan jälkimoderointina, joten puuttuminen tapahtuu lähes aina vasta kun keskustelu aiheesta on jo päällä.

Käyttäjien on hyvä itsekin pohtia onko vastaus ketjun aiheeseen liittyvä vai olisiko vastaus hyvä sijoittaa jonnekin toisaalla, vastauksen aiheeseen sopivampaan ketjuun.

Joskus ohjeistus riittää, joskus joudutaan siivoamaan ja siirtämään viestejä, mahdollisesti huomauttamaan tai jopa varoittamaan jos ohjeistus ei mene perille.
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
742
Täällä hyvä keskustella.

Moderointi hoidetaan jälkimoderointina, joten puuttuminen tapahtuu lähes aina vasta kun keskustelu aiheesta on jo päällä.

Käyttäjien on hyvä itsekin pohtia onko vastaus ketjun aiheeseen liittyvä vai olisiko vastaus hyvä sijoittaa jonnekin toisaalla, vastauksen aiheeseen sopivampaan ketjuun.

Joskus ohjeistus riittää, joskus joudutaan siivoamaan ja siirtämään viestejä, mahdollisesti huomauttamaan tai jopa varoittamaan jos ohjeistus ei mene perille.
Näinpä,

Eikä tuo ole kyllä mitenkään mahdollista moderoida ilman viivettä.
Pitäisi vain saada aina se ensimmäisen kiven heittäjä heti kiinni niin ei lähtisi keskutelu laukalle.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 056
Väittelyn saa aloittaa, mutta siihen ei saa vastata. Tämä selvä.
Ollaan kaikki samaa mieltä niin päästään helpommalla.
Tuotahan siellä ketjussa kovasti yritetään, että kaikki olisi vain yhtä mieltä. Meno alkoi olemaan taas kovin agressiivisen sävyistä jahtia täysin tyhjästä niin sellaisiin on parempi jättää vastaamatta. Hyvää työtä modelta kun omatoimisesti puuttui.
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
742
Tuotahan siellä ketjussa kovasti yritetään, että kaikki olisi vain yhtä mieltä. Meno alkoi olemaan taas kovin agressiivisen sävyistä jahtia täysin tyhjästä niin sellaisiin on parempi jättää vastaamatta. Hyvää työtä modelta kun omatoimisesti puuttui.
Aivan,

Tuota minäkin, että vähän kuivaksi jäisi ketjut jos kaikki vaan tekisi samaa mieltä olevia postauksia. Eli keskustelun kannalta ihan tervettä olla erimieltä ja tuoda asia esille asiallisesti ja perustellen.
Tuo on hankala paikka moderoida ja samaa mieltä, että ehkä on aina välillä paikallaan kun mode tulee puhaltamaan pilliin. Rauhottuu tilanne taas pariksi sivuksi :D
Henkilökohtaisesti minua ei haittaa vaikka jossain ketjussa "väitellään" jos asia pysyy kuitenkin saman aihepiirin sisällä ja asiapainotteisena. Väittely-ketjua ei tule seurattua, koska suoraan väittelyt ei aiheena kiinnosta.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 361
Aivan,

Tuota minäkin, että vähän kuivaksi jäisi ketjut jos kaikki vaan tekisi samaa mieltä olevia postauksia. Eli keskustelun kannalta ihan tervettä olla erimieltä ja tuoda asia esille asiallisesti ja perustellen.
Tuo on hankala paikka moderoida ja samaa mieltä, että ehkä on aina välillä paikallaan kun mode tulee puhaltamaan pilliin. Rauhottuu tilanne taas pariksi sivuksi :D
Henkilökohtaisesti minua ei haittaa vaikka jossain ketjussa "väitellään" jos asia pysyy kuitenkin saman aihepiirin sisällä ja asiapainotteisena. Väittely-ketjua ei tule seurattua, koska suoraan väittelyt ei aiheena kiinnosta.
Nyt taisi mennä sinulta ohi mitä tuolla "väittelyllä" tarkotin. En siis tarkoittanut etteikö asioista saisi väitellä, vaan sitä, että pc vs konsoli(t)-väittelylle on oma ketjunsa, joten pyritään pitämään konsoleiden väliset ja pc vs konsoli väittelyt tuolla. Tarkensin myös tuonne XBox-ketjuun.

 

hoffmann

ich komme
NOSTO
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
998
Voisko näitä ketjuja yhdistellä (tuonne "TV- & nettisarjat, elokuvat ja musiikki" alle)? Aika hiljaisia kaikki niin tuskin tarvii kolmea eri ketjua.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 577
Voisko näitä ketjuja yhdistellä (tuonne "TV- & nettisarjat, elokuvat ja musiikki" alle)? Aika hiljaisia kaikki niin tuskin tarvii kolmea eri ketjua.
Ketjut yhdistetty vanhimman otsikon alle. Ei tosiaan näyttänyt olevan niin paljoa keskustelua muissa, että olisi perusteltavaa pitää eri ketjuja puoliksi samasta aiheesta.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 095
OK. Jos moderoinnille ei ole tarvetta edelleenkään niin asiapa selvä. Tunnukseni ja viestini voi hävittää! Kiitos ja hyvää jatkoa kaikille!
Ymmärrän hyvin tämän närkästyksen. On ihan pyllystä, jos moderaattori pelkästään raportin perustella taustoja selvittämättä tulee ojentamaan myös syytöntä osapuolta samalla tavalla kuin sitä, joka on koko hässäkän aloittanut flamettamalla/trollaamalla tuossa ja muissakin ketjuissa.

Tarpeeton nahistelu ei ole ok, mutta jotain maalaisjärkeä toivoisin mausteeksi mukaan moderointiin, kiitos.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
58
Jos ei vielä kaikille tätä ketjua seuraaville ollut selvää, niin jätetään sitten tällä foorumilla kaikki vuotoa koskevien potilastietojen käsittely tekemättä, vaikka sellaisia olisi mennyt jossain lukemaan. Erittäin moraalisesti ja eettisesti kyseenalaista touhua, eikä sellaista hyväksytä täällä. Raporttia tulemaan, jos joku sellaista koittaa tehdä.
Onko raportti-nappi rikki vai onko tämä voimassa vain uusille viesteille? Eilen illalla laitoin raportin, jonka jälkeen useampikin ylläpidon jäsen on käynyt foorumilla. Tänään laitoin toisen ja sen jälkeen ainakin yksi ylläpidon jäsen on käynyt kyseisessä ketjussa. Kyseessä on kuitenkin potilastiedot, niiden lukeminen ja jakaminen niin asian voisi ottaa oikeasti vakavasti, eikä mennä vain vähän sinne päin.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 139
@aleksin kyllä se kaikille toimii ihan samalla lailla. Ilmeisesti moderaattori ei ole nähnyt syytä toimenpiteisiin. Voi esimerkiksi olla, että ketjussa on jo keskusteltu aiheesta oikeilla pohjatiedoilla.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 652
Onko raportti-nappi rikki vai onko tämä voimassa vain uusille viesteille? Eilen illalla laitoin raportin, jonka jälkeen useampikin ylläpidon jäsen on käynyt foorumilla. Tänään laitoin toisen ja sen jälkeen ainakin yksi ylläpidon jäsen on käynyt kyseisessä ketjussa. Kyseessä on kuitenkin potilastiedot, niiden lukeminen ja jakaminen niin asian voisi ottaa oikeasti vakavasti, eikä mennä vain vähän sinne päin.
Vuotoon linkittäminen tai vuodon levittäminen sellaisenaan tai viittaaminen millään tavalla yksilöitävällä tasolla on kielletty, keskustelu vuodosta ja sisällöstä yleisellä tasolla on sallittu. Moraalisesti olisi suotavaa, ettei kukaan lataisi tai lukisi tietoja.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
58
Näin on. Kiristysviesteissä oli sekä englannin kieltä että venäjää. Jos oletetaan, että venäläisillä (tai ukrainalaisilla...?) on käytössään 40 000 henkilön datamatassa täynnä "kompromat", niin sieltä väkisinkin löytyy hyviä kohteita, kuten:

- taloudellisten etujen ajaminen
- poliittisten asioiden edistäminen
- sotilaallisten tai muuten strategisesti tärkeiden aiheiden edistäminen

Jos ei onnistu, niin uhataan, että kohta iltapäivälehdessä lukee edit: poistettu Kylllä ei ole hyvä tilanne sitten ensinkäään, ei.
Lihavointi lisätty lainaukseen minun toimesta.
Eikö tuo ole aika yksilöivä? Vai pitääkö olettaa, että vastaamon asiakkaina on niin monta vaimoaan tönivää, että yksilöintiä on mahdotonta tehdä?
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 210
Lihavointi lisätty lainaukseen minun toimesta.
Eikö tuo ole aika yksilöivä? Vai pitääkö olettaa, että vastaamon asiakkaina on niin monta vaimoaan tönivää, että yksilöintiä on mahdotonta tehdä?
Kuka tahansa vastaantuleva mies tai miesoletettu olisi tuon voinut tehdä, joten en nyt ymmärrä, miten tuo yksilöi ketään?
Eiköhän siellä ole pahempiakin juttuja. Ihmiset kuitenkin suuremmassa mittakaavassa tuntuvat tekevän miltei mitä sattuu.
Itseasiassa ei tuo yksilöi mitään VS esim joku lehtiuutinen..
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 652
Lihavointi lisätty lainaukseen minun toimesta.
Eikö tuo ole aika yksilöivä? Vai pitääkö olettaa, että vastaamon asiakkaina on niin monta vaimoaan tönivää, että yksilöintiä on mahdotonta tehdä?
Minä en näe lihavoitua yksilöivänä tai vuodetun tiedon levittämisenä, josta pitäisi raportoida ylläpidolle ja ylläpidon pitäisi moderoida kyseistä viestiä.

Eri asia olisi jos kyseinen lihavoitu olisi yhdistetty johonkin oikeasti yksilöivään tietoon kuten nimeen, hetuun, osoitteeseen jne. Nyt mielestäni asiasta puhutaan yleisellä tasolla.

Kuulisin mielelläni muiden näkemyksen asiasta kuin oma tulkintani, kiitos.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
58
Minä en näe lihavoitua yksilöivänä tai vuodetun tiedon levittämisenä, josta pitäisi raportoida ylläpidolle ja ylläpidon pitäisi moderoida kyseistä viestiä.

Eri asia olisi jos kyseinen lihavoitu olisi yhdistetty johonkin oikeasti yksilöivään tietoon kuten nimeen, hetuun, osoitteeseen jne. Nyt mielestäni asiasta puhutaan yleisellä tasolla.

Kuulisin mielelläni muiden näkemyksen asiasta kuin oma tulkintani, kiitos.
Miten tuo ei ole vuodetun tiedon levittämistä?

Juha Kokkonen sanoi aikaisemmin, että jätetään KAIKKI potilastietojen käsittely tekemättä ja käyttämään raportointia.

Minä en ainakaan haluaisi lukea henkilökohtaisia asioitani täältä vaikka niissä ei minun nimeä suoraan olisikaan ja tämä siis täysin teoriassa.

Yksilöinnin raja on myös minusta niin häilyvä, että se tekee moderoinnista hankalaa. Miten toimitaan tilanteessa jossa aletaan esimerkiksi puhua tietyn puolueen poliitikon asioista? "EI yksilöitävissä"
Kuka tahansa vastaantuleva mies tai miesoletettu olisi tuon voinut tehdä, joten en nyt ymmärrä, miten tuo yksilöi ketään?
Eiköhän siellä ole pahempiakin juttuja. Ihmiset kuitenkin suuremmassa mittakaavassa tuntuvat tekevän miltei mitä sattuu.
Itseasiassa ei tuo yksilöi mitään VS esim joku lehtiuutinen..
Varmasti on pahempiakin mutta se ei minusta silti oikeuta puhumaan lähtökohtaisesti täysin luottamuksellisesti puhutuista asioista julkisesti. Vertaus lehtiin ei myöskään toimi, koska asiat eivät ole millään tapaa julkisuuteen kuuluvia vaan täysiä yksityis asioita, minkä käsittelyyn julkisesti ei kenelläkään ole mitään asiaa.

Tietovuodon uhreilla on muutenkin paskat oltavat niin tarviiko niiden asioita ruveta puimaan julkisesti edes nimettömänä?
Ei minusta ja jos se sallitaan niin se on minulle todella suuri pettymys tämän foorumin kannalta.

LISÄYS:
Minä en näe lihavoitua yksilöivänä tai vuodetun tiedon levittämisenä, josta pitäisi raportoida ylläpidolle ja ylläpidon pitäisi moderoida kyseistä viestiä.
Onhan tuo tieto yksilöitävissä ihan hetua ja osoitetta myöten. Ei tarvi kuin etsiä kolmestasadasta txt:stä. Nämä sinun säännöt mahdollistaisivat sen, että foorumilla puhuttaisiin löydöistä ja niitä jaettaisiin mutta vain nimettömänä. Kaikki halukkaat voisi kumminkin nopealla haulla löytää, että oliko se nyt sitten se minun naapuri vai serkku joka näin on tehnyt.
 
Viimeksi muokattu:

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 751
Minä en näe lihavoitua yksilöivänä tai vuodetun tiedon levittämisenä, josta pitäisi raportoida ylläpidolle ja ylläpidon pitäisi moderoida kyseistä viestiä.

Eri asia olisi jos kyseinen lihavoitu olisi yhdistetty johonkin oikeasti yksilöivään tietoon kuten nimeen, hetuun, osoitteeseen jne. Nyt mielestäni asiasta puhutaan yleisellä tasolla.

Kuulisin mielelläni muiden näkemyksen asiasta kuin oma tulkintani, kiitos.

Miten tuo ei ole vuodetun tiedon levittämistä?

Juha Kokkonen sanoi aikaisemmin, että jätetään KAIKKI potilastietojen käsittely tekemättä ja käyttämään raportointia.

Minä en ainakaan haluaisi lukea henkilökohtaisia asioitani täältä vaikka niissä ei minun nimeä suoraan olisikaan ja tämä siis täysin teoriassa.

Yksilöinnin raja on myös minusta niin häilyvä, että se tekee moderoinnista hankalaa. Miten toimitaan tilanteessa jossa aletaan esimerkiksi puhua tietyn puolueen poliitikon asioista? "EI yksilöitävissä"

Varmasti on pahempiakin mutta se ei minusta silti oikeuta puhumaan lähtökohtaisesti täysin luottamuksellisesti puhutuista asioista julkisesti. Vertaus lehtiin ei myöskään toimi, koska asiat eivät ole millään tapaa julkisuuteen kuuluvia vaan täysiä yksityis asioita, minkä käsittelyyn julkisesti ei kenelläkään ole mitään asiaa.

Tietovuodon uhreilla on muutenkin paskat oltavat niin tarviiko niiden asioita ruveta puimaan julkisesti edes nimettömänä?
Ei minusta ja jos se sallitaan niin se on minulle todella suuri pettymys tämän foorumin kannalta.

LISÄYS:

Onhan tuo tieto yksilöitävissä ihan hetua ja osoitetta myöten. Ei tarvi kuin etsiä rappusia kolmestasadasta txt:stä. Nämä sinun säännöt mahdollistaisivat sen, että foorumilla puhuttaisiin löydöistä ja niitä jaettaisiin mutta vain nimettömänä. Kaikki halukkaat voisi kumminkin nopealla haulla löytää, että oliko se nyt sitten se minun naapuri vai serkku joka näin on tehnyt.
Ei ole yksilöitävissä vaan päästä vedetty esimerkki.
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 186
Mitäs ehmettiä.. @Sampsa juttelee GA104 näyttiksistä GA102-ketjussa ja tuosta kun huomautin, niin meikäläisen viesti katosi jälkiä jättämättä, ilman mitään ilmoitusta/selitystä..?
Jos ei noille 3070-korteille vielä omaa ketjua tehdä, niin eikö esim. NVIDIA-spekulaatioketju (Ampere ja mikä seuraava onkaan) olisi ollut oikeampi paikka, kuin 3080 ja 3090-korteille tarkoitettu?
Tuolla nyt muutenkin on sen verran monta viestiä esim. virtalähteistä ym. varsinaisesti noihin 3080/3090-kortteihin liittymätöntä lätinää, että ainakaan omasta mielestä ei ole tarkoituksenmukaista sotkea sinne vielä 3070 höpinää. Itse tuota seuraan, kun 3080 kiinnostaa ja yritän siitä käyttökokemuksia lueskella, mutta tuo 3070 ei oikeen napostele, niin siitä kiinnostuneet voisivat varmaan sille tarkoitettua ketjua seurata.

Toki tämä on Sampsan foorumi ja tekee niin kun lystää, mutta jos ylläpito vetää selvää off topickia itsekin, niin siihen puuttuminen muiden kohdalla vaikuttaa vähintäänkin tekopyhältä.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 652
Mitäs ehmettiä.. @Sampsa juttelee GA104 näyttiksistä GA102-ketjussa ja tuosta kun huomautin, niin meikäläisen viesti katosi jälkiä jättämättä, ilman mitään ilmoitusta/selitystä..?
Jos ei noille 3070-korteille vielä omaa ketjua tehdä, niin eikö esim. NVIDIA-spekulaatioketju (Ampere ja mikä seuraava onkaan) olisi ollut oikeampi paikka, kuin 3080 ja 3090-korteille tarkoitettu?
Tuolla nyt muutenkin on sen verran monta viestiä esim. virtalähteistä ym. varsinaisesti noihin 3080/3090-kortteihin liittymätöntä lätinää, että ainakaan omasta mielestä ei ole tarkoituksenmukaista sotkea sinne vielä 3070 höpinää. Itse tuota seuraan, kun 3080 kiinnostaa ja yritän siitä käyttökokemuksia lueskella, mutta tuo 3070 ei oikeen napostele, niin siitä kiinnostuneet voisivat varmaan sille tarkoitettua ketjua seurata.

Toki tämä on Sampsan foorumi ja tekee niin kun lystää, mutta jos ylläpito vetää selvää off topickia itsekin, niin siihen puuttuminen muiden kohdalla vaikuttaa vähintäänkin tekopyhältä.
GA104-ketjua ei ollut, loin sellaisen ja poistin viestisi:

 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 186
GA104-ketjua ei ollut, loin sellaisen ja poistin viestisi:

En nyt haluas jatkuvasti itseäni toistaa, mutta edelleenhän toi 3070 viesti on tuolla 3080/90-ketjussa..?

Edit. Tuokin olisi yksinkertaisimmin hoitunut sillä, että olisit vastannut esim. "Ei ollut 3070:lle ketjua, mutta nyt on, eli kaikki jatkot sinne" ja linkki perään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 684
Minä en näe lihavoitua yksilöivänä tai vuodetun tiedon levittämisenä, josta pitäisi raportoida ylläpidolle ja ylläpidon pitäisi moderoida kyseistä viestiä.

Eri asia olisi jos kyseinen lihavoitu olisi yhdistetty johonkin oikeasti yksilöivään tietoon kuten nimeen, hetuun, osoitteeseen jne. Nyt mielestäni asiasta puhutaan yleisellä tasolla.

Kuulisin mielelläni muiden näkemyksen asiasta kuin oma tulkintani, kiitos.
Noita kirjauksia itse tekevänä ja lukevana, mielestäni tuollainen tarkka siteeraus kyllä sietäisi poistaa.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 751
Noita kirjauksia itse tekevänä ja lukevana, mielestäni tuollainen tarkka siteeraus kyllä sietäisi poistaa.
Itse myös niitä teen ja luen ja mielestäni noita esimerkkejä voi vetää vaikka mistä ja se aineistosta varmaan löytyy jonkun tekemänä. Okei, tuo lihavoidun kohta "aineistosta luin" meni itsellä ensin ohi ja sinänsä sen voisi ihan hyvien tapojen mukaisena poistaa. Itse toki lätkisin ikibanaania jokaiselle joka tuota aineistoa täällä myöntää lukeneensa ja selailleensa, vaikka sääntöpykälään "yleinen vittupäisyys" vedoten.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 095
Noita kirjauksia itse tekevänä ja lukevana, mielestäni tuollainen tarkka siteeraus kyllä sietäisi poistaa.
Samaa mieltä. Jos on nähnyt jotain sisältöä, niin sitten on, mutta ei niitä kannata levittää missään. Levittäminen täyttää käsittääkseni myös rikoksen tunnusmerkistön, eli siinäkin mielessä kannattaa olla todella tarkkana.

Hypoteettinen esimerkki on ok, mutta ei suora lainaus materiaalista, vaikka siinä mukana ei olisikaan viittausta yksittäiseen henkilöön.
 

juupeliskuupelis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.08.2020
Viestejä
598

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 234
Mielestäni Vastaamon vuodettua materiaalia ei pitäisi siteerata missään muodossa tällä foorumilla. Ensinnäkin, kenenkään ei pitäisi tietoja mennä lukemaan. Toiseksi tietoja ei ole hyvä levitellä pitkin nettiä, vaikka viestit eivät sisältäisikään henkilötietoja. Asianomaiselle henkilölle voi olla todella järkyttävää, että hänen tapaustaan käsitellään jollain keskustelufoorumilla. Kyseiset henkilöt ovat muutenkin voineet todella herkillä asiansa kanssa. Tiedot ovat alunperin tarkoitettu vain potilaan ja hoitavan osapuolen väliseksi.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 652
Hypoteettinen esimerkki on ok, mutta ei suora lainaus materiaalista, vaikka siinä mukana ei olisikaan viittausta yksittäiseen henkilöön.
Käsittääkseni tuo ei ollut suora lainaus?

Joka tapauksessa tarkoitus on, että kyseistä materiaalia ei levitetä missään muodossa niin kyseinen viesti poistettu.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 095
Käsittääkseni tuo ei ollut suora lainaus?

Joka tapauksessa tarkoitus on, että kyseistä materiaalia ei levitetä missään muodossa niin kyseinen viesti poistettu.
En osaa siitä sanoa, kun en ole nähnyt, mutta siinä viestissä puhuttiin siihen sävyyn, että esimerkki oli todellinen. Poisto lienee ihan tarpeellinen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 744
Voi koronanuha.

Bongasin tällaisen pikku työtapaturman. Vaikka kyseessä onkin huomautus, niin olisi yhtä hyvin tuolla liipasinsormella voinut olla varoitus tai banni. Viesti on täysin asiallinen ja neutraali. Yhden merkin väärin lukemalla siitä on nähty tuhma sana(jota siinä ei siis ole), lauseen merkitys on ymmärretty väärin ja täten viesti on tuomittu flametukseksi.

Ilmeisesti kaikki uudet käyttäjät eivät vaan osaa, joten asianomainen itse ei kaiketi ole edes huomannut tai ymmärtänyt, mistä oli kysymys. Voi olla, että jossain FB tai vastaavassa Some 2.0 -ympäristöissä on yleisesti totuttu siihen, että varoituksia tai jopa instant permabanneja tulee väärästä mielipiteestä, joten ehkä siksikään ei mitään reaktiota.


koronanuha.png
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 095
Voi koronanuha.

Bongasin tällaisen pikku työtapaturman. Vaikka kyseessä onkin huomautus, niin olisi yhtä hyvin tuolla liipasinsormella voinut olla varoitus tai banni. Viesti on täysin asiallinen ja neutraali. Yhden merkin väärin lukemalla siitä on nähty tuhma sana(jota siinä ei siis ole), lauseen merkitys on ymmärretty väärin ja täten viesti on tuomittu flametukseksi.

Ilmeisesti kaikki uudet käyttäjät eivät vaan osaa, joten asianomainen itse ei kaiketi ole edes huomannut tai ymmärtänyt, mistä oli kysymys. Voi olla, että jossain FB tai vastaavassa Some 2.0 -ympäristöissä on yleisesti totuttu siihen, että varoituksia tai jopa instant permabanneja tulee väärästä mielipiteestä, joten ehkä siksikään ei mitään reaktiota.


En ollut tuota siellä huomannutkaan ja lipsahdushan tuo selvästi on modelta (koronauhasta vs. koronanuhasta).

Tausta tuossa voi liittyä siihen että ketjussa on jo alusta lähtien ollut kiellettyä kaikenlainen tarpeeton "mitä te pelkäätte, eihän se ole kuin nuha" -öyhöttely. Se on siellä niin ikävän yleistä, että ehkä siitä on tullut raportteja ja modet ovat päättäneet puuttua siihen herkemmin ja mielestäni se on ihan ok. Varoitus tuosta olisi ollut ylilyönti vaikka se n-kirjain olisikin ollut mukana, mutta huomautuksella voi viestittää ilman sen suurempia seurauksia muillekin että yrittäkää edes.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 744
En ollut tuota siellä huomannutkaan ja lipsahdushan tuo selvästi on modelta (koronauhasta vs. koronanuhasta).

Tausta tuossa voi liittyä siihen että ketjussa on jo alusta lähtien ollut kiellettyä kaikenlainen tarpeeton "mitä te pelkäätte, eihän se ole kuin nuha" -öyhöttely. Se on siellä niin ikävän yleistä, että ehkä siitä on tullut raportteja ja modet ovat päättäneet puuttua siihen herkemmin ja mielestäni se on ihan ok. Varoitus tuosta olisi ollut ylilyönti vaikka se n-kirjain olisikin ollut mukana, mutta huomautuksella voi viestittää ilman sen suurempia seurauksia muillekin että yrittäkää edes.
Joo, tätä hain tuhmalla sanalla. Siksi se tietenkin on ollut tiukassa syynissä, kun juuri nuhaksi ja flunssaksi kyseistä kulkutautia aikanaan vähäteltiin - tai puolihuolimattomasti nimitettiin ketjun aiemmasta otsikosta alkaen.

Eihän tuossa viestissä valtavasti sisältöä ollut. Joka tapauksessa mielipide muiden joukossa, ei kovin radikaalikaan ja asiallisesti ilmaistu. Sitähän se melkein koko ketju on, mikä on sinänsä ihan hyvä. Taltioi ajan henkeä, ja on jo toiminut. Nytkin voi käydä tutkimassa sitä, miten asiasta ajateltiin helmikuussa tai toukokuussa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
552
@Sampsa @Juha Kokkonen

Nyt on tullut oikeudelta/raastuvalta päätös linkin jakamisesta, ilman että siihen kyseiseen uutiseen olisit itse mitään kirjoittanut. Pelkän linkin jakamisestä joutuu tuomiolle ja tuomio on langettava.
Mikä on nyt io-tech kanta, linkkien kanssa? Jos nyt linkkaan kyseisen uutisen, josta raastupaan on joutunut, niin missä menee raja, jolloin en tiettävästi sinne päätyisi.

Tietenkin osaan itse rajoittaa tuota paskaa, joka netissä rehottaa, mutta jos kerran linkin jakamisesta päätyy raastupaan, on io-techin syytä päivittää ohjeita.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 611
@Sampsa @Juha Kokkonen

Nyt on tullut oikeudelta/raastuvalta päätös linkin jakamisesta, ilman että siihen kyseiseen uutiseen olisit itse mitään kirjoittanut. Pelkän linkin jakamisestä joutuu tuomiolle ja tuomio on langettava.
Mikä on nyt io-tech kanta, linkkien kanssa? Jos nyt linkkaan kyseisen uutisen, josta raastupaan on joutunut, niin missä menee raja, jolloin en tiettävästi sinne päätyisi.

Tietenkin osaan itse rajoittaa tuota paskaa, joka netissä rehottaa, mutta jos kerran linkin jakamisesta päätyy raastupaan, on io-techin syytä päivittää ohjeita.
:confused:

Mihin tämä liittyy?
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 053
@Sampsa @Juha Kokkonen

Nyt on tullut oikeudelta/raastuvalta päätös linkin jakamisesta, ilman että siihen kyseiseen uutiseen olisit itse mitään kirjoittanut. Pelkän linkin jakamisestä joutuu tuomiolle ja tuomio on langettava.
Mikä on nyt io-tech kanta, linkkien kanssa? Jos nyt linkkaan kyseisen uutisen, josta raastupaan on joutunut, niin missä menee raja, jolloin en tiettävästi sinne päätyisi.

Tietenkin osaan itse rajoittaa tuota paskaa, joka netissä rehottaa, mutta jos kerran linkin jakamisesta päätyy raastupaan, on io-techin syytä päivittää ohjeita.
laita ny se päätös nähtäväksi niin paljon helpompi sitä on tulkita tässä tapauksessa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
552
Tämä liittyy nyt tuohon annettuun päätökseen, jossa pelkän uutis-linkin jakamisesta päädyt raastupaan.

En tunne tuota kyseista Rantaa, taikka sen edustamaa organisäätiötä, mutta jos todellakin pelkkän linkin jakaminen riittää tuomioon, on jossakin pahasti vialla.
Huomasin parinpäivän sisällä linkkejä tuohon uutiseen ja näköään nyt kun yritin etsiä niitä, oli sensuuri iskenyt. Tai sivustojen ylläpitäjät olivat poistaneet ne. Joten tuli mieleen kyseessä ollut ns.feikki uutinen vai mitäs moinen.
Tuolla MV sivustolla on vielä uutinen tuomiosta. Pistän linkin pisteen alle niin huomaatte, minne sananvapaus häviää .

Jos nyt linkkaan tuon tuomioon aiheuttaneen uutisen kaiken näkyville, niin rikoksen siinä teen. En nyt sitä tee, mutta missä menee raja jolloin uutisen lukemisesta tulee rangaistavaa.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 652
@Sampsa @Juha Kokkonen

Nyt on tullut oikeudelta/raastuvalta päätös linkin jakamisesta, ilman että siihen kyseiseen uutiseen olisit itse mitään kirjoittanut. Pelkän linkin jakamisestä joutuu tuomiolle ja tuomio on langettava.
Mikä on nyt io-tech kanta, linkkien kanssa? Jos nyt linkkaan kyseisen uutisen, josta raastupaan on joutunut, niin missä menee raja, jolloin en tiettävästi sinne päätyisi.

Tietenkin osaan itse rajoittaa tuota paskaa, joka netissä rehottaa, mutta jos kerran linkin jakamisesta päätyy raastupaan, on io-techin syytä päivittää ohjeita.
Miten tämä liittyy io-techiin?

Säännöissä lukee selvästi: "Keskustelija on Suomen lain mukaisesti rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa kirjoitustensa sisällöstä"
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 987
Viestejä
4 295 663
Jäsenet
71 761
Uusin jäsen
veicco

Hinta.fi

Ylös Bottom