Kiinnostava yksityiskohta löytyi tuoreesta YLE:n uutisista jossa käsiteltiin yhdeksäsluokkalaisten matematiikan osaamista. Matematiikan osaaminen on koronapandemian aikana heikentynyt etenkin maahanmuuttajataustaisilla tytöillä.
Oma teoriani tästä on, että lasten ei ole tässä tapauksessa annettu oikein kunnolla käydä etäkoulua, vaan ovat joutuneet siellä sitten varsinkin perheen päiden - eli miesten - päättämänä joutuneet hoitamaan äidin kanssa kotia ja ehkä muita sisaruksiaan.
Toki tämä on varmaan aika lailla yleinen ongelma myös kantaväestön keskuudessa, että perustaidot ruostuu. Toisaalla jutusa, olikohan HS:ssa, todettiin että yläasteella menevillä oppilailla - varsinkin pojilla - saattaa olla vaikeuksia jopa osata lukea, kun vaihtavat yläasteelle. Jutussa puhuttiin huonon keskiarvon omaavista 'armokutosista.
Tuoreen arvion mukaan suomalaisten nuorten matematiikkataidot jatkavat laskua. Myös matikkahuippujen ja laskupäältään heikompien välinen tasoero kasvaa.
yle.fi
Erityinen huolenaihe pääkaupunkiseudulla ja muilla kaupunkiseuduilla on
maahanmuuttajataustaisten tyttöjen matikanosaaminen.
Siinä missä maahanmuuttajanuorten matematiikan osaaminen on ylipäätänsä heikompaa kuin suomalaisten, ovat S2-statuksen (suomi toisena kielenä) tytöt erityisen heikkoja matematiikassa. Äidinkielenään suomea puhuvista nuorista 10 prosentilla matematiikan osaamisen taso on matala 300–350. S2-tytöistä sama matala osaamisen taso on 22,5 prosentilla.
– Saamme todennäköisesti ensi keväänä lisää tietoja siitä, mitkä syyt ovat tämän taustalla. Olivat ne sitten sosiaalisia tai kulttuurisia tai kielen osaamiseen liittyviä, tähän on puututtava, Metsämuuronen sanoo.