Tämä on se klassinen amerikkalaisen civic nationalismin malli, suoraan USAsta kopioituna, mahdollisesti hieno ajatus teoriassa - kuten kommunismi - mutta ihmisluonteen rajoituksista johtuen ei toimi "ihan" niin hyvin kuin sen kannattajat yleensä kuvittelevat. Ei se ole ihan täydellisesti mennyt USAssakaan, kuten nyt voi huomata erinäisten etnisten ryhmien vaatiessa etuja ja oikeuksia omilleen sen sijaan että julistautuisivat arvojen perusteella amerikkalaisiksi ja kokisivat olevansa samaa porukkaa keskenään. Jenkeissä totuus on se, että "mustat" ja "latinot" ja "aasialaiset" kokevat olevansa yhä enemmän eri porukkaa, sen sijaan että olisivat vain "amerikkalaisia" jaettujen arvojen perusteella. Ihminen on laumaeläin, eikä lauma muodostu ensisijaisesti abstraktien asioiden kuten arvojen perusteella, vaan sukulaisuuden. Mutta tämä on hyvin teoreettista keskustelua.
Sanoisin niin, että "arvonationalismista" on hyvä aloittaa, mutta jos sen siihen jättää, jossain vaiheessa tulee joko ongelmia etnisten konfliktien muodossa tai sitten ollaan niin perähikiällä ettei ketään kiinnosta tulla sinne asti.
Asia on käytännössä paljon yksinkertaisempi kuin teoriassa. Tieteilijä voi mietiskellä geenien pohjalta miten tarkalleen määritellä suomalainen, mutta todellisuudessa sillä on hyvin vähän tai ei lainkaan merkitystä. Käytännössä kyse on vain ihmisten mielikuvista. Jos murskaava enemmistö suomalaisista on sitä mieltä, että joku tietty yksilö on suomalainen, niin voi olla. Tästä huomaatkin, että esiin tulee ihmisen ailahtelevaisuuden ongelma: mielipiteet muuttuvat. Tuo on juuri se syy, miksi pitkä rauha voi lopulta ajautua etniseen sisällissotaan, kun ihmiset muuttavat mielipiteitään siitä kuka kuuluu omaan porukkaan ja kuka ei.
Lyhyesti, minun mielipiteeni? Jos sinulla on Suomen kansalaisuus, jos vanhempasi ovat etnisiä suomalaisia, jos muut vastaavanlaiset "suomalaiset" ympärilläsi pitävät sinua suomalaisena, sinä olet varmaankin juuri yksi niistä suomalaisista, joilta minä en ole oikeutettu vaatimaan mielipiteidenne tai valtionne muuttamista minun edukseni. Ei se sen monimutkaisempaa ole, eikä geenitestiäkään tarvittu.