• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Keskustelua Suomen maahanmuutosta, maahanmuuttopolitiikasta ja niihin liittyvistä ilmiöistä (KR 2.0)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Itse olen ihmetellyt mikseivät nämä uhrien vanhemmat tee rikosilmoitusta noista koulujen ja päiväkotien pahoinpitelyistä? Tällöin asia ei jää rehtorin hyssyteltäväksi. Lisäksi jos käy ilmi, että koulu tai opettaja oli tietoinen asiasta mutta ei tehnyt mitään voivat hekin saada tuomion.
Toisaalla noista voisi syyttäjä syyttää ilman rikosilmoitustakin, vaikka olisi lievä pahoinpitely. Rikosilmoituksella asia kuitenkin varmasti käsiteltäisiin.

Kuitenkin, jos lievä pahoinpitely on kohdistunut alle 18-vuotiaaseen henkilöön, tekijän aviopuolisoon tai muuhun läheiseen henkilöön tai työtehtävää suorittavaan henkilöön jonkun muun kuin työpaikan henkilöstöön kuuluvan toimesta, syyttäjällä on oikeus nostaa syyte asianomistajan tahdosta riippumatta.
 
Toisaalla noista voisi syyttäjä syyttää ilman rikosilmoitustakin, vaikka olisi lievä pahoinpitely. Rikosilmoituksella asia kuitenkin varmasti käsiteltäisiin.
Kyllä noista tehdään jatkuvasti rikosilmoituksia. Ne vaan eivät oikein johda mihinkään ikinä. Pelkkä kiusaaminen ja pikku pahoinpitely ei edes riitä siihen että sossu puuttuisi vanhempien toimiin.
 
Kyllä noista tehdään jatkuvasti rikosilmoituksia. Ne vaan eivät oikein johda mihinkään ikinä. Pelkkä kiusaaminen ja pikku pahoinpitely ei edes riitä siihen että sossu puuttuisi vanhempien toimiin.
Jos noi menee poliisille niin lasu tulee automaattisesti, ja koneisto joutuu siihen puuttumaan. Noilla on vaan resurssit ajettu niin pieniksi että joudutaan tekemään valtavasti priorisointia että saadaan edes kiireelliset ja vakavammat jutut hoidettua.
 

Näen kyllä itsekin erittäin ongelmallisena persujen nyt ajaman maahanmuuton kiristykset, työllistymisen kannalta. Pitäisi hallitus saada vaihdettua johonkin järkevämpään, nyt kuitenkin näyttää hyvältä kannatuslukemien kulmasta katsottuna että kyllähän se vaihtuukin, onneksi parempaan.
 

Näen kyllä itsekin erittäin ongelmallisena persujen nyt ajaman maahanmuuton kiristykset, työllistymisen kannalta.
Voitko kertoa yhdenkään ongelmallisen piirteen näissä kiristyksissä?
 
^^ Kun sanotaan Saksassa kansalaisuuteen vaadittavan asumisajan lyhentyneen, niin se on kaiketi sama kuin nyt Suomessa oleva 8 vuotta? Ellei wikipediassa ole vanhentunut tieto?

Esimerkiksi kansalaisuuden saamiseksi ulkomaalaisen on jatkossa asuttava Suomessa pidempään, vähintään kahdeksan vuotta. Muun muassa Saksassa vastaava aika sen sijaan lyheni äskettäin.

Sen sijaan siitä olen kyl samaa mieltä, että 3kk työttömyys oleskeluluvan menettämiseen on todella lyhyt aika. Ihan supi-suomalainenki voi helposti ton verran olla työttömänä, vaikka kovasti yrittäis.
 
Sen sijaan siitä olen kyl samaa mieltä, että 3kk työttömyys oleskeluluvan menettämiseen on todella lyhyt aika. Ihan supi-suomalainenki voi helposti ton verran olla työttömänä, vaikka kovasti yrittäis.
Tämä on minunkin mielestä totta, mutta tosiasia on myös se että tuo on antelias tai vähintäänkin normaali aika kansainvälisesti. Se on käytännön elämän näkökulmasta epäreilu joo, mutta ei se verrokkimaihin nähden poikkea ja siten se ei aiheuta Suomelle mitään "mainehaittaa" tai luo Suomesta jotenkin poikkeuksellisen negatiivista kuvaa ulkomaalaisten silmissä. YLE ja Hesari toki aina kaivaa vaikka mariaanien haudasta sellaisen mamun joka on valmis valittamaan nykyhallituksen politiikasta.
Jos työperäiset ja hyödylliset mamut kuitenkin valitsevat muuttokohteekseen jonkun muun maan kuin Suomen niin silloin se kertoo siitä että jotain muuta on vialla ja kaikki kyllä tietää mistä silloin on kyse: verotuksesta, ostovoimasta ja säästä. Kaksi ensimmäistä on vasemmiston vastuulla ja viimeinen pilven takaa kurkkivan herran.

Minulla on kuitenkin hyviä uutisia asiasta huolestuneille. Teitä on kusetettu. Tähän 3kk sääntöön liittyvä uutisointi pääosin disinformaatiota tai vähintään totuuden pimittämistä:
Kolmen kuukauden sijaan kuusi kuukautta uuden työn löytämiseen olisi
  • erityisasiantuntijoilla (mukaan lukien EU:n sininen kortti)
  • kaikilla yli kaksi vuotta Suomessa työperusteisella oleskeluluvalla olleilla
  • yritysten ylimmällä ja keskijohdolla
  • yrityksen sisällä siirtyvillä lähetetyillä asiantuntijoilla ja johdolla sekä
Eli 3kk sääntö koskee lähinnä tarjoilijoita, kokkeja yms. duunarihommia joihin löytyy helpommin kotimaista työvoimaa tilalle eikä huippuosaajia, johtoa tai vähintään 2v Suomessa työskennelleitä. Lähinnä siis ne jotka tulee Suomeen feikkitöihin ja hyppää heti sossun varaan lentää ulos 3kk työttömyyden jälkeen.
 
Fakta on se että Suomen kansalaisuus on ollut täydellisessä alennusmyynnissä, vielä erittäin erikoisen siitä on tehnyt kansainvälisesti se että Suomessa ei olla vaadittu omaa toimeentuloa ja henkilö on voinut esim. notkua kelan tuilla sen viisi vuotta ja sillä ei ole ollut mitään vaikutusta kansalaisuuden saantiin. Demarit ja muut vajaaälyiset oikeasti luulevat että heittelemällä suomen kansalaisuuksia sinne sun tänne jotenkin houkutellaan "huippuosaajia", vaikka tosiasiassa esim. Singaporen kansalaisuus on erittäin vaikea saada, UAE and Qatar ei edes käytännössä kansalaista ulkomaalaisia mutta silti sinne muuttaa paljon ihmisiä töihin. Ei "huippuosaajat" tuijota jotain kansalaisuusvaatimuksia kun valitsevat maata, siihen vaikuttaa ihan muut asiat. Suomen kansalaisuus ilman toimeentulovaatimusta lähinnä joukutteli pummeja ja turvapaikkahuijareita jotka haluavat top 5 passin jolla sitten pääsee reissaamaan, ja voi ikuisesti notkua täällä ilman mitään pelkoa että joutuisi pihalle, voi vaikka tehtailla rikoksia niin paljon kuin haluaa.

Esim ennen tätä tulevaa muutosta niin perheenyhdistäjä on voinut yhdistää koko perheen sosiaalituille ja kun ovat notkuneet sen 5 vuotta ja eivät päivääkään tehneet töitä, niin simsalabim kansalaisuus käteen.

Nuo suomen tulorajat ja kansalaistamiskriteerit näyttävät muutenkin ihan naurettavilta vielä maailmanlaajuisesti. Esim. Thaimaan pysyväoleskelulupa tuloraja noin. 2200 eur kuussa palkka, jos on naimisissa ollut tietyn aikaa niin irtoaa puolella tuosta. Kehitysmaiden kansalaisuus on vaikeampi saada kuin Suomen joka nyt ainakin vielä on aika korkealla.
 
Fakta on se että Suomen kansalaisuus on ollut täydellisessä alennusmyynnissä, vielä erittäin erikoisen siitä on tehnyt kansainvälisesti se että Suomessa ei olla vaadittu omaa toimeentuloa ja henkilö on voinut esim. notkua kelan tuilla sen viisi vuotta ja sillä ei ole ollut mitään vaikutusta kansalaisuuden saantiin. Demarit ja muut vajaaälyiset oikeasti luulevat että heittelemällä suomen kansalaisuuksia sinne sun tänne jotenkin houkutellaan "huippuosaajia", vaikka tosiasiassa esim. Singaporen kansalaisuus on erittäin vaikea saada, UAE and Qatar ei edes käytännössä kansalaista ulkomaalaisia mutta silti sinne muuttaa paljon ihmisiä töihin. Ei "huippuosaajat" tuijota jotain kansalaisuusvaatimuksia kun valitsevat maata, siihen vaikuttaa ihan muut asiat. Suomen kansalaisuus ilman toimeentulovaatimusta lähinnä joukutteli pummeja ja turvapaikkahuijareita jotka haluavat top 5 passin jolla sitten pääsee reissaamaan, ja voi ikuisesti notkua täällä ilman mitään pelkoa että joutuisi pihalle, voi vaikka tehtailla rikoksia niin paljon kuin haluaa.

Esim ennen tätä tulevaa muutosta niin perheenyhdistäjä on voinut yhdistää koko perheen sosiaalituille ja kun ovat notkuneet sen 5 vuotta ja eivät päivääkään tehneet töitä, niin simsalabim kansalaisuus käteen.

Nuo suomen tulorajat ja kansalaistamiskriteerit näyttävät muutenkin ihan naurettavilta vielä maailmanlaajuisesti. Esim. Thaimaan pysyväoleskelulupa tuloraja noin. 2200 eur kuussa palkka, jos on naimisissa ollut tietyn aikaa niin irtoaa puolella tuosta. Kehitysmaiden kansalaisuus on vaikeampi saada kuin Suomen joka nyt ainakin vielä on aika korkealla.
Niin. Kansalaisuus kiinnostaa niitä ihmisiä joille sen saamisesta tulee nettohyötyä. Jos olet mutalammikossa uivat köyhä Abdirahim niin tottakai Suomen sosiaaliturva, terveydenhuolto yms. on tavoittelun arvoinen asia. Jos olet kovapalkkainen huippuosaaja niin Suomen kansalaisuus on lähinnä sertifikaatti joka velvoittaa sinut maksamaan vapaamatkustajien lounaat ja muiden eläkkeet.
 
Voitko kertoa yhdenkään ongelmallisen piirteen näissä kiristyksissä?
Tottahan toki - näitä ongelmallisia kohtia kun on niin monia. Sehän on selvää että vaikka Orpon hallituksen aikaansaannoksista puhutaan, on nämä muutokset niin äärimmäisen lyhytnäköisiä että niiden on pakolla oltava jonkukn populistisen tahon kuten Persuje aikaansaannosta. Näitä ovat esimerksiksi tulorajojen kiristäminen sille että ylipäätään saa työluvan, matalapalkka-aloilla nämä tulorajat ovat itseasiassa jopa osalle perisuomalaisistakin tavoittamattomissa, ja tämä kertoo asian epäoikeudenmukaisuudesta jo paljon.

Tuo työttömyyssääntö on kyllä ihan naurettava, moni suomalainenkin voi helposti olla 4-6 kuukautta työttömänä ennen uuden työn löytymistä, ja monet ulkomaiset ovat saattaneet jo ehtiä ostamaan asunnonkin Suomesta kun työt loppuukin nopealla aikataululla ja maastakarkotus uhkaa. Naurettavaa. Oikeampi tapa olisi ollut muuttaa sääntöjä vaikkapa niin, että liittoon kuuluminen tehdään pakolliseksi ja maastakarkotus uhkaa vasta kun liiton korvaukset loppuvat - siis uutta työtä ei ole määräaikaan mennessä löytynyt. Tämä on asia mikä seuraavan, vähemmän lyhytnäköisen hallituksen on korjattava asap.

Lisäksi hallitus on lisännyt työsuhteen epävarmuutta juuri kun päinvastaisia toimia olisi tarvittu. Orpon hallitushan on siis helpottanut määräaikaisten työsopimusten tekemistä ilman perustetta ja lyhentänyt lomautusaikaa, ja molemmat toimet siis lisäävät työsuhteiden epävarmuutta.
 
Tottahan toki - näitä ongelmallisia kohtia kun on niin monia. Sehän on selvää että vaikka Orpon hallituksen aikaansaannoksista puhutaan, on nämä muutokset niin äärimmäisen lyhytnäköisiä että niiden on pakolla oltava jonkukn populistisen tahon kuten Persuje aikaansaannosta. Näitä ovat esimerksiksi tulorajojen kiristäminen sille että ylipäätään saa työluvan, matalapalkka-aloilla nämä tulorajat ovat itseasiassa jopa osalle perisuomalaisistakin tavoittamattomissa, ja tämä kertoo asian epäoikeudenmukaisuudesta jo paljon.

Tuo työttömyyssääntö on kyllä ihan naurettava, moni suomalainenkin voi helposti olla 4-6 kuukautta työttömänä ennen uuden työn löytymistä, ja monet ulkomaiset ovat saattaneet jo ehtiä ostamaan asunnonkin Suomesta kun työt loppuukin nopealla aikataululla ja maastakarkotus uhkaa. Naurettavaa. Oikeampi tapa olisi ollut muuttaa sääntöjä vaikkapa niin, että liittoon kuuluminen tehdään pakolliseksi ja maastakarkotus uhkaa vasta kun liiton korvaukset loppuvat - siis uutta työtä ei ole määräaikaan mennessä löytynyt. Tämä on asia mikä seuraavan, vähemmän lyhytnäköisen hallituksen on korjattava asap.

Lisäksi hallitus on lisännyt työsuhteen epävarmuutta juuri kun päinvastaisia toimia olisi tarvittu. Orpon hallitushan on siis helpottanut määräaikaisten työsopimusten tekemistä ilman perustetta ja lyhentänyt lomautusaikaa, ja molemmat toimet siis lisäävät työsuhteiden epävarmuutta.
1600 euroa tuloraja on liian korkea? LOL. Miten voi olla? Mitä väliä jollain liiton korvauksilla, Suomessa on asumiseen perustuva sosiaaliturva, eli kun henkilö on täällä niin hän on oikeutettu sosiaalietuuksiin. Jos oltaisiin esimerkiksi Qatar, niin ehkä voisi antaa henkilön olla pidempään kun ei saa mitään etuuksia mutta Suomessa perustuslaki takaa nuo etuudet ja sitä on käytännössä mahdoton muuttaa. Ei ehkä myöskään kannata ostella mitään asuntoja ennen kuin on saanut pysyvänoleskeluluvan? Itse asun Singaporessa ja ei tulisi mieleenkään ostaa asuntoa ilman että on pysyväoleskelulupa, kyllä ihmisen pitää olla sen verran perillä. Muuten Singaporessa tuo aika on 30 päivää että jos menettää työn niin joutuu poistumaan tuossa ajassa, ja tuntuu että ulkomaalaisia tulee jatkuvasti lisää töihin näistä huolimatta, koska täällä on hyvät palkat, hyvä sää eikä samaa sosialismia kuin Suomessa jossa demari roikkuu jaloissa jos joku hiukan menestyy.
 
Tottahan toki - näitä ongelmallisia kohtia kun on niin monia. Sehän on selvää että vaikka Orpon hallituksen aikaansaannoksista puhutaan, on nämä muutokset niin äärimmäisen lyhytnäköisiä että niiden on pakolla oltava jonkukn populistisen tahon kuten Persuje aikaansaannosta. Näitä ovat esimerksiksi tulorajojen kiristäminen sille että ylipäätään saa työluvan, matalapalkka-aloilla nämä tulorajat ovat itseasiassa jopa osalle perisuomalaisistakin tavoittamattomissa, ja tämä kertoo asian epäoikeudenmukaisuudesta jo paljon.

Tuo työttömyyssääntö on kyllä ihan naurettava, moni suomalainenkin voi helposti olla 4-6 kuukautta työttömänä ennen uuden työn löytymistä, ja monet ulkomaiset ovat saattaneet jo ehtiä ostamaan asunnonkin Suomesta kun työt loppuukin nopealla aikataululla ja maastakarkotus uhkaa. Naurettavaa. Oikeampi tapa olisi ollut muuttaa sääntöjä vaikkapa niin, että liittoon kuuluminen tehdään pakolliseksi ja maastakarkotus uhkaa vasta kun liiton korvaukset loppuvat - siis uutta työtä ei ole määräaikaan mennessä löytynyt. Tämä on asia mikä seuraavan, vähemmän lyhytnäköisen hallituksen on korjattava asap.

Lisäksi hallitus on lisännyt työsuhteen epävarmuutta juuri kun päinvastaisia toimia olisi tarvittu. Orpon hallitushan on siis helpottanut määräaikaisten työsopimusten tekemistä ilman perustetta ja lyhentänyt lomautusaikaa, ja molemmat toimet siis lisäävät työsuhteiden epävarmuutta.
Se on muuten kumma juttu miten Suomessa asia mikä on melkolailla laajasti käytössä muissa läntisissä maissa (myös niissä, joita yleensä pidetään maahanmuuton suhteen myötämielisinä) on yhtäkkiä jotenkin tosi paha asia. Yritäpä jäädä Kanadaan sen jälkeen kun oleskeluluvan perusteena oleva duunipaikka lähtee alta - sieltä lentää ulos, etkä saa edes korvata sitä työpaikkaa jonkun toisen alan työpaikalla. Että paluu kotiin ja uusi yritys sitten joskus.
 
Se on muuten kumma juttu miten Suomessa asia mikä on melkolailla laajasti käytössä muissa läntisissä maissa (myös niissä, joita yleensä pidetään maahanmuuton suhteen myötämielisinä) on yhtäkkiä jotenkin tosi paha asia. Yritäpä jäädä Kanadaan sen jälkeen kun oleskeluluvan perusteena oleva duunipaikka lähtee alta - sieltä lentää ulos, etkä saa edes korvata sitä työpaikkaa jonkun toisen alan työpaikalla. Että paluu kotiin ja uusi yritys sitten joskus.
Hys saatana nyt, älä tuo näitä ilkeitä esimerkkejä muualta maailmasta tähän ketjuun. Suomessa se nyt vaan on eri asia...
 
Eli 3kk sääntö koskee lähinnä tarjoilijoita, kokkeja yms. duunarihommia joihin löytyy helpommin kotimaista työvoimaa tilalle eikä huippuosaajia, johtoa tai vähintään 2v Suomessa työskennelleitä. Lähinnä siis ne jotka tulee Suomeen feikkitöihin ja hyppää heti sossun varaan lentää ulos 3kk työttömyyden jälkeen.
Näistähän on vielä huutava pula, vai onko pula/ongelma palkan maksajissa?
 
1600 euroa tuloraja on liian korkea? LOL. Miten voi olla? Mitä väliä jollain liiton korvauksilla, Suomessa on asumiseen perustuva sosiaaliturva, eli kun henkilö on täällä niin hän on oikeutettu sosiaalietuuksiin. Jos oltaisiin esimerkiksi Qatar, niin ehkä voisi antaa henkilön olla pidempään kun ei saa mitään etuuksia mutta Suomessa perustuslaki takaa nuo etuudet ja sitä on käytännössä mahdoton muuttaa. Ei ehkä myöskään kannata ostella mitään asuntoja ennen kuin on saanut pysyvänoleskeluluvan? Itse asun Singaporessa ja ei tulisi mieleenkään ostaa asuntoa ilman että on pysyväoleskelulupa, kyllä ihmisen pitää olla sen verran perillä. Muuten Singaporessa tuo aika on 30 päivää että jos menettää työn niin joutuu poistumaan tuossa ajassa, ja tuntuu että ulkomaalaisia tulee jatkuvasti lisää töihin näistä huolimatta, koska täällä on hyvät palkat, hyvä sää eikä samaa sosialismia kuin Suomessa jossa demari roikkuu jaloissa jos joku hiukan menestyy.
Yleinen tuloraja Suomeen työskentelemään tulevalle taitaa vielä toistaiseksi olla 1399euroa. Sitten on erikseen erityisasiantuntijat ja EU blue card- haltijat, ja näiden on ansaittava korkeampaa palkkaa. Mittatikkuna käytetään Suomen keskimääräistä bruttopalkkaa joka vuonna 2023 oli vähän yli 3400euroa.

Tuon yleisen tulorajan nostaminen on monellakin tavalla ongelmallinen asia. Pitää huomioida ne taloudelliset vaikutukset myöskin. Ulkomaalaiset työntekijät kuluttavat ja maksavat veroja Suomessa, mikä tukee paikallista taloutta. Korkeammat tulorajat vähentävät ulkomaalaisten työntekijöiden määrää ja samalla siis heikentää taloudellista aktiivisuutta ja verotuloja.

Sekin pitää huomioida että tulorajan nosto pahimmillaan aiheuttaa työvoimapulaa, ja tämä on Suomessa edelleen paha ongelma vaikka työttömyys nouseekin. Lisäksi korkeammat tulorajat vaikeuttavat ulkomaalaisten sopeutumista Suomeen.



Mites noin muuten Singaporessa, onko rauhallinen paikka asua? Oletko tykännyt? Melko erikoinen mesta täältä katsottuna.

Edit.::

Siis meillä on erittäin paljon länsimaisia valtioita joissa tulorajaa ei ole sidottu maassa oleskeluoikeuteen, eli joissa ulkomailta töihin tulleita ei karkoiteta vaikka joutuisivatkin työttömäksi. Esimerkiksi Kanada, Australia, Uusi-Seelanti, Saksa, Ruotsi vain muutamat mainittuna. Ehkäpä tässä olisi jonkinlaisen kompromissin paikka, sellaisen joka voisi parhaimmillaan hyödyttää molempia osapuolia.
 
Se työvoimapula näyttää ensisijaisesti koskevan halpatyövoimaa ja tilapäistyövoimaa mitä voidaan viskoa eri puolille maata tilapäisiin hanttihommiin. Kääntöpuolena on sitten se että kun se työ ei elätä niin se kuormittaa julkista taloutta enemmän kuin hyödyttää sitä. Plus sitten ne erilaiset sosiaaliset ongelmat.
 
Se työvoimapula näyttää ensisijaisesti koskevan halpatyövoimaa ja tilapäistyövoimaa mitä voidaan viskoa eri puolille maata tilapäisiin hanttihommiin. Kääntöpuolena on sitten se että kun se työ ei elätä niin se kuormittaa julkista taloutta enemmän kuin hyödyttää sitä. Plus sitten ne erilaiset sosiaaliset ongelmat.

Tätä se tosiaan näyttää isoksi osaksi olevan. Ja toki pulaa on myös oikeasti kovan tason osaajista, mutta heistä on aina kansainvälisesti kova kilpailu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 498
Viestejä
4 498 257
Jäsenet
74 215
Uusin jäsen
Fd3

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom