Oulun moskeijaan jo yhdeksäs isku – imaami ei yhdistä tekoja Oulun seksuaalirikoskäräjiin
"
Pohjois-Suomen islamilaisen yhdyskunnan rukoushuone sijaitsee Oulun keskustassa kerrostalon alakerrassa. Imaami
Abdul Mannanin mukaan on ihme, ettei iskujen tekijöitä tai tekijää ole saatu kiinni.
Tiistaina aamuyöllä kello viiden aikaan Oulun moskeijan ikkuna rikottiin ja sisälle heitettiin poliisin mukaan ilmeisesti savukranaatti. Kiinteistön rappukäytävään levisi savua, mutta teko ei aiheuttanut henkilövahinkoja.
– Ikkunasta lensi sirpaleita sisälle ja rukousmatto paloi. Savua tuli paljon, sitä on tuuletettu tiloista pois, Mannan kertoo.
Edellinen ilkivaltatapaus sattui joulun aikaan. Tuolloin ikkunasta heitettiin sisään pyöräteline. Viime yön teko oli tämän vuoden ensimmäinen.
– Asensimme joulun tapahtuman jälkeen valvontalaitteet ja saimme nyt hyvälaatuista kuvaa. On outoa, jos niidenkään avulla tekijää ei saada kiinni, Mannan sanoo.
"
Saa olla kyllä rohkea ääliö, jos lähtisi falseflagittelemaan hyvälaatuisen valvontalaitteen kanssa.. Toisaalta toki voi tietää entistä paremmin miten suorittaa "ihme", eli välttää kiinnijäämisen.
Mutta läpän lopussa olevan linkin takana onkin aimo satsi taqiyya:
Oulun imaami ottaa etäisyyttä rikoksista epäiltyihin: ”Yksikään heistä ei ole yhteisömme jäsen”
"
27 vuotta Oulussa asunut imaami sanoo, että aidot muslimit ovat kaikille hyviä, sillä paratiisiin ei pääse pahoilla teoilla. Islamilaisessa yhdyskunnassa kerrotaan maahanmuuttajille suomalaisesta kulttuurista ja tavoista.
"
Toivottavasti aidot muslimit eivät saa tietää, etteivät olekaan aitoja muslimeja, kun eivät ole kaikille (myös juutalaisille) hyviä. Helpottaa tietysti, jos joku muiden mielestä paha teko onkin aitojen muslimien mielestä hyvä teko.
Se on hyvä, että kerrotaan suomalaisesta kulttuurista ja tavoista, mutta kerrotaanko niin, että nämä ovat mainioita juttuja, joilta ei kannata itseään varjeleman, vai paheksutaanko niin, että pitäkäähän etäisyyttä, jotta ette turmele itseänne.
"
Oululaisen kerrostalon katutasossa sijaitsevassa moskeijassa on juuri ollut rukoushetki. Imaami
Abdul Mannan saapuu ovelle vastaan pitkässä valkoisessa paidassa ja valkoinen päähine päässään.
Pohjois-Suomen Islamilaisen Yhdyskunnan imaami on unohtanut sovitun haastattelun, mutta hän lupaa Ilta-Sanomille puoli tuntia aikaansa. Rukoushetken päättäneet miehet kiikuttavat yhteen huoneeseen pöydän ja tuoleja haastatteluhetkeä varten.
"
Tarpeellista taustavaloitusta.. Armollisesti sallii puoli tuntia aikaansa ja tarjoavat jopa ihan tuolin johon istua. Kylläpä meitä ollaan nyt siunattu.
"
Mannan tuli Bangladeshista Ouluun vuonna 1992 opiskelemaan geologiaa. Hän valmistui filosofian tohtoriksi Oulun yliopiston luonnontieteiden tiedekunnasta vuonna 2002 pääaineenaan maaperägeologia.
27 vuoden aikana hän on toiminut pohjoisen muslimiyhdyskunnan johtajana ja islamin uskonnon opettajana ala- ja yläkouluissa. Hän on myös toiminut oululaisessa kunnallispolitiikassa Sdp:n listoilla, mutta ei puolueen jäsenenä.
Oulun kouluissa hän ehti opettaa 22 vuotta ennen kuin lopetti kolme vuotta sitten.
– Opettamiseen vaadittiin kasvatustieteen tutkinto, jota minulla ei ole, hän perustelee opettamisen lopettamista.
"
Opettaa sai 22 vuotta ilman tutkintoa.. Koska tämä vaatimus muuttui? Tutkinnon suorittaminen sitten niin suuri vaiva, että mieluummin lopettaa sen mitä tykkää tehdä..? Yllätys, että ei kuitenkaan halua opettaa opiskeltua alaa, vaan omaa uskontoa.
"
Teemme haastattelua pääsääntöisesti englanniksi, vaikka imaami on asunut Suomessa kohta kolme vuosikymmentä. Hän ei ole käynyt suomen kielen kursseja, mutta puhuu suomea ymmärrettävästi.
– Minulla on vaimo, viisi lasta ja kaksi lastenlasta. Tyttäriä on neljä, he ovat opettaneet minulle suomea, en ole tarvinnut kursseja, hän hymähtää kun kysyn miksi emme puhu suomea.
"
Kolkytä vuotta maassa, mutta ei osaa kieltä niin ymmärrettävästi, että voi sitä käyttää, mutta kuitenkin puhuu ymmärrettävästi. Häh? Kursseille ON tarvetta, jos ei voi kieltä käyttää. Ylläri, että demareita ei kielen osaamattomuus haittaa.
"
Pohjois-Suomen Islamilaisessa Yhdyskunnassa on yli 3 000 jäsentä. Se on Oulun toiseksi suurin seurakunta. Imaamin merkitys yhteisössä on suuri. Hän johtaa rukoushetkiä ja yhdyskuntaa. Hän myös tuntee lähes kaikki yhteisönsä jäsenet.
Oulun seksuaalirikoksista epäiltyjä maahanmuuttajataustaisia miehiä imaami ei tunne. He eivät ole ottaneet yhteyttä muslimiyhdyskuntaan.
– En tiedä ovatko he muslimeja vai eivät. He eivät ole ainakaan yhdyskuntamme jäseniä. He eivät ole käyneet tutustumassa meihin, rukoilemassa kanssamme. Yhteisön jäsenet eivät tee tuollaisia tekoja. Osoittakaa yksikin joka on tehnyt! Sellaisia ei ole, Mannan painottaa.
Maahanmuuttajien sopeutuminen paikalliseen elämään on imaamin mielestä yhdyskunnalle tärkeä asia. Eikä se tarkoita vain sulautumista suomalaisuuteen, vaan sulautumista myös monisyiseen muslimiyhteisöön.
– Pohjoisen yhdyskunnassa on jäseniä yli 20 eri kansallisuudesta ja kulttuureita on monenlaisia. Oma, sisäinen integraatiokin vie aikaa. Onneksi muslimeilla on pitkät perinteet siitä. Kaikki profeetat ovat olleet maahanmuuttajia, he ovat kiertäneet paikasta toiseen ja oppineet olemaan uusien kulttuurien jäseniä, Mannan kuvailee.
"
Heh, pitkät perinteet aikaa vievästä iki-integraatiosta.
"
Yhdyskunnan toimintaan mukaan tuleville maahanmuuttajille opetetaan suomalaisia tapoja, kulttuuria ja käytännön asioita yhteiskunnan toiminnasta. Imaami Mannanin mukaan tulijat saavat tietoa muun muassa tasa-arvosta ja naisten kohtelusta.
– Opetamme heille, että Koraanin mukaan pitää olla hyvä kaikille ihmisille. Pahoilla teoilla ei pääse paratiisiin. Islamin uskonnossa ei alisteta naisia, Koraanissa ei ole sellaisia opetuksia. Se on propagandaa. Miehen pitää huolehtia perheestään, hänellä on taloudellinen vastuu. Naiselle ei sitä vastuuta ole määrätty, mutta ei ole kuitenkaan kiellettyä, että nainen on vastuussa perheen taloudesta, imaami selvittää.
Hänen mukaansa naisia ei esimerkiksi pakoteta käyttämään koko kehon peittävää burkaa. Koraani neuvoo vain naisia peittämään itsensä ja hiuksensa.
– Se ei tarkoita, että pitää pukeutua mustaan vaatteeseen niin, että vain silmät näkyvät. Mustan burkan pitäminen on pitkä perinne jossakin päin maailmaa. Se on kulttuuria, ei uskontoa, hän huomauttaa.
"
Ja kulttuuri on vahvasti uskonnon sanelemaa. Miksi emme siis näe vahvaa vastustusta näille övereille peittelytavoille, jos se on niin väärin aitojen uskovaisten mielestä? Miksi uskonto ei ota hommakseen parantaa kulttuuria?