• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Keskustelua Suomen maahanmuutosta, maahanmuuttopolitiikasta ja niihin liittyvistä ilmiöistä (KR 2.0)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Jos iskettiin s.e. taju lähti, niin on mielestäni melkoisen kummallista, että:
1. Uhria ei lähetetty kouluterveydenhoitajalle välittömästi (saattajan kanssa tai soitettu terkkaria noutamaan).
2. Lyöjää ei pistetty rehtorin puhutteluun välittömästi.

Ja jos koulu ei enää tosiaankaan pysty rankaisemaan tuosta esim muutamalla jälki-istunnolla, niin kyllähän se olisi sitten pitänyt ne poliisit kilauttaa hoitamaan asia.

Ei tuollainen käytös matonalle lakaisemalla korjaudu.
Totta, mutta kuuluuko tämä tähän ketjuun? Arvailut eivät ole minkään arvoisia.
 
Totta, mutta kuuluuko tämä tähän ketjuun? Arvailut eivät ole minkään arvoisia.

Siinä mielessä kuuluu, että voidaan miettiä, johtuuko koulun todella outo kyvyttömyys toimia asiassa oikein siitä, että maahanmuutto on aiheuttanut osaltaan valitettavasti tietynlaisen perseilyn sallimisen ilmapiirin "koska uskonto", "koska kulttuuri" ym tekosyillä. Tuostakin, vaikka on selkeästi vakava juttu, on oltu yllättävänkin niukkasanaisia joka varmasti myös herättää monissa epäilyksiä. MTV3:n uutisen mukaan iskusta kuitenkin seurasi tajuttomuus.. Mielestäni se on koulussa tai missä tahansa tehtynä melkoisen vakava asia. Kun ottaa huomioon, että koululla on vastuu järjestää turvallinen oppimisympäristö, niin joutuu kyllä miettimään, mikä oli syynä, että noin pahasti mentiin pieleen!
Edit:
Iltalehden uutisen mukaan koululle soitettiin ambulanssi ja poliisit. Jotenkin tuntuu, että uutisoinnissa on ihmeen paljon eroa..

Siitähän on keskusteltu paljonkin, useampaan suuntaan, miten uutisointi tahtoo hyytyä, jos vain mahdollista, maahanmuuttajalähtöisen ongelman ollessa kyseessä.

Toiseksi, maahanmuuttoon liittyen:
Sitä en tosin ymmärrä, miksei tässäkin tapauksessa voitaisi suoraan sanoa, että kyseisessä tapauksessa osapuoli X oli mamu tai oli kantasuomalainen. Tällöin kenenkään ei tarvitsisi arvailla siitä yhtäänmitään, eikä se olisi keneltäkään pois.
 
Viimeksi muokattu:
No joo, mutta hyvinhän ne Jenkeissäkin on lait joustaneet esim. Guantanamon kanssa, mikä voisi myös olla yksi sijoituspaikka noille ISIS-jäänteille. Hassua, miten aina olen ollut vahvasti vastaan tuota leiriä, mutta nyt se kuullostaisi hyvältä paikalta noille.

Ehkä Eurooppalainen ja jopa laillinenkin vaihtoehto voisi olla näiden tuomitseminen, niissä maissa, joissa ovat tehneet rikoksia. Jos teet ulkomailla rikoksen, niin saat sen maan lakien mukaisen tuomion. Irakissahan myös nämä ISIS:in toiminnassa mukana olleet ovat saaneet teloituksia tai elinkautisia terrorismin tukemisesta.

Eli EU tekisi yhteistyötä esim. Irakin ja Syyrian kanssa ja nämä tekisivät likaisen työn. Samalla eurooppalaiset voisivat jatkaa hurskastelujaan. Yhteistyö voisi olla taloudellista tukemista ja tiedonantoa. Eli nämä leiriläiset vietäisiin ensin esim. Irakiin tuomiolle. Myös maahan palaavat toimitettaisiin tuonne vastaamaan teoistaan.

Guantanamo on ollut Jenkeissä aika suuri perustuslaillinen sotku ja sinne ei ole esim. koskaan lähetetty USA:n kansalaisia (tai siis yksi lähetettiin mutta heti kun selvisi että se oli USA:n kansalainen niin hänet siirrettiin USA:han). Käytännössä tuo onnistuu ylipäätänsä sen takia että koska se ei ole USA:n maaperällä niin siellä olevilla ihmisillä, poislukien USA:n omat kansalaiset, ei ole USA:n perustuslain suojaa.

Mutta mitä tulee tähän Suomen tapaukseen niin myös sillä että Suomi luovuttaisi kansalaisiaan Irakiin tai Syyriaan törmää perustuslaillisiin ongelmiin. Luovutus on mahdollista vain jos vastaanottavassa maassa on sinne luovutettavan henkilön ihmisoikeudet ja oikeusturva taattuja.
Ei tarvi olla kovinkaan hääppöinen asianajaja että pystyy argumentoimaan suomalaisen tuomioistuimen edessä että Irak ja Syyria eivät todellakaan ole valtioita joissa ihmisoikeudet ja oikeusturva on tuollaisessa tapauksessa taattuja.
 
Siinä mielessä kuuluu, että voidaan miettiä, johtuuko koulun todella outo kyvyttömyys toimia asiassa oikein siitä, että maahanmuutto on aiheuttanut osaltaan valitettavasti tietynlaisen perseilyn sallimisen ilmapiirin "koska uskonto", "koska kulttuuri" ym tekosyillä. Tuostakin, vaikka on selkeästi vakava juttu, on oltu yllättävänkin niukkasanaisia joka varmasti myös herättää monissa epäilyksiä. MTV3:n uutisen mukaan iskusta kuitenkin seurasi tajuttomuus.. Mielestäni se on koulussa tai missä tahansa tehtynä melkoisen vakava asia. Kun ottaa huomioon, että koululla on vastuu järjestää turvallinen oppimisympäristö, niin joutuu kyllä miettimään, mikä oli syynä, että noin pahasti mentiin pieleen!
Edit:
Iltalehden uutisen mukaan koululle soitettiin ambulanssi ja poliisit. Jotenkin tuntuu, että uutisoinnissa on ihmeen paljon eroa..

Siitähän on keskusteltu paljonkin, useampaan suuntaan, miten uutisointi tahtoo hyytyä, jos vain mahdollista, maahanmuuttajalähtöisen ongelman ollessa kyseessä.

Toiseksi, maahanmuuttoon liittyen:
Sitä en tosin ymmärrä, miksei tässäkin tapauksessa voitaisi suoraan sanoa, että kyseisessä tapauksessa osapuoli X oli mamu tai oli kantasuomalainen. Tällöin kenenkään ei tarvitsisi arvailla siitä yhtäänmitään, eikä se olisi keneltäkään pois.

Nyt puhutaan 11-vuotiaista. Muistaakseni Hämeenlinna ei myöskään ole mikään pahamaineinen mamughetto.
 
Kun puhutaan ettei voida tehdä mitään koska laki, suositukset, käytäntö ei salli.... o_O
-Kyllähän varmasti voidaan jos halutaan, muutetaan lakia, suosituksia, käytäntöjä...! ;)
Loppuisi käsienlevittely ja selitykset....:shifty:
Elämän laatummekin paranisi kummasti...! :tup:
 
Mutta mitä tulee tähän Suomen tapaukseen niin myös sillä että Suomi luovuttaisi kansalaisiaan Irakiin tai Syyriaan törmää perustuslaillisiin ongelmiin. Luovutus on mahdollista vain jos vastaanottavassa maassa on sinne luovutettavan henkilön ihmisoikeudet ja oikeusturva taattuja.

Suomihan ei mitään luovuta mikäli terroristit/rikolliset ovat jo valmiiksi Irakissa/Syyriassa ja ovat siellä jääneet rötöstelystään kiinni.
 
Suomihan ei mitään luovuta mikäli terroristit/rikolliset ovat jo valmiiksi Irakissa/Syyriassa ja ovat siellä jääneet rötöstelystään kiinni.

No tuskin tässä kukaan on ollut siitä tekemässä ongelmaa, ainakaan tässä ketjussa, että jos Irak ottaa nuo kiinni Irakissa ja sitten tuomitsee.
 
No tuskin tässä kukaan on ollut siitä tekemässä ongelmaa, ainakaan tässä ketjussa, että jos Irak ottaa nuo kiinni Irakissa ja sitten tuomitsee.
Ilmeisesti sun mielestä noi jotka on tappanut/raiskannut yms tuolla pitäisi saada tulla tänne turvaan nyt kun isis on ns "hävinnyt" ja tyypit ovat jääneet vangiksi ja ovat joutumassa vastuuseen teoistaan ja pelkona on että voivat joutua teloitetuksi teoistaan?.Ainakin yksi Suomen sisäministeriönkin virkamies(nainen) tuntuu ainakin olevan tota mieltä.Noi muuten tuntui käyttäyvän kuin japanilaiset toisessa maailmansodassa eli teki samoja juttuja mitä japanilaiset valloitettujen maiden siviileille.:kahvi:
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti sun mielestä noi jotka on tappanut/raiskannut yms tuolla pitäisi saada tulla tänne turvaan nyt kun isis on ns "hävinnyt" ja tyypit ovat jääneet vangiksi ja ovat joutumassa vastuuseen teoistaan ja pelkona on että voivat joutua teloitetuksi teoistaan?.:think::kahvi:

Missä vaiheessa olen väittänyt mitään tuon suuntaista?

*edit*
Siis tarkennus, niillä on oikeus tulla Suomeen jos ovat Suomen kansalaisia ja jotenkin onnistuvat pääsemään tänne. Mutta Suomen ei pitäisi edesauttaa tuota mitenkään ja jos Irak haluaa heidät vangita ja tuomita kun he ovat vielä Irakissa niin siitä vaan.
 
Siis tarkennus, niillä on oikeus tulla Suomeen jos ovat Suomen kansalaisia ja jotenkin onnistuvat pääsemään tänne.

Minusta tuokin on silti liikaa. Noilta pitäisi ottaa Suomen kansalaisuus pois mikäli eivät sellaisiksi ole syntyneet. Kalifaatin kansalaisuus noilta kuitenkin löytyy eli eivät jää ilman kansalaisuutta kuitenkaan missään tapauksessa.
 
Legendaarinen suomalaissarjakuva esiintyi festivaalin julisteessa – somekohun jälkeen järjestäjä poistatti julisteesta somalihahmon
Valkoisista saa piirtää karikatyyreja. Mustista niiden piirtäminen on rasismia.
Kaikkien pönttöjen pillin mukaan toiset nykyään tanssivatkin kun pönttö vaan pitää tarpeeksi kovaa meteliä.
Ennen moisten mielipiteet eivät olisi päässeet esille kuin korkeintaan lehtien yleisöpalstoilla.
Sosiaalinen media on pilannut maailman.

Nyt on muuten toimittaja tehnyt hyvää työtä grillaamalla tapahtuman järjestäjää juuri oikeilla kysymyksillä:

"Miksi juliste vaihdettiin, Tampere Kuplii -sarjakuvafestivaalin puheenjohtaja Kyösti Koskela?

– Siinä oli vanhahko kuva 1990-luvulta, jossa esiintyi hahmo, joka nykyaikana koetaan selkeästi loukkaavaksi.

Miksi koetaan?

– Se oli karikatyyri mustasta henkilöstä.

Siinä oli kuusi henkilöä ja taiteilija itse, jolla oli valtava väkäleuka ja pinokkionenä. Oli nainen, jonka tukka muistutti punaista variksenpesää. Oli kaveri, joka näytti kuukauden dokanneelta Nuuskamuikkuselta...

– Kyllä.

Kaikki ovat karikatyyreja?

– Aivan.

Musta mies on persoonallisen näköinen karikatyyri, ei mikään lakritsipatukan stereotypia. Miksi olisi pitänyt olla kuusi karikatyyria ja yksi korrekti musta mies?

– Tuohon en pysty vastaamaan.

Mutta ymmärrät kysymyksen?

– Kyllä.

Tekikö päätöksen joku muu?

– Ei, kyllä minä seison sen takana.

– Syy miksi se vaihdettiin oli, että jotkut henkilöt kokivat sen loukkaavaksi. Kun tituleeraamme itseämme hyvän fiiliksen festariksi, jonne kaikki saavat tulla, emme halua ehdoin tahdoin loukata ketään. Jotkut henkilöt kokivat sen loukkaavaksi, joten oli oikein vaihtaa juliste.

Oliko joukossa mustia henkilöitä?

– Oli. Toki en alkanut perata Facebook-profiileita, mutta he sanoivat olevansa.

Oliko tämä somekohu?

– Lähinnä. Ei missään muualla.

Eikö teidän pitäisi puolustaa sarjakuvaa ja karikatyyrejä eikä ennakkoluuloja ja väärinkäsityksiä?

– Me tarjoamme foorumin, emme puolusta emmekä kannata mitään. Jos menet Facessa Ville Rannan sivuille...

Luin sen. Se oli pitkä enkä lopulta ymmärtänyt, mitä mieltä hän oli.

– Luulen että tämä on sukupolvien välinen asia. Me, jotka luimme aikoinaan Mämmilää, olemme hiukan ihmeissämme, mutta nuorempi sukupolvi ei näe sitä sellaisena.

Jos unohdetaan Mämmilä, kyseessä on karikatyyri, jossa vain kuusi henkilöä voidaan esittää karikatyyrina, yhtä ei, joten eikä tämä ole käänteistä rasismia?

– Sitä voidaan noinkin ajatella.

Entä sinä?

– Minun mielipiteelläni ei ole mitään merkitystä.

Olet festivaalin puheenjohtaja, onhan sillä valtava merkitys, koska päätät julisteesta.

– On merkitys, mutta kuten sanoin, sen yli kävelee se, mitä me edustamme. Haluamme olla foorumi, joka antaa kaikille mahdollisuuden puhua. Jokaisen mielipiteellä on merkitystä. Silloin on parempi olla loukkaamatta ketään ehdoin tahdoin.

– Meidän mielipide jää alle, kun ajatellaan yhteistä hyvää.

Eikä ole vaara että, ”yhteinen hyvä” muuttaa kaiken, mikä on hienoa sarjakuvissa, tiskivedeksi?

– En näe niin. Kaikki hyvät ja huonot saavat tulla mukaan, jos kyseessä ei ole ihan selkeästi hyvän maun vastaisesta tai loukkaavasta materiaalista.

– Ja kun meillä käy myös lapsia, emme tietenkään halua näyttää näyttää K18-materiaalia.

Tämä ei ollut sitä?

– Ei tietenkään!"
 
Sensuuri iskee turviksista kertovaan elokuvaan.

"Turvapaikanhakijat kertoivat Reinikalle myös, että suuri osa heistä oli tullut seikkailemaan ja muista syistä kuin turvapaikkaa hakemaan.

”Aika paljon oli näitä puheita.”"


"REINIKAN omat ajatukset turvapaikkakriisistä muuttuivat dokumentin teon aikana.

”Suuri ongelma on se, että ei voida tietää ihmisten taustoja, kun he tulevat tänne ja viettävät täällä useita vuosia.” Nyt Reinikka on sitä mieltä, että rajoille tarvittaisiin ennakkokontrollia.

”Ei minulla ollut etukäteen asiaan mitään kantaa. Nyt on sellainen käsitys, että selkeämpää hallintaa tarvitaan. Turvapaikkaprosessi pitäisi käydä läpi etukäteen.”"


"Yleltä on Reinikan mukaan pyydetty poistamaan dokumentista ”islam-kriittisiä” puheenvuoroja. Perjantain suunnitellussa ensiesityksessä hän aikoo näyttää oman versionsa elokuvasta."

”Minulla oli se käsitys, että kaikki tulevat hädässä”, turvapaikkadokumentin ohjaaja kertoo – Kanta muuttui kuvausten aikana
 
Viimeksi muokattu:
Legendaarinen suomalaissarjakuva esiintyi festivaalin julisteessa – somekohun jälkeen järjestäjä poistatti julisteesta somalihahmon
Valkoisista saa piirtää karikatyyreja. Mustista niiden piirtäminen on rasismia.
Kaikkien pönttöjen pillin mukaan toiset nykyään tanssivatkin kun pönttö vaan pitää tarpeeksi kovaa meteliä.
Ennen moisten mielipiteet eivät olisi päässeet esille kuin korkeintaan lehtien yleisöpalstoilla.
Sosiaalinen media on pilannut maailman.
Aluksi luulin, että kyse oli tuosta hörökorvaisesta apinasta piirtopöydän takana, mutta ehei, se olikin tuo aivan hyvin muuhun materiaaliin istuva suojaväritetty toiseuden rodullistuma.

Miten ihmeessä mustaa/ruskeaa/ei-valkoista sitten saa, voi ja pitää piirtää, jos jopa tuo on verboten?

Miten tämänkin kieltäminen auttaa sitä oletettua tavoitetta, eli saada lopetettua muiden näkeminen "rodullistettuina", epätasa-arvoisina ja/tai poikkeavina ei-muihin nähden..? Eipä ammattiloukkaantujat taida oikeasti haluta sitä, että oma tärkeä ammatti kuolee sukupuuttoon. Joko ollaan samalla viivalla ja samoilla tulilinjoilla, tai sitten ei olla, mutta kummat mahtaakaan olla pahempia rasisteja..
 
Isisin viimeisestä linnakkeesta löytyi joukkohauta: Mestattuja naisia

"Isisin viimeisestä linnakkeesta löytyi joukkohauta: Mestattuja naisia"

Tällaista porukkaa ne ministeriön virkamiehet haluaa päästää Suomeen ja tarjota asuntoja muiden jonottajien ohi. Hei perustuslakiasiantuntijat, eikös tuo ole epätasa-arvoista muiden asunnottomien kannalta?

Sitten ne suvakit vielä ihmettelee, kun kaikki postilaatikot täyttyy uhkauksista ja vihapuheesta. Mä näkisin asian siten että suvakit on osaltaan vastuussa näiden mamujen rikoksista. Vähän niinkuin ne olisivat esim. lapsen joukkoraiskauksessa kollektiivisesti mukana teossa yhtenä ylimääräisenä raiskaajana.
 
Isisin viimeisestä linnakkeesta löytyi joukkohauta: Mestattuja naisia

"Isisin viimeisestä linnakkeesta löytyi joukkohauta: Mestattuja naisia"

Tällaista porukkaa ne ministeriön virkamiehet haluaa päästää Suomeen ja tarjota asuntoja muiden jonottajien ohi. Hei perustuslakiasiantuntijat, eikös tuo ole epätasa-arvoista muiden asunnottomien kannalta?

Sitten ne suvakit vielä ihmettelee, kun kaikki postilaatikot täyttyy uhkauksista ja vihapuheesta. Mä näkisin asian siten että suvakit on osaltaan vastuussa näiden mamujen rikoksista. Vähän niinkuin ne olisivat esim. lapsen joukkoraiskauksessa kollektiivisesti mukana teossa yhtenä ylimääräisenä raiskaajana.
Mitenhän suvakit tuon selittävät, olivat vääräuskoisia huor... vaimoja....? :dead:
 
Mitenhän suvakit tuon selittävät, olivat vääräuskoisia huor... vaimoja....? :dead:
Miksi he haluaisivat selittää? Ainakin tuntemani suvakit tuomitsevat. Persujen mielestä tuo tietty oli oikein, ainoastaan sillä erolla että miestenkin olisi pitänyt löytyä haudasta.
 
"Lähes puolet vuoden 2018 aikana jätetyistä turvapaikkahakemuksista oli uusintahakemuksia. Valtaosa hakijoista jätti järjestyksessään toisen turvapaikkahakemuksen. Kahden hakijan kohdalla hakemuskierros oli kuudes.Asiasta kertoo Lännen Media.

Maahanmuuttovirasto antoi viime vuonna ratkaisun 1 530 uusintahakemuksesta.Virasto katsoi näistä perusteettomiksi 70 prosenttia.


Yli puolet uusintahakemuksista virasto jätti heti tutkimatta. Lännen Median mukaan 260 kielteisen turvapaikkapäätöksen syynä oli hakemuksen "ilmeinen perusteettomuus".

Sisäministeriön mukaan osa uusintahakijoista haluaa selvästi viivyttää maasta lähtöä. Tämä syö viranomaisten resursseja ja viivästyttää aiheellisten hakemusten ratkaisua."
LM: Lähes puolet turvapaikkahakemuksista on uusintahakemuksia, valtaosa perusteettomia

Miksi näitä uusintahakemuksia edes otetaan vastaan? Asia on jo käsitelty ja lopputulokseen on päädytty.
 
Pitäisi varmaan olla tyytyväinen Irakilaisista partalapsista että vetivät niin pohjat että ns. laajalla yleisöllä ja jopa ehkä joillakin suvakeilla on silmät avautunut nyt viime vuosina eikä joskus 20 vuoden päästä sen jälkeen kun on otettu satojatuhansia läpsyttelijöitä. Siinäpähän kuluttavat resursseja niin ehkäpä jotain konkreettista joskus tehdään.

Oman läheisen nuoristotalon ikkunoihin/oveen on näköjään ilmestynyt maininta että sisään vain jollain tietyllä kortilla tai hakemuksella :think: En tosin ymmärrä miksi on vain suomeksi eikä myös arabiaksi, mutta ilmeisesti on jostain tullut tarve vähän uusia käytäntöjä :think: Tokihan sellaisen hakemuksenkin voi aina vääräntää ("olen 17v ja voin todistaa sen teille"), mutta eiköhän se sitä rikastumisen skaalaa jossain määrin helpota.
 
Miksi näitä uusintahakemuksia edes otetaan vastaan? Asia on jo käsitelty ja lopputulokseen on päädytty.
Kai Mykkänen kertoo:
Oikeusvaltion kuuluu taata turvapaikkahakemusten oikeudenmukainen käsittely. Siihen kuuluu myös valitusoikeus tuomioistuimiin ja mahdollisuus uuteen hakemukseen, jos siihen on pätevä syy. Turvapaikkajärjestelmä ei kuitenkaan toimi, jos lainvoimaisen kielteisen päätöksen saanut ei poistu maasta. Nyt tehtävillä muutoksilla pyritään estämään uusintahakemusten väärinkäyttö viivytystarkoituksessa, sisäministeri Kai Mykkänen toteaa.
 
Kai Mykkänen kertoo:

"Oikeusvaltion kuuluu taata turvapaikkahakemusten oikeudenmukainen käsittely. Siihen kuuluu myös valitusoikeus tuomioistuimiin ja mahdollisuus uuteen hakemukseen, jos siihen on pätevä syy. Turvapaikkajärjestelmä ei kuitenkaan toimi, jos lainvoimaisen kielteisen päätöksen saanut ei poistu maasta. Nyt tehtävillä muutoksilla pyritään estämään uusintahakemusten väärinkäyttö viivytystarkoituksessa, sisäministeri Kai Mykkänen toteaa."

Oikeusvaltion oikeudenmukaiset käsittelyt on hyvää löpinää. Pitäisikö tähänkin perustaa Destian tapainen firma hoitamaan valtion asioita. Destialle voi laittaa korvausvaatimuksen (hakemuksen) vahingosta, jonka huonosti huollettu tie on omalle ajoneuvolle aiheuttanut ja kielteisestä päätöksestä on vain mahdollisuus viedä asia oikeuteen.
 
ehottaisin itse että ekasta palautus lähtömaahan ja sieltä lupa valittaa päätöksestä kerran, jos kakkoshaku tuotata utloksen niin lennätys takaisin jos ei niin asia sillä käsitelty. Tämän lisäksi kaikki tulevat ja nykuiset turvapiakkamyönnytykset väliaikaisiksi reunaehdolla että 5v töissä mahdollistaa pysyvän
 
Hesarissa artikkeli pakolaisten määristä. Kannattaa lukea myös kommentit.

"”Olemme laskeneet, että vielä vuonna 2020 teemme päätöksiä ihmisistä, jotka ovat tulleet Suomeen vuonna 2015”, sanoo maahanmuuttoviraston turvapaikkayksikön johtaja Esko Repo."


"Sitten on vielä yksi ryhmä: he joiden olinpaikkaa ei tiedetä. Tällaisia ihmisiä on vuoden 2015 turvapaikanhakijoista karkeasti arvioiden runsaat 4 000. He ovat joko lähteneet Suomesta viranomaisille ilmoittamatta tai jääneet maahan elämään ilman lupaa, eli paperittomana.

Aiemmin selvityksissä on huomattu, että yli 40 prosenttia Suomessa kadonneista turvapaikanhakijoista on päätynyt viranomaisten tietoon muissa Euroopan maissa. Todennäköisesti Suomesta lähteneiden osuus on kuitenkin suurempi.

Siitä, kuinka moni vuoden 2015 turvapaikanhakijoista elää nyt Suomessa paperittomana, on vain arvauksia. Ne vaihtelevat muutamasta sadasta pariin tuhanteen."


"Vuonna 2015 tulleista irakilaisista 3243:n asia on yhä vireillä hallinto-oikeuksissa tai vastaanottokeskuksissa. Heidän joukostaan tulee lisää kielteisen päätöksen saaneita. Jos he eivät lähde vapaaehtoisesti, eikä heitä pystytä palauttamaan, he saattavat jäädä Suomeen paperittomiksi. Tilanne voi tietenkin muuttua nopeastikin, jos pakkopalautukset Irakiin alkavat pyöriä paremmin."


Vuonna 2015 Suomeen tuli 32 000 turvapaikanhakijaa – Mitä heille tapahtui ja moniko sai jäädä Suomeen?
 
Olennaistahan olisi tietää kuinka paljon saatu heivatttua helkkariin/takaisin tai ihan minne hyvänsä. Ja jos ei niin miksi ihmeessä ei.
 
Espoo joutuu maksamaan maahanmuuton kustannukset ja on nyt Suomen velkaisin kaupunki, tuskailee kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä

Espoo joutuu maksamaan maahanmuuton kustannukset ja on nyt Suomen velkaisin kaupunki, tuskailee kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä

Kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä toivoo valtiolta parempaa ymmärrystä kasvavien kaupunkien tarpeista

Ulkopuolelta katsottuna Espoo voi näyttää hajanaiselta ja hahmottomalta. Onpa joku joskus ihmetellyt, onko se edes mikään kaupunki, koska sillä ei ole yhtä keskustaa.

Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä on hyvin tietoinen tästä.

”Aika harva tuntee Espoota, meidän kasvutarina on jäänyt kertomatta”, sanoo Mäkelä, syntyperäinen espoolainen.

Nyt Espoon tarina on koottu kaupungin strategiaksi yhdessä noin 20 000 asukkaan kanssa. Sitä kaupunginjohtaja pitää tärkeänä ohjekirjanaan.


Espoon tarina alkaa tietenkin tuomiokirkosta, joka on rakennettu 1400-luvulla.

”Vähän harmittaa, että se jää nyt tuonne kaupungintalon taakse piiloon.”

Espoon valtuusto päätti jo kymmenen vuotta sitten, että huonokuntoinen kaupungintalo puretaan. Purku-urakkakin on kilpailutettu ja töihin voisi ryhtyä vaikka heti. Mäkelä moittii ympäristöministeriötä ja ely-keskusta purkamisen jumittamisesta. Kyse on yhtä rakennusta isommasta asiasta, koska siihen nivoutuu myös Espoon keskuksen tulevaisuus.

”Espoo ei ole mitenkään erityisen hajanainen, vaan viiden kaupunkikeskuksen muodostama kaupunki. Yksi niistä on Espoon keskus, jolla on loistava sijainti ja edessä uusi tuleminen.”

Espoon keskuksessa on jo Entressen kauppakeskus, uusi kirjasto, Omnian koulutuskeskus ja Kuninkaantien lukio, joka on noussut Suomen kymmenen parhaimman lukion joukkoon.

”Hakijoiden määrässä se on Espoon suosituin lukio”, Mäkelä muistuttaa.


Ensimmäiset 500 vuotta Espoo kasvoi hitaasti. 1950-luvulla kaupungissa oli vain 20 000 asukasta. Sen jälkeen kaupungin väkiluku on kymmenkertaistunut ja kasvu jatkuu kovaa vauhtia. Ennusteiden mukaan vuonna 2050 Espoossa on vähintään 400 000 asukasta.

”Jotta voimme kasvaa taloudellisesti, ekologisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävällä tavalla, kaikkiin kaupunkikeskuksiin on saatava toimiva raideliikenne.”

Etelässä Tapiola ja Matinkylä-Olari ovat saaneet metron, jonka myöhemmin saa myös Espoonlahti. Pohjoisessa Leppävaara on kasvanut Espoon suurimmaksi kaupunkikeskukseksi, mitä ei olisi tapahtunut ilman kaupunkirataa.

”Suur-Leppävaaran alueella on 70 000 asukasta. Viime vuoden asukaspalautekyselyssä Leppävaara nousi ykköseksi, kun se on aiemmin ollut hännän huippua. Nyt arki sujuu Leppävaarassa”, Mäkelä sanoo.

Leppävaarassa yhdistyvät tiivis kaupunkirakenne ja sitä ympäröivät väljemmät asuinalueet, hyvät liikenneyhteydet, julkiset ja kaupalliset palvelut, harrastusmahdollisuudet ja lähiluonto.

”Sama kehitys tarvitaan Espoon keskukseen”, Mäkelä painottaa.

Siksi Mäkelän toive seuraavalle hallitukselle on kaupunkiradan rakentaminen Leppävaarasta Espoon keskukseen tai Kauklahteen asti.

”Meillä oli suunnitelma radasta valmiina jo 2003, jolloin se todettiin hyvin kannattavaksi.”

Mäkelä korostaa, että kaupunkikeskus on aina vahvempi kuin yksittäinen lähiö.

”Vanhoissa eurooppalaisissa kaupungeissa on kokemusta siitä, että kantakaupunki ja lähiöt eriytyvät liiaksi ja kehitys lähiöissä on huonoa. Viiden aluekeskuksen mallissa voimme tasoittaa kehitystä, jakaa hyviä ja huonoja asioita tasaisemmin eri puolille kaupunkia.”

Mäkelän mukaan Espoolla on jo näyttöä siitä, että näin kyetään ehkäisemään syrjäytymistä ja eriarvoistumista.

Jukka Mäkelän toinen nimi on Tapio, koska hän on syntynyt Tapiolassa.

”Kun leikin kotimme pihalla Tapiolassa, siellä kuuli kaikkia suomen kielen murteita. Silloin Espoo kasvoi syntyvyyden ja maassamuuton ansiosta. Nyt Espoo kasvaa syntyvyyden ja maahanmuuton ansiosta.”

Espoon väkiluku kasvoi viime vuonna 5 000 hengellä. Siitä 4 000 oli vieraskielisiä. Ensi syksynä koulunsa aloittavista lapsista joka neljäs on vieraskielinen.

”Vieraskielisen väestön määrä kymmenkertaistuu 30 vuodessa. Se tarkoittaa meille valtavia haasteita.”

Vieraskieliset ovat yliedustettuina useissa kalliissa palveluissa, kuten lastensuojelussa ja työttömyyden hoidossa.

”On selvää, että siitä tulee kustannuksia.”


Mäkelää harmittaa, että kuntien välisessä verotulojen tasauksessa ja valtionosuuksissa ei huomioida kaupunkien kovaa kasvua eikä vieraskielisen väestön määrää. Espoo maksaa joka vuosi verotulojen tasausta noin 200 miljoonaa euroa valtiolle, joka jakaa rahat muiden kuntien käyttötalousmenoihin.

”Se on poliittinen päätös, joka ei perustu mihinkään ja on täysin kohtuuton kasvusta ja maahanmuutosta vastuussa oleville kaupungeille.”

Hän korostaa, ettei halua asettaa isoja kaupunkeja ja pikkukuntia vastakkain.

”Väestön kasvun takia Espoo joutuu investoimaan ja velkaantuu. Kasvu ei ole meidän tavoite, vaan kaupungistuminen on globaali-ilmiö ja välttämätöntä Suomen kasvun ja työllisyyden takia. Siksi toivoisimme valtiolta hieman enemmän ymmärrystä.”

Mäkelä ennusti jo kahdeksan vuotta sitten noustessaan kaupunginjohtajaksi, että vuonna 2018 Espoo on asukasta kohden mitattuna Suomen velkaisin kaupunki. Ja näin kävi.

”Kaupungin tavoite on, että voisimme maksaa velkaa takaisin 2020-luvun alkupuolella, mutta olen huolissani, onnistuuko se.”

No ja höh! Suuri voimavara olikin vain vahva menoerä. "Vieraskieliset" ovat yliedustettuina monessa muussakin asiassa, mutta tässä vaiheessa kaupunginjohtaja Mäkelä uskalsi sentään mainita lastensuojelun ja työttömyyden hoidon.
 
Eikö Espoo ollutkaan siis Suomen rikkaimpia kuntia maahanmuuton ansiosta? Yllättää ja hämmentää kovasti tämmöinen, kun tulijoiden piti olla korkeastikoulutettuja moniosaajia ja heitä edelleen kuulemma tarvitaan suuria määriä paikkaamaan työvoimapulaa.
 
Täysi yllätys:

Kuva julki: Tätä miestä poliisi etsii Haagan puukotuksista

Kuva julki: Tätä miestä poliisi etsii Haagan puukotuksista
Hayder Abduljabbar Al-Hmedavi

78653_tunnistuskuva1.jpg

Hayder Abduljabbar Al-Hmedavi

Poliisi
Haagassa Santavuorentiellä sunnuntaina tapahtuneista väkivaltarikoksista epäilty mies Hayder Abduljabbar Al-Hmedavi on edelleen tavoittamatta. Vuonna 1985 syntynyttä, 168 senttiä pitkää miestä epäillään murhan yrityksestä, tapon yrityksestä ja kolmesta pahoinpitelystä.
Epäiltyjen rikosten uhrit ovat miehen ex-puoliso, ex-puolison ystävä sekä epäillyn ja ex-puolison yhteiset lapset. Uhrit eivät ole hengenvaarassa.

– Poliisi on tähän mennessä tehnyt ja tekee edelleen laajoja etsintöjä epäillyn kiinni saamiseksi. Koska kyseessä on erittäin vakava rikosepäily, ja epäillyn tavoittaminen on välttämätöntä, voimme esitutkintalain perusteella poikkeuksellisesti julkaista rikoksesta epäillyn nimen ja kuvan, sanoo rikoskomisario Jari Koski Helsingin poliisilaitokselta.

Tuoreista näköhavainnoista tulee ilmoittaa yleiseen hätänumeroon 112, ja muista havainnoista tai tiedoista poliisille numeroon 0295 417 935. Vihjeitä voi lähettää myös sähköpostitse osoitteeseen analyysi.helsinki@poliisi.fi.
 
Nyt poliisi julkaisi tuon Haagan puukottajan nimen. Hayder Abduljabbar Al-Hmedavi. Kyllähän tuo taas yllättää, kuinka se ei ihan kantis ole, joka keskellä päivää kadulla puukottaa ex-vaimoaan, tämän kaveria, ja omia lapsiaan.
Poliisi - Tiedotteet
 
Teon profiili on täysin arabialueen miehen käsialaa. Eipä noissa tarvitse edes arvailla.

Yleensäkin sokeimpia tietyn ilmansuunnan väen alttiudelle väkivaltaan ovat ihmiset jotka kohtaavat kyseisiä henkilöitä vain ns. "mukavissa" merkeissä, ollaan jossain tukitoiminnassa/harrastuksissa tai "pro-sieltä tulleet" tapahtumissa. Jokainen joka kohtaa samoja henkilöitä niissä ympyröissä joissa ongelmat ovat pinnalla/työn alla tietävät tietyn arvaamattomuuden tunteen joka koko ajan on läsnä kun työskennellään kyseisen ihmisryhmän kanssa.

Täytyy todella välillä harrastaa nuorallakävelyä ja olla tarkkana, voi sanoa että suomalainen juoppo tai lievempi kamankäyttäjä on paljon helpompi lukea/toimia sen mukaan.
 
Todella yllättävää, että jälleen on rauhanpuukko viuhunut. Ei vaan, kukapa ei tätä olisi arvannut viimeistään siitä, että poliisi oli alkuun kovin haluton julkaisemaan yhtään minkäänlaisia tuntomerkkejä. Aiemmin tänään, ennen kuvan ja nimen julkaisua, poliisi selitteli seuraavaa;

Rikosylikomisario Koski sanoo, että tuntomerkkien julkaiseminen on tällaisessa tapauksessa ongelmallista, koska sitä kautta poliisi saisi luultavasti paljon niin sanotusti vääriä vinkkejä, jotka eivät liity kyseiseen asiaan.
Lähde: Iltalehti

Ilmeisesti pelättiin siis, että rasistinatsit tekevät turhia ilmiantoja viattomista elintasosurffareista, joten nähtiin paremmaksi ettei kerrota sitten yhtään mitään. Nyt on sitten jo vähän pakko, vaikka mies voi olla jo ulkomailla. Huvittaa muutenkin ne selittelyt siitä, että poliisin tietojen mukaan tästä kaverista ei missään nimessä ole vaaraa ulkopuolisille jne. Haluaisin tietää, että mitäköhän poliisi ihan oikeasti tietää tästäkään rikastuttajasta? Tosin ehkä heillä on ollut Päivi Nerg apuna, joka tunnetusti tietää kaikkien tulijoiden taustat tarkalleen.

Mutta näin taas tällä kertaa. Kantasuomalaisten turvallisuus on uhattuna, mutta poliisi tekee kaikkensa suojellakseen kulttuurinrikastuttajaa pahoilta natsirasisteilta aivan viimeiseen saakka. Onnea vaan kiinniottoon, eiköhän tämä ennen pitkää löydetä kuten kaikki ne muutkin "kadonneet" hylsyn saaneet palautusta välttelevät.
 
Onkohan blogi vielä huomenna pystyssä?
Paine saada tuo suljettua tulee ainakin olemaan kova. Suvakit saivat aikoinaan Vahteran "epämieluisat totuudet" karkoitettua Facebookista aktiivisella valituskampanjoinnillaan. Perus strategiaa tuosta suunnasta kun itse faktoista keskustelemalla ei ole kuin hävittävää.

Mutta hienoa että Vahtera on laskenut tämän kuluerän, jota aiemmin ei ole "voinut" syystä jota jokainen voi tykönään miettiä laskea.

"Maahanmuuton menoja – 3,2 miljardia euroa – voi suhteuttaa muihin julkisiin menoihin ja valtion velkaantumiseen. Helsingin kaupungin menot olivat vuonna 2017 4,2 miljardia. Valtion talousarvion menot 2019 55 miljardia euroa. Valtiovelan korot 1,4 mrd€ miltei kaksinkertaistuvat, jos korkotaso nousee %-yksiköllä. Vuodelle 2019 on budjetoitu lisää velanottoa 1,4 mrd€."
 
Viimeksi muokattu:
Siltä varalta, että ylempänä mainittu toteutuu, niin päätin arkistoida tähän kyseisen blogin. Suosittelen toki avaamaan alkuperäisen linkin niin kauan kuin se on vaan mahdollista
Maahanmuuton hinta 3,2 miljardia euroa – 1/3 Taustaa
05 maa 2019
Kirjoittanut Pauli Vahtera | 67 Kommenttia

Humanitäärinen maahanmuutto maksaa Suomelle 3,2 miljardia euroa vuodessa. Tämän kolmiosaisen selvityksen avulla osoitetaan, miten tuo meno jakautuu eri yhteiskunnan sektoreille.

Selvitys osoittaa lukuina, missä mennään. Selvityksessä ei tehdä arvovalintoja. Jokainen lukija voi tykönänsä miettiä, mitä hyvää ja tärkeää näillä rahoilla suomalaiseen yhteiskuntaan saadaan sekä sitä, miten menot vaikuttavat tulevien sukupolvien vastuulla olevien menojen ja velkojen hoitokykyyn.

3,2 miljardin euron menot
maahanmuuton-hinta-taulu-ei-laskettu-640x611.jpg

Kommentti lukijoille
Suomessa on kymmeniä tuhansia hyväpalkkaisia virkamiehiä, jotka eivät ole pystyneet laskemaan yhteiskunnallisesti näin tärkeän asian, maahanmuuton, aiheuttamia kustannuksia julkiselle taloudelle. Eivät edes silloin kun selvittämisestä on sovittu hallitusohjelmassa. Paitsi aikaa, rahaa, henkilökuntaa ja tietotekniikkaa heillä on käytössään kaikki se tieto (data), jolla tämä olisi helppo laskea. Virkamiehiltä puuttuu tahto tai osaaminen, tai sitten heiltä on kielletty kustannusten selvittäminen.

Olen tehnyt tämän selvityksen korvauksetta omin resurssein. Motivaationi on ollut se, että tämä on viimeinen hätähuutoni suomalaisille päättäjille – katsokaa, mitä olette tehneet Suomelle. Katsokaa ja miettikää, annetaanko kaiken jatkua, vai tehdäänkö todellisia korjaavia toimenpiteitä. Miettikää, millainen Suomi on vuonna 2030 tai vuonna 2100, jolloin vielä elää tuhansia tämän päivän lapsia. Jos päättäjien mielestä 3,2 miljardia euroa on vähän ja se saadaan kerättyä veroja korottamalla ja suomalaisten etuja leikkaamalla, niin sen kanssa sitten eletään. Tulijoita tulee riittämään, joten veroja joudutaan korottamaan ja suomalaisten perusturvaa leikkaamaan kiihtyvällä vauhdilla.

Erilaiset tutkijat osaavat kertoa tutkimustuloksena kuinka hyvin maahanmuuttajat viihtyvät Suomessa, mutta eivät osaa tai uskalla tutkia sitä, mitä kokonaisvaikutuksia maahanmuutolla on Suomeen ja suomalaiseen elämänmuotoon.

Olen joutunut joiltakin osin käyttämään loogista päättelyä menojen selvittämiseksi. Jokainen, joka tulee esittämään, että väärin laskettu, esittäköön sen oikean luvun perusteluineen. Tarkistan laskelmani näillä paremmilla tiedoilla. Kun saamme virkamiesten huolella ja objektiivisesti tekemän selvityksen kustannuksista tulee se olemaan suurempi kuin laskelman 3,2 miljardia euroa.

Johdanto
Kirjoitusta tehtäessä olen käyttänyt julkisesti esillä olevia lähteitä: valtion ja kuntien talousarvioita ja tilinpäätöksiä, tilastoja mm. valtion velasta, maahanmuutosta, turvapaikkapäätöksistä, väestörakenteesta ja kehitysavusta, tutkimusraportteja, kuntien ja valtion avustuspäätöksiä, ennusteita, uutisia jne. Minulla ei ole ollut käytössä tutkijoiden eri oikeuksin saamia yksityiskohtaisia tietoja näistä asioista.

Tämä ei ole tieteellinen väitöskirja, mutta se on talonpoikaisjärjellä ja vuosikymmenten elämänkokemuksella tehty selvitys. Koska kaikkea merkityksellistä tietoa ei ole ollut saatavilla, olen joissakin kohdin käyttänyt asioiden yhdistelyä ja päättelyä. Olen tehnyt laskelmat varovaisuuden periaatteella siten, että luvut eivät ole liian korkeat, mutta todennäköisesti ne ovat liian alhaiset. Yhteiskunnallisen päätöksenteon kannalta ei ole merkitystä, olisiko euron tarkkuudella laskettu oikea tieto 100 miljoonaa tai puoli miljardia euroa suurempi tai pienempi. Luvut voivat muuttua muutamassa kuukaudessa ja ne kasvavat sitä mukaa kuin maahanmuuttajia saapuu Suomeen..

Vuonna 2015 Suomeen tuli 32.477 turvapaikanhakijaa, joista syys-marraskuussa kolmen kuukauden aikana 23.627. Viime vuonna hakemuksia jätettiin 4548. Lisäksi perheiden yhdistämisen kautta Suomeen tuli 1752 maahanmuuttajaa. Suomessa syntyneitten tai tänne tulleiden 0-4 vuotiaiden vieraskielisten lasten määrä on nelinkertaistunut 20 vuodessa (1997-2017). Samaan aikaan suomen ja ruotsinkielisten saman ikäisten lasten määrä on vähentynyt 18 %. Uudellamaalla vieraskielisten lasten määrä on lisääntynyt 837 enemmän kuin suomen ja ruotsinkielisten vähentynyt. Väestömuutokset näkyvät heti maahanmuuton hinnassa.

Kansantalouden kannalta kaikkein turmiollisinta on koulutetun väestön maastamuutto. Ylemmän korkeakoulutason suorittaneita nuoria lähtee Suomesta kasvavassa määrin enemmän kuin Suomeen tulee korkeakoulutettuja ulkomailta. Uusien tulijoiden joukossa on luku-, kirjoitus-, kieli- ja ammattitaidotonta väkeä, jotka jäävät koko iäkseen työttömiksi tai päätyvät pienipalkkaisiin töihin.

Seuraavan vuosikymmenen aikana viime vuoden tahdilla tänne tulisi 63.000 uutta tulijaa. Afrikan ja Lähi-Idän väestöräjähdyksen takia yhden vuoden tulijamäärä Eurooppaan voi olla 10 miljoonaa tulijaa. Siitä riittäisi Suomeen useampi satatuhatta yhden vuoden aikana.

Arvopohja
Selvitykseni perustuu kylmiin numeroihin. Jokainen voi numeroiden avulla tykönänsä pohtia sitä onko maahanmuutto hintansa väärti eli käytetty raha on pieni sen rinnalla, mitä Suomi humanitäärisestä maahanmuutosta saa. Kaikki hyvä kompensoi niin rahat kuin rikollisuuden haitat. Parhaimillaan maahanmuuttajat hoitavat niin Suomen talouden, eläkejärjestelmän kuin laitoksissa olevat vanhukset. Jos he työllistyvät.

Ylen toimittaja Sannikka tammikuussa 2019: ”Heidän mukanaan tulee rikollisuutta mutta heidän mukanaan tulee myös ystävyyttä, tulee kivoja pelihetkiä, tulee naapuruussuhteita, tulee kulttuurin tuntemusta, tulee esimerkiksi kivoja ruuanlaittohetkiä.”

Maahanmuuttokriittiset voivat arvioida kritiikkinsä sisältöä ja määrää käytetyn rahan perusteella. Toki on paljon asioita, joita ei voi rahalla mitata, kuten rikollisuuden aiheuttamaa tuskaa suomalaisille sekä islamisaation uhkaa suomalaisten elämään.

Kaikki arviot tarpeellisuudesta ja tarpeettomuudesta jätän lukijoiden itsensä tehtäväksi.

Maahanmuuton menoja – 3,2 miljardia euroa – voi suhteuttaa muihin julkisiin menoihin ja valtion velkaantumiseen. Helsingin kaupungin menot olivat vuonna 2017 4,2 miljardia. Valtion talousarvion menot 2019 55 miljardia euroa. Valtiovelan korot 1,4 mrd€ miltei kaksinkertaistuvat, jos korkotaso nousee %-yksiköllä. Vuodelle 2019 on budjetoitu lisää velanottoa 1,4 mrd€.

Kehitysavun määrä tälle vuodelle on 1 miljardi euroa. Sisäministeriöllä on merkittävä asema maahanmuuton menoissa, koska sen alainen Migri päättää saako turvapaikan hakija oleskeluluvan vai ei. Ministeriön menot (sis. poliisitoimi) on budjetoitu 1,5 miljardiksi euroksi.

Maa-, metsä- ja kalataloudessa toimivien kaikkien yritysten ja viljelijöiden liikevaihto 2017 oli 2,4 miljardia euroa. Maahanmuuton ”liikevaihto” eli kulut on merkittävästi suurempi kuin maa-, metsä- ja kalatalouden.

Takuueläkkeen saajia oli vuoden 2018 päättyessä 103 100. Heidän eläkkeensä korottaminen 100 eurolla kuukaudessa maksaisi 123,7 miljoonaa euroa vuodessa.

Valtiovelan lyhentäminen 1 miljardilla eurolla, vähentää valtion korkomenoja 10 vuodessa 200 miljoonaa euroa (2 % korolla).

Arvolisäverokannan alentaminen 24 %:sta 15 %:iin (Uuden Seelannin taso) vähentäisi valtion arvonlisäverotuloja vuodessa 2,7 miljardia euroa. Hintojen aleneminen parantaisi pienten eläkkeiden ostovoimaa ja vähentäisi valtion sosiaalimenoja.

Pelastakaa Lapset ry järjestää 20 eurolla kouluvaatepaketin lapselle Nepalissa. Paketti sisältää kaksi hametta tai kahdet housut sekä kaksi paitaa ja kaksi paria kenkiä. 100 miljoonalla eurolla voidaan hankkia viisi miljoonaa kouluvaatepakettia.

Kustannuksia aiheuttavien maahanmuuttajien määrittely
laskelman-maahanmuuttajien-määrä-640x553.jpg

(M) on muslimivaltio
Maahanmuuttajaksi (siirtolaiseksi) haluaisi kutsua henkilöä, joka muuttaa Suomeen koulutettuna ja ammattitaitoisena. Hän oma-aloitteisesti integroituu maahamme, opettelee suomen tai ruotsin kielen, hakee työpaikan (mielellään yksityiseltä sektorilta) ja sen jälkeen maksaa asumisensa ja elämisensä kuten suomalaisetkin tekevät. Hän on suomalaisen sosiaaliturvan piirissä, koska maksaa palkastaan sosiaaliset vakuutusmaksut kuten suomalaisetkin. Parhaassa tapauksessa hän jää Suomessa eläkkeelle ja käyttää eläkerahansa pääsääntöisesti Suomessa. Hänen lapsensa jäävät Suomeen, kouluttautuvat ja menevät töihin.

Kustannuksia aiheuttaviksi (humanitäärisiksi) maahanmuuttajiksi voisi kutsua kaikkia muita.

Vuonna 2018 Suomessa jätettiin 4548 turvapaikkahakemusta. Suuri osa näistä oli uusintahakemuksia. Vuodesta 1990 Suomeen on jätetty noin 130.000 turvapaikkahakemusta, joista 54.000 viimeisen neljän vuoden aikana. Kaikki eivät ole saaneet jäädä, mutta viime vuosina on laiton oleskelu kielteisen päätöksen jälkeen yleistynyt. Tilastoista ei saa luotettavaa kuvaa, koska uusintahakemukset, valitusten perusteella myönnetyt luvat sekä perheiden yhdistäminen vääristävät tietoja.

Humanitääriseksi maahanmuuttajaksi on laskelmissa merkitty 20 suurimman lähtömaan kieliset ulkomaalaistaustaiset henkilöt väestötilaston tietojen perusteella. Tällöin mukaan tulevat myös Suomessa syntyneet muun-kieliset. Täällä asuvilla on virallinen tai tosiasiallinen kaksoiskansalaisuus, sillä Suomen kansalaisuuden saanut turvapaikan hakija ei menetä oman kotimaansa kansalaisuutta. Äidinkieli on ainoa keino julkisista tilastoista erottaa suomen-, ruotsin- ja saamenkieliset muista kieliryhmistä. Tilastotiedot on julkaistu 31.12.2017 asti.
ei-huomioidut-maahanmuuttajat-640x253.jpg

Venäjältä tuli vv 2015-18 1289 turvapaikan hakijaa, Kiinasta 106. Venäjältä tullaan lähinnä muslimialueilta (esim. Tsetsenia).
Humanitäärisiksi maahanmuuttajiksi on näin laskettu 100.000 Suomessa asuvaa aikuista ja lasta. Osa lapsista on syntynyt Suomessa. Määrästä puuttuvat englannin, kiinan, portugalin, ranskan ja venäjänkieliset turvapaikanhakijat sekä 20 suurimman ulkopuolelle jääneet pienemmät ryhmät. Turvapaikkoja hakivat Suomesta viime vuonna 94 maan kansalaiset.

Suluissa oleva luku on vuoden 2018 tulijatilaston järjestysnumero. Eniten viime vuonna Suomeen tuli irakilaisia (1).

Perheen yhdistämisellä oleskeluluvan saanut näkyy heti väestötilastossa oman kielensä luvuissa. Viimeisen neljän vuoden aikana heitä on tullut yli 6000.


2015
2016
2017
2018
Perheen yhdistäminen
982
1203
2067
1752
Vuoden 2017 lopussa Suomessa asui 373.000 vieraskielistä (ei suomi, ruotsi, saame) ja heistä 207.000 oli EU-maiden kielisiä sekä kiinan, thain ja venäjän kielisiä. Näiden kielisten ulkopuolisia asukkaita oli 166.000, joista 100.000 on huomioitu tässä selvityksessä julkisia menoja aiheuttavina. Suurimmat muut kielet ovat vietnam (9872, alun perin ”venepakolaisia), bosnia (2322, Balkanin sodan pakolaisia), nepali (3685, 2015: 72), bengali (3599, Bangladesh – 2015: 93 hakijaa – ja Koillis-Intia). Suomessa on lähes 200 eri kielen puhujaa, joille lähtökohtaisesti annetaan mahdollisuus asioida omalla kielellään.

Vastaanottokeskuksissa tai laittomasti Suomessa olevat henkilöt (paperittomat) ovat näiden lukujen päälle. ”Ulkomaalaisella on kotipaikka Suomessa, jos hänen oleskelunsa on tarkoitettu kestämään tai on kestänyt vähintään yhden vuoden. Turvapaikan hakija saa kotipaikan vasta, kun hänen hakemuksensa on hyväksytty.”VOKissa asumisen menot sisältyvät valtion tilinpäätöksessä maahanmuuton menoihin. Tilastoista puuttuvien turvapaikanhakijoiden aiheuttamat terveydenhoitomenot maksetaan terveydenhoidon kustannuksina, eivätkä ne ole VOK-menoja.

Migrin vastaanottojärjestelmässä oli asiakkaita vuoden 2018 lopussa 10.677. Heistä joka kolmas (3704) oli yksityismajoituksessa. Määrät vaihtelevat vuosittain, vuoden 2016 lopussa ”asiakkaita” oli melkein 19.000 ja vuotta myöhemmin 13.000. (Ennen suomen kielessä asiakkaalla tarkoitettiin henkilöä, joka maksaa saamastaan. Nyt asiakas on hän, joka saa ilmaiseksi kaiken tarvitsemansa.)

”Suomessa arvioidaan olevan pian jopa 10.000 paperitonta” (lokakuu 2018).

Humanitääristä maahanmuuttoa on monenlaista
arabiankieliset.jpg

Arabiankielisiä ovat mm. irakilaiset ja syyrialaiset. Arabikevät 2011 ja invaasio 2015 näkyvät kuvaajassa.
Maahanmuuttajaksi (siirtolaiseksi) haluaisi kutsua henkilöä, joka muuttaa Suomeen koulutettuna ja ammattitaitoisena. Hän oma-aloitteisesti integroituu maahamme, opettelee suomen tai ruotsin kielen, hakee työpaikan (mielellään yksityiseltä sektorilta) ja sen jälkeen maksaa asumisensa ja elämisensä kuten suomalaisetkin tekevät. Hän on suomalaisen sosiaaliturvan piirissä, koska maksaa palkastaan sosiaaliset vakuutusmaksut kuten suomalaisetkin. Parhaassa tapauksessa hän jää Suomessa eläkkeelle ja käyttää eläkerahansa pääsääntöisesti Suomessa.

Kustannuksia aiheuttaviksi humanitäärisiksi maahanmuuttajiksi voisi kutsua kaikkia muita.

Vuodesta 1990 Suomeen on tullut noin 102.000 turvapaikan hakijaa. Tarkkaa lukua ei saa, koska Migrin netissä julkaistuista tilastoista puuttuu useampikin vuosi. Osa löytyy Migrin tiedotteista, mutta vuodet 2002 ja 2006 on arvioitu valtiovarainministeriön julkaisun pylväskaaviosta. Hakijoiden määrässä jokainen uusintahakemus on uusi hakija.

Turvapaikan tai muun oleskeluluvan on saanut 29.700 henkilöä (vuosi 2006 puuttuu, arvioitu). Se on 29 % hakijoista. Vertailu sisältää kaikki hakemukset: kielteisten lisäksi rauenneet, Dublin-tapaukset, käännytetyt ja karkotetut. Koko määrään vertailu osoittaa perusteettomien hakemusten osuuden kaikista tulleista. Perusteettomia hakemuksia on yli 70 %. Osa perusteettomista hakijoista palaa vapaaehtoisesti kotimaahansa, osa jää Suomeen paperittomiksi ja ovat täällä vuosikausia, ehkä lopun elämäänsä.

Tässä selvityksessä vuoden TOP20-tulijamaiden äidinkielen perusteella humanitääriseksi maahanmuuttajaksi luokiteltujen määrä on 100.049 (31.12.17), vaikka venäjän, ranskan, portugalin ja englannin kielisiä hakijamaita ei ole huomioitu. Mikä selittää luvun, joka on lähes yhtä suuri on turvapaikanhakijoiden määrä 30 vuoden aikana.

Kiintiöpakolaisia on tullut vuodesta 2003 12.033. Perheenyhdistämisen kautta tulleita vuodesta 2015 6.000.

Valituksen perusteella oleskeluluvan saaneet puuttuvat Migrin luvuista. Suomessa syntyneet humanitääriset vieraskieliset sisältyvät selvitykseen. Lapsia on laskelmassa 30.828 ja suuri osa heistä on syntynyt Suomessa tai he ovat tulleet perheiden yhdistämisen perusteella. Perheen mukana vuonna 2017 tulleita alaikäisiä oli 854.

Katukuvassa joillakin alueilla ulkomaalaisten määrä vaikuttaa suuremmalta. Yksi syy ovat turvapaikanhakijat, jotka ovat vastaanottokeskuksissa kirjoilla. Heitä ei tilastoida, koska vakituista asumispaikkaa ei ole. Lisäksi luvuista puuttuvat paperittomat.

Vuosina 2015-18 tulleista turvapaikanhakijoista 77 % tuli neljästä maasta: Afganistan, Irak, Somalia ja Syyria. Tilaston perustana olevasta luvusta 73 % on tullut näistä maista. TOP20-listan muslimivaltioista tulleiden osuus on 87 %, vaikka Nigeriaa ei ole huomioitu (siellä 50 % asukkaista on muslimeja).

Selvityksessä humanitääriseksi maahanmuutoksi arvioitu määrä (100.000) vaikuttaa suurelta turvapaikan hakijoiden määrään (130.000) verrattuna, koska kaikista hakijoista vain 25-30 % on saanut oleskeluluvan. Lukuihin vaikuttavat mm. kiintiöpakolaiset (vuodesta 2003 12.033), valitusten jälkeen oleskeluluvan saaneet, täällä syntyneet sekä perheiden yhdistämiset. Tulijoiden alkuvuosikymmeninä perheiden yhdistäminen oli nykyistä helpompaa – suurimmat yhdistettävät perhekoot olivat noin 40. Määriin vaikuttavat opiskelijoina tulleet, jotka ovat jääneet.

Tilastojen mukaan maahanmuuttajien toinen sukupolvi työllistyy huonosti. Kun Suomeen on syntynyt maahanmuuttajien asuinkeskittymiä, tänne tullaan myös työperäisinä tulijoina tai muin perustein. Viime vuonna suurimpien oleskeluluvan hakijoiden lähtömaiden joukossa olivat mm. Vietnam (3902), Irak (3485). Somalia (1699), Afganistan (1559), Bangladesh (1554), Pakistan (1499) ja Syyria (1468). Selvityksessä on olettamuksena, että nämä tulijat työllistyvät kuten turvapaikanhakijoina oleskeluluvan saaneet.

Miten verot vaikuttavat maahanmuuton kustannuksiin – check
Humanitäärisin perustein Suomeen tulevat eivät juurikaan maksa veroja ensimmäisen viiden vuoden Suomessa oloaikana. He ostavat Suomessa tavaroita ja palveluja, joiden hinnoissa on arvonlisäveroa. Maahanmuuttajien saamista sosiaalituista osa vuotaa ulkomaille joko kotimaahan lähetettyinä rahalähetyksinä tai ulkomaille ja kotimaahan tehtävillä lomamatkoilla, mutta etenkin silloin kun ostetaan tuontitavaroita.

Sosiaalitukirahoilla ostettujen hyödykkeiden arvonlisävero on vähennetty maahanmuuton menoista.

Myös työllistyneen maahanmuuttajan palkasta pidätettävä ennakonpidätys vähentää maahanmuuton hintaa. Samoin maahanmuuttoteollisuudessa työskentelevien suomalaisten palkoista maksettavat verot. Maahanmuuttoteollisuudella tarkoitan esimerkiksi Migrissä tai vastaanottokeskuksissa töissä olevien palkkojen veroja.

Maahanmuuttajien saamista palkkatuloista maksettu vero on vähennetty maahanmuuton menoista. Sen sijaan suomalaisten maahanmuuttoteollisuuden työntekijöiden veroja ei ole huomioitu. Heidän palkkamenonsa sisältyvät valtion ja kuntien maksamiin vastaanottokeskus- ja kotoutumispalvelujen menoihin.

Puhutaan työvoimapulasta esimerkiksi vanhusten hoidossa. Jos kantaväestö siirtyisi VOK-töistä vanhainkoteihin, verovaikutus olisi sama. Mitä enemmän työvoimaa sitoutuu maahanmuuttoon, sitä enemmän tarvitaan ulkomailta työvoimaa. Suomessa on työttöminä ja erilaisissa työvoimapoliittisissa töissä satoja tuhansia suomalaisia, jotka voisivat työllistyä esimerkiksi Helsingin linja-autonkuljettajina, jos työpaikoista suurta osaa annettaisi positiivisen syrjinnän nimissä maahanmuuttajille.

Maahanmuutto työllistää paljon suomalaisia. Jos näin työllistyvillä ei löytyisi yhteiskunnasta muuta työtä, tulisi kuitenkin halvemmaksi maksaa heille työttömyyskorvauksia palkan ja sosiaalikulujen sijasta.

Sanotaan, etteivät suomalaiset enää halua tehdä kaikkia pienipalkkaisia töitä ja siksi tarvitaan maahanmuuttajia. Sivistysvaltiossa ei kenelläkään työkykyisellä ole oikeutta sanoa, ettei halua tehdä töitä. Haluttomuuteen voidaan vaikuttaa poliittisilla päätöksillä.

Kansantalouden kannalta hyvä ratkaisu olisi, että maahanmuutosta säästettävillä rahoilla vähennetään valtion velkaantumista.

Viittaus Perustan tutkimukseen 2015 – tarkistukset sitä vastaan



Ulkomaalaisväestön kasvuennuste
Helsingin seudun ulkomaalaisväestön ennustetaan kasvavan 348.000:een vuoteen 2030 mennessä – siis 10 vuodessa vuoden 2018 203.000:sta. Suomen ja ruotsinkielisten määrän ennustetaan kasvavan samassa ajassa 307.000:sta 352.000:een. Vuonna 2030 joka toinen Helsingin seudulla asuva olisi vieraskielinen.

Ennusteessa väkeä muuttaisi Suomeen etenkin Lähi-Idästä ja Pohjois-Afrikasta. Heitä olisi vuonna 2030 63.000. Sekä muualta Afrikasta, 39.000. Myös Afganistanista odotetaan tulijoita: muun Aasian kielisiä olisi 59.000.

Juuri näistä maista tulleiden työllisyys on ollut erittäin heikko viimeiset 30 vuotta, joten tuskin tämä muuttuisi paremmaksi 10 vuodessa.

Noin suuri väestön kasvu tarkoittaa uusia asuntoja jopa 100.000, mikä tarkoittaisi uustuotannon käyttämistä ulkomaalaisten asuttamiseen. Suurin osa näistä asuntojen kuluista maksettaisiin sosiaalituella. Ennuste koskee Helsingin seudun kuntia. Myös muun Suomen, etenkin Oulun, Tampereen ja Turun vieraskielisten määrä tulisi nousemaan merkittävästi.

Hyvä kysymys on: missä on päätetty näin voimallisesta verorahojen käytöstä ulkomaalaisten invaasioon Suomeen. Toinen iso kysymys on: tarkoittaako tämä ilmastotavoitteiden kiristämistä jo nyt kaavailluista merkittävästi. Kolmas iso kysymys on: haluavatko suomalaiset elää kaupungeissa, joissa joka toinen asukas on vieraskielinen, koska se muuttaisi kaupunkikuvan olennaisesti.

Asuntojen lisäksi tarvitaan lisää julkista rakentamista: teitä, katuja, kouluja, päiväkoteja. 10 vuodessa nykyiset vieraskieliset eläköityvät ja hekin tarvitsevat hoitoa. Ihmisten ikääntyessä he unohtavat uuden kotimaansa kielen, joten terveydenhoidossa ja vanhusten hoidossa tarvitaan enenevässä määrin vieraskielistä henkilökuntaa.

Jos uudet tulijat työllistyvät julkiselle sektorille, se tulee maksamaan työttömyyttäkin enemmän. Yksityissektorin työpaikat tulisivat edelleen olemaan pienipalkkaisia, eikä niillä Helsingin seudulla pysty elämään ilman sosiaalitukia.

lisää-rahaa-viljanen-640x201.jpg

Valtavia haasteita = valtavasti lisää rahaa
Menojen kasvuvauhti tulee kiihtymään nopeammin kuin ulkomaalaisväestö kasvaa.

Jos väestöennuste toteutetaan (kysehän on poliittisista päätöksistä), tulee tämän selvityksen 3,2 miljardin euron maahanmuuton hinta olemaan vuonna 2030 ainakin viisi (5) miljardia euroa. Suomen bruttokansantuote ei tule kaksinkertaistumaan, joten edessä on velanottoa, veronkorotuksia ja kantaväestön palvelujen heikentämistä. Tai taloudellinen katastrofi. Odotettavissa on myös väkivaltaisuuden ja rikollisuuden merkittävää lisääntymistä.

Maahanmuuton menot salataan tietoisesti
Maahanmuuton kustannukset on piilotettu niin hyvin kuntien ja valtion kirjanpitoon ja tilinpäätöksiin, että se on täytynyt tehdä tietoisesti. Tällaista tiedon puutetta ja hämminkiä ei saa syntymään vahingossa. Eivätkä tutkijatkaan halua tai heiltä on kielletty asian selvittäminen. Tai sitten he eivät osaa.

Olin kauppa- ja teollisuusministeriön kirjanpitolautakunnan kuntajaoston sihteerinä sen toiminnan alusta vuodesta 1995 vuoteen 2003. Tärkeä työni oli kirjoittaa yleisohjeita kirjanpidon pitämiseksi ja kirjanpitojen yhdenmukaistamiseksi eri kunnissa.

Kunnan kirjanpidossa oli jo silloin lukuisia dimensioita, joihin kunnan menoja kirjattiin pääkirjatilin lisäksi. Dimensioiden avulla saatiin selville esimerkiksi se, paljonko maksaa yhden kirjaston kirjan lainaaminen. Samanlainen jaottelu on ollut valtion kirjanpidossa. Esitin, että maahanmuuton menoille varattaisiin yksi dimensio. Asia ei edennyt.


Hoitajamitoituksen muutoksen hinta laskettiin Kuntaliitossa eurosentin tarkkuudella.
Monet menoista olen joutunut arvioimaan eri tietoja yhdistelemällä. Näin ei saa tarkkoja lukuja kootuksi, mutta mittakaava tulee kuitenkin oikeaksi.
 
Miten torpattiin? Perussuomalaiset vaati hallitusneuvotteluissa, että tehdään riippumaton selvitys maahanmuuton talousvaikutuksista, ja sellainen tehtiin. Valto: Mitä tiedämme maahanmuuton taloudellisista vaikutuksista? Selvitys maahanmuuton taloudellisten vaikutusten kokonaisuudesta
Tuo tutkimus laskee kaikken maahamuuton hinnan, Vahtera keskittyy humanitäärisen maahanmuuton hintaan. Yllä mainittu tutkimus on toki ansiokas aiheessaan, vaikkakin kovin optimistinen mm. kotiutumisen suhteen, sekä perustuu myös pitkälti dataan ennen maahanmuuttokriisiä. Jotain Vahterankin dataa tukevia päätelmiä tuosta voi toki tehdä:

"Tutkimuksen mukaan kantaväestön julkisen talouden nettovaikutus oli vuonna 2011 noin 80 euroa positiivinen henkilöä kohden ja kaikkien maahanmuuttajien keskimääräinen julkisen talouden nettovaikutus oli noin -3 600 euroa henkilöä kohden. Kuvion mukaan maahanmuuttajaryhmistä ainoastaan saksalaisten julkisen talouden nettovaikutukset olivat positiivisia (noin 2 300 euroa) keskimäärin henkilöä kohden vuonna 2011. Somaliassa syntyneiden maahanmuuttajien julkisen talouden nettovaikutukset keskimäärin olivat tutkimuksen mukaan vuonna 2011 noin -13 850 euroa henkilöä kohden."

Irakilaisten julkisen talouden nettovaikutukset ovat tuosta löytyvän kaavion mukaan hyvin lähellä Somaleja.
 
Viimeksi muokattu:
Allahia on huudeltu, mutta vain hädissään. Yritetäänkö tässä selitellä terrori-iskun yritystä parhain päin?

"40 vuotta linja-autoa ajanut kuljettaja kertoo syytetyn tarttuneen häneen oikeaan käteensä. Rattiin mies ei tarttunut. Kolme maahanmuuttajataustaista miestä puuttui tilanteeseen ja sai syytetyn taltutettua. Kuljettajan mukaan hän sai pidettyä napakan otteen ohjauspyörästä eikä varsinaista vaaraa matkustajille syntynyt. Tilanteeseen puuttuneet miehet olivat syytetyn tuttavia samasta vastaanottokeskuksesta.

Ensimmäisenä syytettyä taltuttamaan rientänyt nuori maahanmuuttaja oli tuntenut syytetyn vain vuorokauden. Hänen mukaansa syytetty oli sekava, hikinen ja sangen kalpea. Nuorukainen ehti ajatella, että mies saattoi yrittää itsemurhaa. Esitutkinnassa nuorukainen oli kertonut kuulleensa, että syytetty oli saanut vastaavia kohtauksia kolme kertaa aikaisemmin vastaanottokeskuksessa."


"Puolustuksen mukaan syytetty kiistää syytteen kaappauksesta. Hän kertoo joutuneensa paniikkiin ja mennessään linja-auton etuosaan horjahtaneensa kuljettajan päälle. Kuljettaja kertoi, että tahaton horjahtaminen on täysin mahdollista.

Puolustuksen mukaan mies huusi "Allahu Akbar", koska oli hädissään ja huusi jumalaansa apuun. Miehen mukaan hän oli lähtenyt auton etuosaan päästäkseen pois ajoneuvosta, ja hänen kaverinsa tulkitsivat tilanteen väärin."

Linja-auton kaappausdraaman oikeudenkäynti alkoi – välikohtaus tapahtuikin Jyväskylässä eikä Uuraisilla joulukuussa
 
10fce169.jpg


Laitetaas vanhaa Pahkasikaa ketjuun.

Tuo on aikamoinen Pandoran lippaan avaus, ja periaatteessa toimii vain tilanteessa jossa henkilöllä on kaksoiskansalaisuus. Enemmänkin kannattaa asennoitua niin, että kansalaisuus on elinikäinen, ellei siitä itse luovu vaihtaakseen toisen maan kansalaisuuteen. Tuosta syystä kriteerit sille että kansalaisuus myönnetään pitäisi olla huomattavan korkeat.
Eiköhän todellinen ongelma ole että Suomessa noita kansalaisuuksia jaetaan järjettömän helposti. Kansalaisuus napsahtaa automaationa kun olet täällä onnistunut oleskelemaan tietyn ajan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 298
Viestejä
4 472 936
Jäsenet
73 916
Uusin jäsen
edinlabra

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom