Sisäministeriön kansliapäällikkönä pakolaiskriisin aikana toiminut
Päivi Nerg kertoo
Tiukka paikka -kirjassa (Docendo) välikohtauksesta, joka tapahtui, kun hän vieraili turvapaikanhakijoiden mielenosoitusleirissä keväällä 2017 Maailma kylässä -tapahtuman yhteydessä.
Nerg osallistui tapahtumaan lapsenlapsensa ja tyttärensä kanssa.
– Se tilanne oli yksi niistä, joissa minut saatiin itkemään. Siinä oli jotain sellaista, jossa he hyökkäsivät sanallisesti. Eivät turvapaikanhakijat, vaan heidän tukijansa. He ympäröivät meidät, minut, tyttäreni ja lapsenlapseni. Se oli hyvin henkilökohtainen tilanne, Nerg kuvailee.
– Jopa tyttäreni, joka on hyvin rauhallinen, korotti ääntään ja sanoi, ettei hän ymmärrä, miten te äidilleni puhutte. Harvoin menen niin lukkoon. Olin aivan itkuinen. Se oli todella inhottava tilanne, Nerg kertaa.
Nergin mukaan kyseisessä tilanteessa annettiin ymmärtää, että turvapaikanhakijat eivät olisi saaneet oikeutettua kohtelua ja että viranomaisilla olisi ollut oma poliittinen agendansa.
– Ja että minä olen siitä vastuussa. Jotenkin siinä vielä viitattiin meidän lapsenlapseen, joka oli vuoden ikäinen. Että tässä on sinunkin lapsenlapsesi, ja täällä ovat nämä lapset. Se meni aivan kummalliseksi, Nerg kertoo kirjassa.