Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Resurssikysymys. Miljardilla, mikä tähän hyysäämiseen jo nyt menee, saisi aika hitosti rajavalvontaa. Sinänsä olisi myös helppoa kun tarkistaisivat vain kaikki epäilyttävän näköiset tulijat.
Täytyy nostaa Puopololle hattua uskalluksesta ja osuvista näkemyksistä.
Pojan eno piti poikaa kiinni käsistä samaan aikaan, kun pojan äiti sitoi käsiä ja jalkoja teipillä yhteen. Koko tapahtuman ajan poika itki ja huusi sekä yritti harata tilanteessa vastaan. Lopuksi äiti laittoi ilmastointiteipin pojan suun eteen. Pojan kädet olivat selän takana.
Pojan isä sattui tulemaan asuntoon paikalle samaan aikaan, kun sitomista harjoitettiin. Isä ei pitänyt näkemästään, mutta kertoi tämän olleen tavallista kotimaassaan. Isä kertoi kuvanneensa tapahtumia. Isällä oli ollut ongelmia pojan äidin kanssa lapseen liittyen.
Oma jännä kulttuurin rikastumiskokemus viime viikolta. Samassa rapussa asuu yksi Mohammed-perhe pari kerrosta alempana. Jotain melua kuuluu toisinaan, muttei mitään kummempaa.
No tulin sitten kauppareissultani samaan aikaan ulkoa sisään ko. sukuun ilmiselvästi kuuluvan 15-18 vuotiaan tytön kanssa. Itse ylempänä asuvana menen edeltä hissiin, koska jään myöhemmin pois, mutta tyttö jää seisomaan hissin ulkopuolelle (ei räplää kännykkää tms. jää vain seisomaan siihen). Minä siitä hisseilen ylös, hissi lähtee välittömästi takaisin alas ja tuo tytön erikseen omaan kerrokseen. En keksi mitään muuta syytä, miksi tyttö olisi vältellyt minua kuin sen, että olen sukupuolta, jonka kanssa ei noin vanhojen tyttöjen parane enää olla lähekkäin pienessä hississä. Ulkonäöltähän olen hoikahko ns. perussiisti kolmekymppinen, en siis millään laatua uhkaava tms. jota normaali ihminen välttelisi. Tuli oikeasti paha ja säälivä olo - millainen tulevaisuus tällä tytöllä mahtaa olla Suomessa?
Mutta tämä ei haittaa, koska suomalainen mieskin on seksistinen sika, joka raiskaa ja pahoinpitelee lapsia ja vaimoja.. Tämä on ollut ongelma jo ennen turvapaikkaturisteja. Tätä ei maahanmuuttopolitiikalla voi korjata. Me ei mahdeta tälle mitään ja mitä kaikkia muita rakentavia kommentteja täällä olikaan tarjolla..Kirjoittajat ensinnäkin väittävät, että kulttuuri ei liity yliedustettujen ryhmien seksuaalirikoksiin, koska muutkin raiskaavat. Samalla logiikalla voisi sanoa, että alkoholi ei liity liikenneonnettomuuksiin, koska niitä tapahtuu myös selvin päin. Kyse on yhdestä ylimääräisestä seikasta, joka lisää riskiä.
Toiseksi kirjoittajat esittävät, että kulttuuria paljon merkittävämpi tekijä on sukupuoli "mies".
Se on totta, mutta ei selitä, miksi juuri tietyistä maista tulevat miehet tekevät seksirikoksia selvästi muita miehiä enemmän.
Tässäkin ketjussa useampaan otteeseen valkopesty tätä ja näin hyvin en olisi itse osannut asiaa muotoilla.Jos porilaiset raiskaisivat kymmenen kertaa enemmän kuin muut, kukaan ei sanoisi, että hei, muuallakin raiskataan.
Eikös täällä käyty jo jotain saivartelua jostain etnonationalismista ja mikä sitten on suomalainen ja mikä Suomalainen.. Vähän samaa saivartelua, mutta suomeen muuttamalla tai rinnakkais yhteiskunnassa elämällä ei ainakaan suomalaiseksi tule..Nimittäin käsite ”kulttuuri” on itsessään niin epämääräinen, ettei sillä tee mitään. Sen kanssa operoiminen johtaa vain loputtomaan saivarteluun siitä, mikä on kulttuuria ja mikä ei.
Editoimaton koko artikkeli sanoi:Ivan Puopolon kolumni: Asiantuntijoiden päättely kiemurtelee kuin korkkiruuvi, kun he yrittävät selittää kulttuurin pois Oulun tapahtumista
Oulun seudun "seksirikosepidemia" sai jälleen eilen jatkoa, kun ilmi tuli uusi törkeä lapsen raiskausepäily. Epäilty on tässäkin tapauksessa ulkomaalainen mies. Keskustelu tapahtumista on kuitenkin viime päivinä kääntynyt pilkunviilaukseen siitä, onko irakilaisten ja afganistanilaisten yliedustukselle raiskaustilastoissa yhtenä syynä heidän kulttuurinsa vai ei, kirjoittaa toimittaja Ivan Puopolo kolumnissaan.
Esimerkiksi tässä kirjoituksessa kaksi professoria aivan pokkana esittää, että kulttuurilla ei ole vaikutusta. Ellei viskaa pois viimeistäkin nanomilliä tolkustaan, ymmärtää, ettei väitteessä ole mitään järkeä.
Kirjoittajat ensinnäkin väittävät, että kulttuuri ei liity yliedustettujen ryhmien seksuaalirikoksiin, koska muutkin raiskaavat. Samalla logiikalla voisi sanoa, että alkoholi ei liity liikenneonnettomuuksiin, koska niitä tapahtuu myös selvin päin. Kyse on yhdestä ylimääräisestä seikasta, joka lisää riskiä.
Toiseksi kirjoittajat esittävät, että kulttuuria paljon merkittävämpi tekijä on sukupuoli "mies".
Se on totta, mutta ei selitä, miksi juuri tietyistä maista tulevat miehet tekevät seksirikoksia selvästi muita miehiä enemmän. Jos porilaiset raiskaisivat kymmenen kertaa enemmän kuin muut, kukaan ei sanoisi, että hei, muuallakin raiskataan.
Ongelma, mutta eri ongelma
Ilmiö, jota ollaan selittämässä, on tiettyjen kansallisuuksien omaavien miesten tilastollinen yliedustus, ei raiskaaminen yleisesti. Sekin ilman muuta on ongelma, mutta eri ongelma.
Kolmas ja erityisen suuri ristiriita on, kun kirjoittajat ensin sanovat, että kulttuuri ei vaikuta seksirikoksiin mitenkään, mutta pari kappaletta myöhemmin sanovat, että arvomaailma vaikuttaa.
Tämä eriskummallinen päättely ei ole mahdollista muuten kuin olettamalla, että arvomaailma ja kulttuuri eivät liity toisiinsa mitenkään. Siitä seuraa kieltämättä jännittäviä johtopäätöksiä.
Olisi esimerkiksi yhdentekevää, kasvaako lapsi espoolaisella omakotitaloalueella vai Boko Haramin kidutusleireillä. Arvomaailma kehittyisi ympäröivästä kulttuurista riippumatta joka tapauksessa tietynlaiseksi, ja lopputuloksena ihminen raiskaisi yhtä paljon tai vähän tai ei ollenkaan.
Kulttuurilla voi vain saivarrella
Ajatus on aivan älytön, mutta siitä päästään seuraavaan ongelmaan. Nimittäin käsite ”kulttuuri” on itsessään niin epämääräinen, ettei sillä tee mitään. Sen kanssa operoiminen johtaa vain loputtomaan saivarteluun siitä, mikä on kulttuuria ja mikä ei.
Sen sijaan käyttäytymistä selittävät mekanismit on järkevää jakaa kahteen kategoriaan: geeneihin ja ympäristöön. Käyttäytymisgenetiikassa erilaisten kaksostutkimusten avulla saadaan tietoa siitä, mikä osa käytöksestä selittyy geeneillä ja mikä osa ympäristöllä.
Jos esimerkiksi Harri tykkää liikkua enemmän kuin Olavi, voitaisiin selvittää, miltä osin Harrin suuremmat liikkumishalut johtuvat hänen perimästään ja miltä osin jostain jostain muusta – esimerkiksi kavereista, perheestä tai vaikka Roni Bäckista.
Tätä geenien ulkopuolelle jäävää kokonaispakettia kutsutaan ympäristöksi. Ympäristöön luetaan tarkalleen ottaen jopa esimerkiksi kohdunaikaiset hormonit, koska ne eivät liity ihmisen omiin geeneihin.
Sekä geenit että ympäristö liittyvät – aina
Myös raiskaamisen geneettistä osuutta on selvitty. Tässä tutkimuksessa perimän osuus oli 40 prosenttia, mikä jättää ympäristön osuudeksi 60 prosenttia.
Prosentit eivät tieteessä ole sama asia kuin Citymarketissa, eikä niistä kannata tässä yhteydessä sen suuremmin välittää. Sen sijaan olennaista on ymmärtää, että käyttäytymisen erot ihmisten välillä selittyvät joko geeneillä tai ympäristöllä. Käytännössä mukana ovat aina molemmat.
Kulttuuri-käsitteen epämääräisyyden vuoksi on mahdotonta tietää, mitä ihan tarkalleen ottaen tarkoitetaan, kun sanotaan, että se ei vaikuta.
Mutta jos väittää, että ympäristö ei vaikuta ihmisen käytökseen, tulee samalla sanoneeksi, että käytös on sataprosenttisesti geneettistä. Ehkäpä kukaan ei ajatustensa kanssa sentään niin umpisolmuun pääse.
Oma jännä kulttuurin rikastumiskokemus viime viikolta. Samassa rapussa asuu yksi Mohammed-perhe pari kerrosta alempana. Jotain melua kuuluu toisinaan, muttei mitään kummempaa.
No tulin sitten kauppareissultani samaan aikaan ulkoa sisään ko. sukuun ilmiselvästi kuuluvan 15-18 vuotiaan tytön kanssa. Itse ylempänä asuvana menen edeltä hissiin, koska jään myöhemmin pois, mutta tyttö jää seisomaan hissin ulkopuolelle (ei räplää kännykkää tms. jää vain seisomaan siihen). Minä siitä hisseilen ylös, hissi lähtee välittömästi takaisin alas ja tuo tytön erikseen omaan kerrokseen. En keksi mitään muuta syytä, miksi tyttö olisi vältellyt minua kuin sen, että olen sukupuolta, jonka kanssa ei noin vanhojen tyttöjen parane enää olla lähekkäin pienessä hississä. Ulkonäöltähän olen hoikahko ns. perussiisti kolmekymppinen, en siis millään laatua uhkaava tms. jota normaali ihminen välttelisi. Tuli oikeasti paha ja säälivä olo - millainen tulevaisuus tällä tytöllä mahtaa olla Suomessa?
Jos olit päivettynyt ja tyttö kantasuomalainen niin hän olisi toiminut kuten on varoitettu. Olisi toiminut ns. oikein. Järkevästi.
Ja sitten ne sanoisivat "asylum" tjsp. ja niitä ei oikein voisi jättää käsittelemättäkään. Tarvittaisiin siis se joku keskus, johon heidät viedään odottamaan (nopeutettua) käsittelyä ja josta sitten pääsee pois vain vapaaehtoisen kotiinpaluun kautta.
Tuli tuosta kolumnista mieleen, että pitäiskö jatkossa puhua kulttuurin sijaan ympäristöstä, kun näitä raiskausasioita käsitellään. Olis selkeämpää ja loppuisi se turha kinaaminen. Haittamaahanmuuton kannalta sillä ei kuitenkaan ole merkitystä.
Jos tädillä olis munat, niin se olis setä (tai joku muu 32:sta sukupuolesta)
Mukava teoria.Paljon helpommalla pääsis, kun vastattais tuohon vaan että "täyskäännös ja takaisin turvalliseen maahan, mars mars!"
Ympäristöllä ei ole asian kanssa juuri mitään tekemistä. Jos yllättäen Suomen kansa vaihdettaisiin minkä tahansa Afrikan maan kansan kanssa keskenään, olisi entinen Suomi muutamassa vuodessa toimimaton paskaläävä, jossa suurin osa asukkaista paleltuisi kuoliaaksi tai nääntyisi nälkään. Afrikan maasta tulisi vähintään yhtä kukoistava yhteiskunta kuin tämä meidän nyt on. Metsäteollisuuden sijasta kaivostoimintaa tai jotain.Tuli tuosta kolumnista mieleen, että pitäiskö jatkossa puhua kulttuurin sijaan ympäristöstä, kun näitä raiskausasioita käsitellään. Olis selkeämpää ja loppuisi se turha kinaaminen. Haittamaahanmuuton kannalta sillä ei kuitenkaan ole merkitystä.
On sillä sen verran tekemistä että nimenomaan ihmiset ympärillä vaikuttaa, ei niinkään se fyysinen ympäristö. Paskat ihmiset jotka muodostavat paskat maat ovat yhtä paskoja paikkoja siirsi ne ihmiset minne hyvänsä.Ympäristöllä ei ole asian kanssa juuri mitään tekemistä. Jos yllättäen Suomen kansa vaihdettaisiin minkä tahansa Afrikan maan kansan kanssa keskenään, olisi entinen Suomi muutamassa vuodessa toimimaton paskaläävä, jossa suurin osa asukkaista paleltuisi kuoliaaksi tai nääntyisi nälkään. Afrikan maasta tulisi vähintään yhtä kukoistava yhteiskunta kuin tämä meidän nyt on. Metsäteollisuuden sijasta kaivostoimintaa tai jotain.
Jos olisit ollut päivettynyt ja tyttö kantasuomalainen niin hän olisi toiminut kuten on varoitettu. Olisi toiminut ns. oikein. Järkevästi.
Ympäristöllä ei ole asian kanssa juuri mitään tekemistä. Jos yllättäen Suomen kansa vaihdettaisiin minkä tahansa Afrikan maan kansan kanssa keskenään, olisi entinen Suomi muutamassa vuodessa toimimaton paskaläävä, jossa suurin osa asukkaista paleltuisi kuoliaaksi tai nääntyisi nälkään. Afrikan maasta tulisi vähintään yhtä kukoistava yhteiskunta kuin tämä meidän nyt on. Metsäteollisuuden sijasta kaivostoimintaa tai jotain.
Niin, tätä muuta ympäristöä kutsutaan joissakin piireissä myös kulttuuriksi.Joo, siis jos ympäristöllä tarkoittaa ympäröivää "maata/luontoa/paikkaa", mutta kun tässä ympäristöllä tarkoitetaan "asuinympäristöä" eli "kotia, perhettä, uskontoa, ympäröiviä ihmisiä koulussa, työssä ect..." eli kaikkea "muuta kuin geenejä"..
Näin on mielestäni identtisiä kaksosiakin tutkittu - geenit on samat - ympäristön vaikutus on loput - ja edelleenkään ei haeta ympäristövaikutuksia esim vakkilaisista diesel golffeista.. (siis pelkästään)
Joo, siis jos ympäristöllä tarkoittaa ympäröivää "maata/luontoa/paikkaa", mutta kun tässä ympäristöllä tarkoitetaan "asuinympäristöä" eli "kotia, perhettä, uskontoa, ympäröiviä ihmisiä koulussa, työssä ect..." eli kaikkea "muuta kuin geenejä"..
Näin on mielestäni identtisiä kaksosiakin tutkittu - geenit on samat - ympäristön vaikutus on loput - ja edelleenkään ei haeta ympäristövaikutuksia esim vakkilaisista diesel golffeista.. (siis pelkästään)
Tämä meni ihan täydellisesti oman tutkan altani? En selventänyt mitään muuta kuin tuota jakoa geeninen ja ympäsitövaikutusten välillä.Tämä toimii normaalioloissa keskimäärin. Mutta jos esim. toista kaksosta ehdollistetaan niin prosentit lentää romukoppaan. Eli mutkia ei kannata vetää liian suoriksi.
Hän sanoi, että on päivänselvää, että tämä liittyy kulttuuriin. Nainen on sielläpäin "aasista seuraava",
Tästä tuli mieleen tämä:
Aasi
Heh, tällä nimellä näitä riittääkin joka niemeen ja notkoonOma jännä kulttuurin rikastumiskokemus viime viikolta. Samassa rapussa asuu yksi Mohammed-perhe
Muhammad (arab. محمد, Muḥammad) on arabiankielinen nimi, joka tarkoittaa "ylistettyä". Tunnetuin nimen kantaja oli islamin profeetta Muhammad (n. 570–632), jonka mukaan muslimit joka puolella maailmaa edelleen nimeävät lapsiaan.
Islamilaisen perinteen mukaan Muhammad on nimistä kaunein, ja sen uskotaan tuovan kantajalleen hyvää onnea. Sen vuoksi monissa muslimiperheissä ainakin esikoispojan yhdeksi nimistä pyritään antamaan Muhammad, vaikka lapsen kutsumanimeksi muodostuisikin myöhemmin jokin muu hänen nimistään.
Muhammad on selvästi yleisempi miehen kuin naisen nimenä, mutta se on naisillakin yleinen nimi.
On sillä sen verran väliä, että Muhammad (tai joku sen variaatio) on jo ohittanut Jari nimen suosiossa, ja ei mene kauan kun nimipäiväkalenterimme pullottavat muita kuin perinteisiä suomalaisia nimiä.Onkohan tuolla nyt mitään väliä mihinkään?
On sillä sen verran väliä, että Muhammad (tai joku sen variaatio) on jo ohittanut Jari nimen suosiossa, ja ei mene kauan kun nimipäiväkalenterimme pullottavat muita kuin perinteisiä suomalaisia nimiä.
Tämä meni ihan täydellisesti oman tutkan altani? En selventänyt mitään muuta kuin tuota jakoa geeninen ja ympäsitövaikutusten välillä.
Täällä keskustellaan maahanmuutosta...
e. Mitä taas tulee ympäristön vaikutukseen vs kulttuuriin, niin kulttuuri kuuluu kieltämättä ympäristön vaikutuksiin sisälle, mutta ei toisinpäin. Yhtä selkeää kuin, että maahanmuuttopolitiikka pitää sisällään pakolaiset, turvapaikanhakijat sekä työperäisen maahanmuuton, mutta turvapaikkaturistit eivät edusta kaikkia..
On sillä sen verran väliä, että Muhammad (tai joku sen variaatio) on jo ohittanut Jari nimen suosiossa, ja ei mene kauan kun nimipäiväkalenterimme pullottavat muita kuin perinteisiä suomalaisia nimiä.
Toivottavasti Suomessa ei tulla ikinä twiittailemaan tämmöisiä
Toivottavasti Suomessa ei tulla ikinä twiittailemaan tämmöisiä
Pääministeri ei malta lopettaa valehtelua. En usko että Sipilän mainitsemaa perhettä on ollut olemassa.
Juha Sipilä kertoo, miksi lupasi kotinsa turvapaikanhakijoille, ja miksi syksyn 2015 lupaus jäi pitämättä: "Heidän henkensä oli uhattuna Suomessakin"
En viitsinyt avata linkkiä, koska varmaan joku iltapaskeen, mutta lupasiko paskahousu Juha kämppänsä jollekin tietylle perheelle ja kailotti sitä sitten ympäri maailmaa vai käyttääkö paskahousu verukkeena väitettä, että perhettä on uhattu ja henki vaarassa?Kai Juha on järjestänyt poliisi tutkinnan, koska on henkeä uhattu? Epäilisin kuitenkin ettei tarkoituksena ollutkaan antaa kämppää kenellekään, koska Juha on kepuli ja uskonto hörhö.
No jos kiinnostaa niin kannattaisiko avata ja huomaat varmaan linkin päälle hiiren viedessäsi, että se johtaa maikkarille
Mutta paska sitä ja paska tätä tuntuu olevan taso
Toivottavasti Suomessa ei tulla ikinä twiittailemaan tämmöisiä
Varmaan aika pitkälti kuten esimerkiksi Vietnamissa lähes puolella väestöstä on sukunimi Nguyen.Eikös tässä ole enemmänkin kysymys siitä, että islamilainen nimikanta on hyvin pieni tai ainakin ne nimet mitä käytetään? Vähän sama juttu, että etelä-korealaisilla on vain joku 250 sukunimeä käytössä vaikka ihmisiä on melkein 52 miljoonaa ja noin 20% väestöstä on käytössä sukunimi Kim. Suomalaisten nimikanta taas tuntuu olevan suhteellisen laaja pienelle väestölle.
Vietnamissa lähes puolella väestöstä on sukunimi Nguyen. Kaikkiaan Vietnamissa on 200–300 sukunimeä, joista kymmenkunta tavallisinta kattaa 90 % väestöstä. Vietnamilainen nimi koostuu kolmesta osasta: sukunimestä, välinimestä ja etunimestä eli yksilönnimestä. Meidän on helppo käsittää ensimmäinen nimi sukunimeksi, vaikka se alkuaan on oikeastaan klaaninimi. Välinimi ilmaisee usein kantajan sukupuolen: Van on aina mies, Thi on nainen. Välinimi on tavallaan osa etunimeä. Sillä voidaan ilmaista, mihin sukupolveen lapsi kuuluu tai mihin sukuhaaraan nimetty kuuluu, tai se kertoo poikalapsen aseman perheessä. Usein välinimi täydentää aina jotain merkitsevää etunimeä, esimerkiksi nimessä Le Ngoc Ha ensimmäinen osa on sukunimi, etunimi Ha merkitsee ’virtaa’, mutta välinimi + etunimi merkitsee ’jadevirtaa’. – Vietnamissa on kymmeniä etnisiä vähemmistöjä, ja ihmisen syntyperän voi joskus erottaa sukunimestä. Esimerkiksi Lay ja Pho ovat kiinalaista alkuperää, Ong ja Tra cham-kansan nimiä, Bui muong-kansan nimi ja Lo on thai-nimi.
Suomalaisten nimikanta taas tuntuu olevan suhteellisen laaja pienelle väestölle.