Sosiaaliturvan tulisi ehdottomasti olla kansalaisuusperusteinen.
Jos on legiimisti maassa oleva ulkomaalainen ja haluaa sairaanhoitoa, tulisi sitä varten olla vakuutus, joka kattaa sairaanhoitokulut. Vakuutuksen tulisi myös olla pakollinen kattavalla minimikorvauksella.
Miksi? Koetko että ulkomaalaisten tulee maksaa veroja mutta ne eivät saa mitään vastinetta niille ennenkuin saavat kansalaisuuden? Elän itse maassa jossa on oikeutettu sosiaaliturvaan kunhan on maksanut sosiaalimaksuja (veroina) 260 viikkoa, minusta se on ihan hyvä vaatimus sille ettei ole vain saaja puolella mutta on oikeutettu myös sosiaaliturvaan kunhan on osallistunut tarpeeksi kauan yhteiskunnan rahoittamiseen.
EU:n kansalaisille on eri systeemi..
Viesti johon vastasit ei olltu osoitettu sinulle, ei suomalaiset EU-kansalaisetkin ovat ulkomaalaisia joten viesti johon vastasin niputtaa ne samaan kasaan. Sinä sentään taidat erotella ulkomaalaiset eri ryhmiin?
Turvapaikanhakijoille tämän tulisi tarkoittaa jonkunlaista majoitusta, ruokaa ylläpitoon ja oikeutta perussairaanhoitoa julkisen jonon hännillä.
Turvapaikanhakijoiden liikkumista maan rajojen sisällä tulisi selvästi rajoittaa.
Turvapaikanhakijoilla ei tuli olla oikeutta esim. mennä naimisiin suomalaisen kanssa ja yrittää sitä kautta luikkia systeemiin sisään. Lapset eivät olisi syy jäädä luvattomasti maahan.
Yksinkertaisia keinoja, mitkä varmasti osaltaan parantaisivat tilannetta Suomen kansalaisten näkökulmasta.
Viestini ei käsitellyt vain TPH:ita vaan ulkomaalaisia kokonaisuudessaan, joten ei minulla ole sanottavaa tuohon. Viesti johon vastasin niputti kaikki ulkomaalaiset yhteen, olisitko tuota miltä jos puhutaan ulkomaalaisista yhtenä ryhmänä?
Riippuu toki asiayhteydestä. Pakolaiset, turvikset, turistit, eli sellainen väki joka ei tänne verojakaan maksa, niin ei olisi oikeutettu myöskään mihinkään verovaroilla kustannettuihin palveluihin.
Sitten jos on täällä töissä ja maksaa veronsa tänne, niin sitten taas voisi olla enemmän oikeuksia.
Toki, nyt aletaan olemaan enemmän järkevällä linjalla mutta tätähän et aluksi esittänyt vaan pistit kaikki ulkomaalaiset samaan koriin.
Mutta en ymmärrä hinkuasi nillittää yksityiskohdista, kun emme me tässä ole nyt säätämässä yhteiskuntajärjestystä uusiksi. Pääpointti on kuitenkin siinä, että jos Suomi näkisi tarpeelliseksi tehdä jotain muutoksia, niin ei niiden muutosten esteenä saa olla kenenkään ulkomaalaisen oikeudet. Mikä tässä on niin vaikeaa käsittää?
Nillitän siksi että määritelmäsi ovat perseestä, älä puhu ulkomaalaisista yhtenä ryhmänä jos et tarkoita sitä, jos tarkoitat niin sitten keskustelu menee uusille urille. Ja olet eri mieltä siitä tuleeko ulkomaalaisilla olla oikeuksia, sinä olet suoraan sanonut ettei tule olla ja tästä olemme eri mieltä. Väitit myös että valtiolla ei ole mitään velvollisuuksia ulkomaalaisia kohtaan ja kun pastesin linkin jossa niitä listataan esim EU-kansalaisien osalta niin alat syyttämään nillityksestä?
Se mikä minua ärsyttää tässä keskustelussa on (perus)suomalainen öyhötys, maailma on mustavalkoinen jossa on me tai ne, hirveät kriisit menossa ja tätä yritetään ratkaista pikana demonisoimalla yhtä joukkoa joka näyttää tänään olevan "ulkomaalaiset". Kannattaa vilkaista historian kirjaa siitä millaista paskaa seuraa siitä että demonisoidaan geneerisesti jotain ryhmää kun esimerkiksi taloudessa menee huonosti. Minulla on suomessa paljon IT alan ulkomaalaisia kolleegoita jotka on asuneet suomessa jo 10+ vuotta, naimisissa, lapsia, jne mutta eivät omaa kansalaisuutta koska sitä ei oikeasti tarvitse. Öyhötysmaailmassa kansalaisuudesta on tehty joku ihmeet maaginen taika-avain taivaaseen ja monelle pakolaiselle se voi olla sellainen mutta tavalliselle töissä käyvälle ulkkarille sen hankkiminen on aika turhaa (olisin itsekkin oikeutettu kansalaisuuteen mutta ei minulla ole mitään tarvetta sitä hakea). Nyt sinä olet keksinyt että kansalaisuudesta pitäisi tehdä taikalippu siihen että saa toimia normaalina jäsenenä yhteiskunnassa, joka on minusta ihan perseestä oleva ajatus, on muitakin tapoja (kuten se verojenmaksu) jolla henkilö voidaan todeta oikeutetuksi sairaanhoitoon, sosiaaliturvaan, jne mutta jostain syystä tämä ei tunnu sinulle kelpaavaan vaan pitää olla se maaginen kansalaisuus. Arvaan että askel olisi että kansalaisuuden saamisesta pitää tehdä niin vaikeaa ettei sitä monikaan pysty saamaan ja tätä kautta alkaakin sitten paljastua kupletin juoni.
Minulla on toki oma lehmä ojassa kun asun ulkomailla suomen kansalaisuudella mutta jostain syystä ei täällä kukaan urpoile asian suhteen, koska maksan veroja olen oikeutettu eläkkeeseen, sairaanhoitoon, sosiaaliturvaan, saan äänestää, jne normaaleja asioita joita saan tehdä osana tätä yhteiskuntaa, olisi hyvin outoa että nämä olettaisiin minulta pois (kansallisen turvallisuuden, talouden, jne nimissä kuten täällä on ehdoteltu) kunnes hankin erikseen tämän maan kansalaisuuden. Muutenkin kun ihmiset liikkuvat enemmän niin entäs sitten kun vaihdan maata? Sitten pitää aloittaa alusta kunnes saa seuraavan maan kansalaiuuden hankittua ja nostettu statuksensa tavalliseksi ihmiseksi koska muuten olet vain paskaa kansalaisuuden omaavien herrojen keskuudessa?