Ensimmäinen koronani (ikä 53-v, riskiryhmää, 4 rokotusta josta viimeisin nyt elokuussa): Minulla alkoi oireilu lauantaina 2 viikkoa sitten (yskää, kurkkukipua, päänsärkyä). Sunnuntaina kuume nousi nopeasti 38,5:een ja olo huononi. Tein kotitestin joka näytti positiivista. Maanantaina netin koronarobotti kehoitti THL:n viralliseen testiin joka vielä saman iltapäivänä osoittautui positiiviseksi. Oireilu paheni, räkää tuli niin ettei cpap-laitetta voinut käyttää. Mehiläisen työterveyslääkäri kirjoitti heti koko viikon sairaslomaa, ja jopa soitti minulle kun sovelluksen kautta viestitin tilanteesta. Koska kuulun kolmeen riskiryhmään (ylipaino, uniapnea, typ-2 diabetes), niin pyysi vielä tarkkailemaan oireita ja oloa entistä tarkemmin. Mittasin kuumetta (vaihteluväli 37,8-38,5), verenpainetta (oli normaali 120/80 koko ajan) sekä happisaturaatiota joka oli alimmillaan 90% (vaihteluväli 92-95%). Lääkäri sanoi että heti yhteys sairaalaan jos saturaatio laskee alle 90%. Ei laskenut, mutta välillä tuntui etten saa henkeä. Sekä rannekello että sormenpään mittari antoivat samoja tuloksia. Verensokerissa en huomannut muutoksia.
Oireilu jatkui koko viikon, mutta kuume laski torstaina tullakseen takaisin lauantaina ja hävisi taas sunnuntaina. Maanantaina aloin taas tehdä töitä etänä, mutta ääni ei oikein toiminut, ja nuha jatkui. Olin koko viime viikon töissä, enimmäkseen tosiaan etänä mutta myös toimistolla. Kuume on kerran tänä aikana noussut hetkellisesti, mutta muuten olo on ollut ajoittain melkein siedettävä. Kurkkua edelleen polttelee ajoittain ja nenä on tukossa, ja tätä saattaa jatkua ilmeisen pitkään. Myös ns. "veto loppu" - tunne on jatkunut koko ajan, vieläkään en oikein jaksa yhtään mitään. Pienikin fyysinen rasitus aiheuttaa hengenahdistusta ja pulssin nousua, esim. postilaatikolle kävely (n. 100m) nostaa pulssin 150:iin. Olo ei edelleenkään tunnu terveeltä, mutta hitaasti paranemaan päin.
PS. Kun tauti oli pahimmillaan niin huomasin mielenkiintoisen ilmiön (tykkään analysoida ja mittailla itsessäni asioita). Makuaisti hävisi, mikään ruoka ei maistunut juuri millekkään mutta esim. mandariinit/appelsiinin maistuivat lähinnä sitruunahapolle. Ehkä sen takia ruokahalu oli melko olematon. Tosin nesteet (tee, panadol hot, keitot) maistuivat melkein normaaleilta.