Itse ajoin eilen ensimmäistä kertaa ikinä sähköautoa....
...24kWh akulla olevaa vanhempaa mallia testasin. En ole vielä laskenut kulutusarvioita, mutta itselläni proggiksena on löytää 100km:n työmatkaan moottoritietä pitkin halvin vaihtoehto. Eilisen perusteella sanoisin, että 30kWh:n akulla 100km moottoritietä ilman välilatauksia pakkasella 100km/h varmaan onnistuisi luotettavasti.
Suurempi kysymys on, miten lataus työpaikalla järjestyy (millä virralla?) ja kauanko täyden akun lataaminen siis vie. Mitä isompi akku, sitä kauemmin sitä lataa jos latausvirtaa ei voi kasvattaa.
Toistaiseksi vaikuttaa siltä, että kun sekä kaasuautojen että sähköautojen hinnat ovat suhteessa korkeampia dieseleihin, niin vain sähköautolla on mahdollisuus päästä samaan tai alempaan hintaan per kilometri kuin dieselillä. Mutta kaikki riippuu siitä, miten arvioi jälleenmyyntiarvon sekä akun kulumisen. Niistä ei taida juurikaan tietoa ollakaan vielä eikähän kukaan osaa varmasti ennustaa, miten akkujen kehitys & hinnat etenee.
Siis kaipaisin _sähköautoa_ _käyttäviltä_ kokemusperäistä tietoa. Hybridin olen hylännyt vaihtoehtona: kallis hinta mutta puolet matkasta joka tapauksessa bensalla -> ei merkittävää säästöä matka-ajossa käsittääkseni.
100km/suunta menee myös 30 kWh Leafilla. Kovimmilla pakkasilla kulutus kasvaa kyllä sen verran, että ei paljoa ylikään jää. Myös 120 km/h ajaminen kuluttaa Leafissa tosi paljon sähköä. Siksi kannustan kokeilemaan sen kesärajoituksilla.
Ioniq Electricillä koajoni perusteella ei tekisi tiukkaakaan, saati Zoe 40:llä, mutta jos edullisinta ratkaisua etsit, niin niitähän ei sitten vielä ole käytettynä.
Jos tosiaan 100 km/ suunta työmatka, niin työpaikkalataamisen mahdollisuus on peruslähtökohta sujuvalle käytölle, kuten itsekin tuumailit. Jos se ei onnistu, niin alkaa aika pian harmittamaan koko juttu. Leaf saa mukana tulevalla kaapelillaan pistorasialataamisesta 10A latausvirtaa, jonka kyllä jokainen tapaamani auton lämmityslaitteen sähkötolppa on kestänyt. Tuo 10A tarkoittaa noin 2kW lataustehoa. Saisit siis 8h työpäivän aikana noin 16 kWh lisää sähköenergiaa ja se ei riitä kotimatkaan, jos akku oli töihin tullessa tyhjä. Pääosin tuo kyllä riittänee, koska akkuhan ei ole tyhjä töihin tullessa.
En itse kuitenkaan tuolle pohjalle rakentaisi 100 km edestakaista päivittäistä työmatkaa. Vähimmäistaso olisi 16A lataussvirran kestävä pistoke ja siihen käyttöön esim. ChargeAmps Spark -latauskaapeli, jolla voi latausvirran säätää. Tuo kaapeli on kyllä törkeän kallis, enkä itse ole sitä siksi ostanut. 16A latausvirralla saat noin 3,3 kW tehoista latausta ja siis 8h työpäivän aikana noin 26,4 kWh verran sähköenergiaa.
En itse lähtisi 100 km edestakaista työmatkaa vielä tuollakaan työpaikkalataamisella rakentamaan. Noin pitkälle matkalle olisi kyllä parasta saada työpaikalle latauslaite, josta saa mieluiten 3x32A. Tosin Leafihan siitä ottaa vain yhdestä vaiheesta 32A, joka tarkoittaa 6,6 kW lataustehoa. Tuo tarkoitta sitä, että 30 kWh akku täyttyy noin 4h 30 minuutin aikana.
100 km työmatka on jo sellainen, että työmatka-ajoa pelkästään tulee noin 48000 km vuodessa.
Jos lataisit kaiken sähkön kotona, niin tuo sähkö maksaisi alle 900 euroa vuodessa, riippuen tietenkin sähkösi hinnasta. Olennaista on kuitenkin, millaisella sopimuksella pystyt töissä sähkön maksun hoitamaan.
Diesel-autolla tuon ajomäärän polttoaine maksanee 3000 euroa - tai enemmän vuodessa. Bensiinivehkeeseen sitten enemmän. Säästöpotentiaalia siis noin 2000 euroa vuodessa. Eli kyllä edelleen reilu tosiasia on, että kovin suurta lisäpääoman investointia ei kannata sähköautosta maksaa.
Pääoman arvon aleneminen on tosiaan jatkossakin arvoitus osti minkä tahansa ajoneuvon. Itse en oikein millään pysty ymmärtämään, miksi sähköautot ovat niinkin kalliita ja niinkin hyvin arvonsa säilyttäneet käytettyinä. Uskon, että 24 kWh Leafien (myös ehkä 30 kWh) hinnat tippuvat vuoden aikana aika paljon, etenkin ellei Nissan mahdollista akkujen päivitystä isompaan, kuten nyt Rellukin näyttäisi tekevän Zoelle.
Mutta siis jos sähköauton haluaa ja haluaa ajaa tuota väliä pienillä ajamisen kuluilla, niin sähköauto on siis hyvä mahdollisuus, kunhan se työpaikkalataaminen on kunnossa.
Muihin energiamuotoa käyttäviin autoihin en ota kantaa, kun minulla nyt on sitä kokemusta näistä sähköautoista ja diesel/bensa-autoista vain.