• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Keskustelua muunsukupuolisuudesta ja sukupuolen määrittelemisestä

Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Joo, kannattaa erottaa omaa maailmankuvaansa pönkittävät niistä, jotka oikeasti on kiinnostune
Asevelvollisuuslaki 1438/2007 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®

Onko väärin, että viranomaiset tulkitsee tuossa tuon mies-sanan:

"Jokainen miespuolinen Suomen kansalainen on asevelvollinen sen vuoden alusta, jona hän täyttää 18 vuotta, sen vuoden loppuun, jona hän täyttää 60 vuotta, jollei jäljempänä toisin säädetä."

...biologisen sukupuolen perusteella?

Ainakaan minulta ei kysytty sukupuoli-identiteetistäni mitään: Ruskea kirje kotiin, kutsuntoihin ja sitten palvelukseen.

Voiko tästä nyt vetää sen johtopäätöksen, että valtion virallinen kanta on se, että biologinen sukupuoli määrittää sen, kuka on mies ja kuka ei ole?
Sotun loppuosa määrittää.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 217
Missä iässä ja miten itse erotit oman sukupuolesi? Oletan että olet mies. Miten erotit sen siitä että ehkä oletkin rekkatranslesbo eli biologisesti mies joka kuitenkin on miehekäs nainen tai jotain? :D
Oletan että tässä ei kuitenkaan ollut sinulle mitään epäselvää.

Tuskin sinullekaan sukupuoli tarkoittaa pelkästään sitä, mitä haarojen välistä löytyy vaan siinä on tietynlainen tunne ja kokemus kai mukana. Tai mistä minä tiedän.
Tarkoitin vaan, että jos tytöllä on hyvin "miehekäs" tunne, niin miksei se miehekkyys voi ilmetä myös naisen ruumiissa kuten rekkalesboilla. En minä tiedä, mie vaan pohdin että voiko esiteini-ikäinen ihminen niin tarkkaan vielä tietää.

Itse olen aina ollut ns. normaali heteroseksuaali mies, joten ei mulle sinänsä missään ole koskaan ollut mitään epäselvää ja ongelmaa.
 

Brainsome

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
711
Jos vaihdat sukupuoltasi virallisesti niin saat uuden.
Miksi minun pitää vaihtaa mitään? Eikö pitäisi olla niin, että saan sotun alkujaankin vasta siinä vaiheessa, kun pystyn päättämään oman sukupuoli-identiteettini? Nythän valtio ottaa selkeästi kantaa tähän asiaan jo turhan aikaisin, eikö vain...?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 493
Se biologinen sukupuoli useimmiten on ihan kelpo määrittämään sen onko mies vai nainen. Biologia ja luonto vaan on niinkin ihmeellinen, että poikkeuksiakin löytyy. Tällöin on hyvä mennä tutkimuksiin, ettei tarvitse armeijaan menon ahdistaa liikaa.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Miksi minun pitää vaihtaa mitään? Eikö pitäisi olla niin, että saan sotun alkujaankin vasta siinä vaiheessa, kun pystyn päättämään oman sukupuoli-identiteettini? Nythän valtio ottaa selkeästi kantaa tähän asiaan jo turhan aikaisin, eikö vain...?
Onko sulla joku pointti tässä aivopiereskelyssäsi, joka liittyy käsiteltävään aiheeseen?
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 039
Asevelvollisuuslaki 1438/2007 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®

Onko väärin, että viranomaiset tulkitsee tuossa tuon mies-sanan:

"Jokainen miespuolinen Suomen kansalainen on asevelvollinen sen vuoden alusta, jona hän täyttää 18 vuotta, sen vuoden loppuun, jona hän täyttää 60 vuotta, jollei jäljempänä toisin säädetä."

...biologisen sukupuolen perusteella?

Ainakaan minulta ei kysytty sukupuoli-identiteetistäni mitään: Ruskea kirje kotiin, kutsuntoihin ja sitten palvelukseen.

Voiko tästä nyt vetää sen johtopäätöksen, että valtion virallinen kanta on se, että biologinen sukupuoli määrittää sen, kuka on mies ja kuka ei ole?
Ei voi, olet väörässä tuossakin että he katsoisivat biologista sukupuolta.Valtio ei kysele sinun nimeäsikään tuossa, papereista löytyy. Nimen vaihtaminen on tosin helpompaa kuin sukupuolen.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Pointtini on se, että tähänkin asti on pärjätty sillä, että sukupuolia on kaksi, ja lainsäädäntömmekin perustuu siihen. Miksi muuttaa toimivaa systeemiä?
Ehdottiko joku tässä kolmatta tai n:ttä sukupuolta?

Asevelvollisuus on tasa-arvo-ongelma, ei siinä mitään mutta miten se liittyy asiaan?
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
11 969
Asiaan liittyen niin onko jollain oikeasti sellainen joku spesifi tunne että "on jotain sukupuolta" siis sukupuoli-identiteetti ja miten tuo identiteetti eroaa siitä että jollain on valkoihoisen identiteetti tai suomalaisen identiteetti tai tennispelaajan identiteetti. Itse en ainakaan mitään varsinaista sukupuoli-identiteettiä itsessäni tunnista vaikka miespuolinen olenkin.

Uskoisin että kuten kaikki muutkin identiteetit niin sukupuoli-identiteetti ei varsinaisesti niistä mitenkään eroa.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 390
Pointtini on se, että tähänkin asti on pärjätty sillä, että sukupuolia on kaksi, ja lainsäädäntömmekin perustuu siihen. Miksi muuttaa toimivaa systeemiä?
Mikä tässä nyt tarkalleen ottaen ollaan muuttamassa toimimattomaksi?
 

Brainsome

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
711
Ei voi. Valtio ei kysele sinun nimeäsikään tuossa, papereista löytyy. Nimen vaihtaminen on tosin helpompaa kuin sukupuolen.
Että minulla voisi olla vielä väärä nimi-identiteettikin? No tämänhän voi muuttaa kätevästi, koska erinimisillä ihmisillä ei ole eri velvollisuuksia.

Entäpä sitten ansiotuloidentiteetti? Jos tienaan 100 000 euroa vuodessa, mutta minusta tuntuu, että tienaan vain 10 000 euroa, niin eikö ole väärin, jos joudun maksamaan veroja tuon 100 000 euron perusteella? Minun pitäisi saada korjata haluamani summat vapaasti veroilmoitukseen, ja verottajan olisi nieltävä ne mukisematta, koska muuten identiteettiäni loukataan.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 039
Asiaan liittyen niin onko jollain oikeasti sellainen joku spesifi tunne että "on jotain sukupuolta" siis sukupuoli-identiteetti ja miten tuo identiteetti eroaa siitä että jollain on valkoihoisen identiteetti tai suomalaisen identiteetti tai tennispelaajan identiteetti. Itse en ainakaan mitään varsinaista sukupuoli-identiteettiä itsessäni tunnista vaikka miespuolinen olenkin.

Uskoisin että kuten kaikki muutkin identiteetit niin sukupuoli-identiteetti ei varsinaisesti niistä mitenkään eroa.
Etkö sitten koe olevasi mies taikka suomalainen?
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 039
Että minulla voisi olla vielä väärä nimi-identiteettikin? No tämänhän voi muuttaa kätevästi, koska erinimisillä ihmisillä ei ole eri velvollisuuksia.

Entäpä sitten ansiotuloidentiteetti? Jos tienaan 100 000 euroa vuodessa, mutta minusta tuntuu, että tienaan vain 10 000 euroa, niin eikö ole väärin, jos joudun maksamaan veroja tuon 100 000 euron perusteella? Minun pitäisi saada korjata haluamani summat vapaasti veroilmoitukseen, ja verottajan olisi nieltävä ne mukisematta, koska muuten identiteettiäni loukataan.
Voit kätevästi tiputtaa tulojasi, ei luulisi olevan vaikeaa.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 390
Että minulla voisi olla vielä väärä nimi-identiteettikin? No tämänhän voi muuttaa kätevästi, koska erinimisillä ihmisillä ei ole eri velvollisuuksia.

Entäpä sitten ansiotuloidentiteetti? Jos tienaan 100 000 euroa vuodessa, mutta minusta tuntuu, että tienaan vain 10 000 euroa, niin eikö ole väärin, jos joudun maksamaan veroja tuon 100 000 euron perusteella? Minun pitäisi saada korjata haluamani summat vapaasti veroilmoitukseen, ja verottajan olisi nieltävä ne mukisematta, koska muuten identiteettiäni loukataan.
Miten tämä nyt liittyy sukupuoleen? Suomessa ihan jokaisen pitää maksaa veroja sen mukaan mitä tienaa. Mitä väliä mitä papereissa lukee siitä onko mies vai nainen? Kun saadaan kaikki vielä sukupuolesta riippumatta armeijaan niin sitten vasta onkin ihan sama mitä sukupuolta olet. Kaikille samat oikeudet ja velvollisuudet, siinä voi sitten olla Jorma niminen nainen tai Anneli niminen mies eikä vaikuta kenenkään elämään millään tavalla. Helppoa ku heinänteko.
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Minkäänlaista kapinointia ei ole ollut vaan hyvin yksiselitteinen ja johdonmukainen toteamus: "Minä olen poika".

Toki oma ensimmäinen reaktio oli että mistä sinä sen tiedät ja vastaus oli että mistä itse?
Vastaus pitäisi tietenkin olla, että koska olen syntynyt sellaiseksi ja elänyt aikuiseksi asti sellaisena. 12-vuotiaalla sen sijaan ei ole mitään muuta kuin fiilis.
 

Brainsome

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
711
Asiaan liittyen niin onko jollain oikeasti sellainen joku spesifi tunne että "on jotain sukupuolta" siis sukupuoli-identiteetti ja miten tuo identiteetti eroaa siitä että jollain on valkoihoisen identiteetti tai suomalaisen identiteetti tai tennispelaajan identiteetti. Itse en ainakaan mitään varsinaista sukupuoli-identiteettiä itsessäni tunnista vaikka miespuolinen olenkin.

Uskoisin että kuten kaikki muutkin identiteetit niin sukupuoli-identiteetti ei varsinaisesti niistä mitenkään eroa.
Itse koen olevani mies, ja naisia ajattelen sellaisina, joita on kiva panna, mm. siksi, että niillä on tissit. Toisia miehiä taas en halua panna tai olla heidän pantavanaan. Miehet on luotaantyöntävän karvaisia.

Tähän tämä oikeastaan kulminoituu.
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Missä iässä itse tajusit olevasi sellainen kuin olet? Missä iässä koet alkaneesi tajuta asioita?
Väärät kysymykset. Lapset eivät ole juridisesti täysivaltaisia juuri siksi, ettei heidän katsota olevan täysin kehittyneitä tai ymmärtävän mistä mm. tässä asiassa on kyse.

Eivät lapset ole tyhmiä vaikka kokemusta vielä puuttuukin.
Transseksuaalisuus on mielenterveyden häiriö, ei sukupuoli.
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
11 969
Transsukupuolisuus – Wikipedia

"Jopa 85% lapsuusiässä koetuista sukupuoliristiriidan tuntemuksista häviää murrosikään mennessä."

Muistaakseni joissain tutkimuksissa mitä iotechiin linkattiin niin tuo lukema oli korkeampikin. Jotain 95 % tai 98 %.


Väittäisin että kohtuullisen selvä asia että se nuoruusajan kehodysforia menee ohi helpommin tai ei mene ohi ja johtaa myöhemmällä iällä mielenterveysongelmiin ja muihin riippuen siitä miten se ulkopuolinen maailma suhtautuu siihen kehodysforiaan. "tarjotaanko tukea" vai yritetäänko hienoisesti ohjata siihen kropan fyysiseen sukupuoleen jne.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 262
En varsinaisesti koe olevani mitään. Tiedän kyllä olevani kaikkea noita mutta en varsinaisesti mitään omaa kokemusta näihin osaa yhdistää.
Koska oma sisäinen identtiteettisi ei ole konfliktissa muiden määrittelemän ulkoisen identiteettisi kanssa, niin et joudu asiaa käsittelemään. Kyllä sulla kuitenkin joku tuntemus siitä on mitä olet.
 

Brainsome

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
711
Asiaton käytös
Ei kai oikeasti jotkut ole sitä mieltä että on olemassa kolmas sukupuoli? Kuinka kahdenmallisesta pissivehkeestä saadaan kolmannenlainen? :tdown:
Ehkä jonkun mielestä mamut on kolmas sukupuoli, ei voi tietää. Hirveän vaikea muutenkin seurata tätä järjenjuoksua.
 
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
1 333
Ehkä jonkun mielestä mamut on kolmas sukupuoli, ei voi tietää. Hirveän vaikea muutenkin seurata tätä järjenjuoksua.
Nykyajan ihmisillä on jokin pakottava tarve saada tuoda itsensä esille. On biseksuaaleja, on homoja, on lesboja, on heteroita ja sitten uutena tuli panseksuaali? Mikä vittu se on?
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
11 969
Koska oma sisäinen identtiteettisi ei ole konfliktissa muiden määrittelemän ulkoisen identiteettisi kanssa, niin et joudu asiaa käsittelemään. Kyllä sulla kuitenkin joku tuntemus siitä on mitä olet.
En tällaista tunnista mutta jos kuitenkin minulla on tuntemus että "olen mies" niin miten se eroaa siitä kun olen innokas tietokonepelaaja että minulla on tuntemus että "olen tietokonepelaaja" ja miten kyseessä on siten mitenkään mikään muu kuin täysin abstrakti käsite?
 

Brainsome

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
711
Nykyajan ihmisillä on jokin pakottava tarve saada tuoda itsensä esille. On biseksuaaleja, on homoja, on lesboja, on heteroita ja sitten uutena tuli panseksuaali? Mikä vittu se on?
Jokaisen pitää keksiä joku oma juttu. En ole tällainen, koska en halua, että muut määrittelee, joten määrittelenkin itseni tuollaiseksi.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 039
En tällaista tunnista mutta jos kuitenkin minulla on tuntemus että "olen mies" niin miten se eroaa siitä kun olen innokas tietokonepelaaja että minulla on tuntemus että "olen tietokonepelaaja" ja miten kyseessä on siten mitenkään mikään muu kuin täysin abstrakti käsite?
En usko että kukaan vihaisi sinua siksi, että olet tietokonepelaaja. Sitten joutuisit salassa pelaamaan häveten sitä.
 

Brainsome

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
711
En usko että kukaan vihaisi sinua siksi, että olet tietokonepelaaja. Sitten joutuisit salassa pelaamaan häveten sitä.
Aika marginaalista varmaan vihaaminen, vaikka haluaisit identifioitua mamuksi tms. Tässä on ennenkaikkea kyse käytännön ongelmista, joita perinteisestä standardisoimisesta poikkeaminen aiheuttaa.
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Transsukupuolisuus – Wikipedia

"Jopa 85% lapsuusiässä koetuista sukupuoliristiriidan tuntemuksista häviää murrosikään mennessä."

Muistaakseni joissain tutkimuksissa mitä iotechiin linkattiin niin tuo lukema oli korkeampikin. Jotain 95 % tai 98 %.


Väittäisin että kohtuullisen selvä asia että se nuoruusajan kehodysforia menee ohi helpommin tai ei mene ohi ja johtaa myöhemmällä iällä mielenterveysongelmiin ja muihin riippuen siitä miten se ulkopuolinen maailma suhtautuu siihen kehodysforiaan. "tarjotaanko tukea" vai yritetäänko hienoisesti ohjata siihen kropan fyysiseen sukupuoleen jne.
Ei lapsi voi kokea olevansa mitään mistä hänellä ei ole mitään kokemusta.
 

Aihio Sekasorto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 264
Kiva kierrepallo omaan elämään kun lapseni (12v) kokee olevansa poika. (papereissa lukee että on tyttö).
Vaihtoi etunimensä. En minä siinä tiellä voinut olla. Enkä kai minä muutenkaan voi määrätä että kuka/mikä hän on. Vähän vaikeuksiahan se teettää koulussa kyllä. Uimahallista saadaan vissiin vapautus.

Rohkea tenava kyllä kun osaa jääräpäisesti ja johdonmukaisesti kertoa asiasta. Murrosikä just toki tulossa joka ei varmasti helpota asioita.

Ois sitä voinu elämässä kyllä helpommallakin päästä.
Tämän ajan uhri, tietenkin lapsi. Mutta sinun vanhempana olisi jotakuinkin pitänyt todeta, että ei, et vaihda nimeäsi. Täysi-ikäisenä saat tehdä nimellesi mitä haluat, mutta niin kauan kuin jalkasi ovat sinun pöytäsi alla, et vaihda sitä.

Tämä siis sen jälkeen kun olisit todennut että "jaahas" kun lapsi kertoo larppauksestaan. Huomion antaminen sille käytökselle on karhunpalvelus.
 

Brainsome

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
711
Se liittyy henkilöiden mielenhäiriöiden normalisointiin. Jos joku väittää olevansa väärää sukupuolta ja se otetaan hyväksyttynä normaalina, niin sitten pitänee ottaa vastaavasti kaikki muutkin mielenhäiriöt normaaleina olomuotoina.
Sama kuin sähköyliherkkyyden ottaminen vakavasti.

Electromagnetic hypersensitivity - Wikipedia

"In Sweden, some municipalities provide disability grants to people who claim to have EHS in order to have abatement work done in their homes even though the public health authority does not recognize EHS as an actual medical condition; towns in Halland do not provide such funds and this decision was challenged and upheld in court.[28][29][30]"

Yhteiskunta lähtee mielenterveysongelmiin mukaan.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
701
Eihän nyt "musta tuntuu tältä" perusteella pitäisi lakeja alkaa muuttamaan? Varsinkaan lakeja jotka pohjautuu tieteeseen ja biologisiin faktoihin. :eek:
 
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
1 333
Sanoisin että on väärin että tuossa on ylipäätänsä sana mies. Sen pitäisi joko koskea kaikkia tai sitten ei ketään.
Naiset ei tarvitse asevelvollisuutta. Ei ole ennemminkään tarvinnut, eikä tulevaisuudessakaan.

Miehet hoitaa nämä hommat. Miehet.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 010
@Mendel :lle propsit asiaan kypsästi suhtautumisesta. Ei varmasti olisi helppo tilanne itsellekään, vaikka taidan kuulua foorumin liberaalimpaan laitaan näissä asioissa.
Omat lapset on aina omia lapsia, oli ne sitten millaisia tahansa.
 

Aihio Sekasorto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 264
Liberaalius ei tosin tarkoita mielenterveysongelmien normalisointia. Se ei ole mikään vapaalipun jakopiste järjettömyydelle ja rappiolle. Näin niin kuin reunamerkintänä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 121
Tämän ajan uhri, tietenkin lapsi. Mutta sinun vanhempana olisi jotakuinkin pitänyt todeta, että ei, et vaihda nimeäsi. Täysi-ikäisenä saat tehdä nimellesi mitä haluat, mutta niin kauan kuin jalkasi ovat sinun pöytäsi alla, et vaihda sitä.

Tämä siis sen jälkeen kun olisit todennut että "jaahas" kun lapsi kertoo larppauksestaan. Huomion antaminen sille käytökselle on karhunpalvelus.
Itse saisin elinikäisen trauman, jos tyttäreni päätyisi itsemurhaan sen takia, että halusin näyttää olevani kova jätkä ja heteronormatiivinen iskä, joka ei anna mitään vaihtoehtoja.

12v ei enää ole vielä niin pieni lapsi, että ei voisi omia mielipiteitä muodostaa ja vaihtaa niitä toisiin parista nallekarkista.
 
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
1 333
Kyllä 12 vuotias on aika pieni lapsi. Identiteetti on varmasti hakusessa. Antaa vain aikaa, mutta ei mitään radikaalia ja pysyvää pidä tehdä missään nimessä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 587
Viestejä
4 205 275
Jäsenet
70 921
Uusin jäsen
m4ke72

Hinta.fi

Ylös Bottom