Keskustelua kaupassakäymisen vaikeudesta

Perse-Laakkonen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
94
Minusta kaupassakäyminen on ihan helppoa. Kauppaan mennessä minulla on suurpiirteinen käsitys siitä, että mitä aion ostaa. Joskus kirjoitan ostoslistan puhelimeen jos on jotakin spesiaalia mitä pitää ehdottomasti muistaa. Tutuissa kaupoissa kun käy niin muistaa ulkoa missä mikäkin tuote sijaitsee ja vieraissa kaupoissakin roikkuu katosta opasteet joten tavarat kyllä löytyvät.

Itsepalvelukassoilla minä en ole ikinä joutunut jonottamaan vaan aina on löytynyt vapaa itsepalvelupiste. AP mainitsi, että joissakin kaupoissa ei ole paikkaa ostoskorille ja sen joutuu viemään jonnekin kauas. Minä olen näissä kaupoissa ratkaissut probleeman siten, että jätän sen ostoskorin niille sijoilleen ja annan kaupan henkilökunnan huolehtia sen viemisestä sille osoitetulle paikalle. Helppoa ja vaivatonta. Jos minua edellä asioinut asiakas on toiminut samalla tavalla se ei haittaa, koska voin kätevästi asettaa oman korini edellisen asiakkaan jättämän korin päälle tai oikeastaan sisälle ja siitä lapan omat ostokseni viivakoodinlukijan ohi ostoskassiin.

Jos asioin perinteisellä kassalla jossa ostokset ladotaan hihnalle niin pyrin laittamaan tavarani mahdollisimman tiiviisti, mutta en päällekkäin. Jos edellä asioiva laittaa ne väljästi ei se minua haittaa. Ihan sama.

Ostoskapula kuumentaa joissakin ihmisissä tunteita. Minä en joitakin vuosia sitten edes ajatellut asiaa ennen kuin iltapäivälehdet päättivät luoda ostoskapula-raivon. Hommahan menee niin, että minä laitan kapulan omien ostoksieni taakse ja that's it. Vastaavasti jos minun edellä asioinut ei laita kapulaa omien ostoksiensa perään ei se haittaa tai suututa koska voin helposti laittaa sen kapulan siihen väliin itse.

Kun laitan ostoskassini eli sen muovipussin hihnalle, avaan sen itse jo valmiiksi. Näin menettelemällä on ihan sama olisiko kassaneiti sen avannut eli ei.

Jos nyt joku hieman harmittaa niin se, että joku haahuilee hyllyn edessä juuri siinä kohtaa, mistä minä olin ajatellut ottaa jotakin. Mutta eihän se sen muun vika ole ja tuossakin on kyse maksimissaan minuutista.

Oikeastaan nimimerkki Raskolnikov tiivisti pointtini hienosti:

Ei kyllä ole ikinä mitään ongelmia ilmennyt. Menen kauppaan, laitan tuotteet ostoskoriin, siitä sitten hihnalle, jonka jälkeen kassamyyjä lukee viivakoodit. Maksan ostokset ja poistun kaupasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 703
Parkkipaikoilla ärsyttää kun auton viereen täytyy survoutua, mistä ei tahdo sopia edes pois autosta. Toisella puolella olisi samaan aikaan kymmenien autojen tila.
Itse jätän auton aina riittävän kauas niin ei tule ketään kylkeen kiinni, paitsi kerran kun oli parkkihalli niin tyhjä että uskalsin oven viereen parkkeerata. Niin johan joku työnsi autonsa niin lähelle että vähän sai voimistella että mahduin autoon sisään. Muistutin kyllä ystävällisesti kääntämällä peilit vituilleen ja nostamalla pyyhkimet pystyyn. (en siis rikkonut mitään)

Ja sitten kerran kassajonossa taas vaihteeksi, kassaneidillä oli joku fiksaatio pakata melkein joka tuote pikkuiseen muovipussiin, oli pakasteita, jugurtti, vaatetta yms ja jne - ja tämä ei tapahtunut kovin nopeasti. Hienosti toimittu kun jonoja oli jo muutenkin. Hyvä ettei lahjapakkauksiin pistänyt.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 963
Pakonomainen tarve survoa autolla sinne sumppuun lähimmäksi marketin ovea. Eikä anneta kolmelle entiselle autolle tilaa tulla ensin pois parkkiväylältä, vaan survotaan sinne väkisellä, että varmasti saadaan kunnon sumppu aikaan. Tää on yksi harvoista asioista, jotka itseä kaupassa käymisessä ärsyttävät.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 410
Meilläkin käytetään nykyään jo satunnaisesti tuota kotiintoimitusta, lähinnä silloin kun on joku toimitustarjous tai muita hyviä palveluun liittyviä tarjouksia. Kaikkea hyvin säilyvää on tullut tilailtua, nopeasti pilaantuvat ollaan haettu itse kaupasta. Ehkä tuota tulee tulevaisuudessa käytettyä enemmänkin kun tuohon tottuu. Yhtään kertaa ei ole tullut rikkinäisiä pakkauksia tai muuten huonoa tai pilaantunutta tavaraa ja päiväystäkin on ollut reippaasti jäljellä. Vielä kun saisi esim olutta kotiintoimituksella niin ei tarvitsisi paria perjantaikaljaa kaupasta hakea.

Tuota kapula-casea en oikein ymmärrä. Jos edellä oleva ei tajua sitä laittaa niin pistän itse ja sitten kun omat ostokset ovat hihnalla niin heivaan kalikan perään. Jos kassalla on vain pari kapulaa niin sitten odotellaan että sellainen vapautuu.

Muutaman kerran on mummot ruvenneet huutelemaan "Ei niitä ostoksia saa pakata ennenkuin ne on maksettu!" kun itse yleensä heti ostokset hihnalle saatuani vilautan bonuskorttia lukijaan ja menen pakkaamaan. Kassaneidit ovat kyllä oikaisseet mummeleiden käsityksiä että saa niitä pakata ja oikein toivovatkin että niitä ruvettaisiin heti pakkaamaan niin homma toimisi kaikkien osalta nopeammin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Muu ei varsinaisesti harmita kuin kova ruuhka ja tungos kaupassa ja sitten samalla pitkät kassajonot. Siksi koitankin käydä aikoina jolloin muut eivät käy kaupassa.

Toinen juttu mikä harmittaa on se että varsinkin lidlissä monet jutut ovat usein loppu ja joutuu käymään yhden kaupan sijasta monessa että saa kaiken haluamansa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 749
Muutamissa Lidleissä on fiksusti laitettu se maksupääte sinne pakkaushihnan päähän, niin voi pakata ostoksia hyvässä rauhassa, kunnes maksun aika koittaa. Jostain kumman syystä noin mahtava idea ei ole vielä yleistynyt.
Tämä. Ainoa miinus on että se kuitti pitää kurottaa sieltä kassalta jos sen haluaa, sen vehkeen kun saisi vielä siihen maksupäätteen viereen niin a vot.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
381
-Kaupat joissa tupakkatuotteet joka toisella kassalla ja viereisen kassan asiakkaat tunkevat jonon väliin ottamaan askinsa
Täähän ei nykyään ole enää ongelma, koska tupakkatuotteita saa myydä ainoastaan niillä kassoilla joissa on automaatti tai sitten infopisteeltä. Eli siitä välistä ei voi tunkea enää askia ottamaan ja maksamaan sitten automaatittomalla kassalla.

Tupakoitsija, nyt tarkkana! Väärältä kassalta ei saa enää kipaistakaan toisaalle
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
219
Täähän ei nykyään ole enää ongelma, koska tupakkatuotteita saa myydä ainoastaan niillä kassoilla joissa on automaatti tai sitten infopisteeltä. Eli siitä välistä ei voi tunkea enää askia ottamaan ja maksamaan sitten automaatittomalla kassalla.

Tupakoitsija, nyt tarkkana! Väärältä kassalta ei saa enää kipaistakaan toisaalle
En tiennytkään tästä. Ehkä ovatkin sitten ensimmäisiä jonossa, kysyvät myyjältä numeron ja sitten kiilaavat taaemmas jonossa ottamaan tupakkinsa automaatista. Tai sitten tulevat toiselta tupakkaa myyvältä kassalta, jossa haluamansa tuote on loppu. Kiilausta ja jonon väliin tunkemista kuitenkin tapahtuu edelleen silloin tällöin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
381
En tiennytkään tästä. Ehkä ovatkin sitten ensimmäisiä jonossa, kysyvät myyjältä numeron ja sitten kiilaavat taaemmas jonossa ottamaan tupakkinsa automaatista. Tai sitten tulevat toiselta tupakkaa myyvältä kassalta, jossa haluamansa tuote on loppu. Kiilausta ja jonon väliin tunkemista kuitenkin tapahtuu edelleen silloin tällöin.
Voihan se olla, ettei kaikissa kaupoissa olla tästä tarkkoja vaikka sanktiot voi olla kovat. Tai kuten arvelit, että toisesta automaatista on joku merkki loppu ja sen takia käydään toisella kassalla. Omassa lähicitymarketissa on ollut vuoden alusta lähtien isot laput, joissa tästä kerrotaan. Ennen lappuja kaveri kirosi facebookissa, kun eivät suostuneet myymään askia tuohon vanhaan "otan välistä" tyyliin viereisellä kassalla. Ei ole tämän vuoden aikana vielä tullut yhtään tällasta väliinhyppijää kohdalle, mikä on ihan jees.

Jos joku tunkis väliin kyselemään myyjältä askin numeroa, niin kohtelisin tota ihan samalla tavalla kuin mitä tahansa etuilijaa, eli pyytäisin ystävällisesti ko. henkilö siirtymään jonon perälle odottamaan vuoroaan. Jos tietää jo numeron eikä vie myyjän huomiota, niin sitten saa askinsa napata.

Kaupassa käydessä ärsyttää eniten ne hiton marttakerhot ja muut vastaavat. En ymmärrä miten nää aina onnistuu tukkimaan leveänkin käytävän muilta ihmisiltä. Sitten vähän samaan ryhmään kuuluu nää kärryillä päälle tulevat. Esim. kassajonossa tönitään sillä kärryllä perseeseen, ihan ku se jono siitä etenis yhtään nopeampaa. Itellä on nykyään tapana tuupata ihan kunnolla takasinpäin, sen verran laardia ahterissa että saa ihan hyvän vastaiskun aikaan. Käytävät tukkivistakin tulee melko usein vaan tylysti siirrettyä se reitin blokkaava kärry pois edestä. Saahan näistä hiljaisista protesteista outoja katseita joskus, mut eipä se haittaa.

Joku tuolla aiemmin mainitsi vielä noi kassalle tukkeeksi jäävät henkilöt. Pahimmat jää pakkaamaan kassejaan siitä sivusta, estäen seuraavan etenemisen kassan päätyyn omia tavaroitaan pakkaamaan. Yksi tuttu jota aikanaan kuskasin säännöllisesti kauppaan on juuri tällanen hidastelija. Kysyin sitten, että minkä hiton takia sitä lompakkoa pitää jäädä siihen kassalle järjestelemään, ja miksi ei voi siirtyä reippaasti sinne pakkaustasolle. Peruste oli tyyliin "minä olen maksava asiakas ja käytän niin paljon aikaa kuin haluan, ei kenelläkään niin kova kiire voi olla". Sai tuon jälkeen etsiä itselleen uuden kyydin kaupassa käyntiä varten.
 
Viimeksi muokattu:

Phoenix

:|
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
87
Pienemmissä kaupoissa käynti on yleensä huomattavasti vähemmän ärsytystä aiheuttavaa kuin lähiprismassa. Eniten itseäni ärsyttävät ehdottomasti nuo käytäväntukkijat joista on mainittu jo muutamassa viestissä. Joidenkin rollaattorin kanssa kulkevien mummojen kanssa tämän ymmärtää ja ihan rauhassa voi odotellakin, mutta se kun kymmenhenkinen seurue täyttää sen helvetin leveän käytävän kokonaan aiheuttaa välitöntä verenpaineen nousua. Toinen juttu on sen helvetin kärryn työntäminen joka paikkaan. Eikö sitä voi jättää siihen muutaman metrin selän taakse sen sijaan että se vedetään poikittain peittämään loppu maihtohylly kokonaan, tai käännetään hyllyjen väliin kapealle käytävälle niin ettei kukaan mahdu ohitse? Luulisi terveen järjen huutavan siinä vaiheessa kun moista on tekemässä että kokonaisuuden kannalta tämä ei ehkä ole optimiratkaisu.

Kapulan laittamista itse en yleensä koe ongelmaksi, kieltämättä silloin jos kassoille on huomattavasti jonoa tuo vituttaa kun ne vähätkin kapulat on siellä ihan kassahenkilön vieressä ja pitäisi mennä makaamaan parin edeltävän asiakkaan ostosten päälle hihnalle että sen yltäisi sieltä ottamaan.
 

nurmijo

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
93
"Se tekisi 12 euroa 50 senttiä."
*kili kili kili* "Laske siitä"
....
"30 senttiä vielä puuttuu"
...
*kilahdus*
...
*kilahdus*
...
*kilahdus*
"No niin, kiitos. Kuitti olkaa hyvä"
Ja sitten vielä räknätään sitä rahapussia kiinni ja asetellaan laukun pohjalle, vielä jonossa seuraavan jo maksamista odottavan asiakkaan ja kortinlukijan välissä.

Vitut mistään itsepalvelukassoista, eläkeläis-kassat olisi kova juttu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
130
Lisäksi kaupoissa on lähtökohtaisesti hyvin samanlainen layout paikkakunnasta riippumatta. Eniten ärsyttää ku joka hiivatin Prismassa ja Cittarissa on erilainen järjestys! :lol:
Tämä itseäkin miellyttää Lidlissä ja ärsyttää muissa kaupoissa. Jos sattuu johonkin uuteen kauppaan astumaan niin eihän sieltä meinaa löytää mitään ja pitää harhailla etsien missä on mitäkin. Sitten vielä kun kaupat rupeavat välillä vaihtamaan noita järjestyksiä aivan erilaisiksi ja pitää uudelleen opetella mistä löytää mitäkin.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 168
Jos tupakkaa ostavien hidastelut ärsyttävät niin valitus kannattaa lähettää Suomen hallitukselle. Se norttiaskia haluava mielellään ottaisi sen askin hyllystä kuten normaalitkin kauppatavarat ja pistäisi siihen hihnalle muiden sekaan mutta koska Hitler niin tilanne nyt vaan on tämä. Koittakaa kestää, eiköhän jengi tuon opi pikkuhiljaa että kaupasta ei enää saa tupakkatuotteita joka kassalta kuten ennen ja tilanne normalisoituu.

..kunnes terveysfasistit ja ajatelkaa lapsia -hihhulit keksivät uusia tapoja vaikeuttaa kauppareissua. :vihellys:
 
Liittynyt
19.03.2017
Viestejä
5
Olen jo pari vuotta tilannut käytännössä kaiken ruoan kotiintoimituksena. Muut tavarat olen tilannut jo vuosia netistä, poikkeuksena lähinnä lääkkeet. Lääkkeidenkin kohdalla olen kahdesti kokeillut kahta eri tapaa kotiinkuljetukselle ja nekin toimivat (vaikka toisessa vaaditaan käteismaksua) joten siirryn varmaan niissäkin kotiinkuljetukseen. Kaupat voitaisiin minun puolestani lopettaa vanhanaikaisina.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
429
Nykyisin paljon helpompaa, tehdään aikalailla niin että kun vaikka soffalla köllötellessä iskee pitsan tai hampurilaisten himo, niin lisätään niiden ainekset ostoslistalle.
Muuten kyllä toimintatapasi on erittäin fiksu, mutta herran jestas, jos sinulle iskee himo niin saat sen tällä kaavalla kahden viikon päästä lautasellesi? Itsellä himon yllättäessä sitä on saatava HETI, eli lähdettävä vaikka 03:30 sinne Kaaren prismaan ostamaan sitä. Toki yleensä himo on luokkaa karkki tai pizza.
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Muuten kyllä toimintatapasi on erittäin fiksu, mutta herran jestas, jos sinulle iskee himo niin saat sen tällä kaavalla kahden viikon päästä lautasellesi? Itsellä himon yllättäessä sitä on saatava HETI, eli lähdettävä vaikka 03:30 sinne Kaaren prismaan ostamaan sitä. Toki yleensä himo on luokkaa karkki tai pizza.
Niin se ei ehkä oo huono juttu että mielitekojen iskiessä siihen tulee semmonen muutaman päivän tai viikon bufferi :) Tarvihteeko niitä himoja heti saada täyteltyä, ehkä ei.

Ehkä myös tottumiskysymys. Oon töissä kauppalaivastossa, teen 12 viikon työvuoroja. Eli käytännössä aina 12 viikkoa kerrallaan rautalaivan 'vankina', siellä jos <ruoka-xyz> himot iskee niin voi kaivella kalenterin ja laskee päiviä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
108
Tämä sinänsä kuuluu tähän, ainakin minun mielestäni.

Hitaalle kassalle ei kiireisen kannata vaivautua: ”Aikamoista Vain elämää –kassaa”
Kyseessä siis "Hidas kassa-kokeilu".
Mitenkähän tälle kävi?

Tuo Kapteeni_kuolion systeemi on kyllä ihan toimiva, itse en ihan pääse noin pitkään rytmiin (18 pv), mutta kyllä säästää hermoja ja myös rahaa. Laskeskelin, että meillä tuo säästö on ollut 25% hujakoilla (saman kokoinen talous kuin kapteenilla).
 

PyleP

NOSTO
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 057
Itte ratkaisin "ongelman" käymällä lähikaupassa, perus-settiin tulee kai n.10€ lisää hintaa, mutta yleensä ei tartte jonottaa ja välillä on jännä tilanne että on ainut asiakas koko kaupassa ja on kaksikin myyjää tarvittaessa paikallepyydettävissä:cool:

Kilon juustot/isommat lihaköntsät ja erikoistuotteet toki muualta, about kerran kk.

Elämää ilman jonotusta, onko sitä;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
236
- Itsepalvelukassat joissa on vaaka siellä pakkauspuolella. Hermoja raastavaa kuunnella kun kone huutaa asettamaan tuotteen pakkaustasolle jatkuvasti eikä hyväksy seuraavaa tuotetta ennen sitä. Mahdotonta skannata kahta tuotetta samanaikaisesti. Törmännyt näihin S-ryhmän kassoilla. K-ryhmän kaupoissa tätä ei onneksi ole käytössä vaan voi ihan oman mielen mukaan skannata tavaroita Ikean tyylisesti.

- Lidlissä asiakkaat jotka parkkeeraavat ostoskärryt paistopisteen ovien eteen poikittain.

- Lidlin pullonpalautuspiste, jossa noin 50 %:n todennäköisyydellä on yksi kone pois pelistä kaupungista riippumatta.

- Alennusten puuttuminen ja sen jälkikäteen huomaaminen. Saattaa olla kyse vain jostain 50 sentistä, mutta kun alennus oli se ratkaiseva tekijä valita juuri se tuote jonkin muun sijasta, pistää se ärsyttämään.
 

kusiainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 486
Joillekkin tää on kyllä kova kynnyskysymys tämä kapula. Esimerkki: lähes tyhjä kauppa kesäpäivänä, ostat yhden jäätelön. Lyöt sen hihnalle, toinen ihminen tulee sun taakse jonoon. Jätski venailee siis ihan siinä kassan vieressä, mutta myyjää on vasta kiiruhtamassa paikalle, kun on ollut hyllyttämässä. Tämä takana ollut ei voi omaa maitopurkkiansa, leipäänsä ja juustoansa lyödä hihnalle ennen kuin laitat sen kapulan siihen :confused: Ähkivät vain turhautuneina, jos et laita sitä kapulaa siihen... Se on saatana kaks metriä pitkä se hihna, siihen voi laittaa ne ostokset ja se kassa kyllä nyt älyää, että minä ostan sen yhden jätskin, sinä ostat ne kolme muuta tuotetta jos niiden välissä on ison käärmeen verran tyhjää.

Siis tämä nyt on skenaario, jossa siellä kaupassa ei todellakaan ole kassan lähettyvillä muita asiakkaita. Se kapula on pyhä.
aika vammaiselta kyllä kuulostaa tuo. Jos tuollaisia ihmisiä on oikeasti niin taanehtiva abortointi olisi heille paikallaan.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
515
Omat kaksi ärsytyksen aihetta:
...
- hyllyvälien tukkijat, eli ihmiset jotka jäävät sen kauan kadoksissa olleen ystävänsä kanssa chattaamaan hyllyväliin koko käytävän leveydeltä
...
Tästä ihmislajista on olemassa vielä ärsyttävämpi alalaji. Ne, jotka parkkeeraavat matemaattisen tarkasti kahden käytävän risteykseen tukkien tehokkaasti molemmat käytävät ja lähtevät sitten etsimään jotain muutaman metrin päästä. Jos kosket kärryyn tehdäksesi hiukan tilaa ohi menoa varten, he säntäävät haukkana paikalle tai alkavat etäämpää kovaäänisesti puolustaa oikeuksiaan. Tunkeilijatutka ei kuitenkaan toimi niiden suhteen, jotka epätietoisesti jäävät kärryjen taakse lisätulpaksi hämmästelemään.

Ja itseäni ärsyttää suuresti väärät hinnat. Oho, eikö tarjoushintaa oltukaan viety järjestelmään?? Oho, sehän onkin vanha/uusi/whatever kalliimpi hinta!! Oho, tarjouslappu oli jäänyt hyllynreunaan!! Oho, tämä on väärä hintalappu!! Ei sen nyt niin väliä maksaako se keksipaketti euron ja kolme senttiä vai euron ja kaksi senttiä mutta sillä hinnallahan myytte minkä ilmoitatte. Ihan periaatteesta. Tuntuu kuin nämä olisivat yleistymään päin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
865
Ja itseäni ärsyttää suuresti väärät hinnat. Oho, eikö tarjoushintaa oltukaan viety järjestelmään?? Oho, sehän onkin vanha/uusi/whatever kalliimpi hinta!! Oho, tarjouslappu oli jäänyt hyllynreunaan!! Oho, tämä on väärä hintalappu!! Ei sen nyt niin väliä maksaako se keksipaketti euron ja kolme senttiä vai euron ja kaksi senttiä mutta sillä hinnallahan myytte minkä ilmoitatte. Ihan periaatteesta. Tuntuu kuin nämä olisivat yleistymään päin.
Minä taas en ymmärrä ihmisiä, jotka jaksaa syynätä kassakuitteja läpi; en ole vuosiin katsonut mitään hintoja maksamisen yhteydessä tai jälkikäteen. Hyllyn reunojen hintoja toki tulee katseltua tuotteita valitessa. Uskoisin, että ne hinnoitteluvirheet menee pitkässä juoksussa tasan molempiin suuntiin. Tai jos näin ei ole, niin joka tapauksessa omilla valinnoilla olisi potentiaalia kuitata moninkertaisesti se menetetty (pieni) summa. En kuitenkaan aina osta halvinta laatua, vaan ostopäätökset perustuvat hinnan ohella myös muihin seikkoihin.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
515
Eikun omasta kokemuksesta. Muutaman kerran kuukaudessa on joku pikkuvirhe, muutaman kerran vuodessa sellainen josta jaksaa avautua enemmänkin. Viimeksi viime viikolla Jysk ja 15 euroa piti hakee seuraavana päivänä. Jos ensivilkaisulla en virhettä kassalla huomaa en viitsi alle vitosesta valittaa, heti huomattu heti oikaisuun kumpaankin suuntaan. Enpä muista milloin viimeksi olisi ollut minkäänlaista virhettä asiakkaan hyväksi.

E: musta tuntuu että joskus viime vuosituhannella virheitä oli niin harvassa että kuittia ei tarvinnut edes käydä läpi paitsi jos loppusumma poikkesi huomattavasti arviosta. Silloinkin se oli tavallisesti joku user error.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 199
Ja päättelet tämän siitä kun porukka ei rageta foorumeilla siitä kuin saivat vitosen liikaa takaisin?
Ihan loogisesti ajatellen niin kyllä asiakas todennäköisesti maksaa liian paljon kuin liian vähän.
Millaisessa tilanteessa järjestelmässä olisi liian alhainen hinta?
-Tuotteesta on tullut on uusi kalliimpi erä, eikä hintaa ole huomattu korottaa ylöspäin järjestelmään.
Entä missä tilanteissa asiakas voisi maksaa liian?
-Tuote on tarjouksessa, mutta hintaa ei ole muutettu järjestelmään.
-Loppuerä myydään halvemmalla pois.
-Päiväystuotteet
-Uusi erä on halvempi, mutta hintaa ei vaihdeta järjestelmään
Sitten kun vielä muistetaan että ihmiset todennäköisemmin ostavat tarjouksessa olevan suosikkituotteensa, niin voidaan että paljon todennäköisemmin hinnoitteluvirhe on juuri ylöspäin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 195
Ihan loogisesti ajatellen niin kyllä asiakas todennäköisesti maksaa liian paljon kuin liian vähän.
Millaisessa tilanteessa järjestelmässä olisi liian alhainen hinta?
-Tuotteesta on tullut on uusi kalliimpi erä, eikä hintaa ole huomattu korottaa ylöspäin järjestelmään.
Entä missä tilanteissa asiakas voisi maksaa liian?
-Tuote on tarjouksessa, mutta hintaa ei ole muutettu järjestelmään.
-Loppuerä myydään halvemmalla pois.
-Päiväystuotteet
-Uusi erä on halvempi, mutta hintaa ei vaihdeta järjestelmään
Sitten kun vielä muistetaan että ihmiset todennäköisemmin ostavat tarjouksessa olevan suosikkituotteensa, niin voidaan että paljon todennäköisemmin hinnoitteluvirhe on juuri ylöspäin.
Njoo... päällimmäisenä mulla oli mielessä se että kassa antaa vaihtorahat väärin suuntaan tai toiseen, mutta se toki pätee vain käteismaksuun.

Varsinaisista hinnoitteluvirheistä varmaan pienten tuotteiden osalta suurin osa jää huomaamatta. Tyyliin ainakin tuhat kertaa olen ostanut maitoa, ikinä en ole katsonut mitä sen pitäisi maksaa enkä myöskään kuitista sitä minkä siitä maksoin. Sama pätee moneen muuhunkin päivittäistavaraan/ruokaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 249
Kyllä sieltä kuitista kannattaa tsekata sellaiset yli 10 euron yksittäistuotteet. Kyllä niitä välillä tulee että jää joku tarjous saamatta ellei sitä erikseen tajua vaatia. Ja tosiaan nämä keissit menee aina kaupan hyväksi, ei ole olemassa mitään sellaisia tasapainottavia 10 euron virheitä asiakkaan hyväksi.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
Minä taas en ymmärrä ihmisiä, jotka jaksaa syynätä kassakuitteja läpi; en ole vuosiin katsonut mitään hintoja maksamisen yhteydessä tai jälkikäteen. Hyllyn reunojen hintoja toki tulee katseltua tuotteita valitessa. Uskoisin, että ne hinnoitteluvirheet menee pitkässä juoksussa tasan molempiin suuntiin. Tai jos näin ei ole, niin joka tapauksessa omilla valinnoilla olisi potentiaalia kuitata moninkertaisesti se menetetty (pieni) summa. En kuitenkaan aina osta halvinta laatua, vaan ostopäätökset perustuvat hinnan ohella myös muihin seikkoihin.
Mä taas melkein aina vilkaisen kauppakuitin läpi. Miksikö? Ne virheet..ei näitä monesti satu mutta aina joskus menee niin että se -30% jää huomioimatta tai vaikka joku hyllyllä ollut tarjouslappu ei olekaan päivitetty järjestelmään. Ja kuten tuossa todettua niin menee aina kaupan hyväksi nuo. Toisekseen olen yleensäkin kiinnostunut mihin rahani menevät, vaikka en anna hinnan isosti vaikuttaa ostopäätökseen (maku ja laatu ennen hintaa) niin mua vaan kiinnostaa tietää miksi ostoskori maksoi sen 30€ tällä kertaa. Ja tuosta on sekin hyvä puoli että kun käy eri kaupoissa niin on heti hajulla jos joku tuote on halvempaa.

Mutta eihän monet noita hintoja seuraa tippaakaan. On mullakin kavereita joilla ei ole mitään hajua paljonko kauppaan meni ja mihin se meni. Joitain ihmisiä ei vain hinnat kiinnosta.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 725
Ihan loogisesti ajatellen niin kyllä asiakas todennäköisesti maksaa liian paljon kuin liian vähän.
Millaisessa tilanteessa järjestelmässä olisi liian alhainen hinta?
Joskus kuulemma kassa laskee isomman erän väärin ja veloittaa vähäisemmän määrän kuin mitä ostetaan. ( kalja )
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 417
Ostin 12 hehkulampun pakkauksen ja kotona huomasin maksaneeni vain yhden.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
766
Mites noissa kotiinkuljetuksissa pakastetuotteet, ovatko olleet sulaneita vai tuovatko ne eri kasseissa?
Ajatuksena oli kanssa ruveta kesän mittaa siirtymään tuohon kotiinkuljetukseen ja katsoa putoaako ruokakustannukset kun jäävät heräteostokset pois.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 195
Mites noissa kotiinkuljetuksissa pakastetuotteet, ovatko olleet sulaneita vai tuovatko ne eri kasseissa?
Ajatuksena oli kanssa ruveta kesän mittaa siirtymään tuohon kotiinkuljetukseen ja katsoa putoaako ruokakustannukset kun jäävät heräteostokset pois.
Kylmäautolla kuljettavat kotiovelle saakka.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 707
Eli ei ole pakkaskuljetus?
Varmaan jonkin alan ammattilaisen mielestä kylmäkuljetuksella ja pakkaskuljetuksella on jotain teoreettista eroa, mutta maallikon näkemys teppo mörön vastauksesta on, että pakkastuotteet tulevat pakastettuina kotiovelle saakka.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
766
No kyllä sillä hieman on eroa onko se esim jäätelöpaketti tuntikaupalla plus asteisessa kuljetuksessa :drool:
Mut se ot:sta jos jollakin on ihan varmaa tietoa niin olisi jees.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 410
On nuo pakastetuotteet ainakin meille tullut omaan pussiin pakattuna ja sen verran kylminä että kyllä siinä autossa joku pakastin on. Ei ole ollut sulamisen merkkejä ja ovat tosiaan niin kylmiä että ovelta pakastimeen -matkalla tuntuu että näpit jäätyy.
 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Nuorille äideille tuntuu olevan helvetin vaikea hahmottaa sen ostoskärryn (jossa se kitisevä kakarakin istuu) mittoja. Miten vitussa ne onnistuu tukkimaan käytävät, kassat ja koko marketin? Kysyn toki kohteliaasti "anteeksi, pääseekö tästä?" Mutta jos somettamiselta ei äityli kerkeä muuta kun katsoa vittumaisesti takaisin vaivautumatta siirtämään kärryään pois keskeltä käytävää, ajan ns. päin. Siinä kohtaa tulee liikettä ja vittuilua, kun Vilma-Pertin kaupassa avattu pillimehu tippuu, ja tärkeä fasepäivitys keskeytyy.
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Mites noissa kotiinkuljetuksissa pakastetuotteet, ovatko olleet sulaneita vai tuovatko ne eri kasseissa?
Ajatuksena oli kanssa ruveta kesän mittaa siirtymään tuohon kotiinkuljetukseen ja katsoa putoaako ruokakustannukset kun jäävät heräteostokset pois.
Kauppahalli24.fi pakasteet on vielä jäässä, kun toimitus tulee.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Kassajonot, jos sitä välikapulaa ei ole niin hihnalle ei voi laittaa tavaroita?

Paikallisessa kaupassa ei ollut kuin yksi välikapula ja paljon asiakkaita joilla oli yksi tai kaksi tuotetta, no kassahihnaa oli 2m tyhjää kun edessä oleva pariskunta ei laittanut ostoksia siihen kun ei ole sitä kapulaa, sitten kun se kapula siihen tuli alettiin vasta tyhjentämään ostoksia yksi kerrallaan siihen hihnalle niin että kassakin joutui odottamaan niitä tuotteita että se hihna saa kuljetettua ne hänelle:facepalm:

Tämä kaikki ruuhka aikaan että varmasti hidastetaan kaikkien matkaa.
 
Viimeksi muokattu:

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
..tai ylipäätään sen kapulan laittaminen. Jos edellinen asiakas ei sitä tee, yleensä läimäytän sen silleen kuuluvasti hihnalle, ja yleensä sen viimeisen tuotteen päälle. Jep olen vittumainen noille kapulaperseilijöille.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
..tai ylipäätään sen kapulan laittaminen. Jos edellinen asiakas ei sitä tee, yleensä läimäytän sen silleen kuuluvasti hihnalle, ja yleensä sen viimeisen tuotteen päälle. Jep olen vittumainen noille kapulaperseilijöille.
Pelle taidat olla sinä. Miksi ihmeessä se olisi sen edellisen asiakkaan tehtävä laittaa kapula ostostensa perään, eikä sen mahdollisen seuraavan asiakkaan? Ei ole olemassa mitään sääntöä kenen se kapula kuuluu siihen laittaa joten laita se kapula siihen äläkä vedä mitään lapsellista itkupotkuraivaria.
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
748
Pelle taidat olla sinä. Miksi ihmeessä se olisi sen edellisen asiakkaan tehtävä laittaa kapula ostostensa perään, eikä sen mahdollisen seuraavan asiakkaan? Ei ole olemassa mitään sääntöä kenen se kapula kuuluu siihen laittaa joten laita se kapula siihen äläkä vedä mitään lapsellista itkupotkuraivaria.
Samaa mietin. Ite kyl laitan kapulan mutta ei se nyt kovin vakavaa ole, jos ei ole joku sitä laittanut saatikaan että tekee jonkun naurettavan esityksen siitä :sgiggle:
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 898
Pelle taidat olla sinä. Miksi ihmeessä se olisi sen edellisen asiakkaan tehtävä laittaa kapula ostostensa perään, eikä sen mahdollisen seuraavan asiakkaan? Ei ole olemassa mitään sääntöä kenen se kapula kuuluu siihen laittaa joten laita se kapula siihen äläkä vedä mitään lapsellista itkupotkuraivaria.
Kapuloiden laittamisessa kassahihnalle on vähän sama juttu kuin rullaportaissa seisominen väärällä puolella. Ei siitä mitään virallista lakia ole olemassa, mutta olisi silti mukava jos kaikki tajuaisivat miten homma toimii parhaiten.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 159
Pelle taidat olla sinä. Miksi ihmeessä se olisi sen edellisen asiakkaan tehtävä laittaa kapula ostostensa perään, eikä sen mahdollisen seuraavan asiakkaan? Ei ole olemassa mitään sääntöä kenen se kapula kuuluu siihen laittaa joten laita se kapula siihen äläkä vedä mitään lapsellista itkupotkuraivaria.
Loogisestihan homma toimii niin, että kapulalla osoitat mihin asti aiot maksaa. Jos takana ei ole ketään ja hihnalle jää paljon tyhjää, niin kassa kyllä tajuaa, että asiakas vaihtuu ja kapulalle ei ole tarvetta.

Yleensä laitan kapulan jos edellä olija ei sitä osaa tehdä tai tyhjää ei hihnalle ostosten väliin jää reilusti. Toisinaan tietty lapsettaa ja täytyy kouluttaa ihmisiä oikeille tavoille, jolloin jätän tyynesti laittamatta niin, että edellä olija saa sitten selitellä, että "en minä tuota enää ostakaan".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 249
Toisinaan tietty lapsettaa ja täytyy kouluttaa ihmisiä oikeille tavoille, jolloin jätän tyynesti laittamatta niin, että edellä olija saa sitten selitellä, että "en minä tuota enää ostakaan".
Mulla ei ole varsinaisesti ongelmia tämän kanssa kun ei siinä seistessä oikeastaan mitään muutakaan tekemistä ole kuin laitella kapuloita sinne sun tänne. Mutta tämä on toki ihan houkutteleva skenaario että jos edellä oleva ei laita kapulaa, niin pistää omat kamansa siihen samaan kasaan edellä olevan kanssa :) Se käy ikään kuin keskustelunavauksesta, oletan.
 

ttppii

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
567
Kapuloiden laittamisessa kassahihnalle on vähän sama juttu kuin rullaportaissa seisominen väärällä puolella. Ei siitä mitään virallista lakia ole olemassa, mutta olisi silti mukava jos kaikki tajuaisivat miten homma toimii parhaiten.
Rullaportaissa väärällä puolella seisominen haittaa niitä, jotka haluavat kiirehtiä. Sillä että kenen "tehtävä" on se kapula laittaa ei ole paskaakaan väliä eikä haittaa yhtään kenellekkään. Minullekin käsityskyvyn ulkopuolella moisesta stressaaminen tai tuittuileminen. Jos edeltävä asiakas ei ole laittanut, niin voi sitten laittaa itse omien ostoksien eteen, ei ole vi*un väliä kumminkaan päin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 580
Viestejä
4 204 975
Jäsenet
70 920
Uusin jäsen
Bruski

Hinta.fi

Ylös Bottom