Matalapalkkaisten työvoimaperäisten maahanmuuttajien kohdalla siteeraan Halla-ahoa: Kun matalapalkkaista työtä tekevä maahanmuuttaja huomaa, että hän saa saman rahan, tai jopa enemmän, tekemättä yhtään mitään, jättäytyy maahanmuuttaja työttömäksi. Niin kauan kuin sosiaalituki-ja asumistukijärjestelmää ei uudelleenjärjestetä, kukaan tervejärkinen maahanmuuttaja ei jää 1300 eur/brutto duuneihin sen jälkeen kun jalka on oven välissä.Toki jos kouluttamattomia tai kaikkein matalimman koulutuksen edellyttäviä matalan osaamisen duuneja tekee joku muu (maahanmuuttaja, kausityöläinen jne.) vapautuu omaa väkeä koulutukseen ja sitä kautta sitten parempiin tai ainakin enemmän koulutusta vaativiin duuneihin. Eettisesti kovin vahvaa ajattelua sellainen ei ole. Mutta oma logiikkansa siinä kyllä on.
Mikäli taas tuomme jo koulutuksen omaavaa väkeä, nämä on lähes välittömästi niitä ”nettoveronmaksajia” johtuen siitä, että joku toinen maa ja/tai heidän perheensä on investoinut ne alkuvuodet ja sen koulutuksen. Eettisesti tämä ei tietysti ole juuri sen vahvempaa ajattelua, koska heidän osaamisensa ja työpanoksensa on sitten pois siitä maasta, joka heihin on investoinut.
Mutta kieltämättä näiden koulutettujen työntekijöiden houkuttelemisessa on myös oma logiikkansa eli ns. maiden ja työnantajien kilpailu työntekijämarkkinkilla ja ajatus siitä, että onnistuneet rekryt ovat ansaittuja tai oikeutettuja voittoja siinä kilpailussa.
Nettoveronmaksaja termi tosin ylipäätään on hieman virheellinen, sillä kokonaisuutena meistä vain harva on koko elämänkulku mukaanlukien nettomaksaja (itsekään tuskin tulen olemaan, vaikka olen nykyisin 9. tulodesiilissä), eikä yhteiskunnan rahoitus sitä edes mitenkään edellytä. Kysymys on virtauksesta ja paljon tärkeämpi on kulloisenkin hetken huoltosuhde siinä virtauksessa. Saavuttaakseen riittävän tehokkuuden se virtaus sitten taas edellyttää väestönkasvua, ja jo nykyisin meidän ikääntyminen on niin suurta ja lisääntyminen on niin heikkoa, että (se meidän aivan liian vähäinen) väestönkasvu tulee enää maahanmuutosta.
Nimenomaan epäsuotuisa ikäpyramidi on myös se, mikä patistaa jatkuvaan työllisyysasteen nostamiseen. Tavoitteisiinhan on päästy nytkin, mutta silti jo tiedetään, ettei se riitä ja korkeampia tavoitteita asetetaan juuri siksi.
Edes niitä ulkomaalaisia siivoojia tarvita mihinkään, koska siivoojia löytyy ihan Suomestakin. Olen henkilökohtaisesti keskustellut toimistosiivousta ikänsä tehneen kantasuomalaisen naisen kanssa. Hän kertoi minulle, että ulkomaalaiset valtaavat alan koska suostuvat tekemään "vieläkin halvemmalla". Siis siihen asti, kun jalka on oven välissä ja tukiluukut ovat auenneet.
Kokoomuksen ajama saatavuusharkkinan poisto ei koske koulutetun väestön tuomista. Pakistanista ja Intiasta voi tuoda insinöörin jo tällä hetkellä ilman saatavuusharkintaa. Olen ollut ikäni teollisuudessa ja tiedän, ettei siihen ole mitään oikeita esteitä.
Jos olisi pääsy dataan, olisi erittäin helppo todistaa kolmansista maista tulleiden ihmisten verotiedoista, että tällainen maahanmuutto on rajusti tappiollista Suomelle. Kuten sanottua, suomalainen keskiluokka maksaa tämän pelleilyn.