• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Keskustelua Kansallisesta Kokoomuksesta

Toki jos kouluttamattomia tai kaikkein matalimman koulutuksen edellyttäviä matalan osaamisen duuneja tekee joku muu (maahanmuuttaja, kausityöläinen jne.) vapautuu omaa väkeä koulutukseen ja sitä kautta sitten parempiin tai ainakin enemmän koulutusta vaativiin duuneihin. Eettisesti kovin vahvaa ajattelua sellainen ei ole. Mutta oma logiikkansa siinä kyllä on.

Mikäli taas tuomme jo koulutuksen omaavaa väkeä, nämä on lähes välittömästi niitä ”nettoveronmaksajia” johtuen siitä, että joku toinen maa ja/tai heidän perheensä on investoinut ne alkuvuodet ja sen koulutuksen. Eettisesti tämä ei tietysti ole juuri sen vahvempaa ajattelua, koska heidän osaamisensa ja työpanoksensa on sitten pois siitä maasta, joka heihin on investoinut.
Mutta kieltämättä näiden koulutettujen työntekijöiden houkuttelemisessa on myös oma logiikkansa eli ns. maiden ja työnantajien kilpailu työntekijämarkkinkilla ja ajatus siitä, että onnistuneet rekryt ovat ansaittuja tai oikeutettuja voittoja siinä kilpailussa.

Nettoveronmaksaja termi tosin ylipäätään on hieman virheellinen, sillä kokonaisuutena meistä vain harva on koko elämänkulku mukaanlukien nettomaksaja (itsekään tuskin tulen olemaan, vaikka olen nykyisin 9. tulodesiilissä), eikä yhteiskunnan rahoitus sitä edes mitenkään edellytä. Kysymys on virtauksesta ja paljon tärkeämpi on kulloisenkin hetken huoltosuhde siinä virtauksessa. Saavuttaakseen riittävän tehokkuuden se virtaus sitten taas edellyttää väestönkasvua, ja jo nykyisin meidän ikääntyminen on niin suurta ja lisääntyminen on niin heikkoa, että (se meidän aivan liian vähäinen) väestönkasvu tulee enää maahanmuutosta.
Nimenomaan epäsuotuisa ikäpyramidi on myös se, mikä patistaa jatkuvaan työllisyysasteen nostamiseen. Tavoitteisiinhan on päästy nytkin, mutta silti jo tiedetään, ettei se riitä ja korkeampia tavoitteita asetetaan juuri siksi.
Matalapalkkaisten työvoimaperäisten maahanmuuttajien kohdalla siteeraan Halla-ahoa: Kun matalapalkkaista työtä tekevä maahanmuuttaja huomaa, että hän saa saman rahan, tai jopa enemmän, tekemättä yhtään mitään, jättäytyy maahanmuuttaja työttömäksi. Niin kauan kuin sosiaalituki-ja asumistukijärjestelmää ei uudelleenjärjestetä, kukaan tervejärkinen maahanmuuttaja ei jää 1300 eur/brutto duuneihin sen jälkeen kun jalka on oven välissä.

Edes niitä ulkomaalaisia siivoojia tarvita mihinkään, koska siivoojia löytyy ihan Suomestakin. Olen henkilökohtaisesti keskustellut toimistosiivousta ikänsä tehneen kantasuomalaisen naisen kanssa. Hän kertoi minulle, että ulkomaalaiset valtaavat alan koska suostuvat tekemään "vieläkin halvemmalla". Siis siihen asti, kun jalka on oven välissä ja tukiluukut ovat auenneet.

Kokoomuksen ajama saatavuusharkkinan poisto ei koske koulutetun väestön tuomista. Pakistanista ja Intiasta voi tuoda insinöörin jo tällä hetkellä ilman saatavuusharkintaa. Olen ollut ikäni teollisuudessa ja tiedän, ettei siihen ole mitään oikeita esteitä.

Jos olisi pääsy dataan, olisi erittäin helppo todistaa kolmansista maista tulleiden ihmisten verotiedoista, että tällainen maahanmuutto on rajusti tappiollista Suomelle. Kuten sanottua, suomalainen keskiluokka maksaa tämän pelleilyn.
 
Toki jos kouluttamattomia tai kaikkein matalimman koulutuksen edellyttäviä matalan osaamisen duuneja tekee joku muu (maahanmuuttaja, kausityöläinen jne.) vapautuu omaa väkeä koulutukseen ja sitä kautta sitten parempiin tai ainakin enemmän koulutusta vaativiin duuneihin. Eettisesti kovin vahvaa ajattelua sellainen ei ole. Mutta oma logiikkansa siinä kyllä on.

Mikäli taas tuomme jo koulutuksen omaavaa väkeä, nämä on lähes välittömästi niitä ”nettoveronmaksajia” johtuen siitä, että joku toinen maa ja/tai heidän perheensä on investoinut ne alkuvuodet ja sen koulutuksen. Eettisesti tämä ei tietysti ole juuri sen vahvempaa ajattelua, koska heidän osaamisensa ja työpanoksensa on sitten pois siitä maasta, joka heihin on investoinut.
Mutta kieltämättä näiden koulutettujen työntekijöiden houkuttelemisessa on myös oma logiikkansa eli ns. maiden ja työnantajien kilpailu työntekijämarkkinkilla ja ajatus siitä, että onnistuneet rekryt ovat ansaittuja tai oikeutettuja voittoja siinä kilpailussa.

Nettoveronmaksaja termi tosin ylipäätään on hieman virheellinen, sillä kokonaisuutena meistä vain harva on koko elämänkulku mukaanlukien nettomaksaja (itsekään tuskin tulen olemaan, vaikka olen nykyisin 9. tulodesiilissä), eikä yhteiskunnan rahoitus sitä edes mitenkään edellytä. Kysymys on virtauksesta ja paljon tärkeämpi on kulloisenkin hetken huoltosuhde siinä virtauksessa. Saavuttaakseen riittävän tehokkuuden se virtaus sitten taas edellyttää väestönkasvua, ja jo nykyisin meidän ikääntyminen on niin suurta ja lisääntyminen on niin heikkoa, että (se meidän aivan liian vähäinen) väestönkasvu tulee enää maahanmuutosta.
Nimenomaan epäsuotuisa ikäpyramidi on myös se, mikä patistaa jatkuvaan työllisyysasteen nostamiseen. Tavoitteisiinhan on päästy nytkin, mutta silti jo tiedetään, ettei se riitä ja korkeampia tavoitteita asetetaan juuri siksi.
Nykyaikana itse saan ohjattavakseni huonosti Englantia/Suomea osaavia ulkomaalaisia opastavakseni jota joutuu paapomaan kädestä pitäen työelämässä perus asioita. Tämä on sitä tulevaisuutta nykyaikana, mitä onneksi teidän korkee palkkaset ei tarvitse tehdä.
 
Mikäli taas tuomme jo koulutuksen omaavaa väkeä, nämä on lähes välittömästi niitä ”nettoveronmaksajia” johtuen siitä, että joku toinen maa ja/tai heidän perheensä on investoinut ne alkuvuodet ja sen koulutuksen. Eettisesti tämä ei tietysti ole juuri sen vahvempaa ajattelua, koska heidän osaamisensa ja työpanoksensa on sitten pois siitä maasta, joka heihin on investoinut.
Ellei sit rekryä maista, joissa jokainen maksaa oman koulutuksensa...
 
Ellei sit rekryä maista, joissa jokainen maksaa oman koulutuksensa...
Jos katsot esim. kansantalouden ja yhteiskunnan kehittymisen kannalta, sillä ei ole merkitystä onko (pääasiallinen) maksaja ollut yksityinen (perhe/suku) vai julkinen sektori vai niiden yhdistelmä.
Jos katsot kapeammin henkilön itsensä tai perheen/suvun kannalta, sitten tilanne on toki toisin.
 
Miia Autero eroaa kokoomuksesta. Kataisen entinen erityisavustaja ja Kataisen nimittämä kabinettipäällikkö. Rydmanin tapaus ilmeisesti vaikuttanut eropäätökseen.




Ilmeisesti kokoomuksessa ottaa koville kun useampi henkilö nyt haukkumassa twitterissä.

 
Miia Autero eroaa kokoomuksesta. Kataisen entinen erityisavustaja ja Kataisen nimittämä kabinettipäällikkö. Rydmanin tapaus ilmeisesti vaikuttanut eropäätökseen.



Ilmeisesti kokoomuksessa ottaa koville kun useampi henkilö nyt haukkumassa twitterissä.


Kuten olen kirjoittanut, olen kauan sitten nuorena aikuisena kannattanut Kokoomusta. Nykyään vanhempana ja toivottavasti viisaampana en edes tiedä, mitä nykyinen Kokoomus edustaa. Isänmaa, koti ja konservatiivisuus ovat hävinneet täysin puolueen arvopohjasta.

Esimerkiksi tämä trans-laki. Minulla ei ole kertakaikkiaan mitään seksuaalivähemmistöihin kuuluvia henkilöitä vastaan. Läheiseen tuttavapiiriini kuuluu viiteryhmään kuuluva henkilö.

En kuitenkaan mitenkään kykene käsittämään sitä, että Suomessa tulisi voida pelkällä omalla ilmoituksella vaihtaa sukupuolta, ilman mitään muita toimenpiteitä.

Eli jos minä isokokoisena äijänä netissä klikkaan sukupuoleni naiseksi, niin kuukauden mittaisen "harkinta-ajan" jälkeen voin tallustella naisten pukuhuoneeseen sänki naamassa ja kulkuset haaroissa heiluen, ja kukaan ei mahda minulle mitään. Jos joku edes kyseenalaistaa aikomukseni, voin haastaa ko tahon käräjille transfobiasta ja sukupuolisyrjinnästä.

Aivan kertakaikkisen järjetöntä, mutta niin vain Kokoomus kiltisti äänestää vihervasemmiston mukana.
 
Viimeksi muokattu:
Kuten olen kirjoittanut, olen kauan sitten nuorena aikuisena kannattanut Kokoomusta. Nykyään vanhempana ja toivottavasti viisaampana en edes tiedä, mitä nykyinen Kokoomus edustaa. Isänmaa, koti ja konservatiivisuus ovat hävinneet täysin puolueen arvopohjasta.

Esimerkiksi tämä trans-laki. Minulla ei ole kertakaikkiaan mitään seksuaalivähemmistöihin kuuluvia henkilöitä vastaan. Läheiseen tuttavapiiriini kuuluu viiteryhmään kuuluva henkilö.

En kuitenkaan mitenkään kykene käsittämään sitä, että Suomessa tulisi voida pelkällä omalla ilmoituksella vaihtaa sukupuolta, ilman mitään muita toimenpiteitä.

Eli jos minä isokokoisena äijänä netissä klikkaan sukupuoleni naiseksi, niin kuukauden mittaisen "harkinta-ajan" jälkeen voin tallustella naisten pukuhuoneeseen sänki naamassa ja kulkuset haaroissa heiluen, ja kukaan ei mahda minulle mitään. Jos joku edes kyseenalaistaa aikomukseni, voin haastaa ko tahon käräjille transfobiasta ja sukupuolisyrjinnästä.

Aivan kertakaikkisen järjetöntä, mutta niin vain Kokoomus kiltisti äänestää vihervasemmiston mukana.
Sveitsistä voisi katsoa esimakua, siellä laki on jo käytössä. Mitä siellä on tapahtunut?
 
Tuskinpa, vaikka irvokasta onkin että tuo on kohta edes mahdollista.
Ai sen takia että joku vaihtaa henkkareihin m->f? En muista että uimahallissa olisi ikinä edes kysytty papereita vaan ne - meemimäisesti - olettaa sukupuolen. Jos siis pervo pystyy joko näyttämään niin naiselta tai jankkaamaan että kyllä on nainen tarpeeksi uskottavasti että päästetään naisten puolelle (miksei kukaan ole huolissaan toisin päin?) niin mikään ei muutu sen suhteen. Selkeä paljastelu tai - varsinkin lasten - seksuaalinen häirintä lienee sekä rikollista että sosiaalisesti erittäin paheksuttua sukupuolesta huolimatta
 
Ai sen takia että joku vaihtaa henkkareihin m->f? En muista että uimahallissa olisi ikinä edes kysytty papereita vaan ne - meemimäisesti - olettaa sukupuolen. Jos siis pervo pystyy joko näyttämään niin naiselta tai jankkaamaan että kyllä on nainen tarpeeksi uskottavasti että päästetään naisten puolelle (miksei kukaan ole huolissaan toisin päin?) niin mikään ei muutu sen suhteen. Selkeä paljastelu tai - varsinkin lasten - seksuaalinen häirintä lienee sekä rikollista että sosiaalisesti erittäin paheksuttua sukupuolesta huolimatta
Siinä vaiheessa ku Reiska Rahikainen kyrpä jäykkänä läähättää naisten pukuhuoneessa soitetaan poliisi ja irstailija viedään pois. Jatkossa ei voi mitään tai ehkä poliisille soittaja viedään pois.

Suurempi ongelma on kuitenkin naistenurheilussa, terveydenhuollossa, tilastoissa yms. kun nainen ei enää tarkoita naista eikä mies miestä vaan mielenterveysongelmaiset ja cross-dressing pervot voi sekoittaa systeemiä ilmoituksella.
 
Siinä vaiheessa ku Reiska Rahikainen kyrpä jäykkänä läähättää naisten pukuhuoneessa soitetaan poliisi ja irstailija viedään pois. Jatkossa ei voi mitään tai ehkä poliisille soittaja viedään pois.
epäilen vahvasti. Luultavasti Reiska pidätetään - ja saa porttikiellon ainakin siihen uimahalliin - jos hän kyrpä pystyssä läähättää poikien puolella. Tuo ei muutu tämän lain mukana
Suurempi ongelma on kuitenkin naistenurheilussa, terveydenhuollossa, tilastoissa yms. kun nainen ei enää tarkoita naista eikä mies miestä vaan mielenterveysongelmaiset ja cross-dressing pervot voi sekoittaa tilatoja ilmoituksella.
Terveydenhuollossa varmaan merkkaa muut asiat kuin paperit ja toivon todella että ammattilaiset ovat samaa mieltä. Sikäli kun on puhe korjaushoitoja saavasta henkilöstä ei laki ymmärtääkseni enää muutu ja taas ammattilaiset tietänevät että myös tällaista esiintyy. Ihmisillä on myös muita poikkeamia keskiarvosta kuin transsukupuolisuus

urheilussa ymmärtääkseni vedetään raja testotasojen perusteella eikä tämäkään muutu

Ja tilastot. Harmi että spoilasit. Olin juuri suunnitellut parin kaverin kanssa vaihtaa äidinkieltä, sukupuolta ja kotikuntaa sekä uskontoa ihan vaan for shits and giggles. Joku 100k parasta kaveria kun saa jäynään mukaan näkyy tilastoissa pieni näppy
 
urheilussa ymmärtääkseni vedetään raja testotasojen perusteella eikä tämäkään muutu

Eikös tässä ole jotain muutosta tulossa, että transut ei naisena voi esiintyä, jos ovat vuosikymmeniä olleet miehiä. Tästähän oli tämä Case Transuimari Jenkeissä, joka oli miehenä jossain top-500 joukossa ja "naisena" voitti about kaikki.
 
Eikös tässä ole jotain muutosta tulossa, että transut ei naisena voi esiintyä, jos ovat vuosikymmeniä olleet miehiä. Tästähän oli tämä Case Transuimari Jenkeissä, joka oli miehenä jossain top-500 joukossa ja "naisena" voitti about kaikki.
En tiedä onko tai että mikä olisi oikea ratkaisu. Kolmas sarja jäisi aika pieneksi. Ymmärtääkseni tuo on laji- ja järjestökohtainen sääntö eikä liity Suomen tulevaan lakiin? Ja jos oikein muistan niin tuo henkilö pärjäsi yksissä kisoissa eikä jatkuvasti. Lienee kuitenkin totta että jos on käynyt murrosiän poikana (tai doupannut) saa etuja joita ei voi tasoittaa
 
Niin kokoomuksessa? Vai meinaatko, että Jussi Halla-aho, Sanna Marin, ja.. Pekka Toveri?
Halla-ahon tilanne onkin varsin jänskä. Pää ei kestänyt puolueen puheenjohtajuuden julkisuutta- entä jos on puolueen ääniharava ja PS on ministeripuolue, et jättäytyykö Jh-a taustalle tekemään lapsia avustajien kanssa vai ottaako ministeripestin kuitenkin vastaan. Ylipäänsä jos Jh-a ei kykene mitenkään kantamaan vastuuta niin miksi sitä edes äänestettäisiin niin paljon. No, toki niin käy, mutta siinä mietittävää jokaiselle.
 
Halla-ahon tilanne onkin varsin jänskä. Pää ei kestänyt puolueen puheenjohtajuuden julkisuutta- entä jos on puolueen ääniharava ja PS on ministeripuolue, et jättäytyykö Jh-a taustalle tekemään lapsia avustajien kanssa vai ottaako ministeripestin kuitenkin vastaan. Ylipäänsä jos Jh-a ei kykene mitenkään kantamaan vastuuta niin miksi sitä edes äänestettäisiin niin paljon. No, toki niin käy, mutta siinä mietittävää jokaiselle.
Eikös hän ollut ihan normaalin kauden? Jäikö jokin nyt kismittämään kun ei jatkanut puheenjohtajana ja tämän vuoksi et enää tule äänestämään perussuomalaisia?
 
Eikös hän ollut ihan normaalin kauden? Jäikö jokin nyt kismittämään kun ei jatkanut puheenjohtajana ja tämän vuoksi et enää tule äänestämään perussuomalaisia?
No Jh-a kait ihan julkaisi salatun kirjeen jossa taustoittaa miksi ei jatka vaikka kannatusta olisi puolueessa ollut. Niin joku jänistäminen kait tossa on pakko olla taustalla. Yleensähän sitä sanotaan että nyt on toisen aika. Jh-a erikseen ilmoitti luopumisesta ja tosiaan siitä että on paperilla miksi mutta se on 10v ajan salaisuus. Sitä vasten on vaikea kuvitella miksi haluaisi ministeriksi.

Mut kokoomusketju, että ehkä tän voi siirtää ps ketjuun.

Mut noin muuten, jos PS päätyy kokoomuksen apupuolueeksi, niin mitäs yhteistä noilla on.
 
Kokoomuksen Orpo ja Persujen Purra otti Iltalehden haastattelussa yhteen.

Kokoomus pudottaisi ansiosidonnaisen päivät 400 päivästä 200 päivään. Kannattaa huomioida, jos työskentelee tuulisella yksityissektorilla.

Lisäksi Kokoomus haluaisi tuoda EU:n ulkopuolelta vuosittain kymmeniä tuhansia työvoimaperäisiä maahanmuuttajia Suomeen. Orpo ei kuitenkaan halua kertoa, mille aloille näitä maahanmuuttajia pitäisi tuoda. Hän vain toteaa, että Suomeen pitää saada "osaajia".

Suomeen on jo nyt helppo tulla ulkomailta töihin:
  • EU:n alueella, Norjassa, Islannissa, Liechtensteinissa ja Sveitsissä asuu vajaat 500 miljoonaa ihmistä, joista jokainen täysikäinen voi koska tahansa tulla esteettä Suomeen töihin
  • Insinööritason asiantuntijat ympäri maailmaa saavat helposti Suomeen työluvan
  • Duunariammattien saavatuusharkinta on monin paikoin jo poistettu: EU:n ulkopuolelta pääsee helposti rakennusalan töihin - Rakennusliitto
EU:n ulkopuolisista maista tuleva saatavuusharkintaan törmäävä maahanmuutto on lähes 100% kehitysmaista tulevaa huonosti koulutettujen ja kouluttamattomien ihmisten maahanmuuttoa. Eli nähtävästi Suomeen tulisi saada lisää ja lisää siivoojia, Wolt-kuskeja ja sosiaalitoimiston asiakkaita edellisten jatkoksi.

 
Insinööritason asiantuntijat ympäri maailmaa saavat helposti Suomeen työluvan
Itse asiassa olen lukenut että vaikka periaatteessa pitäisi mennä näin, silti tässä on hasteita ja käsittelyt kestää ja tämä pitää saada korjattua ja varmistettua että oikeasti hyvätuloiset ammattilaiset pääsee tänne helposti ja nopeasti.

Muista kohdista sun kanssa samoilla linjoilla.
 
Itse asiassa olen lukenut että vaikka periaatteessa pitäisi mennä näin, silti tässä on hasteita ja käsittelyt kestää ja tämä pitää saada korjattua ja varmistettua että oikeasti hyvätuloiset ammattilaiset pääsee tänne helposti ja nopeasti.

Muista kohdista sun kanssa samoilla linjoilla.
Suomalaiset firmat ovat tuoneet mm. Intiasta ja Pakistanista insinöörejä Suomeen. Korona-aikana oli suurlähetystöjen karanteenien vuoksi ongelmia, mutta muuten en ole kuullut vaikeuksista.

Suurin ongelma liittyy ehkä siihen, että mitä tehdä jos tulija ei koeajan kuluessa osoita kyvykkyyttään. Noista maista tulevat ihmiset yleensä elättävät kotimaassa olevan perheensä, omat vanhemmat ja vaimonkin vanhemmat. Nämä ovat hyvin ikäviä tilanteita, minkä vuoksi jotkut firmat ovat eettisistä syistä käytännössä lopettaneet ennalta tuntemattomien rekrytoimiset Intian kaltaisista maista.

Mutta jotkut näitä vetää Suomeen. Suomessa on luultavasti vähintäänkin kymmeniä ellei jopa satoja halpismaan insinöörejä pyörimässä mm. Business Finlandin puuhasteluprojekteissa. Veronmaksajat nämä puuhastelut käytännössä sitten maksaa.
 
Suomalaiset firmat ovat tuoneet mm. Intiasta ja Pakistanista insinöörejä Suomeen. Korona-aikana oli suurlähetystöjen karanteenien vuoksi ongelmia, mutta muuten en ole kuullut vaikeuksista.

Suurin ongelma liittyy ehkä siihen, että mitä tehdä jos tulija ei koeajan kuluessa osoita kyvykkyyttään. Noista maista tulevat ihmiset yleensä elättävät kotimaassa olevan perheensä, omat vanhemmat ja vaimonkin vanhemmat. Nämä ovat hyvin ikäviä tilanteita, minkä vuoksi jotkut firmat ovat eettisistä syistä käytännössä lopettaneet ennalta tuntemattomien rekrytoimiset Intian kaltaisista maista.

Mutta jotkut näitä vetää Suomeen. Suomessa on luultavasti vähintäänkin kymmeniä ellei jopa satoja halpismaan insinöörejä pyörimässä mm. Business Finlandin puuhasteluprojekteissa. Veronmaksajat nämä puuhastelut käytännössä sitten maksaa.
Nämä löytyi, kun nopeasti googlasin.


Kaksi korkeakoulututkintoa suorittanut markkinoinnin ja viestinnän ammattilainen palaa halusta päästä paremmin sisälle Suomeen. Ja tämä onnistuisi hänen mielestään parhaiten töiden kautta.
– Haluaisin viimein päästä Suomen työmarkkinoille, mutta ilman oleskelulupaa se on monimutkaista. Päätöstä on odotettu jo yli 9 kuukautta. Ilman sosiaaliturvatunnusta minulla ei ole tavallisia sosiaali- ja terveyspalveluita, Kruglova kertoo.

Östmanin mukaan tällä hetkellä kolmansista maista tulevien työntekijöiden oleskelulupaprosessi kestää liian kauan. Pitkät käsittelyajat, usein 5-18 kuukautta, johtavat monilla aloilla, erityisesti rakennusalalla, siihen, että työmaat myöhästyvät työvoiman puutteen takia.

– Migri on aloittanut myös järjestelmällisen karkotuksen kolmansien maiden työntekijöitä koskien. Esimerkiksi maalausalan työntekijöiden jatkolupia on peruttu virheellisiksi epäiltyjen tutkintotodistusten vuoksi, vaikka nämä työntekijät ovat olleet jo vuosia Suomessa ja ovat huippuammattilaisia, hän sanoi.


Suomessa kärsitään koodaripulasta, mutta kankea työluvan hakeminen lyttää monen ulkomaalaisen haaveet: "Kuulin, että se voi kestää 2-3 kuukautta"


Lupaprosessi voi kestää jopa puoli vuotta, vaikka erityisasiantuntijoiden kohdalla ei tarvita saatavuusharkintaa. Yritysten viesti on ollut jo vuosia, että kuukausien odotus on liikaa.


Joo nämä on anekdootteja ja osa vanhoja lähteitä, joten tarvitaan tarkempaa tietoa
 
Joo nämä on anekdootteja ja osa vanhoja lähteitä, joten tarvitaan tarkempaa tietoa
Jonot on ihan todellisuutta, jos haluaa hakea suomestä työpaikkaa ns. normaalisti (väliaikainen oleskelulupa + lupa hakea työpaikkaa). Jos halu saada sinut maahan tulee työpaikkalähtöisesti (=sut rekrytoidaan kun olet itse ulkomailla), niin homma menee eri kautta ja nopeasti (pari kuukautta).

Havainnot siitä miten työpaikalla asiat menee, vs. pitkäaikainen parisuhde ja suomeen muutto suomalaisen kumppanin perässä. Ensimmäinen tapaus hyvin nopea, toisessa menny yli vuosi ja vieläkään ei mitään paperia kourassa jolla saisi normaalisti tehdä töitä, vaikka kaikki laissa olevat kriteerit täyttyy.
 
Työperäisen maahanmuuton osalta Kokoomus on kyllä täysin oikeassa. Asia on pohjimmiltaan simppeli eli meillä on kolme isoa syytä miksi se on äärimmäisen tärkeää.
- Syntyvyyden lasku ja jatkuvasti pienenevät ikäluokat.
- Koulutustasomme kääntyminen laskusuuntaan.
- Työvoiman riittämättömyys

Joo. Meillä on edelleen myös paljon pitkäaikaistyöttömiä ja vajaakykyisiä. Mutta kun nämä putsaa pois, on oikeammin valtava työvoimapula. Ja putsattava heidät olisi, sillä ensinnäkään he ei kykene tai kelpaa töihin kuitenkaan (fyysinen tai mielenterveys-, addiktio-, elämäntapa-, tai rekisterimerkintäsyistä tms.).

Tietenkään meikäläisessä keskustelukulttuurissa edellämainittua ei voi sanoa ääneen eikä ainakaan näin vaalien alla.
Sen sijaan voi todeta, että nyt olisi samaan aikaan tehtävä kaikki mahdollinen niin työperäisen maahanmuuton kuin suomalaisen koulutustason kääntämiseksi takaisin nousuun.
Ja jos ne ei onnistu, voi olla 2050-2060 luvulta alkaen melko hiljaista eläkkeiden kanssa.
 
Työperäisen maahanmuuton osalta Kokoomus on kyllä täysin oikeassa. Asia on pohjimmiltaan simppeli eli meillä on kolme isoa syytä miksi se on äärimmäisen tärkeää.
- Syntyvyyden lasku ja jatkuvasti pienenevät ikäluokat.
- Koulutustasomme kääntyminen laskusuuntaan.
- Työvoiman riittämättömyys

Joo. Meillä on edelleen myös paljon pitkäaikaistyöttömiä ja vajaakykyisiä. Mutta kun nämä putsaa pois, on oikeammin valtava työvoimapula. Ja putsattava heidät olisi, sillä ensinnäkään he ei kykene tai kelpaa töihin kuitenkaan (fyysinen tai mielenterveys-, addiktio-, elämäntapa-, tai rekisterimerkintäsyistä tms.).

Tietenkään meikäläisessä keskustelukulttuurissa edellämainittua ei voi sanoa ääneen eikä ainakaan näin vaalien alla.
Sen sijaan voi todeta, että nyt olisi samaan aikaan tehtävä kaikki mahdollinen niin työperäisen maahanmuuton kuin suomalaisen koulutustason kääntämiseksi takaisin nousuun.
Ja jos ne ei onnistu, voi olla 2050-2060 luvulta alkaen melko hiljaista eläkkeiden kanssa.
Ymmärrän oikeiden osaajien työperäisen maahanmuuton.

Se mitä Kokoomus havittelee, on kouluttamattomien/äärimmäisen heikosti koulutettujen työntekijöiden massatuonti Suomeen. Kuten aiemmin sanoin, Suomen yrityksillä on jo nyt käytössä 500 miljoonan ihmisen työntekijäpooli + oikeus tuoda asiantuntijoita Suomeen mistä päin maailmaa tahansa + duunarien saatavuusharkinta on jo paikoin purettu.

Kokoomuksen ajatuksena todennäköisesti on (Kokoomus ei sano sitä ääneen), että jokainen mekaanikoksi, talonrakentajaksi, sairaanhoitajaksi jne itsensä kokema henkilö Gambiasta, Pakistanista, Ruandasta, you-name-it voisi tulla Suomeen etsimään työtä. Riittäisi että Suomeen tullessa esittää jonkun väärennetyn tutkintotodistuksen. Ihmiset jotka elävät suuressa köyhyydessä, ovat valmiita tekemään mitä tahansa päästäkseen Suomen kaltaiseen erinomaisen sosiaaliturvan maahan.

Riikka Purra on täysin oikeassa siinä, että tällaiset työvoimaperäiset maahanmuuttajat eivät ole nettoveronmaksajia Suomelle: he tulevat tänne ikuiseen minimipalkka/työttömyys/koulutus/työharjoittelu -kierteeseen.

Suomalaiset veronmaksajat sitten pääsevät elättämään nämäkin ihmiset ja heidän perheensä, koska kenenkäänhän ei ole pakko Suomesta poistua jos ei halua. Kokoomus ei ole myöskään ilmoittanut karsivansa urakalla Suomen sosiaaliturvaa. Ts. Suomen veroaste nousee entistäkin järkyttävämmäksi.
 
Ymmärrän oikeiden osaajien työperäisen maahanmuuton.

Se mitä Kokoomus havittelee, on kouluttamattomien/äärimmäisen heikosti koulutettujen työntekijöiden massatuonti Suomeen. Kuten aiemmin sanoin, Suomen yrityksillä on jo nyt käytössä 500 miljoonan ihmisen työntekijäpooli + oikeus tuoda asiantuntijoita Suomeen mistä päin maailmaa tahansa + duunarien saatavuusharkinta on jo paikoin purettu.

Kokoomuksen ajatuksena todennäköisesti on (Kokoomus ei sano sitä ääneen), että jokainen mekaanikoksi, talonrakentajaksi, sairaanhoitajaksi jne itsensä kokema henkilö Gambiasta, Pakistanista, Ruandasta, you-name-it voisi tulla Suomeen etsimään työtä. Riittäisi että Suomeen tullessa esittää jonkun väärennetyn tutkintotodistuksen. Ihmiset jotka elävät suuressa köyhyydessä, ovat valmiita tekemään mitä tahansa päästäkseen Suomen kaltaiseen erinomaisen sosiaaliturvan maahan.

Riikka Purra on täysin oikeassa siinä, että tällaiset työvoimaperäiset maahanmuuttajat eivät ole nettoveronmaksajia Suomelle: he tulevat tänne ikuiseen minimipalkka/työttömyys/koulutus/työharjoittelu -kierteeseen.

Suomalaiset veronmaksajat sitten pääsevät elättämään nämäkin ihmiset ja heidän perheensä, koska kenenkäänhän ei ole pakko Suomesta poistua jos ei halua. Ts. Suomen veroaste nousee entistäkin järkyttävämmäksi.
Tuo on ihan täyttä tuubaa. Ensinnäkin, kun työskentelyyn perustuva oleskelulupa päättyy, sen saa uusittua vain, jos on työssä. Näitä on kahta tyyppiä, työnantajakohtainen ja alakohtainen. Jos on työnantajakohtaisella luvalla, käytännössä olet työn loppuessa ulkona vailla mahdollisuutta jatkoon. Jos on alakohtainen lupa ja löydät sen voimassaoloaikana uuden työn, niin saa työskennellä uuden hakemuksen käsittelyaikana, mutta jos tulee hylsy, joudut lähtemään. Kun luvat on suhteellisen lyhyitä, niin jälkimmäisessäkin tapauksessa usein on lähtö edessä ja se syy on, että ei ole työpaikkaa luvan loppuessa.

Toiseksi, yksikään puolue ei halua väkeä Suomeen väärennetyillä papereilla. Jos kuitenkin tuntuu siltä, että haluaisi, niin eikös sille ole täällä olemassa joku oma foliohattuketjunsa.

Muut tapaukset on asia erikseen, mutta ne ei liity työperäiseen maahanmuuttoon, eikä ole mitää syytä niitä siihen sekoittaa (paitsi perussuomalaisten poliittisen hämmennyksen luomiseen liittyvät syyt):
”Saat vapaasti vaihtaa työpaikkaa ilman velvollisuutta hakea uutta oleskelulupaa, jos sinulla on voimassaoleva:
  • pysyvä oleskelulupa
  • Suomen myöntämä pitkään oleskelleen kolmannen maan kansalaisen EU-oleskelulupa
  • jatkuva oleskelulupa muulla kuin työnteon tai ammatinharjoittamisen perusteella
  • oleskelulupa perhesiteen perusteella
  • oleskelulupa paluumuuton perusteella
  • oleskelulupa tilapäisen suojelun tai muun humanitaarisen maahanmuuton perusteella
  • oleskelulupa ihmiskaupan uhrina
  • oleskelulupa maasta poistamisen estymisen vuoksi
  • oleskelulupa opiskelun perusteella (työnteko-oikeus rajoitettu)”
 
Viimeksi muokattu:
Meidänkin firmassa on työvoimapula, mutta se pula johtuu täysin ihan vaan palkkauksesta. Kukaan PRO ei halua näihin hommiin 12€ tuntipalkalla. Palkkaus pitäisi olla nykyään lähemmäs 20€/h, mutta sitä summaa yritys ei halua maksaa edes huipuille.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on ihan täyttä tuubaa. Ensinnäkin, kun työskentelyyn perustuva oleskelulupa päättyy, sen saa uusittua vain, jos on työssä. Näitä on kahta tyyppiä, työnantajakohtainen ja alakohtainen. Jos on työnantajakohtaisella luvalla, käytännössä olet työn loppuessa ulkona vailla mahdollisuutta jatkoon. Jos on alakohtainen lupa ja löydät sen voimassaoloaikana uuden työn, niin saa työskennellä uuden hakemuksen käsittelyaikana, mutta jos tulee hylsy, joudut lähtemään. Kun luvat on suhteellisen lyhyitä, niin jälkimmäisessäkin tapauksessa usein on lähtö edessä ja se syy on, että ei ole työpaikkaa luvan loppuessa.

Toiseksi, yksikään puolue ei halua väkeä Suomeen väärennetyillä papereilla. Jos kuitenkin tuntuu siltä, että haluaisi, niin eikös sille ole täällä olemassa joku oma foliohattuketjunsa.

Muut tapaukset on asia erikseen, mutta ne ei liity työperäiseen maahanmuuttoon, eikä ole mitää syytä niitä siihen sekoittaa (paitsi perussuomalaisten poliittisen hämmennyksen luomiseen liittyvät syyt):
”Saat vapaasti vaihtaa työpaikkaa ilman velvollisuutta hakea uutta oleskelulupaa, jos sinulla on voimassaoleva:
  • pysyvä oleskelulupa
  • Suomen myöntämä pitkään oleskelleen kolmannen maan kansalaisen EU-oleskelulupa
  • jatkuva oleskelulupa muulla kuin työnteon tai ammatinharjoittamisen perusteella
  • oleskelulupa perhesiteen perusteella
  • oleskelulupa paluumuuton perusteella
  • oleskelulupa tilapäisen suojelun tai muun humanitaarisen maahanmuuton perusteella
  • oleskelulupa ihmiskaupan uhrina
  • oleskelulupa maasta poistamisen estymisen vuoksi
  • oleskelulupa opiskelun perusteella (työnteko-oikeus rajoitettu)”
Tämä juttu työskentelyyn perustuvan oleskeluluvan päättymisestä pitää paikkansa ainoastaan paperilla. Käytäntö on todistetusti aivan toinen.

Ensinnäkin meillä on tässä maassa vuoden 2015 invaasion jälkeen edelleen +3000 paperitonta ihmistä, joilla ei ollut alunalkaenkaan mitään perustetta tulla Suomeen. Näitä ihmisiä edelleenkin elätetään täällä, eikä heitä saada poistettua maasta. Ts. kuka tahansa Suomeen päässyt on oikeutettu olemaan täällä elämänsä loppuun asti.

Toiseksi, kun jo tässä nykyisessä järjestelmässä on päässyt Suomeen työperäisenä maahanmuuttajana tai opiskelijana, niin tänne Suomen saa jäädä ikuiseen koulutus/työttömyys/työharjoittelurumbaan. Näitten ihmisten työhakemuksia on nähnyt luultavasti jokainen, joka on osallistunut rekryprosessiin.

Pääkaupunkiseudun Kelan tuista menee tällä hetkellä jo ~50% muille kuin Suomen ja Ruotsin kieltä puhuville. Tässä joukossa on läjäpäin ihmisiä, jotka ovat tulleet Suomeen muulla kuin pakolaisstatuksella.

Mutta lisää elätettäviä pitäisi vain saada, kun nykyisiäkään ei saada työllistettyä.
 
Tulee olemaan koko valtakunnan top3-ääniharavien joukossa.

Tuskinpa sentään. Nostan isosti hattua jos ensikertalaisena pääsee sisään. Mutta saa kyllä tehdä hyvän kampanjan, että ne poliittiset tavoitteet ja näkemykset tulisivat muiden tietoon. Tai mistä sitä tietää, ehkä se riittää että on toiminut asiantuntijana Ukrainan sodan aikana ja omaa vahvan osaamisen tuolla osastolla.

Viime kerralla vähiten ääniä Uudellamaalla Kokoomuksesta saanut sai 3400 ääntä - Pihla Keto-Huovinen. Siinä siis äänimäärä, jota jahdata.
 
Tuskinpa sentään. Nostan isosti hattua jos ensikertalaisena pääsee sisään. Mutta saa kyllä tehdä hyvän kampanjan, että ne poliittiset tavoitteet ja näkemykset tulisivat muiden tietoon. Tai mistä sitä tietää, ehkä se riittää että on toiminut asiantuntijana Ukrainan sodan aikana ja omaa vahvan osaamisen tuolla osastolla.

Viime kerralla vähiten ääniä Uudellamaalla Kokoomuksesta saanut sai 3400 ääntä - Pihla Keto-Huovinen. Siinä siis äänimäärä, jota jahdata.
On ollut jonkin verran enemmän esillä iltapäivälehdissä kuin Pihla Keto-Huovinen.
 
On ollut jonkin verran enemmän esillä iltapäivälehdissä kuin Pihla Keto-Huovinen.
Myös ikä on sopiva. Absoluuttisesti mitattuna Kokoomuksella on eniten eläkeläisäänestäjiä (kun suhteellisesti mitattuna on kepulla). Kenraalimajuri resonoi siihen äänestäjäkuntaan kyllä lujaa. Vaikka puolueen sanastossa toveri onkin lähinnä kirosana ;)
 
On ollut jonkin verran enemmän esillä iltapäivälehdissä kuin Pihla Keto-Huovinen.

On ainakin kuluneen vuoden aikana, enkä pidä mahdottomana jos hänen äänisaaliinsa päihittääkin. Mutta valtakunnallinen top-3 on kyllä ehkä toiveajattelua.
 
Joo. Meillä on edelleen myös paljon pitkäaikaistyöttömiä ja vajaakykyisiä. Mutta kun nämä putsaa pois, on oikeammin valtava työvoimapula. Ja putsattava heidät olisi, sillä ensinnäkään he ei kykene tai kelpaa töihin kuitenkaan (fyysinen tai mielenterveys-, addiktio-, elämäntapa-, tai rekisterimerkintäsyistä tms.).
Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, että millä konkreettisilla keinoilla tämä ns. "putsaus" tulisi mielestäsi toteuttaa ja millä kriteereillä "putsattavat" valitaan?

Edit: Jäi lauseen loppu uupumaan.
 
Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, että millä konkreettisilla keinoilla tämä ns. "putsaus" tulisi mielestäsi toteuttaa ja millä kriteereillä "putsattavat" valitaan?

Ehkä oli kyse tilastoista putsaamisesta. Eli henkilöitä, joilla ei ole edes teoreettista työllistymismahdollisuutta ei voida laskea mahdollisesti työllistettäviin työttömiin kun mietitään työvoimapulaa tai työttömyyttä. Tilaston siis pitäisi antaa paras mahdollinen tieto siitä, mikä on todellinen työmarkkinoiden tila, jotta keinot voidaan kohdistaan oikein. Pitäisi siis tietää, paljonko on sellaisia työttömiä, jotka edes jollain tavalla voitaisiin työllistää. Kaikki työttömät eivät tällaisia ole.
 
Ehkä oli kyse tilastoista putsaamisesta.
No näin todellakin toivon, mutta silti kiinnostaa että mitä heille sitten ihan konkreettisesti pitäisi tehdä? Yhteiskunnan elätettäväksi jollekkin KELA:n nykyisistä tuista? (Mille?) Oman onnensa nojaan yhteiskunnan ulkopuolelle? Karkoitetaan Afrikkaan/Venäjälle? Pakko siirretään Ahvenanmaalle? Orjatöihin valtiolle?

Käsittääkseni nykyisen lainsäädännön ja erityisesti miten sitä tulkitaan, niin ei niitä ihmisiä voi noin vain alaskirjata tilastoista. Myös tarkemmat kriteerit millä perusteilla ihminen laskettaisiin ns. toivottomaksi tapaukseksi. Ikä? Yli 40v ja pitkäaikaistyötön -> pois. Työttömänä yli kolme vuotta -> pois? Sairaana vuoden putkeen -> pois?
 
No näin todellakin toivon, mutta silti kiinnostaa että mitä heille sitten ihan konkreettisesti pitäisi tehdä? Yhteiskunnan elätettäväksi jollekkin KELA:n nykyisistä tuista? (Mille?) Oman onnensa nojaan yhteiskunnan ulkopuolelle? Karkoitetaan Afrikkaan/Venäjälle? Pakko siirretään Ahvenanmaalle? Orjatöihin valtiolle?

Käsittääkseni nykyisen lainsäädännön ja erityisesti miten sitä tulkitaan, niin ei niitä ihmisiä voi noin vain alaskirjata tilastoista. Myös tarkemmat kriteerit millä perusteilla ihminen laskettaisiin ns. toivottomaksi tapaukseksi. Ikä? Yli 40v ja pitkäaikaistyötön -> pois. Työttömänä yli kolme vuotta -> pois? Sairaana vuoden putkeen -> pois?
No sehän se on se ongelma, ollut yhdeksänkymmentäluvun lamasta saakka. Vanhemmassa päässä Lex Taipale ja myöhemmin Lex Lindström rajatummin mm. oli näitä keinoja. Juuri tehty luottotietojen nopeampi korjaaminen jeesaa niitä, joiden on ollut hankala työllistyä niiden vuoksi. Samoin osatyökyvyttömille suunnattu Työkanava oy yksi uusi osaratkaisu.

Mutta järjestelmälle on ongelma erityisesti ne selkeästi työelämään terveyden, päihteiden, elämäntapojen tai rikoshistorian vuoksi kokonaan kykenemättömät tai kelpaamattomat, jotka eivät kuitenkaan saa myöskään työkyvyttömyyseläkepäätöstä - out of box kenties heille voisi löytyä rekisteriluokittelu tai vaikka uusi tukimuoto, jolla he siirtyisivät sellaiseen tilastoon, mikä irroittaisi heidät muista työttömistä. Pohjalla voisi olla esim. epäonnistuminen kuntoutuksessa tai Työkanava Oy:n palveluissa (x kertaa). Kenties joku erillinen tukimuoto heille.

Nythän siis osa problematiikkaa on siinä, että nykyjärjestelmässä kun sairauspäiväraha loppuu 300 arkivuorokauteen, niin jos ei saa eläkepäätöstä, on ilmoittauduttava työttömäksi työnhakijaksi tai ei voi saada edes viimesijaisia tukia. Ja vaikka myöhemmin olisikin kuntoutustuki- tai työkyvyttömyyseläkekunnossa, niin kukaan ei ole sille enää ohjaamassa.

Tämän korjaaminen ei tekisi asiaa yhteiskunnalle sen halvemmaksi tai kalliimmaksi, mutta tuottaisi aidompaa dataa siitä, minkä verran meillä aidosti on työttömiä työnhakijoita vrt. työpaikkoja. Verraten nykytilanne, missä kukaan ei oikeastaan tiedä.

Sanottakoon silti, että asia on vaikea ja siihen ei ole kolmenkymmenen vuoden kuluessa yllämainittuja parempiakaan ratkaisuja löytynyt. Työkyvyttömyyseläkekriteeristöt on vieläpä koko ajan tiukentuneet.

Itsellänikään siis ei ole esittää asiaan sen kummempaa ratkaisua. Mutta lähtökohtaisesti ensi hallituskin varmasti sitä joutuu taas miettimään.
 
Niin kauan kun Kokoomus ei lyö pöytään selviä faktoja siitä, että missä niitä kolmansista maista tulevia matalasti koulutettuja ihmisiä oikein tarvitaan, niin puheet työvoimapulasta ovat puhdasta paskaa.

Suomessa ikäsyrjintä on käsite. Jos jollakin alalla on ikäsyrjintää (yli 50-vuotiaita irtisanotaan tai ei palkata), niin sillä alalla ei myöskään voi olla työvoimapulaa.

Ylimpänä on Iltiksen artikkeli, jossa kerrotaan 60-vuotiaasta siivoojasta, joka onnistui saatuaan töitä saatuaan sitä ensin pakit ikänsä vuoksi useista siivousalan firmoista: "Valitetaan, että ihmiset pääsevät liian aikaisin eläkkeelle, mutta silti kukaan ei halua yli 60-vuotiaita eikä vähän nuorempiakaan enää palkata."





 
Niin kauan kun Kokoomus ei lyö pöytään selviä faktoja siitä, että missä niitä kolmansista maista tulevia matalasti koulutettuja ihmisiä oikein tarvitaan, niin puheet työvoimapulasta ovat puhdasta paskaa.

Suomessa ikäsyrjintä on käsite. Jos jollakin alalla on ikäsyrjintää (yli 50-vuotiaita irtisanotaan tai ei palkata), niin sillä alalla ei myöskään voi olla työvoimapulaa.

Ylimpänä on Iltiksen artikkeli, jossa kerrotaan 60-vuotiaasta siivoojasta, joka onnistui saatuaan töitä saatuaan sitä ensin pakit ikänsä vuoksi useista siivousalan firmoista: "Valitetaan, että ihmiset pääsevät liian aikaisin eläkkeelle, mutta silti kukaan ei halua yli 60-vuotiaita eikä vähän nuorempiakaan enää palkata."
Työvoimapula ja ikäsyrjintä ei ole mitään vastinpareja. Molempia voi olla ja onkin ihan yhtä aikaa. Rekrytoijan näkökulmasta tietynikäinen työnhakija on valitettavasti samaan aikaan mahdollisuus ja riski (potentiaalisesti helkkarin kallis riski vieläpä). Ja sitä kummalle puolelle se menee on todella vaikea ennakoida (jopa ihmisen itsensä).
 
Työvoimapula ja ikäsyrjintä ei ole mitään vastinpareja. Molempia voi olla ja onkin ihan yhtä aikaa. Rekrytoijan näkökulmasta tietynikäinen työnhakija on valitettavasti samaan aikaan mahdollisuus ja riski (potentiaalisesti helkkarin kallis riski vieläpä). Ja sitä kummalle puolelle se menee on todella vaikea ennakoida (jopa ihmisen itsensä).
Olet aivan oikeassa. Jollakin alalla voi olla ikäsyrjintää ja jollakin toisella alalla voi olla työvoimapulaa.

Joka tapauksessa, jos Kokoomus ei kerro, mille aloille se havittelee työvoimaa kolmansista maista, on sen puheet työvoimapulasta puhdasta paskapuhetta.

Pitää pystyä kertomaan tarkemmin mitä tulijoita havitellaan, jos tällaista "kymmeniä tuhansia maahanmuuttajia vuodessa" projektia ollaan aloittamassa.
 
No sehän se on se ongelma, ollut yhdeksänkymmentäluvun lamasta saakka. Vanhemmassa päässä Lex Taipale ja myöhemmin Lex Lindström rajatummin mm. oli näitä keinoja. Juuri tehty luottotietojen nopeampi korjaaminen jeesaa niitä, joiden on ollut hankala työllistyä niiden vuoksi. Samoin osatyökyvyttömille suunnattu Työkanava oy yksi uusi osaratkaisu.

Mutta järjestelmälle on ongelma erityisesti ne selkeästi työelämään terveyden, päihteiden, elämäntapojen tai rikoshistorian vuoksi kokonaan kykenemättömät tai kelpaamattomat, jotka eivät kuitenkaan saa myöskään työkyvyttömyyseläkepäätöstä - out of box kenties heille voisi löytyä rekisteriluokittelu tai vaikka uusi tukimuoto, jolla he siirtyisivät sellaiseen tilastoon, mikä irroittaisi heidät muista työttömistä. Pohjalla voisi olla esim. epäonnistuminen kuntoutuksessa tai Työkanava Oy:n palveluissa (x kertaa). Kenties joku erillinen tukimuoto heille.

Nythän siis osa problematiikkaa on siinä, että nykyjärjestelmässä kun sairauspäiväraha loppuu 300 arkivuorokauteen, niin jos ei saa eläkepäätöstä, on ilmoittauduttava työttömäksi työnhakijaksi tai ei voi saada edes viimesijaisia tukia. Ja vaikka myöhemmin olisikin kuntoutustuki- tai työkyvyttömyyseläkekunnossa, niin kukaan ei ole sille enää ohjaamassa.

Tämän korjaaminen ei tekisi asiaa yhteiskunnalle sen halvemmaksi tai kalliimmaksi, mutta tuottaisi aidompaa dataa siitä, minkä verran meillä aidosti on työttömiä työnhakijoita vrt. työpaikkoja. Verraten nykytilanne, missä kukaan ei oikeastaan tiedä.

Sanottakoon silti, että asia on vaikea ja siihen ei ole kolmenkymmenen vuoden kuluessa yllämainittuja parempiakaan ratkaisuja löytynyt. Työkyvyttömyyseläkekriteeristöt on vieläpä koko ajan tiukentuneet.

Itsellänikään siis ei ole esittää asiaan sen kummempaa ratkaisua. Mutta lähtökohtaisesti ensi hallituskin varmasti sitä joutuu taas miettimään.
Tämä ei ole Kokoomus-asiaa. Jatkan kuitenkin tähän.
Olen monessa asiassa eri mieltä Jan11:n kanssa, Tässä kirjoituksessa hän avaa noiden surkimusten asiaa hyvällä tavalla.
Nuo työttömät ja elämäntapatyöttömät pitää hoitaa ja auttaa inhimillisellä tavalla.

Minulla ja demareilla on kuitenkin eri näkemys siitä miten ongelma tulisi hoitaa.
Koko kansan työllisyyden lisäys olisi hyvä alku. Tehtyjen tuntien runsas lisäys tärkeää.
 
Viimeksi muokattu:
Eija Riitta Korhola - Kokoomuksen entinen varapuheenjohtaja - on eronnut kokoomuksesta.


Muutama lainaus uutisesta

Korhola kertoo blogissaan saaneensa yhteistyökyvyttömän ja ”omiin muroihin kusijan leiman” vuonna 2010 kritisoituaan Kreikan tukipakettia, johon kokoomus suostui hallituspuolueen. Hän kirjoittaa kokeneensa, ettei puolueen sisällä suvaita kritiikkiä.

Lisäksi Korhola katsoo puolueen arvomaailman muuttuneen paljon. Hän moittii etenkin kokoomuksen ilmasto- ja energiapolitiikkaa. Myös puolueen toiminta koronapolitiikan ja vuoden 2021 elvytyspaketista aiheuttivat pettymystä.

– Petyin myös siihen perusoikeuksia polkevaan koronapolitiikkaan rokotepasseineen, jota monet kokoomuslaiset peräänkuuluttivat koronakriisin aikana. Translain kanssa hifistely ei yllättänyt sekään. Jälleen kerran vahvistuu kuva puolueesta, joka pelkää olla mitään mieltä. Kun se yrittää miellyttää kaikkia, se ei ole enää mitään, Korhola kirjoittaa.
 
Edit: Timo 2 ehti näköjään ensin, mutta jääköön tämäkin viesti.

Harvoja järkeviä Kokoomus-poliitikkoja edustanut Eija-Riitta Korhola on eronnut Kokoomuksesta ja ilmoittaa nyt olevansa sitoutumaton eurooppalainen kristillisdemokraatti.

Korholan mukaan hän ei enää jaa samoja arvoja puolueen kanssa. Blogissaan Korhola kertoo saaneen puolueen sisällä yhteistyökyvyttömän ja "omiin muroihin kusijan" -leiman jo 2010 vastustaessaan Kreikan tukipaketteihin osallistumista. Kokoomus-puolueen sisällä ei suvaita kritiikkiä.

Hän moittii Kokoomuksen ilmasto-ja energiapolitiikkaa, sekä toimintaa vuoden 2021 elvytyspaketissa.

Korhola voidaan lukea Kokoomuksen suurempiin nimiin. Hän on toiminut europarlamentaarikkona vuosina 1999-2014. Korhola oli ehdolla myös 2019, mutta jäi varasijalle hieman yli 42.000 äänen potilla.

 
Mikäli Korhola ei siirry persuihin tai takaisin KD:n listoille, mistä hän muuten aikanaan kokoomukseen tuli, niin hänen lähtönsä lienee vain hyvä ja rivejä suoristava asia. On ollut puolueelleen viime aikoina kiusallinen, kuten eräs aiempi lähtijäkin tuossa.

Korholahan on ollut pitkään lähes kaikesta eri mieltä kuin oma puolueensa, ja aikanaan jo euroedustajana toimi jatkuvasti oman puolueensa politiikan vastaisesti (mikä on kyllä sinällään sallittua, sillä EU-parlamentissa edustajat edustavat suoraan äänestäjiään). Yhteisellä kaudellaan Kokoomuksen Pietikäinen ja Korhola äänestivätkin usein vastakkaisella tavoilla. Muistaakseni Korhola aikanaan myös erosi puolueen vpj. paikalta protestiksi jollekin puolueen päätökselle.

Jos Korhola jatkaa politiikassa, hän saattaa viedä mukanaan jonkin verran äänestäjiä. Toisaalta hänen korona- ja rokotuskantansa on olleet sellaisia, että on niillä saattanut kannatuksestaan ison osan jo menettää (toisaalta kenties sitten taas saanut uusia, toisenlaisia kannattajia).

Korholassa kiteytyy hyvin se, mitä nämä puolueenvaihtajat on. Iso mahdollisuus valmiina äänestäjineen jotka lisää myös puolueen pottia, mutta iso riski omien ideologisten perinteidensä vuoksi. Korholahan käytännössä jatkoi Kokoomuksessa samalla sabluunalla kuin kristillisissä, mutta isomman puolueen isomman kannatuspohjan kanssa. Ja nyt vielä lähtiessään ilmoitti ajattelussaan olevan sitoutumaton kristillisdemokraatti - lienee ollut sitä mielessään koko ajan.
 
Korhola vastaa paremmin sitä perinteistä kokoomusta. Pihat ja Pietiläiset kuuluu ennemmim vihreisiin ja demareihin.

Tämä lähtö vain osoittaa että kokoomus on jotain ihan muuta kuin mitä kokoomus mainostaa olevansa.
 
Korhola vastaa paremmin sitä perinteistä kokoomusta. Pihat ja Pietiläiset kuuluu ennemmim vihreisiin ja demareihin.

Tämä lähtö vain osoittaa että kokoomus on jotain ihan muuta kuin mitä kokoomus mainostaa olevansa.
Pihat ja Pietikäiset toki on olleet Kokoomusta jo ennen Korholan aikaa, Pietikäinen ministerikin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 289
Viestejä
4 508 045
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom