Suomen lupaus olla hiilineutraali jo vuonna 2035 on yksi suurimmista syistä, miksi energiakustannukset Suomessa kasvavat ja tulevat kasvamaan.
Hiilineutraalius totta kai nostaa kustannuksia, sellaisten energiatuotteiden kohdalla joiden päästöttömät vaihtoehdot on kalliita. Se ei kai ole yllätys.
Mutta se ei ole kansallinen erikoisuus.
Jos puhutaan laajemmin, esim sähkön hinnan noususta, niin se noussut monesta syystä, maakasuu iso tekiä, ja hiilitavoitteissa enemmänkin kyse muiden maiden tavoittelussa, joista osa taitaa tulla pahasti suomea jäljessä.
Kuluttajasähkön kokonais kustannuksia on keskipitkällä ajalla nostanut siirtohintojen nousu.
Kokoomus ei halunnut Suomen luopuvan vuoden 2035 tavoitteesta. Sen sijaan se halusi välikysymyksessä vaatia ainoastaan erilaisia verokevennyksiä polttoaineisiin. Tämä on toki hyvä vaatimus, mutta mistä nämä rahat tulevat kun tulevaisuudessa energian hinta on vieläkin korkeampi?
Polttoaineiden ja ns fosiillisen liikenteen osalta tilanne on haastava. Päästö(oikeus)kauppa oli yksi idea, mutta se on kuopattu. Samansuuntainen vaikutus on sekoitusvelvollisuus, siis sellainen että tietty kasvava osa pitää olla "päästötöntä". Mekanismissa toki merkittäviä eroja.
Suomessa ongelmaa lisää se että HA autokannassa on paljon isopäästöisiä autoja, auton ostajat ovat toki tehneet valintansa, joten heidän osalta, jos alennuksia haluavat, niin on lähinnä tinkaamista.
Toinen lyhyen ajan ongelma on että uusien vähäpäästöisten autojen osalta valmistajilla on toimitusvaikeuksia.
Sitten se korona, eli osalle kuluttajia iskee hyvin moni asia.
Kokoomus ei halunnut Suomen luopuvan vuoden 2035 tavoitteesta. Sen sijaan se halusi välikysymyksessä vaatia ainoastaan erilaisia verokevennyksiä polttoaineisiin. Tämä on toki hyvä vaatimus, mutta mistä nämä rahat tulevat kun tulevaisuudessa energian hinta on vieläkin korkeampi?
Jos halutaan laskea päästöjä, mutta ei käyttöä, niin sen kustannus nousun maksaa joko käyttäjä, tai jos halutaan jakaa taakka, niin yksi konsti on verotuki.
Varmaan moni ajattelee että maksakoon hän joka käyttää, mutta jos moottoripolttoaineiden käyttäjä on verotalkoisiin vuosikymmenet osallistunut isolla kädellä, niin ehkä ei ole ihan väärin jos häntä nyt autetaan toisin päin.