Keskustelua hybridiautoista

Priuksen 40% hyötysuhde koskee uusimpia malleja ja niissäkin puhutaan termisestä hyötysuhteesta, ei kokonaishyötysuhteesta. Paljonkos se formula1 moottori maksaa ja saisiko sen henkilöautoon? Jotain rajaa nyt näihin juttuihin..

Miksi rajaa? Tavallinen bensavaparikin pääsee jo ilman hybriditurboja 50% hyötysuhteeseen, tolla hybriditurbolla se nousis jo 60%. Saa Formula1- moottoreita henkilöautoon, tuleva AMG One -malli. Uusimmat Priukset on kylläkin jo yli 40% koska tavan Corollan kone ilman energiankierrätyksiä on 40% niin jäis vähä Priuksen pointti vajaaks.

Kyse oli nyt tosin kylläki ihan vain moottorien hyötysuhteista, niin aloittekin sotkea mukaan elinkaaren energiankulutuksia kokonaan, pl. sähköauto tietenkin ettei vaan olis tasapuolista. ;) Se on sitä sähköautofanaatikoiden asioitten sotkemista aina kun totuus tulee esiin että mitkään 25% hyötysuhteet polttomoottoreille on 50 vuotta vanhaa tietoa, sitten alkaa se vänkääminen aina millä yritetään todistaa että 25% on oikein ja ympätää yhtäkkiä mukaa ajovastuksia ja vaihteistohäviöitä, mutta sähköautoihin tätä vänkäysosuutta ei koskaan oteta mukaan tietenkään tai perävälityshäviöitä, vaan se on sitte aina se 90% :D
 

Ei elinkaaren energiatehokkuus vaadi perusteluita josset tiedä asiasta mitään. Se käsittää auton valmistuksen, kierrätyksen, autossa käytetyn polttoaineen valmistuksen energiankulutus ja ajonaikaisen energiankulutuksen.
 
Tavallinen bensavaparikin pääsee jo ilman hybriditurboja 50% hyötysuhteeseen

Nyt tarttis kyllä jotain lähdettä heittää. Mazdan puristussytytteinen bensakone saattaa päästä oikeissa olosuhteissa noihin lukemiin. Mutta se ei ole tavallinen eikä edes vapari.

Toyotan atkinson syklillä toimiva kone pääsee 38% lukemaan tämän 2014 vuodelta olevan artikkelin mukaan. Toyota's astonishing new Atkinson Cycle engine delivers 78 mpg.

Siitäkin voidaan olla montaa mieltä että onko atkinson tavallinen, vai pitäisikö pitäytyä otto moottorissa että voidaan puhua tavallisesta.

Kai tämä hieman sivuaa hybridiautoja mutta taas tuntuu että keskustelu lähtee raiteilta.
 
Ei elinkaaren energiatehokkuus vaadi perusteluita josset tiedä asiasta mitään. Se käsittää auton valmistuksen, kierrätyksen, autossa käytetyn polttoaineen valmistuksen energiankulutus ja ajonaikaisen energiankulutuksen.

Eikö silloin nimenomaan olisi tärkeää perustella asiansa, jos toinen osapuoli ei tiedä asiasta mitään? Vai menikö mulla jotain ohi.
 
Passat vaikutti kyl hyvältä. -14 mittarissa ja 30km pääsin akullisella. 2016 vuosimallia 130tkm ajettu. 120tkm:ssa huollettu, entinen ruotsiliisari. Digimittari ja dyna-audio mukavia lisiä. Houkuttelis tuo diisseli vaihtaa.
 
Ei elinkaaren energiatehokkuus vaadi perusteluita josset tiedä asiasta mitään. Se käsittää auton valmistuksen, kierrätyksen, autossa käytetyn polttoaineen valmistuksen energiankulutus ja ajonaikaisen energiankulutuksen.

Useammankin kerran olen ampunut alas näitä polttomoottorifanaatikkojen "tutkimuksia", jossa lähtöarvot on tavalla tai toisella saatu vääristeltyä sellaiseksi, että polttis olisi elinkaaren aikana energiatehokkaampi. Yleisimmät virheet on epärealistisen NEDC kulutuksen käyttäminen ja sähkön valmistus- ja siirtoprosessin hävikkien laskeminen samalla kun fossiilipolttoaine mystisesti teleporttaa suoraan tankkiin.

En jaksa enää, nämä samat tarinat tuntuu toistavan itseään tasaisin väliajoin. Voit toki heittää tähän jonkun lähteen niin katsotaan mitä tällä kertaa on vuorossa...
 
Useammankin kerran olen ampunut alas näitä polttomoottorifanaatikkojen "tutkimuksia", jossa lähtöarvot on tavalla tai toisella saatu vääristeltyä sellaiseksi, että polttis olisi elinkaaren aikana energiatehokkaampi. Yleisimmät virheet on epärealistisen NEDC kulutuksen käyttäminen ja sähkön valmistus- ja siirtoprosessin hävikkien laskeminen samalla kun fossiilipolttoaine mystisesti teleporttaa suoraan tankkiin.

En jaksa enää, nämä samat tarinat tuntuu toistavan itseään tasaisin väliajoin. Voit toki heittää tähän jonkun lähteen niin katsotaan mitä tällä kertaa on vuorossa...

Mikä ihmeen polttomoottorifanaatikko? Melkonen vihamies olet. Bensan WTT% yli 80%, kun Sähkön Suomessa Fingridin tuotantojakauman mukaan alle 40%. Sähköauton valmistus ja kierrätys taas kuluttaa 2x enempi energiaa kuin polttomoottoriauton, joten ihan simppeleistä asioista on kyse.
 
Nyt tarttis kyllä jotain lähdettä heittää. Mazdan puristussytytteinen bensakone saattaa päästä oikeissa olosuhteissa noihin lukemiin. Mutta se ei ole tavallinen eikä edes vapari.

Toyotan atkinson syklillä toimiva kone pääsee 38% lukemaan tämän 2014 vuodelta olevan artikkelin mukaan. Toyota's astonishing new Atkinson Cycle engine delivers 78 mpg.

Siitäkin voidaan olla montaa mieltä että onko atkinson tavallinen, vai pitäisikö pitäytyä otto moottorissa että voidaan puhua tavallisesta.

Kai tämä hieman sivuaa hybridiautoja mutta taas tuntuu että keskustelu lähtee raiteilta.

Ei pääse vaparit noihin hyötysuhteisiin, se on ihan huuhaata. Formuloissa päästiin muistaakseni about 30% tasolle V8 vapareiden vikana vuonna eli se on varmaan aika lähellä kattoa bensavapareille. Nykyiset hybridi-formulat vetelee jo ihan eri lukemissa, 50-60% lienee tämän hetkinen taso.
 
Nyt tarttis kyllä jotain lähdettä heittää. Mazdan puristussytytteinen bensakone saattaa päästä oikeissa olosuhteissa noihin lukemiin. Mutta se ei ole tavallinen eikä edes vapari.

Toyotan atkinson syklillä toimiva kone pääsee 38% lukemaan tämän 2014 vuodelta olevan artikkelin mukaan. Toyota's astonishing new Atkinson Cycle engine delivers 78 mpg.

Siitäkin voidaan olla montaa mieltä että onko atkinson tavallinen, vai pitäisikö pitäytyä otto moottorissa että voidaan puhua tavallisesta.

Kai tämä hieman sivuaa hybridiautoja mutta taas tuntuu että keskustelu lähtee raiteilta.

No odottele ihan rauhassa sitä Hyundain seuraavaa sähkövetoista Ioniqqia. En mä nyt enää löydä sitä uutis-ilmotusta kun siitä on jo monta vuotta aikaa, ja on kummallista että alaa seuraavat keskustelijat eivät sitten kuitenkaan ole täällä kuulleetkaan moisista - antaa vähän kuva ettei täällä kannata aikaansa hukata. Koitan tässä toki googletella sitä monta vuotta vanhaa juttua josko vielä kerran löytys, tai sitte pitäis käydä mun 300 linkkiä käsittävästä linkkikirjastosta sitä läpi.
 
Ei pääse vaparit noihin hyötysuhteisiin, se on ihan huuhaata. Formuloissa päästiin muistaakseni about 30% tasolle V8 vapareiden vikana vuonna eli se on varmaan aika lähellä kattoa bensavapareille. Nykyiset hybridi-formulat vetelee jo ihan eri lukemissa, 50-60% lienee tämän hetkinen taso.

Ja metaanikaasumoottoreilla päästäis jo 70% sen paremman oktaaniluvun vuoksi.
 
No siinähä se nyt viimenä, tää on hei 3 vuotta vanha juttu jo nyt vähä skarpatkaa asennettanne näihi asioihi

 
Mikä ihmeen polttomoottorifanaatikko? Melkonen vihamies olet. Bensan WTT% yli 80%, kun Sähkön Suomessa Fingridin tuotantojakauman mukaan alle 40%. Sähköauton valmistus ja kierrätys taas kuluttaa 2x enempi energiaa kuin polttomoottoriauton, joten ihan simppeleistä asioista on kyse.

No kun tässä nimenomaan ei ole simppelistä asiasta kysymys. Jos puhut elinkaaren aikaisesta energiatehokkuudesta niin siinä on aika helvetin paljon muuttujia mitkä pitää ottaa huomioon. Ehkäpä hieman vihamieliseltä kuulostava suhtautuminen johtuu siitä, että pyysin perusteluja ja kuittasit ettei niitä tarvitse kun en mitään asiasta tiedä :lol:
 
No siinähä se nyt viimenä, tää on hei 3 vuotta vanha juttu jo nyt vähä skarpatkaa asennettanne näihi asioihi


Kannattaa erottaa maksimi ja ajossa saavutettava keskimääräinen hyötysuhde. Esim. 2-litraisien Corollan 41 prosentin termistä hyötysuhdetta mainostetaan markkinoiden parhaaksi, mutta käytännössä minkäänlaisessa ajossa ei päästä yli 30 prosentin hyötysuhteeseen.

*MUOKS* Tuossahan ei muuten edes luvata sitä 50% prosentin termistä hyötysuhdetta vaan sanotaan että potentiaalia on siihen. Kun excel-miehet pääsevät optimoimaan valmistuskustannuksia niin linjalta tulevan tuotteen hyötysuhde voi olla paljonkin huonompi.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa erottaa maksimi ja ajossa saavutettava keskimääräinen hyötysuhde. Esim. 2-litraisien Corollan 41 prosentin termistä hyötysuhdetta mainostetaan markkinoiden parhaaksi, mutta käytännössä minkäänlaisessa ajossa ei päästä yli 30 prosentin hyötysuhteeseen.
Lähdettä tälle? Jos Toyotan hybridin kulutus on samaa luokkaa, noin 4.5-5.5 litraa, kuin pienellä dieselmoottorilla, ja dieselöljyssä on tiheämpi energiasisältö per litra, niin ei olisi vaikea uskoa etteikö sen hyötysuhde olisi samanveroinen kuin tällä dieselmoottorilla. Eikä kukaan näytä epäilevän dieselien hyötysuhdetta.
 
Mazdan puristussytytteinen bensakone saattaa päästä oikeissa olosuhteissa noihin lukemiin. Mutta se ei ole tavallinen eikä edes vapari.

Miten niin se ei ole vapari? Sehän on nimenomaan vapari (Skyactive-X). Sikäli kun sillä on yhtään mitään merkitystä polttomoottorille onko se vapari vai ei. Pitääkö sähkömoottoreissakin sopia että puhutaan oikeasta vain jos on NiMH akku?
 
Jos sähköautonkin koko elinkaaren energiatehokkuus otetaan huomioon myöskin niin sekin laskee huonommaksi kuin bensa-autossa. Sun 5% ei omaa mitään lähdettä tai perustelua vaan vetäsit sen hatusta. Muuten selostuksestasi on vaikea löytää pointtia että mitä ajat takaa. Tiedän nuo kaikki asiat ja se on tämän asian ydin.
Siis bensa-auton hyötysuhdehan on 0% silloin kun se seisoo paikallaan käynnissä, ja on yleisesti tiedetty että hitaassa kaupunkiajossa se hyötysuhde on väkisinkin huono, kun energiaa kuluu, mutta auto ei juuri liiku. Se mitä sä tiedät ei oikeastaan ole keskustelun kannalta olennaista, eikä siten missään tapauksessa tämän keskustelun ydin. Miksi se ketään kiinnostaisi?

Sinänsä kysehän on aina tasapainoilusta sen hyötysuhteen ja valmistuskustannuksen kanssa, ja hyvin harvaa nuo oikeasti kiinnostavat, vaan se mitä se ratkaisu kokonaisuutena maksaa.
 
Lähdettä tälle? Jos Toyotan hybridin kulutus on samaa luokkaa, noin 4.5-5.5 litraa, kuin pienellä dieselmoottorilla, ja dieselöljyssä on tiheämpi energiasisältö per litra, niin ei olisi vaikea uskoa etteikö sen hyötysuhde olisi samanveroinen kuin tällä dieselmoottorilla. Eikä kukaan näytä epäilevän dieselien hyötysuhdetta.

Hybridistä kun puhutaan niin sehän vääristää arvoja sillä sehän ottaa energiaa talteen. Siitä ei voi laskea moottorin hyötysuhdetta. Sama kaikissa sähkövehkeissä jos kiihdytät ja sitten hidastat regeneraatiolla, se ei kerro moottorin hyötysuhdetta. Jos testissä on esim. alamäkeä niin hyötysuhteeksi voidaan saada yli 100% :D

Ei sitä voi niin testata

Miten niin se ei ole vapari? Sehän on nimenomaan vapari (Skyactive-X). Sikäli kun sillä on yhtään mitään merkitystä polttomoottorille onko se vapari vai ei. Pitääkö sähkömoottoreissakin sopia että puhutaan oikeasta vain jos on NiMH akku?

Ymmärtääkseni Skyactive-X ei ole vapari. Ja tuossa oli väitteenä että normaali vapari kone yltää 50% hyötysuhteeseen. Joten tässä kontekstissa on merkitystä onko se vapari.

 
Jees muuten mut 70% lisää kesäkulutukseen kuulostaa kyl hurjalta ku oma kultus seuranta näyttää ilman ilppiä olevassa teslassani olevan noin 20-30% 20-30 asteen pakkasilla.

PK-seudulla keskimäärin lyhyillä ajomatkoilla ei ole 70% mitenkään erityisen vaikeaa. Siihen päälle vielä esilämmitykset että pääsee autoon sisään, niin 100% ei ole edes kovin kaukana keskikulutuksessa.
 
Hybridistä kun puhutaan niin sehän vääristää arvoja sillä sehän ottaa energiaa talteen. Siitä ei voi laskea moottorin hyötysuhdetta.

Toyotan hybrideissä tuo numero tosin tarkoittaa itse moottorin hyötysuhdetta, ei akun kanssa liikkumisen hyötysuhdetta.
 
Toyotan hybrideissä tuo numero tosin tarkoittaa itse moottorin hyötysuhdetta, ei akun kanssa liikkumisen hyötysuhdetta.

Joo kyllä, se nyt on taas tässä kontekstissa merkityksetöntä, sillä viestissä johon vastasin puhuttiin kulutuksesta per 100km. Tästä lukemasta ei pysty päättelemään itse moottorin hyötysuhdetta jos käytössä on energian talteenotto. Siinä tapauksessa on kyseessä koko järjestelmän energiatehokkuus
 
Lähdettä tälle? Jos Toyotan hybridin kulutus on samaa luokkaa, noin 4.5-5.5 litraa, kuin pienellä dieselmoottorilla, ja dieselöljyssä on tiheämpi energiasisältö per litra, niin ei olisi vaikea uskoa etteikö sen hyötysuhde olisi samanveroinen kuin tällä dieselmoottorilla. Eikä kukaan näytä epäilevän dieselien hyötysuhdetta.

En toki tiedä, paljonko Toyotan tapauksessa tarvitaan oikeasti tehoa liikkumiseen, mutta täältä löytyy arvot melko samankokoiselle Golfille: http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522163936.pdf
100km/h vaatii 15kW ja jos Toyota vie sillä vauhdilla 5 litraa satasella eli energiaksi muutettuna 45kWh/100km -> hyötysuhde 33% eli hieman yli mainitsemani. Monien dieseleidenkin hyötysuhde on melko huono noin laskettuna.
 
Hybridistä kun puhutaan niin sehän vääristää arvoja sillä sehän ottaa energiaa talteen. Siitä ei voi laskea moottorin hyötysuhdetta. Sama kaikissa sähkövehkeissä jos kiihdytät ja sitten hidastat regeneraatiolla, se ei kerro moottorin hyötysuhdetta. Jos testissä on esim. alamäkeä niin hyötysuhteeksi voidaan saada yli 100% :D

Ei sitä voi niin testata
Kaikki energia liikkumiseen tulee kuitenkin polttoaineesta joten on se mielestäni vertailukelpoinen. Voi pelkästään polttiksellakin rullata moottori sammuksissa alamäkeen ja saada huikeat tulokset. Ei niitä kuitenkaan niin oikeasti testata, tuo oli olkiukko.
 
Niin on muuten sähköautonkin 0%, mitä iloa tästä kommentista nyt oli?
Tuo nyt oli viittaus siihen miten tuollainen huono 5% hyötysuhde muodostuu. Sähköautolla tuollainen hyötysuhde edellyttää jo jotain muuta kuin normaalia liikennettä, tai poikkeuksellisia olosuhteita.
 
No kun tässä nimenomaan ei ole simppelistä asiasta kysymys. Jos puhut elinkaaren aikaisesta energiatehokkuudesta niin siinä on aika helvetin paljon muuttujia mitkä pitää ottaa huomioon. Ehkäpä hieman vihamieliseltä kuulostava suhtautuminen johtuu siitä, että pyysin perusteluja ja kuittasit ettei niitä tarvitse kun en mitään asiasta tiedä :lol:

Mä listasin jo muuttujat, niille on olemassa ihan laskut. Perustelu on elinkaari, jos pitää elinkaarikin vielä purkaa auki niin olihan sille iha perusteet olemassa että ei oikein asiasta tiedä?
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa erottaa maksimi ja ajossa saavutettava keskimääräinen hyötysuhde. Esim. 2-litraisien Corollan 41 prosentin termistä hyötysuhdetta mainostetaan markkinoiden parhaaksi, mutta käytännössä minkäänlaisessa ajossa ei päästä yli 30 prosentin hyötysuhteeseen.

*MUOKS* Tuossahan ei muuten edes luvata sitä 50% prosentin termistä hyötysuhdetta vaan sanotaan että potentiaalia on siihen. Kun excel-miehet pääsevät optimoimaan valmistuskustannuksia niin linjalta tulevan tuotteen hyötysuhde voi olla paljonkin huonompi.

Päästähän kun katsoo ko. moottorin hyötysuhdealuetta, juurikin tavallisessa pintakaasuajossa ollaan 40% hyötysuhteen tuntumissa moottorin osalta.
 
Tuo nyt oli viittaus siihen miten tuollainen huono 5% hyötysuhde muodostuu. Sähköautolla tuollainen hyötysuhde edellyttää jo jotain muuta kuin normaalia liikennettä, tai poikkeuksellisia olosuhteita.

Ja viittauksen pointti oli mikä kun puhutaan polttomoottorien hyötysuhteista? En löydä tästä muuta kuin että väärinkäyttämällä autoa tai kun auto on paikallaan niin vänkäät vaan tota sun vitostas.
 
Kaikki energia liikkumiseen tulee kuitenkin polttoaineesta joten on se mielestäni vertailukelpoinen. Voi pelkästään polttiksellakin rullata moottori sammuksissa alamäkeen ja saada huikeat tulokset. Ei niitä kuitenkaan niin oikeasti testata, tuo oli olkiukko.

Sitten täytyy tarkentaa puhutaanko moottorien vai järjestelmien hyötysuhteista. Aikaisemmin oli käsittelyssä pelkkä moottori.

Päästähän kun katsoo ko. moottorin hyötysuhdealuetta, juurikin tavallisessa pintakaasuajossa ollaan 40% hyötysuhteen tuntumissa moottorin osalta.

Missä tämä tieto on? En tuosta artikkelista sitä löytänyt
 
Sitten täytyy tarkentaa puhutaanko moottorien vai järjestelmien hyötysuhteista. Aikaisemmin oli käsittelyssä pelkkä moottori.



Missä tämä tieto on? En tuosta artikkelista sitä löytänyt

no parin vuoden takaa nykyset Tojotan moottorit, mene Toyota-liikkeeseen niin löydät informaatiota Toyota-merkkisistä henkiölautoista. Enkä ees välitä Toyota-merkkisistä autoista mutta kun tulee vaan kaikkea informaatiota vastaan, välillä ihan mielenkiintosiakin juttuja niin rupee harkitsee et haluan tuollaisen Tojotan =)

 
Sitten täytyy tarkentaa puhutaanko moottorien vai järjestelmien hyötysuhteista. Aikaisemmin oli käsittelyssä pelkkä moottori.
No tämähän liittyi vaan tuohon polttomoottori vs sähköauto hyötysuhdetaisteluun. Näissä ei moottorit toimi tyhjiössä joten on järkevää vertailla järjestelmien hyötysuhdetta koska sillä on lopullinen vaikutus reaalimaailman kulutukseen. Edellä esitettiin argumentteja että sitä vertaillaan vääristyneesti kun vedetään esiin pelkän polttomoottorin hyötysuhde vastaan pelkkä sähkömoottori.
 
No tämähän liittyi vaan tuohon polttomoottori vs sähköauto hyötysuhdetaisteluun. Näissä ei moottorit toimi tyhjiössä joten on järkevää vertailla järjestelmien hyötysuhdetta koska sillä on lopullinen vaikutus reaalimaailman kulutukseen. Edellä esitettiin argumentteja että sitä vertaillaan vääristyneesti kun vedetään esiin pelkän polttomoottorin hyötysuhde vastaan pelkkä sähkömoottori.

Onhan se vääristyny. Energian kulutus kwh:na sataselle näyttää kulutukset mihin sisältyy jo hyötysuhteet ja muut häviöt. Toki Bensa-autoille sähköautovouhottajat haluaa aina tyyliin koko elinkaaren energiankulutuksen ja sähkön osilta laskuihin otetaan mukaan vain sähkömoottorin 90% hyötysuhde niin näin on jämpti! :D
 
Bensiinimoottori (päivitetty 4.8.2020)

Bensiinimoottorin hyötysuhde on tyypillisesti noin 20–25 prosenttia. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikkea polttoaineen sisältämää energiaa ei saada muutettua liike-energiaksi, vaan palamistapahtumassa syntyy liike-energian lisäksi lämpöenergiaa, jota siirretään jäähdytysnesteeseen ja jäähdyttimen kautta ulkoilmaan.

Diesel: Hyötysuhde on parhaimmillaan noin 40 prosenttia.

Sitten vain valitus Motivan suuntaan kun tuollaista valheellista prpagandaa levittää ja vielä alle vuosi sitten päivitetyllä tiedolla. hyi hyi.

Kaukana ollaan 50% muuta kuin F1 laboratorioissa ja jossain yksittäisen merkin yksittäisessä mallissa.
 
No odottele ihan rauhassa sitä Hyundain seuraavaa sähkövetoista Ioniqqia. En mä nyt enää löydä sitä uutis-ilmotusta kun siitä on jo monta vuotta aikaa, ja on kummallista että alaa seuraavat keskustelijat eivät sitten kuitenkaan ole täällä kuulleetkaan moisista - antaa vähän kuva ettei täällä kannata aikaansa hukata. Koitan tässä toki googletella sitä monta vuotta vanhaa juttua josko vielä kerran löytys, tai sitte pitäis käydä mun 300 linkkiä käsittävästä linkkikirjastosta sitä läpi.
Et löydä mistään mutta meidän pitäisi se tietää? Selgee.
 
Bensiinimoottorin hyötysuhde on tyypillisesti noin 20–25 prosenttia. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikkea polttoaineen sisältämää energiaa ei saada muutettua liike-energiaksi, vaan palamistapahtumassa syntyy liike-energian lisäksi lämpöenergiaa, jota siirretään jäähdytysnesteeseen ja jäähdyttimen kautta ulkoilmaan.

Diesel: Hyötysuhde on parhaimmillaan noin 40 prosenttia.

Sitten vain valitus Motivan suuntaan kun tuollaista valheellista prpagandaa levittää ja vielä alle vuosi sitten päivitetyllä tiedolla. hyi hyi.

Onhan tuo aika asenteellista propagandaa, kun dieselistä poimitaan paras esimerkki ja bensiinistä käytetään keskiarvoa. Suomen vanhalla autokannalla tuo tyypillinen arvo on vielä tavallista huonompi.
 
Ja viittauksen pointti oli mikä kun puhutaan polttomoottorien hyötysuhteista? En löydä tästä muuta kuin että väärinkäyttämällä autoa tai kun auto on paikallaan niin vänkäät vaan tota sun vitostas.
No, onhan tuo tietysti erityisesti vihreissä piireissä vallallaoleva käsitys että henkilöauton käyttö kaupungissa on väärinkäyttöä.

Henkilöautossa polttomoottorin käyttäminen optimaalisesti on hankalaa.
 
Oikeastaanhan sen polttomoottorin hyötysuhteella ei ole merkitystä, vaan sillä kokonaisuudella mihin sitä käytetään. Laboratorio-olosuhteen huippukorkea hyötysuhdehan on oikeasti 0, jos sitä tuotettua työtä ei käytetä mihinkään.
 
Onhan se vääristyny. Energian kulutus kwh:na sataselle näyttää kulutukset mihin sisältyy jo hyötysuhteet ja muut häviöt. Toki Bensa-autoille sähköautovouhottajat haluaa aina tyyliin koko elinkaaren energiankulutuksen ja sähkön osilta laskuihin otetaan mukaan vain sähkömoottorin 90% hyötysuhde niin näin on jämpti! :D

Joo o. Johan sitä on moneen kertaan täälläkin laskeskeltu että polttiksesta ei saa mitenkään parempaa kuin sähköstä vaikka polttikselle ollaan annettu erittäin suopeat lukemat ja oletetaan että sähkö tulee pelkästään hiilivoimalasta jne.
 
Sitten vain valitus Motivan suuntaan kun tuollaista valheellista prpagandaa levittää ja vielä alle vuosi sitten päivitetyllä tiedolla. hyi hyi.

Motivalla on aika harvoin osaamista oikeastaan mistään, heidän lämpöpumppulaskelmatkin on sellaista tuubaa ettei kukaan pysty löytämään parametreja joissa ne olisivat mahdollisia. Nyt keksit kyllä mahdollisimman huonon lähteen.
 
Joo o. Johan sitä on moneen kertaan täälläkin laskeskeltu että polttiksesta ei saa mitenkään parempaa kuin sähköstä vaikka polttikselle ollaan annettu erittäin suopeat lukemat ja oletetaan että sähkö tulee pelkästään hiilivoimalasta jne.

Enpä ole niitä nähny. Johan pelkkä Fingridin surkea sähköntuotantojakauman WTT% joka on 35% pilaa sähköauton elinkaaren energiankulutuksen täydellisesti. Mäkin olen laskenut ja ihan siis koko elinkaaren miten selostin, ja sähköauto on teknologioista energiaa eniten kuluttavin. Huomaa hyvin että sullakin on asiat sekasin kun yhtäkkiä puhut jostain hiilivoimasta, ei sillä nyt varsinaisesti ole taas energiankulutuksiin mitään tekemistä - pitäis nyt sen verran osata jo erottaa energiankulutukset, c02-päästölaskelmat ja KHK-päästölaskelmat, ne on kaikki eri asioita, eikä verrata jonkun teknologian c02-päästöjä toisen teknologian energiankulutuksiin. ;) Tosin sähköautofanaatikot kun huomaa että pelkät energiankulutuslaskut välittämättä nyt siis energianlähteestä alkaa näyttää huonoja lukeami sähköautolle, niin alkaa se vänkäys ihan mistä vaan bensasta, päästöistä, kivihiilestä, tankkauksista ja hyötysuhteista sekoittaen kaikki asiat iloisesti keskenään.
 
Oikeastaanhan sen polttomoottorin hyötysuhteella ei ole merkitystä, vaan sillä kokonaisuudella mihin sitä käytetään. Laboratorio-olosuhteen huippukorkea hyötysuhdehan on oikeasti 0, jos sitä tuotettua työtä ei käytetä mihinkään.

Jos polttomoottorin hyötysuhteella olis merkitystä, olis joku tunnustanu moisen ongelman ja tuoneet jo korkean hyötysuhteen polttomoottorit autoihin, mutta meillä on kyllä ihan muita ongelmia, esim. saastuminen ja nää mitä pitäis korjata, se tapahtuu pääosin jälleen kerran suuremmalla energiankulutuksella kuin ennen. Hyötysuhdehommelit on vain sähköautojen markkinointitekstejä mitkä ei omaa mitään kosketuspintaa kellekkään.
 
Jos polttomoottorin hyötysuhteella olis merkitystä, olis joku tunnustanu moisen ongelman ja tuoneet jo korkean hyötysuhteen polttomoottorit autoihin, mutta meillä on kyllä ihan muita ongelmia, esim. saastuminen ja nää mitä pitäis korjata, se tapahtuu pääosin jälleen kerran suuremmalla energiankulutuksella kuin ennen. Hyötysuhdehommelit on vain sähköautojen markkinointitekstejä mitkä ei omaa mitään kosketuspintaa kellekkään.
Eihän se hyötysuhde käytännössä ketään kiinnostakaan, vaan se mitä sen laitteen käyttö maksaa.

Eihän polttisautossa sähköautoon verrattuna ole mitään muuta parempaa kuin helposti siirrettävissä oleva energiatiheä "voima-aine", ja toisinaan hyödynnitteävissä oleva hukkalämpö. Itse polttomoottorilaitoshan on kallis, monimutkainen, lyhytikäinen ja jatkuvaa huoltoa tarvitseva vekotin. Tietysti sen tuottamalla äänellä tai savulla voi olla lisäksi jotain viihdearvoa.
 
Enpä ole niitä nähny. Johan pelkkä Fingridin surkea sähköntuotantojakauman WTT% joka on 35% pilaa sähköauton elinkaaren energiankulutuksen täydellisesti. Mäkin olen laskenut ja ihan siis koko elinkaaren miten selostin, ja sähköauto on teknologioista energiaa eniten kuluttavin. Huomaa hyvin että sullakin on asiat sekasin kun yhtäkkiä puhut jostain hiilivoimasta, ei sillä nyt varsinaisesti ole taas energiankulutuksiin mitään tekemistä - pitäis nyt sen verran osata jo erottaa energiankulutukset, c02-päästölaskelmat ja KHK-päästölaskelmat, ne on kaikki eri asioita, eikä verrata jonkun teknologian c02-päästöjä toisen teknologian energiankulutuksiin. ;) Tosin sähköautofanaatikot kun huomaa että pelkät energiankulutuslaskut välittämättä nyt siis energianlähteestä alkaa näyttää huonoja lukeami sähköautolle, niin alkaa se vänkäys ihan mistä vaan bensasta, päästöistä, kivihiilestä, tankkauksista ja hyötysuhteista sekoittaen kaikki asiat iloisesti keskenään.

Jotta me muutkin ymmärtäisimme laskusi elinkaaren energiakulutuksista niin olisi syytä puhua WTW luvusta (well to wheel), joka sisältää WTT (well to tank) ja TTW (tank to wheel). Olet kertonut ainoastaan laskuissa käyttämäsi WTT luvun.

Ihan mielenkiinnosta olisi hyvä tietää mistä nuo laskujesi takana olevat numerot on saatu.
 
Mäkin olen laskenut ja ihan siis koko elinkaaren miten selostin, ja sähköauto on teknologioista energiaa eniten kuluttavin.

Jotta me muutkin ymmärtäisimme laskusi elinkaaren energiakulutuksista niin olisi syytä puhua WTW luvusta (well to wheel), joka sisältää WTT (well to tank) ja TTW (tank to wheel). Olet kertonut ainoastaan laskuissa käyttämäsi WTT luvun.

Ihan mielenkiinnosta olisi hyvä tietää mistä nuo laskujesi takana olevat numerot on saatu.

Minä haluaisin nähdä laskujen takana olevien numeroiden lisäksi myös sen varsinaisen elinkaarianalyysin. Jos Jani_ik:lla kerran on näin paljon tietoa ja asiantuntemusta, niin sen voisi lyödä tässä kohtaa oikeasti pöytään.
 
Minä haluaisin nähdä laskujen takana olevien numeroiden lisäksi myös sen varsinaisen elinkaarianalyysin. Jos Jani_ik:lla kerran on näin paljon tietoa ja asiantuntemusta, niin sen voisi lyödä tässä kohtaa oikeasti pöytään.

Vaikkaen Jani olekaan, niin tällaisen aidon paperin pöytään lyöminen olisi globaalilla tasolla todella merkittävä teko. Eli vähän realismia suunta ja toiseen.

Kukaan ei ole vertaisarvioidusti lyönyt viimeisiä faktoja tästä tiskiin, vaan valtiot ja joku YK:kin menee enemmän tai vähemmän eri intressiryhmien lobbausdatalla. Puhtaan objektiivisten, täysin vertailtavien lukujen esittäminen tässä olisi siis merkittävää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
277 725
Viestejä
4 777 276
Jäsenet
77 671
Uusin jäsen
j.v.k

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom