Keskustelua hybridiautoista

Jos hankkisi uudehkon ei Plugin Toyota Corolla Touring Sports Hybridin ja siitä joskus +10-15 vuoden päästä hajoaa Hybridi järjestelmä, niin pystyykö Hybridi järjestelmän disabloimaan ja käyttää autoa normaaliin tapaan pelkällä bensamootorilla ?

Ei pysty kuten edellä mainittu, esim Toyotasta taisi puuttua pakkivaihde kokonaan ja pakitukset hoidetaan aina sähköllä, jos en ihan väärin muista.
 
Ilman hybridijärjestelmää siellä ei toimi mikään, autoa ei saa liikkeelle, edes käyntiin. Mikään apulaite (ilmastointi, ym.) ei toimi, koska kaikki toimii sähköllä.
 
osa Toyotan hybrideista on sellaisia että ne osaavat pakittaa vain sähköllä mutta en tiedä kuinka suuri osa.
 
Eikö noilla Eurooppalaisilla plugareilla voi ajaa vaikka hybridijärjestelmä on ns. poissa pelistä? Ainakin niillä vanhemmilla kun nehän ovat kunnon purkkavirityksiä noilta osin. vrt. Tojotaan.
 
Uusi Clio 160 full hybrid vaikuttaa ensitietojen perusteella aika hyvältä. Paljon toki riippuu hinnasta onko siinä järkeä vs vaikka Renault 5 tai 4. Voihan tuo voimalinjapaketti päätyä pienellä viiveellä myös Dacian tila-autoon.
 
Uusi Clio 160 full hybrid vaikuttaa ensitietojen perusteella aika hyvältä. Paljon toki riippuu hinnasta onko siinä järkeä vs vaikka Renault 5 tai 4. Voihan tuo voimalinjapaketti päätyä pienellä viiveellä myös Dacian tila-autoon.
Varmasti menee myös Dacian käyttöön. Viitoskoppaisen Clion halvimman hybridiversion suositushinta on 25 390 EUR ja halvimman suurempiakkuisen R5:sen sh. 31 690 EUR. Kuutoskoppaiseen Clioon tulee päivitetty hybridijärjestelmä, niin voisi olettaa että hinta nousee vähintään muutaman satasen. En tosin tiedä, onko tuossa muuta uutta kuin että tuo Renaultin aiemmissa hybrideissään käyttämä hr16de-bensakone vaihtuu Horse Powertrainin uuteen hr18:iin.
 
Varmasti menee myös Dacian käyttöön. Viitoskoppaisen Clion halvimman hybridiversion suositushinta on 25 390 EUR ja halvimman suurempiakkuisen R5:sen sh. 31 690 EUR. Kuutoskoppaiseen Clioon tulee päivitetty hybridijärjestelmä, niin voisi olettaa että hinta nousee vähintään muutaman satasen. En tosin tiedä, onko tuossa muuta uutta kuin että tuo Renaultin aiemmissa hybrideissään käyttämä hr16de-bensakone vaihtuu Horse Powertrainin uuteen hr18:iin.
Ainakin infotainment näytti olevan Android-pohjainen kuten R5:ssä. En tiennytkään että tuo Renaultin moottori on ostettu talon ulkopuolelta. Hyvä vaan että näitä turbottomia täyshybrideitä tulee vielä muiltakin valmistajilta kuin Toyota.

Edit. Eikun tuo onkin Renaultin ja Geelyn yhteisyritys eli puoliksi talon sisältä. Vastaavia täyshybrideitä tulossa myös Volvolta?
 
Viimeksi muokattu:
Uusi Clio 160 full hybrid vaikuttaa ensitietojen perusteella aika hyvältä. Paljon toki riippuu hinnasta onko siinä järkeä vs vaikka Renault 5 tai 4. Voihan tuo voimalinjapaketti päätyä pienellä viiveellä myös Dacian tila-autoon.
Jokohan Dacia Bigsterissä on tuo voimalinja.
Ainakin Bigster 155 hybridissä on 1.8 litrainen vaparikone.
Omasta mielestä erittäin mielenkiintoinen vaihtoehto.
 
Ainakin infotainment näytti olevan Android-pohjainen kuten R5:ssä. En tiennytkään että tuo Renaultin moottori on ostettu talon ulkopuolelta. Hyvä vaan että näitä turbottomia täyshybrideitä tulee vielä muiltakin valmistajilta kuin Toyota.

Edit. Eikun tuo onkin Renaultin ja Geelyn yhteisyritys eli puoliksi talon sisältä. Vastaavia täyshybrideitä tulossa myös Volvolta?
Android Automotivea Renault taita nykyään käyttää kaikissa autoissaan. Open R-Linkiä käyttävät järjestelmän nimenä.

Renault yhtiöitti moottori- ja hybridivoimansiirtovalmistuksen muutama vuosi sitten Horse Powertrainiin. Tuo uusien hybridien 1,8-litrainen (hr18) on Horsen omaa uustuotantoa, mutta muut on vanhoja. Hr10=hr10ddt, hr12=hr12ddv, hr13=hr13ddt ja hr16=hr16de

Veikkaan että tuo yhtiöittäminen tehtiin, jotta teknologiaa on haluttaessa helpompi myydä tai lisensoida muille valmistajille. Ja erilliselle yhtiölle on varmasti helpompi hankkia ulkopuolista rahaa esim. öljyvaltioista. Saudi Aramco omistaa 10 % Horsesta.

Voihan se hyvinkin olla että Volvoltakin vielä täyshybridejä nähdään. Semminkin kun sellaisia on jo olemassa tai tulossa Stellantikselta ja Volkkarikonsernilta, jotka yrittivät sinnitellä siirtymävaiheen pelkillä plugareilla, mutta kun tuo kovin sähköautopöhinä lässähti, niin huomasivat nekin että pakko on tehdä täyshybridejä.
 
Kannattaa laittaa 12v akku ulkoiseen laturiin vaikka pari kertaa talven aikana. Ne on aika pieniä hybrideissä ja tuntuu, että eivät kestä kovin montaa vuotta. Saattaa antaa pari lisävuotta käyttöikää.
 
Yariksen XP210 malleissa (eli tää uusin korimalli) alkanut menemään taka-akselin puslia ja niitä ei saa erikseen vaihdettua, vaan pitää vaihdattaa koko taka-akseli.
Korjaus n. 4000eur ellei sitten mene tehdastakuun tai Toyota Relax Turvan piikkiin.

Kysyin asiaa maahantuojalta, käskivät kääntyä paikallisen jälleenmyyjän puoleen, he sanoivat etteivät tiedä onko tähän tullut korjausta vai vaihdetaanko alle samanlaisia aikapommeja.

Täällä ainakin näyttää olevan asiasta keskustelua:
Toyota Yaris Hybrid
 
Vähän sellainen fiilis noista VAG ratkaisuista, että on aika hätäisesti kursittu kokoon, ei yksin hybridit vaan myös kaikki muut käyttövoimat.
 
Mites noissa BMW:n ja vaikkapa Volvon plugin-hybrideissä. Kun akku on tyhjä, onko suorituskyky enää maksimaalinen, vai saako sähkömoottorista enää boostia samalla tavalla kuin akku latingissa? Volvossa ilmeisesti akussa on aina sen verran virtaa että neliveto toimii?
 
Mites noissa BMW:n ja vaikkapa Volvon plugin-hybrideissä. Kun akku on tyhjä, onko suorituskyky enää maksimaalinen, vai saako sähkömoottorista enää boostia samalla tavalla kuin akku latingissa? Volvossa ilmeisesti akussa on aina sen verran virtaa että neliveto toimii?
Volvon v60 D6 tapauksessa persedyno sanoo että ehkä 20% sähköavustuksesta puuttuu jos akku on "tyhjä"
(Taitaa tyhjästä akusta vaan saada sen verran vähemmän tehoa ulos.)

(Se kuljettajalle näkyvä varaustaso on oikeasti väliltä 20-90% ja 10-20% on sitä aluetta minkä auto ottaa käyttöön vaikka akku on "tyhjä" kun kuljettaja polkaisee polkimen lattiaan tai jos esim. Yllättävän sutimisen vuoksi tarvitaan sähköavustusta)
Se sen sitten latailee ominpäin takaisin 20% kun tehontarve on laskenut ja se viimeinen 0-10 ja 90-100% on akun suojaamiseen..)
 
Mites noissa BMW:n ja vaikkapa Volvon plugin-hybrideissä. Kun akku on tyhjä, onko suorituskyky enää maksimaalinen, vai saako sähkömoottorista enää boostia samalla tavalla kuin akku latingissa? Volvossa ilmeisesti akussa on aina sen verran virtaa että neliveto toimii?
Vaikka ei ole kokemusta BMW:stä tai Volvosta, niin Audissa polttomoottori lataa sinne kokoajan varastoon sen verran energiaa, että kiihdytyksissä on täysi kapasiteetti käytössä. Toki jos ajaisit jossain moottoriradalla, niin varmasti jäisi jossain kohtaa lisäpotku puuttumaan, mutta sellaista tilannetta tuskin tulee maantiellä vastaan.
 
Mites noissa BMW:n ja vaikkapa Volvon plugin-hybrideissä. Kun akku on tyhjä, onko suorituskyky enää maksimaalinen, vai saako sähkömoottorista enää boostia samalla tavalla kuin akku latingissa? Volvossa ilmeisesti akussa on aina sen verran virtaa että neliveto toimii?
2018 Mini eli sama kuin X1/X2/225XE.

Takapuolituntuma kertoo, että vaikka akussa on se 7% ja puskuri päälle niin on todella vaisu vs. että akku on edes 50%.

Nelivedon olen saanut tuosta katoamaan jääradalla, lumista mökkitietä hissukseen ryömiessä ja ihan tavallisessa liikenteessä yli kympin pakkasilla.

Näissä siis neliveto kuten Volvoissa: pelkästään sähkömoottori takana.

+5C alkaen tulee ilmoitus akun olevan liian kylmä ja sähkötehoja rajoitetaan, mikä näkyy myös latausnopeuksissa.

Seuraavassa autossa on akselein toteutettu neliveto.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
288 671
Viestejä
4 945 472
Jäsenet
79 529
Uusin jäsen
Moubyy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom